Akun varautuminen vs nopeus

ehkätyhmäkysymys

Latautuuko akku paremmin jos ajaa nopeammin vai riippuuko se pelkästään moottorin kierrosnopeudesta?

28

2463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akkumalaattori__

      ykkösellä kahtakymppiä-vitosella satasta, ei eroa..

      sillä, kui paljo sulla samaan aikaa sähköhärveleitä käytössä, enemmä merkitystä(lasin/penkin lämppärit jnejne)

      lämpötilalla(kovalla pakkasella ei varau'u tietty samoin ku esim nollakelillä)

    • yuvbiihnlkkllk

      Olen ajatellut että akku latautunee parhaiten kovalla pakkasella jos ajaa pitkähkön ajan jotain kaupunki- tai taajama-ajoa jolloin moottori lämpenee jolloin akullakin on mahdollisuus lämmetä ja rueta vastaanottamaan latausta. Turhimmat sähkölaitteet pois päältä, esim. radio, jne. viihdelaitteet.
      Maantieajossa ajoviima varmaan jäähdyttää niin paljon että akku ei ehkä lämpene eikä rupea ottamaan latausta vastaan ennenkuin vasta todella pitkän ajan kuluttua.

      • 130A

        "Turhimmat sähkölaitteet pois päältä, esim. radio, jne. viihdelaitteet."

        Heh, no ei missään nimessä noin, vaan kaikki sähkölaitteet päälle, niin moottorikin lämpenee nopeammin, kun laturilla on kuormaa. Kylmä akku ei juuri virtaa ota, joten laturin maksimiteho jää hyödyntämättä, jos sähkölaitteita ei uskalla käyttää.

        Eri asia on, jos laturi on rikki. Silloin sähköä on säännösteltävä ja myös aiheen mukaisesta nopeasta ajosta on hyötyä – saattaa nimittäin virta riittää perille.


    • hmmmmm

      Latautuukohan Helsinki-Tampere välillä miten hyvin

    • Aigor

      Akun latautuminen vaatii, että akku on lämmin. Se alkaa lämmetä heti kun laturi alkaa puskea siihen virtaa, mutta se ei ota varausta vastaan kylmänä kuin ihan minimaalisesti. Sen takia lyhyt matka ei palauta edes starttiin käytettyä virtaa akkuun ja akku tyhjenee jokaisella kauppareissulla vähän. Moottorin kierrosluvulla ei juurikaan ole nykyisillä latureilla enää merkitystä koska laturi lataa tasaisesti käytön mukaan. Mitään supervirtapiikkiä ei siis saa aikaan tai pakkoladattua akkua huudattamalla moottoria tai ajamalla kovaa vauhtia. Ennemmin kyse on ajasta. Usein kuulee sanottavan, että n. tunnin yhtämittainen ajo pari kertaa viikossa pitää akun kunnossa kovilla pakkasilla. Varsinkin jos ei ole tolppapaikkaa tai lämmitintä käytössä, kannattaa tehdä pieni huviajelu ihan huoltotoimenpiteenä.

    • Turha_huudattaa

      Vuosikymmeniä sitten käytössä olleet tasavirtalaturit vaativat kierroksia antaakseen kunnolla latausvirtaa, mutta nykyisillä vaihtovirtalatureilla ei tätä ongelmaa ole. Ne lataavat jo tyhjäkäyntikierroksilla, kunhan vain akku kykenee ottamaan latausta vastaan (kyky heikkenee lämpötilan painuessa pakkaslukemiin).

    • jämt-man

      Jos on kovilla pakkasilla erittäin lyhyttä ajoa, niin autoliittokin suosittaa 1-2 kertaa viikossa tunnin lenkkiä. Varautuminen ei ole pahasta tässä asiassa.
      Esson baarin kaljanhuuruisessa takapöydässä tietysti tämäkin asia tiedetään paremmin.
      Tosiasia on kuitenkin ihan kokemuksen mukaan se, että huolellisella henkilöllä ei ole talvellakaan ongelmia.

      • 130A

        Pitkäkestoisen lenkkiajon sijaan kannattaa investoida ylläpitolaturiin. Jos on Defan tai Calixin moottorinlämmitin, niin niiden rinnalle saa laturin, joka lataa akkua samalla, kun moottoriakin lämmitetään.


      • autot_ajoa_varten
        130A kirjoitti:

        Pitkäkestoisen lenkkiajon sijaan kannattaa investoida ylläpitolaturiin. Jos on Defan tai Calixin moottorinlämmitin, niin niiden rinnalle saa laturin, joka lataa akkua samalla, kun moottoriakin lämmitetään.

        Kyllähän autot on kuitenkin tehty ajamista varten. Auton seisottaminen ei tee hyvää muillekaan osille, liikkuvat osat alkaa jumiutua jos ei tule käyttöä.
        Sinänsä ylläpitolaturi ei tietysti ole pahitteeksikaan.


      • 130A
        autot_ajoa_varten kirjoitti:

        Kyllähän autot on kuitenkin tehty ajamista varten. Auton seisottaminen ei tee hyvää muillekaan osille, liikkuvat osat alkaa jumiutua jos ei tule käyttöä.
        Sinänsä ylläpitolaturi ei tietysti ole pahitteeksikaan.

        Liikkumista vartenhan ne autot.. mutta se että autolla pitäisi pörräillä muuten vaan akkua ladatakseen on hieman tyhmä laji. Minulla on ylläpitolaturi sen vuoksi, kun on liian lyhyt työmatka, eikä akku ehdi latautumaan. Ja olen liian laiska kulkemaan jalan ;)

        Ylläpitolaturista on sellainenkin hyöty, että akku on valmiiksi virkeä autoa käynnistettäessä, jolloin se alkaa heti ottamaan paremmin virtaa auton laturiltakin moottorin käynnistyttyä.


    • lämpöäakulle

      Akku latautuu parhaiten kun auto seisoo paikoillaan jos se on moottoritilassa, silloin moottorin lämpö vaikuttaa akkuun parhaiten. Jos akku on peräluukussa niin silloin se on aivan sama miten avaa, samalla tavalla lataantuu. Moottorin kierrosluku ei vaikuta asiaan, koska nykyautojen laturit on tehokkaita ja lataa tyhjäkäynnilläkin.

      Akun ympärille voisi kietoa esim. tuollaisen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Sisustus/Istuinverhoilu/Istuinlammitin-2000033358/

      Sähköt sille siten että toimii vain kun virta on päällä / moottori käynnissä.

    • 0_km.h

      Ei sillä ole mitään merkitystä akun lataukseen, että ajatko sillä autolla metriäkään, vai annatko sen käydä paikallaan. Yhtä paljon se laturi lataa sitä akkua siinä pihassa, kuin tien päälläkin.
      Laturi ottaa kierrokset nokka-akselilta, eikä vetoakselilta. ja ei sillä kierroksillakaan ole väliä. Lataus on suurinpiirtein sama tyhjäkäynnillä tai huippukierroksilla.

      • UTC.2

        "nokka-akselilta"

        Vai kampiakselilta?


      • 0_km.h

        "Vai kampiakselilta?"

        No joo, tavallaan molemmilta. Sama pyörintänopeus kuitenkin molemmissa.
        Kampiakseli pyörittää jakohihnan välityksellä nokka-akselia..,ja moniurahihnan välityksellä laturia.


      • Anonyymi
        0_km.h kirjoitti:

        "Vai kampiakselilta?"

        No joo, tavallaan molemmilta. Sama pyörintänopeus kuitenkin molemmissa.
        Kampiakseli pyörittää jakohihnan välityksellä nokka-akselia..,ja moniurahihnan välityksellä laturia.

        On taas viisasta, mikä onkaan jakopään tehtävä? Puolittaa nokka-akselin pyörimisnopeus kampiakseliin nähden, onhan kysymys nelitahtimoottorista....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On taas viisasta, mikä onkaan jakopään tehtävä? Puolittaa nokka-akselin pyörimisnopeus kampiakseliin nähden, onhan kysymys nelitahtimoottorista....

        Hieno kuitti, toivottavasti tuon aivopierun kirjoittaja on odottanut tätä viisauttasi 5 vuotta.


    • sähkötermii

      Autoissa on laturille oma säädin joka säätää akkuun sopivan latausvirran, joten moottorin kierrokset ei vaikuta lataukseen. Jos autossa on esim: 60 Ah (ampeeritunnin) akku se on esim tyhjä = ei yhtään ampeereja. Autojen laturit on koko luokkaa 70Ah - 100 Ah, joten tyhjän akun lataukseen menee noin tunti. Kun miettii että autossa on koko ajan kuormaa (lämppärit, valot, mittarivalot yms....).

      • eipidäpaikkaansa

        Nykyautojen laturit on kokoluokkaa 150-200a pikemminkin, alle 100 ampeerisia ei kyllä enään ole. Toisekseen, etenkin näin pakkasella akun latausvirta ei ole yhtä suuri kuin laturista irtoava maksimivirta, vaan huomattavan paljon pienempi.

        Jos sinulla on täysin tyhjä akku ja se on täysin kylmä niin vaikka auto olisi käynyt tunnin niin tuskin lähtee vielä käyntiin sen jälkeen saati että akku olisi läheskään täynnä. Todennäköisesti täysin tyhjä akku on jäässä ja tuhoutunut joka tapauksessa eli uusi on ostettava.


      • UTC.2

        "Autojen laturit on koko luokkaa 70Ah - 100 Ah"

        Sadan ampeerin laturi antaa parhaimmillaan melkein 1,5 kW tehoa, mutta kylmä akku ei suostu ottamaan kyseistä tehoa vastaan. Kylmä akku ei myöskään anna virtaa yhtä hyvin kuin lämmin. Siksi moottorin käynnistyminenkin on pakkasella välillä vähän nihkeää.


      • latautuu

        Vaatii kyllä huomattavasti pidemmän latauksen, jotta akku tulisi täyteen, sillä vaikka laturi työntäisi enemmänkin virtaa, niin akku ei pysty varamaan yhtä nopeasti.


      • paskapuhetta
        UTC.2 kirjoitti:

        "Autojen laturit on koko luokkaa 70Ah - 100 Ah"

        Sadan ampeerin laturi antaa parhaimmillaan melkein 1,5 kW tehoa, mutta kylmä akku ei suostu ottamaan kyseistä tehoa vastaan. Kylmä akku ei myöskään anna virtaa yhtä hyvin kuin lämmin. Siksi moottorin käynnistyminenkin on pakkasella välillä vähän nihkeää.

        Hei essonvaari, voisitko jo lopetta paskaapuheesi?

        Lyijyakkuja käytetään edelleen siitä syystä, että niihin ei paljoa pakkanen vaikuta. Kylmästäkin akusta saa ison purkuvirran. Mutta kylmä moottori on raskaampi pyöritettävä -> käynnistysmoottori pyörii hitaammin ja ottaa tästä syystä suuremman virran ... eli akun virranantokyky on koetuksella pakkasella, muttei siitä syystä, että pakkanen purisi pahiten juuri akkua itseäään.

        Lyijyakku on myös täysin ladattavissa pakkasessakin. Tässä on vain yksi miina; latausjännite pitää nostaa sitä ylemmäksi, mitä kylmempää on. Muistaakseni paukkupakkasilla pitäisi käyttää jopa 16-17 V latausjännitettä normaalin n. 14 V sijaan. Lataussäätimissä ja osassa ylläpitolatureitakin lienee lämpötilakompensointi, joka nostaa latausjännitettä kylmällä säällä, mutta eihän sitä jännitettä voi nostaa riittävän korkeaksi 100 % lataustehon saavuttamiseksi, kun näillä >15 V jännittellä saattaisi toimintasavu karara muista sähkölaitteista.


      • kaada_ittelles_kans
        eipidäpaikkaansa kirjoitti:

        Nykyautojen laturit on kokoluokkaa 150-200a pikemminkin, alle 100 ampeerisia ei kyllä enään ole. Toisekseen, etenkin näin pakkasella akun latausvirta ei ole yhtä suuri kuin laturista irtoava maksimivirta, vaan huomattavan paljon pienempi.

        Jos sinulla on täysin tyhjä akku ja se on täysin kylmä niin vaikka auto olisi käynyt tunnin niin tuskin lähtee vielä käyntiin sen jälkeen saati että akku olisi läheskään täynnä. Todennäköisesti täysin tyhjä akku on jäässä ja tuhoutunut joka tapauksessa eli uusi on ostettava.

        Jaa, mulla taisi olla 100 A laturi vm 2008 ja 120 A laturi vm 2012 autoissa...

        Huimat ampeerilukemat löytyvät yleensä dieseleistä. Ei akun lataamiseksi, vaan sähköisen lisälämmittimen vuoksi. Sähkölämmitin lämmittää joko jäähdytysnestettä tai ohjaamoon puhallettavaa ilmaa, nestekiertoisen kennon apuna. Tässä tulee tavallaan tuplahyöty, kun saadaan lämpöä vastuksesta lisää kuormaa (kuormitetun laturin kautta) moottorille, jolloin moottorikin lämpenee nopeammin. 0,5 kW sähkölämmitin vaatii n. 35 A tähän päälle ne perinteisemmät persegrillit, sähköiset ohjaustehostimet ym.


      • eipidäpaikkaansa
        kaada_ittelles_kans kirjoitti:

        Jaa, mulla taisi olla 100 A laturi vm 2008 ja 120 A laturi vm 2012 autoissa...

        Huimat ampeerilukemat löytyvät yleensä dieseleistä. Ei akun lataamiseksi, vaan sähköisen lisälämmittimen vuoksi. Sähkölämmitin lämmittää joko jäähdytysnestettä tai ohjaamoon puhallettavaa ilmaa, nestekiertoisen kennon apuna. Tässä tulee tavallaan tuplahyöty, kun saadaan lämpöä vastuksesta lisää kuormaa (kuormitetun laturin kautta) moottorille, jolloin moottorikin lämpenee nopeammin. 0,5 kW sähkölämmitin vaatii n. 35 A tähän päälle ne perinteisemmät persegrillit, sähköiset ohjaustehostimet ym.

        Ensinnäkin vm. 2008 auto on jo 7 vuotta vanha, eli alkaa olla vanha auto. Itse en voisi kuvitellakaan ajavani samalla autolla 7 vuotta, ajan n. 50-60tkm vuodessa (suurin osa työn vuoksi) ja (leasing) auto vaihtuu kahden tai kolmen vuoden välein.

        Nyt minulla on vm. 2014 auto ja mielenkiinnosta tarkistin netistä niin siinä pitäisi olla 215a laturi (on diesel), peltiä en viitsi lähteä avaamaan ja tarkistamaan, tuskimpa sitä edes sieltä löytäisinkään, nykyäänhän moottorit on katettu muovien alle hyvin pitkälti.


    • et-see-jyy

      """Kylmä akku ei myöskään anna virtaa yhtä hyvin kuin lämmin."""

      Kylmä akku antaa virtaa yhtä hyvin kun lämminkin, mutta kylmässä akussa on virtaa vain 30-50% lämpimän akun virrasta.

      • 30_on_sata

        ˆ mitäääää? 30 % on yhtä paljon kuin 100 %?

        Kylmästäkin akusta saa ison purkuvirran eikä akkuun ladattu energia (Ah:t tai kWh:t) mihinkään pakkasessa katoa, MUTTA akkua purettaessa akkuhappo laimenee ja voi liiaksi laimennuttuaan jäätyä. Jäätyminen voi rikkoa akun.

        Tästä syystä akku täytyy pitää >50 % varaustilassa pakkasilla ts. sen hyödynnettävissä oleva kapasiteetti puolittuu.


    • latautuu

      Laturi lataa maksimiteholla, kun kierroksia hiukan enemmän tyhjäkäynnistä eli yli 1000rmp. Laturissa on ylijännitesuoja ja latauksen säädin joka rajoittaa ainakin lataus jännitettä ja moderneissa autoissa tietotekniikka hoitaa latauksen kulkua kuten älylaturikin, eli säätää lataus virtaa (ampeereita) tietyn trendin mukaisesti riippuen akun lataus tilasta yms. Parametreista.

      Summa summarum, normaalisti ajellessa lataa aina maximi teholla, joten kovaa ajamalla ei saavuta mitään hyötyä, ajon kesto taas vaikuttaa vahvasti latautumiseen...

    • Uolevi576

      Ei muuta kuin sakkojenkin uhalla motarille ja ajat n. 150-160 km/h nopeutta about 30km. Johan latautuu. Ja nelosvaihteella tietysti.

    • osta_laturi

      Akku latautuu parhaiten akkulaturilla. Ajamalla joutuu ajamaan usea sata kilometriä eikä sittenkään lataa yhtä hyvin kuin laturi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe