Akun jäätyminen - vika vai ominaisuus?

Printteri

Uudehko Sprinter hyytyy joka talvi, kun saadaan kunnon pakkaset.
Nyt on jo kolmas kerta.

Kyseessä on nk. retkeilyauto, jossa startti- ja hupiakun pitäisi olla releellä erotettuja.
Viime talven kovimmilla pakkasilla molemmat akut menivät vaihtoon toista kertaa.
Asennettiin ylläpitolaturi.
Pahaksi onneksi pakkaset iskivät taas, kun oltiin lomilla, eikä akkulaturin piuha ollut kiinni. Nyt on taas akut paskana.
Mitään sähkölaitteita ei autossa ole ollut päällä, ellei lasketa auton omia aivotoimintoja.

Mitään vikaa ei merkkihuollossa ole löydetty. Sen kun ostat uudet akut joka vuosi.

13

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AkutSäilyy

      Akut jäätyy jos niitä säilyttää liian tyhjänä liian kylmässä.

      Akkusi siis tyhjenevät huomaamattasi?

      • Printteri

        Akkujen tyhjenemiseen ei ole mitään järjellistä syytä.
        Varsinkaan, kun niitä ladataan nykyään ylläpitolaturilla.

        MB merkkihuolto tutkii aina asiaa mielellään tuntiliksalla ja myy sitten uudet akut.
        Siinä kaikki apu heidän puoleltaan


      • Printteri

        Kyseessä on siis 2 4 pitkä/korkea "paku", ei mikään asuntoauto.
        Webasto ja inventteri on erotettu starttiakusta toiselle akulle, ettei starttiakku vaan vahingossakaan tyhjenisi.


    • BratwurstitPaaliinSäätiö

      Saksalaisissa sana Talvi aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä, kuten olemme historiasta oppineet. Mikään ei ole muuttunut sitten toisen maailmansodan, kun Stalingradista palanneet harvat saksalaissotilaat tulivat kotiin hakaristilippu repaleina, ja kikkeli umpi jäässä.....

      • Printteri

        Ei naarata, sano savolainen kun eukko hukkui.

        En ole törmännyt edes huhupuheissa siihen, että saksalaiset autot tai akut olisivat jotenkin oleellisesti muita huonompia pakkasenkestossaan. Tässä on kyse jostain muusta - pysytään asiassa!


    • Parasiittivirtaako

      Itse suosittelisin pienen 12v estodiodilla varustetun aurinkopaneelin jännitteentasaajan asentamista lähelle ikkunaa auton sisäpuolella. Tällöin aurinko paistaisi ikkunan läpi aurinkokennoon ja aurinkokenno sitten lataisi akkua. Estodiodi estää akkujen latauksen purkautumisen joten asennusta ei tarvitse poistaa lainkaan, vaan järjestelmä voi olla pysyvästi asennettuna autoon.

      Normaalisti auton "aivot" kuluttavat virtaa noin 50 milliampeerin verran lepotilassa.
      Voit esimerkiksi yleismittarilla yrittää mitata virran kulutusta laittamalla virran kulkemaan yleismittarin läpi. Tämä tapahtuu irroittamalla miinus kaapeli akusta ja laittamalla yleismittarin piuhat akun miinus navan ja miinus johdon välille. Sitten asetat yleismittarin mittaamaan ampeereita, yleensä 10A tai suurempi asento yleismittarista.
      Sitten katsot yleismittarin lukemia, jos on paljon yli 50 milliampeeria niin autossasi jokin laite ottaa ylimääräistä "parasiitti virtaa", se voi olla joku päälle unohtunut laite tai viallinen laite. Sitten alat irrottelemaan ja laittelemaan takaisin sulakkeita sulakerasioista/paneeleista yksi kerrallaan ja samalla vertailet yleismittarin lukemia. Mahdollinen viallinen virta varastava laite selviää sitten kun yleismittarin lukemat putoavat normaalille tasolle kun irroitat oikean sulakkeen.

      • Printteri

        Neuvosi meni ehkä vähän yli nykyisen ymmärrykseni, mutta googlaan ja opiskelen asiaa.
        Nyt on jo reilusti pari tonnia samasta viasta maksettu merkkihuollolle, eikä vaan korjaannu..

        Minun asiantuntemus ei riitä siihen, että löisin nyrkkiä pöytään ja vaatisin jotain. Eikä aavistustakaan, onko noita "parasiittivirtoja" koskaan mitattu.


      • Printteri

        Estodiodeista eteenpäin tajusin mitä tarkoitit.
        En silti uskalla irrotella mitään miinusnapoja mittauksia varten - vuosi sitten kun akut jäätyivät edellisen kerran, hajosi myös osa auton elektroniikasta.


    • fordainarikki

      Vajaa vuoden ikäinen transiitti alla ja kaupanpurkuvaatimus vetämässä. Syy auton sopimattomuus suomen olosuhteisiin, ilmenee mm akun jäätymisenä.

      Jäätymisen syyt:
      - osittain kokonaan puuttuva ja toisinaan riittämätön latausvirta ajon aikana
      - riittämätön lämmöntuotto lämpö puhalluksessa
      - em syystä vaaditaan jatkuvaa ajonaikaista penkinlämmittimien , lasilämmittimien ja puhalluksen kovaa päälläpitoa lisäksi vielä toppavaatetus.

      Merkkihuollossa suositeltiin pitämään autoa latauksessa vähän kuin sähköautoa. Muuta korjaustoimenpidettä ei ollut antaa, tuo riitti selitykseksi.

      • Printteri

        Jotain vastaavaa ongelmaa on nykyautoissa yleensäkin.

        Ennenvanhaan starttiakkua käytettiin vain starttaamiseen.

        Koneen käydessä käyttövirta tuli laturista ja laturin tuottamalla ylijäämällä ladattiin akkua. Kuolleellakin akulla pääsi määränpäähän, jos ei sammuttanut välillä konetta.

        Nykyautot "syövät kuormasta" - kuluttavat enemmän sähköä kuin laturi tuottaa / akku ottaa vastaan?


    • kaikkiaeipidäuskoa

      Nuo diodijutut tulee autoliikkeen suunnasta, tarkoitus sekoittaa kuluttajan päät. Nimim 22v sähköalalla.

    • Printteri

      Taas liikenteessä. Vain starttiakku meni uusiksi.

      Huoltofirman antoi ohjeet:
      Ylläpitolaturi on pidettävä aina kytkettynä, kun auto seisoo pakkasessa.

      Kyl- mää vähän ihmettelen.

    • tottaperhana

      Ei helvetti! En IKINÄ osta uudempaa pakua kun ukoilla on selkäpiitä karmivia juttuja akuista ym:sta! Pidän Haisulin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11362
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      100
      5771
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5141
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4009
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3521
    9. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3030
    Aihe