Eli lyhyesti, miten ansiosidonnainen ja työttömyyskassan jäsenyys toimivat jos aloitan yliopisto-opinnot. Niiden viiden vuoden aikanahan en ole oikeutettu työttömyysturvaan kun olen kesäisinkin opiskelija. Teen nyt tänä vuonna 6 kk työtä opiskelujen alkamiseen asti että saan työssäoloehdon täyteen, mutta kannattaako minun liittyä ennen tätä työttömyyskassaan? joutuisin maksamaan jäsenmaksuja noiden 5v ajalta.. vai säilyykö oikeus ansiosidonnaiseen jos liityn uudelleen opiskelujen päätyttyä.
Työttömyyskassa ja opiskelujen aloittaminen
7
488
Vastaukset
- Samanköyhyydenkäynyt
Ei säily kuin 18 kk, joten sinulle ei tapauksessasi hyötyä liittyä ja et saa kesäisin ansiosidonnaista josta epäilemättä haaveilet. Saat kesäisin miettiä toimeentulon itse taikka otat vava kursseja 6 pisteen edestä per kk ja opiskelet kesän lisäopintotukea anoen.
Saat lukuvuonna 300 eur kk plus asumistuki. Juominen, ravintolat, matkailu ja shoppailu, vilkuta takaikkunasta jo valmiiksi vuosiksi.
Opiskeluun keksittävä joku muumotivaatio kuin rahallinen pärjääminen mutta sitten kun valmistut ja ikää ei yli 30 ja hiukan onnea ja yrittämistä niin saat yli tuplaliksaa verrattuna peruspaskaduuniliksoihin. Hyviä opiskeluintoja. - vanhaatietoa
Jos työehto täyttyy, niin mielestäni kannattaa liittyä työttömyyskassaan. Saa saman työttömyysedun, mutta ei tarvitse maksaa ammattiliiton älyttömiä maksuja vaan selviää työttömyyskassan vuosimaksulla (työttömyyskassan vuosimaksu on pieni murto-osaa ammattiliiton maksusta).
Opiskelu on sellaista työmarkkinoilta poissa oloa, joka katsotaan hyväksytyksi poissaoloksi - toisin sanoen opiskelukuukausia ei lasketa tuohon 18 kuukauteen - mikäli jäät työttömäksi opiskelun jälkeen, niin voit saada ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Kannattaa tarkentaa lasketaanko iten kesäkuukaudet opiskeluaikaan vai voiko myös kesäkuukausilta saada työttömyyskorvausta. Kannattaa myös tarkistaa, onko tämä asia vielä näin.- vanhaatietoa
...niin ja tietenkään ei kannata erota työttömyyskassasta opiskelun ajaksi.
Kun minä lähdin opiskelemaan en tiennyt tätä vaan erosin liitosta - jos en olisi eronnut liitosta olisin saanut opiskelun jälkeen ansiosidonnaista päivärähaa. Opiskeluaikana liityin sen alan liiton opiskelijajäseneksi, jolloin olisi ollut mahdollisuus huomioida ennen opiskelua täyttynyt oikeus saada ansiosidonnaista, mutta en tiennyt tästä, koska kukaan ei kertonut näistä asioista yhtään mitään. Liittoon kyllä kelpasi rahat, mutta mitään tietoa ei vastineeksi saanut.
Kun kuuluu ammattiliittoon, niin jäsenmaksuja maksetaan tietty prosentti palkasta ja myös kesäansioista. Työttömyysajalta maksetaan työttömyyskassan jäsenmaksu, jonka liitosta riippuen saattoi saada anottua takaisin, mikäli kyseisenä vuonna ei ollut tuloja.
Edellinenkin puoltaa liittymistä työttömyyskassaan. Mikäli kuulut liittoon, niin voit siirtyä vain työttömyyskassan jäseneksi. Toiset työttömyyskassat eivät hyväksy vain työttömyyskassan jäsenyyttä, jolloin voit vaihtaa työttömyyskassaa. Jos siirtyy toisesta työttömyyskassasta toiseen, niin tämä katkeamaton työttömyyskassajäsenyys ei vaikuta työkertymiin ja sitä kautta mahdollisiin työttömyyskorvauksiin, mutta saatta joutua maksamaan kyseisen vuoden ajalta työttömyyskassamaksun kahteen kassaan.
Kannattaa myös tarkistaa, onko tämä asia vielä näin.
- 118onopisk456eurarvo
Opiskeluiden kesken, kesäaikana tai minään muunakaan väli, voitte olla harvinaisen varmoja ettei ansiosidonnaista tai mitään senttiäkään ja muutakaan etuutta saa. Jos tämä asia on epävarma jollekin, luultavasti on moni muukin asia.
Toinen asia on se että mm. ytk n 118 euron vuosimaksu on kiinteä jota ei palauteta. 18 kk työssäoloehto umpeutuu eikä säily missään aikakapselissa. MIistä näitä oikein sikiää...- gouiyouihi
Saattaa toki olla ettei opiskelija saa kesälomilta työttömyyskorvausta, mutta silloin ei voi myöskään vanhentua tuo 18 kuukauden työssäoloehto. Niitä opiskelukuukausia ei lasketa mitenkään kuluvana aikana vaan niiden kuukausien aikana laskuri nakuttaa paikallaan...
Eikä se ainoa vaihtoehto ole ytk vaan mahdollisia ovat kaikkien ammattiliittojen työttömyyskassat. IAET:n jäseneksi pääsi ainakin vanhoina hyvinä aikoina...
Käsittääkseni esim. metalliliiton työttömyyskanssa ei hyväksy pelkkää työttömyyskassajäsenyyttä - toisin tieto on saatu metalliliitosta eikä työttömyyskassasta. - toivetopiskainkluontiet
gouiyouihi kirjoitti:
Saattaa toki olla ettei opiskelija saa kesälomilta työttömyyskorvausta, mutta silloin ei voi myöskään vanhentua tuo 18 kuukauden työssäoloehto. Niitä opiskelukuukausia ei lasketa mitenkään kuluvana aikana vaan niiden kuukausien aikana laskuri nakuttaa paikallaan...
Eikä se ainoa vaihtoehto ole ytk vaan mahdollisia ovat kaikkien ammattiliittojen työttömyyskassat. IAET:n jäseneksi pääsi ainakin vanhoina hyvinä aikoina...
Käsittääkseni esim. metalliliiton työttömyyskanssa ei hyväksy pelkkää työttömyyskassajäsenyyttä - toisin tieto on saatu metalliliitosta eikä työttömyyskassasta.vanhat hyvät jaat mai ääs. Ja 42-48 kuukautta poissa työmarkkinoilta on juuri sitä miten se kirjoitetaan.
- vastikerrrrr
vastikkeeton työttömyysraha kuuluu vastikkeettomille ihmisille, vastikkeellinen opintoraha edellyttää vastikkeellista suoriutumista kouluissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938108
- 403912
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241380
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html331224Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,311109Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia12980Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797