Lääkkeiden omavastuu

Ryöstöä

Mites se nyt toimii apteekissa lääkkeiden omavastuu?Maksanko nyt 1 lääkkeestä(joka on maksanut 7.50 e kuukaudensatsi korvauksenjälkeen 57,50???? 2 lääke maksaa 12,00 korvauksen jälkeen 62,00???Eli meneekö joka lääkkeestä se 50 euroo ylimääräistä eka osto kerralla?????jOS NÄIN ON,JÄÄ MONELTA LÄÄKKEET OSTAMATTA.

21

1010

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettänäin10

      Se 50 e maksetaan kerran ja sen jälkeen saa kelan lääkekorvauksen.

    • Rautalangasta

      Maksat ensimmäisestä lääkkeestäsi 7,50 ja toisesta 12 euroa. Jatketaan näin kunnes 50 euroa täyttyy. Vasta sitten aletaan käyttämään normaaleja korvauksia.

      • ettänäin10

        apteekissa sanottiin mulle että se 50 e maksetaan ja sen jälkeen saa sen kelan korvauksen.eli mä maksan 59 euroa kun lääkkeet maksaa 4,50 e per lääke.


      • Rautalankaa
        ettänäin10 kirjoitti:

        apteekissa sanottiin mulle että se 50 e maksetaan ja sen jälkeen saa sen kelan korvauksen.eli mä maksan 59 euroa kun lääkkeet maksaa 4,50 e per lääke.

        Sitä 50 euroa ei makseta "sisään". Jos lääkkeesi maksaa alle 50 euroa, maksat vain lääkkeiden hinnan kokonaan kunnes tuo omavastuu täyttyy. Tuo uusi maksu ei ole mikään apteekinkäyttömaksu. Olet varmaankin käsittänyt väärin, ei apteekki voi antaa noin virheellisiä ohjeita.
        Kelan nettisivulta voi tarkistaa tuon 50 omavastuun kertymistä.


      • Anonyymi
        ettänäin10 kirjoitti:

        apteekissa sanottiin mulle että se 50 e maksetaan ja sen jälkeen saa sen kelan korvauksen.eli mä maksan 59 euroa kun lääkkeet maksaa 4,50 e per lääke.

        No niin se on ja sillä selvä, mitä hittoa...


    • vset

      Kelan sivuilta voi itsekin seurata miten alkuomavastuu täyttyy omalla kohdalla. Sieltä saa myös tiedon lääkkeiden hinnoista ja niiden korvattavuuksista.

    • valkosipulinen

      Jossain sanottiin ettei lääkekuitteja tarvitse säilyttää.Minulle tuli kirke Kelasta joulukuussa,että pitää toimittaa joulukuun kuitti Kelaan,kun lääkekatto ylittyi.Jotenka säästäkää reseptilääkekuitit kumminkin !
      Lääke maksaa joka kuukausi n.88,60 ,sen olen joutunut maksamaan ?

      • Talteen_vaan

        Vaikka Kela seuraa vuosiomavastuun kertymistä, kuitit on säästettävä koska joku voi saada omavastuut pois vaikkapa työpaikan sairaskassasta.


    • apteekinvakioasiakas

      50 euroa ei makseta kerralla. Maksat lääkkeestä vain kyseisen lääkkeen hinnan, mutta et saa siitä Kela-korvausta. Kun olet vuoden alusta lähtien ostanut korvattavia lääkkeitä 50 euroon asti, Kela alkaa maksaa lääkekorvauksiaan. Eli jos lääke maksaa vaikka 7,50 euroa, maksat siitä 7,50 euroa. Kun olet vuoden alusta lukien ostanut korvattavia lääkkeita yli 50 eurolla, alat saada korvauksia. Tässä myös aiheesta:

      http://yle.fi/uutiset/viidenkympin_omavastuu_yllattaa_apteekin_tiskilla/8585715

    • Xyrbö

      Ja omavastuu varmaankin kertyy ainoastaan kelakorvattavista reseptilääkkeistä?

      • apteekinvakioasiakas

        näin on, omavastuu kertyy korvattavista reseptilääkkeistä.


    • StybbSibilä

      Käsittääkseni jos reseptilääke maksaa esim. 50 euroa, Kela vähentää siitä omavastuuden osuudeksi sen minkä se korvaisi sinulle tuosta lääkkeestä. Eli ostat niitä 50 euron lääkepakkauksia useamman kappaleen ennenkuin omavastuusi on se "Kelan oma 50"

      • vset

        Jos lääke maksaa 50 euroa, maksat siitä sen alkuomavastuun 50 euroa ja sitten seuraavilla kerroilla saat normaalin kela-korvauksen. Jos lääke maksaa yli 50 euroa, saat ylimenevältä osalta korvauksen. Ja tämä 50 euroa maksetaan vain kerran, voi kylläkin täyttyä heti ensimmäisellä apteekkireissulla tai kertyä vähitellen, riippuen lääkkeen myyntihinnasta. Apteekin kuitissa näkyy paljonko alkuomavastuuta on vielä maksettava ennen korvauksen saamista. Lääkkeiden hintoja voi itse tarkastella vaikkapa Yliopiston Apteekin nettisivuilta tai Apteekkariliiton sivuilta -> Apteekkitieto -> Lääkkeiden hinnat-


      • samppa139

        Juuri näin se menee! Itse tiesin asiasta etukäteen, mutta farmaseutti vielä näytti kuittia ja sanoi että nämä lääkkeet maksoivat jotain 36 ja risat sekä se näkyy kuitissa omavastuuosuutena. Kun 50 euroa omavastuuta täyttyy, saa Kelakorvaukset kuten aiemminkin


    • Puoli-Vaari

      Takuu-eläkeläinen maksaa jokaisesta resepti-lääkeestään 50 euroa
      omavastuun,eli 5 eri-reseptistä vuodessa 250 euroa.Apteekit jakaa
      tämän kyllä 0sto kertojen mukaisesti.Eivät anna kaikkia kerralla,joutuu tekemään useamman käynnin vuoden aikana.Jos on pitempi matka hakea,kannattaa anoa Kelalta Taxi kyytiä näille haku
      kerroille.

      • vset

        Et maksa jokaisesta lääkkeestä erikseen vaan maksat yhden kerran sen 50 euroa vaikka sinulla olisi 10 eri lääkettä.


    • Kerranviisikymp

      Puoli-Vaari on nyt selostuksineen aivan hakoteillä!!!

      • Pitäisi_luke_ohjeita

        No odotamme häneltä seuraavaa purkausta kun seuraavasta taksikyydistä joutuukin maksamaan kaksinkertaisen omavastuun ja ellei hyväksy naapurin mammaa samaan kyytiin, vielä enemmän.


    • Anonyymi

      entä jos lääkkeeni maksaa 60€ per kuukausi? Joudunko maksamaan vuoden 1. lääkepakkauksesta 60€?

      • Anonyymi

        Maksat 50 euroa + sen lääkkeen korvatun (normaalin) hinnan. Eli jos lääkkelläsi on 100% korvaus, maksat 50€ + 4,50€.

        Tämän vuoksi kannattaa ostaa ensin halvat lääkkeet toiseen kuittiin koska ne myös kerryttävät omavastuuta. Eli jos esim. ostat 25 € maksavan lääkkeen ensin ja maksat sen, sitten sinun seuraava ostoksesi maksaa vain 25€ + 4,50€ jos lääkkeesi on edelleen 100% korvattu.


    • Anonyymi

      Voiko näin tyhmiä ihmisiä olla. Kysy apteekista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      263
      2501
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      91
      1997
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1596
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      157
      1417
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1258
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1185
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1074
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1010
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe