Riittämättömyyden tunne + ujous + kateus

ääääääähh

Mistä sitä nyt alottaisi.. Ollaan seurusteltu poikaystävän kanssa viime keväästä ja voin kerrankin sanoa olevani hyvin tyytyväinen suhteeseen. Olemme samanhenkisiä ja jaamme myös samat kiinnostuksen kohteet. Molemmat hieman hiljaisempia ja nörttihenkisiä.. heh! sillä erolla, että poikaystäväni on enemmänkin tyyppiä "hiljaa itsevarma" ja minulla taas aika huono itsetunto ja ujous hieman vaivana.

Voitte siis kuvitella, miten panikoin ensitapaamista poikaystävän perheen kanssa.. ja itseasiassa panikoin yhä, vaikka olemme tavanneet eri yhteyksissä useastikin. Ujous puskee pintaa tilanteissa, joissa haluan erityisesti antaa hyvän vaikutelman. Pelkään ujouteni antavan minusta koppavan tai epäkohteliaan kuvan. Kaikesta tästä huolimatta, minulle on tullut kuva, että he pitävät minusta ja olen pystynyt jo vähän rentoutumaan. Monta kertaa olen myös mokannut esim. en ole jännityksessäni ymmärtänyt jonkun asia olevan vitsi ja sitten vastannut kysymykseen tosissani. Äh! Tietenkin pyörittelen näitä sitten mielessäni jälkikäteen. Aika hedelmällistä.

Nyt on tulossa joulu ja pitäisi olla monta päivää heillä kylässä. Stressaan jo valmiiks, että miten olen mahdollisimman vähän vaivaksi ym. turhaa! En ole tottunut kyläilemään missään useampaa päivää ja ajatus vähän ahdistaa. Lisäksi poikaystäväni veli tuo tyttöystävänsä myös kylään ja tietenkin ajattelen hänen olevan paljon pidetympi ja kaikella tavalla parempi ihminen. Pienet piirit, joten tietenkin hänen kuvansa osui silmiini somessa ja hän näytti hehkeältä ja hoikalta. Kummasti omat pari ylimääräistä kiloa alkoivat heti haitata enemmän. Puh! Muutenkin tuntuu olevan elämässään menestynyt.

Näin alas sitä on ihminen vajonnut. Kadehtii ihmistä, jota ei ole koskaan tavannut ja avautuu siitä suomi24:ssa..

Haluaisin saada nämä häiritsevät ajatukset pois päästäni, mutta yrityksistä huolimatta stressaan suhteettomasti ujouttani. Kyllä varmasti kaikilla on ongelmansa elämässä ja turha kadehtia! Tiedän.. mutta helpommin sanottu kuin tehty. Onko kohtalotovereita? Miten olette onnistuneet ylittämään itsenne ja tsemppaamaan? Miten tehdä ujona hyvä vaikutus uusiin ihmisiin?

7

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppeliini1

      Olet jo tavannut poikaystäväsi vanhemmat. Tiedätko mikä on heidän leipätyonsä? Voisitko hakea siitä hiukan lisää tietoa, ei vain vanhempiaan varten vaan myos omaksi tiedoksesi.
      Olet erikoisasemassa , mitä toiset kertovat on sinulle aivan uutta ja päinvastoin, sinun kokemuksesi ja katsontakantasi on heille uutta!
      Ja mitä et tiedä, mutta olet aidosti kiinnostunut; kysy lisää. Yleensä ihmiset huomatessaan että toinen on aidosti kiinnostunut heidän tyostään, mielipiteistään ja harrastuksistaan, mielellään kertovat niistä lisää.

      Aivan suotta arastelet vierailua heidän kotonaan ja uusien ihmisten tapaamista. Muista aina että pohjimmiltaan jokainen haluaa tulla hyväksytyksi. Sinä et tee siinä lainkaan poikkeusta!
      Vielä jos tarjoat apuasi vielunne aikana eri kotihommissa ja näytät että arvostat poikaystäväsi vanhempia,( ovathan he saaneet aikaiseksi mahtavan yksilon johon juuri sinä olet kiintynyt!) ja hänen perheensä muita jäseniä ja ystäviä, voit olla aivan varma että vierailustanne tulee kaikkia osapuolia miellyttävä.

    • vaihtoehtona

      Mitäpä jos viettäisitte oman joulun?

    • Hei "ääääääähh"

      Ihan ensin aloitan viimeisestä kirjoittamastasi lauseesta: Miten tehdä ujona vaikutus muihin ihmisiin? Miksi ihmeessä sinun pitäisi jotenkin 'tehdä vaikutus'? Et ole poikaystäväsi perheessä osallistumassa johonkin Talent-kisaan, vaan olet viettämässä yhteistä aikaa. Sinulla on sekä lupa että mielestäni jopa velvollisuus olla vain ihan oma itsesi sellaisena kuin juuri olet. Jos menet sinne vaikutusta tekemään tai vetämään jotain roolia tai kisaamaan veljen tyttöystävän kanssa suosituimmuudesta - taidat jo itsekin tietää, että siitä on rento yhdessäolo ja avoin ilmapiiri kaukana.

      Miten sitten tulla omaksi itsekseen ja vieläpä paineisessakin tilanteessa pysyä omana itsenään ilman pyrkimystä miellyttää toisia? Tässä mennnään hyvin oleellisiin kysymyksiin itseluottamuksesta ja sisäisestä turvallisuudesta.
      Ajattelen, että eräs elämän tarkoituksista on juuri tulla siksi, joka on. Siis oppia löytämään omat vahvuudet, hyväksymään omat puutteet, olemaan vuorovaikutuksissa toisiin ja ajattelemalla itse, menemättä liikaa muiden mielipiteisiin.
      Millä lailla voisit vahvistaa omaa minäkuvaasi? Miten voisit opetella tuntemaan itseäsi ja hyväksymään itseäsi enemmän? Ihminen kaipaa myös ilmaisun mahdollisuuksia. Joillekin se on taide, toisille musiikki, kolmas kirjoittaa, neljäs tanssii jne. Miten sinä ilmaiset itseäsi? Missä tilanteissa voit kokea olevasi mahdollisimman aito, rento ja kevyellä mielellä? Vahvista ja lisää näitä elementtejä elämässäsi. Ihmistä vahvistaa myös omien mukavuusrajojen kokeilu. Jos olet aina esim. pelännyt esiintyä, kokeile, miltä tuntuu mennä vaikkapa näytelmäporukkaan. Voitko siinä oppia lisäää itsestäsi ja saada onnistumisen kokemuksia?

      Kateuden vastalääke on tyytyväisyys omaan elämään. Tyytyväisyystaitoja voi ja pitää harjoitella ihan siinä missä jotain viulunsoittoakin. Opetella näkemään oman elämän ja itsen hyvät asiat ja olemaan kiitollinen niistä. Miten voisit lisätä tyytyväisyyttäsi? Auttaisko sinua esim. kiitollisuuspäiväkirja?

      Seurustelusuhteesi vaikuttaa kivalta ja toinene toistaan tukevalta. Kun menet poikaystäväsi perheeseen, menet sinne nimenomaan liittyäksesi hänen elämänpiiriinsä, et 'suorittamaan' jotain tyttöystävän vaatimusta.

      Miltä nämä ajatukset sinusta kuulostavat?
      diakoni Merja.

      • mitäitsehaluat

        Kyllä puoli vuotta seurustellut ujo tyttö voisi lähteä omaa perhettään moikkaamaan muutaman tunnin tai max. vuorokauden kyläilyn jälkeen. Poikaystäväsi ei ole varmaan tottunut seurusteluun hänkään. Vaikka hän poikamiehenä on ollut viikon kotona joululomallaan, nyt se olisi sinulta sulaa hulluutta. Kokemuksen syvällä rintaäänellä kehotan sinua ryhdistäytymään. Sovit etukäteen pojan ja perheensä kanssa, että itse olet siellä x ajan (esim. aatosta joulupäivän iltaan) ja sitten lähdet(te). Ujona introverttinä sinun on itse rohkaistuttava myös ilmaisemaan aidot tunteesi ja mielipiteesi, lammasmainen seurailu oman mielenrauhan hinnalla ei vain aikuiselle enää sovi!


    • ääääääh

      Kiitos asiallisista vastauksista! Olen yrittänyt miettiä, miksi tämä asia stressaa ja vaivaa mieltä. Luultavasti häpeän ujouttani, koska se ei ole mikään hieno piirre ihmisessä, vaikka onkin osa minua. Muut "ei-ujot" tuntuvat mielestäni siis lähtökohtaisesti paremmilta ihmisiltä. Tarkoituksena ei ole lähteä kilpailemaan tai mielistelemään mitään vaan tsemppaamaan ja olemaan parempi versio itsestäni. Kyllä aikuisen ihmisen mielestäni pitää voida viettää aikaa myös uusien ihmisten kanssa stressaamatta siitä ihan tuhottomasti.

      Niin ja mielelläni olen menossa sinne. Omat vanhempani käytännössä asuvat poikaystäväni naapurissa, törmäävät aina lähikaupassa kuulemma.. :D jne. joten tapaamme usein - kun taas poikaystäväni vanhemmat asuvat kauempana eli sinne ei pariksi tunniksi edes kannata lähteä.

      • Oleomaitsesivaan

        Minä tykkään ujoista ihmisistä enemmän kuin sellaisista päällepäsmäreistä, suupalteista. Ujot ovat paljon sosiaalisempia kuin ne jotka tuovat itseään kovasti esille. Ei muuta kuin ole ihan oma itsesi sellaisenaan äläkä häpeä pesoonallisuuttasi. Miksi se ei ole hieno piirre ja minäkin olen ollut äärettömän ujo nuorena mutta iän myötä ujous helpottaa mutta vieläkin inhoan esiintymistä ja olen nähnyt ihmisiä jotka ovat vielä keski-iässäkin hyvin arkoja. Harjoitteleminen auttaa ja kun alkaa tutussa turvallisessa piirissä hieman avautumaan. Itse haaveilen siitä pystyisin vielä karaokea laulamaan ihan tuntemattomalle yleisölle ja pääsisin esiintymis jännityksestä.


    • ääääääääh

      Joo, mäkin voin olla tuttujen kesken ihan rennosti. Toi karaoke kuulostaa aika hurjalta, mutta varmasti vielä joku päivä uskallat kokeilla ja sen jälkeen sekin on helpompaa! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2382
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1990
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      208
      1870
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1661
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe