Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja lopettaminen on tärkeä ja kannatettava tavoite mutta hoito- ja tutkimusprosessin lähtökohtana ja keskiössä tulisi olla vamma tai kaltoinkohtelu , ei pelkkä epäily, ennakkoluulo tai olettama, jota lähdetään oikeuttamaan tai todistelemaan potentiaaleja riskitekijöitä summaamalla, elämätapavakoilulla, ammattitaidottomilla uteluilla tai saatuja vastauksia ja tilattuja asiakirjoja fabrikoimalla.
Hyvää uudessa Hoitotyön tutkimussäätiön (Hotus) kaltoinkohtelun tunnistus- ja hoitosuosituksessa ovat selkeät merkinnät ohjeistusten tutkimusnäytön asteesta ja fyysisten vammojen tunnistus- ja tutkimusmenetelmät. Suosituksen heikkoudet ovat vanhempiin, perheisiin ja perhetilanteisiin liittyvissä riskilistoissa ja asenteellisissa riskien osoittimissa , kaltoinkohtelun rajaamisessa vain perheissä tapahtuvaksi asiaksi ja puutteellisessa tietämyksessä palvelujärjestelmän toimintakäytännöistä, joka ilmenee mm. perusteettomana uskona moniammatillisen yhteistyön ja perhetyön laadukkuuteen.
Koko juttu:
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/lasten-kaltoinkohtelun-tunnistusohjeet-tuottavat-turhia-tutkimuksia-ja-vaaria-syytoksia
Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen riskit
8
98
Vastaukset
- älälyö
"Ei pelkkä epäily"...no totta hitossa alussa on epäily, harva lääkäri sitä just tapahtumahetkellä on paikalla! Kyllä nyt on lokakuun liikepahasti hakoteillä. Yksikään lapsen kaltoinkohtelu ei saisi jäädä huomaamatta. Kyllä lapsen etu ajaa sen edelle, että lokakuun liikkeen biovanhemmat kokevan mahdollisen turhan epäilyn kamalan loukkaavana. Miten teiltä on unohtunut se tärkein asia noin pahasti, LASTEN OIKEUDET!!!
. - ZorbasElää
Lokakuun liikkeen kannattaa keskittyä palkitsemaan omia toimijoitaan. Muuhun eväitä ei ole.
- patakattilaasoimaa
Mihin sulla on eväitä?
- erityisopettaja
Hänen eväät on sellaset raukkiksille tyypilliset, kuka lie antanutkaan NOIN kehnot.
- Aboriginaali
TV2 Vanhemmuus ilta 1.12.2015 klo 21.00.
Ohjelmassa etsitään ratkaisuja nykyajan vanhemmuuden ongelmiin.
Mitä väliä vanhemmuudella on?
Lue yleiesen keskustelun kommentteja, .kommentoi.
http://yle.fi/uutiset/a2_vanhemmuus-ilta_kysyy_mita_valia_vanhemmuudella_on/8460804
-------------------------------------------- - Aboriginaali
Epäkohdat, kaltoinkohtelu ja väkivalta lastensuojelun sijaishuollossa
Lastensuojelun laitosten ja sijaisperheiden tehtävänä on mahdollistaa sijoitetulle lapselle turvallinen lapsuus. Joskus tehtävä ei toteudu ja lapsi kokee sijaishuollossa epäkohtia, kaltoinkohtelua ja jopa väkivaltaa.
Sosiaali- ja terveysministeriö on käynnistänyt selvityksen huostaanotettujen lasten kokemista epäkohdista, kaltoinkohtelusta ja väkivallasta. Selvityksen näkökulma on kokemuspohjainen. Selvitys toteutetaan pääosin haastatteluina.
Selvitys kattaa ajallisesti jakson vuodesta 1937 vuoteen 1983 eli ensimmäisen lastensuojelulain aikaisen sijaishuollon. Vuonna 1984 voimaan tullut lastensuojelulaki muutti lastensuojelun toimintaperiaatteita merkittävästi. Siksi tarkastelua ei uloteta toisen lain tai sen jälkeisen lastensuojelun aikaan. Selvitys kohdistuu niin laitoksiin kuin perheisiin sijoitettujen lasten kokemuksiin.
Selvitystyön tavoitteet
Tuottaa tietoa sijaishuollossa koetuista epäkohdista, kaltoinkohtelusta ja väkivallasta ja niiden luonteesta sekä niiden ilmitulon ja niihin puuttumisen mekanismeista.
Tuoda näkyviin sijoitettujen lasten sijaishuollossa kokemien epäkohtien, kaltoinkohtelun ja väkivallan hyväksymättömyys.
Luoda rakenteita ja käytäntöjä, jotka estävät epäkohtien, väkivallan ja kaltoinkohtelun tapahtumista nykyisessä (ja tulevassa) sijaishuollossa.
Erityispiirteet
Oleellinen ero esimerkiksi perheessä tai koulussa tapahtuvaan väkivaltaan tai kaltoinkohteluun on siinä, että sijaishuollossa lapset ovat olleet huostaanotettuina erityisesti julkisen vallan kasvatuksessa ja vastuussa.
Haastavaa on se, miten nykypäivänä voidaan ymmärtää menneen lastensuojelun sijaishuollon kasvatuskäytäntöjä, jotka silloin olivat osa tavanomaista laitos- tai perhekasvatusta, mutta joita nykyään pidetään ruumiilliseen itsemääräämisoikeuteen puuttumisena, väkivaltaisina ja ehkä jopa lainvastaisina.
Selvityksen vaiheet
Sosiaali- ja terveysministeriö kilpailutti selvityksen. Toteuttajaksi valittiin Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitos. Laitoksen tutkijat aloittivat haastattelut syksyllä 2014.
Selvitys lastensuojelun menneisyydestä (Jyväskylän yliopisto)
Selvitystyön suunnitelma
Onko sinulla kokemusta epäkohdista?
Haastattelut perustuvat vapaaehtoiseen yhteydenottoon. Haastatteluissa ei kerätä henkilö- tai yksikkökohtaisia tietoja, ja tiedot käsitellään luottamuksellisesti.
Voit ilmoittautua haastatteluun, mikäli olet itse kokenut epäkohtia, kaltoinkohtelua tai väkivaltaa lastensuojelulaitoksissa tai sijaisperheissä 1930-80-luvuilla. Haastatteluun voi ilmoittautua myös, jos on nähnyt tai kuullut niistä tai ollut itse niitä aiheuttamassa. Yhteydenottaja voi olla lapsuudessaan sijoitettuna ollut henkilö, hänen omaisensa, työntekijä, perhehoitaja tai joku muu, sijaishuollon kaltoinkohteluun liittynyt henkilö.
Haastatteluihin voi ilmoittautua numeroon 040 805 3930 (Jyväskylän yliopisto), sähköpostiin [email protected] tai suojatulla lomakkeella.
Ilmoittautuminen haastatteluun (Jyväskylän yliopisto)
Taustatietoja
Vuonna 1937 oli huostaanotettuna 32 352 lasta. Vuonna 1983 vastaava luku oli 8 537.
Ensimmäinen lastensuojelulaki tuli voimaan 1936. Sitä kutsuttiin usein huostaanottolaiksi, sillä huostaanotto oli käytetyin toimenpide.
Avohuollollisten toimenpiteiden rooli (esim. neuvonta, ohjaus, varoitus, valvonta) kasvoi 70-luvulla ja vahvistui entisestään 80-luvulla.
Ruumiillinen kuritus kiellettiin lastensuojelulaitoksissa, ennen kuin se kiellettiin osana perheiden kasvatusta. Kielto toteutettiin portaittain: esimerkiksi joidenkin kuntien lastensuojelulaitoksissa ruumiillinen kuritus kiellettiin 1950-luvun alussa. Viimeisenä se kiellettiin maamme koulukodeissa vuonna 1965.
Vastaavanlaisia selvityksiä on tehty muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Islannissa, Tanskassa, Irlannissa, Walesissa, Skotlannissa, Hollannissa, Australiassa ja Kanadassa. Selvitysten taustalla on havaintoja siitä, että sijaishuolto ei ole kyennyt tarjoamaan sijoitetuille lapsille lapsuutta ilman epäkohtia, kaltoinkohtelua ja väkivaltaa.
Facebook Twitter LinkedIn Google 1 | Tulosta
Lisätietoja
Annika Juurikko, Osa-aikainen Hallitussihteeri
STM, Sosiaali- ja terveyspalveluosasto, Sosiaalipalveluryhmä
0295163242 [email protected]
------------------------------------------------ - voitsiisusteitä
Miksi jokaiseen lastensuojelua koskevaan keskusteluun vastataan, että sossut ovat paskoja ja sijaishuolto paikat ovat vielä paskempia.. Eikö pitäisi keskittyä nyt vähän muuhunkin? Luten vaikka siihen miks meillä on niin paljon huostaanottoja ja hei, kukaan ei uskp että ne kaikki johtuvat lasun työntekijöistä....se peiliin katsominen!
- tsiisusitelles
Eihän tässäkään vastattu. Tässä kerrottiin selvityksestä, joita pitää tehdä, jotta saataisiin dokumentoitua sitä kaltoinkohtelua, jota lapset kokevat muka turvallisessa perheessä. Niistä kun niin monissa kaltoin kohdellaan, jopa niissä hyvissä sijaisperheissä. Ja kyllä sossuissa vikaa on, kun eivät ole oikein voineet myöntää, että nuo hienotkin perheet kaltoin kohtelevat - ja ovat jättäneet lapset kärsimään vuosiksi. Kyllä siihen on syytä puuttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391