Onko kellään kokemusta seuraavasta asiasta.Olen eronnut ex-miehestäni siis n.2v. sitten.Meillä on yhteinen jakamaton omakotitalo.Asuntolaina on molempien nimissä.Ex jäi asumaan siihen ja minä muutin vuokralle.Mutta ex vaatii minua osallistumaan talon laskuihin kuten öljy,sähkö,kotivakuutus,asuntolaina,tienhoitolasku..Moni on sanonut minulle ettei minun kuuluisi maksaa niitä jopa yksi lakimies.Onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia?
Avoerosta kohta 2vuotta
13
153
Vastaukset
- eikoskaanhuumeita
Tietenkin maksat kerran puolikas talosta on sinun .
Ei se että et asu talossa vapauta sinua maksuista . - tietenkinmaksat
Mies on oikeassa. Sä omistat puolet talosta niin tottakai osallistut kustannuksiinkin. Minkä takia et ole myynyt miehelle omaa osuuttasi? Tai myyneet koko taloa pois?
- ihanoikeinsulle
Ei sulla ollut sen vertaa arviointikykyä että olisit nähnyt ettei teidän liitosta mitään tule. Oliko niin kiire naimisiin pelätessäsi ettei kukaan huoli. Erohan siitä seurasi kuten tuollaisesta yleensä. Olkoon tämä nyt opetukseksi hölmöilystä.
- unikkohai
Hei!Me olimme yhdessä 23v.Et mielestäni asiaton kommentti.Meillä on kaksi aikuista lastakin.
- Lellu_5671
Olet vastuussa pankille ottamastasi lainasta. Kyllä sinun pitää maksaa osuutesi lainasta. Omistat puolet talosta, joten lainan maksu kerryttää omaisuuttasi. Muilta osin sanoisin, että se joka asuu ja käyttää niin maksaa juoksevat kulut, kuten sähkön ym.
- mekkk
Kun saatte talonne myytyä niin kauppahinnasta saat isomman osuuden kun ex pitää maksaa vuokrana se asuminen siltaä ajalta kun asuu yksin teidän yhteisesti omistamassa talossa ja tästäkin on oikeuden päätös. Ei sinun tarvitse mitään asunnon kuluja maksaa kun et asu siinä asunnossa kuin laina täytyy maksaa. Ex yrittää kusettaa sinua mennen tullen. Ei kuulu talon kulut sinulle ollenkaan ja kerroppa ex että rupeaa maksaan vuokraa siitä talosta sinulle osuuden mukaan niin menee hiljaiseksi.
- unikkohai
Joo tota mieltä mäkin olen et laina pitää maksaa,mut asunnon kuluja ei.Mä viimeks sanoin sille et mun ei kuuluis maksaa noita kuluja(meni siitä jo hiljaseks),ex tuumasi et kysyy siskoltaan joka on varatuomari.Mulle moni sanonu et sen kuuluis maksaa vuokraa kun nyt meidän omakotitalo on mulle sijoitusasunto,mut arvatkaa vaan maksaako.Olen kuvitellut et keskenämme pystytään asioista sopimaan,mut otan kyl oikeusaputoimistosta lakimiehen jos häijyks heittäytyy.
- mekkk
Kun saatte asunnon myytyä niin asumisajalta vaikka 500€/kk kohti ja sen verran saat enemmän kauppahinnsat jos myytte asunnon. Miksi ex mies ei lunasta sinua pois asunnosta jo tommoisista asioista hirvee narina.
- TilanneMikäSeOn
Hanki asianajaja. Mies saa asumishyötyä koko ajan, se on myös huomioitava lopullisessa osituksessa. Mitä pikemmin se tehdään sen parempi, asioita ei kannata lykätä.
- mekkk
Sille asumisajalle yhteisesti omistamassa asunnossa lasketaan kohtuullinen vuokra ja tästä asiasta on oikeuden päätös suomessa koskien avoliittoa ja sama koskee myös avioliittoja. 2 vuotta asunut ja vaikka 500€/kk niin tekee jo 12000€. Naisen pitäsisi vuokraa saada kun omaisuutta käyttää toinen omistaja.
- asmes
Ei Sinulla enää kuuluu maksa mitään. Jos ositus tekemättä, niin tehkää heti. Pesäjakaja ainakin laittoi osituksen alkamaan siitä päivästä kuin vein eropaperit.
- asianajaja.mika
On naiset tyhmii. Ei sun kuulu maksaa mitään koska oot eronnut. Olet heikko
- hjuio
Näin on että hänen pitäisi maksaa kaikki kulut asunnosta, kun asuu siinä. Onko hänellä siinä kanssaan muita asumassa.
Mutta asialla on kääntöpuolikin, kun olet toinen omistaja, voidaan sinulta näitä kuluja velkoja hakea jos toinen jättää maksamatta.
Tärkeintä on nyt tehdä päätös, myydäänkö kohde ja jaetaan sen mukaan miten omistus, toki lähtösi jälkeen kulut, joita olet maksanut voit vähentää hänen osuudestaan. Toinen että teette osituksen tai kaupan, jossa omistusoikeus siirtyy toiselle kokonaan, toinen saa osuutensa rahana ja näin vastuu siirtyy tälle omistajalle kaikesta.
Ei ole mitään syytä vitkutella näissä asioissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418