Ystävyys ja vastavuoroisuus

Tympääntynyt

Olenko huono tai ainakin liian vaativainen tai vanhanaikainen ystävä, jos odotan omilta ystäviltäni seuraavia asioita:

- Kiitosta antamastani lahjasta oli se sitten tuliainen, syntymäpäivä- tai joululahja tai ystävän lapselle eli omalle kummilapselleni annettu?

- Kiitosta antamastani avusta?

- Joulukorttia, jos itsekin lähetän sellaisen ystävälleni? (Tiedän, että kaikki eivät kortteja lähettele, mutta tarkoitankin nyt sellaista ystävää, jonka tiedän lähettävän niitä muille ja joka itse joulun alla kertoo minulle, että aikoo sinä ja sinä iltana kirjoittaa joulukortit. Tämä on nyt toistunut sen verran useana vuonna, etten jaksa uskoa Postin joka kerta hukanneen juuri sitä minulle osoitettua korttia.)

- Vastakutsua luokseni tehdyn kyläilyn päätteeksi ja ylipäänsä joskus tiedustelua, voisinko minäkin piipahtaa joskus käymässä?

Saamani kasvatuksen ja vanhempieni aikoinaan näyttämän esimerkin perusteella tällaiset asiat ovat minusta itsestäänselvyyksiä, kun kyse on aikuisista ihmisistä, mutta en ole enää kaikkien kokemusteni jälkeen asiasta ollenkaan varma. Ehkä vastavuoroisuus ja kiittäminen eivät enää kuulu ihmisten väliseen kanssakäymiseen 2000-luvulla.

6

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hilpeesti

Sanoisin että ongelma on tuossa sanassa odottaa. Oikeasti emme voi odottaa keneltäkään mitään ystävyyssuhteissa. Mutta esimerkkiesi kaltaisissa tapauksissa säätäisin kyllä omaa käytöstäni saadun 'palautteen' mukaan. Voihan olla ettei kyseinen henkilö koe minua ystäväksi vaan pikemminkin tuttavaksi.
      Jos lähettäisin kahtena vuonna joulukortin, mutten saisi vastaavaa, poistaisin ko. nimen joulukorttilistaltani. Jos en saisi kiitosta lahjasta tai avusta, toista kertaa ei tulisi - tai ainakin vähentäisin lahjan arvoa tai apua niin paljon, etten odottaisi siitä kiitosta. Vastakutsut kyläilyyn on vähän monimutkaisempia: aina ei kaikkien elämäntilanteeseen sovi vieraiden vastaanotto. Mutta jos se toinen ei milloinkaan ehdottaisi minulle yhteistä tekemistä tai menoa, vetäisin sen johtopäätöksen, että hän ei pidä minua ystävänään. Jos ajoissa vetäytyy itsekin samalle etäisyydelle kuin toinen, ei tule häiritseviä kaunoja. Tuttavatkin on kuitenkin ihan mukavia jos täytyy jonkun kanssa hetki rupatella, tai haluaa juhlistaa jotain isommalla porukalla

• Riiiiiiiiiii

Et ole huono, ihan normiasioita odotat. Kyläilykutsun kanssa on rennompaa. Ollaan yhteyksissä-fraasi voi olla ihan ookoo. Kummilasten kohdalla olen tehnyt kylmästi niin, että ne joiden vanhemmat eivät koskaan kiitä mistään alkavat saamaan pelkkiä kortteja jos niitäkään. En ole mikään lahja-automaatti, etenkään jos yhteydenpito vanhempien kanssa on muutenkin jäänyt/välit viilentyneet. Sääli. Toiset taas pistävät fiksusti natiaiset soittamaan ja kiittämään:). Ja joulukortit säästän ja laitan seuraavana vuonna vain niille, joilta olen itse saanut, suosittelen.

• Tympääntynyt

Kiitos näistä neuvoista. Voisin tosiaan "säätää" oman toimintani sille samalle tasolle, millä eräät ystäväni näyttävät hoitavan ystävyyssuhteitaan ainakin minun suuntaani, ja keskittyä niihin, joiden kanssa kanssakäyminen sujuu. Minulle vastavuoroisuus on tärkeää, koska se on merkki siitä, että arvostaa toista ja toisen panosta ystävyyssuhteessa. Ei sillä tavalla, että pitäisi mitata, että saa aina vähintään yhtä paljon takaisin kuin itse antaa, mutta kun kiitoksia tai vastakutsua ei kertaakaan kuulu, olen alkanut miettiä, että haluanko enää olla tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, oltiin joskus aikoinaan miten hyviä ystäviä tahansa.

• Hilpeesti

Vaikuttaa hvältä että sinulla on myös sellaisia ystäviä, joiden kanssa vastavuoroisuus toteutuu. Itse olen huomannut, että sellaiset ystävyyssuhteet päättyvät itsekseen, joissa yhteistä pohjaa ei enää ole. Esimerkiksi sellaiset hyvätkin opiskelukaverit on jääneet, joiden kanssa ei ole samalla ammattialalla, tai omaa jotain yhteistä harrastusta. Lisäksi monet perheen perustettuaan keskittyvät sukulaisiin ja naapureihin. Mutta ystäväkenttään tulee uusia mielenkiintoisia tyyppejä ja omista taidoista vuorovaikutuksessa on hyötyä.

• ei_narsisti

Merkkipäivien muistaminen ja kuulumisien vaihto kuuluu sivistyneeseen käytökseen. Jos kaveri unohtaa, niin sitten saa minun puolestani unohtua koko ihminen. Näin se vaan menee.

• Perusasioita

Ihan ystävyyden perusasioista on tosiaan kyse. Jos suhde alkaa tuntua yksipuoliselta tai pysyy sellaisena, niin siitä tietää, että toinen ei ole ystävyydestä kiinnostunut tai on tosiaan saanut huonon kasvatuksen ja elämänmallin eikä sellaista ihmistä kannata yrittää pitää ystävänä. Hyväksikäytettäväksikään ei kannata alistua, koska omaa itseäkin pitää arvostaa. Mutta niinhän se joskus on, että elämä vie hyviäkin ystäviä eri suuntiin ja ystävyyssuhde väljähtyy. Toinen voi esim. muuttaa kauas ja saada ihan uuden ystäväpiirin. Sinkku puolestaan saa usein tehdä töitä, jotta pariutuneet ja lapsia saaneet ystävät jaksavat enää välittää ja muistaa. Se on surullista, mutta uusia ystäviä voi tulla vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7800
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4360
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3902
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3300
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3208
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2923
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2721
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe