Huolestunut nuori

asdf96

Hei! Olen 19-vuotias opiskelija ja minua on viimeisten kahden kuukauden aikana piinannut seuraavat oireet:
-elohiiret ympäri kehoa, melkein missä tahansa. Ei mitään isompia nytkähdyksiä (paitsi täysin rentona), vaan pientä. Tästä oireesta olen erityisen ahdistunut, koska liitän sen muutamaan vakavaan sairauteen.
-Selkäni on kipeä ja ilmeisesti myös niska/hartiaseutu jumissa, päässä tuntuu "tönköltä" ja refleksit hidastuneet. Myös päänsärkyjä esiintyy usein varsinkin takaraivon alueella.
-lihakseni ovat ylipäätään tuntuneet kireiltä ja menin vielä viikko sitten venyttelemään ongelman ratkaisemiseksi mutta asiat vain pahenivat, tällä hetkellä reisilihaksiini sattuu ihan hieroessa ja selkä ei taivu senttiäkään.
-kädet väsyvät nopeasti. Varsinaista lihasheikkoutta ei ole, mutta käsivarsia särkee usein. Sormia pistelee satunnaisesti, mutta puutumisia ei ole esiintynyt.
-kaulan/leuan alueella tuntuu kireyttä, varsinkin suuta avatessa. Lisäksi suu kuivuu helposti ja kieltä pistelee.
-sormeni ovat jäykät ja varsinkin oikean käden peukalo jäykistyy nopeasti. Myös oikea ranne on usein jäykkä.

Olen kyllä menossa lääkäriin pian, ja tiedän ettei täällä kukaan voi varmasti sanoa mistä nämä johtuvat, mutta koska en saa mielenrauhaa oireiltani päätin jakaa niitä tänne, josko jollain muulla olisi samanlaista. Olen lukenut että ihan pelkkä yleinen lihasjännitys voi oireilla monella tapaa, ja tiedostan kyllä jännittäväni lihaksiani paljon. Lisäksi niska/hartiaseudun jumitus voi aiheuttaa paljon erilaisia oireita, mutta mielessäni kummittelee reuma/ms yms. vakavampi sairaus. Istun kyllä paljon, koulussa ja kotona, käytän paljon tietokonetta. Myös ikäni takia lihasjumit/jännitys kuulostavat parhaimmalta selitykseltä, mutta luulotautinen kun olen, pelkään pahinta.

Onko kellään ollut samanlaisia oireita ja kannattaako tästä todella stressata? Anteeksi pitkä viesti.

12

239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kroppahoitoon

Kannattaisi mennä ihan naprapaatille.Itselläni on ollut usein kuvaamiasi oireita.Kun tulee niskasta alaselkään asti olevia lukkoja,niin kyllä siinä todellakin on niin monenlaisia oireita.

• stressipois

Stressistä johtuvaa lihasjännitystä.
      Pitää hoitaa stressi pois. Aluksi tosiaan joku naprapaatti ja lihasjännitystä poistava lääkitys. Ihan ibuprofeiini kuurina. Kolme kertaa päivässä viikon ajan, voisi auttaa. Pidempään ei saa käyttää ilman lääkärin määräystä.

• asdf96

Kiitos vastauksista!
      t: aloittaja

• kukkahattu007

Vitamiinit kehiin vaan nii kyllä lähtee

• MuistaAnnostus

Rekkalastillisella D-vitamiinia paranet vaikka syövästä ja AIDSista!

• 235r33

"selkä ei taivu senttiäkään."

Mahdollisesti reuma. Yritä saada aika reumatologille ja jos ei terveyskeskus anna lähetettä niin mene käymään yksityisellä lääkärillä. Jos kyseessä siis reuma niin sen saa lääkityksellä nopeasti hallintaan. Lääkkeet otetaan suun kautta pillereinä.

• 235r33

Terveyskeskuslääkäri ei osaa sitten diagnosoida reumaa, eikä se näy röntgenissä. Se näkyy magneettikuvassa. Voimakas tulehdus elimistössä aiheuttaa kaikenlaisia muita oireita ja mm. hiukan alentunutta hemoglobiinia. Todennäköisesti sinua myös väsyttää, olet välillä ärtyinen ja heikotusta, lievää kalpeutta.

Diagnosointiin menee yleensä jopa 5 vuotta, joten yksityisellä käynti kannattaa. Alan erikoislääkäri osaa vetää johtopäätökset jopa kertakäynnistä.

• terveyeisairaut

Kannattaa käydä lääkärillä perusverikokeissa.

Liiku ja venyttele sekä RENTOUDU.

Pelkkä stressi aiheuttaa kaikenlaista ikävää.

Syöthän kunnolla?

Todella harva oikeesti syö kunnolla.

Moni kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät mikroravinnepuutokset ovat rauta, B12-vitamiini, D-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä sydämen ja luuston hyvinvoinnille. Ja rasvahapoista EPA ja DHA.

Nukuthan hyvin?

Hierojalla käynti voisi olla paikallaan. On paljon halvempi kuin naprapaatti tai kiropraktikko.

Panosta ryhtiin, rentotumiseen, uneen, liikuntaan, lihashuoltoon sekä ravitsemukseen.

Terveelliset ravitsemussuositukset yli 2-vuotiaalle ovat:

Päivittäisestä energiasta lähes 40% pitäisi tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja kasviöljyjä (pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei edes kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

Syöthän D-vitamiinia?

Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg / vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 20-30µg / vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10µg/päivä) D-vitamiinisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät vastasyntyneille sekä kissoille ja pienille koirille.

• Lauar

Moikka. Mul on ollu samat oireet mutta mitään ei löydy. Elämään joudun ärsyttävien oireiden kanssa

• asdf96

Hei taas! Ajattelin tulla kertomaan mitä ensimmäisen aloitusviestini jälkeen on tapahtunut. Ensinnäkin, oireet katosivat. Muutaman viikon ajan en havainnut juuri mitään aloitusviestissäni mainitsemistani oireista. Sitten kävin lääkärissä, hän teki minulle kliinisen neurologisen testin (varpaille nousua, yhdellä jalalla seisomista, kyykkyä jnee.) ja totesi, että kaikki näyttää normaalilta. Refleksit olivat kaikissa raajoissa symmetrisesti heikot, eli lääkärin piti hetki koputella ennen kuin sai mitään reaktiota aikaan, tämä ei kuitenkaan hänen mielestään ole merkki yhtään mistään. Lääkärikäynnin luulisi helpottaneen ahdistusta, mutta ei, oireet palasivat jälleen samana päivänä. Sain kuitenkin soittoajan neurologille ja toivoisin pääseväni vielä hänen testattavakseen (jalassa ajoittain kovaa polttavaa hermokipua, joka vaatii ehkä lisätutkimuksia).

Olen tässä kuitenkin järkeillyt, että oireita on ollut jo useamman kuukauden, vaihtelevasti. Ne eivät ole merkittävästi pahentuneet, tuntuvat vain lisääntyvän hetkeksi ja helpottavan heti kun rauhoitun. Jos kyse olisi jostain vakavammasta, luulisi oireiden selkeästi jo pahentuneen, ennenmin kuin katoavan ja palaavan uudestaan. Kävin myös reumaa varten verikokeissa, en ole vielä saanut tuloksia mutta lääkäri ei uskonut reuman olevan kyseessä. Löysin kuitenkin netistä foorumin jossa puhuttiin oireista joita kutsutaan nimellä Benign fasciculation syndrome. Se sisältää suurimman osan kokemistani oireista, muttei ole ollenkaan vaarallinen. Mitä enemmän foorumia lueskelin, sitä vakuuttuneemmaksi itse tulin siitä, että minun oireeni sopivat kaikista parhaiten juuri tähän. Oireet vaihtavat paikkaa, ahdistuneisuus/stressi pahentaa, kun jotain oiretta ei ajattele - sitä ei juurikaan ole yms. En halua kuitenkaan olla 100% varma mistään, ennen kuin olen saanut neurologilta lausunnon. En tiedä onko bfs diagnosoitavissa Suomessa...

Tiedän, ettei ketään varmaan kiinosta tämä "päivitys" mutta halusin vain tulla kertomaan löydöstäni, jos jollain on ollut samankaltaisia oireita kuin kuvailin aloitusviestissäni, eikä ole saanut niihin vastausta vielä mistään :) En myöskään tiedä kuinka hyvin bfs yleensäkkään tunnetaan Suomessa, mutta se on todella yleinen-hyvälaatuinen-syy epämääristen oireiden taustalla.

• asiaa_kokenut

Jokseenkin samoja oireita, mitä minulla oli ennen ruokavalion muutosta vähähiilihydraattiseksi reilu viisi vuotta sitten.
      Tässä tulikin uusi asia esille, jota en ole ajatellut aikaisemmin. Minua ei ole edes elohiiri häirinnyt näinä vuosina. Monia muita pikkujuttuja olen havainnut ajan kuluessa kuten selkä säry katosivat kuin itsekseen.
      Viljat aiheuttavat eri ihmisille erilaisia oireita, on ainoa varma asia. Kokeilemalla asia selviää.

• copypaste

Korjaa ainakin tuo ruokavalio ja opettele rentoutumaan.

Nukuthan kunnolla?

Stressi nyt vaan aiheuttaa kaikenlaista ikävää oiretta.

Myös viljaton ruokavalio pitäisi olla laissa, koska jopa kolmasosa suomalaista körsii viljjen haitoista, joita sitten hoidetaan erivärisillä läketehtaiden pillereillä.

Veli sai kokovartaloihottuman stressistä eli on vakavaa.

Stressi haltuun!
      http://biohakkerit.fi/2014/02/06/stressin-biohakkerointi/

Tee stressistä ystävä!
      http://www.raikasweb.com/tee-stressista-ystava

Neljä syytä miksi emme huomaa stressiä.
      http://www.kristianekstrom.com/blogi/nelja-syyta-miksi-emme-huomaa-stressia

Työkaluja ja vinkkejä stressinhallintaan!
      http://samisundvik.com/2015/01/01/tyokaluja-ja-vinkkeja-stressinhallintaan/

Stressi ei synny kiireestä, se syntyy epävarmuudesta!
      http://www.hs.fi/tyoelama/a1424427813694

Stressin aiheuttamia muutoksia suolistossa:

Suoliston liikkeiden häiriöt (ripuli ja/tai ummetus)

Suolen seinämän ärsytystila (lisääntynyt viskeraalinen tunto)

Suolahapon, ruoansulatusentsyymien ja muiden nesteiden erityksen häiriöt

Suoliston läpäisevyyden lisääntyminen (vuotava suoli)

Suolen seinämän uusiutumiskyvyn aleneminen ja verenvirtauksen heikkeneminen

Negatiiviset vaikutukset suoliston mikrobiomiin
      Koko tutkimus: http://www.jpp.krakow.pl/journal/archive/12_11/pdf/591_12_11_article.pdf

Stressaantuneen ruokavalio ja elämäntapa
      http://www.safkatutka.fi/2015/08/24/stressaantuneen-ruokavalio-ja-elamantapa/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      116
      5307
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5074
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3228
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2811
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2307
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1949
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1810
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1673
    Aihe