Rikas hyväksikäyttäjä siskoni

pahanvallassako

Minulla on sisko. Hyvin toimeentuleva. Hän on ollut pienestä pitäen todella hyvä käyttämään hyödyksi toisia. Muistan että jo ala-asteikäisenä hän itse veloitti palveluksistaan. Juoksutti äitiämme palvelemaan häntä vielä yläasteikäisenä. Hän meni jo todella nuorena töihin, koska niin rakasti rahaa -omaa rahaa. Hän valitsi itselleen myös hyvin toimeentulevan miehen varakkaasta suvusta.

Ok, mikäpä siinä. Kaikkihan suuntaamme mielenkiintomme johonkin. Mutta.... olen itse todella väsynyt siihen, että tuo sama rahalla vedätys jatkuu edelleen. Siskoni on joskus sanonutkin minulle mm. keskituloisista vanhemmistamme "kaikki irti mitä lähtee". Itselläni suhde heihin ei ole sama, vaikkeivät olekaan rahallisesti panostaneet minuun saman verran kuin siskooni ja hänen harrastuksiinsa.
Arvostan vanhempieni rahallisia avustuksia yli kaiken ja pyrin aina jossain muodossa antamaan tämän heille myös takaisin, ajassa tai vaikka viemällä heitä syömään.

Olen ollut koko ikäni meidän perheen narri. Helppo hyväksikäyttää, liian kiltti. Siskollani on yksi tapa jolla yrittää rahastaa minua. Hän laittaa minut toimittamaan itselleen asioita, tavaroita kaupasta. Ja pahin, ei sitten koskaan muista mitä on velkaa näistä. Naurettavinta on, että muistaa kyllä aina tasan mitä itse on tarjonnut tai antanut muille. Kaikkein loukkaavinta oli kuulla äitimme kautta kun siskoni nimitti minua, opiskelijaa, nuukaksi. Ihminen joka ei edes osaa tarjota koskaan mitään, vaan joka hyväksikäyttää koko perhettä miehensä mukaan lukien.

Olen niin kypsä tuota tapaa juoksuttaa muita hankkimaan hänelle tarvitsemansa, että en halua tehdä sitä enää. Miten esitän asian tälle primadonnalle, joka kuitenkijn käyttää verukkeena taas sitä ettei ehdi itse kun on lapsetkin ja täytyy mennä joogaan ja kahville kaverin kanssa yms. miten nyt vaan pystyy itse aiheuttamaansa ruuhkaa mainostamaan. Hän ei kykene samaistumaan toiseen jolla rahaa ei ole, vaan jättää velat maksamatta tai pyytää muita niistä moneen kertaan itselleen muistuttamaan -reagoimatta tähänkään.

Miten siis menetellä siskoni kanssa, joka varmasti suuttuu vaikka esitänkin ongelman hänelle rauhallisesti ja asiallisesti. Hänelle kun ei saa esittää mitään poikkiteloista, kun ottaa kaiken vakavana loukkauksena minuuttaan vastaan, eikä edes tiedosta tekevänsä mitään väärin. Ajattelin ensin käyttää verukkeena, ettei minulla ole varaa ostaa hänen listaansa kaupasta. Mutta tiedän, että tämä juoruaisi asian kaikille kavereilleen arvostellen elämäntyyliäni. Joten eipä kannata sekään. Mutta miten siis ilmaista asia, ettei hänen kuninkaallinen korkeutensa loukkaannu...?

4

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selväpeli

Sinun täytyy tehdä kiltteysremontti. Valitettavasti olet itsekin osasyyllinen tilanteeseen eikä sitä voi välttää, että sisko suuttuu (kukapa luopuisi saavutetuista eduista helposti) - on välttämätöntä, että panet rajat siskolle ja pysyt päätöksessäsi kiukuttelusta huolimatta.

Anna välienkin viiletä, silloin juoksuttaminenkin loppuu ja hän alkaa kunnioittaa sinua enemmän. Toivottavasti sinulla on omat ystävät, jos ei ole, niin hanki sellaisia niin ettei sinun tarvitse miettiä mitä sisko sanoo sinusta kavereilleen. Sehän on aivan samantekevää, sanokoon mitä lystää, kun itse tiedät mikä tilanne on.

Liiallisesta kiltteydestä on paljon harmia elämässä, joten siitä kannattaa hankkiutua määrätietoisesti eroon. Lue kirjastosta kirjoja aiheesta, esim kiltteydestä kipeät. Siskosi tapa toimia on sulle hyvää harjoitusta. Anna hänen suuttua ja katsele rauhassa vieressä, ei suuttumista tarvitse pelätä.

Älä enää koskaan lainaa rahaa ennen kuin entiset on maksettu. Älä käy kaupassa hänen puolestaan jne. Harjoittele vaikka peilin edessä sanomaan ei. Ei huvita. En halua. Ei tarvitse keksiä mitään tekosyitä, sinun tehtäväsi ei ole olla siskosi palvelija. Ilman vastavuoroisuutta katkeavat välinne kokonaan, joten sitten kun siskon ensijärkytys on ohi, sano hänelle, että suhtaudut häneen kuin muihinkin ystäviin, avunanto, lainaus yms on molemminpuolista, muutenhan se on hyväksikäyttöä.

• mekkk

Seuraavan kerran kun siskosi pyytää hakemaan jotain tai tuomaan niin kerrot että pankki on kiinni kun on niin isot luottotappiot. Laskeppa kaikki ostot mitä siskosi on sinun pyytänyt tuomaan kaupasta ja sen kerrot kun jotain pyytää ja jos tulee sanomista niin toteat että jokainen täysi-ikäisen on tulvan omillaan toimeen niin helpottaa. Itse olen kaverilleni ja yhdelle sukulaiselleni aikoinaan lopettanut aika nopeasti pikku vippien lainaamisen kun en ole mikään pankki ja jos tarvitsee avustuksia niin kunnan sosiaalitoimi auttaa jos auttaa. Lopeta nöyristely ja sanppa vanhemmillesi että siskollesi ei tarvitse antaa mitään rahallista tukea missään asiassa niin helpottaa.

• Ghoustbusters

Ilmoitat ettet voi tuoda kun ne edellisetkin on vielä maksamatta, pyydät pistämään rahat tilille.

• menisin-kauemmaksi

Rakasta siskoasi kauempaa. Ihminen voi olla kiltti(viitaten toiseen kirjoittajaan), mikä on hieno piirre ihmisessä. Itse ainakin arvostan kilttejä ihmisiä. Heissä on jotain arvokasta suurempaa, kun muissa. En käytä kiltteyttä ikinä hyväksi mitenkään. On vaan mukava olla " herrasmies" seurassa ja yrittää toteuttaa itsekin sitä.

Neuvoni on, että kun huomaat hyväksi käytön kerran ja kylmän luonteen, niin hakeudu kauemmaksi. Älä ole "läsnä" ja elä omaa elämääsi. Sinulla on nimittäin oikeus omaan elämääsi. Samoin voit puhua vanhempiesi kanssa asiasta jotta hekin tajuavat reagoida asiaan jotenkin, jos haluavat.
      Itse en viihdy koskaan hyväksikäyttäjien lähesyydessä, sillä se on minusta sairaus ihmisessä ( esim. narsistit). Parantumaton sairaus. Eivät tarvitse sääliä tai ymmärrystä sen enempää, kun että "minä" itse tiedän ja ymmärrän sen, että mistä on kyse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2453
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1271
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      917
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      137
      872
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      851
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      817
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      796
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      765
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      704
    Aihe