Sain VW-liikkeestä kutsun jakohihnan tarkistukseen. Tarkistus oli ilmainen ja osoitti, että korjattavaa oli. Korjauskin hoituisi liikkeen laskuun, kunhan toimitan kuitit kaikista vanhoista, muualla kuin VW-liikkeissä tehdyistä huolloista. Niistä piti käydä ilmi, mitä öljyä autoon oli tuolloin laitettu. Ei siis käy, että - mikäli en löydä vuosia vanhoja kuitteja - kysyn korjaamosta tai toimitan tiedon muulla tavalla.
Minusta tämä kuulosti hieman oudolta: miten tämä kuitillinen öljy liittyy jakohihnan ketjuun? Mikä öljy voi olla niin totaalisesti väärä, että se pilaa hihnan ketjun? Käytetäänkö sellaisia paljonkin? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?
VW jakohihnan ketju ja väärä moottoriöljy?
18
1930
Vastaukset
- Long_life
Öljy voi olla hyvinkin väärä. Mikä tahansa markettikura ei ole enää vuosiin ollut riittävän luokituksen omaavaa Volkkarin turbomoottoreihin. Pärnäsen korjaamolla ovat saattaneet laittaa juuri halvinta sellaista.
- Merkkihuolto
Väärä öljy tuskin pilaa jakoketjua, mutta antaa autovalmistajalle laillisen oikeuden väistää korjausvastuu, koska autoa ei ole huollettu valmistajan vaatimalla tavalla.
- 4563434
Kyllä se pilaa kun kiristin yleensä toimii öljynpaineella. Monet ei vaan tiedä tätä ja sitten ihmetellään miksi ketju on kulunut. Esim Mazdan ja Fordin koneissa ainakin kiristys on öljynpaineella.
- 2352345
Ketjunkiristin toimii öljynpaineella joten öljy todellakin vaikuttaa paljon ketjun kestävyyteen. Väärä viskositeetti voi aiheuttaa liian kireän tai löysän ketjun ja se kuluu ennenaikaisesti.
- Ei_ihan_noinkaan
Perusasioita:
Jokaisessa paineöljyvoidellussa moottorissa on aikojen alusta saakka ollut ylipaineventtiili, joka säätää paineen maksimiarvon. Paine on aina korkein mahdollinen, mutta ei säädettyä korkeampi kylmällä tai viskositeetiltaan (liian) paksulla öljyllä.
Oikean VW-luokituksen omaavat öljyt eivät ole "paksuja" kuten markettien halpis-öljyt, pikemminkin kusenosuita 0W-5W-öljyjä.
Väärä viskositeetti ei siten voi aiheuttaa liian kireää (ylipaineventtiili) tai liian löysää (oikea öljy on kusenohutta). Mahdollinen löysyys johtuu ketjun tai ohjainten epänormaalista kulumisesta.
Vain hölmö käyttää moottoreissa vähimmäisvaatimusta huonompaa öljyä ja saa syyttää vain itseään jos jotain rikkoutuu! - TMkertoomyösVW
Ei_ihan_noinkaan kirjoitti:
Perusasioita:
Jokaisessa paineöljyvoidellussa moottorissa on aikojen alusta saakka ollut ylipaineventtiili, joka säätää paineen maksimiarvon. Paine on aina korkein mahdollinen, mutta ei säädettyä korkeampi kylmällä tai viskositeetiltaan (liian) paksulla öljyllä.
Oikean VW-luokituksen omaavat öljyt eivät ole "paksuja" kuten markettien halpis-öljyt, pikemminkin kusenosuita 0W-5W-öljyjä.
Väärä viskositeetti ei siten voi aiheuttaa liian kireää (ylipaineventtiili) tai liian löysää (oikea öljy on kusenohutta). Mahdollinen löysyys johtuu ketjun tai ohjainten epänormaalista kulumisesta.
Vain hölmö käyttää moottoreissa vähimmäisvaatimusta huonompaa öljyä ja saa syyttää vain itseään jos jotain rikkoutuu!Hölmö merkkiliike vaatii longlifeä vaikka monet ammattilaiset kertoo pitkän huoltovälin rikkovan TSI koneen?TÄ
- EiTeknisestiTumpeloille
TMkertoomyösVW kirjoitti:
Hölmö merkkiliike vaatii longlifeä vaikka monet ammattilaiset kertoo pitkän huoltovälin rikkovan TSI koneen?TÄ
Nyt olet taas Osssssssi täysin metsässä. Huolto-ohjelma on MINIMIVAATIMUS. Saat vaihtaa öljyt vaikka joka päivä ilman että se rikkoo huolto-ohjelmaa.
Ongelmia tulee ainoastaan jos vaihdat öljyt 30.000km välein, mutta et käytä LL-öljyjä. Vain ja ainoastaan silloin olet rikkonut huolto-ohjelman suosituksia.
Yrittäkää olla kommentoimatta teknisiä asioita jos ette niistä mitään ymmärrä. - tappaaVWkoneen
EiTeknisestiTumpeloille kirjoitti:
Nyt olet taas Osssssssi täysin metsässä. Huolto-ohjelma on MINIMIVAATIMUS. Saat vaihtaa öljyt vaikka joka päivä ilman että se rikkoo huolto-ohjelmaa.
Ongelmia tulee ainoastaan jos vaihdat öljyt 30.000km välein, mutta et käytä LL-öljyjä. Vain ja ainoastaan silloin olet rikkonut huolto-ohjelman suosituksia.
Yrittäkää olla kommentoimatta teknisiä asioita jos ette niistä mitään ymmärrä.Joku väitti että longlife öljyn ominaisuudet loppuu noin 20000km.
Pitääkö väite paikkansa? - EiTeknisestiTumpeloille
tappaaVWkoneen kirjoitti:
Joku väitti että longlife öljyn ominaisuudet loppuu noin 20000km.
Pitääkö väite paikkansa?Jos epäilee että tämä väite pitää paikkaansa niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyt useammin. Itse olen vaihtanut 30.000km välein, mutta käyttämäni huoltoliike suositteli lyhyempää öljynvaihtoväliä. Useammin vaihtamalla on ainakin varmalla puolella.
- bmWlyhensi
EiTeknisestiTumpeloille kirjoitti:
Jos epäilee että tämä väite pitää paikkaansa niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyt useammin. Itse olen vaihtanut 30.000km välein, mutta käyttämäni huoltoliike suositteli lyhyempää öljynvaihtoväliä. Useammin vaihtamalla on ainakin varmalla puolella.
VW valmistajana siis kehoittaa joidenkin mielestä tuhoamaan koneen liian pitkällä vaihtovälillä?TÄ
- VähänOmaaAjattelua
bmWlyhensi kirjoitti:
VW valmistajana siis kehoittaa joidenkin mielestä tuhoamaan koneen liian pitkällä vaihtovälillä?TÄ
Joidenkin mielestä he ovat joutuneet ufojen sieppaamiksi. Meitä löytyy joka junaan.
Jos keskittyy oleelliseen ja jättää tyhmien kyselemiset ja älyttömät spekulaatiot niin pysyy paljon helpommin kartalla:
VW on määrittänyt omat huolto-ohjelmansa ja vastaa siitä jos suositus on väärä ja ohjelman mukaisesti huolletun auton jakopää joudutaan vaihtamaan.
Jos omistaja ei ole noudattanut huolto-ohjelmaa niin hän on vapauttanut valmistajan vastuistaan. Näin tämä menee kaikkien tuotteiden kohdalla. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää. Aivan lapsellisen helppo juttu.
Jos ei vaan ala keksimään mitään ihmeellisiä sepustuksia omassa mielessään. Keskity oleelliseen Ossssi. - aikarajaVW
VähänOmaaAjattelua kirjoitti:
Joidenkin mielestä he ovat joutuneet ufojen sieppaamiksi. Meitä löytyy joka junaan.
Jos keskittyy oleelliseen ja jättää tyhmien kyselemiset ja älyttömät spekulaatiot niin pysyy paljon helpommin kartalla:
VW on määrittänyt omat huolto-ohjelmansa ja vastaa siitä jos suositus on väärä ja ohjelman mukaisesti huolletun auton jakopää joudutaan vaihtamaan.
Jos omistaja ei ole noudattanut huolto-ohjelmaa niin hän on vapauttanut valmistajan vastuistaan. Näin tämä menee kaikkien tuotteiden kohdalla. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää. Aivan lapsellisen helppo juttu.
Jos ei vaan ala keksimään mitään ihmeellisiä sepustuksia omassa mielessään. Keskity oleelliseen Ossssi.Ja huollot on vapautettu EU:ssa jo vuosia sitten.
VW aloitti päästömanipuloinnin jo 2005.Kaikki vanhaa uutista.Vaan tuomio tuli.. - EiTeknisestiTumpeloille
aikarajaVW kirjoitti:
Ja huollot on vapautettu EU:ssa jo vuosia sitten.
VW aloitti päästömanipuloinnin jo 2005.Kaikki vanhaa uutista.Vaan tuomio tuli..Ja miten tämä liittyy tämän ketjun aiheeseen? Kaikki autot, VW:t mukaanlukien voi huollattaa missä tahansa huoltoliikkeessä. Ei tarvitse olla merkkiliike.
Ei VW ole vaatinut merkkihuoltamon käyttämistä.
- MitteeUusiaOsia
Mikä on jakohihnan ketju?
- veruke-generaattori
VW-organisaation tapana on keksiä mitä mielikuvituksellisempia syitä välttää vastuuta, mikä on johtunut oman organisaation suunnittelun surkeudesta ja ala-arvoisten halpisosien alihankinnasta. Tärkeintä on tuottaa voittoa.
Eikö VW:n LL-litku auta pumppua kehittämään painetta vai onko nokkaketjut teräksen sijaan tehty läkkipellistä kustannussäästöjen vuoksi ?
Nyt kun pitäisi vastata laadusta niin keksitään verukkeita, millä vapautuisi maksajan osasta. Kukaan ei voi kohtuudella vaatia, että sinulla olisi jäljellä vuoden tai jopa vuosia vanhoja huoltokuitteja. Tässä asiassa olisin yhteydessä kuluttajaneuvojaan.- EiTeknisestiTumpeloille
"Kukaan ei voi kohtuudella vaatia, että sinulla olisi jäljellä vuoden tai jopa vuosia vanhoja huoltokuitteja. "
Ei tätä vaaditakaan, tämä pitää muistaa.
Riittää kun huoltokirjaan on leimattu ohjelman mukaiset huollot ja ne on tehnyt huoltoliike. Huoltoliikkeen ei tarvitse olla merkkihuoltamo vaan muutkin kelpaavat. Huoltoliike merkkaa aina mitä öljyä on käyttänyt.
Toistan: Ei ole pakko säilyttää mitään öljykuitteja kunhan huoltokirja on kunnossa. Näin tämä menee kaikilla automerkeillä. Joku vaan haluaa tehdä tästä asiasta tarkoituksella jotenkin erityisen hankalaa ja erikoista. Ei se ole. VW toimii tässä asiassa täsmälleen samalla tavalla kuin muutkin automerkit. - TSItakaisinkutsuVW
EiTeknisestiTumpeloille kirjoitti:
"Kukaan ei voi kohtuudella vaatia, että sinulla olisi jäljellä vuoden tai jopa vuosia vanhoja huoltokuitteja. "
Ei tätä vaaditakaan, tämä pitää muistaa.
Riittää kun huoltokirjaan on leimattu ohjelman mukaiset huollot ja ne on tehnyt huoltoliike. Huoltoliikkeen ei tarvitse olla merkkihuoltamo vaan muutkin kelpaavat. Huoltoliike merkkaa aina mitä öljyä on käyttänyt.
Toistan: Ei ole pakko säilyttää mitään öljykuitteja kunhan huoltokirja on kunnossa. Näin tämä menee kaikilla automerkeillä. Joku vaan haluaa tehdä tästä asiasta tarkoituksella jotenkin erityisen hankalaa ja erikoista. Ei se ole. VW toimii tässä asiassa täsmälleen samalla tavalla kuin muutkin automerkit.Tulee myöntämään valmistevian ihan lähikuukausina.
VW moraali on varmaan Usaa myöten oikeusasteiden pohdittavana. - tripla.kyykytys
Ja kun kiinalaiset kiekaisevat oikein kunnolla tahtonsa ilmoille, niin volkkarin johtajille tulee toisen kerran oikein kunnolla kurat housuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis4357442Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai936156Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j2085642Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse1625104Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r334483Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi914358Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1163590Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s203588Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan673578HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok833514