Harha menojen maksamisesta

Kuinkaeteenpäin

Tällä palstalla on useampikin keskustelu siitä, että kirjoittaja kokee maksavansa kaikki yhteiset menot. Minulla on taas tunne, että avosiippani kokee maksavansa meidän kaikki menot. (Taustatietona: hän on huomattavasti hyvätuloisempi kuin minä, olemme olleet viisi vuotta yhdessä ja molempien lapset ovat jo täysi-ikäisiä.) Minä taas omasta mielestäni koen tarjoavani hänelle paljon rahanarvoisia asioita. Puolisolla asuntona on todella pieni kaksio, jonka vuokran, vakuutuksen ja sähköt hän maksaa. Minulla taas on iso omakotitalo toisella paikkakunnalla, jonka kulut maksan minä. Samoin minulla on kesämökki Pohjois-Suomessa. Muiden kulujen lisäksi lyhennän lainaa 700 e/kk. Vakituisena kotina pidämme nykyisin vuokrakaksiota. Minä olen kiikuttanut kauniit tavarani, iittalani, tauluni, pöytäliinani ym. ja tehnyt siitä poikamiesboksista kodin. Minä myös siivoan kaikki kotimme lukuun ottamatta hänen satunnaista kaksion imurointiaan. Viikonloput vietämme miltei aina minun kodissani ja kesäloman mökillä.
Minulla oli vielä n. 20 000 euron arvoinen auto liittomme alussa. hänellä ei ollut autoa. Käytämme autoa yhteisissä menoissamme. Työmatkoja emme sillä kulje hänen satunnaisia reissujaan lukuun ottamatta. Hän on maksanut nyt parisen vuotta sen kulut, eli vakuutuksen, huollon, veron ja suurimman osan bensoista. Minä olen hoitanut katsastuksen.
Päivällä syömme kumpikin omilla työpaikoillamme ja illalla useimmiten vain jotain leipää, puuroa tai viikonlopulta jääneitä jämiä. Viikonloppuisin käymme kaupassa, jolloin ostamme ruokaa yleensä miehen toiveiden mukaisesti. Hän maksaa laskun ja minä teen ne ruuat. Minä syön ruuista noin 1/4. Hän isokokoinen ja lihaksikas ja minä taas hyttyssarjaa.
Mies maksaa aikuisten lastensa menoja, toteuttaa toiveita ja pyyteitä, ostaa isot lahjat heille merkkipäivinä saamatta itse heiltä milloinkaan lahjan lahjaa. Minä sain viimeksi suklaapötkön.
Minä taas ostan omilla vähillä rahoilla omille lapsilleni pienet lahjat jouluna ja syntymäpäivinä ja heiltä me saamme molemmat jouluna ihan hienot lahjat ja merkkipäivinä minä lahjat ja hänkin jonkin pienen karkkilahjan tms. vaikka ovatkin asuntovelallisia ja opiskelijoita.
Meitä kutsutaan kylään vain minun sukulaisilleni ja aina minun pitää ostaa tuliainen, koska he ovat minun lähimmäisiäni.
Ostan pääasiassa omat vaatteeni. Joskus hän on määritellyt, että minulle pitää ostaa jotain ja hän on silloin maksanut yhdessä valitun vaatteen.
Minulla ei ole rahaa matkustamiseen, joten hän on maksanut ne pari lomamatkaa, joissa olemme olleet yhdessä. (itse hän matkustaa lisäksi omia reissujaan ja on kustantanut myös aikuisten lastensa reissuja)
Kaiken tämän jälkeen hän kokee kustantavansa meidän elämän, siis joutuvansa minun maksumieheksi. Mitä mieltä te olette?

14

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KylläSeMaksaa

      Samaa mieltä miehen kanssa.

    • ratkaisu

      Otatte seuraavan kuukauden ajan kuitit kaikesta ja lopuksi teette laskelmat, että kuka maksaa ja mitä.

    • mekkk

      Sanoppa miehellesi että lopetta aikuisten lastensa elättämisen niin jää rahaa itsellekkin paljon enemmän ja taitaa miehen entinen nainen laittanut pihin miehen ulkoruokintaan kun noin pihi ona. Miksi mies asuu vuokralla kun hyvätuloisena voisi ostaa oman asunnon ja se siitä.

    • seukkaussuhde

      Ei toimi. Pettymys varmaan, ettei siitä tule edes muuta, koska teillä on entiset omst perheet molemmilla. Nää on näitä vanhemmalla iällä aloitettuja suhteita, joissa on epärealistiset odotukset yhteisestä omaisuudesta ja kulujen jskamisesta. Se aviojuna meni jo.

      • Kuinkaeteenpäin1

        Myönnän, että kuvittelin niin. Toisaalta, miksi se ei voisi olla niin. Millä tavalla ensimmäinen liitto on niin paljon arvokkaampi kuin toinen. Jos viisikymppisenä menettää ensimmäisen puolisonsa, sitä on hyvällä onnella ehtinyt olla yhdessä 25 vuotta. Jos silloin solmii uuden liiton, ehtii olla toisen kanssa jopa yli 40 vuotta. Tuntimääräisesti sitä on toisen kanssa vielä moninkertaisen ajan verrattuna ensimmäiseen suhteeseen. Eläkeläisenähän sitä on toisen kanssa aamusta iltaan. Se liitto vasta onkin tuki ja turva toiselle. En ymmärrä, että itseisarvo olisi elää mahdollisimman pihisti toista kohtaan, jotta voi jättää omille lapsille perintöä. Eikö ole nautinto jakaa omasta hyvästä sille toiselle, jos rakastaa. Minusta olisi ainakin naurettavaa pihtailla, jos itsellä on jotain , mitä toisella ei ole. En minäkään lähde yksin mökille nauttimaan ja jätä toista helteellä hikoilemaan pienen asunnon pätsiin, tai mene autollani ja sano toiselle, että tule sitten perässä julkisella, jos yleensä pääset. Mitä, jos söisin yksin marjani ja ruokani jne. Kaikkea vaan ei voida osoittaa kaupan kuiteilla.


    • ninnnnnnnty

      Yksi asia on myös se, että jos itse et haluaisi asua siinä vuokra-asunnossa vaan asut siinä vain miehen takia, niin kalliiksi tulisi mies, jos osallistuisit vielä kuluihin.

      • Kuinkaeteenpäin1

        En haluaisikaan. Tunnen olevani siinä luukussa kuin häkkilintu. Kun ikkunasta katsoo ulos, ei tiedä, onko kesä vai talvi - vain vastapäisen talon seinä ja asvaltti alhaalla. Ruokahuusollikin on siinä vaikeaa, kun ei ole pakastinta eikä säilytystiloja. Kotona minulla sentään on niin marjat, mehut, perunat ja juurekset varastossa talveksi. Kaikella sillä on arvonsa, vaikka ei olekaan esittää kuitteja niistä. Mökkinaapuri antaa hirvenlihaa, ja kalaa saan myös niin paljon kuin haluan.
        Vastaan vielä nimimerkille Mekk: Samaa minäkin olen ihmetellyt, johon hän vaan kommentoi, että ei halua luopua sellaisesta rahankäytöstä, mihin on tottunut ja toisekseen hän ei halua ottaa lainaa, mieluummin on vailla huolia omistusasunnon velvoitteista ja sitovuudesta. Minusta vuokranmaksaminen tuossa iässä on hukkaan heitettyä rahaa. Yritin näyttää lukuja siitä, kuinka asunnot ovat nousseet sinäkin aikana, kun hän on asunut 13 vuotta vuokralla. Jäärä mikä jäärä.


      • mekkk

        Tuossa 13v on mennyt vuokrina yksi asunnon hinta ja sen asunnon voi ostaa vähän helvemmasta pikasta eikä siiltä alueelta missä vuokralla asuu. Aikoinaan kun perheemme asui vuokralla kaksiossa niin tuli halvemmeksi ostaa oma rivarikolmiö kun maksaa markkaikana 3000 markaa vuokraa. Nyt kämppä'maksettu ja asumien halpaa


    • mikäontärkeää

      Kerropa meille, mitä sinä saat tuollaisesta suhteesta? Mitä niin hyvää siinä miehessä/suhteessa sitten kuitenkin on, että olet hänen kanssaan yhdessä, kaikista näistä taloudellisista seikoista riippumatta?
      Sen kun itsellesi selvität, niin asia ratkeaa ihan itsekseen.
      Jäät tai lähdet.

      • Kuinkaeteenpäin1

        Ajattelen: täydellistä ihmistä ei ole. Tämän ikäisenä varsinkaan ei ole vapailla markkinoilla kovin kummoisia valikoimia. Sitä paitsi, olen uskollista ja sitoutuvaa tyyppiä, ja olen kasvanut häneen kiinni monella tapaa, myös fyysisesti. En haluaisi olla yksin. Olisi aika säälittävää yrittää pyydystellä viihteellä miestä itselle. Olen sitä paitsi ollut aina yliluottavainen. Nytkin uskon, että tämä vielä muuttuu hyväksi, kunhan aikaa kuluu. Välillä vaan harmittaa niin turkasesti, että täytyy murista itsekseen tai purkaa tunteitaan paperille.


    • 8745

      Avoliitossa kummankin pitää hoitaa omat menonsa. Ei mies ole velvollinen maksamaan sinun menoista mitään etkä sinä hänen menoistaan. Sopikaa että kumpikin hoitaa omat menonsa ja kumpikin karsii ne menot mihin ei ole varaa. Koska asut hänen luonaan sinun kuuluu maksaa puolet asuin kuluista. Se että sinulla on muualla asunto ja mökki ei anna oikeutta jättää maksamatta asuinkuluja tuossa asunnossa.
      Sillä ei ole mitään merkitystä pajonko kumpikin tienaa, sillä ette ole naimisissa. Toisen tulot ei kuulu toiselle. En ihmettele jos hän valittaa. Eikä sitä että sinä teet kodista kauniin ja siivoat siellä vaikuta asiaan.

      • Kuinkaeteenpäin1

        Sinä päivänä, kun hän sanoisi, että minun pitäisi maksaa asumisesta tässä luukussa, pakkaisin muuttokuorman peräkärryyni ja lähtisin välittömästi kohti omaa kotiani. Tännepä jäisi yksin itkemään ja viettämään ankeita viikonloppuja askeettiseen kämppäänsä. Minun ei tarvitse olla töiden takia täällä. Minä saan kyllä kotini läheltäkin työn. Olen vain sen takia tässä kämpässä, että hän ei voi löytää töitä minun kotiani läheltä.
        Tuollainen henkilö kuin 8745 ihan puistattaa minua. Onneksi en ihan sellaista ole tavannut. Ihminen joka ei osaa laskea, kuinka monta työpäivää ja kuinka monta vapaapäivää vuodessa on ja toisilla on myös etäpäiviä. Kun on alle kaksisataa työpäivää paikalla ja nekin niin, että tulee vasta maanantaina kaupunkiin ja viimeistään perjantaina lähdetään minun kotiini. niin laskepa, kumpi on velkaa. Vuokra kaksiosta on 650 e ja minimaalinen sähkölasku päälle, jos taas minun 280 neliöiselle kodille lasketaan vuokra, lämmitys, vakuutus ja asumismenot, ollaan ihan toisissa luvuissa. Kukaan ei saa myöskään 200 000 euron arvoista kesähuvilaa ilmaiseksi käyttöönsä eikä myöskään autoa. Sitä paitsi kotona tehtävälle työllekin pitää laskea arvo. Jos ei arvosta sitä, niin siivotkoon itse tai palkatkoon siivoojan.


    • sdölkölkdföl

      Ihan yks lysti, että kumpi kokee olevansa maksumies, kun suhde on noin henkisesti pilalla.

      Ihan siis lähtökohtaisesti: sinä siis annat lahjat vain omille lapsillesi, ja miehesi vain omilleen? Voi oksennus. Meillä puolisoni kanssa lahjat lapsille, kumman tahansa lapsille, ostetaan ja mietitään yhdessä. Samoin sukulaisten ja tuttavien lahjat. Yhteisiä tuttavia he kuitenkin ovat, riippumatta siitä kumpi tunsi heidät aiemmin.

      Se että sinä pidät ok-taloa ja miehellä on pieni kaksio, on ratkasuna pöljän kuuloinen. Mitäs jos myisitte molemmat, ja ostaisitte yhdessä jonkun järkevän ratkaisun?

    • näintekisin

      Paska jätkä.Potkaise perseelle ja ulos elämästäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1213
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1202
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe