Mites se nyt toimii apteekissa lääkkeiden omavastuu?Maksanko nyt 1 lääkkeestä(joka on maksanut 7.50 e kuukaudensatsi korvauksenjälkeen 57,50???? 2 lääke maksaa 12,00 korvauksen jälkeen 62,00???Eli meneekö joka lääkkeestä se 50 euroo ylimääräistä eka osto kerralla?????jOS NÄIN ON,JÄÄ MONELTA LÄÄKKEET OSTAMATTA.
Lääkkeiden omavastuu
21
1408
Vastaukset
- ettänäin10
Se 50 e maksetaan kerran ja sen jälkeen saa kelan lääkekorvauksen.
- Rautalangasta
Maksat ensimmäisestä lääkkeestäsi 7,50 ja toisesta 12 euroa. Jatketaan näin kunnes 50 euroa täyttyy. Vasta sitten aletaan käyttämään normaaleja korvauksia.
- ettänäin10
apteekissa sanottiin mulle että se 50 e maksetaan ja sen jälkeen saa sen kelan korvauksen.eli mä maksan 59 euroa kun lääkkeet maksaa 4,50 e per lääke.
- Rautalankaa
ettänäin10 kirjoitti:
apteekissa sanottiin mulle että se 50 e maksetaan ja sen jälkeen saa sen kelan korvauksen.eli mä maksan 59 euroa kun lääkkeet maksaa 4,50 e per lääke.
Sitä 50 euroa ei makseta "sisään". Jos lääkkeesi maksaa alle 50 euroa, maksat vain lääkkeiden hinnan kokonaan kunnes tuo omavastuu täyttyy. Tuo uusi maksu ei ole mikään apteekinkäyttömaksu. Olet varmaankin käsittänyt väärin, ei apteekki voi antaa noin virheellisiä ohjeita.
Kelan nettisivulta voi tarkistaa tuon 50 omavastuun kertymistä. - Anonyymi
ettänäin10 kirjoitti:
No niin se on ja sillä selvä, mitä hittoa...
- vset
Kelan sivuilta voi itsekin seurata miten alkuomavastuu täyttyy omalla kohdalla. Sieltä saa myös tiedon lääkkeiden hinnoista ja niiden korvattavuuksista.
- valkosipulinen
Jossain sanottiin ettei lääkekuitteja tarvitse säilyttää.Minulle tuli kirke Kelasta joulukuussa,että pitää toimittaa joulukuun kuitti Kelaan,kun lääkekatto ylittyi.Jotenka säästäkää reseptilääkekuitit kumminkin !
Lääke maksaa joka kuukausi n.88,60 ,sen olen joutunut maksamaan ?- Talteen_vaan
Vaikka Kela seuraa vuosiomavastuun kertymistä, kuitit on säästettävä koska joku voi saada omavastuut pois vaikkapa työpaikan sairaskassasta.
- apteekinvakioasiakas
50 euroa ei makseta kerralla. Maksat lääkkeestä vain kyseisen lääkkeen hinnan, mutta et saa siitä Kela-korvausta. Kun olet vuoden alusta lähtien ostanut korvattavia lääkkeitä 50 euroon asti, Kela alkaa maksaa lääkekorvauksiaan. Eli jos lääke maksaa vaikka 7,50 euroa, maksat siitä 7,50 euroa. Kun olet vuoden alusta lukien ostanut korvattavia lääkkeita yli 50 eurolla, alat saada korvauksia. Tässä myös aiheesta:
http://yle.fi/uutiset/viidenkympin_omavastuu_yllattaa_apteekin_tiskilla/8585715 - Xyrbö
Ja omavastuu varmaankin kertyy ainoastaan kelakorvattavista reseptilääkkeistä?
- apteekinvakioasiakas
näin on, omavastuu kertyy korvattavista reseptilääkkeistä.
- StybbSibilä
Käsittääkseni jos reseptilääke maksaa esim. 50 euroa, Kela vähentää siitä omavastuuden osuudeksi sen minkä se korvaisi sinulle tuosta lääkkeestä. Eli ostat niitä 50 euron lääkepakkauksia useamman kappaleen ennenkuin omavastuusi on se "Kelan oma 50"
- vset
Jos lääke maksaa 50 euroa, maksat siitä sen alkuomavastuun 50 euroa ja sitten seuraavilla kerroilla saat normaalin kela-korvauksen. Jos lääke maksaa yli 50 euroa, saat ylimenevältä osalta korvauksen. Ja tämä 50 euroa maksetaan vain kerran, voi kylläkin täyttyä heti ensimmäisellä apteekkireissulla tai kertyä vähitellen, riippuen lääkkeen myyntihinnasta. Apteekin kuitissa näkyy paljonko alkuomavastuuta on vielä maksettava ennen korvauksen saamista. Lääkkeiden hintoja voi itse tarkastella vaikkapa Yliopiston Apteekin nettisivuilta tai Apteekkariliiton sivuilta -> Apteekkitieto -> Lääkkeiden hinnat-
- samppa139
Juuri näin se menee! Itse tiesin asiasta etukäteen, mutta farmaseutti vielä näytti kuittia ja sanoi että nämä lääkkeet maksoivat jotain 36 ja risat sekä se näkyy kuitissa omavastuuosuutena. Kun 50 euroa omavastuuta täyttyy, saa Kelakorvaukset kuten aiemminkin
- Puoli-Vaari
Takuu-eläkeläinen maksaa jokaisesta resepti-lääkeestään 50 euroa
omavastuun,eli 5 eri-reseptistä vuodessa 250 euroa.Apteekit jakaa
tämän kyllä 0sto kertojen mukaisesti.Eivät anna kaikkia kerralla,joutuu tekemään useamman käynnin vuoden aikana.Jos on pitempi matka hakea,kannattaa anoa Kelalta Taxi kyytiä näille haku
kerroille.- vset
Et maksa jokaisesta lääkkeestä erikseen vaan maksat yhden kerran sen 50 euroa vaikka sinulla olisi 10 eri lääkettä.
- Kerranviisikymp
Puoli-Vaari on nyt selostuksineen aivan hakoteillä!!!
- Pitäisi_luke_ohjeita
No odotamme häneltä seuraavaa purkausta kun seuraavasta taksikyydistä joutuukin maksamaan kaksinkertaisen omavastuun ja ellei hyväksy naapurin mammaa samaan kyytiin, vielä enemmän.
- Anonyymi
entä jos lääkkeeni maksaa 60€ per kuukausi? Joudunko maksamaan vuoden 1. lääkepakkauksesta 60€?
- Anonyymi
Maksat 50 euroa + sen lääkkeen korvatun (normaalin) hinnan. Eli jos lääkkelläsi on 100% korvaus, maksat 50€ + 4,50€.
Tämän vuoksi kannattaa ostaa ensin halvat lääkkeet toiseen kuittiin koska ne myös kerryttävät omavastuuta. Eli jos esim. ostat 25 € maksavan lääkkeen ensin ja maksat sen, sitten sinun seuraava ostoksesi maksaa vain 25€ + 4,50€ jos lääkkeesi on edelleen 100% korvattu.
- Anonyymi
Voiko näin tyhmiä ihmisiä olla. Kysy apteekista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821379Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661175Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2121170Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2001164Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121039Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68906Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍128881Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755