Jos pienikin paikka lähtee irti hampaasta, tunteeko sen. Tänään kävin suuhygienistillä ja hammaslääkärillä paikkauttamassa takahampaan. Katsoin että erottuuko paikka, mutta huomasinkin hampaassa pienen mustan pisteen. Näitä pisteitä näkyy muutamassa muussakin hampaassa. Mietin vain että olisiko paikka voinut lähteä irti syödessä. Jotenkin olen vainoharhainen näihin asioihin liittyen.
Sattuuko jos paikka lähtee irti?
2
430
Vastaukset
- pienireikä
Kannattaa korjauttaa kun reikä on vielä pieni
- tällattista
Suu ja etenkin kieli on aika tarkka tuntemaan erilaiset muutokset. Kieli monesti hakeutuu pieneenkin lohkeamaan. Yleensä paikan lähteminen itsessään ei satu. Toisinaan kuitenkin lohkeamakohta aiheuttaa vihlontaa. Monesti hampaan paikka lohkeaa sekundaarikarieksen takia eli hampaan saumoista on reikä päässyt etenemään paikan alle. Tällöin hammasta täytyy taas uhrata poralle, jotta saadaan kaikki tuhoutunut kudos pois ja hyvä alusta sidosmuovien kiinnittymiselle.
Onko sinulla vanhoja amalgaamipaikkoja? Joskus ihmiset ihmettelevät silmiinpistäviä tummia amalgaamipaikkoja ja luulevat niitä rei-iksi.
Hampaan tummat kohdat eivät aina ole paikkausta vaativia reikiä. Joskus reiänalku remineralisoituu (kovettuu) syljen vaikutuksesta. Nämä kohdat saattavat monesti myös värjäytyä helpommin. Tällaista ei-aktiivista kariesleesiota kutsutaan pysähtyneeksi kariekseksi, eli se se ei enää etene. Ne eivät siis vaadi paikkausta, mutta niitä tulee hammaslääkärin seurata tarkastuksissa, josko ne sittenkin ovat uudelleen aktivoituneet esimerkiksi heikon omahoidon seurauksena.
Voit toki varata hammaslääkärille ajan ja keskustella "huolistasi" eli näistä mustista pisteistä hänen kanssaan. Jos tarkastuksesta on vierähtänyt pitkä tovi, niin olisi tietysti hyvä varata aika perusteelliseen tutkimukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857545- 1005463
- 2664708
- 484632
- 653342
- 502748
- 552405
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222398Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292362- 412234