Seurustelu, seksi ja sitoutuminen

Perjantai-iltapäivän ratoksi kommentteja ja kokemuksia siitä, missä ajassa asiat oman kokemuksenne mukaan etenevät, eli:

Se ihana nainen/mies on nyt löytynyt. Tapailette, tutustutte.. missä ajassa ja miten tapailu muuttuu/kehittyy seurusteluksi? Mitä eroa niillä on? Miten määrittelet seurustelun?

Milloin mukaan tulee seksi? Kuuluuko se jo tapailuun vai vasta seurusteluun?

Entä milloin on aika sitoutua? Sitoutumisella viittaan nyt itse avo- tai avioliittoon, joka on tarkoitettu loppuelämän kestäväksi. Miten pitkään haluat seurustella ennen kuin olet valmis tekemään sellaisen päätöksen?

Ihan asiallinen keskustelu olisi vaihteeksi virkistävää ;)

24

1578

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scrg

Tuolla määritelmällä koskaan ei ole aika sitoutua. Avoliitto on voimassa toistaiseksi niin kauan kun siltä tuntuu.

• Ehkä loppuelämän pituinen liitto on liioittelua. Ajattelen itse kuitenkin avoliittoakin isona sitoumuksena, koska siinä on kyse taloudellisesti isoista asioista ja työelämän ratkaisuista. Yhteistä asuntoa ei myydä pois pikkuriitojen takia, tai esimerkiksi muutto toiselle paikkakunnalle ja työpaikan hankkiminen sieltä on päätös, jota en itse tekisi ellen tuntisi, että tämän ihmisen kanssa haluan pysyä yhdessä.

• scrg
        helka kirjoitti:

Ehkä loppuelämän pituinen liitto on liioittelua. Ajattelen itse kuitenkin avoliittoakin isona sitoumuksena, koska siinä on kyse taloudellisesti isoista asioista ja työelämän ratkaisuista. Yhteistä asuntoa ei myydä pois pikkuriitojen takia, tai esimerkiksi muutto toiselle paikkakunnalle ja työpaikan hankkiminen sieltä on päätös, jota en itse tekisi ellen tuntisi, että tämän ihmisen kanssa haluan pysyä yhdessä.

No jos haluaa elämänsö niin järjestää, että yhteinen asuntolaina on paria toisissaan kiinni pitävä pallo, voi noin ollakin. Omalla kohdallani olen järkeillyt asuntoasian niin, että asunto on joko minun tai jos se on yhteinen, niin rahat ostaa toinen puolikas on nopeasti aina valmiina.

• scrg
        scrg kirjoitti:

No jos haluaa elämänsö niin järjestää, että yhteinen asuntolaina on paria toisissaan kiinni pitävä pallo, voi noin ollakin. Omalla kohdallani olen järkeillyt asuntoasian niin, että asunto on joko minun tai jos se on yhteinen, niin rahat ostaa toinen puolikas on nopeasti aina valmiina.

siin niinku pallo jalassa, niinku kahle, ei niinku jalkapallo (toimituksen suomennos)

• Fksdlkfdslkfdsfds

Kun olen tavannut sopivan ihmisen niin käytännössä jo ensimmäisestä suudelmasta olen tiennyt että seurustelen tämän ihmisen kanssa vaikka sitä ei ole sovittu tai ilmaistu millään suoralla tavalla. Seksi ja yksityiskohdat tulevat sitten kun ovat tullakseen, yleensä ennemmin kuin myöhemmin.

• KokenutSen

Kun kohtaa oikealta tuntuvan naisen jonka kanssa juttu luistaa, viihdytään yhdessä, on kipinää sekä tunnetta pusuja vaihdetaan jotka maistuvat samoin hyväilyt päästä varpaisiin. Seksi on jo huulilla molemmat haluavat toisiaan. Kutisee pirusti, se ihana tunne.

• M89mielipide

Siinä vaiheessa kun olen tapaillut naista ja olemme suuteluasteella niin en tapaile enää muita naisia. Tapailu minulle on lähes sama asia kuin seurustelu, mutta ei tavata vielä ystäviä, suunnitella tulevaisuutta pitkälle tai kerrota perheelle - periaatteessa muuten samanlaista kuin seurustelu. Tässä vaiheessa oletan, että nainen ei myöskään deittaila tai paneskele muita miehiä. Itse en pysty jakamaan mielenkiintoani monen naisen tapailuun vaan aina on vain yksi minulle - jos nainen pyörittää monta miestä itse niin hän ei ole sopiva minulle. Miespuolisia ystäviä toki saa tavata.

Seksi tulee kehiin siinä vaiheessa, kun kumpikin sitä haluaa ja tuntee olonsa mukavaksi sen harrastamiseen. Joskus se on tullut muutaman tapaamisen jälkeen, joskus jopa monen kuukauden. En kuitenkaan suostu seksiin ensimmäisellä tapaamisella, koska haluan tutustua ihmiseen ensiksi ja nähdä olisiko meillä mahdollisesti tulevaisuutta yhdessä.

• Kiitos, ensimmäinen joka edes kutakuinkin vastasi kysymyksiini :) Entä milloin olet valmis sitoutumaan virallisesti?

• M89mielipide
        helka kirjoitti:

Kiitos, ensimmäinen joka edes kutakuinkin vastasi kysymyksiini :) Entä milloin olet valmis sitoutumaan virallisesti?

Se vähän riippuu. Jos näen tietynlaisia varoitusmerkkejä niin viivyttelen virallistamista ja seuraan ensiksi, ettei noista varoitusmerkeistä kannata olla huolissaan. Mutta sanoisin, että se on vähän sama kuin työelämässä eli 3-4kk "koeaika" ennen kuin ollaan virallisesti yhdessä.

• Mulla on kovin vähän kokemusta alalta, mutta seuravanlaisia ajatuksia. Voi olla, että menee pahastikin metsään.

1. Tapailu: kun nähdään toista erilaisissa asioissa, kuten elokuvat, bilettäminen, seksi, ateriat, keikat yms.1 vko-1 vuosi

2. Seurustelu. Ollaan sovittu, että suhde on eksklusiivinen eli ei enää tapailla muita. 1 viikko-loppuelämä.

3. Avoliitto: Asutaan yhdessä. 1 vuosi-loppuelämä

4. Avioliitto: 2 vuotta-loppuelämä

5. Lapset 2 vuotta-->

Ensimmäinen ajanmääre on siis se aika mitä täytyy kulua jotta ko vaihe on mahdollinen, eli en muuttaisi kenekään kanssa yhteen ennen kuin olen tuntenut vähintään vuoden ja avoliitto voi olla pysyvä olotila.

Seksi voi tulla mukaan parilla ekalla tapaamisella, mutta voin kyllä muutamankin viikon odottaa.

• Kiitos, asiallinen ja konkreettinen vastaus.

• Fiksu-ja-kunnollinen

50% liitoista päätyy eroon joten ei kovin moni ole halukas sitoutumaan. En usko että sitoutumista on olemassakaan koska ihmiset eroo milloin mistäkin syystä. Seurustella voi ja voi asua yhdessä mutta se ei nykypäivänä tarkoita mitään koska niin monet pettää ja jättämisiä tulee koska kukaan ei uskalla puhua ongelmistaan.

• NäinMeillä

"50% liitoista päätyy eroon joten ei kovin moni ole halukas sitoutumaan."

Minä en kyllä ihan sanoisi noin. Jos jo puolet ihmisitä kykenee todellakin loppuelämän kestävään sitoutumiseen nykyisessä maailmassa jossa toisen kanssa oleminen on täysin vapeehtoista ja elämä täynnä houkutuksia niin jo se on itse asiassa aika paljon. Ja kun muistetaan että noista eroavistakin pareista moni on sellainen että toinen osapuoli olisi kenties ollut halukas jatkamaan, päästään jo aika suureen prosenttiin.

• henkisesti heikon hommaa ihmissuhteiden kahmiminen.

• Edwardo_mister_sunshine

Ainakin itse huomaan hyvin nopeasti, että onko aineksia muuhun kuin peuhailuun. Monesti yksikin pöyristyttävän typerä lause riittää selvään hylkypäätökseen, joten meininki lienee kuin pahaisella nartulla. Vakavammin otettavien kanssa ei tule tietenkään oltua aivan niin päällekäyvä kuin yleensä, muttei aikeet silloinkaan jää mitenkään epäselviksi. Kokemus näet karaisee ;)

Jos kaikki tarvittavat palikat löytyy, niin eipä ole syytä jatkaa tussurallia pitkin kaupunkia.

• Kilttiatm

Nainen päättää sitoutua siihen saakka kunnes miehen rahat loppuvat.

• KilttijakunnollinenN

Tämä menee nyt aiheen vierestä, enkä edes vastaa helkan kysymyksiin, mutta:
      Miten koette avioliiton muuten kuin instituutiona? Onko se henkilökohtaisesti mielestänne sitovampi kuin avoliitto (siis tunteiden puolesta)? Ymmärrän sen sopimusoikeudellisen puolen, avioliitosta on vaikeampi päästä irti ja se velvoittaa avoliittoa enemmän, mutta miten tunnetasolla?
      Itselleni avioliiton ja avoliiton ero on lähinnä juurikin tämä, että halutaan turvata toisen asema oikeudellisesti itseen nähden. Tunnepuolella itselleni avo- ja avioliitto eivät eroa toisistaan. En pysty samaistumaan niihin naisiin, joille häät on elämän tärkein asia, enkä kyllä tiedä tarvitseeko edes :)

• Hyviä kysymyksiä :)

Itse en ollut päivää prinsessana silloin, kun aikoinaan menin naimisiin, vaan käytiin vain maistraatissa vihillä. Silloin avioliitto tuntui luontevalta vaihtoehdolta, kun toiveissa oli yhteinen lapsi.

Toista kertaa en usko meneväni naimisiin, koska en oikein näe siihen mitään syytä. Ei ole tulossa yhteisiä lapsia, en vaihtaisi sukunimeäni enkä halua juhlia. Ja naimisissa tai ei, niin talousasiat haluan pitää selkeinä. Avioliitossa vaatisin avioehdon, avoliitossa selkeät sopimukset siitä, kuinka asumiskulut jaetaan ja miten ne huomioidaan mahdollisen eron jälkeen. Toisaalta, miksi edes muuttaa saman katon alle? Ehkä siinä säästäisi, mutta onko se sen arvoista? (Puhun nyt kahden kertaalleen eronneen aikuisen näkökulmasta ja tilanteesta, jossa ei olla hankkimassa lapsia.)

Mutta nyt pitää sulkea kone ja lähteä viikonlopun viettoon. Mukavaa sellaista sinullekin!

• scrg

Itselleni avio- ja liiton ero on puhtaasti juridinen kysymys, jonka käytännön merkityskin molempien eläessä on aika mitätön. Ymmärrän, että jollekin vai olla tarve mennä naimisiin, jotta voi kunnioittaa perinteitä tai saada kantaa tiettyä sormusta, jolla voi osoittaa jotain (en tarkkaan tiedä mitä) muulle yhteisölle.

Tunnepuolella avo- ja avioliitto on ihan samoja: yhteinen jääkaappi ja postiosoite on jo se kohtuullinen kynnys, jonka jälkeen tuskin on mahdollista esittää tai teeskennellä toiselle jotain muuta kuin oikeasti on. Siinä vaiheessa mahdolliset riidatkin on selvittävä muuten kuin että toinen pakenee paikalta ja on voitava viimeistään niin näyttää kuin sietää myös sitä negatiivista puolta.

• NäinMeillä

Itse en pidä löyhästä tapailusta joten itse pyrin siihen että jos parit ensimmäiset treffit menevät hyvin, sen jälkeen tapaillaan "virallisesti" eli ei enää vilkuilla muita. Melko pian myös huomaa, onko suhde oikesti vahvalla pohjalla ja miten hyvin luonteet, arvot, tavoitteet yms. natsaavat. Tämän huomaa kyllä kokemukseni mukaan parissa kuukaudessa. Sitten edetäänkin seurusteluun eli ruvetaan vähitellen tapaamaan kavereita, sukulaisia jne. ja vietetään myös arkea yhdessä. Seksi tulee kuvaan ihan viimeistään tässä vaiheessa, usein kyllä jo aikaisemminkin.
      Yhteen muutto riippuu paljon elämäntilanteesta mutta se on tullut eteen 3kk-1v alun jälkeen. Tämän jälkeen sitten naimisiin meno ja lapsien hankkiminen riippuvat hyvin paljon siitä kuinka vanhoja ollaan, miten opiskelut tai valmistuminen vaikuttavat elämään ja monet muut seikat.

• seurustelija37

Sitten kun on harrastettu seksiä 4-5 kertaa niin sitten seurustellaan, ellei ole sovittu että ollaan vaan seksi suhteessa. Nainen vei mut baarista kotiinsa ja sanoi että mennään suihkuun ja suihkussa alkoi panettaa ja sitten mentiin makkariin ja se oli sellasta alku huumaa kaks viikkoa että naitiin joka päivä ja ei puhuttu edes seurustelun aloittamisesta vaan se niinku oli selvää että seurustellaan.

• Joo me kaikki uskotaan...

• Minä olen ollut koko ikäni pääsääntöisesti tosimielellä liikkeellä. Jos nainen on vaikuttanut viehättävältä, olen halunnut viedä asiaa eteen päin. Alkaisin aina seurustelemaan saman tien, vaikka samalla tiedän, että loppu voi tulla vaikka vartin päästä.

Joskus on menty sänkyyn ensimmäisenä iltana. Toisinaan siitä on alkanut seurustelu, toisinaan pään selvittyä jompi kumpi on todennut, että valitettavasti tämä olikin tässä. Joku on halunnut tapailla ja oppia tuntemaan ensin. No minä olen sitten tapaillut, mutta silloin minulla oli oikeus tapailla muitakin, vaikka naiset tuskin tätä ymmärsivät. Siinä onkin asian ydin: Tapailu ei ole seurustelua tai uskollisuutta ilman oikeuksia.

Jossain vaiheessa on todettu, että yhdessä ollaan ja muita ei tapailla. Se on tapahtunut joskus ensimmäisten treffien päätteeksi, joskus parin kuukauden vetkuttelun jälkeen. Ja minä en uskollisuudenlupauksia tee, ennen kuin olen sänkyyn päässyt. Tosin ikinä en ole sen jälkeen hatkoja ottanut, joten en ole vedättänyt tai huijannut ketään seksiin.

Yhteen muutto tai avioliitto onkin sitten hankalampi juttu. Ensimmäisellä kerralla seurustelin reilun vuoden ennen yhteen muuttoa, mutta siitä meni suurin osa intissä. Rouva Ratikan kanssa muutimme käytännössä heti saman katon alle. Se oli "kaikki tai ei mitään" meininkiä ensimmäisestä illasta lähtien ja onneksi se on kantanut jo reilut 15 vuotta.

Naimisiin mentiin parin vuoden jälkeen. Tosin olen aina todennut, että se on enemmän lainopillinen sopimus kuin lupaus ikuisesta yhdessä olosta. Parempi, että yritän parhaani suhteen eteen joka päivä kuin että lupailisin jotain, mitä on voi taata. Rakkaus kun on kovin ehdollinen asia.

• tavallinenmies-

Naiset ei sitoudu. Olen kolme kertaa muuttanut naisen kanssa yhteen ja siitä 2 kk niin nainen on halunnut erota.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe