Milloinkahan sitä työtodistusta voi taas pyytää?

voihantotistus

Tein etätyötä kotoani käsin vajaan vuoden ja irtisanoin itseni vähän aikaa sitten. Sanoin irtisanoessani esimiehelle, että tarvitsen työtodistuksen. Luovutin jo työvälineet takaisin mutta en saanut työtodistusta vielä. Olisin halunnut samalla saada tuon työtodistuksen, kun luovutin työvälineet, mutta esimies ei kuulemma ollut ehtinyt työtodistusta tehdä. Postilakon nyt parhaillaan ollessa päällä, kun ihmettelin että miten sitten saan sen työtodistuksen, niin esimies lupasi skannata ja lähettää sähköpostilla. Eiköhän tuohon mene enemmän aikaa, kuin siihen että olisi jo tehnyt sen työtodistuksen tavalliseen tapaan? Vai eikö ole tapana antaa työtodistusta, kun viimeinen palkka on vielä tulossa parin viikon päästä?

Irtisanomisaikani on päättynyt ja olen siis tuon firman entinen työntekijä. Pitänee ehkä lähettää jossain vaiheessa sähköpostitse pyyntö työtodistuksesta, ettei asia kokonaan unohdu. Siinä tapauksessa siis, ettei sitä työtodistusta ala lähiaikoina tulemaan... Ja tiedän kyllä sen, että työtodistus on pakko antaa, mutta hätäilenkö nyt liikaa? En ole aikeissa mennä työvoimatoimistoon, koska minulla on toinen osa-aikainen työ jota olen jo pidemmän aikaa tehnyt. Työtodistuksen haluan lähinnä siitä syystä, että saatan joskus sitä vielä tarvita, ja parempi kai se on nyt pyytää kuin muutaman vuoden päästä kun kukaan ei enää muista että olen siellä koskaan ollutkaan?

2

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tättölä

      Jos olisin sinä, olisin jo lähettänyt työnantajalle sähköpostia, kirjeen tai työsuojeluviranomaisten sivultä löytyvän asiakirjapyynnön, johon on listattu työsopimuslain pykäliäkin. http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/tyotodistus.

      Lisäksi olen sitä mieltä, että tarvitset alkuperäisen työnantajan ihan omin kätösin allekirjoittaman työtodistuksen, pelkkä skannattu kopio ei riitä.

      • voihantotistus

        Tarkistin TE-toimistosta, että ainakin sinne kelpaa skannattu s-postitse lähetetty työtodistus. Toisaalta, en ole nyt TE-toimiston palveluja hakemassa, mutta halusin hoitaa tuon työtodistus-asian alta pois ennen kuin unohtuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe