VW jakohihnan ketju ja väärä moottoriöljy?

Goldengate

Sain VW-liikkeestä kutsun jakohihnan tarkistukseen. Tarkistus oli ilmainen ja osoitti, että korjattavaa oli. Korjauskin hoituisi liikkeen laskuun, kunhan toimitan kuitit kaikista vanhoista, muualla kuin VW-liikkeissä tehdyistä huolloista. Niistä piti käydä ilmi, mitä öljyä autoon oli tuolloin laitettu. Ei siis käy, että - mikäli en löydä vuosia vanhoja kuitteja - kysyn korjaamosta tai toimitan tiedon muulla tavalla.

Minusta tämä kuulosti hieman oudolta: miten tämä kuitillinen öljy liittyy jakohihnan ketjuun? Mikä öljy voi olla niin totaalisesti väärä, että se pilaa hihnan ketjun? Käytetäänkö sellaisia paljonkin? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia?

18

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Long_life

      Öljy voi olla hyvinkin väärä. Mikä tahansa markettikura ei ole enää vuosiin ollut riittävän luokituksen omaavaa Volkkarin turbomoottoreihin. Pärnäsen korjaamolla ovat saattaneet laittaa juuri halvinta sellaista.

    • Merkkihuolto

      Väärä öljy tuskin pilaa jakoketjua, mutta antaa autovalmistajalle laillisen oikeuden väistää korjausvastuu, koska autoa ei ole huollettu valmistajan vaatimalla tavalla.

      • 4563434

        Kyllä se pilaa kun kiristin yleensä toimii öljynpaineella. Monet ei vaan tiedä tätä ja sitten ihmetellään miksi ketju on kulunut. Esim Mazdan ja Fordin koneissa ainakin kiristys on öljynpaineella.


    • 2352345

      Ketjunkiristin toimii öljynpaineella joten öljy todellakin vaikuttaa paljon ketjun kestävyyteen. Väärä viskositeetti voi aiheuttaa liian kireän tai löysän ketjun ja se kuluu ennenaikaisesti.

      • Ei_ihan_noinkaan

        Perusasioita:
        Jokaisessa paineöljyvoidellussa moottorissa on aikojen alusta saakka ollut ylipaineventtiili, joka säätää paineen maksimiarvon. Paine on aina korkein mahdollinen, mutta ei säädettyä korkeampi kylmällä tai viskositeetiltaan (liian) paksulla öljyllä.
        Oikean VW-luokituksen omaavat öljyt eivät ole "paksuja" kuten markettien halpis-öljyt, pikemminkin kusenosuita 0W-5W-öljyjä.
        Väärä viskositeetti ei siten voi aiheuttaa liian kireää (ylipaineventtiili) tai liian löysää (oikea öljy on kusenohutta). Mahdollinen löysyys johtuu ketjun tai ohjainten epänormaalista kulumisesta.
        Vain hölmö käyttää moottoreissa vähimmäisvaatimusta huonompaa öljyä ja saa syyttää vain itseään jos jotain rikkoutuu!


      • TMkertoomyösVW
        Ei_ihan_noinkaan kirjoitti:

        Perusasioita:
        Jokaisessa paineöljyvoidellussa moottorissa on aikojen alusta saakka ollut ylipaineventtiili, joka säätää paineen maksimiarvon. Paine on aina korkein mahdollinen, mutta ei säädettyä korkeampi kylmällä tai viskositeetiltaan (liian) paksulla öljyllä.
        Oikean VW-luokituksen omaavat öljyt eivät ole "paksuja" kuten markettien halpis-öljyt, pikemminkin kusenosuita 0W-5W-öljyjä.
        Väärä viskositeetti ei siten voi aiheuttaa liian kireää (ylipaineventtiili) tai liian löysää (oikea öljy on kusenohutta). Mahdollinen löysyys johtuu ketjun tai ohjainten epänormaalista kulumisesta.
        Vain hölmö käyttää moottoreissa vähimmäisvaatimusta huonompaa öljyä ja saa syyttää vain itseään jos jotain rikkoutuu!

        Hölmö merkkiliike vaatii longlifeä vaikka monet ammattilaiset kertoo pitkän huoltovälin rikkovan TSI koneen?TÄ


      • EiTeknisestiTumpeloille
        TMkertoomyösVW kirjoitti:

        Hölmö merkkiliike vaatii longlifeä vaikka monet ammattilaiset kertoo pitkän huoltovälin rikkovan TSI koneen?TÄ

        Nyt olet taas Osssssssi täysin metsässä. Huolto-ohjelma on MINIMIVAATIMUS. Saat vaihtaa öljyt vaikka joka päivä ilman että se rikkoo huolto-ohjelmaa.
        Ongelmia tulee ainoastaan jos vaihdat öljyt 30.000km välein, mutta et käytä LL-öljyjä. Vain ja ainoastaan silloin olet rikkonut huolto-ohjelman suosituksia.
        Yrittäkää olla kommentoimatta teknisiä asioita jos ette niistä mitään ymmärrä.


      • tappaaVWkoneen
        EiTeknisestiTumpeloille kirjoitti:

        Nyt olet taas Osssssssi täysin metsässä. Huolto-ohjelma on MINIMIVAATIMUS. Saat vaihtaa öljyt vaikka joka päivä ilman että se rikkoo huolto-ohjelmaa.
        Ongelmia tulee ainoastaan jos vaihdat öljyt 30.000km välein, mutta et käytä LL-öljyjä. Vain ja ainoastaan silloin olet rikkonut huolto-ohjelman suosituksia.
        Yrittäkää olla kommentoimatta teknisiä asioita jos ette niistä mitään ymmärrä.

        Joku väitti että longlife öljyn ominaisuudet loppuu noin 20000km.
        Pitääkö väite paikkansa?


      • EiTeknisestiTumpeloille
        tappaaVWkoneen kirjoitti:

        Joku väitti että longlife öljyn ominaisuudet loppuu noin 20000km.
        Pitääkö väite paikkansa?

        Jos epäilee että tämä väite pitää paikkaansa niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyt useammin. Itse olen vaihtanut 30.000km välein, mutta käyttämäni huoltoliike suositteli lyhyempää öljynvaihtoväliä. Useammin vaihtamalla on ainakin varmalla puolella.


      • bmWlyhensi
        EiTeknisestiTumpeloille kirjoitti:

        Jos epäilee että tämä väite pitää paikkaansa niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyt useammin. Itse olen vaihtanut 30.000km välein, mutta käyttämäni huoltoliike suositteli lyhyempää öljynvaihtoväliä. Useammin vaihtamalla on ainakin varmalla puolella.

        VW valmistajana siis kehoittaa joidenkin mielestä tuhoamaan koneen liian pitkällä vaihtovälillä?TÄ


      • VähänOmaaAjattelua
        bmWlyhensi kirjoitti:

        VW valmistajana siis kehoittaa joidenkin mielestä tuhoamaan koneen liian pitkällä vaihtovälillä?TÄ

        Joidenkin mielestä he ovat joutuneet ufojen sieppaamiksi. Meitä löytyy joka junaan.

        Jos keskittyy oleelliseen ja jättää tyhmien kyselemiset ja älyttömät spekulaatiot niin pysyy paljon helpommin kartalla:
        VW on määrittänyt omat huolto-ohjelmansa ja vastaa siitä jos suositus on väärä ja ohjelman mukaisesti huolletun auton jakopää joudutaan vaihtamaan.
        Jos omistaja ei ole noudattanut huolto-ohjelmaa niin hän on vapauttanut valmistajan vastuistaan. Näin tämä menee kaikkien tuotteiden kohdalla. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää. Aivan lapsellisen helppo juttu.

        Jos ei vaan ala keksimään mitään ihmeellisiä sepustuksia omassa mielessään. Keskity oleelliseen Ossssi.


      • aikarajaVW
        VähänOmaaAjattelua kirjoitti:

        Joidenkin mielestä he ovat joutuneet ufojen sieppaamiksi. Meitä löytyy joka junaan.

        Jos keskittyy oleelliseen ja jättää tyhmien kyselemiset ja älyttömät spekulaatiot niin pysyy paljon helpommin kartalla:
        VW on määrittänyt omat huolto-ohjelmansa ja vastaa siitä jos suositus on väärä ja ohjelman mukaisesti huolletun auton jakopää joudutaan vaihtamaan.
        Jos omistaja ei ole noudattanut huolto-ohjelmaa niin hän on vapauttanut valmistajan vastuistaan. Näin tämä menee kaikkien tuotteiden kohdalla. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää. Aivan lapsellisen helppo juttu.

        Jos ei vaan ala keksimään mitään ihmeellisiä sepustuksia omassa mielessään. Keskity oleelliseen Ossssi.

        Ja huollot on vapautettu EU:ssa jo vuosia sitten.
        VW aloitti päästömanipuloinnin jo 2005.Kaikki vanhaa uutista.Vaan tuomio tuli..


      • EiTeknisestiTumpeloille
        aikarajaVW kirjoitti:

        Ja huollot on vapautettu EU:ssa jo vuosia sitten.
        VW aloitti päästömanipuloinnin jo 2005.Kaikki vanhaa uutista.Vaan tuomio tuli..

        Ja miten tämä liittyy tämän ketjun aiheeseen? Kaikki autot, VW:t mukaanlukien voi huollattaa missä tahansa huoltoliikkeessä. Ei tarvitse olla merkkiliike.
        Ei VW ole vaatinut merkkihuoltamon käyttämistä.


    • MitteeUusiaOsia

      Mikä on jakohihnan ketju?

    • veruke-generaattori

      VW-organisaation tapana on keksiä mitä mielikuvituksellisempia syitä välttää vastuuta, mikä on johtunut oman organisaation suunnittelun surkeudesta ja ala-arvoisten halpisosien alihankinnasta. Tärkeintä on tuottaa voittoa.
      Eikö VW:n LL-litku auta pumppua kehittämään painetta vai onko nokkaketjut teräksen sijaan tehty läkkipellistä kustannussäästöjen vuoksi ?
      Nyt kun pitäisi vastata laadusta niin keksitään verukkeita, millä vapautuisi maksajan osasta. Kukaan ei voi kohtuudella vaatia, että sinulla olisi jäljellä vuoden tai jopa vuosia vanhoja huoltokuitteja. Tässä asiassa olisin yhteydessä kuluttajaneuvojaan.

      • EiTeknisestiTumpeloille

        "Kukaan ei voi kohtuudella vaatia, että sinulla olisi jäljellä vuoden tai jopa vuosia vanhoja huoltokuitteja. "
        Ei tätä vaaditakaan, tämä pitää muistaa.
        Riittää kun huoltokirjaan on leimattu ohjelman mukaiset huollot ja ne on tehnyt huoltoliike. Huoltoliikkeen ei tarvitse olla merkkihuoltamo vaan muutkin kelpaavat. Huoltoliike merkkaa aina mitä öljyä on käyttänyt.

        Toistan: Ei ole pakko säilyttää mitään öljykuitteja kunhan huoltokirja on kunnossa. Näin tämä menee kaikilla automerkeillä. Joku vaan haluaa tehdä tästä asiasta tarkoituksella jotenkin erityisen hankalaa ja erikoista. Ei se ole. VW toimii tässä asiassa täsmälleen samalla tavalla kuin muutkin automerkit.


      • TSItakaisinkutsuVW
        EiTeknisestiTumpeloille kirjoitti:

        "Kukaan ei voi kohtuudella vaatia, että sinulla olisi jäljellä vuoden tai jopa vuosia vanhoja huoltokuitteja. "
        Ei tätä vaaditakaan, tämä pitää muistaa.
        Riittää kun huoltokirjaan on leimattu ohjelman mukaiset huollot ja ne on tehnyt huoltoliike. Huoltoliikkeen ei tarvitse olla merkkihuoltamo vaan muutkin kelpaavat. Huoltoliike merkkaa aina mitä öljyä on käyttänyt.

        Toistan: Ei ole pakko säilyttää mitään öljykuitteja kunhan huoltokirja on kunnossa. Näin tämä menee kaikilla automerkeillä. Joku vaan haluaa tehdä tästä asiasta tarkoituksella jotenkin erityisen hankalaa ja erikoista. Ei se ole. VW toimii tässä asiassa täsmälleen samalla tavalla kuin muutkin automerkit.

        Tulee myöntämään valmistevian ihan lähikuukausina.
        VW moraali on varmaan Usaa myöten oikeusasteiden pohdittavana.


      • tripla.kyykytys

        Ja kun kiinalaiset kiekaisevat oikein kunnolla tahtonsa ilmoille, niin volkkarin johtajille tulee toisen kerran oikein kunnolla kurat housuihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2615
    3. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      70
      2209
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2161
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      61
      1884
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1763
    10. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe