Verrataanpa, onko Äitikirkon "apostolinen traditio" sopusoinnussa Kirjoitusten kanssa...
# Raamattu & Jeesuksen esimerkki #
Raamatussa kerrotaan, miten saatana yritti ensi töikseen saada Jeesusta lankeamaan houkuttelemalla Häntä tämän maailman rikkauksilla ja loistolla, mutta ei onnistunut yrityksessään.
Matt.4:8-10
Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: "KAIKEN TÄMÄN MINÄ ANNAN SINULLE, JOS POLVISTUT ETEENI JA KUMARRAT MINUA." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "MENE POIS, Saatana! On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja AINOASTAAN HÄNTÄ palvella.'"
(Ks. 2.Moos.20:4-6)
Jeesus ei siis ollut kiinnostunut tämän maailman loistosta ja maallisista rikkauksista, eikä "ymmärtänyt" mitään bisnesten päälle, kuten seuraavakin tapaus osoittaa.
Mark.11:15-17
Ja he tulivat Jerusalemiin. Ja hän meni pyhäkköön ja rupesi AJAMAAN ULOS NIITÄ, JOTKA MYIVÄT JA OSTIVAT PYHÄKÖSSÄ, ja KAATOI KUMOON RAHANVAIHTAJAIN PÖYDÄT ja kyyhkysten myyjäin istuimet, eikä sallinut kenenkään kantaa MITÄÄN ASTIAA pyhäkön kautta. Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi'? Mutta te olette tehneet siitä RYÖVÄRIEN LUOLAN."
# "Apostolinen traditio" & "Kristuksen sijainen" #
Entä miten sitten on laita Hänen "sijaisensa"? Päinvastoin kuin "esikuvansa", niin "sijainen" näyttää ymmärtävän sitäkin paremmin bisnesten ja loiston päälle...
"Apostolinen Vatikaanipankki"
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/107381-paavin-pankki-hukkasi-650-miljoonaa-€-–-”vanha-tapa”
"Apostolinen anekauppa"
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Paavius_uudella_ajalla#Anekauppa
"Katolisen opin mukaan synneistä oli mahdollisuus vapautua joko hyvitystöiden taikka kiirastulen kautta. Myöhäiskeskiajalla anekirjeistä, eli ostettavista vapautuksista, muodostui kasvava tulonlähde paavilliselle kuurialle.[8] Rahoja ei kuitenkaan käytetty esimerkiksi köyhien auttamiseen, vaan puolet tuloista meni paavi Leo X:lle ja puolet tämän valtuuttamalle ”anekomissaarille”, Mainzin arkkipiispa Albrechtille.[8] Saatuaan paavilta luvan anekaupan harjoittamiseen kahdeksaksi vuodeksi arkkipiispa laati anekaupalle seuraavanlaiset säännöt:[9]»Saadakseen täydellisen anteeksiannon kaikista synneistä on jokaisen, joka on ripittäytynyt tai ainakin aikoo ripittäytyä vaadittuna aikana, rukoiltava Isä meidän -rukous viisi kertaa ja Ave Maria viisi kertaa jokaisessa Rooman seitsemässä pääkirkossa. Jos hän jostakin syystä vaatii vapautusta Rooman-matkasta, se sallittakoon, mutta silloin hänen on maksettava huomattava korvaussumma: --- Anekirje säilyttää arvonsa, aneita voidaan ostaa myös kiirastulessa olevien vainajien puolesta.»"
>>> Koska Raamatusta ei löydy mitään edellä kerrotusta, niin sen täytyy silloin olla "apostolista traditiota" eli kysynkin nyt, ovatko nämä "synneistä vapautumisen keinot" myös sopusoinnussa Raamatun opetusten kanssa?
1) hyvitystyöt
2) kiirastulioppi
3) Isä meidän-ja Ave Maria-rukoukset
4) rukoukset esitettävä Rooman seitsemässä pääkirkossa.
5) aneita voidaan ostaa myös kiirastulessa olevien vainajien puolesta
Lisäksi
6) mistä lähteistä eli "apostolisesta traditiosta" löytyy perusteet tälle Äitikirkon harjoittamalle "apostoliselle pankkitoiminnalle", koska Raamatusta, kuten myöskään Jeesuksen, Pietarin, Paavalin tai kenenkään muunkaan Raamatun henkilön esimerkeistä niitä ei ole löydettävissä?
Raamattu VERSUS apostolinen traditio
33
164
Vastaukset
Mitä, mitä, mitä??? En ymmärrä mitään siitä mitä kirjoitat. Olet täydellinen sekopää.
- OnkoRaamatunmukaista
Ai et ymmärrä vai? No luepa uudestaan ja yritä oikein kunnolla pinnistellä ja keskittyä ja varsinkin AJATELLA... Mutta jos ei sittenkään "aukene", niin esitän uuden kysymyksen.
# Raamattu & Jeesuksen esimerkki #
Matt.8
19 Muuan lainopettaja tuli silloin hänen luokseen ja sanoi: "Opettaja, minä seuraan sinua, minne ikinä menetkin."
20 Jeesus vastasi hänelle: "Ketuilla on luolansa ja taivaan linnuilla pesänsä, mutta IHMISEN POJALLA EI OLE MIHIN PÄÄNSÄ KALLISTAISI." [Ks. selitystä 16:13.][2. Kor. 8:9]
Joh.18:36 Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni EI OLE TÄSTÄ MAAILMASTA...
# "Apostolinen traditio" & "Kristuksen sijainen"
Ihmisen Pojalla ei siis ollut paikkaa, mihin päänsä kallistaisi, mutta "sijaisella" on kokonainen valtio ja oma "apostolinen palatsinsa". Koska Paavi ei elä lainkaan "esikuvansa" mukaista elämää, niin hänen on tarvinnut saada siihen esimerkki jostain muualta...liekö hänen elämäntapansa siis "apostolista traditiota"...
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vatikaanivaltio
Vatikaanin suvereeni VALTIONPÄÄMIES on PAAVI.
Vatikaanivaltion 44 hehtaarin alueeseen kuuluu suurimmaksi osaksi muurein ympäröity Vatikaanin kukkulan alue Pietarinkirkon välittömässä läheisyydessä.[4] Pietarinkirkon ja sen edessä olevan aukion lisäksi Vatikaanivaltion alueella sijaitsevat PAAVIN APOSTOLINEN PALATSI, Vatikaanin museot (joiden yhteydessä on Sikstuksen kappeli ja paavillinen pinakoteekki eli maalauskokoelma, Vatikaanivaltion hallintorakennus eli kuvernementti sekä muita hallintorakennuksia, sveitsiläiskaartinkasarmi, L'Osservatore Romanon toimitus ja painotalo, pieni osa Paavali VI:n audienssihallista sekä laaja Vatikaanin puutarha.
Kysymys: käsi sydämellä >>>todistaako paavin elämäntapa enemmän sen puolesta, että paavit ovat
1) Pietarin seuraajia vai
2) keisarin seuraajia
- löysinrauhan
Kirjoituksessasi ei ole mitään tolkkua, koska et tiedä, mikä on apostolinen Traditio. Se nimittäin juuri on apostoleiden suullinen opetus, joten se ei koskaan ole ristiriidassa Raamatun kanssa. Se yhdessä apostoleiden kirjallisen opetuksen ja koko Raamatun kanssa muodostaa pyhän uskontallenteen.
2. Tess. 2:15. Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista ( = Traditions), joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
So then, brethren, stand firm and hold to the traditions which you were taught, whether by word of mouth or by letter [s]from us.
Vatikaanin pankki on tietysti Vatikaanin valtion pankki. Yleensä jokaisella valtiolla on pankki. Sinullakin on varmasti pankkitili, jonka välityksellä hoidat raha-asiasi, vaikka siitä ei olekaan annettu käskyä Raamatussa.- näin_näkyy
Jes. 29:13 Herra sanoi: -- Koska tämä kansa lähestyy minua vain suullaan ja kunnioittaa minua vain huulillaan, koska sen sydän on vetäytynyt minusta kauas ja koska sen kuuliaisuus minua kohtaan on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista,
14 niin minä teen uudelleen tälle kansalle ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja, ja sen viisaiden viisaus häviää ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa.
Edellä olevat Herran sanat sopivat myös tämän päivän katolilaisuuteen. - Pappi_on_aina_välittäjä
Ei kannata vastata tille. Kaikki järkipuhe ja jopa Raamatulla todistaminen valuu siltä kuin vesi hanen selästä.
- LöytyyköVastaavuutta
>> Kirjoituksessasi ei ole mitään tolkkua, koska et tiedä, mikä on apostolinen Traditio. Se nimittäin juuri on apostoleiden suullinen opetus, joten se ei koskaan ole ristiriidassa Raamatun kanssa.. >>
No mutta kun ongelma nimenomaan on juuri siinä, että SE ON ristiriidassa Raamatun kanssa, eikä tämän "apostolisen tradition" puolesta ole mitään muuta "todistetta" kuin >maallisen vallan kanssa haureutta harjoittavan kirkon sana<...kirkon, joka pimeällä keski-ajalla VAINOSI, kidutti ja tappoi kristittyjä, jotka eivät suostuneet kumartamaan sitä "Jumalan edustajana" maan päällä... Ja senkö sanaan muka pitäisi luottaa?
Matt.10:14 Ja MISSÄ TEITÄ EI OTETA VASTAAN eikä teidän sanojanne kuulla, LÄHTEKÄÄ POIS siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.
Joh.15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he TEITÄKIN VAINOAVAT; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
Gal.4
26 Mutta se Jerusalem, joka YLHÄÄLLÄ on, on VAPAA, ja se on MEIDÄN ÄITIMME.
27 Sillä kirjoitettu on: "ILOITSE, SINÄ HEDELMÄTÖN, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
29 Mutta NIINKUIN LIHAN MUKAAN SYNTYNYT SILLOIN VAINOSI HENGEN MUKAAN SYNTYNYTTÄ, NIIN NYTKIN.
Ilm.17
1 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa, ja puhui minulle sanoen: "Tule, minä näytän sinulle sen SUUREN PORTON tuomion, joka ISTUU PALJOJEN VETTEN PÄÄLLÄ,
2 hänen, JONKA KANSSA MAAN KUNINKAAT OVAT HAUREUTTA HARJOITTANEET ja jonka haureuden viinistä maan asukkaat ovat juopuneet".
5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, MAAN PORTTOJEN JA KAUHISTUKSIEN ÄITI".
6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.
15 Ja hän sanoi minulle: "Vedet, jotka sinä näit, tuolla, missä portto istuu, ovat kansoja ja väkijoukkoja ja kansanheimoja ja kieliä.
- OnkoRaamatunmukaista
" apostolinen traditio":
>> Saadakseen täydellisen anteeksiannon kaikista synneistä on jokaisen, joka on ripittäytynyt tai ainakin aikoo ripittäytyä vaadittuna aikana, rukoiltava Isä meidän -rukous viisi kertaa ja Ave Maria viisi kertaa jokaisessa Rooman seitsemässä pääkirkossa. >>
VERSUS
Raamattu:
>>> Matt.6:7 Ja kun rukoilette, niin ÄLKÄÄ TYHJIÄ HOKEKO niinkuin PAKANAT, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.
Ei mitään ristiriitaa vai...- Pappi_on_aina_välittäjä
Tässä ei ole apostolisesta traditiosta kyse, koska apostolien aikana Roomassa ei ollut yhtään kirkkoa. Apostolinen traditio on apostolien suullista meidän päiviimme asti peritynyttä opetusta.
- Pappi_on_aina_välittäjä
Pappi_on_aina_välittäjä kirjoitti:
Tässä ei ole apostolisesta traditiosta kyse, koska apostolien aikana Roomassa ei ollut yhtään kirkkoa. Apostolinen traditio on apostolien suullista meidän päiviimme asti peritynyttä opetusta.
Lisäys vielä edelliseen: Rooman kirkoissa rukoileminen ei ole apostolista traditiota mutta aneet kylläkin ovat.
- JeesusOnAinoaVälittäjä
Lisäys vielä edelliseen: Rooman kirkoissa rukoileminen ei ole apostolista traditiota mutta aneet kylläkin ovat.
No sehän hyvä, ettette sentään tyhjien hokemista väitä "apostoliseksi traditioksi", koska se on Jeesuksen todistuksen mukaan PAKANOIDEN tapa...
Mitä taas aneisiin tulee, niin kannattaisi lukea enemmän sitä Raamattua ja heittää katolinen katekismus "apostolisine traditioineen" roskakoriin tai uuninpesään, sillä Raamatussa ja Ilmestyskirjassa "ostamisella ja myymisellä" tarkoitetaan HENGELLISTÄ KAUPANKÄYNTIÄ, jolla ei ole rahan kanssa mitään tekemistä..."aneet" ovat lähinnä tämän maailman "keisareiden touhua"...
Sananl. 23:23
OSTA TOTUUTTA, älä MYY, OSTA VIISAUTTA, kuria ja ymmärrystä.
Jes. 55:1
Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, OSTAKAA ja syökää; tulkaa, OSTAKAA ILMAN RAHATTA, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.
Naah.3:4
Kaikki tämä porton suuren haureuden tähden, tuon ihanan sulottaren, ovelan velhottaren, joka MYI KANSAKUNNAT HAUREUDELLAAN, sukukunnat velhouksillansa.
Hes.28:14-16
Sinä olit KERUBI, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys. Suuressa KAUPANKÄYNNISSÄSI tuli sydämesi täyteen VÄKIVALTAA ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut, suojaava kerubi, pois säihkyväin kivien keskeltä.
Matt.25:9,10
Mutta ymmärtäväiset (neitsyet) vastasivat ja sanoivat: 'EMME VOI, se (öljy=Pyhä Henki) ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin MYYJÄIN luo OSTAMAAN itsellenne. Mutta heidän lähdettyään OSTAMAAN ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
Room. 7:14
Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, MYYTY SYNNIN ALAISUUTEEN.
1. Kor. 7:23
TE olette kalliisti OSTETUT; älkää olko IHMISTEN orjia.
2. Piet. 2:1
Mutta myös VALHEPROFEETTOJA oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, KIELTÄVÄTPÄ HERRANKIN, joka on HEIDÄT OSTANUT, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
Ilm. 5:9
ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet ARVOLLINEN ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet VERELLÄSI OSTANUT JUMALALLE IHMISET kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
Ilm. 14:3,4
Ja he veisasivat uutta virttä valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä; eikä kukaan voinut oppia sitä virttä, paitsi ne sata neljäkymmentä neljä tuhatta, jotka ovat OSTETUT maasta. Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään NAISTEN (=haureutta harjoittavat seurakunnat) kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka SEURAAVAT KARITSAA MIHIN IKINÄ HÄN MENEE. Nämä ovat OSTETUT IHMISISTÄ esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle,
Ilm.13: 15-17
"Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin. Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa, ETTEI KUKAAN MUU VOISI OSTAA EIKÄ MYYDÄ kuin se, jossa on MERKKI: PEDON NIMI tai sen nimen luku.
Ilm.18:23
ei loista sinussa (=BABYLON) enää lampun valo; ei kuulla sinussa enää huutoa yljälle eikä huutoa morsiamelle; sillä SINUN KAUPPIAASI olivat maan mahtavia, ja SINUN VELHOUTESI villitsi kaikki kansat
Ilm.3
14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku. 18 Minä neuvon sinua OSTAMAAN MINULTA (=Jeesus) KULTAA, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja VALKEAT VAATTEET, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja SILMÄVOIDETTA (=Pyhä Henki) voidellaksesi silmäsi, että näkisit. - OnkoRaamatunmukaista
Jatketaanpa vertailua...
# Raamattu #
Apt.8
25 Ja kun he olivat todistaneet ja Herran sanaa puhuneet, palasivat he Jerusalemiin ja julistivat evankeliumia monessa Samarian kylässä.
26 Mutta Filippukselle puhui Herran enkeli sanoen: "Nouse ja mene puolipäivään päin sille tielle, joka vie Jerusalemista alas Gassaan ja on autio".
27 Ja hän nousi ja lähti. Ja katso, siellä kulki etiopialainen mies, Etiopian kuningattaren Kandaken hoviherra, mahtava mies ja koko hänen aarteistonsa hoitaja; hän oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan
28 ja oli nyt paluumatkalla ja istui vaunuissaan ja luki profeetta Esaiasta.
29 Niin Henki sanoi Filippukselle: "Käy luo ja pysyttele lähellä noita vaunuja".
30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: "Ymmärrätkö myös, mitä luet?"
31 Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
32 Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
33 Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä."
34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: "Minä pyydän sinua: sano, KENESTÄ profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?"
35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta JULISTI HÄNELLE EVANKELIUMIA JEESUKSESTA.
36 Ja kulkiessaan tietä he TULIVAT VEDEN ÄÄREEN; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. MIKÄ ESTÄÄ KASTAMASTA MINUA?"
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja HE ASTUIVAT KUMPIKIN VETEEN, sekä Filippus että hoviherra, JA FILIPPUS KASTOI HÄNET.
Näin yksinkertaista ja helppoa uskoontulo ja kasteelle meneminen oli Kirjoitusten mukaan apostolisena aikana, mutta kuinka on Äitikirkon"apostolisen tradition" laita?
VERSUS
# "Apostolinen traditio" #
Nimimerkki "Kristuksenrauhaa" kirjoitti "Tutustunut, kiinnostunut katolilaisesta uskonnosta"- ketjussa 6.11.2015 20:11
>> Informaatiokurssi josta tuossa ylempänä löysinvalon mainitsikin kestää yleensä n. 12kk. Tarkoittaa siis Katolisen kirkon opetusta. >>
Eli "apostolinen traditio" vaatii siis n. 12 kuukauden infokurssin, joka kertoo >>>evankeliumia Jeesuksesta ja sitten kasteelle... no ei tietenkään, vaan >>>katolisen kirkon opetuksesta< ...ja jos uppoavat "apostoliset traditiot" hyväuskoisen uhriparan päähän ja opitaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat katoliset muotomenot ja rituaalit, niin sitten mennään pirskotettavaksi ja käydään sen jälkeen messuissa uhraamassa Kristus kerta toisensa jälkeen...
Eli vasta 300-luvulla syntyneen Katolisen kirkon "apostoliselle traditiolle" on tainnut käydä niin kuin juoruillekin, että ne MUUTTUVAT/VÄÄRISTYVÄT matkalla täysin alkuperäisestä... - Hohhoijaaaaa
Hehhehhehhehhehheh....
- SeurakuntaEiOleKirkko
Aivan....> "apostolien aikana Roomassa ei ollut yhtään kirkkoa" < eli Raamattu ei edes tunne koko kirkkolaitosta, joka syntyi vasta 300-luvulla LUOPUMUKSEN SEURAUKSENA.
- löysinrauhan
Tämä on melkoinen yksinpuhelu.
Onhan mahdotonta verrata A:ta B:hen, jos ei tunne B:tä. Et voi verrata Raamattua ja apostolista Traditiota, ennen kuin edes tiedät, mitä apostolinen Traditio tarkoittaa.- MitenOlisiTotuus
>> Tämä on melkoinen yksinpuhelu. >>
Vaikeaahan - ellei jopa mahdotonta - teidän on näihin mitään vastatakaan, koska todisteet siitä, että katolisen kirkon "apostolinen traditio" on täyttä huuhaata, ovat niin ilmiselvät.
>> Onhan mahdotonta verrata A:ta B:hen, jos ei tunne B:tä. Et voi verrata Raamattua ja apostolista Traditiota, ennen kuin edes tiedät, mitä apostolinen Traditio tarkoittaa. >>
No sinullahan on täysi mahdollisuus oikaista, jos olen väärässä. Jostakinhan Äitikirkon on täytynyt täysin Raamatun vastaiset oppinsa keksiä, joten jos ne eivät tule "apostolisesta traditiosta", niin MISTÄ sitten? Kerropa se. Minulla on kyllä käsitys siitä, eikä se varmaankaan ole sama käsitys kuin katolisilla... - Pappi_on_aina_välittäjä_
Eihän se raukka osaa tulkita edes Raamattua saatikka sitten...
- RyövärienKirkko
Pappi_on_aina_välittäjä_ kirjoitti:
No eipä ole sinunkaan "oikeita" tulkintojasi näkynyt, joten siitä vaan tulkitsemaan...voit aloittaa vaikkapa tästä...
Mark.11:15-17
Ja he tulivat Jerusalemiin. Ja hän meni pyhäkköön ja rupesi AJAMAAN ULOS NIITÄ, JOTKA MYIVÄT JA OSTIVAT PYHÄKÖSSÄ, ja KAATOI KUMOON RAHANVAIHTAJAIN PÖYDÄT ja kyyhkysten myyjäin istuimet, eikä sallinut kenenkään kantaa MITÄÄN ASTIAA pyhäkön kautta. Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi'? Mutta te olette tehneet siitä RYÖVÄRIEN LUOLAN."
Miten sopivat Vatikaanipankki & aneet yhteen edellisen kanssa? Minä näen siinä kyllä selvän yhteyden...
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/107381-paavin-pankki-hukkasi-650-miljoonaa-€-–-”vanha-tapa” - löysinrauhan
MitenOlisiTotuus kirjoitti:
>> Tämä on melkoinen yksinpuhelu. >>
Vaikeaahan - ellei jopa mahdotonta - teidän on näihin mitään vastatakaan, koska todisteet siitä, että katolisen kirkon "apostolinen traditio" on täyttä huuhaata, ovat niin ilmiselvät.
>> Onhan mahdotonta verrata A:ta B:hen, jos ei tunne B:tä. Et voi verrata Raamattua ja apostolista Traditiota, ennen kuin edes tiedät, mitä apostolinen Traditio tarkoittaa. >>
No sinullahan on täysi mahdollisuus oikaista, jos olen väärässä. Jostakinhan Äitikirkon on täytynyt täysin Raamatun vastaiset oppinsa keksiä, joten jos ne eivät tule "apostolisesta traditiosta", niin MISTÄ sitten? Kerropa se. Minulla on kyllä käsitys siitä, eikä se varmaankaan ole sama käsitys kuin katolisilla...Opettiko Jeesus apostoleille "huuhaata" 40 vuorokautta ennen taivaaseenottamistaan?
Apt. 1:3. ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta. Tätä opetusta ei kirjoitettu ylös UT:n kirjoihin.
Myös apostoli Johannes todistaa, että kaikkea Jeesuksen opettamaa "huuhaata" ei kirjoitettu muistiin, yksinkertaisesti sen tähden että se ei olisi mahtunut mihinkään kirjoihin.
Hauska kuulla, että meillä on nyt Suomessa henkilö, joka pystyy noin vain arvioimaan Jeesuksen ne puheet, jotka eivät sisälly katolisen kirkon 400-luvulla määrittelemään UT:n kaanoniin, huuhaaksi.
Maailmassa kuitenkin suurin osa kristityistä on toista mieltä. Kaikissa reformaatiota edeltävissä kirkoissa uskotaan koko apostolisen kirjallisen ja suullisen opetuksen mukaan, kuten Raamattukin kehottaa tekemään:
2. Tess.2:15. Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
Tuossa jakeessa tuo sana "opetus" on juuri se katolinen Traditio, josta on pidettävä kiinni.
Apostolinen Traditio opettaa meille, mikä on Eukaristia (ehtoollinen, "leivänmurtaminen"), mikä on pappi, mikä on rippi ja parannuksen sakramentti (eli armoväline), mikä on sairaanvoitelu ynnä muuta "huuhaata".
Vatikaanin pankki on Vatikaanin valtion pankki. Pankki ei ole meille millään tavoin uskomme kohde. Se on vain pankki, ei mikään katolinen pankki. - SivustaSeuraajana
Täällä on lueteltu oppeja, joita katolinen kirkko on ottanut käyttöönsä vuosisatojen varrella:
http://www.jesus-is-savior.com/False Religions/Roman Catholicism/catholic_heresies-a_list.htm löysinrauhan kirjoitti:
Opettiko Jeesus apostoleille "huuhaata" 40 vuorokautta ennen taivaaseenottamistaan?
Apt. 1:3. ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta. Tätä opetusta ei kirjoitettu ylös UT:n kirjoihin.
Myös apostoli Johannes todistaa, että kaikkea Jeesuksen opettamaa "huuhaata" ei kirjoitettu muistiin, yksinkertaisesti sen tähden että se ei olisi mahtunut mihinkään kirjoihin.
Hauska kuulla, että meillä on nyt Suomessa henkilö, joka pystyy noin vain arvioimaan Jeesuksen ne puheet, jotka eivät sisälly katolisen kirkon 400-luvulla määrittelemään UT:n kaanoniin, huuhaaksi.
Maailmassa kuitenkin suurin osa kristityistä on toista mieltä. Kaikissa reformaatiota edeltävissä kirkoissa uskotaan koko apostolisen kirjallisen ja suullisen opetuksen mukaan, kuten Raamattukin kehottaa tekemään:
2. Tess.2:15. Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
Tuossa jakeessa tuo sana "opetus" on juuri se katolinen Traditio, josta on pidettävä kiinni.
Apostolinen Traditio opettaa meille, mikä on Eukaristia (ehtoollinen, "leivänmurtaminen"), mikä on pappi, mikä on rippi ja parannuksen sakramentti (eli armoväline), mikä on sairaanvoitelu ynnä muuta "huuhaata".
Vatikaanin pankki on Vatikaanin valtion pankki. Pankki ei ole meille millään tavoin uskomme kohde. Se on vain pankki, ei mikään katolinen pankki.Eikö tämä Joh.16 opetus Jeesukselta sovellu apostoliseen Traditioon, ennakoimaan sen tulemista varhaiskirkossa (sopii toisaalta myös UT:iin valittuihin apostolisiin kirjeisiin)?
12 "Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan.
13 Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
14 Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.- raamatullinen_perusta
Pappi_on_aina_välittäjä_ kirjoitti:
Katolilaisuudessa "Traditio" on samalla tavalla kuollutta kuin rabbiinisessa juutalaisuudessa ovat Pyhät kirjoitukset mukaan lukien myös profeetat. Molemmat edustavat kuollutta uskoa. He eivät todellakaan mainitse sanallakaan Pyhää Henkeä, joka tekee uskon eläväksi ja valaisee uskon ymmärryksen. Siinä on itse Kristus, sillä kysymys on Kristuksen Hengestä Kristuksen ruumiin elävissä jäsenissä. Aiemmin uskonpuhdistuksen raamattuperiaatteen yhteydessä oli esille viite Ilmestyskirjan jakeeseen Ilm. 5:1 Minä näin, että valtaistuimella istuvan oikeassa kädessä oli kirjakäärö. Se oli kirjoitettu täyteen molemmin puolin ja sinetöity seitsemällä sinetillä. [Hes. 2:10 | Jes. 29:11; Room. 15:12; Hepr. 7:14]. Paavali on viitannut vastaavaan asiaan (Jes. 29:10) kirjoittaessaan oman kansansa paatumuksesta (Room. 11:8) ja samalla farisealaisuudesta, joka myöhemmin jatkui rabbiinisena juutalaisuutena. Sitten Ilmestyskirjan kohta jatkuu: Ilm. 5:2 Ja minä näin mahtavan enkelin, joka kuulutti kovalla äänellä: "Kuka on arvollinen avaamaan kirjan ja murtamaan sen sinetit?" 3 Mutta ei ollut ketään, ei taivaassa, ei maan päällä eikä maan alla, joka olisi kyennyt avaamaan kirjan tai edes katsomaan siihen. ---- On syytä huomata sanat "ei taivaassa, ei maan päällä eikä maan alla". Vastaavat sanat löytyvät kymmenen käskyn kohdalta:
2. Moos. 20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [5. Moos. 5:6-21 : 5. Moos. 20:2,3: Ps. 81:10,11; Hoos. 13:4] 3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. [2. Moos. 34:17; 3. Moos. 26:1; 5. Moos. 4:16; Room. 1:23] ----
Katolinen kirkko rikkoo 1. käskyä, uskon pääkäskyä vastaan, kun on kysymys paavista ja häneen ja varsinkin hänen asemaansa liitetyistä opeista. Sama koskee hänen kirkkonsa koko opetusvirkaa. Katolilaisuudessa on sen kirkkoisistä alkaen menty harhaan tarttumalla ulkonaisiin asioihin kuten Martti Luther siitä sanoo.
Bernhard Clairvauxlainenkin hairahtuu pahasti noihin ulkonaisiin puhuessaan munkin eli sääntökuntalaisen asioista. Lutherin mukaan hänkin puhuu ihan "somasti," kun hän puhuu oman henkensä asioista.
Ilm. 5:9 He lauloivat uuden laulun: -- Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut on teurastettu, olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmisiä kaikista heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja maista. [Ps. 33:3; Jes. 42:10 | Ap. t. 20:28; 1. Kor. 6:20; 1. Piet. 1:18,19]
10 Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä. [2. Moos. 19:6; 1. Piet. 2:9; Ilm. 1:6 | 1. Kor. 6:2 ]
--- Jakeessa Ilm. 5:10 mainitut Jumalan papit ovat niitä ainoita pappeja, jotka Uuden testamentin apostolinen Jumalan seurakunta tunsi omassa keskuudessaan. Ilmestyskirja lienee kirjoitettu 90-luvulla. Tämän päivän elävässä Jumalan seurakunnassa Pyhän Hengen saarnavirkaan kutsutaan juuri noita saman kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja. Heidän saarnassaan Kristus itse, ainoana sinettien avaamiseen arvollisena, avaa Jumalan eläväksi tekevä Jumalan sanaa uskolla vastaanotettavaksi. Kristus jatkaa työtään temppelin rakentajana. Katolaisuuden ulkonainen temppelinrakennus keskiajalta saatujen kokemusten mukaan haittaa tämän elävien uskovaisten muodostaman temppelin rakentamista. Varsinkin keskiajalla ja katolilaisuudessa myöhemminkin evankeliumi on ollut kätkettynä kaiken ulkonaisen alle. Kiitos uskonpuhdistuksen, että evankeliumin ääntä on sitten saatu taas kuulla vapaasti.
Varoitan tuota kommentoijaa "löysinrauhan" katolilaisuuteen liittyvästä väärän rauhan houkutuksesta: ne on ne ulkonaiset asiat. - Pappi_on_aina_välittäjä_
raamatullinen_perusta kirjoitti:
Katolilaisuudessa "Traditio" on samalla tavalla kuollutta kuin rabbiinisessa juutalaisuudessa ovat Pyhät kirjoitukset mukaan lukien myös profeetat. Molemmat edustavat kuollutta uskoa. He eivät todellakaan mainitse sanallakaan Pyhää Henkeä, joka tekee uskon eläväksi ja valaisee uskon ymmärryksen. Siinä on itse Kristus, sillä kysymys on Kristuksen Hengestä Kristuksen ruumiin elävissä jäsenissä. Aiemmin uskonpuhdistuksen raamattuperiaatteen yhteydessä oli esille viite Ilmestyskirjan jakeeseen Ilm. 5:1 Minä näin, että valtaistuimella istuvan oikeassa kädessä oli kirjakäärö. Se oli kirjoitettu täyteen molemmin puolin ja sinetöity seitsemällä sinetillä. [Hes. 2:10 | Jes. 29:11; Room. 15:12; Hepr. 7:14]. Paavali on viitannut vastaavaan asiaan (Jes. 29:10) kirjoittaessaan oman kansansa paatumuksesta (Room. 11:8) ja samalla farisealaisuudesta, joka myöhemmin jatkui rabbiinisena juutalaisuutena. Sitten Ilmestyskirjan kohta jatkuu: Ilm. 5:2 Ja minä näin mahtavan enkelin, joka kuulutti kovalla äänellä: "Kuka on arvollinen avaamaan kirjan ja murtamaan sen sinetit?" 3 Mutta ei ollut ketään, ei taivaassa, ei maan päällä eikä maan alla, joka olisi kyennyt avaamaan kirjan tai edes katsomaan siihen. ---- On syytä huomata sanat "ei taivaassa, ei maan päällä eikä maan alla". Vastaavat sanat löytyvät kymmenen käskyn kohdalta:
2. Moos. 20:2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [5. Moos. 5:6-21 : 5. Moos. 20:2,3: Ps. 81:10,11; Hoos. 13:4] 3 "Sinulla ei saa olla muita jumalia.
4 "Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. [2. Moos. 34:17; 3. Moos. 26:1; 5. Moos. 4:16; Room. 1:23] ----
Katolinen kirkko rikkoo 1. käskyä, uskon pääkäskyä vastaan, kun on kysymys paavista ja häneen ja varsinkin hänen asemaansa liitetyistä opeista. Sama koskee hänen kirkkonsa koko opetusvirkaa. Katolilaisuudessa on sen kirkkoisistä alkaen menty harhaan tarttumalla ulkonaisiin asioihin kuten Martti Luther siitä sanoo.
Bernhard Clairvauxlainenkin hairahtuu pahasti noihin ulkonaisiin puhuessaan munkin eli sääntökuntalaisen asioista. Lutherin mukaan hänkin puhuu ihan "somasti," kun hän puhuu oman henkensä asioista.
Ilm. 5:9 He lauloivat uuden laulun: -- Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut on teurastettu, olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmisiä kaikista heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja maista. [Ps. 33:3; Jes. 42:10 | Ap. t. 20:28; 1. Kor. 6:20; 1. Piet. 1:18,19]
10 Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä. [2. Moos. 19:6; 1. Piet. 2:9; Ilm. 1:6 | 1. Kor. 6:2 ]
--- Jakeessa Ilm. 5:10 mainitut Jumalan papit ovat niitä ainoita pappeja, jotka Uuden testamentin apostolinen Jumalan seurakunta tunsi omassa keskuudessaan. Ilmestyskirja lienee kirjoitettu 90-luvulla. Tämän päivän elävässä Jumalan seurakunnassa Pyhän Hengen saarnavirkaan kutsutaan juuri noita saman kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja. Heidän saarnassaan Kristus itse, ainoana sinettien avaamiseen arvollisena, avaa Jumalan eläväksi tekevä Jumalan sanaa uskolla vastaanotettavaksi. Kristus jatkaa työtään temppelin rakentajana. Katolaisuuden ulkonainen temppelinrakennus keskiajalta saatujen kokemusten mukaan haittaa tämän elävien uskovaisten muodostaman temppelin rakentamista. Varsinkin keskiajalla ja katolilaisuudessa myöhemminkin evankeliumi on ollut kätkettynä kaiken ulkonaisen alle. Kiitos uskonpuhdistuksen, että evankeliumin ääntä on sitten saatu taas kuulla vapaasti.
Varoitan tuota kommentoijaa "löysinrauhan" katolilaisuuteen liittyvästä väärän rauhan houkutuksesta: ne on ne ulkonaiset asiat."He eivät todellakaan mainitse sanallakaan Pyhää Henkeä, joka tekee uskon eläväksi ja valaisee uskon ymmärryksen"
Ja teillä protestanteillako on sitten Pyhä henki? Ette ole mistään samaa mieltä vaan pirstaloidutte koko ajan pienempiin ja pienempiin piireihin. Jokaisella on oma tee-se-itse uskonto omine oppeineen. Täällä riehuva ultrapritestantti ei edes tunnusta kolmiyhteistä Jumalaa ja se paasaa täällä Pyhästä hengestä ja uskon ymmärryksestä! Tyhjiä sanoja ja jaarituksia! - löysinrauhan
raamatullinen_perusta kirjoitti:
Varoitan tuota kommentoijaa "löysinrauhan" katolilaisuuteen liittyvästä väärän rauhan houkutuksesta: ne on ne ulkonaiset asiat."Katolilaisuudessa "Traditio" on samalla tavalla kuollutta kuin rabbiinisessa juutalaisuudessa ovat Pyhät kirjoitukset mukaan lukien myös profeetat. Molemmat edustavat kuollutta uskoa. He eivät todellakaan mainitse sanallakaan Pyhää Henkeä, joka tekee uskon eläväksi ja valaisee uskon ymmärryksen."
Mistähän tällaiseen johtopäätökseen olet tullut? Sehän ei nimittäin alkuunkaan pidä paikkaansa. Koko katolinen kirkko lepää yhden pyhän, kolmiyhteisen Jumalan ja hänen ilmoituksensa varassa. - löysinrauhan
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Eikö tämä Joh.16 opetus Jeesukselta sovellu apostoliseen Traditioon, ennakoimaan sen tulemista varhaiskirkossa (sopii toisaalta myös UT:iin valittuihin apostolisiin kirjeisiin)?
12 "Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan.
13 Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden. Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee, ja ilmoittaa teille, mitä on tuleva.
14 Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.Apostolit joutuivat hyvin pian, heti Palestiinan ulkopuolelle pakanain joukkoon lähdettyään, uusien ratkaisujen eteen. Vastausta ei löytynyt Kirjoituksista (eli VYT), vaan piti kutsua koolle ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous Jerusalemiin v. 49.
Fariseukset vaativat Mooseksen lain tarkkaa noudattamista. Kokouksen päätyttyä apostoli Pietari, Jeesuksen valtuuttamana apostolien puhemiehenä, sanoo:
Apt. 15:28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.
Samalla tavoin on myöhemminkin ymmärretty, että ekumeenisissa kirkolliskokouksissa Pyhä Henki johtaa kirkon päätöksiä. - JeesusRiittää
löysinrauhan kirjoitti:
Apostolit joutuivat hyvin pian, heti Palestiinan ulkopuolelle pakanain joukkoon lähdettyään, uusien ratkaisujen eteen. Vastausta ei löytynyt Kirjoituksista (eli VYT), vaan piti kutsua koolle ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous Jerusalemiin v. 49.
Fariseukset vaativat Mooseksen lain tarkkaa noudattamista. Kokouksen päätyttyä apostoli Pietari, Jeesuksen valtuuttamana apostolien puhemiehenä, sanoo:
Apt. 15:28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.
Samalla tavoin on myöhemminkin ymmärretty, että ekumeenisissa kirkolliskokouksissa Pyhä Henki johtaa kirkon päätöksiä.>> Samalla tavoin on myöhemminkin ymmärretty, että ekumeenisissa kirkolliskokouksissa Pyhä Henki johtaa kirkon päätöksiä. >>
Ja apostolien opetusko sitten MUUTTUI matkan varrella kuin juoru aivan PÄINVASTAISEEN suuntaan siten, että katolisen kirkon papit ekumeenisissa kokouksissaan "alkoivat ymmärtämään Pyhän Hengen johdolla", että pitääpä keksiä UUSIA KUORMIA ihmisten päälle...? Millään muulla kirkolla ei ole niin paljon muotomenoja ja rituaaleja kuin Äitikirkolla, mutta sehän onkin kaikkien kirkkojen "äiti". "Tyttäret" ovat sitten perineet kuka mitäkin Äitikirkoltaan, kuten esim. Äitikirkon jumaltarustoista "Pyhän Hengen johdolla" löytämänsä helvettiopin. Todellakin näkee, että katolisen kirkon papit ovat kristinuskon vastineita juutalaisten fariseuksille ja kirjanoppineille. Matt.23 luvussa on Jeesuksen antama osuva kuvaus heistä.
Matt.23
29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
30 ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
31 Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
32 Täyttäkää siis te isäinne mitta.
33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin (=gehenna) tuomiota pakoon?
34 Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
35 että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä. - JeesusRiittää
totuusfriikki7678 kirjoitti:
Eikö tämä Joh.16 opetus Jeesukselta sovellu apostoliseen Traditioon, ennakoimaan sen tulemista varhaiskirkossa (sopii toisaalta myös UT:iin valittuihin apostolisiin kirjeisiin)?
14 Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta.>> 14 Hän kirkastaa minut, sillä sen, minkä hän teille ilmoittaa, hän saa minulta. >>
No jos Jeesus "kirkastuu sinulle" paremmin ja >uskosi konkretisoituminen< vaatii sen, että alat >>>hypistelemään helmiä, hokemaan tyhjiä, palvomaan ihmisiä, kuvia ja patsaita, ostamaan aneita, tekemään "pyhiinvaellusmatkan" Antikristuksen pääkallonpaikalle Rooman kirkkoon sekä kaikenlaisia muita rituaaleja noudattamaan, niin kaikin mokomin >>> sinun täytyy sitten ilmeisesti alkaa näitä noudattamaan...
Sata kertaa Ave Mariaa hoettuasi alat varmaan tuntemaan itsesikin lähes pyhimykseksi ja velat ovat muuttuneet saataviksi, joista riittää sitten jaettavaa vaikka vainajillekin, kuten esim. kuolleille sukulaisillesi... - JeesusRiittää
löysinrauhan kirjoitti:
Opettiko Jeesus apostoleille "huuhaata" 40 vuorokautta ennen taivaaseenottamistaan?
Vatikaanin pankki on Vatikaanin valtion pankki. Pankki ei ole meille millään tavoin uskomme kohde. Se on vain pankki, ei mikään katolinen pankki.>> Opettiko Jeesus apostoleille "huuhaata" 40 vuorokautta ennen taivaaseenottamistaan? >>
No ei tietenkään, mutta ei se myöskään ole mikään "todiste" sen puolesta, että Raamatun vastaisia opetuksia opettavat Antikristuksen kirkon papit olisivat joitain "apostoleiden seuraajia", kun he Raamatun ja historian taustaa vasten aivan ilmiselvästi ovat keisareiden seuraajia.
>> Hauska kuulla, että meillä on nyt Suomessa henkilö, joka pystyy noin vain arvioimaan Jeesuksen ne puheet, jotka eivät sisälly katolisen kirkon 400-luvulla määrittelemään UT:n kaanoniin, huuhaaksi.>>
No enpä taida olla ainoa ja jos ne "Jeesuksen puheet" ovat RISTIRIIDASSA Raamatussa kerrotun Jeesuksen puheiden, opetusten ja esimerkin kanssa, niin ei niistä muutakaan johtopäätöstä voi tehdä...jos on rehellinen itselleen...
Ja UT:n kaanonhan ei ole katolisen kirkon kirjoittama, vaan kun se ei voinut hävittääkään Kirjoituksia, eikä salata niiden sisältöä kansalta, niin täytyi sitten yrittää toista keinoa eli "omimalla" Kirjoitukset itselleen yrittää vääristellä kaikki niiden opetukset. Vähän samaan tapaan kuin sananvapauttakaan ei voi meidän länsimaisessa yhteiskunnassamme tänä päivänä kieltää, niin voi kuitenkin suoltaa hirvittävän määrän kaikkea hevonkukkua (vrt. katolinen katekismus) sinne totuuden joukkoon, jolloin siitä kaikesta sekamelskasta ja "hälystä" on enää vaikea löytää sitä totuutta. Mutta mahdotonta se ei ole, vaatii vain sinnikästä totuudenjanoa..."etsivä löytää"...
>> Maailmassa kuitenkin suurin osa kristityistä on toista mieltä.>>
Ihmisten määrä ei ole mikään todiste totuuden puolesta.
Matt.7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja MONTA on, jotka siitä sisälle menevät;
Matt.24:37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
2. Piet.2: 5 Eikä hän säästänyt muinaista maailmaa, vaikka varjelikin Nooan, vanhurskauden saarnaajan, YNNÄ SEITSEMÄN MUUTA, vaan antoi vedenpaisumuksen tulla jumalattomain maailman päälle.
Luuk.18:8...Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, LÖYTÄNEEKÖ hän uskoa maan päältä?
>> 2. Tess.2:15. Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
Tuossa jakeessa tuo sana "opetus" on juuri se katolinen Traditio, josta on pidettävä kiinni. >>
No siitähän ei ole mitään muuta todistetta kuin Äitikirkon oma väite. Kaikki kirkot ja seurakunnat ottavat Raamatusta jonkun tai joitain jakeita, joista väittävät sitten, että ne kertovat juuri heidän seurakunnastaan, mutta kun alkaa lähemmin tutkia näitä väitteitä, niin useimmiten ne osoittautuvat täydeksi hölynpölyksi Raamatun valossa. - löysinrauhan
Nyt on käynyt sangen selvästi ilmi, että et laisinkaan tunne aihepiiriä ( katolinen kirkko ja apostolinen Traditio), josta yrität väitellä.
"Ja UT:n kaanonhan ei ole katolisen kirkon kirjoittama, vaan kun se ei voinut hävittääkään Kirjoituksia, eikä salata niiden sisältöä kansalta, niin täytyi sitten yrittää toista keinoa eli "omimalla" Kirjoitukset itselleen yrittää vääristellä kaikki niiden opetukset. Vähän samaan tapaan kuin sananvapauttakaan ei voi meidän .."
Mitähän tämä on??? Perustiedot historiasta auttaisivat alkuun.
Jotta jotain oppisi, pitäisi myös pystyä keskustelemaan. Nyt vain kaadat sivukaupalla omia juttujasi, jotka eivät edes liity aiheeseen.
- Pappi_on_aina_välittäjä_
"No enpä taida olla ainoa ja jos ne 'Jeesuksen puheet' ovat RISTIRIIDASSA Raamatussa kerrotun Jeesuksen puheiden, opetusten ja esimerki"
Olet saanut vaan päähäsi, että ne ovat ristiriidassa. Eivät ne ole sitä. Olet mennyt sekaisin.- 10Vai9Käskyä
Ai minä sekaisin, eikä mitään ristiriitaa ole...no jatketaanpa....
Kysymys: >> Huomaatko mitään eroa Äitikirkon ja Raamatun 10 käskyssä (vihje: PUUTTUUKO jotain ja jos puuttuu, niin MIKSI...?)
# "apostolinen traditio" #
http://katolinen.fi/?page_id=269
Kymmenen käskyä
(KKK 2051, vrt. 2. Moos. 20:2-17; 5. Moos. 5:6-21)
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi: Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran Jumalasi nimeä.
3. Muista pyhittää Herran päivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä himoitse toisen puolisoa.
10. Älä himoitse mitään, mikä on toisen omaa.
VERSUS
# Raamattu #
2. Moos.20:1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. 3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. (1. Käsky)
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. 5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; 6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. (2. Käsky)
7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu. (3. Käsky)
8 Muista pyhittää lepopäivä. 9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; 10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. 11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen. (4. Käsky)
12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. (5. Käsky)
13 Älä tapa. (6. Käsky)
14 Älä tee huorin. (7. Käsky)
15 Älä varasta. (8. Käsky)
16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. (9. Käsky)
17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa." (10. Käsky)
- PasiToivonen
>>Täällä riehuva ultraprotestantti ei edes tunnusta kolmiyhteistä Jumalaa ja se paasaa täällä Pyhästä hengestä ja uskon ymmärryksestä! Tyhjiä sanoja ja jaarituksia!>>
Ymmärtääkseni nimimerkki raamatullinen_perusta ei ole ultraprotestantti, vaan hän tuomitsee yhtä lailla katolisen kuin protestanttisetkin kirkot.- kuin_kuvastimessa
"Ymmärtääkseni nimimerkki raamatullinen_perusta ei ole ultraprotestantti, vaan hän tuomitsee yhtä lailla katolisen kuin protestanttisetkin kirkot".
Nimitystä ultraprotestantti käytetään yleensä henkilöistä, jotka menevät vielä askeleen protestantteja pidemmälle henkilökohtaisissa tulkinnoissaan raamatusta.
Tuo kolmiyhteisen Jumalan käsitteen hylkääminen on yksi heidän tunnusmerkeistään. - JeesusRiittää
En minä vaan ole huomannut nimimerkin raamatullinen_perusta "riehuneen" täällä. .. Tässäkään ketjussa häneltä ei ole kuin yksi ainoa ja täysin asiallinen kirjoitus.
Näyttää siltä, että katolisille kaikki heidän uskonkäsityksiään kritisoiva kirjoitteleminen on "riehumista"...mistä mahtaa moinen herkkänahkaisuus johtua? Raamatussakin kehoitetaan "koettelemaan kaikki ja pitämään se, mikä hyvää on", joten miksi katolilaiset ovat haluttomia noudattamaan tätä apostoli Paavalin ohjetta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561258
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1561217Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601115Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1031067Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu511038Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä56863Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55838Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54785- 32762
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin73741