Vanhan ihmisen syrjäytyminen luonnollista.

tapaamiset.0

Monet ihmiset pitävät yhteyttä edes sisaruksiinsa. Vaimon kuoltua, sekin on jäänyt. Tunnen itseni jotenkin eriarvoiseksi.
Tuntuu että olisin vaivaksi enkä tuppaa heille vierailulle. Heillä kai sama tunne, eivät juuri soittele. Kuten sanoin syrjäytyminen on luontaista.

9

104

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgsfs

      Syrjäytyminen ei ole luonnollista.Ihmisillä pitää olla ystäviä. Sosiaalisia suhteita ja olla aktiivisia muiden vanhojen kanssa esimerkiksi. Se että on vain vaimo ollut ja sisarukset ja suku ei todellakaan riitä. Ne ovat oma juttunsa. Pitää olla harrastuksia ja yrittää pitää kunnostaan huolta ja käydä tilaisuuksissa ja harrastuksissa. Eiköhän jokaiselle löydy jotain.

      • Jotkut tykkää olla omissa oloissaan, kuten esim. minä. Syrjäytynyt en ole. Olen puhelias luonteeltani ja joka päivä ulkona ollessani juttelen puolituttujen kanssa ja usein myuös ihan vieraitten kanssa. En vain kaipaa porukkaa omiin nurkkiini :)
        Tietenkin on myös sellaisia jotka on yksinäisiä vastoin omaa tahtoaan. Vanhetessa monet ei enää kaipaa toisten seuraa, se on jokaisen henkilökohtainen asia.


    • Kotoaeikukaanhae

      Sanoisin myös että pitäisi jalkautua sieltä kotoa johonkin harrastuksiin eikä ripustautua sukulaisiin. Opetella sosiaalisia taitoja ihan vieraiden ihmisten kanssa eikä vain pysytellä tutussa ja turvallisessa sillä yks kaks heitä ei välttämättä ole enään.

      Se että uskaltaa mennä ihan uusiin tilanteisiin voi vaatia pitkää harjoittelua ja oppia ihan uusia asioita. Pitää rohkeasti mennä ja kun sanoo että on mukavuusalueensa ulkopuolella niin muut ihmiset alkavat auttamaan ja tukemaan.

      Ihmistä pitää vireenä jos on sellainen ikuinen opiskelija tyyppi niin kuin itselläni on palo oppia vaikka mitä maan ja taivaan väliltä löytyy paitsi ei mikään ekstreme urheilu. Mihinkään äärimmäisyyksiin meneminen ei kiinnosta vaan aika tavalliset harrastukset.

      Vapaa ehtois työkin voi olla hyvin antoisaa.

    • pan-oskiainen

      Teen vapaaehtoistyötä ruokkimalla nillä pakkasissa seudun varpuslintuja. Linntujen safka maksaa. Aamulla nälkäiset linnut jo odottava puissa, että saadaanko mitään.
      Humaania ihmisasennetta osoitan yleensä heikoissakin kantimissa eläville ihmisille. Minulla olisi tilaa antaa jollekin kodittomalle säällinen asunto, mutta...
      Ei ei liian riskaabelia. Ja. kautta pinkin mörököllin > syyllinenhän sen ansioitaan esittelee.

    • lähdesinäkotoa

      Kun vanhaksi elää, ikätovereita ja ystäviä poistuu ja sosiaalinen piiri usein kapenee, mutta ei kannata alistua ja käpertyä vaan pyrkiä olemaan aktiivinen ja pyrkiä ihmisten pariin.
      Eiköhän jokaiselle löydy jokin sopiva menopaikka.

    • äläjääkotiin

      Pitää liikkua . Muistaa hoitaa hampaita . Uusia silmälasit . Ostaa uudet sukat . Pitää hoitaa sukuhaudat maksaa hoitomaksut päättää omasta hautapaikasta . Suihkussa voi pitää muovituolia . Leikata kynnet rasvata ihoa . Asunto pitää tuulettaa kunnolla vaikka kylmälläkin. Pitää liikkua nostella käsiä joka päivä ylös sivuille . Eläkeläisten yhdistyksiin mukaan yhteisretkille .

    • älätallaanurmikoita

      Onko elämä pelkkää " PITÄÄ " sitä ja tätä. Entä onko se elämää?

      • tämäonsitäelämää

        Minä kun pääsin eläkkeelle muutin korpeen. Lapin korpeen jossa naapuritalo on 12km:n päässä ja lähin kauppa 50km:n päässä.
        En nyt viitsi kertoa kuntaa, ettei kukaan tunnistaisi paikkakuntaa, mutta ihan korvessa olen.

        Minulla on yksi poika joka asuu muualla maailmassa. En ole kertonut hänelle muuttamisestani, koska en ole ollut hänen kanssaan tekemisissä kuuteen vuoteen. Yksi sisaristani tietää missä asun, mutta hänkin asuu Ruotsissa.

        En tunne täällä ketään.
        Puhelinta käytän kerran-2x kuukaudessa. Yleensä terveyteeni liittyvissä asioissa.
        Kerran täällä kävi poliisit tarkistamassa, että pitääkö paikkansa että täällä asuu joku ja minkä näköinen tyyppi.
        No, vähän säikähtivät. Olen aikamoinen ilmestys pitkän tukkani, partani ja haisevan olemukseni kanssa.

        Koira minulla on, joka ilmoittaa aina jonkun tulosta.

        Kerran viikossa käyn "kylillä" ostoksilla. Silloin kampaan tukkani, käyn suihkussa/saunassa ja vaihdan vähän puhtaampaa.
        Joku on joskus kaupan kassalla kysellyt että: "uusiko täälläpäin". Siihen vain murahdan tai sanon:" mitäs se sulle kuuluu".
        On tärkeää olla epäkohtelias ja tyly, ettei kukaan "änkeä iholle".

        Tämä on oikeaa elämää. Katsella ja kuunnella luonnon ääniä ja järveä joka siintää horisontissa ja onhan noita tuntureitakin.


    • äläjäänurkkaan

      Ehdotan, että lähdet vaikka eläkeläisten bussimatkalle kotimaahan. No naispuolisia noissa porukoissa enemmän on, mutta haittaako se. Ei sitä tiedä vaikka sieltä löytyisi vielä vaikka mukava naikkonen ja tietenkin ystäviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe