Miten kuu voi etääntyä maasta

envaanymmärrä

Lähtökohtahan on se, että kuu kiertää maata maan muodostamassa painovoimakuopassa ja on siten ikään kuin ansassa. Liittyykö kuun etääntyminen auringon muodostamaan painovoimakuoppaan, vai millä lihaksilla kuu luulee pakenevansa?

54

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskee

      Kuu saa etääntymisenergiansa maapallon pyörimisen hidastumisesta.

      • Kepleri-itte

        Tarkennettuna kuu aiheuttaa gravitaatiollaan vuorovesi-imiön, joka hidastaa maan pyörimistä. Sen energia on pois kuun liike-energiasta ja se aiheuttaa kiertoliikkeen hidastumisen, joka taas Keplerin neliölain mukaan aiheuttaa kuun radan säteen kasvun.-


      • putoaminen
        Kepleri-itte kirjoitti:

        Tarkennettuna kuu aiheuttaa gravitaatiollaan vuorovesi-imiön, joka hidastaa maan pyörimistä. Sen energia on pois kuun liike-energiasta ja se aiheuttaa kiertoliikkeen hidastumisen, joka taas Keplerin neliölain mukaan aiheuttaa kuun radan säteen kasvun.-

        Maan kiertoradalla oleva kivi tms. putoaa lopulta Maahan kiertonopeuden hidastuessa, miksei Kuu käyttäydy samoin?


    • EiNiinYksinkertaista

      Siirtyminen korkeammalle ympyräradalle edellyttää potentiaalienergian muutosta joka on tuplasti liike-energian vähennys. Kyllä avaruusaluskin joka siirtyy korkeammalle radalle lisää nopeuttaan eikä jarruta. Kuun saama lisäenergia on pois maan pyörimisliikkeestä, painovoima-aallon hitaus aiheuttaa pienen kuun kiertoradan suuntaisen komponentin.

      • ei-näköjään-Kepleriksi

        Aivan oikein. Oikaisin väärässä paikassa.
        Tuo painovoima-aallon hitauskin on minulle hebreaa. Painovoima-aaltoja ei taida kyetä vielä havaitsemaan.


      • Anonyymi
        ei-näköjään-Kepleriksi kirjoitti:

        Aivan oikein. Oikaisin väärässä paikassa.
        Tuo painovoima-aallon hitauskin on minulle hebreaa. Painovoima-aaltoja ei taida kyetä vielä havaitsemaan.

        Kyetään, mutta ei planeettojen ja kuiden kokoluokassa syntyneitä gravitaatioaaltoja.


    • envaanymmärrä

      Siis tuleeko tuo kuun pakoenergia vuorovesi-ilmiöstä? Että maan voi sanoa linkoavan kuuta kauemmaksi?

      • HawkStephensfink

        Nimerkki envaanymmärrä kirjoitti: "Siis tuleeko tuo kuun pakoenergia vuorovesi-ilmiöstä? Että maan voi sanoa linkoavan kuuta kauemmaksi?"
        Jep. Netissä on sadoittain oikein hyviäkin selityksiä tuosta ilmiöstä kuvien kera ja jokunen suhteellisen laadukas videokin. Etsin takavuosina näkemääni selkeää kuvaa, jossa ilmiötä selitettiin yksinkertaisen vektorilaskennan kautta, mutten sitä nyt löytänyt. Ilmeisesti se oli poistettu esityksen sisältämän (pienehkön) epätarkkuuden takia. Jos jotakuta kiinnostaa, voin toki laittaa joitakin mielestäni kohtalaisen mukavia linkkejä, mutta löytää nuo halutessaan jokainen asiasta kiinnostunut itsekin.


    • nuo edelliset kommentithan ovat pelkkää sontaa.

      Maalla ja Kuulla on yhteinen painopiste, jota ne kiertää matkallaan Auringon ympäri.
      Se että Maan ja Kuun välimatka suurenee koko ajan, johtuu pelkästään siitä, että ne vaan sattuvat kiertämään sitä yhteistä painopistettä senverta railakkaa vauhtia, että välimatka kasvaa, eivätkä ole törmäämässä toisiinsa. (Ovat mahdollisesti joskus törmänneet) ja tämä seurausta just siitä.

    • Vuorovaikutus

      Kuun vetovoimasta Maapallolla muodostuva vuorovesi-ilmiö meressä muodostaa raskaamman kohdan, ikään kuin patin Maapallolle, ja koska patti on massaa, aiheuttaa se pattikohta hiukan suuremman vetovoiman myös vastavuoroisesti Kuun suuntaan. Maapallo pyörii kierroksen vuorokaudessa, ja Kuu pyörii aina sama puoli kohti Maata lukittuneena yhden kierroksen Maan ympäri vajaassa kuukaudessa. Koska Maapallo pyörii nopeasti akselinsa ympäri, jarruttaa Kuu Maan pyörimistä vetäessään sitä pattikohtaa itseensä päin ikään kuin kahvasta. Maapallo vetovoimallaan myös tietysti vaikuttaa Kuun liikkumiseen, mutta se on minulle jäänyt eräselväksi, että kiihdyttääkö Maa massapatillaan samalla Kuuta?

      • EiNiinYksinkertaista

        Itse asiassa niitä "patteja" muodostuu kaksi, suurempi kuun puolelle ja hieman pienempi maan vastakkaiselle puolelle. Vesimassojen siirtymisellä on hitautta ja siksi "pattien" huippujen muodostama linja ei ole suoraan kuuta kohti vaan hieman sen etupuolelle. Maan vetovoimapainopiste ei ole suoraan kohti maan keskipistettä vaan hieman kuun kulkusuunnan puolella. Siitä syntyy pieni kuuta nopeuttava komponentti.


      • HawkStephensfink
        EiNiinYksinkertaista kirjoitti:

        Itse asiassa niitä "patteja" muodostuu kaksi, suurempi kuun puolelle ja hieman pienempi maan vastakkaiselle puolelle. Vesimassojen siirtymisellä on hitautta ja siksi "pattien" huippujen muodostama linja ei ole suoraan kuuta kohti vaan hieman sen etupuolelle. Maan vetovoimapainopiste ei ole suoraan kohti maan keskipistettä vaan hieman kuun kulkusuunnan puolella. Siitä syntyy pieni kuuta nopeuttava komponentti.

        Erinomainen kuvaus asiasta. Muuta ei varmaan tarvitse tietää, mutta lisään kuitenkin yhden detaljin. Muinaisten koralliriuttojen kasvusta yms. on päätelty Maan aikoinaan pyörineen paljon nopeammin. Vuorokausi oli n. 620 miljoonaa vuotta sitten vain 21-tuntinen. Oliko se kesäaikaa ja laskettiinko ruokatunti mukaan, sitä en saanut selville. Iso-D varmaan kertoo asiasta perustellun mielipiteen - edellyttäen, että ryhtyy hänkin kommentoimaan pelkkää sontaa. Se edellyttäisi häneltä kyllä melkoista tason nostoa, joten en tietenkään voi moista pyytää. :)
        Tuon ajan jälkeen on sitten yhtä ja toista tapahtunut, Maan akseli on osoittanut hiukan eri suuntiin, ratatason kaltevuus on pikkasen vaihdellut ja mannerlaatat vaeltaneet. Terveiset muillekin fossiileille.


      • Anonyymi
        EiNiinYksinkertaista kirjoitti:

        Itse asiassa niitä "patteja" muodostuu kaksi, suurempi kuun puolelle ja hieman pienempi maan vastakkaiselle puolelle. Vesimassojen siirtymisellä on hitautta ja siksi "pattien" huippujen muodostama linja ei ole suoraan kuuta kohti vaan hieman sen etupuolelle. Maan vetovoimapainopiste ei ole suoraan kohti maan keskipistettä vaan hieman kuun kulkusuunnan puolella. Siitä syntyy pieni kuuta nopeuttava komponentti.

        Patit myös tekee maasta vähän littanan


    • vastaus_soikio

      Kuun rata ei ole täydellinen ympyrä. Se on pikemminkin jonkinlainen soikio jossa on minimi- ja maksimietäisyys maasta.
      Kelpaako ?

      • HawkStephensfink

        Nimimerkki vastaus_soikio kirjoitti: "
        Kuun rata ei ole täydellinen ympyrä. Se on pikemminkin jonkinlainen soikio jossa on minimi- ja maksimietäisyys maasta.
        Kelpaako ?
        Mulle kelpaa todella mainiosti. Jos mä sitten haluan ihan välttämättä tajuta miksei joka kuukausi ole Kuun- ja Auringonpimennyksiä, niin mun tarttee vain lisätä se sivuseikka, ettei Kuun ja Maan ratatasot ole ihan samassa linjassa. Jos mä sitten pohtisin noita median "Super-Kuu"-hömpötyksiä, eli miks Kuu on sitten joskus hiukan keskimääräistä lähempänä, vaikka se kaiken kaikkiaan kuitenkin edelleen hiljalleen etääntyy, niin mun tarttis lisätä jo rasittavan paljon selitystä - ja se ei enää tunnu kivalta. (Ks. esim: https://en.wikipedia.org/wiki/Orbit_of_the_Moon)
        Ja jos mä alkaisin miettiä vielä noita tässäkin keskustelussa mainittuja muita kivenmurikoita, niin mun tarttis kai perehtyä jonkinverran kiertoratamekaniikkaan. (Ks. esim: https://tdjamaluddin.wordpress.com/2011/ ; kuva n:o 9)
        Kiertoratamekaniikka nykymuodossaan on mulle tosi työlästä, joten sun vastaus on just hyvä! :)


    • envaanymmärrä

      Tästä syntyi jatkokysymys, että antaako merenpinnan nousu lisää voimaa tähän ilmiöön? Eli onko ilmaston lämpeneminen vieläkin pahempi juttu kuin ajatellaan?

      • HawkStephensfink

        Nimimerkki envaanymmärrä kirjoitti:" Tästä syntyi jatkokysymys, että antaako merenpinnan nousu lisää voimaa tähän ilmiöön? Eli onko ilmaston lämpeneminen vieläkin pahempi juttu kuin ajatellaan? "
        Ymmärrän, että tarkoitetaan vuorovesi-ilmiötä. Siihen merenpinnan (ja myös maanpinnan) nousut ja laskut antavat oleellisesti voimaa kaiken kaikkiaan. Ilman niitä ei minun ymmärtääkseni Kuun vähittäistä etääntymistä juuri havaittaisi. Vähittäinen useamman vuoden kuluessa tapahtuva realistinen merenpinnan nousu ei sinällään muuta Maa-Kuu-järjestelmän ominaisuuksia paljon nimeksikään. Minun maallikon mielipiteeni mukaan vaikutus on niin minimaalisen pieni, että se hukkuu käytännössä laskennallisiin epätarkkuuksiin ja mahtuu virherajojen sisään. Tämä vastaus tuli sitten ihan lonkalta, joten voin olla väärässä. Toivottavasti muut korjaavat, jos niin sattui käymään. Kiitos kivasta jatkokysymyksestä.


      • HawkStephensfink kirjoitti:

        Nimimerkki envaanymmärrä kirjoitti:" Tästä syntyi jatkokysymys, että antaako merenpinnan nousu lisää voimaa tähän ilmiöön? Eli onko ilmaston lämpeneminen vieläkin pahempi juttu kuin ajatellaan? "
        Ymmärrän, että tarkoitetaan vuorovesi-ilmiötä. Siihen merenpinnan (ja myös maanpinnan) nousut ja laskut antavat oleellisesti voimaa kaiken kaikkiaan. Ilman niitä ei minun ymmärtääkseni Kuun vähittäistä etääntymistä juuri havaittaisi. Vähittäinen useamman vuoden kuluessa tapahtuva realistinen merenpinnan nousu ei sinällään muuta Maa-Kuu-järjestelmän ominaisuuksia paljon nimeksikään. Minun maallikon mielipiteeni mukaan vaikutus on niin minimaalisen pieni, että se hukkuu käytännössä laskennallisiin epätarkkuuksiin ja mahtuu virherajojen sisään. Tämä vastaus tuli sitten ihan lonkalta, joten voin olla väärässä. Toivottavasti muut korjaavat, jos niin sattui käymään. Kiitos kivasta jatkokysymyksestä.

        En ala korjailemaan tekstejäsi, mutta komppaan vähän. Merien keskisyvyys on n. 3800 metriä. Vuosisadan loppuun mennessä on ennustettu merenpinnan nousuksi vajaa metri ja siitä eteenpäin ennusteet ovat hyvin epävarmoja. Vaikka meret nousisivat 3,8 m olisi silläkin vasta promillen vaikutus vesimassaan. Vaikka se vaikuttaisi etääntymiseen täysimääräisenä (mitä epäilen), puhuttaisiin n. 0,04 mm:n vuosittaisesta lisäyksestä etääntymiseen.


      • HawkStephensfink
        agnoskepo kirjoitti:

        En ala korjailemaan tekstejäsi, mutta komppaan vähän. Merien keskisyvyys on n. 3800 metriä. Vuosisadan loppuun mennessä on ennustettu merenpinnan nousuksi vajaa metri ja siitä eteenpäin ennusteet ovat hyvin epävarmoja. Vaikka meret nousisivat 3,8 m olisi silläkin vasta promillen vaikutus vesimassaan. Vaikka se vaikuttaisi etääntymiseen täysimääräisenä (mitä epäilen), puhuttaisiin n. 0,04 mm:n vuosittaisesta lisäyksestä etääntymiseen.

        Pääosa vesimassasta tulisi minun mielestäni jäämassasta; erilaisten paikallisten jäätiköiden sulamisvesistä. Planeetan massaan ei tämäntyyppisellä muutoksella olisi käytännössä varsinaista merkitystä lainkaan, eikä siksi myöskään sen kummempaa vaikutusta Maa-Kuu-systeemiin. Vaikuttavatko paikallisesti poistuvat jäämassat sitten esim. keskipakovoimien muutosten kautta Maan pyörimisliikkeeseen, sitä lähinnä funtsin ja tulin tulokseen, ettei siinäkään piile mitään suurta summavaikutusta, vaikka paikallisesti taatusti porukkaa järkyttääkin. Jäätiköiden 'painopiste' on sen verran lähempänä napoja, että massan siirtymistä päiväntasaajalle kompensoi osaksi korkeampien leveysasteiden hyrrävoiman pieneneminen ja suuri osa sulavista jäistä on jo 'valmiiksi' merenpinnan tasolla. Kosminen piruetti ei tuosta tahtiaan muuta. Merenpohja tietenkin reagoi jnkv. vesimassan kasvuun, mutta sitä en huomioi lainkaan, kun en ole geo- sen paremmin kuin planetologikaan. Momenttiahan pintakerroksella on, mutta koko höskän massasta sen osuus on hyvin pieni.
        Enemmän sitten kiinnostaa muut kuut kuin Kuu. :) Ks esim: http://www.iflscience.com/space/earth-s-other-moon-and-its-crazy-orbit-could-reveal-mysteries-solar-system


    • kuu_pohdintaa

      Kuinkas lähellä se kuu on ollut sitten kun se kiersi kaikkein lähimmillään maata? Koska kuun rata vakiintui maata kiertämään vai onko se ollut maan kiertolainen niin kauan kuin maakin on ollut olemassa?

      Maapallon kuu taitaa olla suhteettoman suuri verrattuna muiden planeettojen kuihin. Joskus kai oletettiin että kuu on irronnut maasta jostain tyynenmeren kohdilta jonkinlaisen planetaarisen törmäyksen seurauksena. Onko tämä teoria vielä pätevä nykytietämyksen mukaan?

    • mietintää

      Tässä lisämiettimistä:
      Entä kun kuu on tarpeeksi kaukana maasta ja maan nopeus on hidastunut reippaasti - ja kuu ottaa ja irtoaa maapallon otteesta... Tällöinhän maapallon kiertonopeus nousee nopeasti. Mitä luulette että tapahtuu?

      • mikä sen kiertonopeuden nostaa. Luulis että molemmat lähtee sitten syöksymään kohti Aurinkoa, kun ei ole enää kuin oma massa mukana.


      • HawkStephensfink

        Nimimerkille "mietintää". Kuu jatkaa etääntymistään Maasta seuraavat 50 miljardia vuotta (ellei jotain nykytiedon ulottumattomissa olevaa satu ennen sitä). Silloin Kuulta kestää Maan kiertäminen 47 päivää nykyisen 27.3 päivän asemesta.
        En ryhdy luulemaan noin etäisiä asioita. Tiedän, että tuotakin paljon kauemmas ulottuvia laskelmia on asiasta tehty ja tulokset voi löytää jopa minunlaiseni maallikon kirjahyllystä.
        Mistä päättelet Kuun irtoavan 'maapallon otteesta' ja miksi 'maapallon kiertonopeus' nousisi nopeasti?


      • HawkStephensfink
        iso-D kirjoitti:

        mikä sen kiertonopeuden nostaa. Luulis että molemmat lähtee sitten syöksymään kohti Aurinkoa, kun ei ole enää kuin oma massa mukana.

        Aurinkohan se menettää massaansa ja hyvin yleisen käsityksen mukaan laajenee jo n. 5 mrd. vuoden kuluttua likipitäen Maan radalle asti. Silloin on tietenkin Maan ja Kuun kohtalo hivenen vaakalaudalla. Muitakin tuollaisia pieniä katastrofeja voi sattua, mutta tuo, ettei 'oma massa' olisi enää mukana? Ethän nyt vaan kirjoita pelkkää sontaa? :)


      • HawkStephensfink kirjoitti:

        Aurinkohan se menettää massaansa ja hyvin yleisen käsityksen mukaan laajenee jo n. 5 mrd. vuoden kuluttua likipitäen Maan radalle asti. Silloin on tietenkin Maan ja Kuun kohtalo hivenen vaakalaudalla. Muitakin tuollaisia pieniä katastrofeja voi sattua, mutta tuo, ettei 'oma massa' olisi enää mukana? Ethän nyt vaan kirjoita pelkkää sontaa? :)

        häh(!)


      • HawkStephensfink kirjoitti:

        Aurinkohan se menettää massaansa ja hyvin yleisen käsityksen mukaan laajenee jo n. 5 mrd. vuoden kuluttua likipitäen Maan radalle asti. Silloin on tietenkin Maan ja Kuun kohtalo hivenen vaakalaudalla. Muitakin tuollaisia pieniä katastrofeja voi sattua, mutta tuo, ettei 'oma massa' olisi enää mukana? Ethän nyt vaan kirjoita pelkkää sontaa? :)

        sulla on näköjään joku lukuhäiriö. Samanlainen tapaus oli joku aika sitten, en muista olitko sinä, vai joku muu. Ajattelin että ei kehtaa ruveta vääntämään tyyppien kanssa, jokka eivät edes ymmärrä lukemaansa.


      • iso-D kirjoitti:

        sulla on näköjään joku lukuhäiriö. Samanlainen tapaus oli joku aika sitten, en muista olitko sinä, vai joku muu. Ajattelin että ei kehtaa ruveta vääntämään tyyppien kanssa, jokka eivät edes ymmärrä lukemaansa.

        Tietenkin aurinko menettää massaansa. Eihän se säteilyenergia tyhjästä tule. Vedyn fuusioituessa lopputulos on kevyempi kuin fuusioituvien atomien massat. Massojen erotus muuttuu energiaksi. Muutenkin HS:n kommentti oli aivan asiallinen ja noudattaa nykytieten käsitystä.
        En tiedä, mitä taas sekoilet, mutta jos joku täällä ei ymmärrä lukemaansa, niin sinä. Jos nyt yleensäkään olet aiheesta ikinä mitään lukenut.


      • HawkStephensfink
        iso-D kirjoitti:

        sulla on näköjään joku lukuhäiriö. Samanlainen tapaus oli joku aika sitten, en muista olitko sinä, vai joku muu. Ajattelin että ei kehtaa ruveta vääntämään tyyppien kanssa, jokka eivät edes ymmärrä lukemaansa.

        Ei mulla ole mitään lukuhäiriötä. Ajatuksesi, 'että ei kehtaa ruveta vääntämään tyyppien kanssa, jokka eivät edes ymmärrä lukemaansa' on minusta varsin hyvä. Noudatan sitä itsekin jatkossa, joten en toiste keskustele kanssasi - eikä sinunkaan kannata kirjoittaa minua varten mitään. Kaikkea hyvää.


      • HawkStephensfink kirjoitti:

        Ei mulla ole mitään lukuhäiriötä. Ajatuksesi, 'että ei kehtaa ruveta vääntämään tyyppien kanssa, jokka eivät edes ymmärrä lukemaansa' on minusta varsin hyvä. Noudatan sitä itsekin jatkossa, joten en toiste keskustele kanssasi - eikä sinunkaan kannata kirjoittaa minua varten mitään. Kaikkea hyvää.

        oikein hyvä(!)

        "mutta tuo, ettei 'oma massa' olisi enää mukana? Ethän nyt vaan kirjoita pelkkää sontaa? :)"

        vs

        "kun ei ole enää kuin oma massa mukana."

        -tavaa tuo edellinen kirjain kirjaimelta ja mieti sitten onko sinulla lukuhäiriö vai ei(!)

        -vastaava tapaus taisi olla jostain muusta asiasta tuon 'agnoskepon' kanssa.

        -oletteko te tyhmiä, vai mikä teitä oikein vaivaa. Ainoa asia mikä teillä onnistuu on vittuilu. Keksitte saatana vaikka tyhjästä jotain, että saatte vittuilla jollekkin.

        -minä en ole vittuillut täällä kenellekkään muulle kuin 'kollimaattorille' mutta se onkin ihan fiksu tyyppi, ,,, verrattuna teihin lukutaidottomiin mulkkuihin(!)


    • jyrkkäehkä
    • Ei-järjen-häivää

      "Luulis että molemmat lähtee sitten syöksymään kohti Aurinkoa, kun ei ole enää kuin oma massa mukana."
      Lukee tuon lauseen kuinka hitaasti tahansa, niin ei siinä mitään järkeä ole. Voitko avata, mitä tarkoitit. Agnoskepon jutut ymmärrän kyllä kuin myös nimimerkin "HawkStephensfink". Molemmat osaavat ilmaista itsensä melko selvästi ja tuntuvat myös ymmärtävän, mistä kirjoittavat. Toisin on sinun kohdallasi. Tuotakaan lainaamaani lausetta en kykene tajuamaan, en sitten millään.

    • kuuhulluko

      Kuu loittonee joka vuosi maapallosta, vaan eikös sen lopputuloksena pitänyt olla karkaaminen muille maille jo ihan alle miljardissa vuodessa, muistelisin joskus lukeneeni. Asiasta kolmanteen, onko tuota etääntymistä mahdollista pysäyttää tai ainakin hidastaa vaikkapa säännöllisin väliajoin esim. törmäyttämällä kuuhun joitain kappaleita ? Ajatusleikkinä jos havaitaan vaikka se suuri kappale maahan törmäyskurssilla tai likelle sitä tulossa riittävän ajoissa ja kyetään kontrolloimaan kappaleen suuntaa ja ehkä vauhtiakin jonkin verran mahdollistaen näin ehkä sen törmäyttämisen kuuhun. Siinä samalla pysäyttäen/hidastaen kuun etääntymistä maasta ainakin jonkin pituiseksi ajaksi.

      • päissään-lasku

        Minäkin luin kreationistisivustolta, että kressut olivat laskeneet kuun etääntymistä ja tulleet siihen tulokseen, että kuu olisi karannut muutamassa miljoonassa vuodessa paljon kauemmas. Laskelmassa oli melko tarkasti tuhatkertainen virhe.

        Oletetaan, että etääntymisnopeus olisi vakio 4 cm/v, mitä se ei varmasti ole. Se on ollut alkuun paljonkin nopeampaa. Lähes oikealle hehtaarille silläkin kyllä päästään ja ihan päissäänlaskulla.
        4cm/v tarkoittaa 4m/100 v eli 4 km/ 100 000 v. Miljardissa vuodessa kuu etääntyisi tuolla vauhdilla n. 40 000 km. Nykyisellä vauhdillaan kuu olisi siis etääntynyt vasta n. 180 000 km, kun todellinen välimatka on n. 380 000 km.
        Ei se miljardissa vuodessa mihinkään karkaa.


      • Laskee

        >Kuu loittonee joka vuosi maapallosta, vaan eikös sen lopputuloksena pitänyt
        >olla karkaaminen muille maille jo ihan alle miljardissa vuodessa,

        Etääntymisnopeus pienenee etäisyyden neliössä, jos se on suoraan suhteessa gravitaation voimakkuuteen.


      • 1ynnä1

        Luulisi tosiaan, että kuu jäisi kuitenkin jollekin radalle kiertämään eikä karkaisi kokonaan.


      • HawkStephensfink
        1ynnä1 kirjoitti:

        Luulisi tosiaan, että kuu jäisi kuitenkin jollekin radalle kiertämään eikä karkaisi kokonaan.

        Sama luulo on mulla. Siinä vaiheessa, kun Maa on menettänyt vihdoin pyörimisliikkeensä energiat muille taivaankappaleille, etenkin Kuulle, se jää vaihelukkoon ja kääntää aina saman puolensa Kuulle - kuten nyt Kuu Maalle. Silloin ei enää Maan vuorovesi ole etäännyttämässä Kuuta Maasta ja Kuu jäänee silloiselle radalleen. Tähän menee kuitenkin miljardeja vuosia ja laskujen perusoletuksiin sisältyvien virheiden merkitys kasvaa niin pitkillä aikaväleillä. Ei ole kovin todennäköistä, mutta silti kuitenkin täysin mahdollista, että Aurinkokunnassa tapahtuu vuosimiljardien aikana esimerkiksi erinäisiä planeettojen ratamuutoksia, jotka voivat tietyin edellytyksin vaikuttaa merkittävästi Maa-Kuu-systeemiin. Auringon muutos punaiseksi jättiläiseksi osataan ennakoida, mutta senkään prosessin yksityiskohdista ei olla vielä täysin varmoja. Nykykäsityksen mukaan sellainen olisi vuorossa paljon ennen kuin Maa ehtii vaihelukkiutua Kuun kanssa. Edellyttäen, että Auringon pintaosat nielaisevat Maan ja Kuun jo 5 miljardin vuoden kuluttua, ei ole ehkä mielekästä laskea paljoa sitä pitemmälle menevien tapahtumien ajankohtaa. Kyllähän Kuu edelleen kiertäisi Maata pitkät ajat harvan kaasupilven kätköissäkin, mutta systeemin energiat muuttuisivat tavalla, jota ei tällä hetkellä tiedetä. Mitä kaikkea Maahan ja Kuuhun sitten osuu jo ennen tuota epookkia, siitäkään ei ole tarkkaa tietoa. Arvioita kyllä on.


      • HawkStephensfink kirjoitti:

        Sama luulo on mulla. Siinä vaiheessa, kun Maa on menettänyt vihdoin pyörimisliikkeensä energiat muille taivaankappaleille, etenkin Kuulle, se jää vaihelukkoon ja kääntää aina saman puolensa Kuulle - kuten nyt Kuu Maalle. Silloin ei enää Maan vuorovesi ole etäännyttämässä Kuuta Maasta ja Kuu jäänee silloiselle radalleen. Tähän menee kuitenkin miljardeja vuosia ja laskujen perusoletuksiin sisältyvien virheiden merkitys kasvaa niin pitkillä aikaväleillä. Ei ole kovin todennäköistä, mutta silti kuitenkin täysin mahdollista, että Aurinkokunnassa tapahtuu vuosimiljardien aikana esimerkiksi erinäisiä planeettojen ratamuutoksia, jotka voivat tietyin edellytyksin vaikuttaa merkittävästi Maa-Kuu-systeemiin. Auringon muutos punaiseksi jättiläiseksi osataan ennakoida, mutta senkään prosessin yksityiskohdista ei olla vielä täysin varmoja. Nykykäsityksen mukaan sellainen olisi vuorossa paljon ennen kuin Maa ehtii vaihelukkiutua Kuun kanssa. Edellyttäen, että Auringon pintaosat nielaisevat Maan ja Kuun jo 5 miljardin vuoden kuluttua, ei ole ehkä mielekästä laskea paljoa sitä pitemmälle menevien tapahtumien ajankohtaa. Kyllähän Kuu edelleen kiertäisi Maata pitkät ajat harvan kaasupilven kätköissäkin, mutta systeemin energiat muuttuisivat tavalla, jota ei tällä hetkellä tiedetä. Mitä kaikkea Maahan ja Kuuhun sitten osuu jo ennen tuota epookkia, siitäkään ei ole tarkkaa tietoa. Arvioita kyllä on.

        missä vaiheessa maasta häviää meret, kuten sisarplaneetastamme Venuksesta? Jotkut kun jopa väittää että ihminen toimillaan voi aiheuttaa Maan muuttumisen Venuksen kaltaiseksi. Venukselta puuttuu kuu... Olisiko meidän Kuu syypää siihen, että meillä on meret ja elämää?


      • Anonyymi
        iso-D kirjoitti:

        missä vaiheessa maasta häviää meret, kuten sisarplaneetastamme Venuksesta? Jotkut kun jopa väittää että ihminen toimillaan voi aiheuttaa Maan muuttumisen Venuksen kaltaiseksi. Venukselta puuttuu kuu... Olisiko meidän Kuu syypää siihen, että meillä on meret ja elämää?

        Kuu-Maa laskelmia kiertoradoista ei kannata tehdä kovin pitkälle vuosimiljardeissa laskien, koska jo 1,5 miljardin vuoden kuluttua Aurinko on kuumentunut niin paljon, että meret ovat Maapallolta haihtuneet pois. Sen jälkeen ei ole vuorovesi-ilmiötä vaikuttamassa Kuuhun.

        Ihmiskunnan kannalta jo 600 - 700 miljoonan vuoden kuluttua Maapallolla on niin kuuma, ettei se ole elinkelpoinen ihmiselle.

        Kun muistaa, että ihmiskunnan historia on vasta alle 10 miljoonaa vuotta ylipäänsä, niin aikajakso 600-700 vuosimiljoonaa on kuitenkin pitkä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuu-Maa laskelmia kiertoradoista ei kannata tehdä kovin pitkälle vuosimiljardeissa laskien, koska jo 1,5 miljardin vuoden kuluttua Aurinko on kuumentunut niin paljon, että meret ovat Maapallolta haihtuneet pois. Sen jälkeen ei ole vuorovesi-ilmiötä vaikuttamassa Kuuhun.

        Ihmiskunnan kannalta jo 600 - 700 miljoonan vuoden kuluttua Maapallolla on niin kuuma, ettei se ole elinkelpoinen ihmiselle.

        Kun muistaa, että ihmiskunnan historia on vasta alle 10 miljoonaa vuotta ylipäänsä, niin aikajakso 600-700 vuosimiljoonaa on kuitenkin pitkä.

        En tiedä, mitä tarkoitat ihmiskunnalla. Ihmisen (Homo suvun) ja simpanssin yhteinen kantaisä eli n. 6-7 miljoonaa vuotta sitten. Homo suvun iäksi on arvioitu pari miljoonaa vuotta. Homo sapiens sapiens kehittyi vasta n. 200 000 vuotta sitten.
        Nisäkäslajien keskimääräinen sukupuuttoaika on n. 4 miljoonaa vuotta. Tuskin ihmisenkään kohdalla kannattaa sadoista miljoonista puhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mitä tarkoitat ihmiskunnalla. Ihmisen (Homo suvun) ja simpanssin yhteinen kantaisä eli n. 6-7 miljoonaa vuotta sitten. Homo suvun iäksi on arvioitu pari miljoonaa vuotta. Homo sapiens sapiens kehittyi vasta n. 200 000 vuotta sitten.
        Nisäkäslajien keskimääräinen sukupuuttoaika on n. 4 miljoonaa vuotta. Tuskin ihmisenkään kohdalla kannattaa sadoista miljoonista puhua.

        niin, noita miljoonia vuosia ihmetellyt moni muukin. Ilmeisesti joku kahdella jalalla kävelevä apina on ollut 200 000 vuotta sitten. Missä vaiheessa sitten voi puhua älykkäästä ihmisestä, se lienee vasta tuhansien vuosien asteikolla.

        Evoluutiota ajatellen ihmisen kehitys on ollu todella huima. Toisaalta vieläkin eräissä maanosissa on lähes villi-ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuu-Maa laskelmia kiertoradoista ei kannata tehdä kovin pitkälle vuosimiljardeissa laskien, koska jo 1,5 miljardin vuoden kuluttua Aurinko on kuumentunut niin paljon, että meret ovat Maapallolta haihtuneet pois. Sen jälkeen ei ole vuorovesi-ilmiötä vaikuttamassa Kuuhun.

        Ihmiskunnan kannalta jo 600 - 700 miljoonan vuoden kuluttua Maapallolla on niin kuuma, ettei se ole elinkelpoinen ihmiselle.

        Kun muistaa, että ihmiskunnan historia on vasta alle 10 miljoonaa vuotta ylipäänsä, niin aikajakso 600-700 vuosimiljoonaa on kuitenkin pitkä.

        Tuo on höpöä.
        Vedellä ei ole suurta merkitystä Kuuta kiihdyttävässä vuorovesi-ilmiössä. Mannerlaattojen pystysuuntainen edestakainen liike kiihdyttää Kuuta vaikka mitään vettä ei olisikaan.
        Mannerlaatat nousevat ja laskeutuvat puolisen metriä Maan pyöriessä ja Kuun kulkiessa ohi. Muutaman kilometrin paksuinen vesikerros ei asiaan paljon vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mitä tarkoitat ihmiskunnalla. Ihmisen (Homo suvun) ja simpanssin yhteinen kantaisä eli n. 6-7 miljoonaa vuotta sitten. Homo suvun iäksi on arvioitu pari miljoonaa vuotta. Homo sapiens sapiens kehittyi vasta n. 200 000 vuotta sitten.
        Nisäkäslajien keskimääräinen sukupuuttoaika on n. 4 miljoonaa vuotta. Tuskin ihmisenkään kohdalla kannattaa sadoista miljoonista puhua.

        Minäkään en tiedä, miten ymmärrät "alle 10 miljoonaa" vuotta? Mielestäni sitä on 6-7 miljoonaa kuten myös 200 000 vuotta.

        Mutta oikeasti "ihmiskunnan" historia on pidempi, sillä on arvioitu simpanssin kanssa olevan kantaisän olleen 9 miljoonaa vuotta sitten. Homo-suvun ikäkin on tarkentunut kolmeen miljoonaan v.

        H Sapien sapiens taitaa sekin olla lähemmäs 500 000 v. vanha.


    • Huutiukko

      Katso nyt aluksi Wikipediasta Moon ja sieltä osio Tidal effects. Artikkelista löytyy sitten aika liuta referennsejä joista asiaa voi tutkia tarkemmin.

    • Syynsä-jokaisella

      Kuu on juustoa, ja se etääntyy maasta keksipakoisvoiman takia.

      • näin-se-menee

        Ei, vaan syynä ovat kuuhiiret, jotka ovat Marsin prätkähiirien alalaji. Kun kuuhiiret syövät juustoista kuuta, se kevenee ja tietenkin kevyt nousee ylemmäs kuin raskas.


      • Anonyymi
        näin-se-menee kirjoitti:

        Ei, vaan syynä ovat kuuhiiret, jotka ovat Marsin prätkähiirien alalaji. Kun kuuhiiret syövät juustoista kuuta, se kevenee ja tietenkin kevyt nousee ylemmäs kuin raskas.

        Entä jos Ne mars hiiret lihoaa


    • Anonyymi

      Kuu kiertää kehää noin 3000km korkeudella maailmamme yläpuolella. Koska kuu on kaasua, niin se putoaa ylöspäin niinkuin esim. vappupallot ja säähavaintopallot.

    • Anonyymi

      elikkä Kuu - Maa systeemissä Maapallon pyöriminen hidastuu ja Kuun kierto maan ympäri myös hidastuu. Silti joku vetää Kuuta pois Maasta, vai miten se oli.

      Kysynkin, onko tulevaisuudessa Kuun ja Maan samat puolet vastakkain, ku ne pörräävät Aurinkoa ympäri. Ei tarvii laskee millonka näin tapahtuu, mutta näinkö siis on käymässä, jos ei upota paisuvaan Aurinkoon ennen sitä.

      Vielä haluaisin tietää, että ovatko kaikki planeettamme putoamassa Aurinkoon, vai onko joku karkaamassa, niinkuin Kuu meiltä?

      Olis mulla muutakin mielessä, mutta tuskin täällä kukaan osaa vastata mihinkään asiallisesti, joten tää nyt tässä tälläkertaa.

      • Anonyymi

        "Silti joku vetää Kuuta pois Maasta, vai miten se oli."

        Ei vedä, vaan työntää.

        "Kysynkin, onko tulevaisuudessa Kuun ja Maan samat puolet vastakkain, ku ne pörräävät Aurinkoa ympäri."

        Ovat vastakkain - kuten edelläkin jo kerrottiin.

        "Vielä haluaisin tietää, että ovatko kaikki planeettamme putoamassa Aurinkoon, vai onko joku karkaamassa, niinkuin Kuu meiltä?"

        Eivät kaikki. Vain "sisimmät".

        Siinä sinulle asiallisuutta, apina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Silti joku vetää Kuuta pois Maasta, vai miten se oli."

        Ei vedä, vaan työntää.

        "Kysynkin, onko tulevaisuudessa Kuun ja Maan samat puolet vastakkain, ku ne pörräävät Aurinkoa ympäri."

        Ovat vastakkain - kuten edelläkin jo kerrottiin.

        "Vielä haluaisin tietää, että ovatko kaikki planeettamme putoamassa Aurinkoon, vai onko joku karkaamassa, niinkuin Kuu meiltä?"

        Eivät kaikki. Vain "sisimmät".

        Siinä sinulle asiallisuutta, apina.

        et tiedä asiasta mitään, mutta halusit vain kettuilla. Toivottavasti pääsit mieles päähän.


      • Anonyymi

        Kuu on jo valmiiksi aika kaukana.
        Mittasuhteet menee usein hakoteille, mutta jos laittaa asioita jotenkin mittasuhteisiin ja likiarvoilla, niin ei numeroiden määrät hämää liikaa.
        Olkoon Auringon halkaisija 1.
        Suurimman planeetan, Jupiterin, halkaisija on 1/10 Auringon halkaisijasta.
        Kuun etäisyys maasta: noin 1/3 Auringon halkaisijasta, eli noin 3 kertaa Jupiterin halkaisija.
        Joten: Kaikki aurinkokunnan planeetat mahtuisivat Maan ja Kuun väliin, jos ne laitettaisiin vieriviereen toistensa kanssa. Maapalloja mahtuisi vieriviereen Maan ja Kuun väliin noin 30 kpl.
        Aurinkokunnan planeetat ovat todella kaukana toisistaan ja hajallaan. Maa kolmantena planeettana on vähän reilun 1000 Auringon halkaisijan päässä Auringosta.
        Jos Aurinko olisi siis 10 sentin halkaisijaltaan, Merkurius olisi 3m päässä. Maa olisi Auringosta noin 10 metrin päässä ja Kuu olisi Maasta noin 3cm päässä. Maa itsessään olisi noin 1mm kokoinen. Jupiter olisi noin 1cm kokoinen, ja se olisi 50m päässä. Pluto 400m päässä. Pluton kiertoradan halkaisija olisi täten noin 800m (keskimäärin, se on aika elliptinen oikeasti).
        En vastannut kysymyksesi, koska kaikki olennainen on käsittääkseni vähintään kerran mainittu tässä ketjussa. Tarkoitus oli tuoda asiaan mittasuhteita, koska monesti ne pääsevät hämärtymään miljoonissa ja miljardeissa.


    • Anonyymi

      Kuu - Maa - systeemissä liikkeeseen ja siten Kuun etäisyyteen Maapallosta vaikuttaa liikemäärän ja pyörimisliikemäärän säilyminen. Liikkeeseen liittyvä energia ei säily vaan sitä hiljakseen muuttuu vuorovesi-ilmiön kautta lämmöksi.

      Alkutilassa Maapallo pyörii vinhaa vauhtia ja Kuu kiertää lähellä Maapalloa. Maapallo paljon nopeammin kuin mitä Kuu maan pintaa seuraa radallaan. Lopputlilassa Maapallon pyörimisliike on hidastunut niin paljon että Kuu on aina saman Maapallon pinnan kohdan suunnassa ja tuo pyörimisliikkeen impulssimomentti on siis siirtynyt Kuun rataliikkeen impulssimomentiksi.

      Kun rataliikkeen impulssimomentti kasvaa niin radan halkaisija kasvaa.

      Asia on suomeksi selitetty esimerkiksi kirjassa Karttunen et al: Tähtitieteen perusteet, luvussa 7.3 Kuun liike.

      • Anonyymi

        kiitos, sinä olet hyvä ihminen, toisin kuin eräät täällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe