Pieni lapsi hankaloittaa suhdetta

reea95

Olen 20v nainen, jolla on omat opiskelut vielä kesken. Aloin puoli vuotta sitten seurustelemaan 22v miehen kanssa, joka on yh-isä (niin harvinaista kuin se onkin) 2vuotiaalle lapselle. Poikaystävälläni on omatkin koulut vielä kesken ja käy sitä lapsen ollessa päiväkodissa. Mies kantaa hyvin vastuunsa vanhempana, mutta...

En ole itse koskaan ollut tekemisissä pienten lasten kanssa ja minulle tuottaa hankaluuksia olla lapsen lähellä ja hänen kanssaan. Minusta tuntuu niin väärältä olla mustasukkainen pienestä lapsesta, jolle isän huomio on ehdotonta ja tärkeintä. On vaikeaa olla pariskuntana lapsen edessä, sillä lapsi on hyvin mustasukkainen itsekin ja jos olemme vaikka antamassa edes nopeaa suukkoa ohimennen niin hänen lapsi alkaa huutaa mustasukkaisena. Tämän vuoksi tunnen olevani jäänyt aina ulkopuoliseksi kun lapsi on läsnä ja voi olla, että olen itsekin silloin erkaantunut, sillä en tahdo lapsen luulevan että vien häneltä isän.

Kuten jo sanoin, kokemuksia lapsista minulla ei ole. Onko tämä mustasukkaisuus väärää? Mitä minä voin tehdä? Minua ahdistaa hyvin paljon, mutta minä välitän kyseisestä miehestä todella. Tunnesidettä lapseen ei ole vielä kehittynyt, mutta olen myös leikkinyt hänen kanssaan ja yrittänyt luoda kontaktia. Haluaisin vain pystyä olemaan normaalisti ahdistumatta kun lapsikin on läsnä. Olen yrittänyt puhua asiasta miehen kanssa, mutta hän sanoo vain, että mitä hän voi tehdä. Mitä me voimme tehdä? Miten saamme tämän jutun toimimaan myös lapsen kanssa.. ?

- Reea

24

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppeliini1

      Olisiko mahdollista että tapaisisit isää silloin kun lapsi ei ole läsnä?

      Te kaikki olette hyvin nuoria, isä toimii varsin vastuullisesti laittaessaan lapsensa kaiken etusijalle. Lapsi tarvitsee turvallisuuden tunteen ettei häntä jätetä. Ajan kanssa huomatessaan että oma isä on vahva johon voi luottaa ja turvata, lapsi on valmis hyväksymään isän uudet ystävät.

      Nyt kun sinun on hankalaa käsitellä lasta(aivan luonnollista!!!) saattaa hyvinkin olla että ennemmin tai myöhemmin kiinnostuksesi isään laantuu. Sekin on luonnollista.

      Isän esiteltyä eri tyttöystäviä jatkuvaan tahtiin lapselle, on lapsen vaikea noita kuvioita ymmärtää. Olethan sinnä paljon vahnempi ja kolmio "draama" laittaa sinutkin ymmälle!

      Joten takaisin alkuun, olisiko todellakin parasta antaa isän keskittäytyä lapsensa ja sinun tavata isää kun lapsi on muualla.

      • gauhiabaik

        Kyllä nyt olet liian vaativan kuvion edessä. Tuo yh-mies etsiköön itseään vanhemman naisen, jolla itselläänkin on lapsi tai lapsia, niin kaikki toimii paljon paremmin. Hoida sinä omat opintosi hyvin loppuun, ja mies olisi hyvä ohjata perheneuvolaan/psykologille juttelemaan. Ymmärrettävästi nuori mies on itsekin aivan pallo hukassa isyytensä suhteen, ja hänenhän nyt täytyy toimia sekä isänä että äitinä kaksivuotiaalle.
        On äärimmäisen harvinaista, että 1-2-vuotias annetaan isälle yksinhuoltajuuteen. Äidin on täytynyt olla alkoholisti, narkomaani tai jollain muulla tavalla täysin kelvoton äidiksi, kun näin kävi? Mielenterveysongelmat vaikeissa muodoissaan tai rikollisuus ovat muita selityksiä?
        Olisi hyvä ko isän asettua jonotuslistalle tukiperheen saadakseen, eli ns. normaali perhe voisi ottaa lapsen esim. kerran kuussa luokseen.


      • Isäpappa
        gauhiabaik kirjoitti:

        Kyllä nyt olet liian vaativan kuvion edessä. Tuo yh-mies etsiköön itseään vanhemman naisen, jolla itselläänkin on lapsi tai lapsia, niin kaikki toimii paljon paremmin. Hoida sinä omat opintosi hyvin loppuun, ja mies olisi hyvä ohjata perheneuvolaan/psykologille juttelemaan. Ymmärrettävästi nuori mies on itsekin aivan pallo hukassa isyytensä suhteen, ja hänenhän nyt täytyy toimia sekä isänä että äitinä kaksivuotiaalle.
        On äärimmäisen harvinaista, että 1-2-vuotias annetaan isälle yksinhuoltajuuteen. Äidin on täytynyt olla alkoholisti, narkomaani tai jollain muulla tavalla täysin kelvoton äidiksi, kun näin kävi? Mielenterveysongelmat vaikeissa muodoissaan tai rikollisuus ovat muita selityksiä?
        Olisi hyvä ko isän asettua jonotuslistalle tukiperheen saadakseen, eli ns. normaali perhe voisi ottaa lapsen esim. kerran kuussa luokseen.

        "Ymmärrettävästi nuori mies on itsekin aivan pallo hukassa isyytensä suhteen, ja hänenhän nyt täytyy toimia sekä isänä että äitinä kaksivuotiaalle."

        Täh? Mistä nyt noin päättelit? Siitäkö että hän on mies?

        "Olisi hyvä ko isän asettua jonotuslistalle tukiperheen saadakseen, eli ns. normaali perhe voisi ottaa lapsen esim. kerran kuussa luokseen."

        Ja tuo on muuten sitten se vihoviimeinen vaihtoehto. Sitä voi suositella ainoastaan, jos oma perhe ei kertakaikkiaan pysty lapsesta huolehtimaan.
        Neuvotko myös kaikki yh-naisia etsimään tukiperheen vaikkei siihen olisi tarvetta?


      • voijessussentäänsua
        gauhiabaik kirjoitti:

        Kyllä nyt olet liian vaativan kuvion edessä. Tuo yh-mies etsiköön itseään vanhemman naisen, jolla itselläänkin on lapsi tai lapsia, niin kaikki toimii paljon paremmin. Hoida sinä omat opintosi hyvin loppuun, ja mies olisi hyvä ohjata perheneuvolaan/psykologille juttelemaan. Ymmärrettävästi nuori mies on itsekin aivan pallo hukassa isyytensä suhteen, ja hänenhän nyt täytyy toimia sekä isänä että äitinä kaksivuotiaalle.
        On äärimmäisen harvinaista, että 1-2-vuotias annetaan isälle yksinhuoltajuuteen. Äidin on täytynyt olla alkoholisti, narkomaani tai jollain muulla tavalla täysin kelvoton äidiksi, kun näin kävi? Mielenterveysongelmat vaikeissa muodoissaan tai rikollisuus ovat muita selityksiä?
        Olisi hyvä ko isän asettua jonotuslistalle tukiperheen saadakseen, eli ns. normaali perhe voisi ottaa lapsen esim. kerran kuussa luokseen.

        Ei hyvänen aika! Miten niin isä on hukassa isyytensä suhteen? Hemmetin hieno homma, että nuori mies kantaa vastuunsa ja ilmiselvästi rakastaa lastaan. Emme tiedä, miksi hänestä on yksinhuoltaja tullut mutta hatun nosto hänelle!
        Toivottavasti hänellä on joku, jolle uskoa lapsesta huolehtiminen edes joskus, että saa vähän levätä kun koulukin on kesken.
        Sä voisit vähän laajentaa tajuntaasi tuossa lasten huoltajuusasiassa. Isä on yhtä hyvä vanhempi lapselle kuin äitikin. Mä arvostan yksinhuoltajaisiä.


      • Miksi_tukiperhe
        gauhiabaik kirjoitti:

        Kyllä nyt olet liian vaativan kuvion edessä. Tuo yh-mies etsiköön itseään vanhemman naisen, jolla itselläänkin on lapsi tai lapsia, niin kaikki toimii paljon paremmin. Hoida sinä omat opintosi hyvin loppuun, ja mies olisi hyvä ohjata perheneuvolaan/psykologille juttelemaan. Ymmärrettävästi nuori mies on itsekin aivan pallo hukassa isyytensä suhteen, ja hänenhän nyt täytyy toimia sekä isänä että äitinä kaksivuotiaalle.
        On äärimmäisen harvinaista, että 1-2-vuotias annetaan isälle yksinhuoltajuuteen. Äidin on täytynyt olla alkoholisti, narkomaani tai jollain muulla tavalla täysin kelvoton äidiksi, kun näin kävi? Mielenterveysongelmat vaikeissa muodoissaan tai rikollisuus ovat muita selityksiä?
        Olisi hyvä ko isän asettua jonotuslistalle tukiperheen saadakseen, eli ns. normaali perhe voisi ottaa lapsen esim. kerran kuussa luokseen.

        Tarvitseeko kaikki yh-isät tai äidit siis tukiperheen? Ei aloittaja ainakaan kertonut, että nuorella isällä olisi mitään ongelmia. Ja joskus kahden aikuisenkin perheessä toinen on käytännössä yksinhuoltaja, kun toista ei juuri näy. On aina töissä tms.


    • eioletodellista39

      Voi hellan lettas sentään. Mitäpä ap jos kasvaisit aikuiseksi? Ehkä sinäkin ymmärrät jo 10 vuoden päästä elemänarvot. Totta ihmeessä yh, vaikka olisikin mies, joutuu laittamaan pienen lapsen etusijalle ja sinä olet todella selvänä kakkosena tässä jutussa. Jos et sitä hyväksy, niin etsi sellainen "poika", jolla ei ole vielä omia lapsia. Mieti sinä olet mustasukkainen pienelle lapselle???

      • reea955

        Voin sanoa, että minä todellakin tiedän, että lapset ovat etusijalla! :D Ja voisi olla, että tekisin jonkun ilmoituksen jos hänellä olisi lapsi vasta toisella sijalla. En ole muuta vaatinut.


      • turhalytätätoista

        Höpö löpö. AP tiedostaa ongelman ja siitä pointsit hänelle. Harva hänen ikäinen nykyään tuollaiseen tilanteeseen törmää ja vielä harvempi olisi suhteessa yh:n kanssa. Tsemppiä ap:lle, fiksuna opit varmasti, miten toimia.


    • Ehjä

      Missä sun äidin rakkaus on?Se sama jota itsekin olet saanut nauttia.Suukottele sitä lasta ensin,sulla on paketti joka sun täytyy hyväksyä,jos kerran meinaatte yhdessä jatkaa.Sä olet tärkeä.sille Lapselle, miksikö? lapsi vaistoaa isän kiintymyksen sinuun,sä selvästi tappelet itsesi omien tunteiden takia,älä puhuttele hänen lapsensa,vaan teidän lapsi.asennekysymys paremminkin.Sussa näyttäisi kirjoituksesi perusteella olevan ainesta,pelkään pahoin että saatat kiintyä liikaakin lapseen,jopa niin että 1 ja 2:set vaihtaa paikkaa.

      • hiljaahyvätuleetuossaki

        Mun mielestä äidin rakkaus syntyy vasta ajan myötä. Kaikilla naisilla se ei ole ns. sisäänrakennettu ominaisuus. Mäkin luulin ap:n ikäisenä, että mä en lapsista pahemmin perusta. Lapsien kanssa tulin kyllä toimeen ja ymmärsin, että he tarvitsee pienenä jatkuvaa huolenpitoa.
        Kun sain ensimmäisen oman lapseni niin pari päivä meni ihmetellessä, että mitä nyt tapahtui. Sitten tuli se uskomaton rakkauden tunne joka jatkuu edelleen. Ymmärrän hyvin aloittajaa, että tunteet heilahtelee koska tykkää niin paljon lapsen isästä ja ehkä hieman arastelee lasta koska ei ole heihin tottunut. Hyvällä tiellä hän on kun miettii asioita ja tajuaa omat tunteensa.
        Muuta neuvoa ei voi hänelle antaa kuin että on mahdollisimman paljon lapsen kanssa. Jos haluaa näyttää tunteensa ja helliä lapsen isää lapsen läsnäollessa, niin voihan siinä rutistella lastakin. Ihan siksi, että lapsi huomaa ettei kukaan häneltä isää ole viemässä. Ihan normaalilta noin pienen lapsen reaktio kuulostaa, että mustasukkaisuuksissaan käy itkemään kun ap isää rutistelee.
        Hiljaa hyvä tulee kaikissa ihmissuhteissa. Ap:n kannattaa keskustella asiasta miehen kanssa koska jos noin suuren vastuun mies jo kantaa, että yksin lapsesta huolehtii niin varmasti ymmärtää ap:n ongelman.


    • tyttökulta

      Hei aloittaja,
      21v.tyttäreni rakastui mieheen,jolla pieni lapsi.Tyttäreni on aina haaveillut suuresta perheestä ja ajatteli,että osaa ja haluaa rakastaa poikaystävänsä lasta.
      Ei se niin mennyt,neljän vuoden tsemppaamisen jälkeen hän luovutti.Lapsen mustasukkaisuus ei laantunut,vaikka esim.kaikkea hellittelyä ja fyysistä koskettamista väittivät lapsen läsnäollessa
      Kävivät myös perheneuvolassa.Ei auttanut.
      Lopulta tyttäreni huomasi,että oli haudannut haaveensa omista lapsista "toistaiseesi",oli ahdistunut ja hädissään mustasukkaisen lapsen kehityksestä .
      Tiedän,että hän vilpittömästi olisi halunnut suhteensa lapseen normalisoituvan,niin ei neljässä vuodessa käynyt.
      He erosivat ja se ero oli raskas.Kaikille.
      Mieti miten jatkat,lasta ei saa erottaa isästä.....siitä ainakin tulee iso vaurio.

      • Puoli.vaari

        Isä yleensä erottaa lapsensa,Puoli-anopit yleensä vain pilaavat omilla tarpeillaan ja ylpeyden tuskillaan 21v tytön mielen.
        KAIKLLE höpö höpö, ero on raskas. 12 vuotiaaksi lapsi kasvaa ja oppii eri ihmisten tavoista käyttäytymis tapoja joista lapsi sitten kehittää itselleen oman tyylin.Onko"21v" Tytärkin on oppinut näin.
        Hieno kirjoitus Ehjä.


      • olisikonäin

        Ehkä he tekivätkin virheen siinä, että välttivät kaikenlaista fyysistä läheisyyttä ja hellittelyä lapsen läsnäollessa? Lapsi vaistosi, että häneltä salaa jotain tapahtuu. Lapsi ei koskaan tiedostanut, ettei kukaan vie isää häneltä. Ei oppinut siihen?


    • Täti_neuvoo

      Tapaamasi mies, tai pikemminkin poika on todella kovilla, kun hänen pitää olla lapselleen isänä ja äitinä. Hatunnosto hänelle, että hän yrittää kantaa vastuuta lapsestaan.
      Niinkuin itsekin onneksi ymmärrät, lapsen etua tulisi aina ajatella ensisijaisesti, sillä hän on täysin syytön tilanteeseen ja tarvitsee kaiken huomion ja hoivan, jonka saa vanhemmiltaan.
      Ei ole todellakaan helppo tilanne, koska olette itsekin vielä niin nuoria.
      On luonnollista, että tunnet mustasukkaisuutta. Se on ihan tavallista, mutta siitä ei jostain syystä haluta puhua.
      Hyväksy tunteesi, mutta koeta ajatella tilannetta lapsen näkökulmasta; hän tarvitsee ensisijaisesti isän.
      On ehkä helpompaa, että jos vaikka seurustelettekin, ette ihan heti muuta yhteen.
      Näin sinun ei tarvitse olla koko ajan lapsen kanssa.

    • lapsionykkönen

      Olet mustasukkainen lapselle. Tämä mustasukkaisuus todistaa, että et ole hyvä äitipuoli lapselle. Miestä luonnollisesti kiinnostaa alapääsi jne.
      Lapset ovat usein kärsijöinä näissä erojutuissa, minun lapset sinun lapset ja pitää vielä saada yhteisiä lapsia.
      Onko näissä kuvioissa mitään älyllisyyttä.

    • missiainesta

      Meillä oli alussa sama vika, aloin vihaamaan niitä kakaroita, mutta sitten keksin että olemalla ystävällinen, voit teettää heillä kaikki kotityöt. Penskat tiskasivat, imuroivat juoksi kaupassa, pyykkäsi silittivät, tuommosia roskien vientiä, nurmikon ajamista ja lumenluontia ym... sain itse olla paljon rauhassa, sekun lapulle kirjoitin itä piti tehdä. Sain hyvin opiskella ja nauttia valmiista. Lasten koulu meni penkin alle, mutta mitä väliä ei ole mun lapsia. Nyt oat isoja eikä tarvi minun apua enää eikä isänsä, harvoin täällä käy enää. Syömässä ehkä...En tykkää heistä mutta he taas tykkää musta ja on outoa. Heidän äiti ei ollut opettanut kotiöitä mutta täällä meillä oppivat kaiken.
      Minä en ollut mustis, mies rakastaa minua hirmusesti, ja tykkää kun lapsensa ei tule enää meille usein. Olisihan se elo parempaa ilman kakaroita, sanoi mieskin äsken mulle, mutta harmittelee että ei ole mahollista. Meiltäkin menee elareita turhaan kun raha olisi minullekin täkreetä, kamoaajalla en voi käydä kun kerran kuussa. Enkä muissa kauneushoidoissa kovin usein. Mutta kun pääsen töihin minun rahani ei kulu tähän huusholliin.

      • REQWRQWER

        HAHAHAHA MITÄ NS ONGELMIA SULLAKIN PELLE


      • mekkk

        Miehen olsisi tuollainen nainen pitänyt laittaa pihalle suoraan ja aikuiset tekee kotihommat ja lapset käyvät koulut kunnolla ja aikuiset tukee sitä.


    • R.R.E.V.A

      Hoidappa Reea ihan itte ongelmas. Jos on vaikeeta ni erotkaa. Saatanan urpo, elämässä on vähän olennaisempiakin asioita kuin vatvoa tommosta paskaa.

      • elämämkovakoulureva

        Odotapa sitten omalle kohdallesi samankaltainen ongelma. Loppuu sinullakin urpoilut lyhyeen. Mikä on sinusta olennaisempaa kuin lapsen edun miettiminen? Kuka tässä urpo on...


    • liirumlaarum1234

      Just tuon takia itse kierrän yh-isit kaukaa vaikka olisivat kuinka mukavia. Itse en vaan ikinä pystyisi rakastamaan tai välittämään vieraan naisen lapsista niinkuin omistani. Tiedän vain sen jo nyt vaikkei minulla vielä olekaan lapsia, siksi en edes laita itseäni moiseen tilanteeseen jossa joutuisin jäämään kakkokeksi eksän kersalle. Ymmärrän tunteesi, ehkä on tosiaan parempi erota tai sitten sun on vaan sopeuduttuva tilanteeseen.

    • kassuliini

      Ap, unohda noiden tekopyhien saarnaajien höpötykset! Joillakin saattaa olla omia katkeruutta ja vihamielisyyttä herättäneitä kokemuksia.
      Tuo mustasukkaisuus on ihan normaali tunne. Älä yritä liikaa työntää tunnetta pois, sillä kielteisiksi kokemamme tuntemukset vain kasvavat jos niitä väkivalloin yrittää tukahduttaa.
      Yritä sensijaan ymmärtää tunnettasi: Tilanne on sinulle uusi, yrität vasta sopeutua. Kukaan nainen ei olisi tuossa tilanteessa heti täydellinen ''äitipuoli''. Ja tottakai haluaisit saada rakastamasi miehen kaiken huomion. Kun aikaa kuluu, ja olet sopeutunut tilanteeseen, huomaat ettei mustasukkaisuuteen ole mitään syytä.
      Myös lapsi yrittää vasta sopeutua siihen että isän elämään on ilmestynyt uusi ihminen. Ehkä hänen mustasukkaisuutensa on herättänyt sinussa tätä tunnetta jota sinä nyt kauheasti kavahdat ja josta syytät itseäsi: Olen hirveä ihminen kun olen mustasukkainen pienelle lapselle!
      Muista että meillä ihmisillä on paljonkin tunteita jotka koetaan tuomittaviksi ja ei-toivotuiksi. Mutta itseasiassa ne ovat normaaleja tuntemuksia kunhan ovat ohimeneviä eivätkä vahingoita ketään.
      Anna ajan kulua, vietä aikaa pikku perheen parissa, tehkää yhdessä kaikenlaista, tavallista arkista puuhastelua. Yhtäkkiä huomaatkin että kaikki on solahtanut uomiinsa, lapsi on tottunut sinuun kun on huomannut ettei sinusta ole hänelle mitään vaaraa, ettet vie pois hänen isäänsä.
      Muista myös, ettei nuori yh-isä helposti löydä tyttöystävää! Useimmat nuoret naiset kammoksuvat moista yhdistelmää, nuori mies ja pieni lapsi.

    • mekkk

      Miksi asikuiset antavat lapsen kiukutella tuillasesta asiasta ja lapselle voi sanoa ihan suoraan että ei ole mitään hätää ja tuommoinen ei ole mistään kototisin. LApsi tekee niinkuin akuinen sanoo sa se siitä. Sen mustasukkaisuuden voi kasvaruksella kitkeä pois lapselta niin helpottaa. Jos itsellä ei lapsia niin ottakaan lapseton henkilö jonka kanssa seurustelee.

    • sjdhbfag

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe