Peukkupaikka 23.1.2016

Matt.26:14-16
"Silloin yksi 12 opetuslapsesta, Juudas Iskariot, meni ylipappien luokse ja sanoi:"Paljonko maksatte minulle, jos toimitan hänet teidän käsiinne?" He sopivat 30 hopearahasta. Siitä lähtien hän etsi tilaisuutta kavaltaakseen Jeesuksen."

Juudashan katui asiaa, jopa niin ettei kestänyt itseään vaan teki itsemurhan.
Auttoiko katuminen? Pelastuiko oppinne mukaan?

17

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskoToivonen

      Siihen ei taida Raamatun ilmoitus antaa vastausta.

      3. Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille
      4. ja sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren". Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi."
      5. Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.
      6. Niin ylipapit ottivat hopearahat ja sanoivat: "Ei ole luvallista panna näitä temppelirahastoon, koska ne ovat veren hinta". ( Matt. 27. )

      • Jeesus sanoi:

        "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele." (Joh 6:70)

        Siis tämä oli tilanne alusta asti.

        Juudas katui tuota tekoaan, mutta ei koskaan kääntynyt eli tehnyt parannusta synneistään esimerkiksi varastamisesta.

        Jeesus tarjosi Juudakselle loppuun asti sovitusta, jopa niin, että Juudas söi viiniin kastetun leipäpalan viimeisellä ehtoollisella suoraan Jeesuksen kädestä.

        Juudaksen iankaikkinen kohtalo käy ilmi Jeesuksen sanoista tuon aterian jälkeen. Jeesus rukoili Isäänsä sanoen:

        "eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen" (Joh 17:21)


      • kalamos kirjoitti:

        Jeesus sanoi:

        "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele." (Joh 6:70)

        Siis tämä oli tilanne alusta asti.

        Juudas katui tuota tekoaan, mutta ei koskaan kääntynyt eli tehnyt parannusta synneistään esimerkiksi varastamisesta.

        Jeesus tarjosi Juudakselle loppuun asti sovitusta, jopa niin, että Juudas söi viiniin kastetun leipäpalan viimeisellä ehtoollisella suoraan Jeesuksen kädestä.

        Juudaksen iankaikkinen kohtalo käy ilmi Jeesuksen sanoista tuon aterian jälkeen. Jeesus rukoili Isäänsä sanoen:

        "eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen" (Joh 17:21)

        Mutta uskotoivosen tuoman raamatunpaikan mukaan Juudas palautti rahat. Teki siis parannuksen.
        Mitä luulet, miksi juudas teki itsemurhan?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Mutta uskotoivosen tuoman raamatunpaikan mukaan Juudas palautti rahat. Teki siis parannuksen.
        Mitä luulet, miksi juudas teki itsemurhan?

        No, nuo rahat eivät olleet varastettuja. Ne olivat ansaittuja.

        Noiden rahojan palauttaminen ei mitenkään muuttanut tilannetta. Hän kavalsi Jeesuksen, joskin nyt sitten korvauksetta.

        Mutta Jeesus ei siis koskaan saanut lupaa maksaa Juudaksen syntivelkaa, Juudas ei koskaan antanut sovittaa itseään Jumalan kanssa.


      • kalamos kirjoitti:

        No, nuo rahat eivät olleet varastettuja. Ne olivat ansaittuja.

        Noiden rahojan palauttaminen ei mitenkään muuttanut tilannetta. Hän kavalsi Jeesuksen, joskin nyt sitten korvauksetta.

        Mutta Jeesus ei siis koskaan saanut lupaa maksaa Juudaksen syntivelkaa, Juudas ei koskaan antanut sovittaa itseään Jumalan kanssa.

        Kysyin että mitä luulet miksi juudas teki itsemurhan mielestäsi.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Kysyin että mitä luulet miksi juudas teki itsemurhan mielestäsi.

        Kun Juudas oli tuon mainitsemani leipäpalan jälkeen lopullisesti päättänyt sen, mitä hän oli tekevä Jeesukselle, niin Raamatun mukaan häneen meni saatana.

        "Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen saatana." (Joh 13:27)

        Ja tuo persoona ei muuta halua kuin varastaa, tappaa ja tuhota. Samoinkuin paholainen sai Juudaksen kavaltamaan Jeesuksen, joka sitten ristiinnaulittiin, samoin perkele sai Juudaksen hirttämään itsensä.


      • kalamos kirjoitti:

        Kun Juudas oli tuon mainitsemani leipäpalan jälkeen lopullisesti päättänyt sen, mitä hän oli tekevä Jeesukselle, niin Raamatun mukaan häneen meni saatana.

        "Ja silloin, sen palan jälkeen, meni häneen saatana." (Joh 13:27)

        Ja tuo persoona ei muuta halua kuin varastaa, tappaa ja tuhota. Samoinkuin paholainen sai Juudaksen kavaltamaan Jeesuksen, joka sitten ristiinnaulittiin, samoin perkele sai Juudaksen hirttämään itsensä.

        Mitä uskot, miten on laita kaikkien itsemurhan tehdeiden kohdalla?


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Mitä uskot, miten on laita kaikkien itsemurhan tehdeiden kohdalla?

        Juudas Iskariot ei tullut kadotetuksi sen tähden, että teki itsemurhan.

        Itsemurha on karmea asia. Se on aina väärä ratkaisu.

        Kenelläkään ei ole syytä tehdä itsemurhaa, sillä meillä on Jumala, joka rakastaa jokaista ihmistä pyyteettömästi agape-rakkaudella. Jokainen ihminen on äärettömän arvokas, sillä itse taivaan Jumala rakastaa tätä.

        Se, että joku on joutunut elämässään tilanteeseen, josta on kaikesta huolimatta seurannut tuo väärä ratkaisu eli itsemurha, ei tarkoita sitä, että tämä ihminen olisi tuon epätoivoisen teon takia kadotettu.

        Jos jonkun mieleen nousee itsemurha-ajatuksia, niin silloin on syytä hakea apua. Jos ei muuta osaa, niin aina voi soittaa yleiseen hätänumeroon 112.


      • kalamos kirjoitti:

        Juudas Iskariot ei tullut kadotetuksi sen tähden, että teki itsemurhan.

        Itsemurha on karmea asia. Se on aina väärä ratkaisu.

        Kenelläkään ei ole syytä tehdä itsemurhaa, sillä meillä on Jumala, joka rakastaa jokaista ihmistä pyyteettömästi agape-rakkaudella. Jokainen ihminen on äärettömän arvokas, sillä itse taivaan Jumala rakastaa tätä.

        Se, että joku on joutunut elämässään tilanteeseen, josta on kaikesta huolimatta seurannut tuo väärä ratkaisu eli itsemurha, ei tarkoita sitä, että tämä ihminen olisi tuon epätoivoisen teon takia kadotettu.

        Jos jonkun mieleen nousee itsemurha-ajatuksia, niin silloin on syytä hakea apua. Jos ei muuta osaa, niin aina voi soittaa yleiseen hätänumeroon 112.

        Ja tietenkin aina voi rukoilla:
        "Jeesus auta ..."


      • kalamos kirjoitti:

        Ja tietenkin aina voi rukoilla:
        "Jeesus auta ..."

        Minä en ole mikään itsemurhakandidaatti.
        Minulla on kaveri jolla on ollut vatsa aivan sekaisin jo kuukauden ja hän aikoo mennä vatsatähystykseen kasvaimen varalta.
        Minun usko ei riitä rukoilemaan että paranna. Rukoilin peloissani että"Apua!"

        Mitä luulet miten se auttaa?

        Jokuk kerta se sattuu omalle kohdalle, se on varmaa. Jokainen meistä kuolee.

        Helvetti on tila ennen sitä.

        Sitä odotellessa... ei auta rukoukset.

        Sinäkin olet omien sanojen mukaan ollut vakavasti sairas. Ja tämä maailma ja lääketiede sinua auttoivat.

        Niitä sinun pitäisi kiittää.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Minä en ole mikään itsemurhakandidaatti.
        Minulla on kaveri jolla on ollut vatsa aivan sekaisin jo kuukauden ja hän aikoo mennä vatsatähystykseen kasvaimen varalta.
        Minun usko ei riitä rukoilemaan että paranna. Rukoilin peloissani että"Apua!"

        Mitä luulet miten se auttaa?

        Jokuk kerta se sattuu omalle kohdalle, se on varmaa. Jokainen meistä kuolee.

        Helvetti on tila ennen sitä.

        Sitä odotellessa... ei auta rukoukset.

        Sinäkin olet omien sanojen mukaan ollut vakavasti sairas. Ja tämä maailma ja lääketiede sinua auttoivat.

        Niitä sinun pitäisi kiittää.

        En ajatellutkaan, että sinä olisit itsemurhakandidaatti. Eikä myöskään itselläni ole kokemusta asiasta. Kukaan läheiseni ei ole tehnyt itsemurhaa. Tiedän kyllä yhden vanhan miehen, joka rakkaan vaimonsa kuoltua mietti, miten pääsisi vaimonsa tykö. Itsemurha ei ole tietenkään ratkaisu tässäkään tapauksessa. Itsemurhasta ei voi keskustella kevytmielisesti. Yksikään rivi ei saisi jättää sellaista vaikutelmaa, että itsemurha olisi ratkaisu johonkin ongelmaan. Se on aina väärä ratkaisu.

        Keskustelu meni nyt aika kauas ketjun aiheesta eli Juudas Iskariotista, tuosta kadotuksen lapsesta, kalamokseen, Jumalan lapseen, joka todellakin on joutunut käymään läpi monta kriittistä leikkausta vakavan sairauden tähden.

        Yksikään noista leikkauksista ei ole millään tavoin parantanut minua. Jos ei sellaiseksi lueta sitä, että olen päässyt eroon aina yhdestä tai kahdesta kasvaimesta. Sillä jokainen leikkaus on merkinnyt sitä, että olen joutunut uhraamaan myös jonkin elintoiminnon. Yhden leikkauksen jälkeen, kun minun olisi jo pitänyt päästä sairaalasta kotiin, niin yhtäkkiä minä melkein kuolin. Ja olisinkin kuollut, jos - kiitos Jumalan - Pyhä Henki ei olisi juuri tuona hetkenä laittanut erästä minulle hyvin läheistä henkilöä kymmenien kilometrien päässä tuosta sairaalasta rukoilemaan puolestani ja rukoilemaan - tosissaan.

        Jos haluat, niin laita esirukouspyyntö itsesi ja/tai kaverisi puolesta tänne: http://kalamos.keskustelu.info/viewforum.php?f=214

        Luulen tietäväni jotain myös vatsakivuista. Kivut voivat olla niin kovia, ettei pysty hengittämään. Ei soittamaan hätäkeskukseen. Ei yhtään mitään. Kerran minua vietiin tästä syystä aamuyöllä ambulanssilla sairaalaan. Ambulanssissa sain kipulääkettä suoraan suoneen, ja kun sairaalamatka oli piiiitkä, niin hiukan se ehti sitten jo vaikuttaakin kun 50 kilometriä oli jo takana, tosin sairaalassa pyysin heti laittamaan lisää kipulääkettä suoneen.

        Seuraavana päivänä minut laitettiin kelataksilla yhtä pitkä matka takaisin kotiin. Ja sain kipulääkereseptit. Jo iltapäivällä jouduin toteamaan, että nyt on mentävä ja kiireesti apteekkiin hakemaan juuri tuota kipulääkettä tai sitten en mene enää ollenkaan. Eivät ne auttaneet kuin ehkä ihan vähän. Kolmannen päivän aamuna, kun edelleen kärsin tuota lähes tajunnan vievää kipua, minä nostin katseeni ristillä riippuvaan Jeesukseen, joka on ottanut päälleen meidän kipumme. Olin niin kovissa kivuissa, että en pystynyt kyynelten läpi kuiskaamaan kuin kaksi sanaa - ne sanat, jotka kirjoitin tuolla ylempänä:
        "Jeesus auta ..."

        Ja noiden kahden sanan jälkeen, minun ei enää tarvinnut ottaa tuota kipulääkettä. Sittemmin olen näistäkin kivuista välillä saanut muistutuksen.

        Jos Jumala ei olisi ollut minulle armollinen, niin minä olisin kuollut jo kymmeniä vuosia sitten. Jos Jumala ei olisi ollut minulle armollinen, niin en minä enää näpyttelisi tietokonetta.

        Jos haluat jatkaa keskustelua kalamoksesta, niin käydään sitä vaikka yksityisviestein foorumilla http://kalamos.keskustelu.info

        Mitä tulee helvettiin, jonka mainitsit, niin se on ihan konkreettinen paikka, joka on valmistettu paholaiselle ja sen enkeleille. Sitä ei ole valmistettu ihmisiä varten.

        Mutta jos me emme anna sovittaa itseämme Jumalan kanssa, vaan rakastamme pimeyttä enemmän kuin Valkeutta, niin me joudumme viettämään myös ikuisuutemme tuon rakastettumme kanssa, joka ei meitä hiukkaakaan rakasta, vaan vihaa ihmistä yli kaiken.


      • kalamos kirjoitti:

        En ajatellutkaan, että sinä olisit itsemurhakandidaatti. Eikä myöskään itselläni ole kokemusta asiasta. Kukaan läheiseni ei ole tehnyt itsemurhaa. Tiedän kyllä yhden vanhan miehen, joka rakkaan vaimonsa kuoltua mietti, miten pääsisi vaimonsa tykö. Itsemurha ei ole tietenkään ratkaisu tässäkään tapauksessa. Itsemurhasta ei voi keskustella kevytmielisesti. Yksikään rivi ei saisi jättää sellaista vaikutelmaa, että itsemurha olisi ratkaisu johonkin ongelmaan. Se on aina väärä ratkaisu.

        Keskustelu meni nyt aika kauas ketjun aiheesta eli Juudas Iskariotista, tuosta kadotuksen lapsesta, kalamokseen, Jumalan lapseen, joka todellakin on joutunut käymään läpi monta kriittistä leikkausta vakavan sairauden tähden.

        Yksikään noista leikkauksista ei ole millään tavoin parantanut minua. Jos ei sellaiseksi lueta sitä, että olen päässyt eroon aina yhdestä tai kahdesta kasvaimesta. Sillä jokainen leikkaus on merkinnyt sitä, että olen joutunut uhraamaan myös jonkin elintoiminnon. Yhden leikkauksen jälkeen, kun minun olisi jo pitänyt päästä sairaalasta kotiin, niin yhtäkkiä minä melkein kuolin. Ja olisinkin kuollut, jos - kiitos Jumalan - Pyhä Henki ei olisi juuri tuona hetkenä laittanut erästä minulle hyvin läheistä henkilöä kymmenien kilometrien päässä tuosta sairaalasta rukoilemaan puolestani ja rukoilemaan - tosissaan.

        Jos haluat, niin laita esirukouspyyntö itsesi ja/tai kaverisi puolesta tänne: http://kalamos.keskustelu.info/viewforum.php?f=214

        Luulen tietäväni jotain myös vatsakivuista. Kivut voivat olla niin kovia, ettei pysty hengittämään. Ei soittamaan hätäkeskukseen. Ei yhtään mitään. Kerran minua vietiin tästä syystä aamuyöllä ambulanssilla sairaalaan. Ambulanssissa sain kipulääkettä suoraan suoneen, ja kun sairaalamatka oli piiiitkä, niin hiukan se ehti sitten jo vaikuttaakin kun 50 kilometriä oli jo takana, tosin sairaalassa pyysin heti laittamaan lisää kipulääkettä suoneen.

        Seuraavana päivänä minut laitettiin kelataksilla yhtä pitkä matka takaisin kotiin. Ja sain kipulääkereseptit. Jo iltapäivällä jouduin toteamaan, että nyt on mentävä ja kiireesti apteekkiin hakemaan juuri tuota kipulääkettä tai sitten en mene enää ollenkaan. Eivät ne auttaneet kuin ehkä ihan vähän. Kolmannen päivän aamuna, kun edelleen kärsin tuota lähes tajunnan vievää kipua, minä nostin katseeni ristillä riippuvaan Jeesukseen, joka on ottanut päälleen meidän kipumme. Olin niin kovissa kivuissa, että en pystynyt kyynelten läpi kuiskaamaan kuin kaksi sanaa - ne sanat, jotka kirjoitin tuolla ylempänä:
        "Jeesus auta ..."

        Ja noiden kahden sanan jälkeen, minun ei enää tarvinnut ottaa tuota kipulääkettä. Sittemmin olen näistäkin kivuista välillä saanut muistutuksen.

        Jos Jumala ei olisi ollut minulle armollinen, niin minä olisin kuollut jo kymmeniä vuosia sitten. Jos Jumala ei olisi ollut minulle armollinen, niin en minä enää näpyttelisi tietokonetta.

        Jos haluat jatkaa keskustelua kalamoksesta, niin käydään sitä vaikka yksityisviestein foorumilla http://kalamos.keskustelu.info

        Mitä tulee helvettiin, jonka mainitsit, niin se on ihan konkreettinen paikka, joka on valmistettu paholaiselle ja sen enkeleille. Sitä ei ole valmistettu ihmisiä varten.

        Mutta jos me emme anna sovittaa itseämme Jumalan kanssa, vaan rakastamme pimeyttä enemmän kuin Valkeutta, niin me joudumme viettämään myös ikuisuutemme tuon rakastettumme kanssa, joka ei meitä hiukkaakaan rakasta, vaan vihaa ihmistä yli kaiken.

        Ihan mielelläni siirryn sinun foorumillesi. Ideasi tehdä se on hyvä.
        Olet tosi taitava - mä en osaisi tehdä tuollaista. Aikomukseni on mennä tietokonekurssille syksyllä kun ne alkavat.
        Käyn aikuislukiota ja siellä pitäisi osata.

        Käyn kirj.viimeistään huomenna sinne foorumillesi, kuten kehoitit.

        Juudakseen tämä on liittynyt sillä tavoin että hänen tarinansa on ainoa mikä raamatussa käsittelee itsemurhaa.


      • Kyllä Raamatussa on muitakin itsemurhaan liittyviä traagisia kohtia:

        (1 Sam 31:4-5) (2 Sam 17:23) (1 Kun 16:18)

        Jumalan Sana meille on: "Älä tapa!"

        PS

        Tuollaisen foorumin perustaminen on hyvin helppoa, kun tarjolla on valmiit ja vieläpä ilmaiset ohjelmat. Jos haluat tehdä tuollaisen foorumin, vaikka .... öh .... kissoista ja koirista .... niin voin kyllä neuvoa sinua alkuun.


    • woewoe

      Jumala yksin tietää Juudaksen kohtalon, kuten muidenkin itsemurhan tehneiden. Me emme voi teitää mitä viime hetkillä on tapahtunut heidän ja Jumalan välillä.

      • Ja me voimme lukea Jumalan Sanasta, mikä oli Juudaksen ikuinen kohtalo:

        "eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen" (Joh 17:21)


      • kalamos kirjoitti:

        Ja me voimme lukea Jumalan Sanasta, mikä oli Juudaksen ikuinen kohtalo:

        "eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen" (Joh 17:21)

        Edelleen avoimeksi jää valitettavasti kysymys että jos juudas katui jopa niin paljon että riisti hengen itseltään miksi ei pelastettu?

        Kyllähän pietarikin teki virheen kun kielsi jeesuksen ja silti sai armon kun katui.

        Epäreilua=/


    • HoseeHalapenjo

      Pelastuiko oppinne mukaan? Ei.

      Helluntailaisilla ei ole paukkuja vastata tällaisiin kysymyksiin, koska oppi pelastuksesta on sitä, mitä kutsutaan synergismiksi. Se tarkoittaa, että Jumala rakastaa kaikkia, haluaa pelastaa kaikki, mutta ei voi, koska ihmisellä on sananvaltaa ja vapaa tahto asiassa. Niinpä ihminen pelastuu yhteistyössä Jumalan kanssa.

      Raamatullinen näkemys sen sijaan on se, mitä kutsutaan monergismiksi, mikä tarkoittaa, että ihmisen tahto ei ole vapaa, vaan Jumalan tahto on. Jumala vapaasta tahdostaan ja oman mielihalunsa perusteella pelastaa syntisiä, jotka ovat kuolleita synneissään; haluttomia pelastumaan ja vihaavat Häntä sydämensä pohjasta. Se ei pelastu, joka kovasti tahtoo pelastua, tai kovasti tehdä asian eteen jotakin, tai katuu kauheasti, vaan se pelastuu, jonka Jumala vapaasta tahdostaan pelastaa (Room. 9:16). Onko se epäreilua? Ei. (Room. 9:14)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      317
      7160
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2184
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1611
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1429
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1143
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1135
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      331
      1018
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      863
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      855
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe