Virret ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin

persereikä.muslimi

http://mvlehti.net/2016/01/02/isiksen-islamsuuntausta-edustava-imaami-anas-hajjar-ei-kuulu-suomalaiseen-kulttuuriin/

Isiksen islamsuuntausta edustava imaami Anas Hajjar ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin
Imelästi esiintyvä islaminuskoa saarnaava imaami Anas Hajjar haluaa virret pois suomalaisesta kulttuurista.
02.01.2016 18:59, 2958 lukukertaa

Joissain päiväkodeissa ja kouluissa on luovuttu Enkeli taivaan -virren laulamisesta ja joulukuvaelman esittämisestä, jotta kristilliset perinteet eivät “loukkaisi islaminuskoisia maahanmuuttajalapsia”.
Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar, mennäänkö tässä liian pitkälle?, kysyy Suomen kuvalehti.

Anas Hajjar
Kivikautista aavikkouskontoa saarnaava, julkisuudessa aina korostetun hyväntahtoisen oloisena esiintyvä Anas Hajjar, jonka mielestä kristillisyyteen pohjaavassa Suomessa virret eivät ole osa suomalaista kulttuuria.
”Muslimien tavoite on, että lapsemme eivät osallistuisi näihin juhliin. Mutta se ei loukkaa meitä, jos kristityt lapset laulavat omia laulujaan. Minun ei ole pakko laulaa sinun laulujasi, sinun ei ole pakko laulaa minun laulujani. Ei voi vaatia, että muun uskoiset tai ateistit osallistuisivat juhliin.”

Jotkut suomalaisvanhemmat ovat huolissaan, että jouluperinteet katoavat, jos virret ja jouluevankeliumi häviävät kouluista. Mitä sanotte heille?

”Tuen täysin heidän oikeuttaan laulaa ja pitää omia juhliaan. En vaadi, että poistetaan joulujuhlat. Mutta täällä on kasvava väestö muslimeja ja muitakin, ja haluaisin meillekin oikeuden pitää omia juhliamme. On sanottu, että kuvaelmat ja virret kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin. Ei. Ne kuuluvat kristinuskoon. Perinteellä perustellaan sitä, että kaikki osallistuvat juhliin, mutta meidän näkökulmastamme perustelu ei ole täysin paikkansapitävä.”

Kannatatteko te siis sitä, että luovuttaisiin virsien ja kuvaelmien esittämisestä yhteisissä tilaisuuksissa?

”Yhteisissä tilaisuuksissa […] muslimien kannalta on tärkeää, että he eivät laula mitään, mikä on vastoin heidän uskontoaan. Lapsihan oppii juuri siinä iässä, katsomalla ja kuuntelemalla. Jos lapsi jo erottaa, että tämä on minun uskontoani ja tämä ei, sitten puhutaan ihan eri tilanteesta. Mutta minäkään en tiedä, mitä siinä Enkeli taivaan -virressä sanotaan.”

Siinä sanotaan muun muassa, että ”nyt Jumalalle kunnia, kun antoi ainoon poikansa”.

”Kunnia Jumalalle on eri asia kuin kunnia Jumalan pojalle. Muslimit uskovat, että Jumalalla ei ole poikaa.”

Lähde: Suomen kuvalehti

Imaami on väärässä maassa kivikautisen, vastenmielisen vihauskontonsa takia, jossa homot tapetaan, raiskatut naiset ovat syyllisiä raiskaukseensa ja tuomitaan sen mukaisesti, ja miehen paras panokaveri on vuohi tai avuton pikkulapsi.

Isis Palmyra teloitus
Isisläiset sunnimuslimit hetkeä ennen uhrien teloittamista.
Hajjar edustaa samaa islamin suuntausta, kuin Isiskin, eli hän on sunnimuslimi. Hajjar tuli Suomeen vuonna 1988 ja aloitti kaksi vuotta sen jälkeen lääkärin opinnot. Vaikka hän ei koskaan valmistunut, häntä tituleerattiin mediassa lääkäriksi, eikä hän koskaan yrittänytkään edes korjata virhettä. Huijari siis.

Virret kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin samalla periaatteella kuin onkikalastus, sauna ja kossunjuonti – ei niitäkään jokainen harrasta, mutta suomalaisuus koostuukin osiensa summasta. Suomen kulttuuri on jo valmiiksi monimuotoinen ilman Hajjarin harjoittamaa monokulttuuria, jonka ainoa tavoite on alistaa suomalaiset islamille ja kieltää kaikki. Ei kiitos.

T2/MV

7

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Persereikä.muslimi

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/joulu-sk512010/

Imaami Anas Hajjar: Virret eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin
      Hanna Leivonniemi
      22.12.2010 18:00|Päivitetty 29.11.2013 13:58
      4 min
      (26)
      Luettu (16 541)
      Imaami Anas HajjarJoissain päiväkodeissa ja kouluissa on luovuttu Enkeli taivaan -virren laulamisesta ja joulukuvaelman esittämisestä, jotta nämä kristilliset perinteet eivät loukkaisi esimerkiksi islaminuskoisia maahanmuuttajalapsia. Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar, mennäänkö tässä liian pitkälle?

”Muslimien tavoite on, että lapsemme eivät osallistuisi näihin juhliin. Mutta se ei loukkaa meitä, jos kristityt lapset laulavat omia laulujaan. Minun ei ole pakko laulaa sinun laulujasi, sinun ei ole pakko laulaa minun laulujani. Ei voi vaatia, että muun uskoiset tai ateistit osallistuisivat juhliin.”

Jotkut suomalaisvanhemmat ovat huolissaan, että jouluperinteet katoavat, jos virret ja jouluevankeliumi häviävät kouluista. Mitä sanotte heille?

”Tuen täysin heidän oikeuttaan laulaa ja pitää omia juhliaan. En vaadi, että poistetaan joulujuhlat. Mutta täällä on kasvava väestö muslimeja ja muitakin, ja haluaisin meillekin oikeuden pitää omia juhliamme. On sanottu, että kuvaelmat ja virret kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin. Ei. Ne kuuluvat kristinuskoon. Perinteellä perustellaan sitä, että kaikki osallistuvat juhliin, mutta meidän näkökulmastamme perustelu ei ole täysin paikkansapitävä.”

Kannatatteko te siis sitä, että luovuttaisiin virsien ja kuvaelmien esittämisestä yhteisissä tilaisuuksissa?

”Yhteisissä tilaisuuksissa, hmm… Muslimien kannalta on tärkeää, että he eivät laula mitään, mikä on vastoin heidän uskontoaan. Lapsihan oppii juuri siinä iässä, katsomalla ja kuuntelemalla. Jos lapsi jo erottaa, että tämä on minun uskontoani ja tämä ei, sitten puhutaan ihan eri tilanteesta. Mutta minäkään en tiedä, mitä siinä Enkeli taivaan -virressä sanotaan.”

Siinä sanotaan muun muassa, että ”nyt Jumalalle kunnia, kun antoi ainoon poikansa”.

”Kunnia Jumalalle on eri asia kuin kunnia Jumalan pojalle. Muslimit uskovat, että Jumalalla ei ole poikaa.”

Eli miten tämä ongelma pitäisi ratkaista?

”Jos yhdessä laulettaviin virsiin otettaisiin vain ne osat, jotka ovat yhteisiä, puhuttaisiin Jumalan ylistämisestä eikä sanottaisi mitään Jumalan pojasta, silloin virressä ei olisi mitään, mikä on vastoin meidän uskontoamme. Kun Jumalaa ylistetään, se on hyvä. Mekin ylistämme Jumalaa.”

Miten muslimivanhemmat kokevat koulujen joulujuhlat?

”Toiset eivät halua, että heidän lapsensa osallistuvat, toisille sillä ei ole mitään merkitystä.”

Minkälaista ohjelmaa pitäisi olla joulujuhlassa, että se ei loukkaisi ketään?

”En puhuisi loukkaamisesta, mutta jos halutaan, että kaikki lapset osallistuvat, on pysyttävä asioissa, joihin kaikki uskovat. Silloin viittaus Jumalan poikaan loukkaisi. Mutta jos sanon näin, tämä ehdotus loukkaa muita. Siksi minun on vaikea ulkopuolisena lähteä ehdottamaan, miten joulujuhlaa pitäisi viettää.”

Pitäisikö olla tonttuleikkejä tai muita, jotka eivät liity uskontoon millään tavalla?

”Minun on erittäin hankala ehdottaa teille mitään. Minulla ei ole lapsia.”

Eikö ole vaarana, että ymmärrys eri uskontoja kohtaan vähenee, jos varotaan liikaa?

”Helsingin Puotilassa on ruotsinkielinen koulu, joka järjesti juhlat juutalaisille, kristityille ja muslimeille. Se on hyvä esimerkki siitä, miten juhlia voidaan viettää yhdessä, kunhan kaikki tietävät oman taustansa. Se rikastuttaa, ei erota.”

Loukkaannutteko itse, jos joku toivottaa teille hyvää joulua?

”En loukkaannu. Vastaan, että samoin teille.”

Kuva Sanna Heikintalo / Lehtikuva.

• Joillakin kristityillä on kova halu pakottaa virtensä meille kaikille ja väittää, että ne kuuluvat suomalaiseen kulttuuriin. Mutta kristilliseen kulttuuriinhan ne nimenomaan kuuluvat. Kristityillä on täysi vapaus harjoittaa uskontoaan, veisata virsiään jne. Kirkkoja on joka niemi, notko ja saarelma täynnään. Mikä siinä kristittyä niin loukkaa, että meidän muiden ei ole pakko? Miten se on islamin pakottamista kaikille, jos imaami sanoo, että meillä on uskonnonvapaus? Kun hän toivoo muillekin kuin kristityille oikeutta viettää uskonnollisia juhlia? Olisiko mahdollista kristittyjenkin omaksua uskonnonvapaus, vai edelleenkö pitää pakottaa kaikki teidän uskontonne alle?

• vanhafabu

Voi vittu, suvakit on tehnyt tästä maasta helvetin. Juutalaisia, kristittyjä, muslimeja ja ortodokseja on vuosikymmeniä asunut Suomessa rinta rinnan. Muistan kun kakarana käytiin jokaisessa instituutiossa (kirkoissa ja moskeijassa) koululuokan kanssa tutustumassa. Ei ongelmaa. Suvakit teki tästä rauhanomaisesta rinnakkaiselosta ongelman.

• Semmostavaaaa

Muslimit ei kuulu koko maailmaan vaan helvettiin ja sinnehän ne käytännössä joutuvat raamatun mukaan jos eivät käänny Jeesuksen luo. Täysin sairas valheeseen ja pahuuteen perustuva järjestelmä joka edustaa itse saatanan palvontaa "puhtaimmillaan".

• 318666888

Mikä vimmattu tarve ulkomaalaisilla on tulla jatkuvasti kertomaan meille kantiksille, mikä kuuluu meidän kulttuuriin ja mikä ei. Kyllä suomalaiset tietää tän asian parhaiten itse, neuvoja ja neuvojia ei kaivata. Jos neuvoja ja ohjeita kuitenkin tarvittaisiin, niin sitten mennään kysymään ulkkareilta mutta epäilenpä, ettei tarvetta ilmaannu.

• iamsoglad

Hesarihan näitä jatkuvasti kyselee ja yle. Ennen vanhaan suomenruotsalaiset rätkätti suomenkielisille joka asiasta, nykyään hesarilla on uusi jumala; mamut, jotka määrittelee minkälainen suomalainen on ja saa olla. Vähäjärkisten toimintaa.Normaali terve ihminen ei tarvitse ulkopuolista määrittelemään miten tämä saa olla ja elää. Jos täällä on musuilla paha olla, niin raja vuotaa myös toiseen suuntaan.

• Poistoon

Tuollainen hullu rikollinen vinkuva sika ei kuulu Suomeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      5233
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2716
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      31
      2021
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      36
      1965
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      32
      1879
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1717
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1314
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      164
      1262
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    10. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      35
      1140
    Aihe