Polkupyöräni kumii (tavallinen kaupunkipyörä) puhkeavat vähän väliä. Syy on ilmeisesti talvella käytettävä hiekotussepeli tai se, että talvella pimeässä ei näe niin hyvin esim. lasinsiruja.
Listatkaa tänne - tai antakaa linkki, jos jossain on jo valmiina lista - keinoja ehkäistä polkupyörän renkaan puhkeaminen.
1. Tiedän että liian alhainen ilmanpaine puhkoo kumeja. Omissa renkaissani suositus on 3,5 -6 bar ja olen pitänyt noin 4 bar. Jos renkaassa ei lue mitään suositusta, niin minkälaista painetta suosittelisistte tavalliseen kaupunkiajoon ja kannattaako talvella olla renkaissa eri paine kuin kesällä?
2. Auttaisiko renkaan tyypin vaihto sileäkumisesta sellaiseen, jossa on isompi kuviointi? Pintakuviointeja on joka lähtöön enkä tiedä mikä olisi hyvä. Mitä isompi kuviointi, sitä raskaampi pyörä on käsittääkseni polkea, mutta kuvittelisin, että isompi kuvointi ehkäisisi puhkeamisia. Vai onko asia juuri toisinpäin eli hiekotussepeli jää kiinni ison rengaskuvioinnin väliin?
3. Onko ns. pistonkestävistä renkaista hyötyä ja onko niissä jokin merkki parempi kuin muut. Pitääkö olla Michelin tms.?
4. "Rikkoja voi välttää tarkastamalla ulkorenkaat silloin tällöin ja kaivamalla piikillä tai parin millin levyisellä ruuvitaltalla kaivautumisensa aloittaneet sirut pois renkaasta"
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Kumin_paikkaus
Renkaan puhkeamisen estäminen?
17
3019
Vastaukset
- Kumiliima
Minulla 2015, 25 paikkausta käytössä maastopyörä.
- sellaisiakinon
Umpikumirenkaat.
- Ei_pomminkestävä
Ei renkaan puhkeamista voi varmasti estää millään, se on ilmatäytteisen renkaan ominaisuus että se joskus tyhjenee.
Kysymyksiin vastauksia:
1: Sopiva paine on 2-5 bar renkaasta riippuen. Liian matala paine antaa mahdollisuuden siihen, että kumi rikkoontuu jäädessään vanteen ja kanttikiven tai muun epätasaisuuden väliin. Liian kovalla paineella hiekoitussepeli menee helpommin renkaasta suoraan läpi.
2: Sileä rengas särkyy helpoimmin. Siihen renkaantappajasepeli suorastaan imeytyy kiinni ja kaivaa itsensä muutamalla renkaankierroksella läpi. Mitä enemmän kulutuspintaa, sitä pienempi todennäköisyys on murskeflättiin.
3: Pistosuojattuja renkaita saa kaupasta. Niillä perille pääsyn todennäköisyys on huomattavasti suurempi. Valmistajia on useita, en edes yritä valita "parasta".
4: Tietysti. Jos renkaassa on kiinni kiviä, ne hiljalleen painuvat kumin sisään. Pistosuojatustakin renkaasta terävä kivi menee ajan mittaan läpi, jos sitä ei poista.
Itse pidän paikkaustarvikkeiden lisäksi yhtä sisäkumia mukana. Huonoissa oloissa on helpompi vaihtaa sisärengas ja paikata myöhemmin. Kunhan etsii sen reiän aiheuttajan ja poistaa sen ensin...- Alkup_maantiepyöräi
1: Kaoupunkipyörien rengaspaineet ovat yleensä hyvälaatuisilla renkailla 6 - 10 bar. Kahdeksan Baria on aika tavallinen kapeilla renkailla. Huonolaatuisilla ja kaupunkikäyttöön liian leveillä renkailla paineet ovat tuota luokkaa, mitä "Ei_pomminkestävä" vastasi. Shwalben leveissä Kojakeissakin suositus on 4 - 6,5 bar.
Tiellä lähtökohtaisesti laitetaan paineeksi maksimit ja etupäästä voi pudottaa 0,5 bar. Jos pyörässä on joku alumiininen kivireki runkona tai pomppukeppikeula, voi joutua mukavuuden vuoksi vielä laskemaan paineita, mikä ei ole hyvä asia kestävyyden eikä rullaavuuden kannalta. (Tämä on yksinkertaistettu nyrkkisääntö. Haettaessa maksiminopeuksia, testataan jokaista rengastyyppiä erilaisilla paineilla ja alustoilla erikseen.)
2: Juuri toisin päin. Kuviollinen rengas kerää sileää enemmän kiviä. Pyöränrenkaat pitäisi ihan samalla tavalla kuin autonrenkaatkin aina silloin tällöin vilkaista läpi ja poistaa kivet.
Renkaan kuviota paljon oleellisempia asia on kuitenkin käytettyjen vöiden tiheys ja laatu. Ne ilmoitetaan aina laaturenkaista. Joku 120 dpi on paljon kestävämpi kuin 60 dpi. - KylläKelpaaRullailla
Menenkin tästä heti pumppaamaan jopooni 10 barin paineet.
- kissansilmä
Osta Schwable Marathon Plus, tai jos tarvitset nastarenkaat katso joku pistosuojattu. Renkaiden hinnoissa on huomattavai eroja, niin että kannattaa googlata. Voi olla, että tilaaminen netistä on edullisin tapa hankkia rengas.
Minulle sepeli ei ole ollut mikään ongelma. Soratiet ovat käytännössä sepeliteitä. - oinasmaananselmi
swalbe marathonplusssa kestää varmasti puhkeamattomana ....sitten joskusvuosien päästä lähtee lahoamaankyljistä mutta siihen menee monia monia vuosia
- tired_tires
Eikö vanhan kansan konsti kelpaisi: usein on ollut tapana asettaa sisäkumin ja renkaan väliin (tietysti katkaistu) vanha rengas, eli tulee kaksinkertainen ulkorengas.
Eiköhän se varaosa siinä vaiheessa "synny" , kun ostaa sen uuden ulkorenkaan:) - RankaassaReikä
Ei ollut mitään hyötyä pistokestävästä pyöränrenkaasta, kun sellaisen hankin takarenkaaksi.
Onkohan niissäkin laatueroja, kun ostamani ei kyllä kestänyt.
Reikä siihenkin oli tullut.
Ainoa keino on varmaan hankkia renkaat, joissa on hyvä pintakuviointi, kuten maastopyörän renkaissa.
Hiekoitus sepeli on renkaille myrkkyä, en edes harkitse ajavani hybridi pyörällä, jossa on sileät renkaat nyt kun kaikki pyörätiet ovat hiekoitus sepelin kyllästämät, vaikka onkin ollut ihan hyviä pyöräily kelejä kuivan asfaltin johdosta.
Lasinsirut ovat pahimpia renkaan rikkojia ja kaikki alkoholia sisältävät lasipullot pitäisi kieltää lailla, koska alkoholi vie ihmiseltä järjen ja tämä yleensä paiskaa tyhjän pullon maahan varmaan suutuksissaan, kun ahkoholi loppui.- kylneskulaa
Itselläni vanhat, yli kymmenen vuotta vanhat Nokian "puhkeamattomat" Rollster-renkaat, jotka viime kesään asti kestivät ilman reikää kaikenlaisten sepeleiden ja lasinsirujen päältä ajaessa ja viime-kesäinen reikäkin tuli renkaan kylkeen - ilmeisesti joku metallinen piikki oli tunkeutunut kaarteessa suojaamattoman kyljen läpi - syytän koirien kusettajia ja heidän harjojaan.
Nykyään nokialaisia ei enää saa, sillä valmistus myytiin http://www.suomityres.com/ - ehkä heiltä löytyy vastaavia nykyään - on hyvä rengas - vierintävastus alhainen, kuviointi sopii niin asfaltille kuin hiekkateille, kuluminen vähäistä (ei vieläkään kankailla vaikka vuosittainen käyttö runsasta), tilastotappio tuli vasta noin 13 vuoden käytön jälkeen jne...
Ja näin sanoen lähden ostamaan varmuuden vuoksi muutaman uuden sisärenkaan vastaisuuden varalle ja ehkä uuden paikkaus-satsin edellisen liimojen kuivuttua itsekseen tuubiin.
Sisärenkaan vaihdossa tulee huomioida puhtaus eli pese niin ulkorengas kuin vanne puhtaaksi liasta ja sälästä, käytä vain reunoiltaan pyöristettyjä työvälineitä renkaanvaihtoon (itse käytän vain sormiani niin renkaan poistamiseen vanteilta kuin takaisinlaittoon) ja täytä rengas riittävään paineeseen niin kestää paremmin pyöräteiden epätasaisuudet kuin myös hiekoitus-sepelin särmät ja fillari on myös kevyempi polkea - on oikeastaan uskomatonta havaita miten helpompaa pyöritys on korkeammilla rengaspaineilla - tosin talvella paremman pidon takia paineet on syytä pitää vähän alhaisempina ja näin suurempi osa rengasta osuu tienpintaan antaen enemmän tartuntapintaa alustaan vaikka pääkallokelillä (teräsjää ja vettä pinnalla) tuskin edes nastat hjelppivät. - reife265
Itse tehty nastarengas onkin paljon pitävämpi eikä maksa montaa euroa; tehdasrenkaissa on usein aivan liian matalat nastat,ja liian vähän.
- kesälaatua
Kumiseos on erilainen oikeissa talvirenkaissa.
- Kiissansilmä
reife265 kirjoitti:
Itse tehty nastarengas onkin paljon pitävämpi eikä maksa montaa euroa; tehdasrenkaissa on usein aivan liian matalat nastat,ja liian vähän.
Schwablen Ice Spiker Pro:ssa on nastoja riittämiin.
- Ihdygtfv
Vähän on pelottanut itteäki tuo hitonmoinen sepelin määrä tuolla asfaltti osuuksilla. Kivet vaan kilisee pyörän runkoa vasten ku niin paljon sepeliä.. kohta lähtee maalitki..
- eiainoastaanhyvävaan
Marathon plussa rengas kestää ajaa pullonpohjankin päältä eikä puhkea varmasti
Toiseen sepeliketjuun jo vinkkasinkin pistosuojanauhoista, jotka asennetaan sisä- ja ulkorenkaan väliin. Niistä ei kylllä mene sepeli läpi.
Video pistosuojanauhojen asentamisesta: https://youtu.be/BisEvbpXTLQ
Video käyttökokemuksista 1000 km jälkeen: https://youtu.be/IR70j_S0IIg
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593275Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971020- 45849
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26840Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835