Ostin viime kesänä Italian-lomamatkalla ihanat mustat korkeakorkoiset avokkaat, mutta ne osoittautuivat todella kapeiksi jaloissani. En pystynyt niitä käyttämään kuin max kahden tunnin ajan, mikä harmitti, koska kengät olivat muuten täydelliset. Koska kengät olisivat jääneet lopulta käyttämättömiksi, päätin sitten lopulta venyttää niitä menemällä ne jalassa suihkuun - ajattelin, että ei kai siinä mitään menetä. Suojakäsittelin ne huolellisesti ennakkoon, sitten noin viiden minuutin kasteleminen ja sitten vähän aikaa kopsuttelua ne jalassa kylpyhuoneessa, minkä jälkeen jätin kuivumaan pariksi päiväksi. Hämmästyksekseni eivät menneet lainkaan pilalle, vaikka kengissä on nahkapohjatkin: nyt olen käyttänyt niitä toimistolla pariin otteeseen, kengät istuvat täydellisesti jalkaan eikä vesi ole tehnyt mitään näkyvää tuhoa kengän kuosiin tai muutenkaan. En ehkä suosittele kaikille kengille ja materiaaleille, mutta minulla tämä ainakin toimi :) Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kenkien venytys vedessä
18
16513
Vastaukset
- trashheelz
ei ne pilalle mene.vaimon korkeakorkoiset 15cm platform pohja-avokkaat on on olleet suihkussa ilman mitään suojakäsittelyä.saappaat jäivät valkoisiksi samassa käsittelyssä.mustat olivat ja valkoisia raitoja jäi
- märkäämärkää
itse kastelen kaikki matalat kengät ja käyn lenkillä niillä,jolloin muotoutuvat sopiviksi.eikun veteen likomaan ja lenkille.älä kuivat seuraavalle lenkille vain kuivat sukat jalkaan ja menoksi.jo parin lenkkikerran jälkeen on sopivat.mutta ei saa kuivattaa vaan annat rauhassa kuivaa .mielummin jaloissa ne kuivuu lenkkeilemällä.
- eihän_ne_mene
Olen myös "sovittanut"nahkaiset korkosaappaat jalkaani kostuttamalla.Kuullosti hassulta ensin suojata ja sitten kastella mutta..Itse kostutin saappaat sumupullolla jalassa ollessa ja annoin olla pari tuntia jalassa jolloin ne alkoivat kuivumaan.Ja sitten vasta suojasin ne seuraavana päivänä.Olen ymmärtänyt että jos kostea nahka kenkä tai hansikas kuivuu"vapaasti"ilmantäytettä voi se kutistua.
- Nainen40v
Kostutitko saappaasi siis paitsi sisältä, myös pinnalta? Mietin tuollaista samaa, mutta ajattelin että nahka ei sitten kuitenkaan kastu ihan läpimäräksi eikä näin ollen muotoudu uudelleen. Siksi totaalinen kasteleminen omille avokkailleni :) Suojakäsittelin ne etukäteen nimenomaan siksi, että nahan pintaan tulisi mahdollisimman vähän jälkiä kastumisesta... Tuliko saappaisiisi jälkiä...?
- eihän_ne_mene
Kostutin saappaat vai päältä sumulla kunnes tuntuivat jalkaan kostuvan. Ja kostutin vain saappaiden alaosan en varsia. Ja sitten kuivasin liian veden pois pyyhkeellä. Pidin niitä jalassa tehden kaikkea kotiaskaretta kunnes alkoivat kuivumaan. Onneksi ei tullut mitään jälkiä ja sitten niiden kuivuttua laitoin reilusti kunnon saapasrasvaa pintaan:). Joskus olen kyllä saman asian vuoksi kastellut saappaat ulkona ihan käytössä,silloin on saattanut jäädä jälkiä ilmeisesti suolasta tms.
- Goddessssss
Käsirasvaa sisään ja minkkiöljyä päälle niin että pehmenee. Sitten jalkaan ja muotoutuu hyvin. Suihkussa jkäyminen on ehkä vähän liikaa, vaikka onkin kivaa :)
- koko46
kaataat vodka sinne kenkiin tai sitten kostutat sukat vodkalla sen jälkeen märkijen sukkijen päälle kengät ja ei muuta kun menoksi. ei jätä jälkiä nahkaan.
- Theo2013
Oikein,kunnon juoksevaa öljyä nurjalle pinnalle on paras.Vesi vaatii lestin sisään,ei kuivu käytössä ellet pidä yötä päivää jalassa.Intiaanit tappoi ihmisiä käärimällä heidät märkään nahkaan ja jättivät aurinkoon,eli näin voi tulla vamma jalkaan siinä on aikamoinen puristus/ainakin saapas malli.Olen päälystänyt pulloja,muovisia ja tehnyt niistä tällä menetelmällä taskumatteja,jopa korkin voi nahkoittaa kunnon liiman kanssa,saumat nyörittämällä piiloon.Eli kyllä nahka venyy!
- vettäparempi
Valjasrasvalla nahka pehmenee. Sitä saa myös värittömänä.
- ykäyy
Saunaan toviksi.80 astetta puolituntia.
- rgdfgdfgdfgdf
Ei saunaan. Nahka palaa siellä.
- Ninni768
Sauna toimi kyllä eikä kengät menee mihinkään jos ne ovat jalassa, korkeintaan tosi hikiset. Olen käynyt saunassa melkein kaikilla uusilla nahkakengillä/saappailla aina. Vaikka ovat sopivia saan se sisään ajetut pari illan aikana. Ei koskaan saanut mitä rakkuloita vaikka lähtenyt koko päivä kaupungille pari päivä vanhoilla kengillä. Miestä saa kivasti sekaisien siitä myös ;)
- Nahkarukkanen
Jees :D Valjasrasva kuulostaa hyvältä.. Nykyisin vaikea ns."saapas-rasvaa" löytää..
Itselle äiti neuvoi aikoinaan, että aitoa (Marseille?), pala-saippuaa nahkaisten/ mokkanahkaisten asujen pesuun, ja ettei kaikkea saippuaa saa huuhdella pois...
Lienee jokin vahamainen koostumus, joka suojelee pintanahkaa repeilyltä.. Tai öljy?
P.S. Suihkussa kengät saanevat sopivan annokset saippuaa..?
Pelkkä vesi lämpö kyl omankin nahkan kuivattaa... Nahka kuin Nahka :D - mija5115
Hei tv:ssä oli kerran ohje paksut sukat ja hiustenkuivaajalla puhaltaa ja samalla liikutella varpaita. Kokeileppa toimiiko
- gdgfgfdgdfgfgfg
Itse ostin kirpparilta parit vähän käytetyt avokkaat ja kohtelin niitä varsin suruttomasti netistä löydetyillä ohjeilla. Eli kunnolla kastelu ja sitten jalkaan. Eivät menneet pilalle.
Huonolaatuiset kengät tai synteettinen materiaali onkin sitten asia erikseen. Monista halpakengistä lähtee helposti liimaukset auki. Jopa kävely metsässä voi olla edullisille kengille liikaa, eivät vaan kestä kosteutta, pohjat irtoavat. - Pilasin
Jalkani liian pienillä kengillä ja nyt olen hoidattanut jalkojani 2 vuotta. Eli,kannattaa ostaa aina sopivat kengät.
- Anonyymi
Ajelin kuviosahalla laudasta, jalasta piirretyn lestin, kastelin kengät ja kenkälusikalla survoin lestin kenkään, annoin kuivua muutaman päivän. Kengät olivat kuin sukat, sopivat täydellisesti. Siitä lähtien olen toiminut saman kaavan mukaa jo vuosia.
- Anonyymi
ENTÄS KUN Nilkkuri nahkakengän suussa on jäykkä venyke joka pitäisi saada väljemmäksi,ts laajentaa koska ei voi pitää eikä pysty riisumaan. Kengän koko ym on hyvä ja sopiva ja hyvää laatua muuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161658
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1621236- 1431199
- 521135
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061082- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1161026Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949