Koteihinne ja hoitakaa itse.
On turhaa lässytystä vedota että asuu kaukana ja käy töissä.
Vanhus voi muuttaa minne tahansa eri puolella Suomea jopa kotiinne.
Turha väittää että käy töissä eikä ehdi, ei kukaan vuorokautta ympäri työskentele.
Ja itsehän väitätte kuinka helppohoitoisia ne vanhuksenne ovat.
Nykyään on kunnon vaipat, kyllä ne ruokatunnilla ehditte vaihtaa kun hoitakin ehtii syödä ja vahtaa vaikka ruokaaika on vain 20 minuuttia.
Itsehän tulette vaatimaan hoitajia juuri tuona aikana käyttämään vessassa ja vaihtamaan vaippaa. Kyllä tekin kaikki suunsoittajat ehditte itsekin.
Enpä ole juuri koskaan nähnyt että omainen vessattaisi jonkun omaisensa. Se on kyllä harvinaista.
Ei se vanhustenhoidattaminen yhteiskunnan hoitolaitoksissa mikään lain määräämä juttu ole. Saatte toki hoitaa itsekin.
Kyllä ne vanhukset hoidettiin kodeissa jo aikana jolloin ei tullut edes vesi sisään ja oli vain puuvessat ulkona, vaipoista puhumattakaan.
Laiskat, ilkeät ja saamattomat omaiset ne palstoilla haukkuu hoitajia.
Viekää koteihinne ja hoitakaa niin näette onko se työ niin helppoa kuin kuvittelette.
Sitäpaitsi saattehan vanhuksen eläkkeellä maksettua hänen ruokansakin eikä tarvi hoitolaitokselle maksaa. Vaipatkin yhteikunta kyllä tarjoaa ja mikä se on nykyaikaisessa suihkussa omaisensa pestä, tulee lämpimät vedet ja kaikki.
Pesukone pesee pyykit.
Lääkkeitäkään teidän ei tarvi turhaan syöttää ja palstalla huudella kuinka on lääkitty tajuttomaksi ja jalattomaksi.
Ulkoilutattehan te koiriannekin, miksei sitten yhtä vanhusta saa ulkoilutettua.
Ei kun SSS- hallitus asialle ja vanhukset omaisten hoidettaviksi. Jo loppuu ruikutus huonosta hoidosta kun saatte itse päättää hoidon laadun omalla panoksellanne.
Eikun tsemppiä ja hallitus säästämään sieltä mistä on paljon säästöä tiedossa eli vanhukset omaisten harteille! Eipä tarvi sitten maksaa hoitajille turhia sunnuntailisiäkään.
Lisäksi saatte hyvän omantunnon ettei omantunnontuskissa tarvi hoitolaitoksi/ hoitajia syyttää.
Ja vanhusten tyytyväisyys sen kun lisääntyy. Yksikään vanhus ei sitten kotihoidossa makaa paskoissaan tai pissoissaan kun saatte olantakaa vaihtaa vaipan vaikka puolen tunnin välein ja vastata joka kitinään heti.
Ja kun teillä ei ole muita hoidettavia kuin tuo yksi niin eipä hoidokin tarvi turhia odotella että joka käsky toteutettaisiin. Tehän toteutatte sen välittömästi.
Ei vanhustenhoitolaitokset vankiloita ole, hakekaa
47
318
Vastaukset
- oletkositäajatellut
Te hoitajathan jäätte sitten työttömiksi. ;)
- hoit_su
Mitä väliä sillä on, kun eihän ne hoitajat valittajien mielestä ole koskaan töitä tehneetkään. Hyvin kirjoitti ap. Itsekin olen urani vanhustyössä tehnyt ja monta asiaa tuosta kirjoituksesta voin myöntää todeksi.
- Kaikkeekanssa
Jäävät kuitenkin työttömiksi, kun eivät enää voimat riitä yhä kiihkeämmäksi käyvässä vanhustyössä! Tietokoneohjelmoitua, kuten nykyinen kotihoito, missä käynnit mitoitettu 5-15minuuttiin, eikä välimatkoja, eikä mitään muutakaan lasketa varsinaiseen asiakasaikaan. Eihän sitä kukaan jaksa loppumattomiin juoksuvauhtia ravata!
Eikä kukaan hoitajatarkoulutuksen saanut koe nykyistä tietokoneohjelmoitua työtä, missä vanhukset unohdetaan kokonaan ja työntekijät tappelevat keskenään työtunneista, että onko välitöntä työaikaa 4,45t vai 5,05t. - oletkositäajatellut
hoit_su kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, kun eihän ne hoitajat valittajien mielestä ole koskaan töitä tehneetkään. Hyvin kirjoitti ap. Itsekin olen urani vanhustyössä tehnyt ja monta asiaa tuosta kirjoituksesta voin myöntää todeksi.
No sitten tulee yhteiskunnalle kalliiksi hoitajien "elättäminen", kun nyt moititte sitä, että vanhukset tulevat kalliiksi.
Miten omaisia voi moittia laiskaksi ja saamattomaksi, jos käydään läheistä joka päivä "hoiva"kodissa syöttämässä ja katsomassa? Minulla on monia tuttuja, jotka näin tekevät oman työnsä ohella.
Onko se työttömäksi jäämistä, jos hoitajan omat voimat eivät enää riitä, niin kuin "kaikkeekanssa" kirjoittaa? Olen käsittänyt, että työtön on sellainen, jolla ei ole työtä. - Kaikkeekanssa
Työttömyys on parempi vaihtoehto, kun työstä on tehty sellaista, ettei sitä pysty tekemään.
Ei sillä ole enää mitään väliä, kuka maksaa, jos työttömäksi jättäytyy!
Ei sitten ole työtä, kun on työtön!
Eiköhän siihen vanhustyöhön kohta löydy halvempia muunmaalaisia tekijöitä, jotka aikansa jaksavat juosta minuuttimitoitetussa työssä. Tosin nykyisinkin sanovat työtä raskaaksi ja epäilevät omaa työuraansa vanhustyössä. - teistäkintuleevanhoja
hoit_su kirjoitti:
Jos aloittaja on hoitaja niin vaihda jo äkkiä ammattia, erittäin törkeää kirjoittelua, tuntuu että melkein kaikki vanhusten hoitajat on mielenvikaisia,
siltä teidän kommentit kuulostaa. - Kaikkeekanssa
Vanhustyö ja yleensä koko nykyinen hoitotyö tekee mielenvikaiseksi! Työstä on tehty psyykkisesti ja fyysisesti niin kuormittavaa, että vähemmästäkin sairastuu.
- mitenvoiolla
Kaikkeekanssa kirjoitti:
Vanhustyö ja yleensä koko nykyinen hoitotyö tekee mielenvikaiseksi! Työstä on tehty psyykkisesti ja fyysisesti niin kuormittavaa, että vähemmästäkin sairastuu.
Jotain tommoista varmaan on liikeenteessä koska sama konsepti on valloillaan joka hoitolaitoksessa??????....
- Hoitajaattori
Tuli yksi pikkuinen seikka mieleen. Kyllähän tuo toimii jos vanhus on vielä päästään selkeä, tai ainakin selkeähkö. Mutta entäs pitkälle edennyt dementia, kun vanhus huutaa, touhuaa, karkailee, ei nuku yöllä, kääntää hellan levyt kutoselle jne. Työssäkäyvä omainen ei pysty vahtimaan dememummoa 24/7.
- Kaikkeekanssa
Ei kukaan muistamatonta pysty vahtimaan! Lähtevät kodeistaan ja hankeen paleltuvat, jättävät vedet valumaan ja tulee paljon kallista korjattavaa, leikkivät tulella ja tulipaloja tulee. Naapurit valittavat vahdittavasta vanhuksesta ja "huonosta hoidosta"!
Ei läheskään kaikki muistamattomat laitoksiin pääse, vaikka sielläkin on "huono hoito", kuten olemme lukeneet! - VanhuksetLahjaksiOmaisil
Niin ja kun se sama "touhutäti/setä" tekee tätä laitoksissa niin jo on omaiset hoitajia haukkumassa kun se saa niin huonoa hoitoa että on ihan kakallakin ehtinyt sotkea.
Missä kulkee sitten se raja?
Miksi hoitajan on ehdittävä joka paikkaan kun näitä touhuajia voikin olla useampi ja kellonsoittajia vielä enemmän.
Joskus työssä ollessaan on syötäväkin vaikka kello soisi kuinka paljon tahansa koska se ei lopu. Se kyltymätön avunpyyntö ei lopu. Syötävä on koska muuten ei ehdi syödä ja se on kuin syntiä tekisi jos omainen juuri silloin saapuu paikalle. Jo on siitä heti lähdettävä kesken syönnin vaikka vaippaa vaihtamaan vaikka se olisi juuri vaihdettu. Aina sitä pissaa sen verran inkontinentilta ehtii vaippaan lirahtaa. Peräaukkokin on jo sen verran väljä että ehtii sitä kakkosestakin tulla vaippaan, ainakin niin paljon että haisee.
Sitäpaitsi pieree se mumma ja paappakin ja sekin vielä siinäkin iässä haisee. Uskomatonta mutta totta, vaikka hiki lakkaa usein haisemasta niin alapään aukkojen ei. Uskomatonta.
Mene sitten vaihtamaan se vaippa, niin hetken päästä tulee valitus toiselta omaiselta että pitikö sen naapurin vaippa juuri silloin vaihtaa kun me olimme paikalla, oli nimittäin sellaiset lemut että vittuillakko te tahdoitte, stanan kusipäähoitajat!
Aina vaaditaan että hoitajan on riitettävä sinne ja tänne koska on ammattinsa valinnut. Hoitajan pitää olla pyyteetön, nuhteeton, työnraataja, ikuinen hymyilijä ja ikuinen robotti.
Niin on se mummo ja vaarikin aikoinaan lapsensa valinneet. Pitäkööt nyt lapset vuorostaan huolta heidät kasvattaneista. Saadaan Suomi taas nousuun kun säästyy hoitajien palkat. Saa SSS-hallitus kunnon säästöt ja vanhusten palveluasunnot. Matut sentään ainakin vissiin vielä pesee pyllynsä itse.
Ja mitä sitten jos jää hoitajat työttömiksi, saavat hekin hieman nauttia ja lepuuttaa hermojaan. Minäkin nautin enkä välitä vaikkei työttömänä sunnuntaikorvaukset juokse. Eihän niitä muutenkaan liru kuin 100% oli kyseessä sitten mikä pyhä tahansa. Eikä niistä monta sataa jää kuukaudessa kukkaroon, siitä on verottaja pitänyt huolen tähänkin asti.
Saanpahan sitten alkaa itse valmistelemaan ruoat kotona halvemmalla, eipä tarvi lapsilleni valmisruokia kalliilla kantaa. Ja eikä unohdeta, joka lapsesta saa vieläpä työttömyyskorvauksessa korotuksen. Voipi äitiliini sitten työttömänä olla kotona lastensa kanssa eikä hoitamassa jonkun ruikuttavan omaisen äitiä/isää, joka ei ikinä ole tyytyväinen.
Saapi sitten työtön hoitaja kerrrankin viettää kotonaan hiihtoloman, pääsiäisen, juhannuksen, koko kesän, syysloman, joulut ja uudet vuodet.
Jeeeees. Eikun kaikki velvoitettava hoitamaan omasensa eli äitinsä, isänsä, mummansa, paapansa jne. Kyllä sitä sukua hoitamaan riittää, ei se yks omainen vastaa 24/7 ja piste. Jo loppuu hoitajista valitus, samoin hoitolaitoksista kun saa itse alkaa hoivayrittäjäksi omaiselleen.
Valituksen loppuun pitää lisätä että niin vanhuksissa kuin omaisissakin on niitä kultaisia ja herttaisia suurin osa.
Mutta se stanan muutama röyhkeä valittajaomainen pienenä vähemmistönä kultaisten joukossa saa aikaan hirveää tuhoa, hirveää kärsimystä hoitajan työssä. Ja kun se ei lakkaa, aina kun yhdestä paskiaisesta päästään eroon niin hetken kuluttua on toinen tilalla. Aivan kuin jokainen voi omasta elämästään/suvustaan löytää, niin samat paskiaiset saapuu haukkumaan meitä hoitajia.
Nuori hoitaja jaksaa mutta aikansa kutakin. Kun tulee verenpainetauti ajallaan niin kyllä se sietokykykin siitä laskee.
Meidän vanhempien eläkeikä pitäisikin laskea sinne 58-vuoteeen kuten ennen oli. Saa sitten tilalle ne nuoret jotka taas jaksaa paskanheiton ottaa vastaan. Käskihän se Turkkakin aikoinaan heittää paskaa yleisön päälle.
Eli sanomani on että omaiset hoitakoot omaisensa, kuka saa sen paskanheittäjän jne. Kukin ansionsa mukaan, eikä aina hoitajan niskaan. - sitäsaamitäpyytää
Siinähän sitä tulikin. Kyllä tuntuu olevan vaikeaa olla vanhusten hoitaja. Millähän muulla alalla valitetaan yhtä paljon? Esimerkiksi opettajien työ ei ole tänä päivänä helppoa, mutta en ole kuullut heidän juurikaan valittavan. Tuntuu tämän luettuaan, että vanhusten omaiset tekevät työstä niin vaikean. Opettajathan voisivat vastaavasti syyttää vanhempia.
Monet omaiset käyvät kuitenkin hoivakodeissa erittäin usein auttamassa esimerkiksi syöyttämisessä, seurustelemassa ja ulkoiluttamassa. Kuulemma eivät ole koskaan kiitoksen sanaa saaneet. Päinvastoin kokevat usein itsensä kaikkea muuta kuin tervetulleiksi. - Jatkan
sitäsaamitäpyytää kirjoitti:
Siinähän sitä tulikin. Kyllä tuntuu olevan vaikeaa olla vanhusten hoitaja. Millähän muulla alalla valitetaan yhtä paljon? Esimerkiksi opettajien työ ei ole tänä päivänä helppoa, mutta en ole kuullut heidän juurikaan valittavan. Tuntuu tämän luettuaan, että vanhusten omaiset tekevät työstä niin vaikean. Opettajathan voisivat vastaavasti syyttää vanhempia.
Monet omaiset käyvät kuitenkin hoivakodeissa erittäin usein auttamassa esimerkiksi syöyttämisessä, seurustelemassa ja ulkoiluttamassa. Kuulemma eivät ole koskaan kiitoksen sanaa saaneet. Päinvastoin kokevat usein itsensä kaikkea muuta kuin tervetulleiksi.Kirjoituksessa mainitaan että muutamat omaiset / saavat helvetin aikaan.
Opettajien työtä ei voi verrata vahuksia hoitavien työhön. Vmäinen oppilas saadaan kyllä kuriin ja hän kasvaa, poistuu muualle.
Vmäiset omaiset eivät kasva eivätkä heidän vanhuksetkaan. Tilannetta pahentaa vielä kuoleman läsnäolo. Opettajan työssä ei joudu kohtaamaan kuolemaa näin usein kuin vanhustenhuoltotyössä. Siellä on kuolema läsnä aina.
Menet toiseen huoneeseen ja istut kuolevan viimeisiään vetävän vieressä, silität, annat kipulääkettä tuskaisiin kipuihin, jos on kovia tuskia kun raajojen verenkierto hiljalleen lakkaa ja tulee lautumia. Hapettomuus aiheuttaa tuskaa, hengitysvaikeuksia. Annat happea, helpotat eämänsä loppusuoralla olevan tuskia.
Astut huoneesta ulos ja huomaat kellon soivan. Menet vastaamaan kellonsoittoon ja saat päällesi vihaisia kommentteja että miten näin kauan on pitänyt odottaa että tulet tänne viemään heidän omaisensa vessaan.
Mielessäni mietin mikseivät he aikuiset ihmiset voineet viedä itse, samalla mietin miten seuraavassa huoneessa sängyn reunan yli pyrkivä vanhus pärjää ja toivon/rukoilen mielessäni että hän ei tässä välin putoa kun autan tätä vanhusta vessaan joka tavakseen toistelee "pissattaa, pissattaa" eikä pissaa kuitenkaan tule kun se lirahtelee vaippaan kokoajan eikä rakossa mitään enää ole. Pidätyslihakset ovat loppu mutta selitä se omaisille.
Sitten mietin viimeisessä huoneessa olevia. En ole vielä ehtinyt syöttää heitä ja ruoka jäähtyy. Toivon ettei kukaan omainen tule paikalle ja ala kirkumaan miksei hänen omaistaan ole vielä syötetty.
Mietin kuolevaa potilasta/vanhusta, minun olisi pitänyt ehtiä soittamaan omaiselle että nyt on asiat jo niin että lähtö on lähellä. Lähden kävelemään käytävää pitkin, samalla tulee omaisia vastaan jotka haluavat tietää mitä heidän omaisensa on tänään puuhannut.
Toinen omainen tulee osastolle ja huudahtaa että hänen on saatava omaisensa pyörätuoliin heti, he lähtevät ulos.
Tartun puhelimeen ja soitan kuolevan omaiselle että olisi hyvä tulla, vanhus ei jaksa enää kauaa. Sulkiessani puhelinta äsken omaistaan pyörätuoliin pyytänyt henkilö tulee takaisin ja alkaa huutamaan että miksi minä en jo tule laittamaan omaistaan pyörätuoliin. Hänhän on jo käynyt sanomassa kerran ja 2 minuuttia ennen häntä saapunut omainenkin on ilmaissut että ovat nyt lähdössä ulos.
Puhelin soi. Joka päivä soittavalle omaiselle olisi kerrottava mitä hänen omaiselleen on nyt vuorokauden aikana kuulunut. Yritän kertoa mahdollisimman lyhyesti, tuntemattomasti, sillä viereeni on tullut omaisia jonottamaan.
Olen lopettanut työni eilen illalla klo 22.30, koska iltavuoro oli vilkas ja 1/2 tuntia meni ylitöiksi ja tänään olen tullut töihin klo 7. Olen valmistellut lapseni kouluun lähteviksi aamulla. Herätin heidät klo 6.20 että ehdin töihin.
Olen tehnyt aamutyötäni vanhusten parissa klo 7.30 saakka, sitä ennen olen lukenut raportin tietokoneelta ja saanut yövuorossa olevalta hätäisimmät raportit. Luen nopeasti mitä kerkiän.
Palaan osastolle antamaan insuliinit, kohta tulee ruoka. Valmistelen vanhuksia ja teen aamupesuja mahdollisimman monta. Monilla on pissaa/kakkaa housuissa. Yökköjä on vain 2, he eivät ole ehtineet hoitaa melkein 40 virtsa/kakka inkontinenttia kuiviksi. Kellot ovat soineet lähes yön läpeensä.
Olen avustanut paljon vanhksia aterioimaan aamupalaansa. Osa ei kykene syömään itse mutta ei hätää, syötän niin monta kuin kerkiän. Jatkan aamutoimiani. Onneksi on arkiaamu ja töissä on suihkuttajiakin, edes osan he pesevät ja vaihtavat lakanat
Tuleehan se keskipäivän aikakin, käyn läpi työkavereideni kanssa onko kaikki aamutoimet ja pesut tehty. Ruoka tulee kohta. Jatkan ruoalle avustamisia, päiväsaliin kävelyttämisiä. Syötän ja autan kellojen soidessa vessaan menijöitä.
Iltapäivällä en vielä ole ehtinyt syödä, klo on 13. On vierailuaika. Päätän mennä syömään. Lämmitän hampurilaistani, kunnes omainen tulee henkilökunnan huoneeseen ja haluaa että vien vessaan mummon joka on samassa huoneessa hänen äitinsä kanssa. Sanon että olen juuri ollut vessassa kyseisen mummon kanssa. Omainen vihastuu ja sanoo että on tultava heti. Menen heti koska omainen on iso ja johtajan näköinen mies joka saa pahaa aikaan ellen heti tottele.
Tulen takaisin ja yritän alkaa syömään hampurilaistani. Kellot soi, yritän olla kuulematta sitä kovaa piipitystä. Saan laitettua hampurilaiseni lautaselle ja mausteet väliin. Hätäkello menee päälle koska jonkun on onnistunut painaa soittokelloa jo niin usein että tulee hätähälytys. Osastolla on omaisia ja käytävällä lukee huoneen nro ja HÄTÄ. Menen sinne työtoverini kanssa. Siellä dementikko soittaa kelloa ja nauraa. Häneltä ei saa ottaa kelloa pois. Keneltäkään ei saa ottaa kelloa pois.
Menen takaisin ruokasaliin syömään hampurilaistani ja havaitsen että se on kylmä, sitäpaitsi se on ollut mikrossa liian kauan. Siitä on tullut puruluu. Katson kelloa. Ei olen unohtanut laittaa tietokoneelle seuraavan ruokatilauksen - sitäsaamitäpyytää
Jatkan kirjoitti:
Kirjoituksessa mainitaan että muutamat omaiset / saavat helvetin aikaan.
Opettajien työtä ei voi verrata vahuksia hoitavien työhön. Vmäinen oppilas saadaan kyllä kuriin ja hän kasvaa, poistuu muualle.
Vmäiset omaiset eivät kasva eivätkä heidän vanhuksetkaan. Tilannetta pahentaa vielä kuoleman läsnäolo. Opettajan työssä ei joudu kohtaamaan kuolemaa näin usein kuin vanhustenhuoltotyössä. Siellä on kuolema läsnä aina.
Menet toiseen huoneeseen ja istut kuolevan viimeisiään vetävän vieressä, silität, annat kipulääkettä tuskaisiin kipuihin, jos on kovia tuskia kun raajojen verenkierto hiljalleen lakkaa ja tulee lautumia. Hapettomuus aiheuttaa tuskaa, hengitysvaikeuksia. Annat happea, helpotat eämänsä loppusuoralla olevan tuskia.
Astut huoneesta ulos ja huomaat kellon soivan. Menet vastaamaan kellonsoittoon ja saat päällesi vihaisia kommentteja että miten näin kauan on pitänyt odottaa että tulet tänne viemään heidän omaisensa vessaan.
Mielessäni mietin mikseivät he aikuiset ihmiset voineet viedä itse, samalla mietin miten seuraavassa huoneessa sängyn reunan yli pyrkivä vanhus pärjää ja toivon/rukoilen mielessäni että hän ei tässä välin putoa kun autan tätä vanhusta vessaan joka tavakseen toistelee "pissattaa, pissattaa" eikä pissaa kuitenkaan tule kun se lirahtelee vaippaan kokoajan eikä rakossa mitään enää ole. Pidätyslihakset ovat loppu mutta selitä se omaisille.
Sitten mietin viimeisessä huoneessa olevia. En ole vielä ehtinyt syöttää heitä ja ruoka jäähtyy. Toivon ettei kukaan omainen tule paikalle ja ala kirkumaan miksei hänen omaistaan ole vielä syötetty.
Mietin kuolevaa potilasta/vanhusta, minun olisi pitänyt ehtiä soittamaan omaiselle että nyt on asiat jo niin että lähtö on lähellä. Lähden kävelemään käytävää pitkin, samalla tulee omaisia vastaan jotka haluavat tietää mitä heidän omaisensa on tänään puuhannut.
Toinen omainen tulee osastolle ja huudahtaa että hänen on saatava omaisensa pyörätuoliin heti, he lähtevät ulos.
Tartun puhelimeen ja soitan kuolevan omaiselle että olisi hyvä tulla, vanhus ei jaksa enää kauaa. Sulkiessani puhelinta äsken omaistaan pyörätuoliin pyytänyt henkilö tulee takaisin ja alkaa huutamaan että miksi minä en jo tule laittamaan omaistaan pyörätuoliin. Hänhän on jo käynyt sanomassa kerran ja 2 minuuttia ennen häntä saapunut omainenkin on ilmaissut että ovat nyt lähdössä ulos.
Puhelin soi. Joka päivä soittavalle omaiselle olisi kerrottava mitä hänen omaiselleen on nyt vuorokauden aikana kuulunut. Yritän kertoa mahdollisimman lyhyesti, tuntemattomasti, sillä viereeni on tullut omaisia jonottamaan.
Olen lopettanut työni eilen illalla klo 22.30, koska iltavuoro oli vilkas ja 1/2 tuntia meni ylitöiksi ja tänään olen tullut töihin klo 7. Olen valmistellut lapseni kouluun lähteviksi aamulla. Herätin heidät klo 6.20 että ehdin töihin.
Olen tehnyt aamutyötäni vanhusten parissa klo 7.30 saakka, sitä ennen olen lukenut raportin tietokoneelta ja saanut yövuorossa olevalta hätäisimmät raportit. Luen nopeasti mitä kerkiän.
Palaan osastolle antamaan insuliinit, kohta tulee ruoka. Valmistelen vanhuksia ja teen aamupesuja mahdollisimman monta. Monilla on pissaa/kakkaa housuissa. Yökköjä on vain 2, he eivät ole ehtineet hoitaa melkein 40 virtsa/kakka inkontinenttia kuiviksi. Kellot ovat soineet lähes yön läpeensä.
Olen avustanut paljon vanhksia aterioimaan aamupalaansa. Osa ei kykene syömään itse mutta ei hätää, syötän niin monta kuin kerkiän. Jatkan aamutoimiani. Onneksi on arkiaamu ja töissä on suihkuttajiakin, edes osan he pesevät ja vaihtavat lakanat
Tuleehan se keskipäivän aikakin, käyn läpi työkavereideni kanssa onko kaikki aamutoimet ja pesut tehty. Ruoka tulee kohta. Jatkan ruoalle avustamisia, päiväsaliin kävelyttämisiä. Syötän ja autan kellojen soidessa vessaan menijöitä.
Iltapäivällä en vielä ole ehtinyt syödä, klo on 13. On vierailuaika. Päätän mennä syömään. Lämmitän hampurilaistani, kunnes omainen tulee henkilökunnan huoneeseen ja haluaa että vien vessaan mummon joka on samassa huoneessa hänen äitinsä kanssa. Sanon että olen juuri ollut vessassa kyseisen mummon kanssa. Omainen vihastuu ja sanoo että on tultava heti. Menen heti koska omainen on iso ja johtajan näköinen mies joka saa pahaa aikaan ellen heti tottele.
Tulen takaisin ja yritän alkaa syömään hampurilaistani. Kellot soi, yritän olla kuulematta sitä kovaa piipitystä. Saan laitettua hampurilaiseni lautaselle ja mausteet väliin. Hätäkello menee päälle koska jonkun on onnistunut painaa soittokelloa jo niin usein että tulee hätähälytys. Osastolla on omaisia ja käytävällä lukee huoneen nro ja HÄTÄ. Menen sinne työtoverini kanssa. Siellä dementikko soittaa kelloa ja nauraa. Häneltä ei saa ottaa kelloa pois. Keneltäkään ei saa ottaa kelloa pois.
Menen takaisin ruokasaliin syömään hampurilaistani ja havaitsen että se on kylmä, sitäpaitsi se on ollut mikrossa liian kauan. Siitä on tullut puruluu. Katson kelloa. Ei olen unohtanut laittaa tietokoneelle seuraavan ruokatilauksenJa vielä lisää... Ei tänne kannata "päiväkirjaa" kirjoittaa. Tämän ajan voisi levätä, että jaksaa seuraavana päivänä töissä.
Haluaisin vastauksen myös tuohon jälkimmäiseen tekstikappaleeseeni, eli lyhyesti: auttamaan tulevat omaiset eivät kuulemma ole tervetulleita. Onko näin? - Jatkan
sitäsaamitäpyytää kirjoitti:
Ja vielä lisää... Ei tänne kannata "päiväkirjaa" kirjoittaa. Tämän ajan voisi levätä, että jaksaa seuraavana päivänä töissä.
Haluaisin vastauksen myös tuohon jälkimmäiseen tekstikappaleeseeni, eli lyhyesti: auttamaan tulevat omaiset eivät kuulemma ole tervetulleita. Onko näin?Olen hyvin kiitollinen omaisten avusta. Siis kun omainen tulee syöttämään ja tiedän että syötettäviä on monta ja syöttäminen kestää kauan.
Haluaisin että jokainen saisi nauttia ruokansa lämpimänä, juuri tulleena, tuoreena. Mikrotettu ruoka on usein kuumaa ja voi polttaa ellei osaa varoa ja sekoittaa ruokaa oikein. Jos sekoitat ruoan siitä tulee mössöä.
Olen hirveän tyytyväinen kun omaiset tulevat ulkoiluttamaan vanhuksia. Monista heistä pitkäaikaisista, kuten lyhyaikaistakin hoitoa silloin tällöin saavista on tullut ikäänkuin ystäviä. Ihmisiä joilla on paljon huumoria ja paljon sanottavaa elämästä. Hoitotoimien yhteydessä oli sitten järkipäässä tai dementti on usein hauskoja hetkiä ja aikaakin samalla keskustella, vitsailla, puhua mukavia. Tosin kaikille ei mukavatkaan puheet maistu. Olemme me ihmiset niin erilaisia.
Mutta joskus jos omaisia tulee yhtäaikaa monta ja pitää pukea monta ihmistä, vessattaa ja vaihtaa vaipat ennen ulosmenoa niin käteni eivät ehkä riitä. Silloin minua loukkaa rumat kommentit. Kuten "olen ilmoittanut hakevani äitini tasan klo 15, eikä hän ole valmis". Hänen äitinsä on oikeasti valmis, vessatettu, laitettu pyörätuoliin. Ainoastaan ulkotakki, päähine, peitto jalkojen päältä ja käsineet puuttuvat. Olen ajatellut laittaa ne sitten kun omainen saapuu, koska omainen voi tulla yllättäen 1/2 tuntia myöhässä enkä halua hänen äitinsä odottavan hikisenä ja sitten ulos pakkaseen.
Olen kiitollinen kaikesta avusta mitä saamme, samoin työkaverini. Olemme iloisia aina kun joku omainen välittää ja tulee. Joskus joku tulee jopa auttamaan kun emme saa kauheasti huutavaa rauhoittumaan. Joskus joku omainen jopa hoitaa sen aikaa että saamme syötyä. En ikinä ole kuullut kenenkään työkaverin moittivan omaisen avusta, päinvastoin.
Mutta mikäli omainen tulee ja tekee näin kuten eräs ollessani työssä hoitokodissa. Vanhuksella ei ollut omia alushousuja kuin pari kpl. Omainen ei antanut laittaa vaippaa vaikka hänen äitinsä pissi allensa. Housuista tuli nopeasti pula ja veimme talon alushousuja huoneeseen joita voisimme vaihtaa kun lirahtaa. Omainen huomasi tämän ja hyvin kiihtyneenä heitti kaikki talon alushousut ja talon vaatteet ovesta ulos käytävän lattialle. Huusi ja haukkui.
Opiskellessani Vaasan yliopistolla avoimessa yliopistossa eräs luennoitsija (iso lukenut mies) kertoi kuinka kun häntä ei heti palveltu hoitokodissa, hän meni käytävälle huutamaan kurkku suorana. Minusta se tuntui kamalalle, kuten sekin kun eräs syvästi dementoitunut mummi oli hukannut kellonsa niin poika, joka oli jo itsekin eläkeläinen, haukkui meidät pystyyn. Löi oman kellonsa pöydälle ja sanoi että kun olette hukanneet hänen äitinsä arvokkaan kellon, niin nyt saatte hoitaa hänen kellonsa. Sanoin etten ota sitä vastaan.
Oikeasti olisi pitänyt ottaa kello ja laittaa se lukittuun kaappiimme. Olisipa sitten ollut ilman arvokasta kelloaan, kyllä se olisi pysynyt kaapissamme.
Olemme kiitollisia omaisten avusta, mutta kiitos kommentistasi. Ehkä en osaa kiittää omaista tarpeeksi. Kertoa hänelle kuinka tärkeää apu on. Mutta toisaalta, moni omainen voisi kiittää meitäkin avustamme eikä haullua täällä palstoilla silloin kun meillä voi olla kiire vaikkemme aina näytä sitä.
Syödessämme voimme keskustella keskenämme hyvinkin tärkeistä asioista, raportoida kuinka siellä ja siellä tarvitaan apua ja sopia kuinka toimimme syötyämme. Tarvitsemme myös näitä keskinäisiä yhteydenpitokeskusteluja jotta voisimme auttaa toisiamme. Jonkun omaisen mielestä se voi tuntua turhanpäiväiseltä lässytykseltä. Todellisuudessa voimme juuri silloin keskustella keskinäisestä avunannosta tai jostain vakavasta tilanteesta johon tarvitsemme apua toinen toisiltamme. - Paremminkin
Jatkan kirjoitti:
Kirjoituksessa mainitaan että muutamat omaiset / saavat helvetin aikaan.
Menen takaisin ruokasaliin syömään hampurilaistani ja havaitsen että se on kylmä, sitäpaitsi se on ollut mikrossa liian kauan. Siitä on tullut puruluu. Katson kelloa. Ei olen unohtanut laittaa tietokoneelle seuraavan ruokatilauksenKiitos, että kerrot hoitokodin arjesta ja todella yksityiskohtaisesti. Ei tarvitse päättäjien tulla kertomaan, etteikö lisäkäsiä tarvittaisi. Omaistenkin on helpompi ymmärtää, mikä on tilanne.
- Kaikkeekanssa
Tosin niitä "lisäkäsiä" vähennetään koko ajan lisää, sekä koti-, että laitoshoidossa!
- Kadonnut_valo
VanhuksetLahjaksiOmaisil kirjoitti:
Niin ja kun se sama "touhutäti/setä" tekee tätä laitoksissa niin jo on omaiset hoitajia haukkumassa kun se saa niin huonoa hoitoa että on ihan kakallakin ehtinyt sotkea.
Missä kulkee sitten se raja?
Miksi hoitajan on ehdittävä joka paikkaan kun näitä touhuajia voikin olla useampi ja kellonsoittajia vielä enemmän.
Joskus työssä ollessaan on syötäväkin vaikka kello soisi kuinka paljon tahansa koska se ei lopu. Se kyltymätön avunpyyntö ei lopu. Syötävä on koska muuten ei ehdi syödä ja se on kuin syntiä tekisi jos omainen juuri silloin saapuu paikalle. Jo on siitä heti lähdettävä kesken syönnin vaikka vaippaa vaihtamaan vaikka se olisi juuri vaihdettu. Aina sitä pissaa sen verran inkontinentilta ehtii vaippaan lirahtaa. Peräaukkokin on jo sen verran väljä että ehtii sitä kakkosestakin tulla vaippaan, ainakin niin paljon että haisee.
Sitäpaitsi pieree se mumma ja paappakin ja sekin vielä siinäkin iässä haisee. Uskomatonta mutta totta, vaikka hiki lakkaa usein haisemasta niin alapään aukkojen ei. Uskomatonta.
Mene sitten vaihtamaan se vaippa, niin hetken päästä tulee valitus toiselta omaiselta että pitikö sen naapurin vaippa juuri silloin vaihtaa kun me olimme paikalla, oli nimittäin sellaiset lemut että vittuillakko te tahdoitte, stanan kusipäähoitajat!
Aina vaaditaan että hoitajan on riitettävä sinne ja tänne koska on ammattinsa valinnut. Hoitajan pitää olla pyyteetön, nuhteeton, työnraataja, ikuinen hymyilijä ja ikuinen robotti.
Niin on se mummo ja vaarikin aikoinaan lapsensa valinneet. Pitäkööt nyt lapset vuorostaan huolta heidät kasvattaneista. Saadaan Suomi taas nousuun kun säästyy hoitajien palkat. Saa SSS-hallitus kunnon säästöt ja vanhusten palveluasunnot. Matut sentään ainakin vissiin vielä pesee pyllynsä itse.
Ja mitä sitten jos jää hoitajat työttömiksi, saavat hekin hieman nauttia ja lepuuttaa hermojaan. Minäkin nautin enkä välitä vaikkei työttömänä sunnuntaikorvaukset juokse. Eihän niitä muutenkaan liru kuin 100% oli kyseessä sitten mikä pyhä tahansa. Eikä niistä monta sataa jää kuukaudessa kukkaroon, siitä on verottaja pitänyt huolen tähänkin asti.
Saanpahan sitten alkaa itse valmistelemaan ruoat kotona halvemmalla, eipä tarvi lapsilleni valmisruokia kalliilla kantaa. Ja eikä unohdeta, joka lapsesta saa vieläpä työttömyyskorvauksessa korotuksen. Voipi äitiliini sitten työttömänä olla kotona lastensa kanssa eikä hoitamassa jonkun ruikuttavan omaisen äitiä/isää, joka ei ikinä ole tyytyväinen.
Saapi sitten työtön hoitaja kerrrankin viettää kotonaan hiihtoloman, pääsiäisen, juhannuksen, koko kesän, syysloman, joulut ja uudet vuodet.
Jeeeees. Eikun kaikki velvoitettava hoitamaan omasensa eli äitinsä, isänsä, mummansa, paapansa jne. Kyllä sitä sukua hoitamaan riittää, ei se yks omainen vastaa 24/7 ja piste. Jo loppuu hoitajista valitus, samoin hoitolaitoksista kun saa itse alkaa hoivayrittäjäksi omaiselleen.
Valituksen loppuun pitää lisätä että niin vanhuksissa kuin omaisissakin on niitä kultaisia ja herttaisia suurin osa.
Mutta se stanan muutama röyhkeä valittajaomainen pienenä vähemmistönä kultaisten joukossa saa aikaan hirveää tuhoa, hirveää kärsimystä hoitajan työssä. Ja kun se ei lakkaa, aina kun yhdestä paskiaisesta päästään eroon niin hetken kuluttua on toinen tilalla. Aivan kuin jokainen voi omasta elämästään/suvustaan löytää, niin samat paskiaiset saapuu haukkumaan meitä hoitajia.
Nuori hoitaja jaksaa mutta aikansa kutakin. Kun tulee verenpainetauti ajallaan niin kyllä se sietokykykin siitä laskee.
Meidän vanhempien eläkeikä pitäisikin laskea sinne 58-vuoteeen kuten ennen oli. Saa sitten tilalle ne nuoret jotka taas jaksaa paskanheiton ottaa vastaan. Käskihän se Turkkakin aikoinaan heittää paskaa yleisön päälle.
Eli sanomani on että omaiset hoitakoot omaisensa, kuka saa sen paskanheittäjän jne. Kukin ansionsa mukaan, eikä aina hoitajan niskaan.Pitäisiköhän sinun vaihtaa alaa tai vähintään jäädä vuorotteluvapaalle? Voisit kyllä ehkä päästä mielenterveysongelmien takia eläkkeellekin.
- Jatkan
Minulla on 10 minuuttia aikaa laittaa ruokatilaus koska aika lukkiutuu silloin ja on tullut uusiakin potilaita ja tilattava ruoka on potilaskohtaisesti allergioineen mainittava. Työtoveri tulee auttamaan.
2 omaista saapuu paikalle. Toiselle sanon että tulen huoneeseen heti kun saan asiani hoidettua. Hän hymyilee ja lähtee omaisensa huoneeseen. Toinen jonossa oleva alkaa huutamaan. Pyydän anteeksi että hän joutuu odottamaan.
Mitä, siis voivatko asiakkaat pankeissa käyttäytyä näin tai kauppojen kassoilla. Eivät. Tulee vartija paikalle. Meidän työssä ei tule vaikka asiakas/omainen löisi.
Tehdään HaiPro mutta mitään ei tapahdu.
Meillä omainen voi huutaa, puida nyrkkiä leuan alla, haukkua jne. Kukaan ei tee mitään, ei yhtään mitään.
Annappas olla jos potilas valittaa, heti on potilasasiamies paikalla.
Suuri osa hoitajista yli 53 vuotiaista on sairastunut verenpainetautiin ja ettäkö miksi. Koska on saanut kaiken tämän paskan niskaansa.- skhfruhtut
Oletko jossakin yksityisessä paskapuljussa hoitajana töissä?
- Keskityolennaiseen
Jos olet oikeasti hoitsu, niin etkö todella tiedä mistä mm. verenpainetauti 'tienataan'? Paineet saattavat kohoilla eli käyrä nousta kaikista elämän vastoinkäymisistä, joita ei osaa kohdata ja vastaanottaa, mutta varsinainen tauti tulee siitä, että ihminen, hoitoalankaan, ei tiedä mitä suustaan alas mättää.
- Omaisettalkoisiin
Hoitaja sairastuu kyllä aikaisemmin kuin 53 vuotiaana. Esim Burn Out sen verenpainetaudin jälkeen, joka yleensä tulee kyllä aiemmin kuin 53 vuotiaana. Loppuunpalaminen on yleistä hoitajien keskuisuudessa.
Samoin syövät, mm. rintasyövän on todettu esiintyvän useammin kun tekee vuorotyötä, yövuoroja.
Unihäiriöt, kun vaihdat jatkuvasti vuoroa ja teet mainitsemiasi ilta-aamuja.
Miten luulet lapsesi jaksavan tätä rytmiä?
Eläkkeesi tulee olemaan pieni, koska palkkasikin on pieni. Teet pyhät töitä, ehkä ansaitaksesi hieman lisää. Paljonko on hieman lisää? 150-200 e kk käteen? sinun menettäessä mainitsemasi pyhät. Hoitajia on vähän, joten jokainen joutuu työskentelemään mainitseminasi pyhäpäivinä.
Sipilän hallitus aikoo vielä poistaa pyhälisiäsi, rauhoittui hetkeksi mutta älä usko, kyllä hän jatkaa. Vaimo on opettaja ja vapaalla pyhät. Mies on yrittäjä ja uskovainen, ei tee pyhätöitä. Alaisten on tehtävä, mutta vähennetyillä lisillä. Jumala armahtaa, Jumalahan huilasi pyhät ja pyhittää siis Sipilän ajatukset. Jumala siis armahtaa Sipilän, koska pyhätyö on syntiä.
Kunnioitan hoitajia. Toivoisinkin heidän sankoilla joukoilla lopettavan pyhätyöt, ne ei kannata, ei myöskään vuorotyöt. Niihin sairastuu.
Ajatus on hyvä, omaiset talkoisiin!- hoit_su
Juurikin noin, mutta ketäpä totuus kiinnostaisi, ei ainakaan aktiivinarisijoita.
- Tanssityttönen
Pitkäaikainen avustettavani on juuri sairaalassa. Nyt ymmärrän, miksi jotkin hoitajat suhtautuvat ikävästi läheisten vierailuun. Varmaan pelätään kritiikkiä, vaikka ei kaikki palaute ole suoraan kielteisessä mielessä sanottu. Oma tarkoitukseni ainakin on vain selventää joitakin asioita. Eihän sitäpaitsi hoitajat kaikkea hoidettavistaan tiedä, kun eivät tunne heitä. Onhan asioista pakko voida keskustella. Välillä vain tulee olo, että on väärin kysellä tai selventää mitään tyyliin: "älkää minua tulko neuvomaan. Minä tiedän, olenhan koulutettu hoitaja". Ihmiset (siis tässä tapauksessa potilaat) ovat silti yksilöitä, eikä se pelkkä koulutus aina riitä joka asiassa. Kyllä läheisten neuvoja kannattaa kuunnella, jos ne sanotaan asiallisesti. Ei kukaan voi olettaa osaavansa kaikkea täydellisesti. En minäkään niin väitä, vaikka olen työskennellyt avustettavani kanssa jo 9v. Aina ei kaikki silti suju, kun avustaa huonokuntoista. Kyllä sen voi myöntää.
Molempien osapuolten tulisi pyrkiä kuuntelemaan toista, mutta jos hoitaja ei ole valmis siihen, yhteisymmärrys katkeaa, ja hommasta tulee vaikeaa. Luonnollisesti molemmilta vaaditaan joustoa ja hyvää tilannetajua.
Tuosta aloittajan ehdotuksesta hoitaa omaiset kotona sanoisin, että jos olet kokopäivätyössä (monilla vielä ylitöitä), et pysty huolehtimaan iäkkäästä tarpeeksi hyvin. Hän on päivät yksin ilman ruokaa, ilman vessaa tai vaipan vaihtoa. Sairaalassakin saa takuulla parempaa hoitoa. Siksihän sinne vanhukset viedään. Toisaalta sairaala kannattaa ilmeisesti valita tarkoin, että omainen saa oikeasti hyvää hoitoa. Ne parhaat vaan on yleensä kalliita. - omassakodissa
Tiedän useita iäkkäitä "rouvia" joiden mies on laitoksessa, naiset on vaan tyytyväisiä kun saavat olla kotona yksin. Edes oma vaimo ei jaksa käydä miestään hoitamassa/tervehtimässä-vaikka hoitopaikka on kauppamatkan varrella. Miksi yhtäkkiä kun ihminen menee laitokseen, hoidon pitäisi olla luksusta,rakastavaa ja ympärivuorokautista. Monet ihmiset asuu yksin kotona ja nauttivat rauhasta. Kukaan ei käy ruokaa tyrkyttämässä ja vapaaehtoisseuraa tarjoamassa. Miksi vanhus on jokin kummajainen, jota pitää niin kovasti kunnioittaa ja hoivata. Menkää ihmiset käymään (tai olkaa viikko)sairaiden vanhusten hoitolaitoksissa-siellä näkee paljon tuskaa ja halua päästä ikirauhaan tai taivaan kotiin.
- Realististarupatusta
Olipa hemmetin hyvä vastine kaikille pashkan jauhajille tällä vanhuspalstalla(kin).
- nytonparemmin
Kylläpäs näiden hoitajien kirjoituksista näkyy kamala asenne siihen omaan työhönsä.
Oma vielä jäljellä oleva vanhempani on dementoitunut ja hoitokodissa. Hän maksaa hoidon itse (edunvalvonnan kautta) omista tuloistaan, säästöistään ja omaisuuttaan myymällä. Hoito on ympärivuorokautinen.
Vanhempani oli työelämässä noin 45 vuotta, joten lasken hänen ansainneen hyvän hoidon hoitokodissakin. Hän on aina myös ollut ns. hyvä ihminen, ystävällinen ja yhteisen hyvän puolesta toimija. Myös heikompien puolustaja.
Minä olen ainut lapsi ja asun 150km:n päässä. Käyn katsomassa joka toinen viikonloppu. Olen itse vielä työelämässä enkä ihan nuori enää. Ejn jaksa ajaa matkaa joka viikonloppu. Muut sukulaiset ja vielä jäljellä olevat ystävät käyvät miten itse pääsevät.
Vuosi sitten olin todistamassa karmeaa "hoitotoimenpidettä", jossa hoitajat huusivat vanhemmalleni korvaan (hän kuulee normaalisti) ja suorastaan retuuttivat häntä väkivaltaisest. "Hoito" olisi sujunu tparemmin ilman huutoa ja retuuttamista, ihmisen lämpimällä kohtaamisella. Eikä siihen olisi mennyt enemmän aikaakaan.
Vein näkemäni ja kuulemani hoitokodin johdon tietoon ja lopulta nämä hoitajat irtisanottiin. Myöhemmin muut hoitajat ovat kommentoineet, että koko hoitokodin ilmapiiri parani kun nämä kaksi huonoa hoitajaa irtisanottiin.
Uskaltakaa kertoa huonosta hoidosta! - hoitolaitosko
Toivottavasti kuolen ennen kun joudun kaltaisesi ``hoitajan`` hoidettavaksi! ``hoitakaa itse vanhuksenne``, no se on vähän rahakysymys kun pitäisi jäädä töistä pois, ei se ihan ruokatunnilla dementikko hoidu!
- SaamattomatOmaisetHävetk
Siinäpä se, mutta hoitajilta kyllä laitoksissa vaaditaan että kaikki hoituu hetkessä ja heti.
Hoitajan ei edes sallita syödä, heti on joku ovenraossa vaatimassa että nyt heti tänne.
Omaisella on kyllä muutakin aikaa hoitaa kuin vain se ruokatunti, vuorokauteen mahtuu kyllä enemmän aikaa.
Vapaa-aikanaankin voi vanhusta kotiinsa ottaa vierailemaan eikä vain haukkua kuinka hoitajat eivät hoida kaikkia aktiviteettejä. Niitä voi kyllä omainenkin hoitaa vapaapäivinään tai loma-aikoinaan. Kummasti vaan omaisella ei ole aikaa edes kesälomalla.
Yhteiskunnalta ei voi vaatia lisäkäsiä hoitamaan kaikki vanhuksen aktiviteetit, niitä voidaan kyllä omaisellekin sälyttää.
Ne omaiset juuri älähtävät joihin kalikka kalahtaa ja jotka ei tikkua ristiin laita vaan vaatimalla vaativat. Hävetkää sellaiset omaiset.
- EttäSellainenPuoliso
Nykyaikana näkee paljon puolisoita jotka eivät edes halua hoitaa kotona kun on jo uusi nais/miesystävä kierrossa ja sinnehän ei enää mikään vaippahousu enää sovi.
Keksitään mitä monimutkaisempia selityksiä miksei voi enää kotona hoitaa vaikka "hoidokki" olisi melko helppohoitoinen.
Ottaisivat sitten eron, mutta eihän se käy, menetetään leskeneläke jos hoidokki sattui onnekkaasti kuolemaan. - tosihanon
Jos vanhukset siirtyvät enemmän omaisten hoidettavaksi, niin se hyvä puoli ainakin siitä on, ettei ulkomaiset sijoittajat pääse kuppaamaan vanhusten omaisuutta taskuihinsa kalliilla , ylihinnoitellulla hoidolla, vaan pääoma siirtyy suomalaisille suvuille ja jää Suomeen., jolla taas yhteiskuntaa ja tulevien sukupolvien hyvinvointia rakennetaan.Puheet ahneista omaisista ovat mielestäni provosointia vai halutaanko asunnoissa oleva varallisuus siirtää sijoittajille.
Vaikuttaa siltä,että nyt alasajettaisiin suomalainen hoitotaso.Perusuhhoidossa monissa vanhainkodeissakin pyykinpesu, astiahuolto, ruokahuolto on siirretty hoitajille hoitotyönlisäksi ja henkilökuntaa ei ole lisätty vastaavasti.Vaikuttaisi siltä, että treenataan hoito sellaiseksi, että mahdollisimman pienellä hoitajamäärällä saa tuotettua mahdollisimman paljon palvelua. Mikäpä sijoittajille parempi bisnespohja.Sellaista työtä ei vain jaksa kauan tehdä ja hoitotaso sen kun pahenisi.
Kyllä nyt eläkkeelläolevien asiallisten juristien ym.lakia tuntevien omaisten tulee pistää toimeksi ja alkaa YHDESSÄ valvoa mitä hoidossa oikein duunataan nykyään.
Hoitajat eivät jaksa valvoa lainvoimaisuutta ja oikeudenmulaisuutta, eikä heitä kukaan kuunteleVaikuttaisi siltä, ettei liitotkaan.Jos kuuntelisivat niin kai tämä vuosien ongelma olisi ratkennut .Korkeintaan niskuroija menettää työpaikkansa.Samoin käy pikkupomoille, jos eivät ylhäältäpäin tulevia ohjeita noudata, vaikka ne eivät toimisi hoidettavan ja hoitajan parhaaksi.
Herää kysymyts? Kuka ihan oikeasti ohjaa Suomen terveydenhuoltoa tällaiseen suuntaan?
Siellä missä hoidettavat ovat vain menoerä lienee hoitajia myös vähän.Mikäli jollakin alalla on oikein hyvä työtyytyväisyys ja asiakkaat tyytyväisiä, kertoo se hyvästä johtamisesta , mutta myös siitä, että työntekijöitä on riittävästi.
Suomen hoidon tilanteeseen voi vaikuttaa vain lain TUNTEVAT ja lakien kautta, sekä tulee rukoilla Jumalalta Taivaasta apua tähän tilanteeseen. - peruerperperper
Ok...ensin aloittaja paasaa miten helppoa on hoitaa vanhus, vaikka kotona, ei sitä koko päivää tarvitse vahtia ja sitten paasaa, miten raskasta vanhusten hoito on laitoksissa...Nyt on tältä ko. hoitajalta näköjään hermot menneet jostain syystä...Luulisi nyt tietävän, että vanhuksia on erilaisia; on dementikkoja, on vaikeasti liikkuvia ja hyväkuntoisia. Myös omaisia on monenlaisia: on pitkää päivää tekeviä ja kotona olevia. On myös välinpitämättömiä omaisia ja välittäviä omaisia. On myös hankalia vanhuksia ja helppoja vanhuksia. Hyvä, että löytyy paikka kaikille tarvittaessa....No, myös hoitajia on erilaisia....Itse kyllä ns. vessatin äitini monta kertaa ja jopa syötin, koska ei hoitajilla ollut aikaa, istuivat kyllä samanaikaa toimistossaan hauskaa pitämässä, kikatuksesta päätellen ja olivat hyvin närkästyneitä, kun pyysin sitä laitos-vc-pönttöä....Jos äitini ei syönyt, ruoka haettiin pois ja sanottiin, että ei sitten maistunut, vaikka äitini oli alipainoinen...varmaan niitä hyviäkin hoitajia on, omalle kohdalleni ei niitä kyllä sattunut. Kaikki laiminlyönti laitettiin väsymyksen ja kiireen piikkiin....kaikki eivät sovi vanhustenhoitajiksi. Toivottavasti ainakaan aloittajan kaltainen hoitaja ei joskus osu kohdalleni...
- AnsaitsetSiperiaaOpettam
Siksi sinun onkin otettava itseäsi niskasta kiinni ja hoidettava omaistasi.
SOTE-uudistus nimittäin pitää huolen siitä että omaisen hoitovastuu lisääntyy.
Säästyypä hoitajat sitten kaltaisiltasi valittelijoilta.
Vai ei saa hoitaja enää olla iloinen, hymyillä eikä edes nauraa. Sinähän varsinainen hapannaama olet.
Kyllä SOTE- uudistus sinullekin opettaa, kyllä Siperia opettaa. Ja se on hyvä se!
Vielä tulet kaiholla muistelemaan aikoja jolloin omaistasi hoiti joku muu edes hetken jotta sinä sait käydä töissä ja hankkia omaisuuttasi.
Kaiholla muistelet sitten varmaan aikoja jolloin sait käydä laitoksissa räkättämässä ja purkamassa hapannaamaasi.
Tulevaisuudessa hoidat omaisesi itse ja saat katsoa peiliin ja haukkua hapannaamaasi niin paljon kuin haluat! - aikoihinoneletty
AnsaitsetSiperiaaOpettam kirjoitti:
Siksi sinun onkin otettava itseäsi niskasta kiinni ja hoidettava omaistasi.
SOTE-uudistus nimittäin pitää huolen siitä että omaisen hoitovastuu lisääntyy.
Säästyypä hoitajat sitten kaltaisiltasi valittelijoilta.
Vai ei saa hoitaja enää olla iloinen, hymyillä eikä edes nauraa. Sinähän varsinainen hapannaama olet.
Kyllä SOTE- uudistus sinullekin opettaa, kyllä Siperia opettaa. Ja se on hyvä se!
Vielä tulet kaiholla muistelemaan aikoja jolloin omaistasi hoiti joku muu edes hetken jotta sinä sait käydä töissä ja hankkia omaisuuttasi.
Kaiholla muistelet sitten varmaan aikoja jolloin sait käydä laitoksissa räkättämässä ja purkamassa hapannaamaasi.
Tulevaisuudessa hoidat omaisesi itse ja saat katsoa peiliin ja haukkua hapannaamaasi niin paljon kuin haluat!Tästäkin kommentista kyllä paljastuu hyvin hoitajien käsittämätön töykeys hoidettavia ja omaisia kohtaan. Hehän ovat palveluammatissa niin kuin esimerkiksi myyjät ja opettajat. Ei minulle ainakaan ole vielä koskaan myyjä tai lasteni opettaja tuolla tavalla puhunut.
- Paremminkin17
Hyvä kun seuraat näitä palstoja. Tiedät, mikä odottaa - ei ainakaan myyjä tai opettaja. Ehkä päässäsi herää pieni ajatus auttaa naapurin mummelia, joka ei kenties koskaan ole auttanut naapuriaan, eikä osaa ottaa vastaan apua... Mutta on kuitenkin AVUN TARPEESSA.
- aikoihinoneletty
Paremminkin17 kirjoitti:
Hyvä kun seuraat näitä palstoja. Tiedät, mikä odottaa - ei ainakaan myyjä tai opettaja. Ehkä päässäsi herää pieni ajatus auttaa naapurin mummelia, joka ei kenties koskaan ole auttanut naapuriaan, eikä osaa ottaa vastaan apua... Mutta on kuitenkin AVUN TARPEESSA.
Voisitko sanoa selvällä suomen kielellä, mitä tarkoitat?
- sekhfuuhuhby
Jokainen vanhustenhoitaja vanhusten hoitolaitoksessa saa palkkaa. Sikäli hieman outoa, jos mikään palkansaaja kehtaa valittaa, että työnkuvaan kuuluu naisten lehtien lukemisen lisäksi myös kakkavaippojen vaihtaminen. Oletko pykäämässä myös pikkulapsia tuntemattomien koteihin? Jos sanot, että "omaisten" pitäisi "ottaa kotiinsa" rankan seulan jälkeen hoivakotipaikan saaneita vaikeasti hoitoisia elämänsä viime metreillä olevia vanhuksia, niin yrität siis sanoa että haluat työttömäksi, kun esität olevasi "hoitaja"? Minkään työn ei kuulu olla pelkästään kivaa ja käsitykseni mukaan kaikilla on koulutuksensa määrään nähden ihan kohtuullinen palkka, jotka työskentelee vanhustenhuollon alalla. Mitä tarkoittaa sana "vessattaa", joku ala- arvoinen termi, mistä opittu tuollainen? Kuule pölvästi jonka ikä on luultavimmin korkeintaan neljäkymmentä ( ikäiseni) vuotta ja joka nurisee vanhustyön arjesta: esimerkiks 1920- ja 1930-luvulla syntyneillä ei ollut isovanhempia, koska tuolloin ihmiset elivät vähemmän aikaa eikä ne edes tienneet mistään "isovanhempien avusta lapsiperheiden arjessa". Sitten suuret ikäluokat: ne kävi töissä koko työikänsä toisin kuin nurisijat. Nyt sitten joku mäntti, jolla on ollut oikeus per yksittäinen syntynyt mukula olla KOLME VUOTTA PIKKULAPSIPERHEIDEN KOTIHOIDONTUILLA KOTONA TEKEMÄTTÄ MITÄÄN(!!) valtion rahoista ja ne muut sellaiseen liittyvät etuudet, vaatii ja väittää, että työ vanhustenhoitolaitoksessa on rankkaa? Niinkö mun alta nelikymppisen pitäisi tuo törky ymmärtää? Ja kerro mulle termi "vessattaa", en nimittäin tiedä tuollaista termiä, joskin olettaisin palkollisten vanhainhoitolaitoksissa olevan velvoitettu vaihtamaan esimerkiksi pidätyskyvyttömien vanhojen vaipat ihan itse. Kuule: jos ei olisi ikänsä töissä käyneitä vanhuksia, ei sinun tyyppisillä umpipälleillä olis edes sitä mahdollisuutta TES- palkattuihin töihin, mitä nykyisin on.
Törkeää väite, että vanhainkodeissa olisi yhtäkään ihmistä, jotka muka eivät olisi oikeutettuja tilanteensa ja tilansa perusteella siellä olemaan ja saamaan hyvää hoivaa nimenomaan siellä ja että muka "omaisten" vika, jos jonkun palkkaa nauttivan vanhustenhoitajan työ vanhainkotilaitoksissa on rankkaa, törkeää törkeä väite!- vituttaajaväsyttää
No maksetaanhan siitä työstä. Onneksi. En tekisi hetkeäkään ilmaiseksi sitä duunia mitä nyt teen. Väkivaltaisia, harhaisia, ulosteella sotkevia vanhuksia. Ei ne mitään kullannuppuja ole. Umpihulluja suurin osa, jotka olisi paremmassa säilössä psykiatrisella ja kunnon lääkityksen alla. Mutta Sirkka-Liisa Kivelä on saanut lääkärit luulemaan, että vanhuksia ylilääkitään, niin sitten näitä sekopäitä paimennetaan hoitajien ja liikuntakyvyttömien potilaiden terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Ei muuta. Älä vaan vanhene tai sairastu!
ps. googleta vaikka se vessatus - dkurfhrgyuth
vituttaajaväsyttää kirjoitti:
No maksetaanhan siitä työstä. Onneksi. En tekisi hetkeäkään ilmaiseksi sitä duunia mitä nyt teen. Väkivaltaisia, harhaisia, ulosteella sotkevia vanhuksia. Ei ne mitään kullannuppuja ole. Umpihulluja suurin osa, jotka olisi paremmassa säilössä psykiatrisella ja kunnon lääkityksen alla. Mutta Sirkka-Liisa Kivelä on saanut lääkärit luulemaan, että vanhuksia ylilääkitään, niin sitten näitä sekopäitä paimennetaan hoitajien ja liikuntakyvyttömien potilaiden terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Ei muuta. Älä vaan vanhene tai sairastu!
ps. googleta vaikka se vessatusEro käsittääkseni kuitenkin pikkulasten ja vanhainkodeissa hoidettavien välillä on se, että vanhainkodeissa työskenteleville maksetaan palkka. Työsuhteessa ihmisiä vanhainkodeissa hoitava saa palkkaa ja väitän, että jos sellaiset valittaa yksikään netissä vanhuksista, on jäänyt yleissivistys vajavaiseksi. Jos sinulla on pikkupenikka, niin jos se sotkisi kakalla seinät tai purisi sinua, niin hyvä etiikkaohje on, että kohtelet vähintäänkin niin hyvin vanhustenhoitolaitosten vaikeimpiakin, kuin kohtelisit omaa lastasi - itseasiassa pentujesi hoitamisesesta maksamiseen yhteiskunnan lapsettomat on kyllästyneet, ja vielä enemmän jos valitat siitä että saat palkkaa ja hoidat muiden ihmisten vanhuksia kuten lai terveydenhuollosta sanoo. Tietysti siitä että levität ketarat ja hankit penikan ( sori termi, enkä kehtaisi käyttääkää tätä ellen olisi oikeasti nainen sukupuolivärkeiltäni), et varmasti syytä vaivasta vanhainkodin asukkaita, siitä vaikka että sulla on kustannuksia siitä että olet tehnyt valinnan levittää ketarat ( sori jälleen: en sanoisi tätä ellen olisi nainen itse). Jos vaikka joku vanhainkodin asukas kokee sinun käytöksesi vuoksi olonsa turvattomaksi, sinä nelikymppinen nettiräyhääjä penikkoja omaava? Se ei ole vanhusten vika, miten sinä miellät työsi. Jos saisin nimesi tietoosi, olisin iloinen päästessäni vaikuttamaan lapsiperhe-etuuksiesi kaventamiseen.
- vnx
Vaikea aihe, kun omaiset eivät vaan tiedä mitä tapahtuu "laitosten" sisällä.
Oma suloinen äiti tai mummo voi lyödä/potkia/sylkeä/haukkua hoitajia, tai muita asukkaita.
Vanhus rukoilee kuolemaa, kuten useat haluavat, miten toimit?
Vanhus sylkee lääkkeensä suustaan, miten toimit?
Vanhus syö vaippaansa, miten toimit?
Vanhus ei syö, miten toimit?
Vanhus on jalaton, mutta haluaa palata kotiin, miten toimit?
Vanhus ei halua ikinä pesulle, miten toimit?
Vanhus tuntee turvattomuutta, ja soittaa kelloa jatkuvasti, mitä teet?
Omasta puolestani omaiset ovat erittäin tervetulleita katsomaan vanhuksiaan, kysymyksiä hoidosta saa, ja pitää esittää:)
Tervetuloa...- silehfugth
Itse en ikinä haluaisi omaiseni hoitajaksi ketään, joka nimittäisi maksajan avuntarvetta palkkaa yhteiskunnnalta käytännössä siltä veronmaksajalta saavalta asiakkaalta laitoksessa asuvan asiakkaan avuntarvetta laitoksessa "kitinäksi". Mutta te paskaperseet olette juuri niitä, ja teidän mielestä teidän määkyville pikkupenikoille pitäis meidän lapsettomienkin nelikymppisten kustantaa elintaso?!
- Putsaapääsi
Ymmärtääkö "silehfugth" itse mitä kommenttinsa ekalla virkkeellä tarkoittaa? Minä en, siinä ei ole päätä eikä häntää. Siksi oletan että kommentoijalla on sitä ihteään eli pashkaa muuallakin kuin alapäässä. Kannattaako silloin esitellä ns. mielipiteitään?
- Paremminkin
Lisäisin vain, että iltavuorossa on 2 hoitajaa (yövuorossa 1 hoitaja) ja siis 16 tämän luokan "asiakasta".
- lidrhfrughtuhy
Putsaapääsi kirjoitti:
Ymmärtääkö "silehfugth" itse mitä kommenttinsa ekalla virkkeellä tarkoittaa? Minä en, siinä ei ole päätä eikä häntää. Siksi oletan että kommentoijalla on sitä ihteään eli pashkaa muuallakin kuin alapäässä. Kannattaako silloin esitellä ns. mielipiteitään?
No en tiedä sanoa kun en tiedä kirjoittajiakaan, mutta niin kauan kun vanhustenhoidon huonokuntoisia asialliseen hoivaan oikeutettuja, todellisuudessa eläketuloistaan ITSE hoitajiensa palkan maksavia kutsutaan vanhainkodeissa bisnestermillä "asiakkaiksi", niin varmaan juuri niin kauan on oikeus vaikka sellaisten vanhusten omaisilla millä tahansa käyttää asiakaspalvelun termejä vanhusten huonoon kohteluun. Jos vanhustenhoitaja saisi huonon ruoan vaikka mennessään oman perheensä ja pikkulastensa kanssa syömään ravintolaan vapaa-ajalla, niin eikös vanhustenhoitaja valittaisi? En ymmärrä asennetta, että miksi omaiset eivät saisi olla huolestuneita tai kiinnostuneita hoivakodeissa asuvista omista läheismmistä rakkaistaan. Kyllä tietysti on niin, että siksi vanhustenhoitolaitosten hoitajille varmaan monien vanhusten omaiset puhuvat huolistaan, kun hoitoalan koulutuksen saaneethan ovat "asiakkaan" hoitajia niissä hoivakotilaitoksissa, seinillekö niiden vanhuksistaan huolestuneiden omaisten mieluummin pitäisi puhua? Ja todella törkeää väittää, että "omaisten" pitäisi ottaa "kotiinsa asumaan" huonokuntoisia vanhuksia, kun käsittääkseni ne vanhukset jotka edes laitoshoitoon pääsevät, eivät itse yksin enää pystyisi tuntiakaan omasta turvallisuudestaan vastaamaan, puhumattakaan että haluaisivat asua elämänsä viime metrit jälkipolviensa jossakin asunnon nurkissa. Pois toi oikeistolainen 1050-luvun ihannointi! Tämä ei ole yhteiskunta, missä kaikilla ihmisillä on isot maatilat ja missä ihmiset asuu vain yhdellä ja samalla paikkakunnalla viis sukupolvea, tyyliin kolme viimeisintä "saman katon alla". Ja harva suomalainen edes on niin varakas, että voisi elättää edeltäviä polvia, eikä pidäkään. Outoa sikäli, että sama natsi-porukka 1950-luvun porvariluokkayhteiskunnan ihailijat eivät halua veronaksajavanhuksille vuonna 2016 inhimillistä hoivaa, mutta joka määkyjän pikkulapsiperheen hoitotukiin rikkaimmista miljonääreistä köyhiin ei mitään eroa niillä, silti pitäis pitää veronmaksulla osallistua lapsettomien todella pienivaraistenkin.
Yhdestä asiasta olen täysin varma: kaikki ihmiset tämän päivän Suomessa vuonna 2016 kykyjensä mukaan pitävät huolta omista läheisistään niin paljon kuin pystyvät. Hoitoalan ihmisten uupumukseen ei ole syynä vanhusten omaiset, ja imbesilli väite, että varmaan kukaan iäkäs ikinä haluaisi että joku "ottaisi kotiinsa asumaan". Oksennan empatian puutteesta ja idiotismista. - Sekopäinenjuttusi
Vanhainkoteja ei ole enää olemassa. Hoito- ja hoivakodeissa asuvia kutsutaan asukkaiksi.
Jos ihmiselle ei ole annettu lahjaa tiivistää sanottaviaan ja järkeistää niitä selkeään muotoon kirjoituksessa, niin silloin varmaankin käy myös niin, että nenäkkäin ja silmäkkäin hoitajien kanssa kommunikoidessa ei osaa esittää asioita sillä lailla, että tulee ymmärretyksi. - lidrhslkfjerifrjugj
Sekopäinenjuttusi kirjoitti:
Vanhainkoteja ei ole enää olemassa. Hoito- ja hoivakodeissa asuvia kutsutaan asukkaiksi.
Jos ihmiselle ei ole annettu lahjaa tiivistää sanottaviaan ja järkeistää niitä selkeään muotoon kirjoituksessa, niin silloin varmaankin käy myös niin, että nenäkkäin ja silmäkkäin hoitajien kanssa kommunikoidessa ei osaa esittää asioita sillä lailla, että tulee ymmärretyksi.Byrokratiakielessä kylläkin kunnallistenkin vanhainkotien "asukkaat" ovat terminologisesti aina "asiakkaita" ja itse kun kannattaisin vahvaa kotimaista omistusta, en symppaa termin "asiakkaat" nuljuttamista sellaisiin kunnallisiin palveluihin, missä yksilöt itse eivät voi vapaasti valita, ottavatko palveluita vastaan. Ai vai missä valtuustossa on julkisissa puheenvuoroissa puhuttu kunnallisten vanhainkotien asukkaista "asukkaina"? Näytä mulle sellainen pöytäkirja! Kyllä yleensä vaan "asiakkaista" nykyisin oikeasti hädänalaisistakin puhutaan, ja yleensä yksityistämisintoiset mulkut eniten puhumassa, jotka oikeasti eivät ole minkäänlaisten "asiakkaidenkaan" edes niiden edun asialla, vaan osakkeenomistajien yksityisyrittäjien "asialla"...
En ole koskaan keskustellut "nenäkkäin" yhdenkään hoitajan kanssa. Minulla on se onni ollut, etten ole kenenkään vanhuksen omaisedunvalvoja joutunut olemaan. "Nenäkkäin" kyllä mummoani kotiinsa tervehtimään mennessäni aikoinaan tapasin esimerkiksi monia kunnallisia kotihoitajia kunnan palkollisia minulle tietysti henkilöinä tyystin tuntemattomia, joista osa eivät lapsenlapseksi tiedettäessäkään vaivautuneet edes kättelemään ja kertomaan koko nimeänsä minulle, ja kerran tapasin mummoni kodista - en tiedä sen naisen nimeä - kunnallisen kaljalta haisevan palkollisen joku mikä lie naisen yhtenäkin joulupäivän iltana, jonka edessä dementoitunut mummoni oli saapuessani ollut oudosti lompakko kädessä tilanteessa, missä ei varmaan sellaista tilannetta kuulu olla: se tuntematon tyyppi ei katsonut minua edes silmiin. No onneksi mummoni sai julkisesta vanhainkotilaitoksesta paikan, kun omaiset oli jo vuosia pelänneet että kuoleeko se omaisten hyvästä hoivasta huolimatta, mutta sen sanon, että rahaa se ei tuntemattomille takuulla ole ikinä halunnut antaa.
Ja itse pidän huolen, että ne rakkaani jotka minua ovat auttaneet, niiden tukena olen aina. Muuttaisin vaikka omaisteni tueksi, jos tarve vaatisi.
Teidän Suomi24- vajakkitrollien on täysin turha kadehtia ihmisiä.
- skufhdurgthu
Vaihdetaan tuossa trollaustekstissä rasismia vanhusväestöön ja sivistyneisiin käyttävään sana 1990-luvun jälkeen syntyneet lapsiperheelliset:
Hoitakaa ite päänsisäinen kateutenne! Ei kukaan halua enää yhtäkään pikkulasta veronmaksajien rahoille lisää, joita ei edes peruskuluissa 18- vuotiaaksikaan asti pelkästään omat vanhempansa pysty ilman veronmaksajien tukia elättämään itse, niitä liikaa! Ja joo sehän on helppoa "muuttaa" sillä tavalla, että 90- vuotias dementoitunut isoäiti asuu työttömän yksiössä, kyllä siihen 20 neliömetriin sopii monta sukupolvea! Ai vai ei sovi? No sitten on yksityiset palvelut: 1930-luvulla huutolaislapsiakin kaupattiin ja isoäidit oli maatalojen nurkissa. Nelikymppiset "mummut" nurnuttaa netissä, että he kyllä KÄYTTÄÄ AIKAANSA LASTENLASTENSA HOITAMISEEN. Joo, kyllä käyttää! Vittu että käyttääkin paljon aikaa, kun lapsia omaaton ei saa samoja sosiaalietuuksia! On todella ärsyttävää, että osan kansasta käsitys "mummoista" on joku nelikymppinen paskaperse, ja sitten taas vanhusväestöä ja maan historiaa tietävien mielestä käsitys "mummosta" on esimerkiksi nainen, jonka mies kaatui sodassa ja lapset pääsi yliopistoonkin ainoastaan älykkyyttään aikana, jolloin ei ollut sosiaaliturvaa ja maito tuli lehmän nisästä eikä ruokakaupan laarista. Oma isoisäni kaatui sodassa, joten teillä paskaperseillä ei ole i:tä sanottavana mulle: tapettiin niskalaukauksella Lapin sodassa, mun kasvonpiirteisssä on jotakin samaa, kuin sotilaspiirin kirjasta lukemani sen komean sotilaan kasvoissa. Toinen isoisä selvisi hengissä, mutta ei hänkään saanut vanhuuden päivinään yhteiskunnan eteen veronmaksajana tekemän arvoista palvelua.
Minusta olisi noloa, jos vaikka ihmiset joiden isovanhemmat on viisikymmentävuotiaita, edes kehtaisi netissä russuttaa vanhustenhoidon tilanteesta, että on muka rankkaa niitä housuunsa kakkivia vanhuksia hoitaa. Tietysti jos on yhteiskuntatieteen tilastotieteellinen osaaminen, se eri asia. Jokainen pässi joka hoiva-alan palkollisena valittaa vanhustenhoidon tilasta, voi kysyä, että onko oma isänsä ja äitinsä tehneet vähintään 40 vuotta veronmaksajina Suomessa ja Suomelle töitä - valitusoikeus on nimittäin ainoastaan niillä, joilla on vähintään neljänkymmenen vuoden katkeamaton veronmaksuhistoria Suomeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672385- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww691130EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41097- 77803
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660- 43658
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23615- 27581