Rakentaminen jokamiehenoikeus?!?

P.ähkäilijä

Minkä ihmeen takia kuka tahansa saa rakentaa ja remontoida omaa taloaan?

Sähkö- ja putkitöihin yms. vaaditaan koulutettu henkilö, mutta rakennustöitä saa tehdä vaikka ei olisi minkäänlaista koulutusta alan hommaan. Sitten ihmetellään, kun joka toisessa talossa on kosteusongelmia ja syytetään väärää suunnittelua, ei sitä, että talon on saattanut rakentaa vaikka automekaanikko.

Verrataan johonkin vamhaan vaikka, että 1800-luvulla ei taloissa ollut homeongelmia, no ei ollutkaan, kun ei niihin tullut edes vettä sisälle niin miten siellä mikään vois homehtuakkaan.

Toki alan ammattilaisetkin tekee virheitä ja vahinkoja voi aina sattua.
Yksi ongelma on ehkä suuret rakennusyritykset jotka pyrkii tekemään vaan nopeasti suurella katteella ja oikastaan joissain paikoista joista sitten jälkeenpäin aiheutuu ongelmia osaan kohteista.

Rakentamisessa on muutekin aina ollut outo villitys, että neuvoa kysytään tutuilta tai naapurilta miten hän rakensi talonsa sen sijaan, että palkattaisiin ammttilainen avuksi.

16

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BauHerr

"että palkattaisiin ammttilainen avuksi."

Se ammattilainen tuppaa olemaan henkisesti lahjaton mieshenkilö, joka ei menestynyt koulussa. Ainoa uravaihtoehto oli rakentaminen, jossa ei ole tarvittu älyä, vaan lihaksilla on pärjännyt. Tämän havaitsee esimerkiksi kuntotutkimuksista. Keskimäärin kaikki yhdyssanat on kirjoitettu väärin. "Substanssista" vastaa muualta kopioitu teoreettisen teknisen käyttöiän talukko.

Kuka tahansa saa rakentaa ja remontoida omaan taloaan sillä perusteella, että keskimääräinen asukas on merkittävästi älykkäämpi kuin ns. "ammattilainen". Itse tehty talo on todennäköisesti paremmin tehty kuin henkisiltä kyvyiltää rajatumman henkilön kyhäelmä.

Asetelma on hieman muuttunut sikäli, että ulkomailta on tullut fiksumpaa ainesta. Tosin hekin siirtävät itsensä siisteihin toimistotöihin heti, kun oppivat riittävästi suomea.

Ennen ongelmana oli alkoholi. Itse tein nuorena miehenä töitä putkimiesryhmän kanssa, jossa selvin päin olin minä ja yksi työpaikkakiusattu lestadiolainen. Muut vetivät karvia kännissä kuin käkilauma eikä "mesu" ollut moksiskaan. Humala oli normaali olotila. Ei sitten tarvitse ihmetellä, että lopputuloksena syntyi hengevarallinen viritelmä, joka ei tappanut ketään, kun sattui romahtamaan yöllä. Kantavia rakenteita tosin meni poikki ja firma ajautui konkkaan.

Vieläkö ihmettelet?

• remonttimies1

Kuka noita yleisiä rakennuksia suunnittelee/vastaa ?
        Korjauskohde esim. koulu on hometta ja sitten korjattu ja laajennettu niin muutaman vuoden päästä puretaan koko koulu kun hometta joka paikassa, näitä paljon Suomessa, VÄITÄTKÖ että työmies SUUNITTELEE sen koulun ja korjauksen ??

• BauHerr
        remonttimies1 kirjoitti:

Kuka noita yleisiä rakennuksia suunnittelee/vastaa ?
        Korjauskohde esim. koulu on hometta ja sitten korjattu ja laajennettu niin muutaman vuoden päästä puretaan koko koulu kun hometta joka paikassa, näitä paljon Suomessa, VÄITÄTKÖ että työmies SUUNITTELEE sen koulun ja korjauksen ??

Talot suunnittelee sekalainen seurakunta, joka ei yleensä ymmärrä toisiaan. Sen vuoksi minä piirrän kaiken itse ja vien sitten niille, joilla on oikeus allekirjoittaa tai allekirjoitan itse, jos on luvat.

Arkkitehdit ovat joko taiteilijoita tai sisutussuunnittelijoita. Heille tehdään ohjeistus piirtämällä talo CAdilla. Saavat allekirjoittaa. Jos antaa vapaat kädet, tulee sutta ja sekundaa.

Rakennesuunnittelijat laskevat rakenteiden lujuuksia - periaatteessa. Käytännössä eivät laske mitään, vaan vetävät hatusta ja valitsevat sellaisen rakenteen, joka varmasti kestää. Sotkevat yleensä selvän suunnitelman. Heidän ohjaamisensa vaatii selän takana istumista; muuten tulee sutta ja sekundaa.

LVI suunnittelija ei keskustele sähkösuunnittelijan kanssa. Johdot ja putket menevät pahasti ristiin. LVI suunnitelma kannattaa luonnostella itse ja antaa allekirjoitettavaksi. Silti tulee ongelmia. Esimerkiksi peruskallio ei välttämättä ole siinä korossa, mikä padotuskorkeuden kannalta olisi toivottavaa.

Sähkösuunnittelija tuottaa abstraktia taidetta. Millintarkaksi suunnitteluksi se menee elementtien sähkösuunnittelussa. Sitä taas sähkötaiteilija ei yleensä osaa. Ainoa tapa saada jotain järkevää aikaan on luonnostella kuvat itse, varsinkin mahdolliset elementtikuvat.

Siinä suunnitteluremmi noin pääpiirteissään. Liikaa porukkaa. Teoriassa pääsuunnittelija vastaa suunnittelukonflikteista, mutta käytännössä pääsuunnittelijaa ei auta päästää söhläämään, vaan homma on pidettävä omassa päässä kristallin kirkkaana. Mitään 3 D malleja ei tarvita, jos asian on itse mieltänyt ja loppuun asti fundeerannut.

• etsilleenjatolleen

Ulkomailta eli Virosta muka tullut pätevämpää porukkaa - no tuskin.

Kaikki baltit ja polskit tekevät kyllä sitä samaa sutta ja sekundaa, mutta kun saa halvalla niin ahneet finskit käy kiinni.

Huvittavinta oli pari vuotta sitten kun katoilta piti pudottaa lumet ja jäät - kuis kävikään - oli pellit täynnä reikiä ja korjaus maksoi hieman enemmän kuin oli tarpeen eli se siitä balttien osaamisesta.

Eikä edes olisi ollut tarvis tehdä koko lumenpoistoa mutta sosiaalinen paine pakotti siihen ja hetken päästä sää kääntyi plussalle ja sulatti jäämät.

Joskus toivoisi ihmisten ja talo-yhtiöiden käyttävän älyään eikä hörhöilisi heti ensi blisardin kanssa vaan odottaisivat hetken ja ongelma on useimmiten ratkennut itsestään.

• KallisSekunda

Öh, ne ammattimiehethän tekee kalliilla, mutta samaa sutta ja sekundaa, joka viimeistään 10 v päästä todetaan että on rakennettu niin väärin.
      Meilläkin päin riittää näitä kohteita, jossa on vaikka hosuttu märkää märän päälle eikä ole annettu esim. laatanvalun kuivua tarpeeksi kauan, vaikka on mittarit ja laatujärjestelmät.

• lfhjerihh

"Verrataan johonkin vanhaan vaikka, että 1800-luvulla ei taloissa ollut homeongelmia, no ei ollutkaan, kun ei niihin tullut edes vettä sisälle niin miten siellä mikään vois homehtuakkaan."

Hometalon voi saada aikaiseksi tekemällä lämmöneristykset väärin.

Kylmän ja lämpimän kohtaamispisteeseen tulee ns. kastepiste, jota sanotaan myös "kondenssiksi".

Vaikka taloon ei olisi ollenkaan vedetty vesijohtoliitäntöjä, voi talo olla hometalo.

Liian tiivis ja tuulettamaton talo tulee kondessin kautta hometaloksi ihan ulkoilma ja sisäilma kohtaamispisteessä rakenteissa.

Voihan kuka tahansa pystytavarasta talonsa rakentaa, mutta pitää ymmärtää ja osata perusteet.

• 100järvi

Alan ammattilaiset laittaa vaakasuoran muotin, siihen valavat puutuhkaa sisältävän betonin, jonka päälle eristevilla, villan päälle betonimassa.
        Hetken kuivatus, että kestää kuljettaa ja kasata kerrostalo. Elementtien vaakasaumoihin putkenpätkät päästämään juoksevan veden villoista ulos.

Mikä p- kele nämä homehduttaa? Eihän vesi homehdu järvessäkään.

• kynnyskysymys

Minusta on oikein, että jokainen saa rakentaa ja remontoida omaa taloaan. Netti on täynnä tietoa oikeasta rakentamisesta. Täysin eri asia on esim. julkiset rakennukset, joitten rakenteisiin mätetään märkää tarviketta kuivattamatta ilman minkäänlaista kontrollia. Nyt olen kuullut vaatimusta elinkaarimallista, jolloin rakentaja vastaisi rakennuksen toimivuudesta ja terveellisyydestä esim. 10 vuotta. Ajatus on periaatteessa hyvä, mutta siinä on mahdollisuus laistaa vastuusta tekemällä oikeaan aikaan konkurssi.

• Netti on täynnä MIELIPITEITÄ oikesta oikeasta rakentamisesta, ei tietoa oikeasta rakentamisesta. Oikein rakentamisen säännöt löytyvät RT korteista joita saa ostettua ihan rahalla.

• BauHerr
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Netti on täynnä MIELIPITEITÄ oikesta oikeasta rakentamisesta, ei tietoa oikeasta rakentamisesta. Oikein rakentamisen säännöt löytyvät RT korteista joita saa ostettua ihan rahalla.

RT-korteista löytyy se tämän hetken arvaus sopivasta rakennustavasta.

Rakentaminen muuttuu jatkuvasti. Tulevaisuus osoittaa tämän päivän normit ja määräykset aivan vääriksi.

Muistan katselleeni 1995, kun rivitalotyömaalla rakennettiin suihkunurkkauksia - ilman vesieristettä. Ihmettelin asiaa ja vastaus oli: ei tehdä, kun ei ole pakko. Tottahan se oli, ei ollut rakennusmääräyksissä. Silloin. Nyt on.

Mahtaa nyt olla suihkunurkan kipsilevy mielenkiintoisessa kunnossa.

• Jokamiesrakentaja

Sen verran meni väärin, että myös putkitöitä saa tehdä omaan taloonsa kuka hyvänsä. Vaikka aivan kaikki putkityöt. Kunhan sulla on joku luvat omaava KVV-vastaava, joka sitten kuittaa. Siis spede, jolle maksat viissataa ja konjakkipullon. Yleensä ei kuitenkaan kannata, sillä se putkimies osaa kännissäkin todennäköisesti homman paremmin.

Mutta miksi rakentaminen ei olisi jokamiehen oikeus? Pitäisikö lumityötkin olla omalla pihalla luvan varaisia? Minkä helvetin takia ei saisi rakentaa itse? Se on kuitenkin yleensä aika helppoa hommaa, varsinkin jos on todellakin joku jolta kysyä.

• P.ähkäilijä

Ihan sen takia, kun kaikki maksaa vakuutuksia mistä sitten korvaillaan näitä tee-se-itse automekaanikon tekemän talon kosteusvaurioita. Tai vielä pahempi, että talon asukit altistui homeelle ja nyt ne ravaa yhtenään terveyskeskuksessa.

Voisi ainakin selkeästi rajata kaikki tee-se-itse suharien tekemät talot pois vaakutuksen piiristä ainoastaan palovakuutus kattaisi mahdollisen vahingon.

• BauHerr
        P.ähkäilijä kirjoitti:

Ihan sen takia, kun kaikki maksaa vakuutuksia mistä sitten korvaillaan näitä tee-se-itse automekaanikon tekemän talon kosteusvaurioita. Tai vielä pahempi, että talon asukit altistui homeelle ja nyt ne ravaa yhtenään terveyskeskuksessa.

Voisi ainakin selkeästi rajata kaikki tee-se-itse suharien tekemät talot pois vaakutuksen piiristä ainoastaan palovakuutus kattaisi mahdollisen vahingon.

Totuus on täysin päinvastainen. Itselle tehdään hyvin, kun taas ns. "ammattilaiset" tekevät sutta ja sekundaa. "Ammattilaisten" tekemien tönöjen vakuutusten pitäisi olla nelinkertaisia hartiapankkilaisten huolella rakentamiin taloihin verrattuna.

Rakennusalan ammattilaiseksi tullaan 2,5 tunnissa. Tallinkkiin astuu Tulikan takso Tallinnassa, joka 2,5 tunnin kuluttua Tallinkista poistuu rakennusalan "ammattilaisena" Jätkäsaaressa ja ryhtyy "ammattilaisena" pilaamaan rakennusmateriaaleja. Tämä ei sitten ole vitsi, vaan näin aivan oikeasti tapahtuu.

Varsinkin nollaenergiatalojen rakentaminen on niin työlästä ja tarkkuutta vaativaa, että harvan varallisuus riittää työmiehen 60 euron ALVilliseen palkkaan per tunti. Niitä tunteja tulee tuhansia.

• Jokamiesrakentaja2
        P.ähkäilijä kirjoitti:

Mitä vakuutuksia sinä maksat liikaa omaan omakotitaloosi? Se parinsadan palovakuutus ei kyllä kata homevaurioita. Voisitko selittää tarkemmin mistä vakuutuksesta vaahtoat. Mulla on toi palovakuutus, mutta enemmän maksaa autojen ja tenavien vakuuttaminen. Siis minkä vakuutuksen hintaa hartiapankkirakentaja nostaa?

Eli täällä on taas joku kassulla asuva valittaja, joka vaan on kateellinen kun kaveri on rakentanut itselleen mukavammat puitteet? No se vaan on valitettava totuus, että tässä maassa voi asua kohtuu hintaan uudessakin talossa, jos (1) osaa itse rakentaa ja (2) löytää kohtuuhintaisen tontin haluamaltaan paikalta, (3) ymmärtää kilpailuttaa materiaalit ja pakolliset teetetyt työt kohtuuhintaisiksi.

• rakentaja5

Samaa olen minäkin joskus ajatellut kuin aloittaja. Kaikki saa tosiaan rakentaa. Sen vielä ymmärtäisin jos ei rakennusmies rakentaa, niin lopputarkastukseen tulis maininta: tätä taloa ei saa myydä vieraille. Nämä itselle pykätyt talot on ongelma. Ne ostaa joku köyhä joka ei ymmärrä pitää varaansa. Eli maksaa reilusti liikaa.

• Tööppöö

Putkitöistä vaan sen verran, että lämmitysputkia saa vetää uudisrakennukseenkin melkein kuka vaan rakennusvalvontaviraston puolesta näköjään. Käyttövesiputkia ei saa laittaa uuteen kuka tahtoonsa - mutta saneerauksessa vanhaa saa korjata ilman valvontaviraston vetoa. Kysyin vielä erikseen hiljan että miten tämä on mahdollista ja paikallinen viranomainen vastasi: "Meille ei kelpaa kuin talonmiehen muija".

PO
      www.varaaja-espoo.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9026
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3590
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2033
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      81
      1256
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1095
    6. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1071
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1055
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1023
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65