Taustaa, erosin luterilaisesta kirkosta pari vuotta sitten. Olen aina uskonut jumalaan ja jeesukseen. Kirkosta eroaminen, ei ollut vastalause heitä kohtaan, lähinnä vain kyseisen laitoksen toiminta on mielestäni erittäin kaukana kristillisestä toiminnasta.
Mielestäni kirkon pitäisi auttaa ensisijaisesti vähäosaisia, eikä keskittyä omaisuuden haalimiseen.
Asiasta kolmanteen, jostain syystä minua on alkanut kiehtomaan Ortodoksisuus.
Tunnen outoa vetoa, mutta en osaa selittää mistä se johtuu.
Miten Ortodoksisen kirkon toimintaan pääsisi mukaan? Kehtaako jumalanpalvelukseen vain pölähtää paikalle ns. ummikkona? Onko suljetut piirit?
Kiitos jos joku vaivautui vastaamaan.
:).
Ortodoksisuus kiehtoo!
55
612
Vastaukset
- kyllästynytortodoksi
On minusta loppupeleissä ja aika voimakkaasti sisäsiittoinen populaatio jossa tietyt ihmiset vian toimivat ja saavat ideansa esille.
- maailmalaitaa
Ortosoksi voi olla myös maanhiljainen. Ei ole viisasta hakeutua sisäpiireihin. Klikit toimivat omin säännöin ja siellä tulee helposti onnettomaksi ja ahdistuneeksi.
- yötönyö2
Mene kirkkoon jumalanpalveluksiin. Käyttäydy siellä suunnilleen niin kuin muutkin. Sinulla ei ole siellä mitään pelättävää tai hävettävää. Osta kirja, Seisokaamme hyvin. Siitä se lähtee. Jos ortodoksiksi liittyminen kiinnostaa, mene sitten Katekumeeni kurssille tai Ortodoksisuus tutuksi kurssille. Suljettuja piirejä ei ole, mitä nyt sellaiset piirit onkaan.
Nämä jotka tällä palstalla marisee ja kateilee, he ei ole ortodokseja, tai sitten heillä on mielenterveyden kanssa ongelmia.
Jos on jotakin mieltä askarruttavaa kysymystä, pappi auttaa mielellään.
Kysymyksiä voi kirjoittaa myös, Usko ja elämä sivustolle. Siellä törkykirjoittajat lentää pois.- Maailmanlaitaa
Missä kuplassa elät?
- Kiitoksiavaan
ohjeista :).
- höpsispöpsis
Kirkon *ensisijainen* tehtävä on julistaa evankeliumia, eikä vähäosaisista huolehtiminen.
- ölfikvhjoeirhgoäierhg
Mistä helvetistä olet tuollaiset käsityset vetäissyt.On tainnut jäädä raamattu lukematta vai kuulutko kenties eliittiin?
- Lutterinmutteri
Kustaa Vaasa oloi luterilainen ja otti käyttöön kovan linjan heikonpiosaisia kohtaan. Tämä tällainen suhtautuminen on vieläkin nähtävissä yhteiskunnassamme. Ortodoksit taas antavat almuja lähimmäisilleen suurinpaan tarpeeseen. (Turussa on tosin kovalinja tämänkin suhteen) Se ei ole organisoitua toimintaa. Luterilaisen nykykirkon osalta on ruokakassitoiminta ja velkaneuvonta uutta luterilaisuutta.
- Ex-ortodoksi
Ortodoksisella kirkolla on Afrikassa joku lähetyskohde, muttei siellä ketään julista evankeliumia sen koommin, koska eivät itsekään sitä oikein tunne.
Tiedän sen, sillä olen kuulunut puoli vuosisataa, vauvasta lähtien ortodoksiseen kirkkoon - vasta pari vuotta sitten erosin. - TämänOlenHavainnut
Lutterinmutteri kirjoitti:
Kustaa Vaasa oloi luterilainen ja otti käyttöön kovan linjan heikonpiosaisia kohtaan. Tämä tällainen suhtautuminen on vieläkin nähtävissä yhteiskunnassamme. Ortodoksit taas antavat almuja lähimmäisilleen suurinpaan tarpeeseen. (Turussa on tosin kovalinja tämänkin suhteen) Se ei ole organisoitua toimintaa. Luterilaisen nykykirkon osalta on ruokakassitoiminta ja velkaneuvonta uutta luterilaisuutta.
Höpönlöpöä - Kirkon ulkomaanapu ja muut ev.lut kirkon toimipisteet eivät muuta teekään kun hyysäävät rahaa jatkuvalla syötöllä sinne ikuiseen Afrikkaan ja sen ainaisiin savimajoihin sekä muslimikohteisiin - sinne ne verorahat meneävätkin.
Köyhiä suomalaisperheitä eivät taida auttaa ainakaan niin paljon, kun muunmaalaisia, - Suomen suosiminenhan ei ole enää muotia nykyään... - OlenMiettinytUseinSamaa
TämänOlenHavainnut kirjoitti:
Höpönlöpöä - Kirkon ulkomaanapu ja muut ev.lut kirkon toimipisteet eivät muuta teekään kun hyysäävät rahaa jatkuvalla syötöllä sinne ikuiseen Afrikkaan ja sen ainaisiin savimajoihin sekä muslimikohteisiin - sinne ne verorahat meneävätkin.
Köyhiä suomalaisperheitä eivät taida auttaa ainakaan niin paljon, kun muunmaalaisia, - Suomen suosiminenhan ei ole enää muotia nykyään...Suomessa on todella paljon ongelmia. Esim. Helsingissä on arviolta 10 000 asunnotonta, miksei heitä auta kukaan?
- entlut
Tere!
Itse vaihdoin vajaat 10 v luterilaisuuden synkistelyn ja pelottelun iloisempaan ja perinteiseen uskoon. Enkä ole katunut.
Alkuun menin vain seurailemaan kirkkoon ja kyselin kirkonisännöitsijältä tapoja jne. Mitään ei voi tehdä väärin, kunhan ei liturgiassa eli ehtoollisjumalanpalveluksessa mene ehtoolliselle, se on vain kirkon jäsenille. Nyt kun pääsiäinen lähestyy, niin toinen sellainen on yleinen sairaanvoitelu, joka on vain ort. kirkon jäsenille. Toki sitäkin voi mennä seuraamaan. Pikkuhiljaa tavat avautuvat. Sekin on mukavaa kun useimmissa paikoissa on viikonloppuisin 2 eri palvelusta, la-iltana ja su aamuna.- MoiMitenIhmiset
suhtautuivat sinuun? Tuliko esim. pappi juttelemaan tai kyselemään jotain ekalla kerralla.
- entlut
Pappi tervehti kyllä, mutta ei tuputtanut mitään, useat seurakuntalaiset myös tervehtivät ja toivottivat tervetulleeksi palvelukseen. samoin monet sanoivat että kannattaa rohkeasti vain kysellä mitä mieleen tulee. Ja hyviä vastauksia sainkin.
- kerubim
Jos kiinnostaa, ala käymään jumalanpalveluksissa. Rohkeasti vain mukaan. Jos edelleen kiinnostaa, ota yhteyttä seurakuntasi kirkkoherraan, hän opastaa sinua eteenpäin.
Ei ortodoksisessa kirkossa mitään sisäpiirejä tai klikkejä ole. Höpö-höpö-juttuja tällä palstalla kirjoittelevat. En ymmärrä miksi. Ehkä ovat liittyneet kirkkoon innokkaina ja yrittäneet tuoda tullessaan omia ideoitaan. Ortodoksiseen kirkkoon ei voi tulla siten. Silloin joutuu kyllä pettymään, ja ehkä alkaa tuntumaan siltä, että kirkosa on "eliitiä" ja klikkejä sun muuta. Ei ole!- Olisikovakiinnostus
lukenut olen paljon aiheesta. Mutta jotenkin se kirkkoon meneminen on kauhean kynnyksen takana. Tosiaan viimeksi rippikoulussa käynyt "luterilaisessa" kirkossa.
Ehkä tässä saa jotain jumalallista johdatusta ja pääsee paikan päälle :). - Maailmanlaitaa
Onhan siellä sulle mulle klikkejä. Yleensä ottaen kaikki on hyvin tai ainakin melkein.
- Huojolla
Ihmettelen,kun kaikki Kristuksen Kirkastumisen kirkossa kävijät ovat vaihtuneet Kajaanissa. En tunne,että menisin sinne kotiin,kuten ennen.On vaihtunut pappeja jne. Missä vika,ettei entiset käy kirkossa.
- kukinmissäkin
Sama ilmiö Turussa.
- vaihtelut
Kun kirkkoherrat vaihtuvat, väki katoaa ja sitten tulee uusia tilalle. Ei kovi mikavaa mutta näin se on.
- Maailmanlaidal
Hakiko joku kirkkoherraksi Kajaaniin?
- PiispaHenrik
Suosittelen tutustumaan, tervetuloa palveluksiin, esim. lauantai-illan Vigilia (iltarukous) on tunnelmallinen ja oli ainakin minulle hyvä varhainen kokemus ortodoksisesta jumalanpalveluksesta sen jälkeen, kun ensimmäisiä kertoja kirkkoon sisälle uskaltauduin, sitten se olikin menoa. Erityisesti paastonajan palvelukset ovat kauniita ja vaihtelevia, hyvä tilaisuus tutustua liturgiseen sävelmäkiertoon, jumalanpalvelusperinteeseen ja -käytäntöihin. Seurakuntalaiset suhtautunevat ystävällisesti, ehkä joku utelias kysymys saattaa tulla, tai sitten ei. Ortodoksiset seurakunnat kun ovat selvemmin yhteisöjä, johtuen jo niiden pienuudestakin. Kokemukseni mukaan kirkoissa on ihmisten kesken sydämellinen ja hyväksyvä tunnelma, kaikenlainen muiden tuomitseminen ja vahtaaminen loistaa poissaolollaan, kirkko kuuluu kaikille. (Kannattaa kuitenkin varautua joihinkin aluksi erikoisiin venäläis-karjalaisiin tapoihin, kuten kolminkertaisiin poskisuudelmiin tuntemattomilta mummoilta!)
- yötönyö2
Hyvä ja oikea kirjoitus.
- eronnut2
Veroeurot kelpaa, mutta vastiketta rahoilleen ei saa. Huijausta kaikki tyynni.
- askeettion
Ortodoksinen kirkkomusiikki on hienoa ja Valamon luostari. En ole ortoksi mutta käyn Valamossa. Hiljaisuus on hienoa siellä mutta osallistuminen muuhun on vielä jäänyt väliin.
Ortodoksinen elämän tapa vastaa omaa käsitystäni. Olen turhautunut nykymaailman menoon, juuri hiljaisuus ja rauha kiinnostaa. Vaatimaton elämäntapa eritoten. - oravannahka
"...eikä keskittyä omaisuuden haalimiseen...". No nyt ymmärrän, miksi kohtaamani muslimit aina sanovat:"Tule meille, se ei maksa mitään. On ilmaista." Kysyin kerran, että onko heille tuttu lausahdus "ei maksa mitään"-siis ei ota jos ei annakaan ja kannattaa kokeilla. Ei kuulemma ole. Vaan ovat siinä uskossa, että kristillisissä yhteisöissä käyminen maksaa- ja paljon. Noh, kalliiksi on minulle ainakin tullut, mutta enemmänkin mielenrauhan menettämisen mielessä. Toki lähinnä protestanttipiireissä törmää toisinaan ihmisiin, jotka surutta pummaavat toisilta, vaikka omatkin rahat riittäisivät jos eläisi "tavallisesti". Eikä siinä tarvitse askeetti olla.
- mukamasko
Kirkkokahvit ilmaisiksi!
- pysykaukanaystävä
Joo ortodoksismi kiehtoo monia sen mystisyyden ja meedioiden jopa selvännäkijöiden vuoksi. Nämä selvänäkijät nostetaan sitten kuoltuaan jalustalle ja nimitetään pyhimyksiksi.
Tuommoiset selvänäkijät on todella vierasta ja kaukana kristillisestä seurakunnasta, mutta ymmärtäähän sen että kun PyhäHenki ei toimi ortodoksismissa niin on jotakin otettava tilalle.
PYSYKÄÄ KAUKANA ORTODOKSISMISTA JOS ETTE HALUA EKSYÄ, ETSIKÄÄ SEURAKUNTA MISSÄ AIDOT PYHÄNHENGEN ARMOLAHJAT TOIMIVAT, NIIN ETTEI NIITÄ TARVITSE KORVATA IHMEITÄ TEKEVILLÄ IKONEILLA SUN MUUTA SELLAISTA MITKÄ OVAT RAAMATULLE VIERASTA OPPIA.- yötönyö2
Joo, ja liittykää jehovalaisiin tai hellutailaisiin. ?
- kokenuttietää
EI VAAN LIITTYKÄÄ MIELUITEN JEESUKSEEN, OTTAKAA JEESUS VASTAAN SYDÄMEENNE. JA TUNNUSTAKAA SYNTINNE HÄNELLE.
Kirkkokunnat ja seurakunnat ei pelasta, vaan usko JEESUKSEEN. - Simelius
kokenuttietää kirjoitti:
EI VAAN LIITTYKÄÄ MIELUITEN JEESUKSEEN, OTTAKAA JEESUS VASTAAN SYDÄMEENNE. JA TUNNUSTAKAA SYNTINNE HÄNELLE.
Kirkkokunnat ja seurakunnat ei pelasta, vaan usko JEESUKSEEN.Niin. Ei kirkot pelasta vaan sydämen usko Jeesukseen. Kasteessa ei tulla uskoon vaan kun ihminen kääntyy synninhädässä Jumalan puoleen Jeesuksen nimessä ja kautta. Jeesus on välimies eikä Maria. Marianpalvonta on kauhistus Jumalalle.
- hampaatnauravat
Heh heh...vai synninhädässä. Kyllä erilaisissa uskonyhteisöissä käydään useinkin vain siksi, että "kerhoon" ovat jo vanhemmat lapsena aivopesseet. Kuinkahan monella on ihan omakohtainen ratkaisu? Monille protestanteille Jeesus, Isä Jumala ja Pyhä Henki ovat kuin joulupukki, jolta rukoillaan kaikkea maallista hyvä. Pistää miettimään, kuinkahan hyvin ns.menestysteologia onkaan päässyt hapattamaan uskonelämää...? Ortodoksikirkossa taas kiivitään hierarkiassa monesti. Jos tästä kiipimisestä seuraa "maallista palkintoa" arvostuksen mielessä, niin tottahan kirkossa käydään. Mutta, että synninhädässä...heh heh. Salli mun nauraa.
- Simelius
hampaatnauravat kirjoitti:
Heh heh...vai synninhädässä. Kyllä erilaisissa uskonyhteisöissä käydään useinkin vain siksi, että "kerhoon" ovat jo vanhemmat lapsena aivopesseet. Kuinkahan monella on ihan omakohtainen ratkaisu? Monille protestanteille Jeesus, Isä Jumala ja Pyhä Henki ovat kuin joulupukki, jolta rukoillaan kaikkea maallista hyvä. Pistää miettimään, kuinkahan hyvin ns.menestysteologia onkaan päässyt hapattamaan uskonelämää...? Ortodoksikirkossa taas kiivitään hierarkiassa monesti. Jos tästä kiipimisestä seuraa "maallista palkintoa" arvostuksen mielessä, niin tottahan kirkossa käydään. Mutta, että synninhädässä...heh heh. Salli mun nauraa.
Sinä olet niin paatunut ettet vielä ole tuntenut synninhätää.
- Simelius
Simelius kirjoitti:
Sinä olet niin paatunut ettet vielä ole tuntenut synninhätää.
Aika harvalla on omakohtaisesti tapahtunut mielenmuutos kun puhutaan näistä isoista kirkoista. Vapaissa suunnissa paljon enemmän on uudestisyntyneitä. Nämä isot luottavat valheellisesti kasteen armoon joka ei pelasta.
- uuuuunoonnumeroyksi
Isä Jumala voi kyllä puhua montaakin kautta. Totuus on jossain siellä "rivien välissä". Kyllä minä ainakin olen kokenut tätä monenkin uskonsuunnan edustajien toimesta. Kylläpä sitä varmasti monikin ortodoksi avantoon pudottuaan on hyvin kiitollinen sille paikalle "sattumalta" osuneelle Jehovan Todistajalle, joka auttaa hänet ylös. Ja onko "sattumia"? Herran sallimuksesta se J.T:kin siitä ohi käveli juuri silloin. Itse sanon eri suuntien edustajille olevani ortodoksi enemmänkin teoriassa kuin käytännössä, koska minulla ei luterilaisesta kirkosta lähdettyäni ole mahdollisuutta käydä Suomen ortod.kirkossa. Eikä se poissulje sitä, etteikö heitäkin kohdatessaan voisi kokea Jumalan puhuttelua.
- voikirkonmiehet
Jumala puhuu tavalla ja toisella, mutta en usko että Jumala voi puhua sellaisen seurakunnan tai kirkon kautta joka on niin väärässä opissa että pelastusta ei sieltä löydä jaikka kuinka ahkerasti etsisi.
Jeesuskin joutui sanomaan aikansa kirkonmiehille:
Matt. 23:13
Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä. - vieläkökiehtoo
Ehtoollinen
- Otettuaan … käteensä kirkkoleivän … pappi … leikkaa tästä … kuutionmuotoisen osan … irrotettuaan osan, jota nyt sanotaan Karitsaksi, pappi asettaa sen keskelle diskosta ja teurastaa Karitsan … samalla pappi lukee sanat: Teurastetaan Jumalan Karitsa…Vielä tapahtuu karitsan lävistäminen; keihäällä pappi lävistää karitsan oikean puolen. Taivasaho Dimitri: Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset.
- Leipä ja viini … kuvauksena Kristuksen Ruumiista ja Verestä nyt edeskannetaan eli uhrataan kaiken edestä eli kaiken sen vastaanottamiseksi, minkä Jumala lahjoittaa Golgatan uhrin tähden. Arkkipiispa Paavali: Uskon pidot.
Ehtoollinen on ortodoksikirkon toinen pelastuksen välittäjä. Ortodoksinen ehtoollinen muistuttaa hyvin paljon katolista ehtoollista, jossa Jeesus uhrataan uudestaan, joka kerta katolisessa messussa. Ortodoksikirkko opettaa kirkon ehtoollisessa teurastettavan Jeesuksen ja ehtoollisen vastaanottamalla Jumala lahjoittaa ihmiselle pelastuksen. Jeesuksen Golgatan uhri on ainoa pelastustie ja Jeesus itse on ainoa pelastuksen välittäjä. Ortodoksikirkon evankeliumi on toista evankeliumia.
Ehtoollinen on muistoateria eikä syntien anteeksiantamuksen sakramentti. Ehtoollinen on muistoateria Jeesuksen ristin kuolemasta ja Hänen ylösnousemuksestaan, jonka kautta annetaan syntien anteeksiantamus niille, jotka parannuksen teon jälkeen ottavat uskossa vastaan Herran Jeesuksen. Leipä ja viini kuvaavat Golgatalla tapahtunutta lunastustyötä, jossa on syntien anteeksiantamus. Kun Israelin kansa oli Egyptin orjuudessa, niin Jumala päätti vapauttaa kansansa tästä orjuudesta. Ennen tuota vapautumista asetettiin pääsiäinen, jonka tehtävä oli muistuttaa Israelin kansaa, siitä kun Jumala vapautti kansansa egyptiläisten orjuudesta. Pääsiäiseen kuului myös pääsiäisateria, jossa syötiin teurastettu karitsa, joka oli esikuvaa Jeesuksen Golgatan uhrista, jossa sovitettiin koko ihmiskunnan synnit. Johannes kastaja tiesi tämän, sillä kun hän näki Jeesuksen hän sanoi Pyhässä Hengessä: ” Katso, Jumalan karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.”
Vanhan liiton pääsiäinen ei ollut se tapahtuma, jossa Israelin kansa vapautettiin egyptiläisten orjuudesta, vaan pääsiäinen viettiin tämän vapautumisen muistoksi. Samoin on myös Uudessa Liitossa. Ehtoollisessa ei uhrata Jeesusta, koska Jeesus antoi kertakaikkisen uhrin Golgatalla. Ehtoollinen vietetään Jeesuksen kuoleman muistoksi, jossa muistellaan ja julistetaan Herran kuolemaa. Ehtoollinen ei ole syntien anteeksisaamisen sakramentti, koska syntien anteeksisaaminen tapahtui Golgatalla, jota ehtoollisella muistellaan Herran Jeesuksen kunniaksi. - kirjoitusvirhevalvoja
Suomen kielessä Jumala kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Kirjoitusvirhe estää minua lukemasta tekstiäsi. Muista, älä sooloile, vaan kirjoita suomen kielen mukaisesti.
- PasiToivonen
>> Ehtoollinen ei ole syntien anteeksisaamisen sakramentti, koska syntien anteeksisaaminen tapahtui Golgatalla, jota ehtoollisella muistellaan Herran Jeesuksen kunniaksi.>>
Toisin sanoen, turha rituaali. Jeesuksen kuolemaa voi muistella muutenkin, vaikka en ymmärrä että miksi pitäisi.
Muutaman kerran olen jättänyt menemättä ehtoolliselle helluntaiseurakunnassa koska tuntuu turhalta toimitukselta. Ehtoollisen asetussanoissa sanotaan: "Tämä on minun ruumiini", mutta kuitenkaan ei uskota siihen.- yötönyö2
Ei ortodoksit mene lahkolaisten kokouksiin, varsinkaan ei heidän ehtoolliselle.
- PasiToivonen
>>ETSIKÄÄ SEURAKUNTA MISSÄ AIDOT PYHÄNHENGEN ARMOLAHJAT TOIMIVAT...>>
Sellaista seurakuntaa ei ole tullut vastaan. - Joseinytsilti
Ei kannata mennä, niissä on ne omat jutut joita en tähän vaivaudu edes kirjoirtamaan. Ja pettyisit vähintään lopulta
- Katekumeeni
Hei
Alkuperäiselle: miten meni? Oletko käynyt kirkossa? Kiinnostaa, koska olen itse samalla tiellä, ja olisi mukava kuulla jonkun samassa tilanteessa olevan vaikutelmia ortodoksisesta kirkosta. - askeettion00
Käy Valamossa ja lue opetuspuheet ortodoksi.net sivuilta.
- Roomankirkossaonvoimaa
Suosittelen sinulle myös tutustumista katoliseen kirkkoon. Syksyllä alkaa infokurssi. Katolinen kirkko on Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kuopiossa, Kouvolassa, Jyväskylässä ja Oulussa. Missä asut ?
- Nunneli
Käy kirkossa, menen papin puheille. Lue kirjoja. Katso, kuuntele, koe. Se on paras tapa tutustua ortodoksisuuteen. Isoimmissa seurakunnissa alkaa syksyisin katekumeenikouluja. Muista, että ihmiset ovat ihmisiä joka porukassa. Niin myös seruakunnassa. Löydät taatusti ystäviä, samanhenkisiä. Tärkeintä on usko, joka on henkilökohtainen ja lahja Jumalalta.
Valamoa en suosittelisi aloittelijalle ollenkaan, jotain muuta luostaria talkoohommiin ja sitten Valamoon myöhemmin. Se paikka on luostari, ei seurakunta. - rlzmellllpp
Valamo on hallinnollinen seurakunta.
- rakkaudellasanon
Ortodoksisuus kiehtoo monia sen mystiikan takia mutta se ei anna mitään vastauksia ihmiselle.
Kehottaisin sinua menemään vapaakirkkoon tai helluntaikirkkoon jos siis olet kiinnostunut tutuudesta, etkä vain jostain mystiikasta.- rakkaudellasanon
Siis jos haluat saada selville raamatun totuuksia, niin mene vapaakirkkoon tai helluntai kirkkoon.
- askeetti3333
Kun tutustuu ortodoksmiin tarkemmin, niin "anarkia" yhteiskuntaa vastaan on hyväksyttävää ja sitä pystyy toteuttamaankin.
- George02
Olen itse syntynyt ortodoksinen, ja valitettavasti teille on aika vaikea ymmärtää ortodoksisuudrn merkitys. Teidän täyttyy lukea ortodoksinen uskontoa historiaa ja ymmärtää erot vappakirkon ja helluntaiseurakunta kirkon välillä. Lisäksi ortodoksissä kirkossa puhutaan myös pyhistä ihmisestä ja Neitsyt Mariasta joka kunnioitetaan paljon meidän kirkossa, veratuna Helluntaiseurakunta kirkon jota hylätä Marjatta.
Katso Youtube ja lukekaa myös valosta joka tulee joka vuosi Pääsiäistä ortodoksille Jerusalemissa. - PasiToivonen
>>Siis jos haluat saada selville raamatun totuuksia, niin mene vapaakirkkoon tai helluntai kirkkoon. >>
Jeesus on puhunut! - PasiToivonen
Raamattu kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Jollekin ovat Raamatun totuudet jääneet vailinaisiksi.
Myös Helluntaikirkko kirjoitetaan isolla alkukirjaimella ja se on yhdyssana. "Vanhempiensa mukana myös alle 18-vuotiaat lapset voidaan merkitä rekisteriin."
Vapaakirkko hyväksyy naisia vanhemmistoon. - PasiToivonen
Tarkoittaa sitä että Helluntaikirkko sekä Vapaakirkko on omaksunut saman hierarkisen järjestelmän kuin muutkin suuret kirkkokunnat.
Itse kuulun itsenäiseen Helluntaiseurakuntaan, sekä Katoliseen kirkkoon, joten revi siitä, nimimerkki "rakkaudellasanon". - oppimassa
Onhan ortodoksisuudessa ikoni taide, kirkkomusiikki, ortodoksinen arkkitehtuurikin.
Unohtamatta hengellistä sisältöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281602Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.921366Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1221170Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949