Luita särkee

Luuvalo32

Minua on vaivannut viime talvena alkanut raajojen ja nivelten särky. Tuntuu kuin luita ja niveliä särkisi ympäri kehoa. Särky ei ole kovin voimakasta, muutaman sekunnin ajan kestävää vihlontaa ja särkyä siellä täällä "luissa" ja nivelissä lähestulkoon koko ajan. En ole ottanut särkylääkkeitä vaivaan, koska alkanut tottumaan elämään särkyjen kanssa. Asia vaivaa silti. En käytä mitään lääkkeitä. Väsymystaso on mitä on lapsiperheessä.

Olen 32 vuotias normaalipainoinen, urheilullinen nainen. Harrastan monipuolisesti ohjattua liikuntaa 2-3 kertaa viikossa (lihaskunto sekä aerobinen) ja syön monipuolisesti (eläinkunnan tuotteita, kalaa, kasviksia, marjoja, pähkinöitä, hyvin vähän viljoja ja rajoitetusti maitotuotteita). Lisäksi syön D vitamiinia, magnesiumia, kalaöljyä, monivitamiinia.

Laajassa verenkuvassa kaikki viitearvojen sisällä. Lasko 2mm/h eli alle viitearvon. Keuhkokuva normaali. Verikokeesta otettu kalsiumarvo (P-Ca-Ion) normaali. Lääkärit eivät osaa tässä nyt enää auttaa. Seurallaan taas tilannetta.

Onko kohtalotovereita tai ammattilaisia, jotka osaisivat neuvoa, mitä kannattaisi ehkä tutkituttaa tai mistä tämä joka paikan särky voisi johtua?

26

10970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuvalo32

      Eikö ketään kohtalotovereita? :(

    • miehen_hartiasärky

      Yösärkyihin ja valvottaviin kolotuksiin olen saanut apua kipugeeleistä. Nyt olen kokeilemassa Voltaren Fortea. Lieventää kipua siedettävämmäksi.

      • luuvalo32

        Itse en kipugeeliä voi eikä viitsi käyttää, kun ei ole mitään yhtä tiettyä kipukohtaa, vaan särky vaihtelee eri paikoissa. Toisaalta kivun syy olisi hyvä löytää, ennen kuin tuudittautuu kivun lievitykseen/sen poistoon.


    • kokeilesitä

      Kokeile olla täysin ilman viljoja 2kk.

      Ethän syö synteettistä B6-vitamiinia?

      Minä saan siitä lihassärkyä.

      Syöt monivitamiinia. Jätä se heti ja katso, mitä tapahtuu. Jos kyse on siitä, niin vaivat häviää parissa päivässä.

      Syöthän D-vitamiinia 100µg päivässä?

      • luuvalo32

        Kiitos :) Yritetty on. Aina repsahdan leipään :( Pitäisi ottaa nyt niskasta kiinni ja yrittää tosissaan. Jo muutaman viikon viljaton on tuntunut kehossa todella hyvältä. En syö B6 valmisteita. Vitamiineista syön magnesiumia, D vitamiinia (100µg) ja kalaöljyä.


      • kokeilesitä

        Ekassa kommentissa kerroit syöväsi monivitamiinia?

        Niissä on kaikki ravinteet synteettisiä.

        Jätä se.

        Jos viljattomuus tuo hyvän olon, niin yirtä olla ilman.

        Minäkin yritän.


      • luuvalo32

        Testaan sitä! kiitos:)


      • Anonyymi

        Fibromyalgia??


    • borrelikon_eksä

      Voisiko olla borrelia-tartunta? Aina sitä ei ole helppo huomata. Entisellä miehelläni tajuttiin ottaa borrelia-kokeet vasta, kun hänen pharmasiaa lukenut kaverinsa asiaa ehdotti. Bingo! Se se oli. Eksälläni tosin paikat olivat niin kipeät, että kynkkäsi kuin vanha ukko. Kipu siirtyili eri paikkoihin.

      • luuvalo32

        Hmm...eihän sitä koskaan tiedä. Seuraava lääkäriaika tammikuussa. Pitää kysellä tätä vaihtoehtoa maalla kun kesät vietän. Miten hänellä todettiin tämä, tiedätkö?


    • vanhanainen1948

      olen asunut ikäni vetoisissa ja kylmissä asunnoissa lisäksi jalkineet ovat olleet aika huonoja jo varallisuuden vuoksi. Minulla myös särkyjä etupäässä vyötäröstä alas päin. Eräs tuttava jolla levottomat jalat sai avun villasukista joita pitää öisin. Suomalainen nainen on aina työntänyt jalkansa tuohivirsuihin kesät talvet ja unohtanut ne sinne.
      Hanki kunnon sisätossut Reinot Saulit tai Ainot jos et siedä villaa hanki Fleecepitkikset yöksi..
      "Ei lämmin luita riko" on avanto pyykäreiden huomio, reuma rikkoi käsien nivelet ja luut kivulla ja säryillä.

      • luuvalo32

        Ole oikeassa, lämpimässä pitäisi raajojaan pitää. Itsekin hieman huonosti hoitanut tämän lämmintä päälle puolen talvisin


    • näinkävi

      Tunnen vaivan, mutta en tiedä syytä mistä se johtuu. Olen syönyt magnesiumia, D-vitamiinia ,ubikinon- 50mg kapseleita 2kpl iltaisin . Veriarvot on tutkittu ,ei vikaa .Viime yönäkin repi alaraajoja niin helvetisti, että heräsin syvästä unesta. Olen harrastanut liikuntaa vuosikymmeniä. Kesästä alkaen en ole enään liikkunut kuin hyötyliikunnan verran. Pidän yöllä villasukkia ,mutta ei ne auta.

      • Luuvalo32

        "Helpottavaa kuulla", että muillakin samoja vaivoja, vaikka ruokavalio ja liikunta kunnossa. Eihän se tosin vielä mitään tarkoita jos liikkuu ja syö syvin, mutta aika paljon niillä on tekemistä terveyden kanssa. Siksi tätä hämmästelenkin :) Tsemppiä sinne. Mullakin villasukat ahkerassa käytössä.


    • sekunda_joogi

      Luita särkee.
      Mutta hermostohan se ne kivut välittää. Hermostoon pitää vaikuttaa. Ei välttämättä lääkkeillä tai viinalla vaan myös vastakivulla.
      Ankaran kivun vastapainoksi menin jooga-asentoon niin kauan että se kipu ylitti sen alkuperäisen 3-2.
      Sitten vasta lopetin. Paikkansapitävyyden voi jokainen testata. Vaatii vaan hiukan peruskuntoa ja vahvan sydämen.

    • yliteitsenkymppiä

      "Sairastuin" viime vuodenvaihteen jälkeen vastaavanlaiseen, (jo toinen kerta) mutta vaikeaan särky/kipuoireisiin, joka levisi kaikkiin raajoihin, vihloi ja jokainen liike sattui yli sietokyvyn. Aiemaalla kerralla kaikki reuma- ym. mahdolliset kokeet otettu ja ei niissä mitään vikaa ollut, lääkäriin en nyt turhaan mennyt, mutta jouduin syömään buranaa 3 kk että pystyin edes juustohöylää käyttämään.
      Oma diagnoosini oli jänteiden, lihasten ja niiden kiinnityskohtien tulehtuminen seurauksena ylirasittamisesta ja jonka perusteellinen kylmälle altistuminen laukaisi. Nyt on elimistö hoitanut= korjannut mikrotraumat ja vaivat ovat poissa, pitää vaan uskoa, ettei ole nuori enää, eikä rehkiä ja palelluttaa itseään yli rajojen. .

      • Luuvalo32

        Kiitos kommentistasi. Itsekin olen epäily tätä tulehdusasiaa, sillä muistan, että olen juossut aika rankkojakin lenkkejä kylmässä ilmassa ennen tämän vaivan alkamista. Ehkä se on laukaissut tämän tulehduskirteen. Nyt olen lopettanut kokonaan kylmällä ulkona urheilun varmuuden vuoksi. Menikö sulla kauankin tässä vaivojen loppumisessa?


    • kokeilesitä

      Pitää pukeutua sään mukaan, ei kalenterin mukaan, sanoi mulle hieroja.

      Borrelia koe on verikoe.

    • eihyvä

      Mitä jos sairastat fibromyalgiaa,siinä on ns.jokapaikan särkyä,minulla pahenee syksyn ja talvenaikaan.Varsinkin tuuliset ja sateiset ilmat ovat pahimmat,samoin kova pakkanen.Tasainen lämpö kesällä parasta lääkettä.
      Reumaakin on nivelissä lisänä.
      Ottivatko sinulta reumakokeet?

      • Luuvalo32

        Kiitos kommentista. Eivät ottaneet reunakokeita vielä, kun "katsellaan", kuinka kehittyy. Samaa on, että vaiva tuntuu pahenevan juuri kylmien säiden alkaessa. Sulla todettu fibromyalgia?


    • mullaonse
    • Anonyymi

      Fibromyalgia tuli minullakin ensimmäisenä mieleen.

    • Anonyymi

      Moikka
      Tämä n jo vanha ketju, mutta jos joky tätä joskus selaa, niin kerron oman tilanteeni: minulla se oli kaliumin puutetta. Samat oireet oli.

      • Anonyymi

        Lämpöisiä vaatteita päälle jalat lämpöisinä.Sisälläkin pidän legginssejä ihonmyötäisiä pitkiä housuja.Villatakki tai fleecetakki päälle.Ulkona ollessa sama homma lämpimiä vaatteita sään mukaisesti päälle.Pipo tai hattu päähän kunnon jalkineet
        jalkaan.Ruoka paljon kasviksia,hedelmiä,kalaa kaikissa muodoissa.Liha kokonaan pois on myrkkyä reuma ja nivel potilaalle.Kaikki liha ei edes kanaa kokeiltu on jo 20 vuotta ilman lihansyöntiä.Säryt on poissa.Liikuntaa päivittäin ylipaino pois alkoholi pois.Painon pudotus on polvinivelten kuin kaikkien nivelten hyvinvoinnin kannalta erittäin tärkeää.


    • Anonyymi

      Moi! En tiedä onko tämä ketju vuosien takaa kuinka aktiivinen, mutta onko aloittaja saanut säryt kuriin tai syytä selville? Itsellä samanlaisia, lyhyitä särkyjä aivan pitkin kroppaa, jalkapohjista päänkukkuraan. Oon huomannu että itsellä vaikuttaa vilustuminen ja tuuliset päivät. Joskus säryt saattaa olla useamman viikon poissa, sitte yhtäkkiä taas tulee takaisin. Olen mies, 32v.

    • Anonyymi

      Joo onko ketään saanut selitystä viiltäviin kipupiikkeihin? Itselläni on oikeassa reidessä sekä lonkassa gammanaulaus kun ne meni joskus kolarissa rikki. Ja nyt taas kun urheillut vähän enemmän, niin tulee lonkkaan kipua ja toiseen reiteen/nilkkoihin sekä yleisesti ottaen molempiin alaraajoihin kipuja. Tuntuu kuin joku vetäisi veitsen terän kärkeä sivuttain luita pitkin 🤮 viilto kestää jokusen sekunnin ja menee pois, ja hetken päästä ilmaantuu johonkin toiseen kohtaan 😢 lonkan kipu on jatkuvaa pelkään että naulat ovat bakterisoituneet tms ja siitä johtuu nuo kipu viilto piikit 😔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe