Monet diesel-auton omistajat turvautuvat hiukkassuodattimen poistoon, koska tukkeutuneen suodattimen uusiminen on kallista.
Yleisradion uutisen mukaan liikenteen turvallisuusvirasto Trafi varoittaa ottavansa käyttöön aseita, joilla kansalaisten huijaukset paljastetaan. Aseensa Trafi pitää vielä piilossa.
Kun hiukkassuodatin on pakko uusia, alkaa pankkitilin tutkiminen. Koska remontti voi maksaa jopa 4000 euroa, osa autoilijoista haluaa poistattaa koko suodattimen. Sen olemassaolo ei näy autosta päällepäin, vaan kyseessä on pakoputkiston sisällä oleva osa.
Poistamisen ohella tyypillistä on auton tietokoneen ohjelmoiminen niin, että puuttuvaa suodatinta ilmaisevat merkkivalot eivät syty.
– En lähde arvuuttelemaan, tehdäänkö näitä kymmeniä, satoja vai tuhansia. Mutta ilmiö kasvaa voimakkaasti, sanoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajoneuvo-osaston päällikkö Otto Lahti Ylen haastattelussa.
Suomen laki ei uutisen mukaan kriminalisoi hiukkassuodattimen poistoa. Ainoa sanktio on auton hylkäys katsastuksessa.
hiukkassuodattimen poisto
29
9494
Vastaukset
- Ben-siini
Joo, jos noin muutellaan autoja siinä nähdään taas dieselin puhtaus! Dieselissä on oltava kaikki kunnon suodattimet että ei tule pienhiukkaspäästöjä!!!!!
Toivottavasti Trafi puuttuu asiaan oikein kunnolla.
Älkää köyhät ostako noita Dieselejä, turhia kuluja ja ongelmia jotka bensakoneella saa
vältettyä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1448937171225.html- Ei_dieselin_voittanutta
Heh.
Jos bensa-autosta otetaan katalysaattori pois, niin siinä vasta saastuttava menopeli on. Diesel suorastaan luontoystävällinen siihen verrattuna vaikka ilman hiukkasloukkuakin.
Siksihän autoihin pistetään kaikennäköisiä saastutuksen ehkäisimiä, ettei saastetta tulisi. Jos sitten joku niitä poistaa, niin saasteille on luukut auki vapaasti ilmaan. Ja näin ihan riippumatta mitä polttoainetta moottori juo.
Nuo mainitsemasi pienhiukkaset ovat uusissa autoissa bensa-autojen ongelma, ei dieselien. Bensat tuottavat kaksinkertaisesti pienhiukkasia
dieseleihin verrattuna, nyt kun bensa-autoissa ei vielä ole hiukkasloukkuja. Ne kyllä tulee jossain vaiheessa.
Dieselillä liikkuu edullisemmin ja sitä edullisemmin mitä enemmän liikkuu. Kestävyys ja luotettavuuskin on selvästi parempia. Siksihän mm paljon ajettavat ja kovassa ammattikäytössä olevat autot ovat lähes 100%:sti dieseleitä.
Bensa kannattaa hankkia lyhyisiin ja kevyisiin pätkäajoihin ja kun kilometrejä ei tule paljoa.
Köyhillä on tietysti ostohinta jo kynnys. Diesel voi olla kalliimpi, mutta kyllä löytyy merkkejä, joissa ero on olematon tai jopa dieselin eduksi. - hehehehhehehe
Ei_dieselin_voittanutta kirjoitti:
Heh.
Jos bensa-autosta otetaan katalysaattori pois, niin siinä vasta saastuttava menopeli on. Diesel suorastaan luontoystävällinen siihen verrattuna vaikka ilman hiukkasloukkuakin.
Siksihän autoihin pistetään kaikennäköisiä saastutuksen ehkäisimiä, ettei saastetta tulisi. Jos sitten joku niitä poistaa, niin saasteille on luukut auki vapaasti ilmaan. Ja näin ihan riippumatta mitä polttoainetta moottori juo.
Nuo mainitsemasi pienhiukkaset ovat uusissa autoissa bensa-autojen ongelma, ei dieselien. Bensat tuottavat kaksinkertaisesti pienhiukkasia
dieseleihin verrattuna, nyt kun bensa-autoissa ei vielä ole hiukkasloukkuja. Ne kyllä tulee jossain vaiheessa.
Dieselillä liikkuu edullisemmin ja sitä edullisemmin mitä enemmän liikkuu. Kestävyys ja luotettavuuskin on selvästi parempia. Siksihän mm paljon ajettavat ja kovassa ammattikäytössä olevat autot ovat lähes 100%:sti dieseleitä.
Bensa kannattaa hankkia lyhyisiin ja kevyisiin pätkäajoihin ja kun kilometrejä ei tule paljoa.
Köyhillä on tietysti ostohinta jo kynnys. Diesel voi olla kalliimpi, mutta kyllä löytyy merkkejä, joissa ero on olematon tai jopa dieselin eduksi.Mikähän pelle tuokin ollut, bensakoneista ei hiukkaspäästöjä tule paljon mitään, eikä katalysaattori sitä varten ole, dieselestä sen sijaan tulee paljon ilman suodatinta. Toivottavasti tutkivat ketkä poistaneet ja onneksi dieselit poistuukin pian.
- EndOfStory
EU:ssahan on jo alkanut lähtölaskenta dieseleiden kieltämiseksi kokonaan.
Jatkossa uskon käyttövoimaveron dieseleillä ajavilla nousevan, samoin kuin henkilöauto dieselin hinnankin.
Kun tähän vielä lisätään:
- muutenkin kalliimmat ylläpitokulut vikaantuvine webastoineen, hehkuineen, hiukkasloukkuineen, turboineen jne
- nyky dieseleiden soveltumattomuus talvisissa olosuhteissa oikeastaan kaikkeen muuhun ajoon kuin hyvin pitkökestoiseen matkantekoon
- Trafin kaavailemat kiristykset katsastus käytäntöihin
voikin todeta dieselien tarun alkavan suomessakin olemaan lopuillaan. - Ei_dieselin_voittanutta
EndOfStory kirjoitti:
EU:ssahan on jo alkanut lähtölaskenta dieseleiden kieltämiseksi kokonaan.
Jatkossa uskon käyttövoimaveron dieseleillä ajavilla nousevan, samoin kuin henkilöauto dieselin hinnankin.
Kun tähän vielä lisätään:
- muutenkin kalliimmat ylläpitokulut vikaantuvine webastoineen, hehkuineen, hiukkasloukkuineen, turboineen jne
- nyky dieseleiden soveltumattomuus talvisissa olosuhteissa oikeastaan kaikkeen muuhun ajoon kuin hyvin pitkökestoiseen matkantekoon
- Trafin kaavailemat kiristykset katsastus käytäntöihin
voikin todeta dieselien tarun alkavan suomessakin olemaan lopuillaan.Saahan sitä uskoa mitä haluaa ja mikä miellyttää.
Nykydieselien Euro6:n mukaan ainoa päästö, joka on suurempi kuin bensoissa on typpioksidi ja sekin oikeastaan vain marginaalinen 0,2 mg suurempi. Bensojen sallitut hiilidioksiidipäästöt ovat kaksinkertaisia dieseleiden sallittuihin nähden eli bensoja suositaan melkoisesti.
Ja tiedoksi pellenimimerkille 'hehehehhehe', että bensa-autoihin on vihdoinkin tulossa pakolliset hiukkassuotimet. Dieseleissähän nämä ovat olleet jo noin kymmenen vuotta. Syynä tietysti hiukkaspäästöt, jotka ovat olleet reippaasti dieseleitä korkeammat. Näin bensa-autojen hiukkaspäästöt vähenevät dieseleiden tasolle.
Ilmeisesti bensa-autojen lobbaajat ovat osaavampia tai diesel-autojen valmistajat ovat vain luottaneet faktoihin ja järkeen. Poliitikkojen maailmassa järjenkäyttö faktoineen ei ole ykkösasia, vaan ensiksi tulee oman taustaryhmän ja sen lobbaajien edut.
Niin kauan kun maaöljyperäisillä polttoaineilla autoja liikutetaan, niin dieselille ei korvaajaa ole näköpiirissä. Biodiesel, jota voidaan käyttää sellaisenaan nykydieseleissä tai pienellä moottorinsäädöllä, tullee jatkamaan polttomoottorien käyttöaikaa, joka näillä näkymin muutenkin lienee reippaat 10 vuotta, jonka jälkeen valmistettavissa autoissa enää tuskin on maaöljypohjaisilla polttoaineilla käyviä moottoreita. Senkin jälkeen vanhaa kalustoa on vielä liikenteessä.
Järkiperusteita dieseleiden eduiksi, joiden vuoksi ammattiautolijat tai muuten paljon ajavat suosivat dieseleitä käytännössä 100%:sti, ovat vielä:
-Edullisemmat kunnossapito- ja ylläpitokulut kestävämmän tekniikan vuoksi
-Edullisemmat käyttökulut
-Ylivoimainen mukavuus matka-ajossa
-Uusien autojen osalta pienemmät kokonaispäästöt
Jo noiden perusteella on kohtuullista edellyttää faktoihin perustuvan järjenkäytön pääsevän vähitellen voitolle EU:ssakin pelkkien lobbaustaitojen sijasta. Ja dieselvalmistajienkin panostavan hyviin lobbaajiin, kun se näyttää menevän järkiperäisen tiedon edelle.
Voikin ihan perustellusti todeta, dieselien pysyvän autojen voimalähteenä. Raskaassa liikenteessä ihan varmasti. Luultavasti lyhyempiä matkoja ajettavien halvempien pikkuautojen osalta tyydytään halvempaan ja yksinkertaisemman tekniikan bensamoottoreihin, joskin pikkuautoissa nimenomaan hybridit tulevat korvaamaan nopeasti pelkän bensamoottorin pikkuautoissa. Ja sähkökin, jos sen hintaa saadaan alaspäin. - MbW222
EndOfStory kirjoitti:
EU:ssahan on jo alkanut lähtölaskenta dieseleiden kieltämiseksi kokonaan.
Jatkossa uskon käyttövoimaveron dieseleillä ajavilla nousevan, samoin kuin henkilöauto dieselin hinnankin.
Kun tähän vielä lisätään:
- muutenkin kalliimmat ylläpitokulut vikaantuvine webastoineen, hehkuineen, hiukkasloukkuineen, turboineen jne
- nyky dieseleiden soveltumattomuus talvisissa olosuhteissa oikeastaan kaikkeen muuhun ajoon kuin hyvin pitkökestoiseen matkantekoon
- Trafin kaavailemat kiristykset katsastus käytäntöihin
voikin todeta dieselien tarun alkavan suomessakin olemaan lopuillaan.No eikös ne bensa-auton webastot hajoa millään? Myöskin bensa-autojen ahtimet kestää paremmin? Valot päälle nyt!
Hiukkassuodattimia ja hehkutulppia tottakai menee dieselissä enemmän rikki, ja näinhän sen kaiken järjen mukaan täytyykin olla.. Kyllä nuo omat (0-4v vanhat) dieselit on kuljettanut aina pitkät ja lyhyet matkat kiitettävästi. Tai noh, käyttökokemusta noista diesel autoista vasta 22 vuotta, eli ehkä en tarpeeksi aiheesta tiedä. - Anonyymi
On Bensa Autossakin hikkassuodatin!
- Anonyymi
EndOfStory kirjoitti:
EU:ssahan on jo alkanut lähtölaskenta dieseleiden kieltämiseksi kokonaan.
Jatkossa uskon käyttövoimaveron dieseleillä ajavilla nousevan, samoin kuin henkilöauto dieselin hinnankin.
Kun tähän vielä lisätään:
- muutenkin kalliimmat ylläpitokulut vikaantuvine webastoineen, hehkuineen, hiukkasloukkuineen, turboineen jne
- nyky dieseleiden soveltumattomuus talvisissa olosuhteissa oikeastaan kaikkeen muuhun ajoon kuin hyvin pitkökestoiseen matkantekoon
- Trafin kaavailemat kiristykset katsastus käytäntöihin
voikin todeta dieselien tarun alkavan suomessakin olemaan lopuillaan.Diselit ovat Paljon enepi vääntöä Siksi mukavampi.
- Jopollakuuhun
Laki ei vielä anna katsurille mahdollisuutta DPF:n poiston tarkastukseen.
Saa nähdä mitä siellä on keksitty, miten lakeja tullaan muuttamaan ja mikä on aikataulu.
Sitten kun lait on muutettu, komiteat perustettu, valvonta järjestetty, laitteet hommattu, niin aika pitkä eurosentti on rahaa mennyt ja tuskin tuleva katsastusmaksu tällä konstilla ainakaan alenee...- huutista
Harva autovalmistaja tai omistaja tahtoo että katsuri vetää rälläkällä DPF boksin auki ja sitten hitsaa takaisin kiinni jos kaikki on "ok" :D
- fkfjhfhfdhd
Ohjelmointi ja katsastukseen rakennettu tarvike pönttö jossa teräsverkkoa ja palovillaa siksi aikaa hiukkasia nappaamaan.
- punppudiesel
Tuoltahan niitä saa eikä maksaa paljoa:
http://www.hiukkassuodatinkauppa.com/content/fi/52/2/0/207/Hiukkassuodattimet.html- Jupustin
Kaverin autosta DPF ja EGR poistettu ja pääkaupunkiseudulla katsastettu, k arvo 0.15 eli kirkkaasti meni läpi.
- Sontiaismolottaja
Jupustin kirjoitti:
Kaverin autosta DPF ja EGR poistettu ja pääkaupunkiseudulla katsastettu, k arvo 0.15 eli kirkkaasti meni läpi.
Jep, täällä sama juttu omassa autossa ja ei mitään ongelmia katsastuksessa. Jos ohjelmointi tehty laadukkaasti tuo ei tule esiin missään tilanteessa... muuten kuin pienempänä polttoaineen kulutuksena.
- E220_CDI
Jupustin kirjoitti:
Kaverin autosta DPF ja EGR poistettu ja pääkaupunkiseudulla katsastettu, k arvo 0.15 eli kirkkaasti meni läpi.
Tuosta savutusarvosta se kiinni jää, ja joutaa jäädäkin. Nykydieselin normaali lukema on 0.00. Ehjän moottorin k-arvo pitää olla ihan sama olipa moottori käynnissä tai ei.
- Seppo1221
E220_CDI kirjoitti:
Tuosta savutusarvosta se kiinni jää, ja joutaa jäädäkin. Nykydieselin normaali lukema on 0.00. Ehjän moottorin k-arvo pitää olla ihan sama olipa moottori käynnissä tai ei.
K-arvon yläraja on 1.5
Seppo1221 kirjoitti:
K-arvon yläraja on 1.5
Tiedetään, mutta kun kyse ei ollut katsastuksessa sallitun ylärajan ylittämisestä, vaan käytöstä poistetun hiukkassuotimen tunnistamisesta automallille tyypillisen arvon ylittämisestä.
Nykydieselille tuo 0.15 on 10 - 100 kertainen arvo ehjään autoon verrattuna.
- EGR-venttiili
Entäs pakokaasun kierrätyssysteemin, EGR-ventiilin tulppaaminen ainakin joissakin hieman vanhemmissa dieseleissä (uudemmissa kuulema ei mahdollista)? Mihin päästöihin ja miten paljon se seka-ajossa vaikuttaa?
Tosin osin tukkeutunut systeemi jo itsessään vaikuttaa sen toimivuuteen ja ilmeisemmin myös päästöihin ja kulutukseenkin.
EGR:n tulppauksen myötä veto kuulema hieman paranee ja polttoaineenkulutuskin laskee jonkin verran, eli pienempi kulutus tuottaa hieman vähemmän päästöjä.
Tietysti joku voisi sanoa, että miksi ei tulppaamisen sijaan ko. kierrätyspalikat auki ja puhtaiksi. Moottori-insinööri-teknologisesti 'idiootti-idea' koko kierrätyssyteemi, joka vain karstaa konetta. Näin kun eivät ole keksineet todellisesti puhtaammin toimivaa dieseliä.
***
Mutta onhan se hyvä, että erilaisia ekologisempia vaihtoehtoja suunnitellaan ja kehitetään. Kyllä puhtaampi ja terveellisempi ilmanlaatu olisi tervetullut.
"Paineilmaa hyödyntävä prototyyppi Citroën C3 Hybrid Air esitellään Geneven autonäyttelyssä."
"Nyt Citroën ja Peugeot ovat kehittäneet uuden hybridirakenteen, joka on ehkä suorastaan vallankumouksellinen. Sähkömoottorien ja ajoakkujen asemesta siinä käytetään paineilmaa ja hydrauliikkaa."
- http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288545526557.html - Flfoeod
Onneksi on alla bensa-auto. Eipä tarvitse huolehtia tukkeutuvasta hiukkas-suodattimesta ym. egr. jne ongelmista. Bensaa koneeseen ja menoks.
- Blackcoupe
Myös nykyisissä bensa-autoissa on egr.
- pensamiäs
Blackcoupe kirjoitti:
Myös nykyisissä bensa-autoissa on egr.
Ei muuten ole.
- E220_CDI
pensamiäs kirjoitti:
Ei muuten ole.
Paljonko olet valmis lyömään vetoa? Minun bensa autossani on EGR
- ajatelkaa.sitä
Siis mikä maailman pelastus tämä hiukkassuodatin sitten on, kuka on määritellyt päästörajat ja miksi, tämä on aivan sairasta rahankeruuta, ja mihin ne rahat menee, päästöorganisaation ylläpitoon, taivaisiin vai minne. Mitä maksujen maksaja saa vastineeksi.
- Persnuljaska
Kaikki päästöpaskat poistettu autosta ja ohjelmoitu uusiksi, en voisi olla tyytyväisempi (dpf/egr off). On se kiva kun vanhalla dieselillä pääsee isojen bensakoneiden suoritusarvoihin pienellä kulutuksella, 0-100km/h 5,2s ja huiput 270km/h.
Laitetaan paskat taas päälle jos sikseen tulee, ei se paljoa vaadi. - perusautoilija
pelkkää vihreitten autoilijoille kohdistamaa vi...ilua kaikki päästörajat ainakin täällä Suomessa, sillä ei ole kärpäsen pierun verran vaikutusta ilmastoon Suomen ajokilometreillä, vaikka ajettaisiin nokikoneilla tai millä tahansa,
lyijyn poisto aiheutti bensakoneille jo mittavat vahingot - paskatpois
juu mullakaan mitään suodatinta oo! Revittiin virifirmassa sisuskalut poies ja samaten tulpattiin egr paskaventtiili. Laitettiin softalla heppoja 30 ja 50 Nm, ai et kulkee kivasti kepeesti eikä joudu ressaamaan jostain helvetin hiukkassuotimesta tai egrstä.
- todellisuusonkarua
Järjetöntä, päästöjee jakauma noin. maatalous 60% teollisuus 35% yksityisautoilu 5% ja nyt ainoa jota kuritetaan on yksityisautoilu. Ihan vitun järkevää, niinkuin suomessa kaikki yleensä on....
- mersutmaatuu
Mitä täällä suomessa itketään kun tuolla rapakon takana meininki on tuommoista ;) https://www.youtube.com/watch?v=HNiF1UEjrE0
- Vanhassa.vara
Miten tuo eroaa kaikkien kepulaisten rakastamasta tractorpullingista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819