Saab 96 vapaakytkimen toiminta

SaabistaTietämätön

Heipähei !

Miten tuo Saab 96 vapaakytkin toimii, onko mekanismi paineasetelmassa joka "painaa" kytkimen pohjaan kun veto loppuu ?

7

1779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SaabistaTietämätön

      ja voiko tuon vapaakytkimen sovittaa toiseen autoon jos saa paineastelman sopimaan toiseen autoon ? Onko missään räjäytyskuvaa ko. aiheesta ?

    • RMB

      Vapaakytkin sijaitsee pääakselin ja kytkinakselin välissä olevana kytkentäpakettina. Toiminta on kuin mummon mallisen polkupyörän takarumpu. Kun vedättää, kuulat nousevat ja lukitsevat akselit keskenään ja kun löysää, kuulat palautuvat vapaa-asentoon. Eli kytkeytyy heti kun veto on päällä. Vapaakytkin voidaan myös lukita toimimaan normaalisti.
      Vapaakytkin ja kytkin ovat kaksi eri asiaa. Aika hankala rakentaa muihin autoihin.

      • SaabistaTietämätön

        Helppoa ei olla pyydettykään ;o) Mutta kiitti vastauksestasi. Onko tietoa saako tuota kuulapakettia mistään uutena, olen mielestäni plärännyt useimmat varaosamyymälät läpi mutta en ole mistään löytänyt. Yhdistääkö vapaakytkin 2 eri akselia vai painaako se oikeasti kyytkinlevyn pohjaan ? Eli sijaitseeko se kytkimessä, moottorin puolessa, vai vaihteistossa/vaihteiston ulkopuolella vai vaihteiston sisuskaluissa ? Onko muita vaihtoehtoja/ratkaisuja ?

        Jonkinlainen tuollainen vapaakytkin-rakennelma olisi niin loistava n. 70 heppaiseen diesel-moottoriin, koska se jatkuva kytkimen käyttö tai siis sen käyttämättä jätttäminen toisi niin paljon lisämukavuutta. Varsinkin kun nyt autossani alkaa kytkin olemaan finaalissa niin tuollaisen vapaakytkimen teettäminen/rakentaminen olisi kuin lottovoitta, koska ko. firman automaattilaatikot ovat kuulemma melkoista kuraa (vw). En tosin tiedä että
        saako vw:n automaattilaatikkoa vahvistettua, kuten esim. mersun laatikolle voi tehdä (esim w124 300TD Sturbot ;o)

        Joskus tuollainen vapaakytkin on mullakin ollut ja on kyllä palanut muistiin ikuisiksi ajoiksi, oli niin mukava käyttää.


      • RMB

        Kytkin ja kytkinakseli on yhtä pakettia niin kauan kun painat kytkintä. Vapaakytkimen käyttö on riippuvainen vierintänopeuteen ja vaihteen suuruuteen eli pääakselin välitykseen suhteessa moottorin pyörintänopeuteen eli kytkinakseliin. Kun auton vierintänopeus on suurempi kuin vaihteen tarvittava nopeus moottorin pyörintänopeuteen verrattuna ja löysää kaasua vapakytkin on toiminnassa.
        pykäliä voi latoa alaspäin ilman kytkintä, mutta isontaa ei voi rusahtamatta vaan pitää käyttää kytkintä.
        Kun lasket esimerkiksi mäkeä alas ja haluat kiihdyttää vauhtia mäen jälkeen, painat kaasua. Kun moottorin pyörintänopeus voittaa päällä olevan vaihteen pyörintänopeuden, menee vapaakytkin jumiin ja auto kiihtyy.
        Vähän vaikea selittää mutta näin se toimii. Niin kuin polkupyörän vapaakytkin. Semmoinen vanhan pyörän takarummun sisällä on.
        Vapaakytkin on siis täysin eri komponentti. Ei ole missään vaiheessa kytkimen kanssa tekemisissä. Ei siis paina kytkintä. Komponentin nimi on vain harhaanjohtava. Oikea nimitys olisi kytkentäyksikkö. Auto tarvitsee kuitenkin molemmat yksiköt toimiakseen näin.
        Osaa varmaan vaikea löytää jos ei löydy jostain koko autoa tai vaihteistoa. Kytkentäyksikkö on lähes kulumaton. Ei ole siis iso riski hommata käytetty osa.


      • SaabistaTietämätön

        Kyllä aikanaan kun ysikuikan omistin niin vaihto onnistui loistavasti ylöspäinkin kun vaan hieman hölläsi kaasua. Mutta kun sovitin keulalle foorttin 2L v6-mötikän niin vapaakytkin alkoi rykimään


      • mitä_suotta
        SaabistaTietämätön kirjoitti:

        Helppoa ei olla pyydettykään ;o) Mutta kiitti vastauksestasi. Onko tietoa saako tuota kuulapakettia mistään uutena, olen mielestäni plärännyt useimmat varaosamyymälät läpi mutta en ole mistään löytänyt. Yhdistääkö vapaakytkin 2 eri akselia vai painaako se oikeasti kyytkinlevyn pohjaan ? Eli sijaitseeko se kytkimessä, moottorin puolessa, vai vaihteistossa/vaihteiston ulkopuolella vai vaihteiston sisuskaluissa ? Onko muita vaihtoehtoja/ratkaisuja ?

        Jonkinlainen tuollainen vapaakytkin-rakennelma olisi niin loistava n. 70 heppaiseen diesel-moottoriin, koska se jatkuva kytkimen käyttö tai siis sen käyttämättä jätttäminen toisi niin paljon lisämukavuutta. Varsinkin kun nyt autossani alkaa kytkin olemaan finaalissa niin tuollaisen vapaakytkimen teettäminen/rakentaminen olisi kuin lottovoitta, koska ko. firman automaattilaatikot ovat kuulemma melkoista kuraa (vw). En tosin tiedä että
        saako vw:n automaattilaatikkoa vahvistettua, kuten esim. mersun laatikolle voi tehdä (esim w124 300TD Sturbot ;o)

        Joskus tuollainen vapaakytkin on mullakin ollut ja on kyllä palanut muistiin ikuisiksi ajoiksi, oli niin mukava käyttää.

        Jos tuota pitää täällä kysellä, unohda koko juttu.
        VW:llä on sekä automaattilaatikoita, että niitä kaksoiskytkinautomaatteja jotka oikeasti ovat robottivaihteistoja ja niissä on eräissä malleissa ollut sanomista, eivät siis kaikki ole missään mielessä melkoista kuraa. Perinteinen automaattihan yleensä on luotettava ja varmatoiminen peli, tuo paljon enemän mukavuutta kun mitkään vapaakytkinviritelmät, joita käytettiin lähinnä 2-tahtisissa hyvästä syystä. Siltä ajalta se oli jäänyt sinne Saabiinkin muinaismuistoksi.
        Kuten olet huomannut nykyautoissa ei moista viritystä enää ole, ja sen lisääminen olemassa olevaan systeemiin vaatii jo melkoista insinööritaitoa.


      • SaaabistaTietämätön

        Eipä tuo nyt turhaa ollut kysellä, lue vaikka omat kirjoituksesi :o)
        Jop, olen jo kysellyt laatikkko-korjaajalta että mitkä laatikot kestävät ja ne jotka eivät kestä, voiko niitä esim. vahvistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      196
      6969
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      48
      2629
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2189
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1513
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      135
      1494
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1160
    7. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      35
      1091
    8. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1077
    9. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      17
      1075
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      981
    Aihe