Peukkupaikka, uudenvuoden aaton aatto-15

Ap.t..20.luvusta

"Paavali herättää kuolleen Eutykoksen."

No niin. Enpä jatkakkaan heti tästä. Sillä nyt jo on noussut esiin suuri kysymysmerkki. Että miksi enään ei kuolleet heräile?????

Raamatussa toisaalla sanotaan(en muista tarkkaa kohtaa), että"Jeesus on sama eilen tänään ja huomenna."

Silti enään ei kuolleet nouse, vaikka kuka mitä rukoilisi. Itse en edes yritä.

Yritätkö sinä? Ersityisesti jaikal yritätkö sinä kun järjenvastaisesti moiseen uskot. Eikun hautausmaalle vaan loitsuinesi.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vai.niin

      Vai et usko kuolleitten ylösnousemiseen.

      • Vai niin. Sinä teit minun tekstistä olkiukon.

        Sillä en minä ole väittänyt mitään sellaista etteikö ihminen voisi herätä toisessa ulottuvuudessa Jumalan ohjauksella...

        Pitääkö oikein rautalangasta vääntää...?

        Siis miksi et mene hautuumaalle herättelemään niitä kuolleita jos se kerran onnistuu.?


      • aloitan.sinusta

        Raamattu tuo esille sen, että uskoaksenne te etsitte ihmeitä, mutta teille ei anneta muuta, kuin Hänen kuolemansa ja ylösnousemisensa ihme katsottavaksi.

        Siis puheesi on asioiden vierestä ja et korota Kristusta.

        Tässä sinulle sitä Paavalia.

        1Te 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
        1Te 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
        1Te 4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
        1Te 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        1Te 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
        1Te 4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

        - Siinä Paavali puhuu kuolleista heräämisestä ja se on ihme, kohdaltasikin.

        Joh 5:21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.

        - Siis kenet tahtoo*??? Hänet, joka seuraa Hänen askeleissaan, muttei häntä, joka vain hokee herra, herra, muttei kulje Hänen askeleissaan.

        - Aivan tämä on muistiinmerkittynä kirjoissa.

        Joh 5:23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
        Joh 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
        Joh 5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.

        - Kunnioitatko Poikaa, niinkuin Isää? Siis kuuletko, mitä hän sanoo ja teetkö niin? Siinä on valinta jossa on ovi elämään, kun kuulee ja tekee. Kaikki muu on turhaa jossittelua.

        Joh 5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
        Joh 5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.


        - Siinä on todellinen herätys kuolleille. Jos se saa aikaiseksi sinulla mielenmuutoksen elämään, niin ne sanat, mitkä nyt kirjoitin, herättää SINUT kuolleista.
        Mutta, jos et usko kirjoituksia, ei sinuakaan herätetä vaan vaellat edelleen kuoleman laaksossasi, sanoinesi ja tekoinesi, mitä suusi tunnustuksella tuot esiin. Siis suusi tunnustaa, mitä tietä kuljet.


      • aloitan.sinusta kirjoitti:

        Raamattu tuo esille sen, että uskoaksenne te etsitte ihmeitä, mutta teille ei anneta muuta, kuin Hänen kuolemansa ja ylösnousemisensa ihme katsottavaksi.

        Siis puheesi on asioiden vierestä ja et korota Kristusta.

        Tässä sinulle sitä Paavalia.

        1Te 4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
        1Te 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
        1Te 4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
        1Te 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        1Te 4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
        1Te 4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

        - Siinä Paavali puhuu kuolleista heräämisestä ja se on ihme, kohdaltasikin.

        Joh 5:21 Sillä niinkuin Isä herättää kuolleita ja tekee eläviksi, niin myös Poika tekee eläviksi, ketkä hän tahtoo.

        - Siis kenet tahtoo*??? Hänet, joka seuraa Hänen askeleissaan, muttei häntä, joka vain hokee herra, herra, muttei kulje Hänen askeleissaan.

        - Aivan tämä on muistiinmerkittynä kirjoissa.

        Joh 5:23 että kaikki kunnioittaisivat Poikaa, niinkuin he kunnioittavat Isää. Joka ei kunnioita Poikaa, se ei kunnioita Isää, joka on hänet lähettänyt.
        Joh 5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
        Joh 5:25 Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, ja jotka sen kuulevat ne saavat elää.

        - Kunnioitatko Poikaa, niinkuin Isää? Siis kuuletko, mitä hän sanoo ja teetkö niin? Siinä on valinta jossa on ovi elämään, kun kuulee ja tekee. Kaikki muu on turhaa jossittelua.

        Joh 5:28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
        Joh 5:29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.


        - Siinä on todellinen herätys kuolleille. Jos se saa aikaiseksi sinulla mielenmuutoksen elämään, niin ne sanat, mitkä nyt kirjoitin, herättää SINUT kuolleista.
        Mutta, jos et usko kirjoituksia, ei sinuakaan herätetä vaan vaellat edelleen kuoleman laaksossasi, sanoinesi ja tekoinesi, mitä suusi tunnustuksella tuot esiin. Siis suusi tunnustaa, mitä tietä kuljet.

        Kyllä minä käytän raamattua ja jeesuksesta kirjoitan.

        Kuten sanoin en ole missään sanonut, etteikö jumala voisi kuolemasta herättää mutta toiseen ulottuvuuteen, rajan taa.

        Osoitin kysymyksen jaikalille, joka uskoo kuolleitten ylösnousemukseen tässä ajassa.

        Kysyn sen nyt sulta: miksi paavalin jälkeen ei ole kuolleita herätetty takaisin tähän elämään?

        Ongelma: miten pitäisi suhtautua niihin kertomuksiin joissa jeesus ja opetuslapset ja paavali herättivät kuolleita takasin tähän elämään`?


      • etsi.Jeesus
        auroraboreallis kirjoitti:

        Kyllä minä käytän raamattua ja jeesuksesta kirjoitan.

        Kuten sanoin en ole missään sanonut, etteikö jumala voisi kuolemasta herättää mutta toiseen ulottuvuuteen, rajan taa.

        Osoitin kysymyksen jaikalille, joka uskoo kuolleitten ylösnousemukseen tässä ajassa.

        Kysyn sen nyt sulta: miksi paavalin jälkeen ei ole kuolleita herätetty takaisin tähän elämään?

        Ongelma: miten pitäisi suhtautua niihin kertomuksiin joissa jeesus ja opetuslapset ja paavali herättivät kuolleita takasin tähän elämään`?

        Sinulla on ongelmasi, kun sinulla on jeesus.

        Mutta, kun luet Hengessä ja uudestisyntyneenä raamattua, miten siihen on kirjoitettu muistiin asiat, ja sinulla on Jeesus, ymmärrät kysymäsi.

        Mutta, ongelmaasi on ratkaisu, se on parannus omista kuolleista teoistasi --ensin-- . Siksi jätän tuttipullomaidon kohdaltasi lämmittämättä, koska se ei anna kasvua sinulle.

        Kasvun antaa Ylösnoussut Herra ja Hänellä on kuoleman ja tuonelan avaimet ajassakin.

        Hän antaa elämän, kelle antaa. Mutta, miksi antaa, sekin on kirjoituksissa.

        Synnin palkka on kuolema, siis synti, Jumalan lain rikkominen.
        Lain, jonka päämäärä on rakkaus, mutta maailmaan rakastuneet rikkovat tuon rakkauden, siksi perille ei pääse mitään epäpyhää.

        Pyhyys ja vanhurskautus, so. Jumalan teko, Kristuksessa.

        Kuka, mikä on Kristus? Onko Hän sijaisesi ja miksi?

        tai sitten ei.... pohdi niitä ensin.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Vai niin. Sinä teit minun tekstistä olkiukon.

        Sillä en minä ole väittänyt mitään sellaista etteikö ihminen voisi herätä toisessa ulottuvuudessa Jumalan ohjauksella...

        Pitääkö oikein rautalangasta vääntää...?

        Siis miksi et mene hautuumaalle herättelemään niitä kuolleita jos se kerran onnistuu.?

        Ei Jeesuskaan mennyt hautausmaille herättämään kuolleita. Hän herätti vain ne kuolleet joiden näki Isän herättävän. Niin myös uskova herättää vain ne kuolleet joita näkee Jeesuksen herättävän. Mutta sellaisessa tilanteessa ajetaan ensin epäuskoiset ja pilkkaajat ulos.

        Jos uskova ei näe Jeesuksen herättävän kuollutta, ei uskovakaan voi häntä herättää kuolleista. Uskovalla täytyy siis olla näköyhteys Jeesukseen ja Jeesuksen täytyy näyttää tietä ja tehdä se teko. Muuten se ei ihmiseltä onnistu vaikka kuinka yrittäisi. Jos tahdomme nähdä kuolleen nousevan kuolleista, mennään Jeesuksen eteen ja kysytään Häneltä ja katsotaan sitten mitä Hän tekee. Ehkä sitten joskus nähdään Jeesuksen herättävän kuolleen.


      • Jaikal91 kirjoitti:

        Ei Jeesuskaan mennyt hautausmaille herättämään kuolleita. Hän herätti vain ne kuolleet joiden näki Isän herättävän. Niin myös uskova herättää vain ne kuolleet joita näkee Jeesuksen herättävän. Mutta sellaisessa tilanteessa ajetaan ensin epäuskoiset ja pilkkaajat ulos.

        Jos uskova ei näe Jeesuksen herättävän kuollutta, ei uskovakaan voi häntä herättää kuolleista. Uskovalla täytyy siis olla näköyhteys Jeesukseen ja Jeesuksen täytyy näyttää tietä ja tehdä se teko. Muuten se ei ihmiseltä onnistu vaikka kuinka yrittäisi. Jos tahdomme nähdä kuolleen nousevan kuolleista, mennään Jeesuksen eteen ja kysytään Häneltä ja katsotaan sitten mitä Hän tekee. Ehkä sitten joskus nähdään Jeesuksen herättävän kuolleen.

        Jaikal, satusetä...:D...Millä tavalla pilkkaaja estää kuolleitten herättämisen että se pitää ajaa ulos? Eikös jumala tee mitä tee pilkkaajista huolimatta?
        Eikös jumala haluaakkaan että pilkkaaja tekee parannusken ja uskoo?

        "Niin myös uskova herättää vain ne kuolleet joita näkee Jeesuksen herättävän"

        No, kuinka monta kuolleista herättämistä olet nähnyt?

        Ja jos et yhtään, niinkuin ei kukaan muukaan, niin miksi ei?

        Tämähän se oli alkuperäinen kysymyksesi johon edelleen toivon vastaustasi:

        miksi paavalin jälkeen kuolleet nousekkaan?


    • Lightning-Star

      Joitakin lääketieteellisesti ihmeeksikin katsottavia olevia asioita on tapahtunut ja tapahtuu... eli niitä ei ole pystytty täysin lääketieteellisesti selventämään.
      Miksi jollekin jotain tapahtuu, ei ole minun tiedossani ja kait tarkoitettukaan tiedettäväkseni...

      Nykyään monia asioita voidaan tutkia ja niiden taustoja ymmärtää toisella tavoin kuin ennen...

      Ehkä on parempikin että hengellinen on tietyllä tapaa 'salattua' ja meistä ihmisistä 'riippumatonta' toimintaa siinä mielessä, ettemme pyrkisi käymään Hänen vertaisikseen. Hän toimii kaikkialla ja vaikuttaa luomakunnassa.

    • Kyllä kuolleita on herätetty ja herännyt meidänkin aikanamme. Siis ruumiillisesti kuolleita. Samoinkuin parantumattomia sairaita on parantunut.
      Olemme etsineet syytä siihen, miksi loppujen lopuksi kuitenkin melko harvassa ovat ne uskovat, joiden käsien alla sairaat paranevat, ketjussa http://kalamos.keskustelu.info/viewtopic.php?f=259&t=395
      Joitain syitä tuossa ketjussa olemme Raamatun valossa löytäneet, ja nuo samat syyt suurelta osin pätevät myös kuolleiden herättämiseen.

      • Luin sun koirajutun.

        Mun äiti oli aikoinaan töissä adventien kylpylässä. Hän teki kasvisruokaa kylpylän vieraille, ja hänellä työtovereinaan advestisteja.

        Minä en asunut silloin enään kotona mutta kuulin jutun myöhemmin. Marsu"Kökkö-joonas kekkonen"nimeltään, Kökkö vain ystävien kesken oli halvaantunut takajaloistaan.

        Äitini kertoi asiasta työtoverilleen joka rukoili asian puolesta-ja marsu parani...

        Hahahahaaahahhahhaa...

        Tosi juttu.

        Sinun koirajuttusi päättyi surullisesti eli että koiranne kuoli. Otan osaa.

        Meillä oli marsumme vikana kesänä häkki pihalla jossa oli lisäksi kaneja.

        Yks aamu niitä ei ollut enää häkissä ja marsu löytyi puusta ja kanit polttopuukasasta kuolleina.

        Siskoni kertoi kaverinsa kertoneen hänelle että kaveri oli nähnyt mustiin pukeutuneen miehen 2 susikoiran kanssa sen häkin vierellä.

        Se mies oli heittänyt kuolleen marsun puuhun.

        Se koira oli tappanut sen.

        En ois koskaan uskonut että semmonen olisi sen loppu.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Luin sun koirajutun.

        Mun äiti oli aikoinaan töissä adventien kylpylässä. Hän teki kasvisruokaa kylpylän vieraille, ja hänellä työtovereinaan advestisteja.

        Minä en asunut silloin enään kotona mutta kuulin jutun myöhemmin. Marsu"Kökkö-joonas kekkonen"nimeltään, Kökkö vain ystävien kesken oli halvaantunut takajaloistaan.

        Äitini kertoi asiasta työtoverilleen joka rukoili asian puolesta-ja marsu parani...

        Hahahahaaahahhahhaa...

        Tosi juttu.

        Sinun koirajuttusi päättyi surullisesti eli että koiranne kuoli. Otan osaa.

        Meillä oli marsumme vikana kesänä häkki pihalla jossa oli lisäksi kaneja.

        Yks aamu niitä ei ollut enää häkissä ja marsu löytyi puusta ja kanit polttopuukasasta kuolleina.

        Siskoni kertoi kaverinsa kertoneen hänelle että kaveri oli nähnyt mustiin pukeutuneen miehen 2 susikoiran kanssa sen häkin vierellä.

        Se mies oli heittänyt kuolleen marsun puuhun.

        Se koira oli tappanut sen.

        En ois koskaan uskonut että semmonen olisi sen loppu.

        Jos luit ketjun kokonaan, niin huomasit, että koiramme koki myös ihmeparantumisen. Se eli tuon parantumisen jälkeen monen monta onnellista vuotta. Ja kuoli sitten varsin vanhana koirana rotuisekseen.

        Ja näinhän nyt on, että jokainen meistä - vaikkaapa kuolleista heräämisen kokenut - tulee kokemaan aikanaan myös ruumiillisen kuoleman, josta ei enää palata tähän elämään takaisin.


      • kalamos kirjoitti:

        Jos luit ketjun kokonaan, niin huomasit, että koiramme koki myös ihmeparantumisen. Se eli tuon parantumisen jälkeen monen monta onnellista vuotta. Ja kuoli sitten varsin vanhana koirana rotuisekseen.

        Ja näinhän nyt on, että jokainen meistä - vaikkaapa kuolleista heräämisen kokenut - tulee kokemaan aikanaan myös ruumiillisen kuoleman, josta ei enää palata tähän elämään takaisin.

        Niin, ja minä kerroin vastaavan tapauksen omasta elämästä, etkö huomannut?


    • vaikeitatapauksia

      Ei aurora tiedä itsekkään mitä hän etsii ja mikä hänelle olisi jokin joka vakuutaisi jostain, kunhan vaan rätisee ja kapinoi kaikkea vastaan joka ei ole itselle mieleen.

      ja oma elämä on satakertaa solmussa joka suuntaan, ei siinä ole totuudelle tilaa eikä halua koska se maksaisi liian paljon ei ei ja ei.

      • Mille ihmeen totuudelle? Sun viestis oli ainakin valheita täys.


    • Lightning-Star

      Minä joskus vouhkasin uskonasioiden kanssa paljon ja koin, kielikuvana... ikäänkuin se 'maailmanpaino' lepäisi käsivarsillani ja minun olisi koko ajan tehtävä jotain asioiden eteen enemmän ja enemmän...uskoin itse asiaani varmaankin vilpittömästi, mutta mikään ei ollut tasapainossa silti edes omassa elämässäni...saati että olisin voinut olla muille avuksi...en tarkoita tällä, että olisin ajatellut herättäväni fyysisesti kuolleita...kunhan kerroin...ehkä ymmärrät mitä tarkoitan tällä kaikella...

      Kysymys on usein siitä haluaako kuunnella hyvän elämän salaisuuksia... Useinkin taitaa olla niin, että vähässä on paljon enemmän...se on vaan elämää...ehkä monet ihmisestä itsestä lähtevät vaateet ja odotukset tukehduttavat ja on kuolemaksi...jos ei osaa nauttia siitä mitä jo tässä on nyt annettu. On vain luovutettava ja alettava elämään päivä kerrallaan...jokainen päivä on erilainen ja mitä se tuo tullessaan.....sen aika näyttää omalla painollansa. Useinkin se kaikki mitä tarvitsemme todellisesti on jo olemassa olevaa, tulee myös saada kyky nähdä se ja alkaa elämään siitä kaikesta... Usko siis voi vapauttaa liiallisista odotuksista, jotka ei ole tarkoituksenmukaisiakaan edes...luomakunnassa asiat menee oman ratansa mukaan kuitenkin niin :)

      • Joo...ehkä ymmärränkin. Mulla kun olin uskossa vielä niin munkin oli pakko saattaa jumalan luoksi pelastetuiksi mahdollisemman monta.
        "Maailman paino käsivarsilla"...

        "Usko voi siis vapauttaa liiallisista odotuksista jotka ei ole tarkoituksenmukaisia edes"..

        Se ois kiva kokea.


    • Risti-riita

      Ap.t.20:10. Mutta Paavali meni alas, heittäytyi hänen ylitsensä, kiersi kätensä hänen ympärilleen ja sanoi: Älkää hätäilkö, sillä hänessä on viellä henki. Biblia. Niin Paavali astui alas, ja laski itsensä hänen päällensä, ja otti syliinsä, ja sanoi: älkäät kapinoiko, sillä hänen sielunsa on viellä hänessä. Siis Eutykus oli, ylempänä kuollut ja tässä ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      280
      6640
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3793
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      146
      2698
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      345
      2522
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2082
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      84
      1689
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1681
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1526
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1341
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      109
      1188
    Aihe