Uudehko Sprinter hyytyy joka talvi, kun saadaan kunnon pakkaset.
Nyt on jo kolmas kerta.
Kyseessä on nk. retkeilyauto, jossa startti- ja hupiakun pitäisi olla releellä erotettuja.
Viime talven kovimmilla pakkasilla molemmat akut menivät vaihtoon toista kertaa.
Asennettiin ylläpitolaturi.
Pahaksi onneksi pakkaset iskivät taas, kun oltiin lomilla, eikä akkulaturin piuha ollut kiinni. Nyt on taas akut paskana.
Mitään sähkölaitteita ei autossa ole ollut päällä, ellei lasketa auton omia aivotoimintoja.
Mitään vikaa ei merkkihuollossa ole löydetty. Sen kun ostat uudet akut joka vuosi.
Akun jäätyminen - vika vai ominaisuus?
13
178
Vastaukset
- AkutSäilyy
Akut jäätyy jos niitä säilyttää liian tyhjänä liian kylmässä.
Akkusi siis tyhjenevät huomaamattasi?- Printteri
Akkujen tyhjenemiseen ei ole mitään järjellistä syytä.
Varsinkaan, kun niitä ladataan nykyään ylläpitolaturilla.
MB merkkihuolto tutkii aina asiaa mielellään tuntiliksalla ja myy sitten uudet akut.
Siinä kaikki apu heidän puoleltaan - Printteri
Kyseessä on siis 2 4 pitkä/korkea "paku", ei mikään asuntoauto.
Webasto ja inventteri on erotettu starttiakusta toiselle akulle, ettei starttiakku vaan vahingossakaan tyhjenisi.
- BratwurstitPaaliinSäätiö
Saksalaisissa sana Talvi aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä, kuten olemme historiasta oppineet. Mikään ei ole muuttunut sitten toisen maailmansodan, kun Stalingradista palanneet harvat saksalaissotilaat tulivat kotiin hakaristilippu repaleina, ja kikkeli umpi jäässä.....
- Printteri
Ei naarata, sano savolainen kun eukko hukkui.
En ole törmännyt edes huhupuheissa siihen, että saksalaiset autot tai akut olisivat jotenkin oleellisesti muita huonompia pakkasenkestossaan. Tässä on kyse jostain muusta - pysytään asiassa!
- Parasiittivirtaako
Itse suosittelisin pienen 12v estodiodilla varustetun aurinkopaneelin jännitteentasaajan asentamista lähelle ikkunaa auton sisäpuolella. Tällöin aurinko paistaisi ikkunan läpi aurinkokennoon ja aurinkokenno sitten lataisi akkua. Estodiodi estää akkujen latauksen purkautumisen joten asennusta ei tarvitse poistaa lainkaan, vaan järjestelmä voi olla pysyvästi asennettuna autoon.
Normaalisti auton "aivot" kuluttavat virtaa noin 50 milliampeerin verran lepotilassa.
Voit esimerkiksi yleismittarilla yrittää mitata virran kulutusta laittamalla virran kulkemaan yleismittarin läpi. Tämä tapahtuu irroittamalla miinus kaapeli akusta ja laittamalla yleismittarin piuhat akun miinus navan ja miinus johdon välille. Sitten asetat yleismittarin mittaamaan ampeereita, yleensä 10A tai suurempi asento yleismittarista.
Sitten katsot yleismittarin lukemia, jos on paljon yli 50 milliampeeria niin autossasi jokin laite ottaa ylimääräistä "parasiitti virtaa", se voi olla joku päälle unohtunut laite tai viallinen laite. Sitten alat irrottelemaan ja laittelemaan takaisin sulakkeita sulakerasioista/paneeleista yksi kerrallaan ja samalla vertailet yleismittarin lukemia. Mahdollinen viallinen virta varastava laite selviää sitten kun yleismittarin lukemat putoavat normaalille tasolle kun irroitat oikean sulakkeen.- Printteri
Neuvosi meni ehkä vähän yli nykyisen ymmärrykseni, mutta googlaan ja opiskelen asiaa.
Nyt on jo reilusti pari tonnia samasta viasta maksettu merkkihuollolle, eikä vaan korjaannu..
Minun asiantuntemus ei riitä siihen, että löisin nyrkkiä pöytään ja vaatisin jotain. Eikä aavistustakaan, onko noita "parasiittivirtoja" koskaan mitattu. - Printteri
Estodiodeista eteenpäin tajusin mitä tarkoitit.
En silti uskalla irrotella mitään miinusnapoja mittauksia varten - vuosi sitten kun akut jäätyivät edellisen kerran, hajosi myös osa auton elektroniikasta.
- fordainarikki
Vajaa vuoden ikäinen transiitti alla ja kaupanpurkuvaatimus vetämässä. Syy auton sopimattomuus suomen olosuhteisiin, ilmenee mm akun jäätymisenä.
Jäätymisen syyt:
- osittain kokonaan puuttuva ja toisinaan riittämätön latausvirta ajon aikana
- riittämätön lämmöntuotto lämpö puhalluksessa
- em syystä vaaditaan jatkuvaa ajonaikaista penkinlämmittimien , lasilämmittimien ja puhalluksen kovaa päälläpitoa lisäksi vielä toppavaatetus.
Merkkihuollossa suositeltiin pitämään autoa latauksessa vähän kuin sähköautoa. Muuta korjaustoimenpidettä ei ollut antaa, tuo riitti selitykseksi.- Printteri
Jotain vastaavaa ongelmaa on nykyautoissa yleensäkin.
Ennenvanhaan starttiakkua käytettiin vain starttaamiseen.
Koneen käydessä käyttövirta tuli laturista ja laturin tuottamalla ylijäämällä ladattiin akkua. Kuolleellakin akulla pääsi määränpäähän, jos ei sammuttanut välillä konetta.
Nykyautot "syövät kuormasta" - kuluttavat enemmän sähköä kuin laturi tuottaa / akku ottaa vastaan?
- kaikkiaeipidäuskoa
Nuo diodijutut tulee autoliikkeen suunnasta, tarkoitus sekoittaa kuluttajan päät. Nimim 22v sähköalalla.
- Printteri
Taas liikenteessä. Vain starttiakku meni uusiksi.
Huoltofirman antoi ohjeet:
Ylläpitolaturi on pidettävä aina kytkettynä, kun auto seisoo pakkasessa.
Kyl- mää vähän ihmettelen. - tottaperhana
Ei helvetti! En IKINÄ osta uudempaa pakua kun ukoilla on selkäpiitä karmivia juttuja akuista ym:sta! Pidän Haisulin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2714687Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343040Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442857Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k292841Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761801Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061654Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 601429
- 951292
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2151180