Asun taajama-alueella ja silloin tällöin käyn kaupassa autolla (matka n. 2km/sivu). Laitan sen tottakai ensin lämpenemään johdonpäähän. Onko talvella kuitenkin autonmoottorille rasitus lyhyet matkat, kun ei se ehdi lämmetäkkään kunnolla.
Onko sillä mitään eroa/merkitystä onko kyseessä ruiskumoottori vai kaasutinmoottori?
lyhyet matkat autolla??
11
1872
Vastaukset
- madmaz
Eiköhän se moottori rasitu suht saman verran niiden ensimmäisten kahden kilometrin aikana, vaikka ajaisit kaupan sijasta mummolaan.:)
- se tuli
koko homman juju. Eli jos olet ostamassa vaikkapa kymmenen vuotta vanhaa autoa jolla on ajettu 100000 tai 300000 km, voi olla että moottorit ovat yhtä hyvässä kunnossa.
- raappahousumies
kai se auto hankittu on. en minä sitä ainakaan pahemmin viitsi sääliä ja paapoa, rasittuu sen kun rasittuu, käyttöesine.
- kunnolla kuumaksi
Kyllä moottori pitäisi käyttää kunnolla kuumaksi ainakin välillä. Öljyn sekaan tiivistyy vettä, joka joissain, etenkin ranskalaisissa autoissa on aiheuttanut huohottimen jäätymisiä kovilla pakkasilla. Kylmä akku ei pysy kunnon latauksessa, koska tyypillisesti joudutaan käyttämään lämmittimiä ja puhallinta juuri niillä ensimmäisillä kilometreillä. Takavaimentimeen tiivistyy vettä, joka ei lyhyillä ajoilla haihdu vaan jää ruostuttamaan. Auton sisältäkään ei kosteus kunnolla ehdi kuivua lyhyillä matkoilla.
Lämmittimestä huolimatta bensan kulutus ja sitä myöten esim. venttiilien nokeentuminen lisäntyy eka kilometreillä. - Kuluttaja
Mutta vähemmän kun koska käytät lohkolämmittintä. Kannatta laitaa lämpiämään 1-2 tuntia ennen käynnistystä.
- Kale
Kyllähän auton moottori kaipaa välillä "karstan polttoa". Jos et keksi muuten mitään pitempää reissua, aja silloin tällöin (400 - 500 km välein)
jotain parinkymmenen minutin ajan vaikkapa kolmosella, siten että kierrokset ovat päälle 3000. Ellei ole kierroslukumittaria, niin käytännössä meinaa noin 80 - 90 km/h. Näin meille on opetettu. Eipä siinä taida olla eroa, onko kaasari vai ruisku.- useimmiten mutua
Miksi karsta palaisi paremmin kun moottorin käyntinopeus olisi yli 3000 r/min, kuin että se olisi noin 2000 r/min. Tehontarve etenemiseen on kuitenkin sama. Karsta palaisi paremmin kuumassa, eli tehollinen keskipaine sylinterissä ylös, kuten pitkässä kiihdytyksessä loivaan ylämäkeen isohkolla vaihteella kaasu pohjassa. Parhaimmillaan silloin kun moottori ei protestoi, eikä vauhti kasva liian nopeasti.
- palaa
useimmiten mutua kirjoitti:
Miksi karsta palaisi paremmin kun moottorin käyntinopeus olisi yli 3000 r/min, kuin että se olisi noin 2000 r/min. Tehontarve etenemiseen on kuitenkin sama. Karsta palaisi paremmin kuumassa, eli tehollinen keskipaine sylinterissä ylös, kuten pitkässä kiihdytyksessä loivaan ylämäkeen isohkolla vaihteella kaasu pohjassa. Parhaimmillaan silloin kun moottori ei protestoi, eikä vauhti kasva liian nopeasti.
Eihän siinä sen ihmeempää kierrosluvuissa, kuin että moottorin lämpö saadaan nopeammin nousemaan.
Kokeilepa esim. kovalla pakkasella vaikuttaako kierroksilla ajaminen mootorin lämpötilan nousuun. - Tiiseli
Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.
Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto" - Jamppa
Tiiseli kirjoitti:
Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.
Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto"kuulee kumpaakin kantaa mutta siina mielessa karstanpoltossa on per etta kaikki diiselit keraa nokea pakoputkeen ja sielta pöllahtaa suurimmat pihalle kun vahan polkasee.
Nappis rikki... Tiiseli kirjoitti:
Nykyaikaisiin moottoreihin ei muodostu karstaa, varsinkin kun polttonesteetkin ovat ihan eri maailmasta kuin viime vuosisadalla.
Höpönlöpöä siis koko "karstanpoltto"Ei karstoitu nykymoottorit nykypolttoaineilla. Vertaa sytytystulppien karstoittumista nyt ja ennen, niin huomaat eron. Samoin pakoputkeen ei tule kosteutta ja happoja keräävää (lyijy)karstaa, vaan ohut hieman öljymäinen nokikerros. Koskee siis bensakonetta juuri ennen katalysaattorikautta; uudemmista en tiedä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1215757- 292100
- 1771932
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661094Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101093Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24987- 73967
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755