anoppi-isovanhemmilta kysyisin...

tuleva_äiti

Oma tilanteeni oli lapsena tämä: minulla ei ollut läheistä suhdetta isovanhempiini (toiselle mummolle olin yksi muiden joukossa, toinen asui niin kaukana että jäi etäiseksi), vanhempiini (perheen toinen lapsi oli vaativa ja kuuluva, minut pakotettiin kiltin ja näkymättömän tytön rooliin) eikä oikeastaan kehenkään muuhun aikuiseen. Oikeastaan tuntui, että kukaan aikuinen ei tunne minua, eikä edes viitsinyt tutustua. Tämä ei oikeastaan haitannut minua (koska en tiennyt muustakaan, vetäydyin vain kuoreeni), mutta nyt kun olen itse raskaana, haluan säästää lapseni tältä.

Mieheni vanhemmilla jo on muutama lapsenlapsi (ei montaa) ja tämä minun lapseni olisi siis ensimmäinen tyttö. Olen itsekseni miettinyt kaikkea kivaa, mitä lapseni voisi tehdä tämän isoäidin kanssa (opetella leipomaan, ommella nukelle vaatteita, synttärilahjaksi mennä kahdestaan johonkin lastenteatteriin ja muuta sellaista mukavaa puuhastelua jota itsekin olisin halunnut mummoni kanssa tehdä, ja hän olisi sellainen turvallinen aikuinen, jolle voi kertoa asioita, joita vanhemmille ei halua kertoa). Anoppini siis rakastaa valtavasti lapsenlapsiaan ja hoitaa heitä mielellään, eli tuskin minunkaan lapseni olisi siihen poikkeus. Siis, toisaalta nuo juuri on sellaisia asioita, mitä hän luultavasti haluaakin tehdä jaksamisensa mukaan, mutta toisaalta olemme hieman etäisiä (lähinnä siksi että en osaa oikein rakentaa suhteita tuon lapsuuteni näkymättömyyden takia) enkä halua alkaa tyrkyttämään lasta hänelle (hänellä on kuitenkin oma elämäkin).

Eli isovanhemmat (ja erityisesti anopit): olenko liian vaativa? Miten tällainen asia pitäisi ottaa esille, jottei se kuulosta vaatimukselta vaan siltä, että haluaisin rakentaa (sellaista) mummo-lapsenlapsisuhdetta (jota en itse koskaan saanut)? Äitini kanssa tällaisesta pystyisi keskustelemaan ilman, että se tuntuisi hänestä vaatimukselta, mutta anopistani en tiedä.


PS. Omien vanhempien kohdalla tällaista turvallista/luotettavaa suhdetta tuskin pystyy syntymään. He ovat hieman tunnekylmiä ja heille äänekkäimmän suosiminen on luonnollista, eli lapsenlapset todennäköisesti joutuvat kilpailemaan suosiosta.

3

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilonkautta

      Kuvailemasi perusteella se suhde syntyy ihan luonnostaan, kun sille antaa tilaisuuden. Alussa toki vierailette perheenä siellä miehesi vanhempien luona, kuten nyt olette vierailleet parina. Voi olla, että lapsi lisää kanssakäymistä.
      Lapsi ja mummo luovat ihan oman suhteensa, kunhan siihen on tilaisuus.

      Mikä sen voisi estää? Jos mummu on tottuneempi toimimaan poikien kuin tyttöjen kanssa. Toisaalta voi olla myös niin, että mummu on oikein odottanut sitä ensimmäistä tyttöä lastenlastensa joukkoon. Hyvä suhde voi syntyä, vaikka mummun liikuntakyky heikkenisi. Kysymys on kuitenkin tunteesta ja välittämisestä.

      Miten voisit edistää asiaa? Voit silloin tällöin kehua anoppiasi siitä, miten hän toimii lastenlastensa kanssa. On niin kiva, kun otat heitä syliin. On niin kiva, kun opetat xxx...

      Voisitko jossain asiassa kysyä anoppisi neuvoa? Hän kokisi, että sinä arvostat häntä ja luotat häneen.

    • Virimummo

      Hei! Älä aseta itsellesi odotuksia, koska niiden suhteen voi asiat mennä ihan eri tavalla kuin ajattelet.

      En tiedä minkä ikäinen anoppisi on, mutta muutama vuosikin voi olla vanhemmalle ihmiselle ratkaiseva. Tyttäresi ei ole vielä edes syntynyt, joten menee useampikin vuosi, ennen kuin hän on sen ikäinen, että hänen kanssaan voi leipoa, laitella nukenvaatteita ja käydä lastenteattereissa ym. Käsitän kyllä, että nuo mainitsemasi jutut on vain esimerkkejä lapsen ja mummon yhteisistä tekemisistä. Voihan olla, että tyttäresi ei ole tippaakaan kiinnostunut mistään nukenvaatteista eikä mistään mustakaan sellaisesta. Itse en aikanani saanut tytärtäni edes käsittämään, miten nukella leikitään, ei hän tainnut edes ymmärtää, mikä se koko nukke oli. Hän mieluummin oli ulkona leikkimässä ja sisälläkin tykkäsi eniten kaikenlaisista peleistä ja rakentelemisista. Vasta vähän isompana toisten tyttöjen myötä tuli sitten ne barbit ja niihin liittyvä, mutta ei kovin innokkaasti sittenkään.

      Eli sinun on otettava ensimmäiseksi huomioon anoppisi ikä, elämäntilanne ja jaksaminen. Mummo, joka on ensimmäisen ja toisen lapsenlapsensa kanssa tehnyt kaikenlaista ja touhunnut paljon, voi seuraavien kanssa olla jo paljon väsyneempi ja lopulta ei enää jaksaisi olla edes seuranpitäjä saati sitten mikään puuhaaja. Se ei merkitse sitä, etteikö rakkautta ja kiintymystä lasta kohtaan olisi silti, yleensä mummot rakastavat lapsenlapsiaan jopa enemmän kuin niitä omiaan.

      Kysyt, miten ottaisit tämän asian anoppisi kanssa esille, mutta olen sitä mieltä, että älä ota mitenkään. Anna asioiden todella mennä, niinkuin edellinen vastajakin sanoi: anna siihen kaikkeen mahdollisuus. Muuta et voi tehdäkään. Vaatimuksia et voi esittää, sellaista vaikutelmaahan halusitkin välttää.

      Ole vain onnellinen siitä, että anoppisi on perusluonteeltaan hyvä mummo ja haluaa olla lastenlastensa kanssa. Riippuu sitten mummon omasta tilanteesta, miten hän lapsesi kanssa on ja mitä tekee. Siihen on vielä aikaakin, joten jätä koko asia mielestäsi, kyllä hän varmasti on juuri niin mukava ja hyvä mummo lapsellesi kuin pystyy ja jaksaa.

    • 965412

      Parasta on että annat lapsen itse luoda suhteensa isoäitiinsä. Et asetu esteeksi etkä muokkaa millään lailla hänen käsitystään isovanhemmista. He luovat itse suhteensa. Siitä tulee joko läheinen tai sitten ei. Itselle lapsenlapset ovat tosi rakkaita mutta joudun kyllä heitä kieltämäänkin joskus jopa todella topakastikkin. Minulla on 6 lastenlasta ja he ovat hyvin tärkeitä. Vietän paljon aikaa heidän kanssaan. Mutta silti tosi läheiset suhteet on vain kahteen. Se on sitä kemiaa. Ei sen kummempaa. Jotkut luonteet vain sopivat yhteen paremmin kuin toiset. Silti he ovat yhtä rakkaita kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe