Pieni tehokas lämmitin

Erähytti

Pyydän asiallisia vinkkejä / kokemuksia lämmittimistä.
Suunnittelen avolava-auton päälle rakennettavaa nk. matkailukoria.

Se olisi tukikohta eräreissuilla, eikä siihen tulisi mitään mukavuuksia. Keitin ja lämmitin riittää. Nukkumaan ja kuivattelemaan pitäisi päästä vuoden ympäri.
Hytin sisätilavuus olisi n.5 m3.

Sopiva lämmitin on yhä hakusessa - tässä googlaamani hakuehdot:

1) Häkään en tahdo nukkuessani kuolla. Lämmittimen ottoilma ja palokaasut on johdettava ulos.

2) Riittävä tehonsäätö: Saisi toimia nollakelistä aina -30 pakkasiin.
Tässä on huomioitava, että asiallinen ilmanvaihto on se suurin lämpösyöppö.
Eristepaksuus olisi 30-40 mm SPU.

3) Pieni kulutus / energiatehokkuus. Olisi aika hienoa, jos edes 1 pysyisi päällä 2 viikkoa ilman, että akut tyhjenee ja diesel/kaasu loppuu .

Monenlaisia vene- ym. lämmittimiä on markkinoilla, mutta mikään ei tunnu sopivan tarkoitukseeni.

55

4875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joksu_neuvoo

Jos vaan jostakin onnistut löytämään rumatikin, niin se on hyvä kesällä
      Rumatikin saanti on vaan kivenalla

• Erähytti

Rumatikki on kai Trumatic?
        Harkitsin kyllä jotain Trumatic 2200- lämmitintä. Se ei tarvitse akkuvirtaa toimiakseen, mutta on lievästi sanottuna ylitehoinen. Pakkasessa pitäisi pärjätä, muttei paistua.
        Kuten aluksi sanoin, yhtälö on hankala. Ja siksipä täällä kyselenkin.

• Joksu_neuvoo

En usko että rumatikillä talvella kuuma tule

• Erähytti
        Joksu_neuvoo kirjoitti:

Voitko kertoa käyttökokemuksistasi vähän monisanaisemmin?
        Vai onko oikeasti uskon asia?

• Joksu_neuvoo kirjoitti:

Ei kai se kuuma olekaan tarkoitus kuin saunassa!

Olen trumalla tarjennut matkailuajoneuvossa -32C ulkolämpötilassa ja tuulessa mainiosti. Dieselin käynnistäminen se sitä vaikeampaa oli aamulla lähdettäessä. Siinä sai pitkään lämmittää Webastolla ennen kuin homma alkoi toimia. Mutta Truma lämmitti koko yön ja monta sen jälkeenkin. Tosin noin kylmässä olen vain kerran joutunut yöpymään.

Se joka näitä nyky-Trumia moittii ei tiedä mistä puhuu!

• Tyäeläkeläinen

Minulla on tuo Rumatikki, oltiin toissatalvena Toijalassa Hymmerimoppiilissa, -36C ulkona ja kova pohjatuuli. Sisällä kopissa jonkinverran lämpimämpää.

• Lämpökerroin

Masentavaa.
        Jostain syystä halusit etsiytyä tai hakeutua tähän keskuteluun.
        Jotain nokkelampaa olisit voinut keksiä.

Veikkaanpa, että jaat asiantuntijalausuntojasi monella muullakin foorumilla.

• Veneisiin ja matkailuajoneuvoihin suunnitellut puhalluslämmittimet jotka käyttävät dieseliä lienevät sopivia. Olettaisin 5 kW tehon riittävän tuon kokoiseen koppiin.

• Vilunkissa

5kW / 5m3 voi olla vähän liikaa jopa pakkaskaudella. Paljonkohan dieseliä / nestekaasua menis viikossa jos täysillä tohottaisi?

• Kankimiäs

Tyäeläkeläinen höpisee täällä usein Rumatikillä talvikelillä reissaamisestaan, kyllä se on tyhjänpuhumista.

• Talvikelistä en tiedä mitä sinun vaatimuksesi sille ovat mutta minun talvinani, kun pakkasta on -30C tai vähemmän toivoakseni niin hyvin pelittää Trumatic. Olen sitä nyt kokeillut 4:ssä autossa noin 20 vuoden aikana.

Trumatic lämmittää nopeasti ja jos vaan hiemankin osaa pelata niiden venttiilien kanssa niin lämmintä on siellä missä halutaan, nykyisessä autossani joudun pitämään yhden venttiilin suljettuna koska silloin lämpö on tasaisempaa.

Ei tämän päivän Trumaa kannata verrata niihin vanhoihin jotka olivat lähinnä pikku takkoja. Tosin sellaistakin olen kokeillut aiemmin, sitä en kehumaan lähtisi. Ei se kuitenkaan niin huono ollut jotta en sen m-autokokeilun johdosta olisi ostanut omaa kolmen kuukauden kuluttua testaamisesta. Testi kesti 9 vrk ja noin 2500 km loka-marraskuun vaihteessa joten Trumaa tarvittiin ja tarjettiin siinäkin.

• Keskuslämmittäjä

Sama eläkeläisukko hourupäissään hokee näitä pakkaskelillä puhaltelemisiaan,mutta kyllä kylmällä ainoa lämmityspeli on vesikeskuslämmitys.

• Keskuslämmittäjä kirjoitti:

Sama eläkeläisukko hourupäissään hokee näitä pakkaskelillä puhaltelemisiaan,mutta kyllä kylmällä ainoa lämmityspeli on vesikeskuslämmitys.

Saahan sitä olla väärässä mutta kerrohan minkä vuosimallin Truman lämmityksestä olet saanut nauttia ja kuinka tehokas se värkki oli niin katsotaan onko koko mietteesi mutua vai perustuuko se kokeiluun joka on ainoa luotettava keino selvittää asia. Vaikka en ole vesikeskuslämmitystä autossa kokeillut niin en silti väitä sen olevan viraton sillä kotona se pitää ihan mukavaa lämmintä näin pakkasillakin.

Jos herra Keskuslämmittäjä nyt kertoisi kokeiluistaan hieman lähemmin! Kai sinulla on todisteita vai oletko tyhjän puhuja?

• Pitäisikokeilla
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Saahan sitä olla väärässä mutta kerrohan minkä vuosimallin Truman lämmityksestä olet saanut nauttia ja kuinka tehokas se värkki oli niin katsotaan onko koko mietteesi mutua vai perustuuko se kokeiluun joka on ainoa luotettava keino selvittää asia. Vaikka en ole vesikeskuslämmitystä autossa kokeillut niin en silti väitä sen olevan viraton sillä kotona se pitää ihan mukavaa lämmintä näin pakkasillakin.

Jos herra Keskuslämmittäjä nyt kertoisi kokeiluistaan hieman lähemmin! Kai sinulla on todisteita vai oletko tyhjän puhuja?

Eläkeukko höpöttää nyt samaa, kuin se peräkammarinpoika, oli itseään tyydytellyt ja pohti että onko se paneminen sen kummempaa?

• Pitäisikokeilla kirjoitti:

Eläkeukko höpöttää nyt samaa, kuin se peräkammarinpoika, oli itseään tyydytellyt ja pohti että onko se paneminen sen kummempaa?

Et sitten asiaan osaa mitääön sanoa vaan tuo aivotuhnu vei kaikki ällisi lomalle.

• Kankimiäs
        Työeläkeläinen kirjoitti:

Et sitten asiaan osaa mitääön sanoa vaan tuo aivotuhnu vei kaikki ällisi lomalle.

Oletko nuorempana jos vielä toimi, sitä panemista kokeillut? Kysele kavereilta keskuslämmöstä talvikeliin, ehkä jollain on muu kuin Rumatikki.

• Kankimiäs kirjoitti:

Oletko nuorempana jos vielä toimi, sitä panemista kokeillut? Kysele kavereilta keskuslämmöstä talvikeliin, ehkä jollain on muu kuin Rumatikki.

Et sitten pystynyt mitään asiallista aikaansaamaan?

• as.autoilija

Minulle on jostain jäänyt mielikuva, että nuo matkailukorit eivät täytä viranomaisten vaatimuksia eli niitä ei saa kuljettaa liikenteessä pick upilla. Kai se niin onkin, koska niitä ei meillä näy. Toinen mahdollisuus on rakentaa pienen peräkärryn päälle kiinteä kori ja sisustaa se kaikin tarvittavin mukavuuksin.

• Kekkosslovakialainen

Kuorma-auton päälle matkailukorin saa laittaa (esim. Chevy tai Dodge yleensä k-a), mutta pakettiauton eli esim. Hiluxin päälle ei.

• Avolava

Mikään laki ei estä laittamasta matkailukoria pakettiautoksi rekisteröidyn pikkarinkaan lavalle, eri asia taas on onko se rahalliseti järkevää:

Matkailukori
        Autoverovapaaseen pakettiautoon ei voida ilman autoveroseuraamuksia asentaa matkailukoria, koska autoa ei tällöin voida pitää yksinomaan tavarankuljetukseen tarkoitettuna pakettiautona. Matkailukorin on kuitenkin voinut verovapaasti asentaa pakettiautoon, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg, mikäli matkailukori on asennettu ennen 15.7.1993 ja auto on tuotu maahan ennen 15.6.1990.

• as.autoilija

Jos projektia jatkat, niin aivan optimaalinen lämmityssysteemi on Wallas 1300. Ks linkistä tiedot. http://www.navimare.fi/product_details.php?p=29

• Erähtti

Kiitos ehdotuksesta.

Etsin lämmitintä, joka pitäisi hytin plussan puolella poissa ollessani ja antaisi sitten vähän enemmän potkua palattuani. Mahtaako sellaista ollakaan?

Vähän epäröin myös tuota valopetroolia. Ei ole kovin järkevää tankata autoa dieselillä ja kuljettaa mukana myös petroolia lämmitykseen, bensaa agrekaatiin ja kaasua/sinolia keittimeen.

Itse olen harkinnut Wallasta vastaavaa dieseltoimista lämmitintä Safire 1600d tai 2100d.
        Virrankulutuskin vähän huolettaa: 0,4A kuullostaa ensin pieneltä, mutta kun se kerrotaan 24h/vrk ja 7vrk/vko...

• Hoppivaari

Jos on rumatikki kaarassa ,niin olen huomannut , että ei tarvitse ostaa talvirenkaita.

• Tyäeläkeläinen

Minähän tuon Rumatikin ja Hymmerimopiilini mainitsinkin, kylmemmällä kun pistää kolmoselle, kyllä puhaltaa.

• Rumatikillä

Ei Rumatikkiä ole pakkopitää kolmosella jos tulee tuskasenkuuma kesäaikaan kun puhaltelee Rumatikillä.

• Joksu_Kuopiosta

Minun rumatikki jäähdyttää suvella kolmosella

• Reinohöpöttäjä_Joksu
      • Sijainti

Onko tuo Kupio joku Kotkan syrjäkylä, vai missä tuo palatsisi sijaitsee, Reino?

• Turhaan_leuhkit_Reino

Eihän se sinun palatsisi ollutkaan, Reino, sillä sehän näkyi kuvatietojen mukaan sijaitsevan Etelä-Afrikassa, eli aika kaukana Kotkasta!

• Reinohöpöttäjä_Joksu

Minulla on PorinMatti vaunussa

• Erähytti

Kiitoksia! Keskustelu oli antoisaa, taidan päätyä tuohon Rumatikkiin,voiko sellaisen hankkia edullisesti tulevilta messuilta?

• Reinohöpöttäjä_Joksu

Jos vaan siellä suostutaan myydään oudolle. Rumatikki tahtoo mennä ainoastaan tutun kauppaa. On kysytty värkki
        Ehkä talvella voi olla helpompi ostaa

• Vironputeleita

Olet tehnyt hyvänvalinnan, laite on erittäinhalpa keskuslämmitykseen verrattuna, säästyneillä euroilla ostaa montalaatikkoa Viruvalkeata jos laite ei pidä koppia lämpöisenä pakkasella

• Erähyttynen

Nykyinen Erähytti: Otitkohan haltuusi nimimerkkini, jolla tämän keskustelun käynnistin?
        On tylsää, että vastaat puolestani.

• joku-ratkaisu

Taas sotketaan noita verosääntöjä tähän asiaan. Ei pidä tehdä kiinteästi asennettua matkailukoria, vaan irrallinen, esim räikkäliinoilla kiinnitetty taukotupa, jota ollaan "kuljettamassa" kalapirtille esim. Inarin Veskoniemeen.
      Siihen ei verosäännöstö pure. Vesivanerista (122 x 240-270 cm) saa tehtyä helposti avolavan lokasuojien väliin sopivan laatikon, missä mahtuu istumaan
      Teet elementtejä, missä on vaneri molemmin puolin ja PU välissä, runko 2x2.
      Voit tehdä levyn korkuisen eli 120 cm tai 1½ levyä eli 180 cm ja ilma-aukkojen sekä ikkuna-aukon ja oven teko on helppoa seinien läpi.
      Asuntovaunussa on 2-3 10 cm:n aukkoa lattiassa, mistä tulee ilmaa riittävästi 6 hengen jatkuvaan oleskeluun ja keittellyyn tai uunin käyttöön ja poistoon pari venttiiliä sekä kattoluukku.
      Nuo luukut sallisivat myös kaasulämmittimen käytön ja tässä suositan eräukkojen käyttämää ZERPA-lämmitintä, joista vanhat mallit pelaavat vain pienillä kaasupatruunoilla, mutta uusissa on myös liitin tavallisen kaasupullon käyttöön. Eli 11 kg tai jopa 33 kg:n pullo, jos on viikkoja paikalla.
      Tärkeintä on se ilman vaihtuminen eli harakoille lämmittäminen, sillä vain se vie kosteuden ulos ja tuo sisään raikasta ilmaa itselle ja lämmittimelle.
      Tästä on pelle pelottoman hyvä jatkaa omia innovaatikoita.

• lämpöä-piisaa

Täsmennän vielä eli lämmitin on Sherpa king-merkkinen 1,3 kW eli iso pullo kestää todella kauan. Näitä myy ainakin eränetti, hinta n. 50 € .
        Tuo nyt on ainakin tehty kovaan käyttöön. Muitakin pieniä kaasu-lämmittimiä löytyy esim halpatavarataloista tai kaasualan ammattilaisilta, jos jaksaa selata nettiä.

• Erähyttinen

Joku toope vei alkuperäisen nimimerkkini Erähytti, mutta vastaan silti:

Tarkoitus on nimenomaan laittaa auton lavalle "lastia", jonka kuljettamiseen tarvitsee noudattaa vain rekisteriotteeseen merkittyä painorajaa.
        Mikään laki ei estä yöpymästä lastin sisällä.

Lämmitinasiassa olen kanssasi samoilla linjoilla: harakoille pienessä hytissä on joskus pakko lämmittää aika reippaasti , jotta ilma vaihtuu ja sisälle tuodut märät kamppeet kuivuvat.

Valinnan vaikeus ei silti tule -30 pakkasesta, vaan lämmittimen säätövarasta.
        Suunnittelemani hytin koko (5m3) on vain murto-osa oikean asuntoauton tai -vaunun tilavuudesta. Nollakelillä ja pikkupakkasessa lämmitystä tarvitaan myös.

Vertailun vuoksi: Kuinkahan kävisi, jos vanhan liiton pultsari viettäisi yönsä pakkasyönsä lehtilaatikossa 1000W työmaavalon kanssa? Veikkaan, että tulisi aika kuuma, vaikka kantta pitäisi raollaan.

• Erähyttinen
        lämpöä-piisaa kirjoitti:

Täsmennän vielä eli lämmitin on Sherpa king-merkkinen 1,3 kW eli iso pullo kestää todella kauan. Näitä myy ainakin eränetti, hinta n. 50 € .
        Tuo nyt on ainakin tehty kovaan käyttöön. Muitakin pieniä kaasu-lämmittimiä löytyy esim halpatavarataloista tai kaasualan ammattilaisilta, jos jaksaa selata nettiä.

Tutustuin tuohon Sherpaan.
        Siinä on mielestäni yksi huono ominaisuus: se ottaa paloilman sisältä ja työntää myös palokaasut sisälle.

1) häkämyrkytyksen vaara on olemassa
        2) nestekaasun poltossa syntyy pirusti kosteutta, joka olisi pakko tuulettaa ulos
        - talviaikaan tuo lisätuuletus söisi aika ison osan lämmittimen tehosta. Aika paljon kosteutta syntyy jo hikisistä varusteista ja hengityksestä.

• lisää-ratkaisuja

Jos ei ehdotus tunnu kelvolliselta, niin tyydy vaikka Wallakseen tai laita vanha yksinkertainen Primus kopin ulkopuolelle. Siinä 2/3 liekkiä riittää hyvin vaunuun jopa -32 kelissä. Ala on 5 x2 m eli 10 m2 tekee 20 m3.
        Primuksessa liekit ovat 3 x 2,1 kW, joten löylyä on riittävästi.
        Lämmityksen joutuu ylimitoittamaan juuri tuon kosteuden poiston eli harakoille lämmittämisen takia, mutta luulisi 1-2 kW riittävän.
        Sherpassa on kyllä nähdäkseni säätö millä lämmön saa pienellekin.
        Pitää vaan rakentaa pikku kotelo, minkä läpi ulkoa, esim pohjasta tuleva ilma pakotetaan lämmittimen läpi/ohi, niin että virtaama on riittävä sekä henkilöille että lämmittimelle.
        Vertailun vuoksi jo pieni jääkaappi tuottaa vaunuun 5-6 astetta lämpöä.
        Kosteus on melkoinen ongelma, sillä kokemuksesta tietää, että jo elokuisena yönä syntyy sen verran pisaroita, että aamulla herää pakettiautossa matkustava telttailija melkoiseen sateeseen.

• Jokotaisittenei

Jollei sitä Rumatikkiä kuitenkaan, niin pieni butaanikaasulla retkikeitin, pitää vaan pitää ilmanvaihdosta huolta. Kyllä sillä Rumatikilläkin, mutta talvikäyttöön en suosittelisi.

• pyhä.jysäys

Rumatikit ei kelpaa kun metallin keräykseen. Äijillä pitää olla Primus.

• Kynttilät

Lämpökynttilät myös hyvä konsti pikkupakkasilla jollei puhaltimella pärjää.

• Erähyttinen

Kiitos.
      Keskustelu on ollut asiallisempaa kuin kuvittelin.
      Keskustelu jatkukoon, jos on kommentoitavaa.
      Joku omi itselleen alkuperäisen nimimerkkini Erähytti, mutta se kai kuuluu tämän foorumin toimintatapoihin.

• Factfully

Tuo toisten nimimerkeillä kirjoittelu on lähinnä yhden ja saman henkisesti sairaan, mielenvikaiseksi leimautumisen vuoksi täällä kuitenkin nimeltämainitsemattoman, kotkalaisen Reino Jokisen toimintatapa.

• Aito_Joksu
        Factfully kirjoitti:

Tuo toisten nimimerkeillä kirjoittelu on lähinnä yhden ja saman henkisesti sairaan, mielenvikaiseksi leimautumisen vuoksi täällä kuitenkin nimeltämainitsemattoman, kotkalaisen Reino Jokisen toimintatapa.

Suosittelen nimimerkin rekisteröintiä . Minä olen rekisteröinyt nimimerkkini
        Se on kaikkien tuntema rakastama, Joksu .
        Minut tunnetaan itäsuomen kuulisimpana homona.

• Erähyttinen
        Factfully kirjoitti:

Vastaukset ovat olleet ( jos tätä tiettyä yksilöä ei lasketa) ihan asiallisia.

Oli ihan toista, kun muutama vuosi sitten kysyin toisessa keskustelussa ajo-opetusluvasta. Silloin tuli kuraa päälle ihan urakalla. Ihmettelen vieläkin, mistä se kaikki ilkeys okein kumpusi.

Itse olen aina sanonut omille alaisilleni ja harjoittelijoille: ei ole tyhmää kysymystä.
        Tyhmää on pitää kysyjää tyhmänä.

• vaunussaonkotini

voi voi.kanttaisi laittaa muutama lämpövesiputk ja pari vaunun patteria ja joko primus tai alde .yli 20asteen pakkasissa muuten tulee kylmä.siinä on termostaatti säätö.sopii hyvin 5-10neliön tiloihin ja on kolmella polttimolla.pienin poltin kulttaa 150g tunnissa käydessään.minulla on 10.5neliön vaunussa primus 2470.akku on 95ah ja kestää 5vuorokautta lataamatta,vaunu valot mukaan lukien,ne on ledivalot.11kg pullo kestää 17asteen pakkasilla4-5päivää.akkua voi ladata agvigaattorilla minulla on 700w.on pieni kulutuksinen.käytän vaunua ympärivuoden.kokemusta on montavuotta.

• Tyäeläkeläinen

Messuilta voi ostaa pahviputkea ja haarottimia lisää, pystyy puhaltelemaan lämpöä jokanurkkaan, mutta näillä keleillä pitää muistaa vääntää puhallus kolmoselle.

• Aito_Joksu

Kannattaa pitää ovea raollaan, että saa lämpöä rillaan

• Homo-Joksulle.lämpöä

Joksulla onkin aina "takaovi" raollaan, että saisi "lämmintä" sisään.

• ahhahhahahaa
        Homo-Joksulle.lämpöä kirjoitti:

No ilmankos toi joksu on jotenkii sisäänlämpiävää sorttia : DDD

• hihihii
        Homo-Joksulle.lämpöä kirjoitti:

: )

• Hoppivaari

Kyllä pitäisi Rumatikki riittää. Mutta missä on Reinostansa höpöttävä Palstavahtijoksu?

• markka_aikainen

Reinottaa taas niin pirusti.

• Rumatikillä

Jollei talvella ole tarvetta niin Rumatikillä puhaltelee syyskylmillä hyvinhii

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1598
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1010
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      838
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe