Akun jäätyminen - vika vai ominaisuus?

Printteri

Uudehko Sprinter hyytyy joka talvi, kun saadaan kunnon pakkaset.
Nyt on jo kolmas kerta.

Kyseessä on nk. retkeilyauto, jossa startti- ja hupiakun pitäisi olla releellä erotettuja.
Viime talven kovimmilla pakkasilla molemmat akut menivät vaihtoon toista kertaa.
Asennettiin ylläpitolaturi.
Pahaksi onneksi pakkaset iskivät taas, kun oltiin lomilla, eikä akkulaturin piuha ollut kiinni. Nyt on taas akut paskana.
Mitään sähkölaitteita ei autossa ole ollut päällä, ellei lasketa auton omia aivotoimintoja.

Mitään vikaa ei merkkihuollossa ole löydetty. Sen kun ostat uudet akut joka vuosi.

13

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AkutSäilyy

      Akut jäätyy jos niitä säilyttää liian tyhjänä liian kylmässä.

      Akkusi siis tyhjenevät huomaamattasi?

      • Printteri

        Akkujen tyhjenemiseen ei ole mitään järjellistä syytä.
        Varsinkaan, kun niitä ladataan nykyään ylläpitolaturilla.

        MB merkkihuolto tutkii aina asiaa mielellään tuntiliksalla ja myy sitten uudet akut.
        Siinä kaikki apu heidän puoleltaan


      • Printteri

        Kyseessä on siis 2 4 pitkä/korkea "paku", ei mikään asuntoauto.
        Webasto ja inventteri on erotettu starttiakusta toiselle akulle, ettei starttiakku vaan vahingossakaan tyhjenisi.


    • BratwurstitPaaliinSäätiö

      Saksalaisissa sana Talvi aiheuttaa ylimääräistä sydämentykytystä, kuten olemme historiasta oppineet. Mikään ei ole muuttunut sitten toisen maailmansodan, kun Stalingradista palanneet harvat saksalaissotilaat tulivat kotiin hakaristilippu repaleina, ja kikkeli umpi jäässä.....

      • Printteri

        Ei naarata, sano savolainen kun eukko hukkui.

        En ole törmännyt edes huhupuheissa siihen, että saksalaiset autot tai akut olisivat jotenkin oleellisesti muita huonompia pakkasenkestossaan. Tässä on kyse jostain muusta - pysytään asiassa!


    • Parasiittivirtaako

      Itse suosittelisin pienen 12v estodiodilla varustetun aurinkopaneelin jännitteentasaajan asentamista lähelle ikkunaa auton sisäpuolella. Tällöin aurinko paistaisi ikkunan läpi aurinkokennoon ja aurinkokenno sitten lataisi akkua. Estodiodi estää akkujen latauksen purkautumisen joten asennusta ei tarvitse poistaa lainkaan, vaan järjestelmä voi olla pysyvästi asennettuna autoon.

      Normaalisti auton "aivot" kuluttavat virtaa noin 50 milliampeerin verran lepotilassa.
      Voit esimerkiksi yleismittarilla yrittää mitata virran kulutusta laittamalla virran kulkemaan yleismittarin läpi. Tämä tapahtuu irroittamalla miinus kaapeli akusta ja laittamalla yleismittarin piuhat akun miinus navan ja miinus johdon välille. Sitten asetat yleismittarin mittaamaan ampeereita, yleensä 10A tai suurempi asento yleismittarista.
      Sitten katsot yleismittarin lukemia, jos on paljon yli 50 milliampeeria niin autossasi jokin laite ottaa ylimääräistä "parasiitti virtaa", se voi olla joku päälle unohtunut laite tai viallinen laite. Sitten alat irrottelemaan ja laittelemaan takaisin sulakkeita sulakerasioista/paneeleista yksi kerrallaan ja samalla vertailet yleismittarin lukemia. Mahdollinen viallinen virta varastava laite selviää sitten kun yleismittarin lukemat putoavat normaalille tasolle kun irroitat oikean sulakkeen.

      • Printteri

        Neuvosi meni ehkä vähän yli nykyisen ymmärrykseni, mutta googlaan ja opiskelen asiaa.
        Nyt on jo reilusti pari tonnia samasta viasta maksettu merkkihuollolle, eikä vaan korjaannu..

        Minun asiantuntemus ei riitä siihen, että löisin nyrkkiä pöytään ja vaatisin jotain. Eikä aavistustakaan, onko noita "parasiittivirtoja" koskaan mitattu.


      • Printteri

        Estodiodeista eteenpäin tajusin mitä tarkoitit.
        En silti uskalla irrotella mitään miinusnapoja mittauksia varten - vuosi sitten kun akut jäätyivät edellisen kerran, hajosi myös osa auton elektroniikasta.


    • fordainarikki

      Vajaa vuoden ikäinen transiitti alla ja kaupanpurkuvaatimus vetämässä. Syy auton sopimattomuus suomen olosuhteisiin, ilmenee mm akun jäätymisenä.

      Jäätymisen syyt:
      - osittain kokonaan puuttuva ja toisinaan riittämätön latausvirta ajon aikana
      - riittämätön lämmöntuotto lämpö puhalluksessa
      - em syystä vaaditaan jatkuvaa ajonaikaista penkinlämmittimien , lasilämmittimien ja puhalluksen kovaa päälläpitoa lisäksi vielä toppavaatetus.

      Merkkihuollossa suositeltiin pitämään autoa latauksessa vähän kuin sähköautoa. Muuta korjaustoimenpidettä ei ollut antaa, tuo riitti selitykseksi.

      • Printteri

        Jotain vastaavaa ongelmaa on nykyautoissa yleensäkin.

        Ennenvanhaan starttiakkua käytettiin vain starttaamiseen.

        Koneen käydessä käyttövirta tuli laturista ja laturin tuottamalla ylijäämällä ladattiin akkua. Kuolleellakin akulla pääsi määränpäähän, jos ei sammuttanut välillä konetta.

        Nykyautot "syövät kuormasta" - kuluttavat enemmän sähköä kuin laturi tuottaa / akku ottaa vastaan?


    • kaikkiaeipidäuskoa

      Nuo diodijutut tulee autoliikkeen suunnasta, tarkoitus sekoittaa kuluttajan päät. Nimim 22v sähköalalla.

    • Printteri

      Taas liikenteessä. Vain starttiakku meni uusiksi.

      Huoltofirman antoi ohjeet:
      Ylläpitolaturi on pidettävä aina kytkettynä, kun auto seisoo pakkasessa.

      Kyl- mää vähän ihmettelen.

    • tottaperhana

      Ei helvetti! En IKINÄ osta uudempaa pakua kun ukoilla on selkäpiitä karmivia juttuja akuista ym:sta! Pidän Haisulin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      68
      4286
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      68
      4136
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3552
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3123
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2792
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2562
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2324
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      21
      1446
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      157
      1272
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      74
      1049
    Aihe