Laitojen puurimoitus

asdgasd

Oletteko tehneet puurimoitusta vaikka keulakajuutaan? Äkkiseltään netti ei löytänyt sopivan ohkasta rimaa tähän hommaan. Onko tietoa mistä voisi hankkia? Varmaan saisi olla enintään 6 mm paksuista rimaa. Tekisin mäntyrimasta, jonka maalaisin vaikka polyuretaanimaalilla valkoiseksi. Tiikki on aivan liian kallista tähän hommaan.

65

1990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16135

      Liimaa laitaan ilmaraoksi koolaus, johon rimat messinkiruuveilla kiinni. Tuuletuksen kannalta kannattaa jättää rimojenkin väliin pieni rako.

    • katsoitkotiikinhinnan

      Itse käytin garneeraukseen bilteman tiikkirimoja. Minusta bilteman tiikkiriman hinta oli kohtuullinen. Tsekkaa nykyhinta ennenkuin hylkäät tiikkiajatuksen.
      Se on selvä, että gareeraukseen on syytä tehdä ilmaraot tuulettumisen takia. Samalla tulee materiaalisäästöäkin.

      Itse en suosittelisi messinkiruuveja, koska hst ruuvit on verraten edullisia eivätkä mustu kuten messinki tekee muutamassa vuodessa.
      Jos käytät mäntyrimaa garneeraukseen, kyllästä ja lakkaa rimat huolellisesti.

      • dsgasd

        biltemassa 7x25*2000 rima 12 eur. 3 mm välillä 50 cm korkea rimoitus tulee 214 euroa/laita*2= 430 euroa lakka 30 euroa. Vähän on suolanen hinta, kun noi biltemankin rimat joutuu vielä lakkaamaan ja hiomaan.

        Mäntyvaihtoehto:

        http://www.lauta.fi/tuotteet.html?id=92/322
        9x21*2000 rima 1,5 eur --> 31,5 euroa /laita maalit

        Taidan päätyä mäntyyn. on mukavan pehmonen ja kestää kosteutta erittäin hyvin. Ns. laatuveneissä rassyt, najadit ym. käytetään yleisesti mäntyä paikoissa, minne silmä ei näe. Omassa veneessäni on paljon mäntylistoituksia, esim. kaappien sisällä. Mäntyrimoilla on ikää jo 30 vuotta eikä niissä näy mitään kosteusvaurioita. Mäntyosia ei ole käsitelty mitenkään. Veneen sisätiloissa kestää hyvin muutkin puulajit kuin tiikki. Puuveneiden rungot ovat yleensä mäntyä.


      • gfdfgfddfgdffd

        Ei messinkiruuvi veneen sisätiloissa kovin äkkiä tummu. 10-15 vuotta nyt ainakin kestää ihan kiiltävänä.


      • teeitserimat
        dsgasd kirjoitti:

        biltemassa 7x25*2000 rima 12 eur. 3 mm välillä 50 cm korkea rimoitus tulee 214 euroa/laita*2= 430 euroa lakka 30 euroa. Vähän on suolanen hinta, kun noi biltemankin rimat joutuu vielä lakkaamaan ja hiomaan.

        Mäntyvaihtoehto:

        http://www.lauta.fi/tuotteet.html?id=92/322
        9x21*2000 rima 1,5 eur --> 31,5 euroa /laita maalit

        Taidan päätyä mäntyyn. on mukavan pehmonen ja kestää kosteutta erittäin hyvin. Ns. laatuveneissä rassyt, najadit ym. käytetään yleisesti mäntyä paikoissa, minne silmä ei näe. Omassa veneessäni on paljon mäntylistoituksia, esim. kaappien sisällä. Mäntyrimoilla on ikää jo 30 vuotta eikä niissä näy mitään kosteusvaurioita. Mäntyosia ei ole käsitelty mitenkään. Veneen sisätiloissa kestää hyvin muutkin puulajit kuin tiikki. Puuveneiden rungot ovat yleensä mäntyä.

        itse tein mahongista. Ostin puuliikkeestä mahonkilankkua. Sahasin pöytäsirkkelillä listoiksi, höyläsin kevyesti. Sahasin jokaisen oikean kokoiseksi, ruuvasin paikoilleen kevyesti. Kun kaikki olivat paikoillaan, otin rimat irti lakkausta varten. Neljän lakkauskerroksen (3 kirkasta ja viimeinen puolihimmeä) ne ruuvattiin lopullisesti paikoilleen. Hinta oli hyvin kohtuullinen 200€. Valmiina rimana ostaminen on kaikkein kalleinta. Jos vaan on vehkeet niin tee rimat itse.


      • qw23

        Jos tiikkirimaa tarvitsee, niin kannattaa katsastaa myös Scandinavian Teak Deck
        http://www.stdeck.fi/
        Luottaisin niiden laatuun enemmän kuin Biltemaan, eikä hinnassakaan taida olla kovin suurta eroa.


      • miljöövaikuttaa
        gfdfgfddfgdffd kirjoitti:

        Ei messinkiruuvi veneen sisätiloissa kovin äkkiä tummu. 10-15 vuotta nyt ainakin kestää ihan kiiltävänä.

        Oma messinkiruuvien kokemus on suolaisten vesien purjehduksilta, jossa messinki vihertyy/mustuu aika nopeasti. Eivät pysy kiiltävinä edes kahta vuotta.


      • 16135

        sehän on vaan näyttiä patinaa! kaveri ilmoittaa että tiikki on liian kallista, niin sitä vaan väkisin tuputetaan.


      • seppomartti

        Nomenomaan hst-ruuvit mustuttaa. Pahin esimerkki on hst tammi, mutta nykyinen vaalea kirsikkakin on ruman musta ruuvin vierestä. Pronssi olis parempi, jos vain saisi jostain.


      • hst_tiikkissä
        seppomartti kirjoitti:

        Nomenomaan hst-ruuvit mustuttaa. Pahin esimerkki on hst tammi, mutta nykyinen vaalea kirsikkakin on ruman musta ruuvin vierestä. Pronssi olis parempi, jos vain saisi jostain.

        Väitätkö, että hst-ruuvit mustuttaa tiikkiä? Miksi tätä väittämääsi ilmiötä ei ole tiikkikansissa, joissa tiikkien kiinnittämiseen on käytetty hst-ruuveja?


      • seppomartti
        hst_tiikkissä kirjoitti:

        Väitätkö, että hst-ruuvit mustuttaa tiikkiä? Miksi tätä väittämääsi ilmiötä ei ole tiikkikansissa, joissa tiikkien kiinnittämiseen on käytetty hst-ruuveja?

        En väitä teakista mitään. Luultavasti mahongit voi lisätä yo listaan. Teakia en ole koskaan halunnut sisätiloihin. Ulkona ruuvit ovat yleesä tapitettuja. ,uultavasti ei ruuvin ympäristö teakissa mustu paljaanakaan.


    • Twlght

      Itse tein perähytin rimoituksen tiikkiviilutetusta vanerista, joka sahattiin valmiisti sopiviksi soiroiksi. Aika monissa veneissä garneeraus ei ole massiivipuuta vaan viilupintaista vaneria.

    • woodpecker1

      Yksi ehdotus, jos päädyt mäntyrimaan, on se että petsilakkaamalla saat monta värivaihtoehtoa.

      Käsittelemätön puu ei ehkä homeennu heti mutta jo lakka antaa suojan ja pinta helpompi puhdistaa kun lika ei ole imeytynyt puuhun

    • 12plus3

      Rimoituksen tekemistä olen itsekin harkinnut monta kertaa.
      Kuitenkin pari kaveria, joilla on rimoitus, ovat jarrutelleet intoani kertomalla, että rimoituksen välit keräävät todella tehokkaasti pölyä. Ihan haitaksi asti.
      Onko muilla samoja kokemuksia?

      • helppohoitoinen

        Kun itse tein garneerauksen 8mm paksuisilla tiikkilistoilla, kopioin vanhoissa Swaneissa näkemääni tekniikkaa. Vaakasuorat garneerauslistat kiinnitin pystysuoriin listoihin, jotka on melko helposti irroitettavissa rungosta. Jos vuosien päästä tulee tarve pestä runkoa gareerauksen takaa, rimoituksen voi irrottaa yhtenäisenä levynä. (Pystylistojen kiinnittämistä varten runkoon voi liimata pienet palikat ruuveja varten).
        Käytännössä en ole huomannut, että pölyn kerääntyminen olisi minkäänlainen ongelma. Rimojen raot on hyvä jättää sen verran isoiksi, että niiden puhdistaminen on mahdollista. Sileäpintainen garneeraus on helpompi pestä ja pitää siistinä kuin moni muu sisustusmateriaali.


      • ei.ongelmaa
        helppohoitoinen kirjoitti:

        Kun itse tein garneerauksen 8mm paksuisilla tiikkilistoilla, kopioin vanhoissa Swaneissa näkemääni tekniikkaa. Vaakasuorat garneerauslistat kiinnitin pystysuoriin listoihin, jotka on melko helposti irroitettavissa rungosta. Jos vuosien päästä tulee tarve pestä runkoa gareerauksen takaa, rimoituksen voi irrottaa yhtenäisenä levynä. (Pystylistojen kiinnittämistä varten runkoon voi liimata pienet palikat ruuveja varten).
        Käytännössä en ole huomannut, että pölyn kerääntyminen olisi minkäänlainen ongelma. Rimojen raot on hyvä jättää sen verran isoiksi, että niiden puhdistaminen on mahdollista. Sileäpintainen garneeraus on helpompi pestä ja pitää siistinä kuin moni muu sisustusmateriaali.

        Minulla veistäjä on laittanut garneerauksen keulaan, salonkiin ja perään. Listat on naulattu puukaariin, eli olisivat aika vaivalloiset purkaa. Pölyn kertyminen ei kuitenkaan ole ongelma, sen takia en jättäisi garneerausta tekemättä.


      • ja.vielä
        ei.ongelmaa kirjoitti:

        Minulla veistäjä on laittanut garneerauksen keulaan, salonkiin ja perään. Listat on naulattu puukaariin, eli olisivat aika vaivalloiset purkaa. Pölyn kertyminen ei kuitenkaan ole ongelma, sen takia en jättäisi garneerausta tekemättä.

        Lisättäköön vielä, että rimoitus on tehty vähemmän veneissä käytetystä puulajista, abachista. Ovat säilyneet useamman kymmenen vuotta pintakäsittelemättöminä erittäin hyvin ja vaaleutensa säilyttäen. Epäilen, ettei abachia löydy valmiina listana, mutta sahauttaminen ei mikään suuri juttu ole.


      • vintikka
        ja.vielä kirjoitti:

        Lisättäköön vielä, että rimoitus on tehty vähemmän veneissä käytetystä puulajista, abachista. Ovat säilyneet useamman kymmenen vuotta pintakäsittelemättöminä erittäin hyvin ja vaaleutensa säilyttäen. Epäilen, ettei abachia löydy valmiina listana, mutta sahauttaminen ei mikään suuri juttu ole.

        Minä tein 1980-luvulla Windmill purjejollan, johon laitoin penkin leveästä abachi-laudasta. Lakkasin sen 2-kompentti-lakalla. Oli tosi kaunis, kuin vaaleaa mahonkia. Ainakin sen kaksi vuotta, jonka vene oli minulla, pysyi ihan ykköskuosissa.


    • rimoittaja

      Mistähän puusta Hallberg-Rassyt on tehnyt uusissa veneissä olevan valkoisen rimoituksen. Näyttää kauniilta.

      • juu987

        Ei kai sillä kovin suurta väliä ole, mikä muu on siellä valkoisen maalin alla. Vähäoksainen mänty käy hyvin, kestää kyllä.


      • oliskohan_mahonkia

        En tiedä mitä puuta HR on käyttänyt. Omassa brittivalmisteisessä veneessäni puumateriaali on mahonkia, vaikka on jo alunperin maalattu valkoiseksi. Olisikohan HR:n valkoiseksi maalatut listatkin mahonkia kuten kai muukin sisustus ehkö on?
        Valkoiseksi maalatun mahongin syyt ehkä näkyvät eri tavoin kuin vaikkapa havupuisten maalattujen rimojen.


      • maalli_vai_vaha
        oliskohan_mahonkia kirjoitti:

        En tiedä mitä puuta HR on käyttänyt. Omassa brittivalmisteisessä veneessäni puumateriaali on mahonkia, vaikka on jo alunperin maalattu valkoiseksi. Olisikohan HR:n valkoiseksi maalatut listatkin mahonkia kuten kai muukin sisustus ehkö on?
        Valkoiseksi maalatun mahongin syyt ehkä näkyvät eri tavoin kuin vaikkapa havupuisten maalattujen rimojen.

        Tuo ihan totta, männyssä ja mahonkgissa on ihan erilainen syyrakenne. Mutta jos haluaa mahongin kaltaista huomaamatonta syyrakennetta, niin silloin kannattaa katsoa myös muita, halvempia puulajeja kuin mahonki.
        Se on siten ihan oma makuasia, että tykääkö maalata ohuesti, niin että puun syyrakenne jää näkyviin, vai paksummin&kitaten niin että syitä ei näy.
        Myös maalin kiiltoaste himmeä/puolihimmeä/kiiltävä vaikuttaa lopputulokseen.

        Yksi mahdollisuus olisi myös värjätyt vahat, esim. Osmo Color. Noita on sekä peittäviä että läpikuultavia. Helpompia levittää kuin maali ja ehkä paremman näköinen pinta (makuasia taas).


    • juu987

      Mulla on sama keulakajuutan kylkien gardeeraus suunnitelmissa keväällä. Mutta olen pähkäillyt, että mitä tehdä paljaalle lasikuidulle, joka on niiden rimojen alla? Neuvoja?

      • Jdkkd

        Ööö maalata topparilla tai polyuretaanilla? Ei sille veistämölläkään muuta tehdä.


      • ehkäeristealle

        Jos kyljet on umpilaminaattia ja haluaa parantaa eristystä, kylkeen voi liimata sisustuspinnoitteen ja vasta sen päälle laittaa garneerauksen.


      • seinäkate
        ehkäeristealle kirjoitti:

        Jos kyljet on umpilaminaattia ja haluaa parantaa eristystä, kylkeen voi liimata sisustuspinnoitteen ja vasta sen päälle laittaa garneerauksen.

        Katso esim. tästä osoitteesta "seinäkatteet" niin tiedät mitä tarkoitin:
        http://www.noisetek.fi/venetarvikkeet.html


      • juu987

        Äh, kirjoitin turhan epäselvästi, sori.
        Tarkemmin kuvattuna homma on tälläinen:
        Kyljessä on nyt sisäpuolella jotain ikivanhaa ja aika ihmeellisen näköistä karvamattoa, vähän niinkuin jotain kokolattiamattoa. Se on siinä kunnossa että lähtee pois joka tapauksessa. Sen alla on lasikuitu, joka on maalattu topparilla tms.
        Lasikuitu on umpilaminaattia.
        Veneilykausi on toukokuun loppu-syyskuu.

        Ja nyt vaihtoehdot joita olen miettinyt (siis sen toppari-lasikuidun päälle, karvamaton poiston jälkeen:

        1) Puurima-gardeeraus, pystyyn "koolingit" ja niihin gardeerausrimat vaakasuoraan. Gardeerausrimojen taakse jää ilmarako lasikuitua vasten ja tietysti ilmaraot garderaausrimojen väliin.
        - Tuleeko jotain kondessivesi tms. ongelmia kun lasikuidulle ei ole eristettä? Riittääkö lasikuitua vasten oleva ilmarako estämään nämä?

        2) Niinkuin 1-kohta, mutta tuollainen noisetekin seinäkate-eriste lasikuitua vasten.
        - Onko tuosta lisähommasta (seinäkate) 1-kohtaan verrattuna vastaavaa hyötyä?
        - Onko oleellisesti lämpimämpi kuin 1-kohta?

        Jotain muuta mitä kannattaisi ottaa huomioon?

        Kolmas vaihtoehto olisi tietysti vetää pelkästään tuollainen seinäkate, mutta gardeerauus kiehtoisi nätimpänä ratkaisuna.


      • laitamolemmat
        juu987 kirjoitti:

        Äh, kirjoitin turhan epäselvästi, sori.
        Tarkemmin kuvattuna homma on tälläinen:
        Kyljessä on nyt sisäpuolella jotain ikivanhaa ja aika ihmeellisen näköistä karvamattoa, vähän niinkuin jotain kokolattiamattoa. Se on siinä kunnossa että lähtee pois joka tapauksessa. Sen alla on lasikuitu, joka on maalattu topparilla tms.
        Lasikuitu on umpilaminaattia.
        Veneilykausi on toukokuun loppu-syyskuu.

        Ja nyt vaihtoehdot joita olen miettinyt (siis sen toppari-lasikuidun päälle, karvamaton poiston jälkeen:

        1) Puurima-gardeeraus, pystyyn "koolingit" ja niihin gardeerausrimat vaakasuoraan. Gardeerausrimojen taakse jää ilmarako lasikuitua vasten ja tietysti ilmaraot garderaausrimojen väliin.
        - Tuleeko jotain kondessivesi tms. ongelmia kun lasikuidulle ei ole eristettä? Riittääkö lasikuitua vasten oleva ilmarako estämään nämä?

        2) Niinkuin 1-kohta, mutta tuollainen noisetekin seinäkate-eriste lasikuitua vasten.
        - Onko tuosta lisähommasta (seinäkate) 1-kohtaan verrattuna vastaavaa hyötyä?
        - Onko oleellisesti lämpimämpi kuin 1-kohta?

        Jotain muuta mitä kannattaisi ottaa huomioon?

        Kolmas vaihtoehto olisi tietysti vetää pelkästään tuollainen seinäkate, mutta gardeerauus kiehtoisi nätimpänä ratkaisuna.

        Oma kokemus on, että ilman lämpöeristettä kosteus kyllä tiivistyy umpilaminaatin sisäpintaan.

        Itse liimasin ensin seinäkatteen. Tuli parempi mutta ei "täydellinen". Niinpä muutamaa vuotta myöhemmin laitoin seinäkatteen päälle garneerauksen - en tiedä mikä muu gardeeraus on kuin kirjoitusvirhe ;-) . Vasta sitten olin tyytyväinen. Veneen sisustan ilme oli vihdoin siisti ja asiallinen eikä ollut kondenssiongelmaa kevät- ja syysreissuilla.

        Varmasti veneestäsi tulee siistimpi jo silläkin, että poistat ne likaa ja ehkä homeitiöitä keräävät karvamattosi ja laitat tilalle uudet seinäkatteet.

        Tietenkin pelkkä garneeraus estää kosketuksen (esim. vuodevaatteiden) märkään lasikuitukylkeen, mutta se ei estä lasikuitukyljen kondenssi-ilmiötä.


      • juu987
        laitamolemmat kirjoitti:

        Oma kokemus on, että ilman lämpöeristettä kosteus kyllä tiivistyy umpilaminaatin sisäpintaan.

        Itse liimasin ensin seinäkatteen. Tuli parempi mutta ei "täydellinen". Niinpä muutamaa vuotta myöhemmin laitoin seinäkatteen päälle garneerauksen - en tiedä mikä muu gardeeraus on kuin kirjoitusvirhe ;-) . Vasta sitten olin tyytyväinen. Veneen sisustan ilme oli vihdoin siisti ja asiallinen eikä ollut kondenssiongelmaa kevät- ja syysreissuilla.

        Varmasti veneestäsi tulee siistimpi jo silläkin, että poistat ne likaa ja ehkä homeitiöitä keräävät karvamattosi ja laitat tilalle uudet seinäkatteet.

        Tietenkin pelkkä garneeraus estää kosketuksen (esim. vuodevaatteiden) märkään lasikuitukylkeen, mutta se ei estä lasikuitukyljen kondenssi-ilmiötä.

        Kiitokset hyvästä vastauksesta! Ja juu, garneeraus sen olla pitää ;)


      • kielijuttuja
        laitamolemmat kirjoitti:

        Oma kokemus on, että ilman lämpöeristettä kosteus kyllä tiivistyy umpilaminaatin sisäpintaan.

        Itse liimasin ensin seinäkatteen. Tuli parempi mutta ei "täydellinen". Niinpä muutamaa vuotta myöhemmin laitoin seinäkatteen päälle garneerauksen - en tiedä mikä muu gardeeraus on kuin kirjoitusvirhe ;-) . Vasta sitten olin tyytyväinen. Veneen sisustan ilme oli vihdoin siisti ja asiallinen eikä ollut kondenssiongelmaa kevät- ja syysreissuilla.

        Varmasti veneestäsi tulee siistimpi jo silläkin, että poistat ne likaa ja ehkä homeitiöitä keräävät karvamattosi ja laitat tilalle uudet seinäkatteet.

        Tietenkin pelkkä garneeraus estää kosketuksen (esim. vuodevaatteiden) märkään lasikuitukylkeen, mutta se ei estä lasikuitukyljen kondenssi-ilmiötä.

        Garneeraus lienee ruotsinkielestä tullut lainasana. Sanakirjan mukaan garnering: reunuste, koriste. Veneterminä garneeraus on yksiselitteisesti tarkoittanut veneen sisustan kylkien rimoitusta. Varsinkin meille ikämiesveneilijöille garneeraus on tutumpi ilmaus kuin veneen kyljen rimoitus.
        Gardering: suojatoimenpide, varmistus. Garderob: vaatekomero. Englantilainen gardening tarkoittaa puutarhanhoitoa.


    • veskustoo

      tämä tanskalainen kaveri muutti veneeseen asumaan. Lämpöeristi keulapiikin ja listoitti kyljet. Videoita asiasta taitaa olla kymmenkunta, taisi käyttää jotain halpislistaa https://www.youtube.com/watch?v=Z9UdhQ6y2-E

      • tiikiltänäyttää

        Jo tuo Sail Life -sarja Albin Balladin, "Obelix" , kunnostuksesta ja retkistä on hyvä. Sisustuksesta ei helposti tunnista Balladiksi. Kuvien perusteella garneeraukseen käyteyt listat kyllä näyttävät tiikiltä. Voi hyvin olla että on halpistiikkiä.


      • 2323

        Mun silmään näytti mahongilta. Vaikeehan se on näin filmin välityksellä sanoa. Mahonkejakin tietty useampaa lajia. Mitä tarkoitat halpistiikillä? Afromosiaa?


      • teeseitserimat

        nuo ovat mahonkia. Sama juttu kuin tuolla ylempänä kerroin omasta tekemisestäni. Tein tuollaiset rimat siis lankusta. Lankku oli 600 mm paksua ja 2300mm leveää.


      • 33feet

        Kovin tutun näköistä syykuviota eli mahonkia on selkeästi. Omassa veneessä on keulassa, salongissa, sekä pistopunkassa mahonkilistat kyljissä. Voi kun saisi helpolla yhtä siistin näköiseksi kuin videossa. :) Kova on työ ennen kuin 35 vuotiaat listat näyttää taas uusilta. Se etu näissä puusisutuksissa on että ne saa näyttämään uusilta vaikka työtä se vaatiikin


      • vaihtoehto_iroko
        2323 kirjoitti:

        Mun silmään näytti mahongilta. Vaikeehan se on näin filmin välityksellä sanoa. Mahonkejakin tietty useampaa lajia. Mitä tarkoitat halpistiikillä? Afromosiaa?

        Esim. iroko muistuttaa tiikkiä, mutta on huomattavasti halvempi vaihtoehto. Tiikeissäkin on laatu- ja hintaeroja riippuen onko puu tuotettu vaikkapa Intiassa, Burmassa, Malesiassa tai Brasiliassa.
        Eräs pohjanmaalainen venepuuseppä osasi tiikkilaudan pätkästäni sanoa, että se oli "tyypillistä bilteman tiikkiä". Verrokiksi hän näytti sitä tiikkiä, jota tuotetaan Nautorin tilauksesta veneenrakennukseen. Ero oli helppo havaita värissä ja syyrakenteessa. Nautor kuulemma sahaa tiikkitukeista parhaat palat itselleen ja myy loput muille venevalmistajille.
        Veneenrakennuksessa käytettyjä mahonkejakin on kymmeniä eri lajeja. Kasvupaikka vaikuttaa puun rakenteeseen, mm. väriin, kovuuteen ja syiden kierteisyyteen sekä hintaan.


      • lankkupihvi123
        teeseitserimat kirjoitti:

        nuo ovat mahonkia. Sama juttu kuin tuolla ylempänä kerroin omasta tekemisestäni. Tein tuollaiset rimat siis lankusta. Lankku oli 600 mm paksua ja 2300mm leveää.

        Meleko järreetä lankkua.


      • teeseitserimat
        lankkupihvi123 kirjoitti:

        Meleko järreetä lankkua.

        Sellaista se mahonkilankku on. Siksi on aika kätevää, jos vaan on vehkeet niin ostaa noista isoja lankkuja (no tukki se ei ole koska on ns. siivutettu jo) ja tehdä niistä listat itse.


      • puusdjklashd

        Hiukan hätäillen tehty, olisi pitänyt ruuvit upottaa ja tapittaa niin olisi vähän laadukkaamman näköinen.


      • siistikusika

        Mie en ainakaan tapittais että ne saa siististi poiskin. Messinkiruuvi on siisti


      • bvxctry
        siistikusika kirjoitti:

        Mie en ainakaan tapittais että ne saa siististi poiskin. Messinkiruuvi on siisti

        Niin ja nukkuessa raapii olkapäät verille rupisiin ruuvin kantoihin, saahan ne tapitetutkin siististi pois kun osaa.


      • Simpanssisimple

        Eipä ole omassa paatissa linssikantaiset ruuvit aiheuttanna ongelmia :D Keep it simple!


      • tapitapitaa
        puusdjklashd kirjoitti:

        Hiukan hätäillen tehty, olisi pitänyt ruuvit upottaa ja tapittaa niin olisi vähän laadukkaamman näköinen.

        8 mm rimaa on aika mahdoton/järjetön tapittaa...


      • listojenkiinnittäminen
        bvxctry kirjoitti:

        Niin ja nukkuessa raapii olkapäät verille rupisiin ruuvin kantoihin, saahan ne tapitetutkin siististi pois kun osaa.

        Ymmärrän kyllä, että tee-se-itse osaamisissa on eroja. Ruuvitkin voi laittaa monella tavalla.
        Ruuvien upottamisen vaihtoehtona voi käyttää kartioaluslaattoja. Messinkiruuveille messinkisiä, hst ruuveille niklattuja. Niilläkin saa siistimmän ja tuloksen kuin “rupisilla" ruuvinkannoilla.
        Laitan kuvalinkin siltä varalta, ettei joku tunne kartioaluslaattoja.
        http://www.ruuvikeskus.fi/ruuvituotteet/messinkiruuvit/messinki-kartioaluslaatta

        Ohuiden garneerauslistojen ruuveja ei kannata ruveta tapittamaan. Syyt on jo kerrottu.
        Käypä vaihtoehto ruuvinkantojen välttämiseksi on liimata listat koolaukseen niin, että koko garneeraus on yhtenäinen kappale, joka on muutamilla ruuveilla kiinni veneen kyljessä. Näin on menetelty varsinkin silloin, kun garneeraukseen on käytetty vanerilistoja.


      • Simpanssisimple

        Itse käyttäisin linssikantaisia ruuveja, joille sopivan kokoinen senkkaus listaan. Näin siitä tulee yksinkertainen ja "ruveton"


      • veskustoo
        2323 kirjoitti:

        Mun silmään näytti mahongilta. Vaikeehan se on näin filmin välityksellä sanoa. Mahonkejakin tietty useampaa lajia. Mitä tarkoitat halpistiikillä? Afromosiaa?

        en nyt muista mitä oli, pitäisi jaksaa katsella nuo videot läpi. Mutta pitkään muistaakseni pohti edullista vaihtoehtoa. Pitänee joku ilta katsella uudestaan, jäihän tuo nyt vähän vaivaamaan.


      • vcxghfy
        tapitapitaa kirjoitti:

        8 mm rimaa on aika mahdoton/järjetön tapittaa...

        Onhan se 8 mm rima jo tarpeeksi paksu tapittamalla tehdä, tehdäänhän nykyään 8 mm tiikkikansiakin tapittamalla. ei mitään ongelmaa sen suhteen.


      • veskustoo
        veskustoo kirjoitti:

        en nyt muista mitä oli, pitäisi jaksaa katsella nuo videot läpi. Mutta pitkään muistaakseni pohti edullista vaihtoehtoa. Pitänee joku ilta katsella uudestaan, jäihän tuo nyt vähän vaivaamaan.

        no niin, videot selasin läpi. Koolauksen teki yli jääneistä parketin palasista, ja karneeraus mahongista. Oli löytänyt netistä jonkun edullisen paikan ostaa, hinnaksi ei tainnut tulla kuin pari kertaa mäntyriman hinta, joka oli aluksi vaihtoehto sen edullisuuden takia. Nettikaupan nimi ei minulle selvinnyt.


      • tapitapitaa
        vcxghfy kirjoitti:

        Onhan se 8 mm rima jo tarpeeksi paksu tapittamalla tehdä, tehdäänhän nykyään 8 mm tiikkikansiakin tapittamalla. ei mitään ongelmaa sen suhteen.

        No kerropa montako millimetriä 8 mm rimasta jää 1) tapille, 2)ruuvinkannalle, 3) ruuvinkannan alla olevalle puulle, joka varsinaisesti pitää sen riman kiinni siinä mihin se on ruuvattu. Luuletko mukamas että pysyisi kiinni?

        >>tehdäänhän nykyään 8 mm tiikkikansiakin tapittamalla
        Ei tehdä, ne liimataan. Ilman ruuveja, ilman tappeja


      • dsatrn
        tapitapitaa kirjoitti:

        No kerropa montako millimetriä 8 mm rimasta jää 1) tapille, 2)ruuvinkannalle, 3) ruuvinkannan alla olevalle puulle, joka varsinaisesti pitää sen riman kiinni siinä mihin se on ruuvattu. Luuletko mukamas että pysyisi kiinni?

        >>tehdäänhän nykyään 8 mm tiikkikansiakin tapittamalla
        Ei tehdä, ne liimataan. Ilman ruuveja, ilman tappeja

        Kyllä edelleenkin tehdään tiikkikansia tapittamalla. Vaikkapa 4 mm ruuvinkannan alla, 1 mm ruuvinkannalle ja 3 mm tapille sisätiloissa, kannessa jätetään 4 mm tapille. Meiltähän tämä käy.


      • kansi-jakanreerauslistat
        vcxghfy kirjoitti:

        Onhan se 8 mm rima jo tarpeeksi paksu tapittamalla tehdä, tehdäänhän nykyään 8 mm tiikkikansiakin tapittamalla. ei mitään ongelmaa sen suhteen.

        Tietysti ero garneerauksen ja tiikkikannen välillä on se, että jälkimmäistä ei lakata eikä siinä ole käytetä muuta ruuvikiinnitystapaa kuin upottaminen ja tapitus. Yksi tiikkikannen ongelma on juuri ruuvit. Kun kansi kuluu ja tapit irtoavat, reikien syvennys ruuvien saamiseksi syvemmälle uutta tapitusta varten ei 8 mm tiikkikansissa ole käytännössä mahdollista.

        Tietnkin garneerauslistat voi kiinnittää upotettavilla ruuveilla ja tapituksella, mutta homma on hankala ja aikaa vievä lakkauksen takia. Parastahan yleensä on lakata listat ennen niiden lopullista kiinnittämistä. Jos siinä vaiheessa vielä porataan ja tapitetaan valmiiksi lakattuja listoja, pitää taas hioa uudelleen ja lakata moneen kertaan. Kun listoja myöhemmin irroittaa korjaustyötä tai lakkausta verten, tappien irroituskaan ei ole yhtä helppoa kuin on lakkaamattomasta tiikistä. Tiedätte kyllä mitä tarkoitan, kun olette kumpaakin menetelmää käyttäneet eli ruuvikiinnitystä ilman tapitusta vs. ruuvit tapitus.


      • bvxcfui
        kansi-jakanreerauslistat kirjoitti:

        Tietysti ero garneerauksen ja tiikkikannen välillä on se, että jälkimmäistä ei lakata eikä siinä ole käytetä muuta ruuvikiinnitystapaa kuin upottaminen ja tapitus. Yksi tiikkikannen ongelma on juuri ruuvit. Kun kansi kuluu ja tapit irtoavat, reikien syvennys ruuvien saamiseksi syvemmälle uutta tapitusta varten ei 8 mm tiikkikansissa ole käytännössä mahdollista.

        Tietnkin garneerauslistat voi kiinnittää upotettavilla ruuveilla ja tapituksella, mutta homma on hankala ja aikaa vievä lakkauksen takia. Parastahan yleensä on lakata listat ennen niiden lopullista kiinnittämistä. Jos siinä vaiheessa vielä porataan ja tapitetaan valmiiksi lakattuja listoja, pitää taas hioa uudelleen ja lakata moneen kertaan. Kun listoja myöhemmin irroittaa korjaustyötä tai lakkausta verten, tappien irroituskaan ei ole yhtä helppoa kuin on lakkaamattomasta tiikistä. Tiedätte kyllä mitä tarkoitan, kun olette kumpaakin menetelmää käyttäneet eli ruuvikiinnitystä ilman tapitusta vs. ruuvit tapitus.

        Totta ettei tiikkikantta lakata, mutta öljytä se pitää, se on ainoa kaunis tiikkikansi. Kyllä nykyään tehdään 8 mm tiikkikansia tapittamalla, joten kyllä se on täysin mahdollista.
        Kyllä se tapittamalla tehty garneerauskin on ehdottomasti tyylikkäämpi.


      • Hdjf

        Öljytty tiikkikansi on juuri se rannan rumin. Öljy vetää paskaa kanteen kuin magneetti. Kaunein tiikkikansi pestään usein pehmeällä harjalla poikkisyyhyn ja miedolla saippualla, on hiottu sileäksi ja hohtaa valkoisena. Likaisen mustunut tiikkikansi on aivan kamala. Mistä näitä painepesuri ja öljymiehiä oikein tulee?


      • Hyifan
        Hdjf kirjoitti:

        Öljytty tiikkikansi on juuri se rannan rumin. Öljy vetää paskaa kanteen kuin magneetti. Kaunein tiikkikansi pestään usein pehmeällä harjalla poikkisyyhyn ja miedolla saippualla, on hiottu sileäksi ja hohtaa valkoisena. Likaisen mustunut tiikkikansi on aivan kamala. Mistä näitä painepesuri ja öljymiehiä oikein tulee?

        Harmaaksi päästetty käsittelemätön tiikkikansi onhan se julmetun ruma ja kertoo omistajansa laiskuudesta, kyllä oikeilla aineilla öljytty kansi on kaunein ja kertoo omistajansa pitävän veneestään muutenkin hyvää huolta.


      • Ssppss
        Hyifan kirjoitti:

        Harmaaksi päästetty käsittelemätön tiikkikansi onhan se julmetun ruma ja kertoo omistajansa laiskuudesta, kyllä oikeilla aineilla öljytty kansi on kaunein ja kertoo omistajansa pitävän veneestään muutenkin hyvää huolta.

        Hopeanharmaa on hoidettu pesemällä. Hoitamaton teak on likaisen musta. Teaköljyllä hoidettu on auringon polttamana kaikista mustin ja myös minun kokemukse mukaan rumin. Yksi öljyämiskokemus riitti minulle, hioin 2-3 v kuluttua pois. Pesua, Borakolia, oksaalihappoa, teakin hoitoaineita mutte öljyjä.


      • Omavalintani
        Hyifan kirjoitti:

        Harmaaksi päästetty käsittelemätön tiikkikansi onhan se julmetun ruma ja kertoo omistajansa laiskuudesta, kyllä oikeilla aineilla öljytty kansi on kaunein ja kertoo omistajansa pitävän veneestään muutenkin hyvää huolta.

        Jos nyt olisin vaihtamassa venettä, karttaisin öljyämisellä tai liialla harjaamisella/painepesurilla pilattua tiikkikantta. Mieluummin ei ollenkaan tiikkikantta kuin öljytty tiikkikansi!


      • vxcdfy

        Asiallisesti oikeilla aineilla öljytty tiikkikansi on kaikkein kaunein, sehän on kuin vasta-asennettu uusi kansi.


      • Ssppss
        vxcdfy kirjoitti:

        Asiallisesti oikeilla aineilla öljytty tiikkikansi on kaikkein kaunein, sehän on kuin vasta-asennettu uusi kansi.

        Hiomisen ja öljyämisen jälkeen on kaunein- hetken!. Kauneus on katoavaista.


      • ja-toimii

        Kai joku muukin toimii, mutta Boracol paitsi kaunistaa kannen, myös pitää sen kauniina vähintään yhden kauden ajan. Keväällä pestään talven pölyt ja noet pois ja sipaistaan Boracol perään. Sen jälkeen ei ennen seuraavaa kesää tarvitse koskea mihinkään tököttiin tai harjaan, voi keskittyä kuuntelemaan kehuja kauniista kannesta. Niitä kyllä tulee.


    • homeinenskandi

      Omassa veneessäni on veistämön tekemä garneeraus. Kiinnitysrimat eli tavallaan kaaret, noin 500 mm jaolla, on 6 mm vanerista sahattua listaa. Itse rimoitus on 8 mm paksuista, veikkaisin mahonkia tai sabelia. Vedän niihin tiikkiöljyä rätillä parin vuoden välein. Ikinä ei ole kerännyt pölyä, mutta ne on helppo imuroida myös takaa, kun siellä on se 6 mm rako. Rimoituksen välinen rako on suunnilleen sama kuin riman paksuus, eli siinä 8 mm.

    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Mulla on myös veistämön tekemä tiikkirimoitus 80- luvun skandissa ja ne ovat kiinni kiiltävillä ? pyöreäkantaruuveilla .Rimoituksen rako on vain 1 mm. En ole tehnyt mitään huoltoja rimoitukselle (ilmeisesti lakattu) muuta kuin kostealla liinallalla pyyhkinyt siitepölyn pois.

    • kondenssista

      - Jos haluaa kondenssiveden muodostumisesta eroon, olisi 20 mm eristevahvuus asiallinen. XPS käy ja on edullisin, mutta uretaaniakin voi tietysti käyttää. EPS (styrox) on ilman muuta täysin väärässä paikassa säästämistä.
      - Jos ei halua, niin eriste kannattaa jättää kokonaan pois, eikä käyttää alimittaista lisäämässä työmäärää ja hintaa, mutta tuottamatta mitään käytännön hyötyä.

    • Öljy
      • Hhff

        Mahonkilankusta aion tehdä. Sahaan ja höylään. Hyvä tulee, eikä maksa paljon. Enkä tapita ruuveja. Nautorillakaan ei tapiteta. Mun mielestä vene pitää pystyä purkamaan tarvittaessa. Täytyy ajatella vähän tätä hetkeä pudemmälle. Sama pätee tietenkin sähkö, vesi ym asennuksiin.


      • Espe

        Mun veneessäni on kuumaliimalla kiinni leimatut rimat.
        Harmaa kansi on upee!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6904
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3806
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3498
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3445
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2949
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2654
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1854
    Aihe