Vakava vika,LIETE? Dodge durango 4,7 v8

Järeäkautohaussa

Niinkuin mitä? Moottori vaurio seuraa kun liete tukkii kanavat ? Mitä hittoa?
Eikö täyssynteettinen öljy ole semmoinen joka kuumana öljynvaihdossa kyllä tulee moskineen pois. Vai mitä tuo moottorin tuhoava liete vika oikein On?
Onko kuinka laiska auto kun painoa on jotain 2,4 t ja hp 236?
Jäänee diesel pasatin jalkoihin tuolla hp määrällä kun tiellä muutellaan nopeutta mäkimaastossa? 0-100 km/ h arvolla ei tee mitään kun tiellä ajetaan.

Pitää hankkia järeä vetoauto nelikko 6 h käyttöön kuorma-autona.

10

1663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiva-Auto

      Tuossa on englanninkielellä aiheesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge
      Lietettä voi syntyä Suomen oloissa etenkin silloin kun ajetaan lyhyitä matkoja ja / tai moottori ei lämpene kunnolla.

      Jos tarkoitat laiskuudella kiihtyvyyttä, on joku diesel-Passatti epärelevantti vertailukohde. Maantiellä nopeus riittää siihen, mihin auto on välityksiltään suunniteltukin, eli 65 mph marssinopeuteen. Vetoautona ensimmäinen sukupolvi sallii 3400 kg vetopainon, toisen sukupolven vetopainosta ei ole tietoa.

      • Järeäkatohaussa

        Elikkä jos esilämmittää moottorin ja se kuumenee usein normi lämpöön ei tuota liete ongelmaa ole? Höh miksihän se on otettu vikatilastoihin selkeänä vikana? Tuo ongelma ei koske minua sitten koskaan.
        Passat on kyllä sopiva koska se kulkee 2 tdi väännön turvin kepoisesti mäkimaastossa jossa tulee erot selkeästi esille mikä auto kulkee eleettömästi vaihdekeppiin kajoamatta. Tarkoitukseni on selvittää onko tuossa 4,7 l paukkua vai hakeeko vaihteisto jatkuvasti kun veto nyykähtää suureen painoon ja hengettömään alavääntöön eli kone liian hento . Esimerkki passatti on sen selvittänyt hienosti kun tutun autolla olen joskus ajanut.
        En nyt semmoista maanvaratonta minulle vastenmielistä autoa kuitenkaan hanki vw ei ole minun auto. Eipä liene ihan kevytkuormaautoksi rekisteröitykään:-)
        Durango on makuun sopiva mutta alkuselvityksessä tuo liete moottorin tuhoava ongelma tökkäsi silmään. Hmm 5,7 vetäisi varmaan jo hyvin myös bensaa liikaa? Jokin 12-14 l on järjen rajoissa kun kilsoja ei nyt hirveästi kerry kuitenkaan. Veto-ominaisuudet noissa on kunnossa se on selvinnyt.


    • letukallapääsee

      Oma Chevy Matiz pysyy ainakin vallan hyvin Paskattien ym eurorotiskojen vauhdissa maanteillä. Löytyy myös vetokoukku!

    • Kiva-Auto

      4,7-litraisessa vääntöä 400 Nm ja V8-moottoreille tyypilliseen tapaan vääntökäyrä on laakea ja alkaa alhaalta. En näe ko. moottorin alavääntöä millään lailla heikkona.

      Durangossa ei tarvitse vaihdekeppiin kajota, koska automaattivaihteisto hoitaa homman. Kulutus molemmilla moottoreilla tuota luokkaa. Ero tulee siitä että isomman moottorin kulutus ei juurikaan kasva vaikka olisi taakkaa perässä. Amerikkalaiseen tapaan myös pienempi moottori tekee työnsä, mutta kulutus voi hieman nousta.

    • Järeäkautohaussa

      Jup 400 nm tuumituttaa vaan sen riittävyys kun liki samaa lukemaa on siinä passatissa ja paino sekä ajovastukseta on aivan toista maata dodgessa. Tietysti automaatti vaihtaa mutta sepä tässä onkin alunperin kysymykseni syy. Jaksaako kulkea vai hermostuneesti irrotta alukkoa ja taas kiinni ja välillä vaihtaa pienemmälle eli erittäin raivostuttava ja vastenmielinen ominaisuus mikäli ei kone tuota riittävää voimaa kuten tuo esimerkki passatti tekee ,kulkee kepoisesti 80-100 nopeutta ilman väkisin menon makua. Lienee parempi etsiä 5,7 tuon tyylin autoa niin ei tartte katua. Excursioissa ja suburbaneissa on kulutusta ja kokoa liikaa. Dieselit ei ole makuun sopivia.

    • Kiva-Auto

      En edelleenkään vertaisi mihinkään 2.0 Passattiin. Vaikka vääntö numeraalisesti olisi sama niin nimenomaan sen vääntökäyrän muoto kertoo sen tarjolla olevan voiman ja kierrosalueen.

      Automaatin tehtävä on nimenomaan se, että se pitää koneen hyvällä vänntöalueella ja samalla ehkäisee voimansiirtoon kohdistuvia rasitteita, vaihtamalla tarpeen mukaan pienempää pykälää. Ei se ole mikään tavoite, että moottoria ja voimansiirtoa rasitetaan alakierroksilla. Silloinhan me emme tarvitsisi autossa eri välityssuhteita.

      Oma kokemukseni amerikkalaisista SUV:eista on, että ne nimenomaan tekevät sen minkä lupaavat. Jos Durangoon annetaan paikat seitsemälle ja tietty vetopaino, sen on suoriuduttava siitä työstä Alaskasta Tulimaahan ulottuvalla alueella. Vuoristossa ja aavikolla. Ja sen ne tekevät.

    • Jäteäkautohaussa

      Edelleen otan mittapuuksi passat 2.0 tdi 400 nm, 170 hv joka kulkee mäkimaastossa suurimmalla vaihteella kepeästi ja vaputuneesti vääntää tietä kaarroksineen vastamäkeen puutumatta tai että tulisi mieleenkään koskea vaihdekeppiin tai ajatustakaan vaihdelaatikosta vaan auto kulkee ja matka taittuu kepeästi . Sitä minä tarkoitan että onko durangolla matkustus sitä odottamista että nyt se taas irtotti lukon ja jopa pudotti pykälää ja nyt se tuntui taas menevän kiinteäksi ja taas se luistaa ja nyt kuumenee pannat ,sitä tarkoitan. Nimimerkillä kaverin chevy van 6,2 hajottanut laatikoita useita kun ei jaksa mennä vaan pitäisi kuskin pudottaa ylivaihteelta pois ja keskittyä mitä auto tekee , ehei en semmoiseen leikkmiseen ryhdy auton pitää toimia kuten esimerkiksi passatti 400 nm se vääntää eikä vikise. No eipä nyt väitellä selvästä asiasta kumpikin sen tietää mistä kyse. En vain tiedä kun en ole ajanut dodgella koskaan. Mutta etsiskelen varmuudella vääntävempää kuin tuo 4,7 . Noita vaan olisi jopa nettiautossa pari kpl ja kohtuu hintaisiakin. Näyttää noillakin vedetyn isoja taakkoja mutta tiedä miten kulku on esim tuon passatin tahtiin? Se passatti on ohjelmoitu uudelleen siksi nuo ilmoitetut arvot. Tosiaan vääntö on samaa tasoa kuin tuossa durangossa mutta kuten kirjoittelin aiemmin dodgessa on kaikkea vastusta kulkua rajoittamassa enemmän joten hyvä laatikko joka antaa väännättää kiinteänä olisi bueno. Etsiskelen nyt jämerämpää.
      Joo oikeassa olet kyllä ne usassa ajaa mahdottomilla kuormilla on nähty ihan sohvalta tvssä ja youtubessa. Olisihan se ram 5,9 diesel myös järeä.

    • Kiva-Auto

      Juu siis tarkoitat sitä kun mäkisessä maastossa hölläät alamäessä kaasun niin laatikko menee vapaalle. Sen kuuluu toimiakin juuri siten. Kun moottorin kampiakselin - turbiinin ja edelleen öljypumpun kierrokset putoaa tyhjäkäynnille, on vapaakytkimen irrotettava muu mekaniikka auki, koska kardaani pyörittää vaihteiston häntää ajonopeudella. Mikäli vapaakytkintä ei olisi, vaihteisto hajoaisi.

      Varmasti laatikon saa hajalle jos OD:llä väännättää, mutta silloin on kyse käyttäjävirheestä. Jos etsit laatikkoa joka ei turhaan vaihda, sinun täytyy siirtyä sen aikakauden kalustoon, jossa on kaksiportainen Powerglide tai kolmeportainen TorqueFlite.
      Kun laatikko "luistaa" ei siellä luista pakat vaan turbiini pyörii vapaana, ei ole vaarallista. Mikäli nestekytkin ei toimisi noin, turbiinin sisällä ei kehittyisi tarpeellista virtausta voiman siirtoon. Lukko voidaan kytkeä vasta tasanopeudella ajettaessa, n. 50 km/h ja yli nopeuksissa.

      En uskalla toivottaa lastutetulle Passatille pitkää ikää, ainakaan jos sieltä otetaan kaikki voima ulos.

    • 1rengasvetoinenja1
    • Anonyymi

      Jonnii joutavvoo hömpötystä, passitti miehet ei ymmärrä oikeaa jenkki lootoo. Nm, 46 vuoden kokemuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3797
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      176
      1388
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe