Kamuttaja: Pielisjärven Inkeriläisten luovutukset

Aikoinaan sotien jälkeen luovutettiin myös Pielisjärvellä ja Lieksassa asuneita inkeriläisiä takaisin Venäjälle Valvontakomission käskystä.
Tunsin muutamia heistä ja myös sellaisia jotka välttyi jostain syystä luovutukselta.

Suomen ulkopuolella kiertäessäni olen tavannut monia inkeriläisiä jotka pakenivat Suomesta luovutusten pelossa.

Tunteeko tai tietääkö kuka teistä ihmisiä tai sukuja jotka on luovutettu tai olleet luovutusuhan alaisia?

En kysele nimiä joten jos mainitsette niitä niin käyttäkää omaa harkintaa siinnä.

80

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistelua

Mielenkiintoinen avaus lähihistoriasta. Oliko Lieksassakin inkeriläisiä? Omakohtainen kosketus heihin on 90-luvulta tapaamastani miehestä, joka asui Petroskoissa. oli ollut Virosta saksalaisten luovuttamana. Suomessa, jossakin Turun seudulla. Mukava mies, auttoi minua tulkkaustehtavissä, majoitti kotiinsa, kun en saanut hotellimajoitusta. Minä puolestani annoin soittaa matkapuhelimellani Suomeen, taloon, jossa han ollut vuonna 42-43. Hän muisteli Suomen aikoja lämmöllä.

• Musta.aukko.paikallishis

Hei tämähän menee mielenkiintoiseksi, inkeriläisiä luovutettu Lieksasta Venäjälle.

• muistelua

Suomeen tuli jatkosodan aikana kymmeniätuhansia inkeriläisiä. He työskentelivät esim. maataloustöissä. Sodan jälkeen valvontakomissio vaati heitä palautettavaksi Neuvostoliittoon. Osa onnistui piiloutumaan ja vältyi palautukselta. Moni pakeni Ruotsiin. Sama oli kohtalo ns. heimopataljoonan. (Suomen armeijassa taistelleiden inkeriläisten, virolaisten ja venäläisten) kohtalo.

• hissan.maikka

Lieksassa ei ole ikinä asunut inkeriläisiä.

• pienipellavapää

Naapurissamme asui ystävällinen ja auttavainen inkeriläinen pariskunta Mari ja Viktor. Heillä oli paljon lapsia , joiden kaikkien etunimi alkoi E-kirjaimella.

• pienipellavapää kirjoitti:

Naapurissamme asui ystävällinen ja auttavainen inkeriläinen pariskunta Mari ja Viktor. Heillä oli paljon lapsia , joiden kaikkien etunimi alkoi E-kirjaimella.

Heitä en muista, tai ei ainakaan tule mieleen.
        Saivatko he jäädä Suomeen, ilmeisesti saivat, koska käsittääkseni sinä olet niin nuorta ikäluokkaa, että sen aikaiset inkeriläiset ovat saaneet jäädä.

• pienipellavapää

Kyllä saivat jäädä. Kävin lapsena vielä 50-luvun lopulla heillä kylässä. Mari oli pyöreä laulavalla äänellä suomea puhuva mummo. Käytti aina esiliinaa ja vaaleaa taaksesolmittua huivia. "Vihtori" oli melko pienikokoinen hoikka ja tumma mies. minulla on myös vanha valokuva heistä. Muistini mukaan "Vihtori" oli työssä Kevätniemen sahalla.

• mönninkatu

Naapurissa Lieksan keskustassa asui inkeriläisperhe

• Olen joskus leikillisesti kirjoittanut, että olen ”sudeettivenäläinen”. Sen verran voin paljastaa, että esi-isäni ovat syntyisin Kupanitsan kylästä, joka sijaitsee Pietarin eteläpuolella Inkerinmaalla. Olen inkeriläistä sukujuurta. Lapsena ollessani sukunimeni on muutettu suomalaisempaan muotoon 1940-luvulla, jolloin perheemme muutti työn perässä Lieksaan.

Sukunimen vaihtamiseen lienee ollut syynsä, mutta en kokenut koskaan olleeni luovutusuhan alaisena. Ehkä sellainen tilanne oli minun lapsuudessani jo ohi.

Minä asuin Lieksassa lukion päättymiseen ja opiskeluiden alkamiseen saakka. Muistikuvani Lieksasta ovat 1940 luvulta 1970 luvun alkuun. Seuraan kuitenkin Lieksan tapahtumia ja silloin tällöin käyn tapaamassa vanhoja tuttaviani ja koulukavereitani, joita on vielä muutamia paikkakunnalla.

http://www.inkeri.com/Virtuaali/Kupanitsa/Nykyaika.htm

Olen vieraillut lukuisia kertoja Venäjällä, myös Kupanitsan kylässä, jonka hautausmaalla on muinaisten sukulaisteni hautoja hautakivineen. Monissa kivissä on kaiverrettuina minunkin aiempi sukunimeni. Syntyperäni takia olen tutkinut inkeriläisyyttä ja tunnen useita inkeriläisten jälkeläisiä, joista moni on kaukainen sukulaiseni. Sukuani tutkiessani olen päässyt vuonna 1711 syntyneeseen esi-isääni saakka.

Tunnen yhden Lieksassa asuvan inkeriläisnaisen, joka on tällä hetkellä jo yli 80 vuoden ikäinen. Olen varma, että inkeriläisiä ja ainakin heidän jälkeläisiään on Lieksassa muitakin.

• sivupersoonat

Nuo niket on kuin paita ja perse.

• helppo-huomata

Sama tyyppihän molempien nimimerkkien takana satuilee...

• tosiasioiden-vaalija
        sivupersoonat kirjoitti:

Nuo niket on kuin paita ja perse.

Oikeita tietäjiä molemmat. Eivät vouhota jonninjoutavien mamujuttujen kimpussa.

• asiantuntijoita-molemmat
        helppo-huomata kirjoitti:

Ainoa yhteinen tekijä heidän kohdallaan on erittäin suuri tietomäärä.

• Historian.prof

Tieto? Täyttä soopaa ulostavat tänne, varsinaisia aivopieruja.

• aivopierulle
        Historian.prof kirjoitti:

Tieto? Täyttä soopaa ulostavat tänne, varsinaisia aivopieruja.

Ovatkosinun mielestä suoltamasi suvakki- sun muut jorma- tai rasistijuttusi asiallisia tai tarpeellisia. Mietihän edes vähän keskenäsi!

• onkirjoitettua
        asiantuntijoita-molemmat kirjoitti:

Ainoa yhteinen tekijä heidän kohdallaan on erittäin suuri tietomäärä.

Nuo yleismaailmalliset kerrannat on luettavissa Pielisjärven historiakirjoista. Sama sekopääksi nimetty huru-ukko noita suoltaa eri nikeillä. Selkokielellä sanottuna herra potee pahaa persoonanjakautumista.

• tse.tse
        helppo-huomata kirjoitti:

Rakkikoiralla on huonot tiedot paikallishistoriasta. Pure rakki vaan luita.

• olet.surkimus
        onkirjoitettua kirjoitti:

Nuo yleismaailmalliset kerrannat on luettavissa Pielisjärven historiakirjoista. Sama sekopääksi nimetty huru-ukko noita suoltaa eri nikeillä. Selkokielellä sanottuna herra potee pahaa persoonanjakautumista.

Ei ole inkeriläisistäkään mitään, joten valehtelet kun et muuta osaa.

• Minäkin olen käynyt Kupanitsassa kerran.

Petroskoista minulla on tuttavia inkeriläisiä jotka ovat muuttaneet suomeen.
        Eräs asuu Joensuussa.
        Sitten täällä on inkeriläinen joka on suorittanut Yliopistossa virallisen kielenkääntäjän tutkinnon.
        Hän on kääntänyt Venäjäksi erään kirjoittamani pitkän näytelmän.
        Sitä on esitetty venäläiselle yleisölle jo kymmeniä kertoja.

Olet oikeassa, että Lieksassa on monia inkeriläisten jälkeläisiä ja alkuperäisiäkin.

• Dolgorugi
        kamuttaja kirjoitti:

Minäkin olen käynyt Kupanitsassa kerran.

Petroskoista minulla on tuttavia inkeriläisiä jotka ovat muuttaneet suomeen.
        Eräs asuu Joensuussa.
        Sitten täällä on inkeriläinen joka on suorittanut Yliopistossa virallisen kielenkääntäjän tutkinnon.
        Hän on kääntänyt Venäjäksi erään kirjoittamani pitkän näytelmän.
        Sitä on esitetty venäläiselle yleisölle jo kymmeniä kertoja.

Olet oikeassa, että Lieksassa on monia inkeriläisten jälkeläisiä ja alkuperäisiäkin.

Sinä olet todella monipuolinen taitaja. Mikä on näytelmän nimi.

• Dolgoruki
        Dolgorugi kirjoitti:

Sinä olet todella monipuolinen taitaja. Mikä on näytelmän nimi.

Peruutan pyyntöni näytelmän nimestä. Tajusin juuri kuinka helposti nimesi selviää siitä. Ei tarvitse kuin laittaa Googleen ja hupsis siinnä nimi on. Olin ajattelematon kun kysyin.

• Dolgoruki kirjoitti:

Peruutan pyyntöni näytelmän nimestä. Tajusin juuri kuinka helposti nimesi selviää siitä. Ei tarvitse kuin laittaa Googleen ja hupsis siinnä nimi on. Olin ajattelematon kun kysyin.

Sattuuhan niitä lipsahduksia.
        En olisi laittanut nimeä, mutta jotain kerron näytelmästä.
        Se on esitetty kolmen venäjänkielisen kansan asukkaille, Venäjä, Valko-Venäjä, Ukraina.
        Lisäksi kerran suomalaisele yleisölle.
        Varmasti löytyy Googlella jos tietää näytelmän nimen.

• Pielisenlaulunmatka

Kuoromatkalla oltiin Latviassa ja siellä tapasimme Elsan hän kerto on pielisjärveläisiä ja hänen serkku asui veteraanitalossa on hänkin kuollut vein hänelle kuvan serkustaan Elsa joka oli jo vanha ihminen oli sodan aikana asunut Suomessa perheensä kanssa Ja siten hän ei ollut tavannut sen jälkeen ketään suomalaisia Hän on nyt kuollut mutta poikansa Oleg asuu Riikassa ja olen hänet tavannut mutta hän ei puhu suomea mutta tulkin kautta tulimme hieman juttuun ja hän lähettää postia meille

• ei-auennut

Oliko Elsa alkujaan Pielisjärvelle muuttaneita inkeriläisiä vai Latviaan muuttaneita syntyperäisiä pielisjärveläisiä?

• Kuorolainentenori
        ei-auennut kirjoitti:

Oliko Elsa alkujaan Pielisjärvelle muuttaneita inkeriläisiä vai Latviaan muuttaneita syntyperäisiä pielisjärveläisiä?

Itse Pielisjärveltä mutta nyt sukunimi oli toinen.eli aika sinne sopiva Asui Vilakassa en tässä lähde asiaa selvittämään paremmin vaan jos asia kiinnostaa ota tenoriin yhteyttä

• ei-auennut kirjoitti:

yantrentjeva Oleg asuu Latviassa Riika äiti Kärkkäisiä Elsa Pielisjärvi on nyt kuollut minulla kuva hänen sukulaisista pojan tyttäristä kuka tuntee Olga Räty edesmennyt serkku

• hsghghgjjsgjhsj

Kait niitä nyt ihmisiä on liikkunut maasta toiseen aina, ei tuo nyt mikään ihme ole jos vaikka inkeriläisiä on lieksassa ollutkin!
      Johan kolumbuskin aikoinaan läksi ameriikkaan kun alkoi kyrsimään kun kotopuolessa ei ollut mitään tekemistä!

• näin-löytyi-Amerikka

Intiaan seilatessaan Kolumbus eksyi pahemman kerran kiinalaisen navigaattorin sekoilun takia. Seurue laivoineen ajautui ennestään tuntemattomaan rantaan ja rannalle vastaan juosseet intiaanit huusivat yhteen ääneen: "tämä on Amerikan maa - olet löytänyt meidät!"

• puoli.inkeriläinen

Minun äiti on Inkerista.

• triangelina

Näm historia-avaukset ovat tämän palstan asiallisimpia juttuja. Vähämieliset mamujankutukset kyllästyttävät.

• osa.sukua.inkerissä

Voisitteko asiasta enemmän tietävät laittaa täsmällisempää tietoa.

• tasantarkkaa

"Valvontakomission käskystä."

Sota-aikaan tuotiin Suomenlahden yli n. 65 000 inkeriläistä. Sanotaan, että heitä ei neukku vaatinut luovutettaviksi vaan koko asia oli suomalaisten perseennuolijoiden keksintöä, ryssää miellyttääkseen.

• gahghgh
    • OnksTietooKellään
      • muistelua

Tuskimpa on ollut, ainakaan aitauksen sisäpuolella. Leirien vankejahan olivat valloitetulta alueelta kootut venäläiset siviilihenkilöt. Vartijoina ja muina toimihenkilöinä olivat suomalaiset. Heissä on voinut olla lieksalaisiakin.

• ihailen.heitä

Mistä nämä tietäjät ovat tienneet kaikki nämä

• OnksTietooKellään

Suomalaisten leirille joutumiseen ja taloitukseen on riittänyt että on kommunisti, samaoi saksalaisilla oli samaa, mutta myös juutalaisuus riitti!
      Siitä vaan arvelin että onko lieksalaisia kommunisteja viety leireilemään!
      Supohan se on ollut myös leirielämää järjestämässä saksalaisten kanssa, jos wikipediaan on uskominen!

• Sen tiedon mukaan mikä minulla on ei suomalaisia kommunisteja teloitettu.
        Kommunistit osallistuivat sotaan, ainakin Lieksan kommunistit.

• muistelua
        kamuttaja kirjoitti:

Sen tiedon mukaan mikä minulla on ei suomalaisia kommunisteja teloitettu.
        Kommunistit osallistuivat sotaan, ainakin Lieksan kommunistit.

Mitenkäs tapaus ompelijatar Martta Koskinen?

• töppö.hönö
        muistelua kirjoitti:

Mitenkäs tapaus ompelijatar Martta Koskinen?

Koskinen oli vakooja ja tuomio tuli vakoilusta ei kommunismista, lue tarkemmin.

• muistelua

Koskinen oli kommunistien maanalaisen toiminnan keskeisenpiä organisaattoreita. Ei niinkään vakooja. Mutta koska ei ollut inkeriläinen, eikä lieksalainen, niin ei hänestä tässä yhteydessä enenpää. Teloitettu suomalainen kommunisti hän oli.

• oli.vakooja
        muistelua kirjoitti:

Koskinen oli kommunistien maanalaisen toiminnan keskeisenpiä organisaattoreita. Ei niinkään vakooja. Mutta koska ei ollut inkeriläinen, eikä lieksalainen, niin ei hänestä tässä yhteydessä enenpää. Teloitettu suomalainen kommunisti hän oli.

Hänen kotoaan löytyi salaisia sotilasasiakirjoja vakooja

• letkunen

Onko Torviset inkeriläisiä??????????

• Dolgorugi

Ei ole.

• Viimeisen Pielisjärveltä palautetun perheen tarina:
      Perheessä oli äiti ja 5 lasta, vanhin oli syntynyt 1945, joten kaikki lapset olivat syntyneet Suomessa ja olivat Suomen kansalaisia.
      Isä taisi loikata Venäjälle.

Vanhin lapsista kävi koulua toista luokkaa kun tuli tieto, että heidät palautetaan.
      Palautus tapahtui syyskuussa 1953.
      Eräänä päivänä tuli Helsingistä poliisit jotka veivät heidät mukanaan

Sen jälkeen heistä ei kuulunut ennen kuin 1960 keväällä tuli kirje jonka lähettäjä esittäytyi olevansa tuo perheen vanhin lapsi, poika jonka lempinimi oli Niksa.
      Kirje oli kirjoitettu käsin erittäin hyvällä suomen kielellä.
      Siinnä oli pyyntö, että hänen kohtalostaan kerrottaisiin mahdollisimman monelle.

Lainaan hieman kirjeen sisältöä.

"Minulla on täällä erittäin hyvä oltavat. Minut on koulutettu ammattitaitoiseksi hitsariksi. On vakituinen työ suuressa metallitehtaassa, työ on vakituinen ja palkka hyvä. Tänne kannattaa tulla nuorten miesten. Tulimme Lieksasta suoraan Petroskoihin ja olemme asuneet täällä siitä lähtien. Nuoremmilla lapsilla on hyvä koulu."

Kirje oli helppo huomata valheelliseksi ja jonkun muun kirjoittamaksi.
      Niksa oli silloin 15v ja hän ei Pielisjärvellä koulussa opettajan mukaan osannut lainkaan lukea eikä kirjoittaa mitään edes keppikirjaimilla.
      Petroskoissa ei ole koskaan ollut suomenkielistä koulua joten Niksa on voinut saada oppia vain venäjän kielessä.

Lisäksi käydessäni muutamia kertoja Petroskoissa 90- luvulla kyselin kontakteiltani hänestä.
      He sanoivat ettei Petroskoihin tuotu Suomesta inkeriläisiä, eikä sellaista perhettä ole siellä asunut.
      Lisäksi siellä on vain yksi tehdas jossa tarvitaan hitsareita, Onegan traktoritehdas.
      Kyselin Onegassa olleilta työntekijöiltä eikä sellaista ole siellä eikä niin nuoria päästetä hitsaamaan.

Toisin sanoen he katosiva johonkin Venäjän syövereihin, liekö elossakaan.

• aapelitt

Kuinka sinä kaiken tuon tiedät uskomatonta

• satusetäon
        aapelitt kirjoitti:

Satuja se kertoo. Eivät opettajat tuollaisia kerro oppilaistaan.

• triLerppa
        aapelitt kirjoitti:

Tuota kutsutaan persoonallisuushäiriön kolmanneksi vaiheeksi jota Kamuttaja potee.

• et.itse.tiedä.mitään
        triLerppa kirjoitti:

Tuota kutsutaan persoonallisuushäiriön kolmanneksi vaiheeksi jota Kamuttaja potee.

Sinun Jorma juttusi perustuu idiotismiin.

• Dolgorugi

Tarkkaan harkittuani kysyn sinulta hieman tuosta perheestä. Koska sukuni on molemmilta puolilta Inkeristä Kelton Kolpinasta, niin näistä perheistä puhuttiin meillä.
        Oliko tuon viimeisenä karkotetun perheen sukunimen ensimmäinen kirjain A. Muuta en tarvitse, sillä tunsimme tuon sinä vuona ensiksi karkotetun perheen. He olivat etäistä sukua.

• Dolgorugi kirjoitti:

Tarkkaan harkittuani kysyn sinulta hieman tuosta perheestä. Koska sukuni on molemmilta puolilta Inkeristä Kelton Kolpinasta, niin näistä perheistä puhuttiin meillä.
        Oliko tuon viimeisenä karkotetun perheen sukunimen ensimmäinen kirjain A. Muuta en tarvitse, sillä tunsimme tuon sinä vuona ensiksi karkotetun perheen. He olivat etäistä sukua.

Olet oikeassa perheessä, sukunimi alkoi A:lla.
        Keltossa en ole käynyt, mutta olen siinnä toisessa Kolpinassa kyllä käynyt.
        Sielläkin asuu inkeriläisiä.

• lkjhdfgh

Ja sinulla on vainoharhaisuutta havaittavissa, koska olet itse mitään tietämätön tyhjäntoimittaja ja paskanjauhaja!

• onkirjoitettu
      • onkirjoitettua

Ja annetaan Kamuttajalle jatkoon kirjallisuuslinkki.
        Flink, Toivo, Kotiin karkotettavaksi. Inkeriläisen siirtoväen palautukset Suomesta Neuvostoliitoon vuosina 1944-1955. Historiallisia Tutkimuksia 251 / Arkistolaitoksen toimituksia 10. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura / Kansallisarkisto, Helsinki 2010.
        Jatkosodan aikaiset väestönsiirtoasiakirjat 1942-47. Inkeriläiset, itäkarjalaiset ja eestiläiset. Arkistoluettelo 435:6. Julkaisematon.
        Kulha, Keijo, ”Inkeriläisten siirtäminen Suomeen toisen maailmansodan aikana”, Historica II. Studia Historica Jyväskyläensis V. Jyväskylän yliopisto, Pieksämäki 1967, 224-260.
        Laine, Antti, Suursuomen kahdet kasvot. Itä-Karjalan siviiliväestön asema suomalaisessa miehityshallinnossa 1941-44. Otava, Keuruu 1982.
        Nevalainen, Pekka, Inkeriläinen siirtoväki Suomessa 1940-luvulla. Otava, Keuruu 1990.
        Nevalainen, Pekka, ”Inkeriläinen siirtoväki Suomessa”. Jatkosodan pikkujättiläinen. Toim. Jari Leskinen & Antti Juutilainen. WSOY, Porvoo 2005, 617-629.
        Nevalainen, Pekka, ”Neuvostokansalaisten luovutukset itään sodan jälkeen”, Jatkosodan pikkujättiläinen. Toim. Jari Leskinen & Antti Juutilainen. WSOY, Porvoo 2005, 1171-1178.
        Roiko-Jokela, Heikki, Oikeutta moraalin kustannuksella? Neuvostoliiton kansalaisten luovutukset Suomessa 1944-1955. Studia Historica Jyväskyläensis 58. Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä 1999.

Toivon mukaan nyt kirjoittelu pysyisi faktapohjalla, eikä yöllisten unien.

• muistelua

Yllämainittu luettelo on tehty ns.Stalinin puhdistusten uhreista vuosina 37-38. Kamuttaja puhuu jatkosodan aikana saksalaisten vangitsemista ja Suomelle luovuttamista ihmisistä. Heitä palautettiin vielä 50-luvullakin Neuvostoliittoon. Tuo yksittäisen perheen kohtalo on paljon mielenkiintoisempi, kuin jotkut nimiluettelot. Niitä löytyy netistä.

• Dolgorugi

Ja annetaan Kamuttajalle jatkoon kirjallisuuslinkki.
        Flink, Toivo, Kotiin karkotettavaksi. Inkeriläisen siirtoväen palautukset Suomesta Neuvostoliitoon vuosina 1944-1955. Historiallisia Tutkimuksia 251 / Arkistolaitoksen toimituksia 10. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura / Kansallisarkisto, Helsinki 2010.
        Jatkosodan aikaiset väestönsiirtoasiakirjat 1942-47. Inkeriläiset, itäkarjalaiset ja eestiläiset. Arkistoluettelo 435:6. Julkaisematon.
        Kulha, Keijo, ”Inkeriläisten siirtäminen Suomeen toisen maailmansodan aikana”, Historica II. Studia Historica Jyväskyläensis V. Jyväskylän yliopisto, Pieksämäki 1967, 224-260.
        Laine, Antti, Suursuomen kahdet kasvot. Itä-Karjalan siviiliväestön asema suomalaisessa miehityshallinnossa 1941-44. Otava, Keuruu 1982.
        Nevalainen, Pekka, Inkeriläinen siirtoväki Suomessa 1940-luvulla. Otava, Keuruu 1990.
        Nevalainen, Pekka, ”Inkeriläinen siirtoväki Suomessa”. Jatkosodan pikkujättiläinen. Toim. Jari Leskinen & Antti Juutilainen. WSOY, Porvoo 2005, 617-629.
        Nevalainen, Pekka, ”Neuvostokansalaisten luovutukset itään sodan jälkeen”, Jatkosodan pikkujättiläinen. Toim. Jari Leskinen & Antti Juutilainen. WSOY, Porvoo 2005, 1171-1178.
        Roiko-Jokela, Heikki, Oikeutta moraalin kustannuksella? Neuvostoliiton kansalaisten luovutukset Suomessa 1944-1955. Studia Historica Jyväskyläensis 58. Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä 1999.

Toivon mukaan nyt kirjoittelu pysyisi faktapohjalla, eikä yöllisten unien.

Googlesta löytyy paljon muitakin kirjoja tuon lisäksi, mutta kirjallisuusluettelo ei osoita millään tavalla asiantuntemustasi. Tuon luettelon löytää kuka vain, mutta harva on lukenut yhtään noista kirjoista. Kommenteistasi päätellen et tunne lainkaan niiden sisältöä.
        Kamuttajan kertomat asiat eivät ole mitenkään ristiriidassa jo tunnettujen faktojen kanssa, vaan päinvastoin. Yritä pysyä jonkinlaisessa kuosissa äläkä vaahto suupielessä silmät kiiluen vihasta sinulle tuntematonta henkilöä kohtaa pura raivoasi naurettavalla tavalla.
        Kaikesta huomaa ettei sinulla ole asiantuntemusta ollut missään niissä asioissa joissa olet käynyt asiakirjoittajien kimppuun, muidenkin kuin Kamuttajan.

• onkirjoitettua
        Dolgorugi kirjoitti:

Googlesta löytyy paljon muitakin kirjoja tuon lisäksi, mutta kirjallisuusluettelo ei osoita millään tavalla asiantuntemustasi. Tuon luettelon löytää kuka vain, mutta harva on lukenut yhtään noista kirjoista. Kommenteistasi päätellen et tunne lainkaan niiden sisältöä.
        Kamuttajan kertomat asiat eivät ole mitenkään ristiriidassa jo tunnettujen faktojen kanssa, vaan päinvastoin. Yritä pysyä jonkinlaisessa kuosissa äläkä vaahto suupielessä silmät kiiluen vihasta sinulle tuntematonta henkilöä kohtaa pura raivoasi naurettavalla tavalla.
        Kaikesta huomaa ettei sinulla ole asiantuntemusta ollut missään niissä asioissa joissa olet käynyt asiakirjoittajien kimppuun, muidenkin kuin Kamuttajan.

Vai pitäisi vielä tavata nuo kirjat kamuttajalle. Jos nyt jonkun asian nostaa esille, josta löytyy ristiriita. Vuonna 1953 ei Pielisjärveltä ole palautettu yhtään henkilöä eikä perhettä Neuvostoliittoon.
        Ja lisäksi vielä ristiriitaa. Helsinkiläiset poliisit ei operoineet noissa asioissa Pielisjärvellä. Vai pitääkö sekin puoli vielä kamuttajalle neuvoa.

• Dolgorugi

Vai pitäisi vielä tavata nuo kirjat kamuttajalle. Jos nyt jonkun asian nostaa esille, josta löytyy ristiriita. Vuonna 1953 ei Pielisjärveltä ole palautettu yhtään henkilöä eikä perhettä Neuvostoliittoon.
        Ja lisäksi vielä ristiriitaa. Helsinkiläiset poliisit ei operoineet noissa asioissa Pielisjärvellä. Vai pitääkö sekin puoli vielä kamuttajalle neuvoa.

Parikan Ottoko vei heidät. 1953 on viety 2 perhettä.

• onkirjoitettua
        Dolgorugi kirjoitti:

Kun Kamuttajalla on näköjään ihmeellinen tarve vänkätä joka asiassa vastaan ja jokainen neuvo on kädestäpitäen neuvottava. Joten aloitahan tutustuminen aiheeseen seuraavasti.
        Inkerinsuomalainen filosofian tohtori Toivo Flink on saanut valmiiksi jo vuosia sitten monivuotisen tutkimuksensa ”kotiin karkotettavaksi – Inkeriläisten palautukset Suomesta Neuvostoliittoon vuosina 1944-1955.
        Lueppa kuules tuo kirja ekaksi, niin ei tarvitse joka asiaa apinalle opettaa.

• asiantuntijat-esiin

Kun Kamuttajalla on näköjään ihmeellinen tarve vänkätä joka asiassa vastaan ja jokainen neuvo on kädestäpitäen neuvottava. Joten aloitahan tutustuminen aiheeseen seuraavasti.
        Inkerinsuomalainen filosofian tohtori Toivo Flink on saanut valmiiksi jo vuosia sitten monivuotisen tutkimuksensa ”kotiin karkotettavaksi – Inkeriläisten palautukset Suomesta Neuvostoliittoon vuosina 1944-1955.

Taidat ollakin todellinen sivustymätön rakkikoira, joka ei jätä jonninjoutavaa inttämistä ja haukkumista millään. Kyllä me muutkin osaamme googlata netistä vaikka minkälaisia opuksia. Parempi olisi, että tutustuisit niihin ensin itse ja sitten esittäisit omia mielipiteitäsi. Täällä kirjoitellaan omista näkemyksistä ja kokemuksista. Tohtori Flink on kirjoittanut omista tutkimuksistaan.

• onkirjoitettua
        asiantuntijat-esiin kirjoitti:

Taidat ollakin todellinen sivustymätön rakkikoira, joka ei jätä jonninjoutavaa inttämistä ja haukkumista millään. Kyllä me muutkin osaamme googlata netistä vaikka minkälaisia opuksia. Parempi olisi, että tutustuisit niihin ensin itse ja sitten esittäisit omia mielipiteitäsi. Täällä kirjoitellaan omista näkemyksistä ja kokemuksista. Tohtori Flink on kirjoittanut omista tutkimuksistaan.

Opettelehan kamuttaja ensin itse lukemaan. Mikäli täällä kirjoitettaisiin omista näkemyksistä tai jopa kokemuksista, niin niiden pohjaksi tulisi olla muutakin, kuin kolmannen persoonan hyökkäilyt tai toisen persoonan kuvitelmat. Puhumattakaan ensimmäisen persoonan omahyväisestä itsekehustaan ja omahyväisyydestä.
        Tätä ensimäistä kamuttajan persoonaa kyrsii se, että joku voi asiatiedoilla osoittaa kamuttajan valehtelevaksi persoonallisuushäiriötä potevaksi itsekeskeiseksi narsistiksi.

• Dolgorugi

Sinä olet pahasti sairas henkisesti, lähinnä vainoharhojen valassa oleva narsisti. Näet kaikissa kirjoittajissa Kamuttajan. Ei sinun paikkasi kuuluisi olla avohoidossa. Muutaman kuukauden laitosjakso olisi enemmän kuin tarpeen.

Luuletko sinä reppana tosiaan, ettei täällä muut ole tajunneet sinun tyhjäpäisyyttäsi ja joutavaa rakkikoiramaisuuttasi.
        Meillä on Kamuttajan kanssa yhteistä vain se, että olemme molemmat viettäneet lapsuuden Pielisjärvellä, Kamuttaja ei ilmeisesti nuoruutta, koska on käynyt lyseon muualla. Molemmat olemme nyt eläkkeellä. Häntä en kyllä tunne, enkä aavista kuka on kyseinen tietoniekka.
        Ota ensimmäisenä arkena yhteys omahoitajaasi koska sinulla ilmeisesti sellainen on. Kaikilla tuossa asteessa olevalla on.

• onkirjoitettua
        Dolgorugi kirjoitti:

Sinä olet pahasti sairas henkisesti, lähinnä vainoharhojen valassa oleva narsisti. Näet kaikissa kirjoittajissa Kamuttajan. Ei sinun paikkasi kuuluisi olla avohoidossa. Muutaman kuukauden laitosjakso olisi enemmän kuin tarpeen.

Luuletko sinä reppana tosiaan, ettei täällä muut ole tajunneet sinun tyhjäpäisyyttäsi ja joutavaa rakkikoiramaisuuttasi.
        Meillä on Kamuttajan kanssa yhteistä vain se, että olemme molemmat viettäneet lapsuuden Pielisjärvellä, Kamuttaja ei ilmeisesti nuoruutta, koska on käynyt lyseon muualla. Molemmat olemme nyt eläkkeellä. Häntä en kyllä tunne, enkä aavista kuka on kyseinen tietoniekka.
        Ota ensimmäisenä arkena yhteys omahoitajaasi koska sinulla ilmeisesti sellainen on. Kaikilla tuossa asteessa olevalla on.

Voi raasu parkaa. Ensin kirjoitat. Lainaus.
        " Ei sinun paikkasi kuuluisi olla avohoidossa."Ja jatkoa. Lainaus.
        "Muutaman kuukauden laitosjakso olisi enemmän kuin tarpeen."
        Koitahan joskus päättää kuka noista sinun persoonistasi oikein kirjoittaa. Yhtaikaa se ei onnistu.

• Olet.tosi.kipeä

Voi raasu parkaa. Ensin kirjoitat. Lainaus.
        " Ei sinun paikkasi kuuluisi olla avohoidossa."Ja jatkoa. Lainaus.
        "Muutaman kuukauden laitosjakso olisi enemmän kuin tarpeen."
        Koitahan joskus päättää kuka noista sinun persoonistasi oikein kirjoittaa. Yhtaikaa se ei onnistu.

Näetkö untakin kamuttajasta kun noin ahdistunut olet.

• ookko.nää

Ookko nää vähä keskoonen kun et saa selevähä kuka kirjoottaa.

• NäinPääsiKäymään

Kovia on ryssät ollut siviilejä ampumaan, täytyy myöntää!

• illavirkku1807

Lapsuudessani muistan, kun setäni puhui meillä olleista kalaverkoista, että ne on INKERILÄISTEN tekemiä. Paljon pyydettiin ja saatiinkiin kalaa, koska asuimme järven rannalla.

• Nootta.joo

Siellä osataan vielähi tuollaaiset käsityöt kun verkoonteko.

• Kyrpämarklku

Kyllä kyrpä kymäläänen tietää, notta verkkoa on tehty! Terve vaan markku!

• Lieksassa asuvana markkuna totean että jokin toinen esiintyy nimelläni minut näette rekistöröitynä sinisellä pyrin olemaan asiallinen MK

• Oletko.vai.et

Onko kamuttaja sinun sukusi inkeriläistä ees osittain, luulen että on

• on.laulumiehijä

Lauloin inkerikkojen kotiseutujuhlassa inkerissä esitetyssä näytelmässä

• on.laulumiehijä kirjoitti:

Lauloin inkerikkojen kotiseutujuhlassa inkerissä esitetyssä näytelmässä

Minun näytelmää ei ole esitetty Inkerissä, en myöskään ole siellä laulellut.
        Minun sukuni ei ole inkeriläinen kummaltakaan puolelta.

• asiaantakaisin

Oliko Lieksassa palautettuja inkeriläisiä?

• oinosen.poika

johan tuo aloituksesta näyy että oli vaan kaikkia ei palautettu

• Kyllä Lieksankin puolelta palautettiin inkeriläisiä, mutta lähinnä vain Pielisjärveltä.

• ei.palautettu
        kamuttaja kirjoitti:

Kyllä Lieksankin puolelta palautettiin inkeriläisiä, mutta lähinnä vain Pielisjärveltä.

Ei varmasti ole palautettu ketään vaan valehtelet tämänkin niin kuin muutakin

• öykkkkkkk
        ei.palautettu kirjoitti:

Ei varmasti ole palautettu ketään vaan valehtelet tämänkin niin kuin muutakin

sssse valthellee se on sssssssomali

• Mirja.Mähköltä
        kamuttaja kirjoitti:

Kyllä Lieksankin puolelta palautettiin inkeriläisiä, mutta lähinnä vain Pielisjärveltä.

Hei Kamuttaja, oliko perheen nimi Ahvenainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      276
      3103
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      234
      1987
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      67
      1936
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      71
      1634
    5. BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla

No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho
      Matkailu
      5
      1386
    6. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      339
      1254
    7. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      24
      1008
    8. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      22
      929
    9. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      917
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      64
      906
    Aihe