Hei kaikki,
Auttakaa nyt kahta naisihmistä hädässä. Autoni akku nimittäin on päässyt tyhjäksi ja yritimme ystäväni kanssa eilen käynnistää autoa apuakun avulla ystäväni autolla.
Kiinnitimme ensin kaapelin tyhjän akun napaan ja sen jälkeen toisen pään apuakun napaan. Sitten kiinnitimme kaapelin apuakun - napaan, mutta kun kävimme kiinnittämään toista päätä toisen auton moottoriin, saimme aikaan vain ison kasan kipinöitä!
Pelkäsimme tehneemme väärin ja jätimme asian toistaiseksi sikseen, kunnes esim. joku teistä auttaa. =)
Kiitos jo etukäteen!
Auton käynnistys apuakulla
12
4945
Vastaukset
- Flamie
Ei sitä kaapelia kiinnitetä moottoriin, vaan (-)napaan. Se saattaa hieman kipinöidä, mutta kun laitat nopsaan kiinni, niin ei siinä mitään. ja sitten starttaamaan. Ei kannata heti sammuttaa sitten kun on kerran saanut käyntiin, jotta ehtii ladata tyhjää akkua. Tosin jos akku on vanha niin ei se pidä virtaa kauaa.Silloin pitää ostaa uusi akku. Ne ei ole kovin kalliita, pari sataa.
- Kölli
Neitokaiset tekivät aivan oikein! Miinus laitetaan juuri auton koriin, koska tuo kipinöinti akun päällä saattaisi aiheuttaa räjähdyksen, jos akusta olisi purkautunut happoa (kaasua).
Kipinöinti taas johtuu siitä, että tyhjän akun jännite on alempi kuin täyden ja virta syöksähtää kytkentävaiheessa liian pienen kontaktipinnan kautta. Tämä loppuu heti kaapeli on kunnolla kiinni. - Hepa
Kölli kirjoitti:
Neitokaiset tekivät aivan oikein! Miinus laitetaan juuri auton koriin, koska tuo kipinöinti akun päällä saattaisi aiheuttaa räjähdyksen, jos akusta olisi purkautunut happoa (kaasua).
Kipinöinti taas johtuu siitä, että tyhjän akun jännite on alempi kuin täyden ja virta syöksähtää kytkentävaiheessa liian pienen kontaktipinnan kautta. Tämä loppuu heti kaapeli on kunnolla kiinni.Mielestäni juuri näin kuten he tekivät,ja juuri tässä järjestyksessä ja purku päinvastaisessa järjestyksessä.Kaikki eivät ota vakavasti tätä akun räjähdysvaaraa,jos se (-)kaapelin toinenkin pää kytketään akun napaan.Tiedän kuitenkin tapauksen,jossa akusta oli lentänyt yksi sivu taivaan tuuliin.Ne hapot eivät todellakaan tee hyvää kasvoille tai silmille.
- LX
>> Kiinnitimme ensin kaapelin tyhjän akun napaan ja sen jälkeen toisen pään apuakun napaan. > Sitten kiinnitimme kaapelin apuakun - napaan, mutta kun kävimme kiinnittämään toista päätä toisen auton moottoriin, saimme aikaan vain ison kasan kipinöitä!
- Janne
> 5. Irroitetaan kaapeli auttavan auton
> -navasta, autettavan auton rungosta...
Tässä vaiheessa kaapeli saattaa kipinöidä ja kas: auttavan auton akusta puuttuu kansi... Siis: ensin irrotetaan autettavan auton rungosta. - LX
Janne kirjoitti:
> 5. Irroitetaan kaapeli auttavan auton
> -navasta, autettavan auton rungosta...
Tässä vaiheessa kaapeli saattaa kipinöidä ja kas: auttavan auton akusta puuttuu kansi... Siis: ensin irrotetaan autettavan auton rungosta....ei se mitään, onneksi kulmakarvani ovat jo paranemassa ;)
Totta puhuen, kiitos korjauksesta. Jäin itsekin hieman miettimään, menikö selitykseni oikein...
- Jaana
Eli kipinöinti on ihan normaalia, kunhan akun luona ei kipinöi?
Kun muistaa laittaa miinus-johdon auton runkoon viimeisenä ja irroittaa sen ensimmäisenä? - Jaana
No niin,
yritimme uudestaan tässä järjestyksessä:
1. Tyhjän akun napa auttavan akun napaan
2. Toinen kaapeli auttavan akun - napaan
3. Toinen pää autettavan auton moottorinnostokoukkuun
Kun saimme piuhat kiinni, navoissa olleet kaapelit kävivät kuumenemaan sillä seurauksella, että ne muoviset osat kaapeleista alkoivat sulaa!Tämä ei liene tarkoitus? =)
Mitä teimme nyt väärin? Taitaa olla viisainta viedä auto korjaamolle...- hessu
Ei oikein onnistu siis. Kuulostaa kyllä ihan oikosululta. Tuossa epäilyttää tuo moottorinnostokoukku, joku toinen paikka olisi ehkä parempi.
Minun mielestäni suoraan vaan napoihin, mutta en tuputa näkemyksiäni... =)
Riippuen autostasi, akun - navalta lähtevän kaapelin (siis se mikä on jo siinä akussa kiinni) toinen pää voi olla hyvin helpossa ja näkyvässä paikassa, siihen voisi olla hyvä laittaa se apukaapelikin. - Jaana
hessu kirjoitti:
Ei oikein onnistu siis. Kuulostaa kyllä ihan oikosululta. Tuossa epäilyttää tuo moottorinnostokoukku, joku toinen paikka olisi ehkä parempi.
Minun mielestäni suoraan vaan napoihin, mutta en tuputa näkemyksiäni... =)
Riippuen autostasi, akun - navalta lähtevän kaapelin (siis se mikä on jo siinä akussa kiinni) toinen pää voi olla hyvin helpossa ja näkyvässä paikassa, siihen voisi olla hyvä laittaa se apukaapelikin.Auton ohjekirjassa neuvottiin tuota moottorinnostokoukkua... Mistä oikosulku voi johtua? Hermot tässä alkaa kohta mennä. =)
- Kallonkutistaja
Vaikuttaa, että apukaapelit ovat joko liian ohutta piuhaa tai kaapelin pää on irti liitoksestaan. Silloin liitoskohtaan tulee varmasti paljon kipinöitä ja lämpöä.
- Neiti
Olivat erittäin todennäköisesti liian ohuet ei kannata ostaa mitään parinkympin(mk) kaapeleita vaan vaikka varaosakaupasta kunnolliset. Kun sieltä kysyy neuvoa niin varmasti löytyy apua että mitkä ovat hyvät. tästä vastauksesta ei varmaan ollu enää mitään apua näin myöhään mutta onnea seuraavaan yritykseen. Kunnon vahvat kaapelit maksavat vähän enemmän mutta ovat sen arvoiset kun eivät sula heti!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823193
- 922905
- 532152
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201605Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61379- 151369
- 191344
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141317Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351275