Saab 96 vapaakytkimen toiminta

SaabistaTietämätön

Heipähei !

Miten tuo Saab 96 vapaakytkin toimii, onko mekanismi paineasetelmassa joka "painaa" kytkimen pohjaan kun veto loppuu ?

7

1713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SaabistaTietämätön

      ja voiko tuon vapaakytkimen sovittaa toiseen autoon jos saa paineastelman sopimaan toiseen autoon ? Onko missään räjäytyskuvaa ko. aiheesta ?

    • RMB

      Vapaakytkin sijaitsee pääakselin ja kytkinakselin välissä olevana kytkentäpakettina. Toiminta on kuin mummon mallisen polkupyörän takarumpu. Kun vedättää, kuulat nousevat ja lukitsevat akselit keskenään ja kun löysää, kuulat palautuvat vapaa-asentoon. Eli kytkeytyy heti kun veto on päällä. Vapaakytkin voidaan myös lukita toimimaan normaalisti.
      Vapaakytkin ja kytkin ovat kaksi eri asiaa. Aika hankala rakentaa muihin autoihin.

      • SaabistaTietämätön

        Helppoa ei olla pyydettykään ;o) Mutta kiitti vastauksestasi. Onko tietoa saako tuota kuulapakettia mistään uutena, olen mielestäni plärännyt useimmat varaosamyymälät läpi mutta en ole mistään löytänyt. Yhdistääkö vapaakytkin 2 eri akselia vai painaako se oikeasti kyytkinlevyn pohjaan ? Eli sijaitseeko se kytkimessä, moottorin puolessa, vai vaihteistossa/vaihteiston ulkopuolella vai vaihteiston sisuskaluissa ? Onko muita vaihtoehtoja/ratkaisuja ?

        Jonkinlainen tuollainen vapaakytkin-rakennelma olisi niin loistava n. 70 heppaiseen diesel-moottoriin, koska se jatkuva kytkimen käyttö tai siis sen käyttämättä jätttäminen toisi niin paljon lisämukavuutta. Varsinkin kun nyt autossani alkaa kytkin olemaan finaalissa niin tuollaisen vapaakytkimen teettäminen/rakentaminen olisi kuin lottovoitta, koska ko. firman automaattilaatikot ovat kuulemma melkoista kuraa (vw). En tosin tiedä että
        saako vw:n automaattilaatikkoa vahvistettua, kuten esim. mersun laatikolle voi tehdä (esim w124 300TD Sturbot ;o)

        Joskus tuollainen vapaakytkin on mullakin ollut ja on kyllä palanut muistiin ikuisiksi ajoiksi, oli niin mukava käyttää.


      • RMB

        Kytkin ja kytkinakseli on yhtä pakettia niin kauan kun painat kytkintä. Vapaakytkimen käyttö on riippuvainen vierintänopeuteen ja vaihteen suuruuteen eli pääakselin välitykseen suhteessa moottorin pyörintänopeuteen eli kytkinakseliin. Kun auton vierintänopeus on suurempi kuin vaihteen tarvittava nopeus moottorin pyörintänopeuteen verrattuna ja löysää kaasua vapakytkin on toiminnassa.
        pykäliä voi latoa alaspäin ilman kytkintä, mutta isontaa ei voi rusahtamatta vaan pitää käyttää kytkintä.
        Kun lasket esimerkiksi mäkeä alas ja haluat kiihdyttää vauhtia mäen jälkeen, painat kaasua. Kun moottorin pyörintänopeus voittaa päällä olevan vaihteen pyörintänopeuden, menee vapaakytkin jumiin ja auto kiihtyy.
        Vähän vaikea selittää mutta näin se toimii. Niin kuin polkupyörän vapaakytkin. Semmoinen vanhan pyörän takarummun sisällä on.
        Vapaakytkin on siis täysin eri komponentti. Ei ole missään vaiheessa kytkimen kanssa tekemisissä. Ei siis paina kytkintä. Komponentin nimi on vain harhaanjohtava. Oikea nimitys olisi kytkentäyksikkö. Auto tarvitsee kuitenkin molemmat yksiköt toimiakseen näin.
        Osaa varmaan vaikea löytää jos ei löydy jostain koko autoa tai vaihteistoa. Kytkentäyksikkö on lähes kulumaton. Ei ole siis iso riski hommata käytetty osa.


      • SaabistaTietämätön

        Kyllä aikanaan kun ysikuikan omistin niin vaihto onnistui loistavasti ylöspäinkin kun vaan hieman hölläsi kaasua. Mutta kun sovitin keulalle foorttin 2L v6-mötikän niin vapaakytkin alkoi rykimään


      • mitä_suotta
        SaabistaTietämätön kirjoitti:

        Helppoa ei olla pyydettykään ;o) Mutta kiitti vastauksestasi. Onko tietoa saako tuota kuulapakettia mistään uutena, olen mielestäni plärännyt useimmat varaosamyymälät läpi mutta en ole mistään löytänyt. Yhdistääkö vapaakytkin 2 eri akselia vai painaako se oikeasti kyytkinlevyn pohjaan ? Eli sijaitseeko se kytkimessä, moottorin puolessa, vai vaihteistossa/vaihteiston ulkopuolella vai vaihteiston sisuskaluissa ? Onko muita vaihtoehtoja/ratkaisuja ?

        Jonkinlainen tuollainen vapaakytkin-rakennelma olisi niin loistava n. 70 heppaiseen diesel-moottoriin, koska se jatkuva kytkimen käyttö tai siis sen käyttämättä jätttäminen toisi niin paljon lisämukavuutta. Varsinkin kun nyt autossani alkaa kytkin olemaan finaalissa niin tuollaisen vapaakytkimen teettäminen/rakentaminen olisi kuin lottovoitta, koska ko. firman automaattilaatikot ovat kuulemma melkoista kuraa (vw). En tosin tiedä että
        saako vw:n automaattilaatikkoa vahvistettua, kuten esim. mersun laatikolle voi tehdä (esim w124 300TD Sturbot ;o)

        Joskus tuollainen vapaakytkin on mullakin ollut ja on kyllä palanut muistiin ikuisiksi ajoiksi, oli niin mukava käyttää.

        Jos tuota pitää täällä kysellä, unohda koko juttu.
        VW:llä on sekä automaattilaatikoita, että niitä kaksoiskytkinautomaatteja jotka oikeasti ovat robottivaihteistoja ja niissä on eräissä malleissa ollut sanomista, eivät siis kaikki ole missään mielessä melkoista kuraa. Perinteinen automaattihan yleensä on luotettava ja varmatoiminen peli, tuo paljon enemän mukavuutta kun mitkään vapaakytkinviritelmät, joita käytettiin lähinnä 2-tahtisissa hyvästä syystä. Siltä ajalta se oli jäänyt sinne Saabiinkin muinaismuistoksi.
        Kuten olet huomannut nykyautoissa ei moista viritystä enää ole, ja sen lisääminen olemassa olevaan systeemiin vaatii jo melkoista insinööritaitoa.


      • SaaabistaTietämätön

        Eipä tuo nyt turhaa ollut kysellä, lue vaikka omat kirjoituksesi :o)
        Jop, olen jo kysellyt laatikkko-korjaajalta että mitkä laatikot kestävät ja ne jotka eivät kestä, voiko niitä esim. vahvistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe