Raitiovaununkuljettaja

kelasinvaan

Mitä mieltä olette kyseisestä työstä? Olen kuullut että minkäänlaisia kriteerejä hakijoilla ei ole, lukuunottamatta työnantajan arviota siitä ettei mahdollinen rekrytoitava hakeudu kovin äkkiä muihin hommiin.

Moni siellä on ilmeisesti rekrytoitu siellä työskentelevän kaverin tai sukulaisen suosituksesta. Onko työ täysin /C:stä niinkuin muutamalta taholta olen käsittänyt?

Jos vertaa veturinkuljettajan työhön, muita yhtäläisyyksiä ei taida olla kuin virroitin ja kiskot? Olen myös kuullut että ratikkakuskin vakanssi on kaatopaikka veturinkuljettajakoulutukseen hakeneista ja hylätyistä.

11

8275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Exapina

      Työ on paskaa. Yleensä sieltä lähdetään ovet paukkuen, eikä työnantaja riittävän fiksuna enää anna olla töissä irtisanomisaikana vaikka palkka juoksee, kun tietää että työn laatu ei enää olisi kovin hyvää. :)

      • pummiparkuu

        Hahhhaaa...kokemuksen tuoma syvä rintaääni puhuu:))))


    • Ykskuskivaanhsl

      Sanoisin, että raitiovaununkuljettajan työtä voisi verrata lähinnä paikallisliikenteen linja-autonkuljettajan työhön, eikä niinkään veturinkuljettajan työhön.

      Käsittääkseni kuljettajia koulutetaan vain tarpeeseen ja hakijoita on ollut satoja per haku, joten helppoa raitiovaununkuljettajan koulutukseen ei ole päästä.

      • Exapina

        Mutta kurssin loputtua puolet kurssilaisista on enää jäljellä ja muut lähtenyt vapaa ehtoisesti pois.


      • Masa2000
        Exapina kirjoitti:

        Mutta kurssin loputtua puolet kurssilaisista on enää jäljellä ja muut lähtenyt vapaa ehtoisesti pois.

        Näin ole myös kuullut. Yhdeltä kaverilta joka on siellä töissä kuulin että olisi tänä vuonna jo kymmeniä irtisanoutunut ja kursseilta lähtee porukkaa paljon pois, vaikka kursseja ilmeisesti järjestetään koko ajan. Tavallaan ala kiinnosti minuakin, mutta kaveri sanoi ettei missään nimessä suosittele. Uskon häntä ja pysyn siis autohommissa.


    • olinennen

      Ala ei sovi kaikille. Usein koulutuksen aikana huomataan, kenestä ei tule kunnollista raitiovaununkuljettajaa. Näiden annetaan ymmärtää, että sopii lopettaa, työhön ei oteta.

      Kun töihin pääsee ja hoitaa työnsä täsmällisesti, palkka juoksee eikä irtisanomisia juurikaan ole odotettavissa. Vaikeaa työ ei ole, mutta vaatii tasapainoisen luonteen.

    • Kihinhiski

      Stressaavaa hommaa on, sillä siinä ajetaan keskellä kaupunkia ihmisvilinässä. Väistää et voi vain ainoastaan joko ennakoida tai jarruttaa. Koko ajan pitää pysyä uralla tai käy huonosti. Autohommissa on vaihtelevampaa.

      • Nousujohteista

        Osa ihmisistä on vannoutuneita autoihmisiä. Siis sellaisia, että eivät voi kuvitellakaan hetkeäkään elämää ilman autoa. Useimmiten tällaiset ihmiset ovat sielultaan duunari-ihmisiä. Autoihmiset myös sopivat ratikoita ajamaan kuten myös taksikuskeiksi, autoileviksi siivouspomoiksi/vartijoiksi/poliiseiksi.

        On myös ihmisiä, joilla on hyvä paineensietokyky, ovat perusluonteeltaan hyvin tasapainoisia, mutta älykkyydeltään ja koulutukseltaan aivan "yli" tavisduunareiksi auton rattiin. Tällaisista ihmisistä on turha kuvitella, että he ikään kuin henkisesti, ammatillisesti ja koulutukseltaan "taantuisivat" korkeakoulutetusta tavisräkäduunariksi. Useimmiten jos sitä kehitystä on niin se kehitys on ylöspäinsuuntautuvaa eikä alaspäinsuuntautumista, taantumista korkeakoulutetusta valkokaulustyölöisestä sinikaulysduunarihommiin.


      • raitiovaununkuljettaja
        Nousujohteista kirjoitti:

        Osa ihmisistä on vannoutuneita autoihmisiä. Siis sellaisia, että eivät voi kuvitellakaan hetkeäkään elämää ilman autoa. Useimmiten tällaiset ihmiset ovat sielultaan duunari-ihmisiä. Autoihmiset myös sopivat ratikoita ajamaan kuten myös taksikuskeiksi, autoileviksi siivouspomoiksi/vartijoiksi/poliiseiksi.

        On myös ihmisiä, joilla on hyvä paineensietokyky, ovat perusluonteeltaan hyvin tasapainoisia, mutta älykkyydeltään ja koulutukseltaan aivan "yli" tavisduunareiksi auton rattiin. Tällaisista ihmisistä on turha kuvitella, että he ikään kuin henkisesti, ammatillisesti ja koulutukseltaan "taantuisivat" korkeakoulutetusta tavisräkäduunariksi. Useimmiten jos sitä kehitystä on niin se kehitys on ylöspäinsuuntautuvaa eikä alaspäinsuuntautumista, taantumista korkeakoulutetusta valkokaulustyölöisestä sinikaulysduunarihommiin.

        En usko että raitiovaununkuljettajat ovat vannoutuneita autoihmisiä. Harvempi ratikkakuski on töissä ajamisen ilosta ja ajaminen on vain osa työtä asiakaspalvelun ohessa. Läheskään kaikilla ei ole autoa ja niillä joilla on, se on vain olosuhteiden pakosta (hankalat työajat, työmatkat, yms.)

        Raitiovaununkuljettajissa on älykkäitä ja koulutettuja ihmisiä, mutta osa heistä on taantunut tavisduunarin tasolle oltuaan liian kauan tyhmässä ja epämielekkäässä työssä, mistä ei saa minkäänlaista henkistä pääomaa tulevaisuutta ajatellen -pelkkää oman ajan tuhlaamista vuodesta toiseen pienen palkan vastineeksi.

        Väitän että 15-20 vuotta raitiovaununkuljettajan tehtävissä rampauttaa ihmisen henkisesti loppuelämäkseen niin ettei mahdollinen aikaisempi koulutus enää hyödytä, eikä tulevaisuus fiksuissa ja mielekkäissä töissä enää onnistu. Tärkeää olisikin jättää kyseinen työ mahdollisimman pian uusien suunnitelmien selkiinnyttyä ja varmistuttua ja siihen tulee pyrkiä kaikin keinoin.


      • mzxc
        raitiovaununkuljettaja kirjoitti:

        En usko että raitiovaununkuljettajat ovat vannoutuneita autoihmisiä. Harvempi ratikkakuski on töissä ajamisen ilosta ja ajaminen on vain osa työtä asiakaspalvelun ohessa. Läheskään kaikilla ei ole autoa ja niillä joilla on, se on vain olosuhteiden pakosta (hankalat työajat, työmatkat, yms.)

        Raitiovaununkuljettajissa on älykkäitä ja koulutettuja ihmisiä, mutta osa heistä on taantunut tavisduunarin tasolle oltuaan liian kauan tyhmässä ja epämielekkäässä työssä, mistä ei saa minkäänlaista henkistä pääomaa tulevaisuutta ajatellen -pelkkää oman ajan tuhlaamista vuodesta toiseen pienen palkan vastineeksi.

        Väitän että 15-20 vuotta raitiovaununkuljettajan tehtävissä rampauttaa ihmisen henkisesti loppuelämäkseen niin ettei mahdollinen aikaisempi koulutus enää hyödytä, eikä tulevaisuus fiksuissa ja mielekkäissä töissä enää onnistu. Tärkeää olisikin jättää kyseinen työ mahdollisimman pian uusien suunnitelmien selkiinnyttyä ja varmistuttua ja siihen tulee pyrkiä kaikin keinoin.

        "osa heistä on taantunut tavisduunarin tasolle oltuaan liian kauan tyhmässä ja epämielekkäässä työssä, mistä ei saa minkäänlaista henkistä pääomaa tulevaisuutta ajatellen -pelkkää oman ajan tuhlaamista vuodesta toiseen pienen palkan vastineeksi."

        Minä kuljen raitiovaunulla joka päivä. Raitiovaunun kuljettaja tekee tärkeää työtä, josta on hyötyä lukemattomille ihmisille joka päivä.

        Raitiovaunun kuljettaja saa työstään palkan, jonka hän tarvitsee elämiseen. Henkinen pääoma on hankittavissa muualta kuin työstä, näin se on monessa muussakin ammatissa. En tosin tiedä, mitä vikaa on tavisduunarissa.

        Korostan vielä sitä, että raitiovaunun kuljettaja tekee tärkeää työtä.


    • Näimsemenee

      Eräs ex-ratikkakuski, nykyinen hyväpalkkainen veturinkuljettaja totesi taannoin veturinkuljettajakoulutuksessa ollessaan, että huomaa että on pikkusen eri kriteereillä valittu porukkaa siihen työhön. Hän tarkoitti tietysti tasoeroa. Voin yhtyä tähän toteamukseen.

      Eri töissä on eroa siinä mielessä että jos esimerkiksi veturinkuljettajaksi on kova seula, niin kaikki ovat käyneet saman seulan ja hakuprosessin läpi, jolloin kuljettajat ovat todistetusti tasokasta ja hyvää porukkaa. Eräs toinen veturinkuljettaja totesi tämän.

      Sen sijaan ratikkakuskeissa on hajontaa erittäin paljon. On lähes idiootin tasolla olevia, tai muuten ihmeellisiä tyyppejä Tai sitten on sellaisia jotka vähän aikaa ajettuaan ratikkaa siirtyvät veturinkuljettajaksi tai muihin hommiin, tai lähtevät opiskelemaan. Paska toisin sanoen jää. En kuitenkaan halua väheksyä ketään, joka todella haluaa ajaa ratikkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe