Olen 12v poika ja olen vanhempieni riitoihin syypää ainakin omasta mielestä.mitä tehdä kertokaa äkkiä.
En tiedä mitä tehdä
5
151
Vastaukset
- Aikuisia_ihmisiäkö
...ovat vanhempasi kuitenkin?
Oletko valehdellut heille jotain heidän välissään?Ellet, niin et ole syyllinen heidän riitoihinsa.
Ja joka tapauksessa aikuisten pitää hoitaa välejään syyttämättä lapsiaan.
Yritä hakeutua vaikkapa koulukuraattorin kautta ammattiauttajalle. - jussstussss
Et ole syypää vanhempiesi riitoihin. Sinä olet nuori, et aikuinen. Aikuiset ovat vastuussa väleistään, se ei ole sinun murheesi.
Jos olet esimerkiksi valehdellut isästä tai äidistä jotain, niin kannattaa tunnustaa ja pyytää valehtelua anteeksi. Tuossakaan tapauksessa ei lapsi ole syyllinen. Kyllä aikuisten pitää keskenään pystyä puhumaan ja sopimaan. - äläjääyksin
Joskus vanhemmat saattavat olla eri mieltä esimerkiksi siitä miten lapsia pitäisi kasvattaa - mikä on luvallista ja mikä ei. Asiasta tulee helposti riitaa mutta ethän sinä siihen syypää ole. Usein vaan käy niin että kun aikuiset ovat eri mieltä niin se yltyy riidaksi, jossa kumpikaan ei halua antaa periksi.
Se on todella ikävä ympäristö elää, varsinkin jos vanhemmat ovat väsyneitä tai on vaikka rahahuolia, jolloin niitä riitoja saattaa olla usein.
Voisit ehkä joskus silloin kun vanhemmillasi on hyvä hetki puhua heille ja sanoa kuinka kurjalta tuntuu kun he riitelevät. Jos tuntuu vaikealta puhua, kirjoita heille kirje. Koita kuvata tunteitasi että he ymmärtäisivät miltä heidän riitelynsä sinusta tuntuu.
Joskus voit ehkä hilpaista pihalle tai kaverin luo, jos kotona on painostava tunnelma.
Ja jos olo tuntuu kamalan vaikealta netistä löytyy nuorten puhelinta yms. josta löytyy ihan ammattilainen, jonka kanssa voi puhua.
Tsemppiä - sinä olet arvokas ihminen ja ansaitset huolenpitoa ja hyväksyntää, rakkautta vanhemmiltasi. - eloajaoloa
1. Riitely ei ole sinun syysi.
2. Puhu asiasta ulkopuoliselle aikuiselle. Älä vanhemmillesi.
3. Poistu paikalta jos mahdollista, kun he riitelevät.
4. Mene kavereiden tai isovanhempien luokse. Voit hyvin kertoa, että kotona on vaikeaa olla ja pyydä, että voit mennä milloin vain kyläilemään.
5. Toivon, että kaikki menee hyvin ja tilanne ratkeaa. Voimahaleja!
Ps. 14-vuotias poikani on joutunut kuuntelemaan mieheni ja minun riitoja. Olen hänen kanssaan aina selvittänyt miksi tappelimme ja ettei hänessä ole syytä, olen myös kysynyt haluaako puhua esim. terapeutin kanssa asiasta. Pojalla on paikkoja minne mennä jos riitelymme häiritsee.
Sinulla on oikeus elää turvallisessa ja rauhallisessa kodissa. Riitoja tulee elämän tiimellyksessä mutta ne pitää puhua auki ja sopia. - hapsenkakkiainen12
Usein lapset helposti syyllistävät itseään vanhempien riidoista. Varsinkin silloin, kun on kyse johonkin lapseen liittyvästä asiasta. Syy ei kuitenkaan ole lapsessa. Lapsi ei voi käsittää, että usein vanhempien riidan taustalla on aivan jokin muu seikka, kuin mistä varsinainen riita on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389