Haussa käytetty perheauto , hinta n.2000 euroa

Nuori_perheenisä

Hei,

Etsin opiskelijabudjetilla(n.2000€) henkilöautoa.
Tähän liittyen muutama kysymys :

1. Kannattaako ostaa farmari vai pienempi henkilöauto? Lapsia 2 taaperoa, eli tulee olla säilytystilaa mm. Rattaille.
Onko farmari järkevämpi vaihtoehto vai tuleeko kulutuksen, verojen ja vakuutuksen vuoksi paljon kalliimmaksi ylläpitää kuin pienempi auto?

2. Voiko jostain tarkistaa eri automallien verotus/vakuutus hintoja?

3. Mitä erityispiirteitä kannattaa ottaa huomioon mielestäsi autoa ostettaessa?

4. Mitä merkkiä ja mallia suosittelet kun haen ilmoitetulla hinnalla henkilöautoa. Onko esim opel astra tai ford focus hyvä vaihtoehto kestävyyden ja turvallisuuden kannalta? Muita vaihtoehtoja?

Kiitos paljon vastauksestasi.

35

1161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kautoauppias

      Jos budjetti on kaksi tonnia, niin kovin kummosta mitään et sillä rahalla saa, ei farmaria, sedania, viistoperää... focus tai astra tuossa hintaluokassa on 98-02 vuosimallia ja molemmat ovat sitten ruosteherkkiä, herkästi sähkövikaisia, ilmastointi harvinainen ja toimiva ilmastointi lottovoitto. Tehdyistä, kunnollisista huolloista saa usein vain toivoa ja sitten se huoltamattomuus kostautuu näillä keleillä. Summa summarum... aika huonoja nuo vaihtoehtosi. Etsi jostain alle 300 tkm ajettu japsifarkku, niin sinulla on toivoa. Ei tosin tuolla budjetilla kovinkaan helppoa löytää sitä hyvää yksilöä. Olen siis autokauppias.

      • MistäköhänKeksitNuo

        Tuo ruostuminen ei muuten pidä paikkaansa Astran kohdalla. Focus kyllä ruostui tuon ikäisenä ja lisäksi siinä kittisauma viat aiheuttivat ongelmia.

        Kummatkaan eivät ole sen sähkövikaisempia kuin mikään muukaan yli 10-15 vuotiaat autot merkistä riippumatta, noh ehkä poislukien ranskalaiset, joissa niitä kyllä riittää hieman enemmän.

        Molemmat ovat kokoluokkansa parhaita autoja ajaa. Ero ajettavuudessa esimerkiksi japskeihin verrattuna on tuossa ikäluokassa todella huima.

        Molemmat kestävät hyvin kilometrejä, helposti mennään 300-400tkm ihan bensakoneisena.


    • olenostanuthalvallaok

      2000E saa ok kinnerin, mutta hakemisessa/ostossa voi mennä aikaa, pitää olla hieman kärsivällisyyttä.
      Pari vanhan pierun vinkkiä, en ole autokauppias:

      - Autossa mieluusti tuore katsastus, siis niin että on hyväksytty.

      - Ostaisin ketjukoneella olevan kinnerin, esim. Ford Mondeo 2.0L tai 1.8, siis tarkkana vuosimallissa, ei ole kaikissa ketjua.

      - Joku autoalan kaveri mukaan tähän projektiin, suosittelen.

      - Itsellä käytetyn auton hinnoittelussa seuraava moodi: auton hinta noin 70% ja 30% vararahastoa korjauksiin, eli noin 2000E auto ja tilillä 1000E.

    • OtaSeAstra

      Astrat vuosimallia 98-2003 on kylläkin aivan paras vaihtoehto tuohon hintaluokkaan ja toisinkuin ensimmäinen vastaaja väittää, niin ruoste tai sähköviat ei todellakaan ole ongelma noissa. Todella luotettava peli ja halvat vakuutukset, sekä kohtuullinen kulutus. Vaunujen kanssa farkku varmasti paras vaihtoehto.

      Plussaa: ei ruostu herkästi, halvat varaosat, halvat vakuutukset, perushyvä ajettavuus. Ikäisekseen ihan turvallinen, ei huippu nykypäivänä, mutta aikanaan saanut 4 tähteä euroncap. Lämmin, käynnistyy helposti -30 asteessa ilman lämmitystä. Ilmastoituna verraton peli!

      Miinusta: 16v koneissa hihnanvaihto 60tkm välein, ei kuitenkaan kallis paukku, rengasäänet

      Niin ja itsellänihän on 2002 Astra ja mittarissa 280tkm kilsaa, joista reilu 100tkm omia ajoja, pelkillä määräaikaishuolloilla on menty.

    • toinenkauppias

      Ihan ensimmäisenä iskostat tietoisuuteesi: Olet hankkimassa vanhaa, todennäköisesti melko paljon ajettua, hyvin todennäköisesti useammallakin erilaisella omistajalla kiertänyttä käytettyä, korostetaan vielä KÄYTETTYÄ autoa halvassa hintaluokassa, korostetaan vielä HALVASSA hintaluokassa.
      Siis hankkimassa jo paljonkin käytettyä halpaa autoa.

      Edellisiä peesaten, vähän tarkentaen:
      1) Ensimmäisenä kriteerinä tietenkin sinun käyttöösi soveltuvuus, eli farkku tai isohko viistoperä olisi korimallina suositeltavin.
      Peruskikkareissa käyttömaksut, vakuutukset jne. sivuseikkana, ei suuriakaan eroja merkkien ja korimallien välillä. KAIKEN voi tietenkin tarkistaa http://www.trafi.fi/ (käyttömaksut) ja vakuutusyhtiöitten omilla laskureilla vakuutusten hinnat.

      2) Merkkejä voisin luetella, suosia yhtä ja haukkua toista. Se tosin on täysin turhaa. Tuon hintaluokan autoissa jokainen on yksilö; hyvässä ja pahassa. http://www.autotie.fi/tyyppivika tuosta voit yksittäisten merkkien ja mallien tyypillisimpiä vikoja vertailla, huomioiden sen että kaikissa (myös Ferrareissa ja Mersuissa) on kalliitakin tyyppivikoja mutta se ei suinkaan tarkoita, että jokaisessa yksilössä olisi juuri se vika jonka tyypillisesti pitäisi juuri tuossa mallissa olla. Se on voitu jo moneenkin kertaan kunnostaa noin iäkkäässä yksilössä.

      3) Nyt kun olet pääsi sekaisin tutkinut veroja, vakuutuksia ja tyyppivikoja, voitkin keskittyä olennaiseen eli auton ostamiseen. TÄRKEIN yksittäinen kriteeri itse autossa olisi mahdollisimman tuore katsastus. Se on edes jonkinlainen vakuus auton tieliikennekelpoisuudesta. TOISENA kriteerinä huollot ja erityisesti viimeisimmät huollot; tuore huoltoleima on edelleenkin jonkinlainen vakuus siitä, ettet heti joudu viemään autoasi perushuoltoon. KOLMANTENA, jos edelliset ok, koeaja auto kunnolla. Jos se ehjältä tuntuu ja sinun käteen sopivalta, ostele pois; ei auton ostaminen mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole.

      Pakko vielä mainita, että autoliike on turvallisin ja edullisin paikka hankkia noinkin paljon käytetty auto. Autoliike on virhevastuiden muodossa lakisääteisessä vastuussa myymistään tuotteista, jopa noinkin halvoista ja vanhoista. Takuu se ei ole ja tämänkin voit tarkistaa http://www.kkv.fi/ sivuilta. Kuten sivustolla kerrotaan, yksityiseltä ostaessa tuotakaan virhevastuulakia ei ole, eli perävalotakuu kun yksityiseltä ostat. Huomionarvoisena vinkkinä vielä sekin, että yksityisissä myyjissä on paljon ns. jobbareita joilla ei ole autoliikettä vaan myyvät surutta piilovikaisia autoja ammattimaisesti tehtaillen, ilman tunnontuskia, ilman virhevastuita ja vaikka sokealle mummolle.

      Onnea vaan, tuossa hintaluokassa tuuria tarvitaan... ostitpa sitten mistä tahansa.

      • JOBBARIonRIKOLLINEN

        TUNNISTA pimeää autokauppaa tehtaileva JOBBARI! Alla esimerkillinen JOBBARIN ilmoitus. "Ammattimainen" ilmoitus lisänä liirum-laarumia miten onkaan hyvin palvellut auto, usein vielä meriselityksillä "tarpeeton", "ulkomaille muuton vuoksi" jne. potaskaa tässä tapauksessa käytetty juurikin tätä perinteikästä "tarpeeton" valhetta:
        "Autolle ei ole enään käyttöä, joten myydään tarpeettomana pois."

        Huomio, että tuossakin tapauksessa myyjä ei osaa nimeään oikein; Suomessa ei ole yhtäkään "Markkainen" nimistä ihmistä.
        Ilmoituksessa myös erheellinen yhteystieto, mutta ilmoituksen sisäänleivotusta numerosta 0449776389 löytyykin googlettamalla pienen autoliikkeen verran tavaraa...

        http://www.nettiauto.com/citroen/berlingo/7752601


      • NoFoliohatsHere
        JOBBARIonRIKOLLINEN kirjoitti:

        TUNNISTA pimeää autokauppaa tehtaileva JOBBARI! Alla esimerkillinen JOBBARIN ilmoitus. "Ammattimainen" ilmoitus lisänä liirum-laarumia miten onkaan hyvin palvellut auto, usein vielä meriselityksillä "tarpeeton", "ulkomaille muuton vuoksi" jne. potaskaa tässä tapauksessa käytetty juurikin tätä perinteikästä "tarpeeton" valhetta:
        "Autolle ei ole enään käyttöä, joten myydään tarpeettomana pois."

        Huomio, että tuossakin tapauksessa myyjä ei osaa nimeään oikein; Suomessa ei ole yhtäkään "Markkainen" nimistä ihmistä.
        Ilmoituksessa myös erheellinen yhteystieto, mutta ilmoituksen sisäänleivotusta numerosta 0449776389 löytyykin googlettamalla pienen autoliikkeen verran tavaraa...

        http://www.nettiauto.com/citroen/berlingo/7752601

        Sinä se vaan jaksat jobbareista vauhota ja kopioit noita samoja tekstejäsi uudelleen ja uudellleen.
        Jokos on monta jobbaria toiminnallasi saatu vastuuseen tekemisistään?
        Kiristääkö foliohattu?


    • näisevaamenee

      maalaisjärki!(moni kakku päältä kaunis)..

    • Nuori_perheenisä

      Kiitos jokaiselle vastaajalle. Näistä kommenteista on jo paljon hyötyä!

      • toinenkauppias

        Ole hyvä!
        Tule toki kertomaan, miten viisaan ostopäätöksen osasit näillä vinkeillä tehdä ja mistä liikkeestä/millaisen auton hankit.


    • Halpisautoilija

      Mielestäni ainakin keskisegmentin farkku tai isompi kannattaa ostaa, niin riittää tila tuolle kombolle. Toiseksi, kun hintaluokka on tuo, niin osaava kaveri jos löytyy, niin ota mukaan. Kolmanneksi: liikkeiden pitää tehdä katetta, jotta homma voi pyöriä. 2 kE auton hinnassakin on katetta. Jos sinulla on aikaa etsiä ja taitoa, niin yksityiseltä saat paremman halvemmalla, virhevastuuta ei toki silloin ole. Kiinteitä kuluja en niin paljon tuijottaisi: tuskin olet hankkimassa "erikoisautoa". Ei niissä niin isoja eroja ole, että se olisi ratkaisevaa. Tärkeintä on löytää paraskuntoinen yksilö, kuitenkin niin että kaikkein vika-alttiisimpiin malleihin en sotkeutuisi. Tarkista siis katsastustilastot. Älä luota sokeasti tuoreeseen leimaan. Jotain kallista voi silti olla menossa ihan kohta. Katsastaja katsoo autoa turvallisuusnäkökulmasta, ei siitä näkökulmasta onko huomenna tulossa kallis remontti. Vuosituhannen vaihteen Astra on tosiaan mainettaan parempi, voisi olla hyvä valinta. Hieman isommista autoista Volvo V70 Mk. I tai Volvo 850, on myös pitkäikäisiä ja nykyisin tosi halpoja, kun ovat vailla ns. statusarvoa. Focukset ruostuu kyllä kaameasti, että jos niitä katsot, niin ole huolellinen. Onnea matkaan!

    • autoonmax500

      Aika varakas opiskelija.

    • voyageronparas

      Jees, Voyager on todella hyvä vaihtoehto, erityisesti tuossa linkissä oleva malli.
      Plussaa autosta mm. halvat varaosat, halvat huoltohinnat, edulliset vakuutusmaksut, erityisesti jos haluat isokaskon, pieni ajoneuvovero. Lopuksi on syytä huomata, että kyseinen merkki on yksi kestävempiä ja luotettavempia kinnereitä mitä suomalaisen talven olosuhteisiin on Telluksella tehty.

    • huihui

      jos budjetti 2000e...niin ei kannata ostaa. vakuutus ja traffi päälle.ja sitten ne eteentulevat korjaukset.

    • Kasiviiskymppi

      Volvo 850 farmarina
      Iso, tilava ja todella hyvä talviautona.
      Huollot halpoja ja jokainen pikkupajakin osaa korjata koska niin yleinen meidän teillä.
      Vaikka autona alkaa jo olemaan vanha, niin samaa moottoria ovat käyttäneet aina 2009 vuoteen asti, eli toimivaksi todettu.
      Kun valitset, ota 20 venttiilinen 2,4 litrainen bensakone. Vapaasti hengittävä tai jos hyvä tuuri käy niin ahdettu versio. 10 venttiilistä ei kannata ottaa.
      Näissä löytyy yleensä ilmastointi, sähkölasit, sähkösäädettävät peilit, penkknlämmittimet, vak.nop. säädin ym. ym.
      Todella mukava auto ajaa pitkääkin matkaa ja on turvallinen.

    • Halpisautoilija

      850 on hyvä ehdotus. Tosin, niinkuin ilmeisesti on asian laita, budjetti on tiukka, niinjottaisin ennemmin 10-venttiilísen kuin turbokoneisen. Ihan vain sen vuoksi, että vikapotentiaali on pienempi.

      • KasiPätkä

        Siis onhan 850 2.4 litran vapareita myös 20 venttiilisenä saatavilla, ei ole pakko olla turbo. Tehojakin on 20 venttiilisessä 170hp ja 10 venttiilisessä 140hp.


    • nolottaa4

      Vinkkinä vaan suomessa sokeat tekee maalipensseleitä ja saksassa opeleita !

    • 1.6.L_ja8-venttiiliä

      Tuossa on mainittu ASTRA moneen kertaan, suosittelisin vuosimallia 2001 tai HIEMAN UUDEMPI JA TÄRKEÄÄ 1,6l, vain 8-VENTTIILINEN. Siinä on vapaana pyörivä moottori, joten hihnan katketessa vain moottori pysähtyy.

      En tiedä onko kokonais hyvä, mutta 1,6, 8-v paras 2001> ?.
      on ollut 2000/12 - 2012/09, 130 000 km, ei mitään vikaa, muuta kuin, takajouset, alakierre poikki ja termostaatti, joka ei ole halvin vaihdettava tuossa mallissa

      Opelissa on pienen puoleiset vakuutusmaksut. Huomaa, vaikka netissä luvataan alennus vakuutuksesta, minulle on aina tarjottu heti halvemmalla liikkeessä.

      Vakuutusten hintoja voi tarkistaa, varsinkin kun otat >rekisterinumeron netistä jostain saman vuosimallin autosta, vakuutusyhtiöiden sivuilta.

    • tutkijaGrönfors

      Mielestäni tuossa hintaluokassa liikuttaessa on (vakuutusten, verojen yms. Sijaan) tärkeintä että autolla olisi jonkunlainen huoltohistoria. Ei ehkä ihan huoltokirja ole pysynyt mukana näin kauaa, mutta jos saat esimerkiksi auton edelliseltä omistajalta tietoa auton huoltohistoriasta niin se on iso plussa.

      Merkillä ja mallilla ei tuossa hintaluokassa ole mitään väliä. Siellä on ihan kaiken merkkisiä hyviä ja huonoja autoja.

      • toinenkauppias

        Juurikin näin, yllä sanotuista poimien:

        "2) Merkkejä voisin luetella, suosia yhtä ja haukkua toista. Se tosin on täysin turhaa. Tuon hintaluokan autoissa jokainen on yksilö; hyvässä ja pahassa."

        "3) TÄRKEIN yksittäinen kriteeri itse autossa olisi mahdollisimman tuore katsastus. Se on edes jonkinlainen vakuus auton tieliikennekelpoisuudesta. TOISENA kriteerinä huollot ja erityisesti viimeisimmät huollot; tuore huoltoleima on edelleenkin jonkinlainen vakuus siitä, ettet heti joudu viemään autoasi perushuoltoon. KOLMANTENA, jos edelliset ok, koeaja auto kunnolla. Jos se ehjältä tuntuu ja sinun käteen sopivalta, ostele pois; ei auton ostaminen mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole."

        Pakko vielä mainita, että autoliike on turvallisin ja edullisin paikka hankkia noinkin paljon käytetty auto. Autoliike on virhevastuiden muodossa lakisääteisessä vastuussa myymistään tuotteista, jopa noinkin halvoista ja vanhoista. Takuu se ei ole ja tämänkin voit tarkistaa http://www.kkv.fi/ sivuilta.


    • Halpisautoilija

      Ostamalla halvan auton liikkeestä maksat tonnin autosta 2 tonnia, 2 tonnin autosta 3 500 tonnia jne...Toki on niitä yksityisiä paljonkin, jotka lulevat omistavansa kultakimpaleen, mutta myös niitä, joilla on järki päässä, eivätkä vanhaa autoansa enää tarvitse.

    • haloomuusuomi

      Ei kai kukaan täysjärkinen liikkeestä osta muutaman tonnin autoja? Miksi elättää näitä "liikemiehiä"? Ja vanha kulahtanut 850 vie vähintään saman kuin Voyager.

      • kokosuomi

        "Ei kai kukaan täysjärkinen liikkeestä osta muutaman tonnin autoja?"

        Suurin osa autonvaihtajista ja ostajista tekee juuri näin; ostaa autonsa aina autoliikkeestä. Vain murto-osa ostaa tai vaihtaa autonsa yksityishenkilöltä.

        Syykin on selvä:
        Autoliikkeestä ostaessa on aina virhevastuu turvana, mahdollisesti rahoitukset järjestyy, vaihtoauto käy aina vaihdossa... eli kaupan helppous ja vaivattomuus, sekä virhevastuun myötä turvallisuus.

        Yllä väitetty liikkeen kalleus halvoissa autoissa ei pidä alkuunkaan paikkaansa vaan asia on ennemminkin päinvastoin. Jokainen osaa vertailla hintoja ja auto kuin auto otannalla 10:n halvimman joukosta parhaat ja edullisimmat yksilöt löytyvät 100% varmuudella autoliikkeestä. Autot on edullisissa liikkeissä halvempia, kuin yksityisillä vastaavat.

        Syykin on selvä:
        Autoliikkeet tietävät kulloisenkin auton kaupallisen edulliset markkinahinnat (keskimääräisen paremmin) kuin yksikään "omaa helmeään" kaupitteleva yksityishenkilö.
        Näin ollen kyllä se kahden tonninkin auto on edullisempi liikkeessä, kuin yksityisellä. Ja siinäkin mukaan tulee virhevastuuturva, ihan ilmaiseksi. Siihenkin saa rahoituksen. Siihenkin voi (siis vielä tuotakin halvemman) jättää vaihdossa. Tai ensiauton ostaja vaikka moponsa.

        Autoliikkeen edullisuus, helppous ja vaivattomuus, virhevastuiden myötä turvallisuus; siksi ne halvatkin ostetaan mieluummin autoliikkeestä.


      • Halpisautoilija

        Käypä katsomassa niiden liikkeiden autoja, jotka ovat tosi halpoja. Puhelimessa kehutaan maasta taivaisiin ja tosi hyviä ovat aina. Kauppakirjoihin kirjoitellaan ehtoja, joilla yritetään kumota virhevastuuta. Ei noita jaksa katsoa...Käyntiinkään eivät lumihangesta lähde ennenkuin laitetaan litra bensaa vanhasta limsapullosta tankkiin ja haetaan apukäynnistin. Aina on kauppias itse ajellut ko. autolla muutaman viikon ja toiminut loistavasti...

        Voi olla, että näin ei ole kaikissa liikkeissä, mutta monissa on. Omat kokemukset on, että järkevän yksityishenkilön kanssa kaupat sujuu mukavasti.


      • Reilunkaupanystävä

        Sama kokemus täälläkin. Kovia poikia selittelemään nuo pikkuliikemiehet.


    • minäkinite

      Autoliikkeestä ostaessa on aina virhevastuu turvana. Kyllä 2000€ autossa vastuu kunnosta on ostajalla ostat sen mistä tahansa.

    • Muhko

      Osta joukkoliikenteen kuukausilippuja.

    • kokemust

      Elämää ja kilometrejä nähnyt Toyota on varma valinta!

    • ainatojovaan

      Ei 2000e:lla saa sellaista Toyotaa johon kärryt mahtuisi, tai sitten sillä on ikää jo lähes 30v, eikä silti oikein tule mieleen, että mikä Toyota malli se voisi olla.
      Itse ajan kyllä kohta 20v. vanhalla Toyotalla, mutta ei Yarikseen kärryt taida mahtua.

    • v0lv0

      itse ostin 3vuotta sitten v70 volvon vm-02 2000€ ja vieläkin on käytössä, bensa manuaali tällä hetkellä mittari lukema 388tkm ja hyvin pelittää

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe