Esimiehen salassapitovelvollsuus

AssanVessa

Esimieheni toi etukäteen ilmoittamatta ulkopuolisen ja tuntemattoman henkilön työtiimimme illanviettoon. Illanvieton aikana esimieheni kertoi työhönottamiseni yhteydessä tapahtuneesta palkkaneuvottelusta, joka työantajan puolelta sai erikoisia piirteitä. Onko tälläinen palkka-asia salassapitovelvollisuuden alainen, vai onko työnantajan edustajalla oikeus kertoa palkkaneuvotteluista työtovereilleni ja ulkopuolisille?

5

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoita_selkeämmin

      On kertonut mistä? Palkka-asiasta? Mikä se on? Myöhemmin kirjoitat palkkaneuvottelusta.
      Kysytkö sitä, että saako työnantaja kertoa sinun käyneen palkkaneuvottelua työantajan kanssa? Eiköhän jokainen käy saman neuvottelun läpi, joten se ei tule kenellekään yllätyksenä. eli: saa kertoa sinun käyneen neuvottelua.

      • Henkilötietolaki

        Eihän rekrytoinneista saa kertoa sivullisille. Työnantaja on velvollinen säilyttämään henkilötietoja huolellisesti.

        33 §

        Vaitiolovelvollisuus

        Joka henkilötietojen käsittelyyn liittyviä toimenpiteitä suorittaessaan on saanut tietää jotakin toisen henkilön ominaisuuksista, henkilökohtaisista oloista tai taloudellisesta asemasta, ei saa tämän lain vastaisesti sivulliselle ilmaista näin saamiaan tietoja.


      • tsemiä
        Henkilötietolaki kirjoitti:

        Eihän rekrytoinneista saa kertoa sivullisille. Työnantaja on velvollinen säilyttämään henkilötietoja huolellisesti.

        33 §

        Vaitiolovelvollisuus

        Joka henkilötietojen käsittelyyn liittyviä toimenpiteitä suorittaessaan on saanut tietää jotakin toisen henkilön ominaisuuksista, henkilökohtaisista oloista tai taloudellisesta asemasta, ei saa tämän lain vastaisesti sivulliselle ilmaista näin saamiaan tietoja.

        Niin. Kyse ei ollut rekrytoinnista vaan palkkaneuvottelusta.
        Ja: "henkilön ominaisuuksista, henkilökohtaisista oloista tai taloudellisesta asemasta" - Mitä noista tulikaan esille, kun oli puhe siitä, että joku on ollut palkkaneuvottelussa?
        Ihan hyvä asia, että löydät pykälät ja siteeraat niitä. Enää puutuu se, että ymmärrät pykälien sisällön. Hyvään suuntaan olet kuitenkin menossa.


    • kapt.its

      Vain kommarit yrittävät neuvotella palkkansa itse. Hiljainen enemmistö tyytyy porvarin tahtoon.

      Voi olla että sinua yritettiin leimata illanvietossa kommunistiksi. Heillähän on tyypillisesti vähemmän kavereita, mutta tovereita senkin edestä.

      Laillisuuteen on hankala ottaa kantaa. Mitä ei ole virallisesti tapahtunut on hankala osoittaa tapahtuneeksi.

    • näinmeillä

      Meillä on julkista kaikki, esimiehen mielestä,jopa työntekijöiden osoitteet ja puhelinnumerot roikkuvat välillä ulkopuolisten saatavilla. Esimies palavereissa jopa muistioon asti laittaa nimillä kenellä tapahtuu ja mitä. Kehuja harvoin kuulee ja aina on joku jota haukkua kokouksissa ja näyttää mallia työntekijöille kuinka kiusaaminen on oikein työyhteisössä. Ans olla , kun joku hänen virheistään huomauttaa. Potkut hän antaa niin, että potkujen saaja saa kuulla muuta kautta ettei työt tule jatkumaan. Hän ei itse sitä heille kerro. Henkilökohtaisesti kyllä uusille ja korotuksen saanneille työntekijöille työn saannista ilmoittaa. Jos joku ei mene hänen mielen mukaan on työntekijä täyttä kuraa. Kohtelu ainakin sen mukaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe