Uudehko Sprinter hyytyy joka talvi, kun saadaan kunnon pakkaset.
Nyt on jo kolmas kerta.
Kyseessä on nk. retkeilyauto, jossa startti- ja hupiakun pitäisi olla releellä erotettuja.
Viime talven kovimmilla pakkasilla molemmat akut menivät vaihtoon toista kertaa.
Asennettiin ylläpitolaturi.
Pahaksi onneksi pakkaset iskivät taas, kun oltiin lomilla, eikä akkulaturin piuha ollut kiinni. Nyt on taas akut paskana.
Mitään sähkölaitteita ei autossa ole ollut päällä, ellei lasketa auton omia aivotoimintoja.
Mitään vikaa ei merkkihuollossa ole löydetty. Sen kun ostat uudet akut joka vuosi.
Akun jäätyminen - vika vai ominaisuus?
13
98
Vastaukset
- AkutSäilyy
Akut jäätyy jos niitä säilyttää liian tyhjänä liian kylmässä.
Akkusi siis tyhjenevät huomaamattasi?- Printteri
Akkujen tyhjenemiseen ei ole mitään järjellistä syytä.
Varsinkaan, kun niitä ladataan nykyään ylläpitolaturilla.
MB merkkihuolto tutkii aina asiaa mielellään tuntiliksalla ja myy sitten uudet akut.
Siinä kaikki apu heidän puoleltaan - Printteri
Kyseessä on siis 2 4 pitkä/korkea "paku", ei mikään asuntoauto.
Webasto ja inventteri on erotettu starttiakusta toiselle akulle, ettei starttiakku vaan vahingossakaan tyhjenisi.
- BratwurstitPaaliinSäätiö
Saksalaisissa sana Talvi aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä, kuten olemme historiasta oppineet. Mikään ei ole muuttunut sitten toisen maailmansodan, kun Stalingradista palanneet harvat saksalaissotilaat tulivat kotiin hakaristilippu repaleina, ja kikkeli umpi jäässä.....
- Printteri
Ei naarata, sano savolainen kun eukko hukkui.
En ole törmännyt edes huhupuheissa siihen, että saksalaiset autot tai akut olisivat jotenkin oleellisesti muita huonompia pakkasenkestossaan. Tässä on kyse jostain muusta - pysytään asiassa!
- Parasiittivirtaako
Itse suosittelisin pienen 12v estodiodilla varustetun aurinkopaneelin jännitteentasaajan asentamista lähelle ikkunaa auton sisäpuolella. Tällöin aurinko paistaisi ikkunan läpi aurinkokennoon ja aurinkokenno sitten lataisi akkua. Estodiodi estää akkujen latauksen purkautumisen joten asennusta ei tarvitse poistaa lainkaan, vaan järjestelmä voi olla pysyvästi asennettuna autoon.
Normaalisti auton "aivot" kuluttavat virtaa noin 50 milliampeerin verran lepotilassa.
Voit esimerkiksi yleismittarilla yrittää mitata virran kulutusta laittamalla virran kulkemaan yleismittarin läpi. Tämä tapahtuu irroittamalla miinus kaapeli akusta ja laittamalla yleismittarin piuhat akun miinus navan ja miinus johdon välille. Sitten asetat yleismittarin mittaamaan ampeereita, yleensä 10A tai suurempi asento yleismittarista.
Sitten katsot yleismittarin lukemia, jos on paljon yli 50 milliampeeria niin autossasi jokin laite ottaa ylimääräistä "parasiitti virtaa", se voi olla joku päälle unohtunut laite tai viallinen laite. Sitten alat irrottelemaan ja laittelemaan takaisin sulakkeita sulakerasioista/paneeleista yksi kerrallaan ja samalla vertailet yleismittarin lukemia. Mahdollinen viallinen virta varastava laite selviää sitten kun yleismittarin lukemat putoavat normaalille tasolle kun irroitat oikean sulakkeen.- Printteri
Neuvosi meni ehkä vähän yli nykyisen ymmärrykseni, mutta googlaan ja opiskelen asiaa.
Nyt on jo reilusti pari tonnia samasta viasta maksettu merkkihuollolle, eikä vaan korjaannu..
Minun asiantuntemus ei riitä siihen, että löisin nyrkkiä pöytään ja vaatisin jotain. Eikä aavistustakaan, onko noita "parasiittivirtoja" koskaan mitattu. - Printteri
Estodiodeista eteenpäin tajusin mitä tarkoitit.
En silti uskalla irrotella mitään miinusnapoja mittauksia varten - vuosi sitten kun akut jäätyivät edellisen kerran, hajosi myös osa auton elektroniikasta.
- fordainarikki
Vajaa vuoden ikäinen transiitti alla ja kaupanpurkuvaatimus vetämässä. Syy auton sopimattomuus suomen olosuhteisiin, ilmenee mm akun jäätymisenä.
Jäätymisen syyt:
- osittain kokonaan puuttuva ja toisinaan riittämätön latausvirta ajon aikana
- riittämätön lämmöntuotto lämpö puhalluksessa
- em syystä vaaditaan jatkuvaa ajonaikaista penkinlämmittimien , lasilämmittimien ja puhalluksen kovaa päälläpitoa lisäksi vielä toppavaatetus.
Merkkihuollossa suositeltiin pitämään autoa latauksessa vähän kuin sähköautoa. Muuta korjaustoimenpidettä ei ollut antaa, tuo riitti selitykseksi.- Printteri
Jotain vastaavaa ongelmaa on nykyautoissa yleensäkin.
Ennenvanhaan starttiakkua käytettiin vain starttaamiseen.
Koneen käydessä käyttövirta tuli laturista ja laturin tuottamalla ylijäämällä ladattiin akkua. Kuolleellakin akulla pääsi määränpäähän, jos ei sammuttanut välillä konetta.
Nykyautot "syövät kuormasta" - kuluttavat enemmän sähköä kuin laturi tuottaa / akku ottaa vastaan?
- kaikkiaeipidäuskoa
Nuo diodijutut tulee autoliikkeen suunnasta, tarkoitus sekoittaa kuluttajan päät. Nimim 22v sähköalalla.
- Printteri
Taas liikenteessä. Vain starttiakku meni uusiksi.
Huoltofirman antoi ohjeet:
Ylläpitolaturi on pidettävä aina kytkettynä, kun auto seisoo pakkasessa.
Kyl- mää vähän ihmettelen. - tottaperhana
Ei helvetti! En IKINÄ osta uudempaa pakua kun ukoilla on selkäpiitä karmivia juttuja akuista ym:sta! Pidän Haisulin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1293267
- 1091311
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2671285Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.651096Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791061Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr141056IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku57979- 30976
Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie42944- 46854