Miniä ja anoppi voi olla ystäviäkin

Mummiiiii

Minulla on hyvä miniä. Kaunis ja älykäs. Hoitaa ehkä kotona jotkut asiat "suuripiirteisemmin"kuin minä, mm. siivouksen, raha-asiat ja muita juttuja. Mutta en katso asiakseni puuttua siihen, kyseessä on hänen kotinsa.

Ruuanlaitossa miniäni päihittää minut mennen tullen, samoin remottihommissa ja yleisessä ahkeruudessa, eikä hänkään huomauttele näistä asioista minulle.

Olemme hyvin erilaisia, mutta meillä on muutama yhteinen rakkaus:minun poikani ja heidän yhteiset lapsensa. Ja kumpikin pitää toista tärkeänä. Isoäitiä pidetään rakkauden "lisälähteenä" lapsille, mistä olen hyvin kiitollinen. Kaikilla mummoilla eivät asiat näin ole. Itse ihailen miniäni asennetta rakastavana äitinä ja kärsivällisenä kasvattajana.
En voisi toivoa rakastavampaa äitiä lapsenlapsilleni enkä vaimoa pojalleni.

On kurjaa, että täällä on niin paljon kirjoituksia huonoista suhteista. Ovatko välit appivanhempien kanssa yleisesti huonoja vai eikö vaan hyvistä suhteista kirjoiteta??

9

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikkaisin

      Minä veikkaan, että jos miniä-anoppi-suhde on hyvä, niin siitä harvemmin tullaan erikseen kirjoittelemaan palstalle. Mutta jos on häikkää ja asia vaivaa, niin sille etsii paikan, jossa purkaa tuntoja tai kuulla muiden kokemuksia/mielipiteitä.

      Minä ainakin koen, että anoppini ja minun välit ovat hyvät. Ei ole tullut vastaan ongelmia.

      • lauanTiina

        Juurikin näin - olen samaa mieltä. Valtaosalla suhteet toimii eikä niistä ole tarpeen raportoida siellä sun täällä. Olen joskus käyttänyt hometalovertausta: minulla on hyvä homeeton talo, enkä käy talopalstoilla hehkuttamassa kuinka mainio talo minulla on. Siellä aloituksia tekevät rakennustensa kanssa ongelmissa olevat. Suodaan se heille ja sama juttu täällä palstalla - täältä ei näy anoppisuhteiden koko kuva vaan lähinnä näissä asioissa kipuilevat ja tukea tarvitsevat.


      • homeeton

        suurin osa suomalaisista taloista muuten on näitä hometaloja.. lisäksi tunnen todella enemmän naisia joilla ei ole kovin hyvät suhteet anoppiin, oliskohan kuitenkin että näennäisesti tullaan toimeen, mutta ei ole mitenkään läheisiä välejä. Ja ompa tutkimuksiakin että useimmiten on huonot välit. Eli vertaus hometalosta osuu hyvin, mutta moni ei tiedä hometalostaan...


      • Miniä-anoppi suhde voi olla niin läheinen ja mukava, ettei kumpikaan muista asetelmaa. Juttu luistaa, kumpikaan ei neuvo tai huomauttele toisen asioista. Ystävällisyys ja läheisyys samaa luokkaa kuin perheen muidenkin lasten.
        Englannin kielessä anoppi on "äiti lain mukaan", ja miniä samoin "tytär". Se jo kiinnittää ihmiset yhteen paremmin kuin suomalaiset nimitykset.
        Monilla ihmisillä on läheiset suhteet omaisiinsa ja työtovereihinsa, ystäviinsä... Totta on, ettei niistä tänne kirjoitella. "Paha kello kauas kuuluu". Hyvistä suhteista ei saa raflaavaa juttua palstalle.


      • homeeton
        Makriina kirjoitti:

        Miniä-anoppi suhde voi olla niin läheinen ja mukava, ettei kumpikaan muista asetelmaa. Juttu luistaa, kumpikaan ei neuvo tai huomauttele toisen asioista. Ystävällisyys ja läheisyys samaa luokkaa kuin perheen muidenkin lasten.
        Englannin kielessä anoppi on "äiti lain mukaan", ja miniä samoin "tytär". Se jo kiinnittää ihmiset yhteen paremmin kuin suomalaiset nimitykset.
        Monilla ihmisillä on läheiset suhteet omaisiinsa ja työtovereihinsa, ystäviinsä... Totta on, ettei niistä tänne kirjoitella. "Paha kello kauas kuuluu". Hyvistä suhteista ei saa raflaavaa juttua palstalle.

        kuinka siis selität sen, että valtaosalla on kuitenkin ongelmia ko anoppi-miniä suhteessa? Ihan tutkimusten mukaan.. eikä vaan mutu-arviona


    • ettäsemmoista

      Onnea teille! Minulla ei ole kohdannut samanlainen onni siinä suhteessa. Paskaa koko elämä! On haukuttu, nimitelty, halveksien katsottu ja ajettu monet kerrat ulos.

    • Hei nimimerkki Mummiiii

      Olipa mukava lukea positiivinen aloituksesi. Voi tosiaan olla, niin kuin arvelet ja joku jo kommentoikin; että jos asiat ja suhde on kunnossa, sitä ei kerrota. Voisi olla toisinkin, että myös näitä hyviä ja mukavia tarinoita kerrottaisiin - ne ovat tärkeitä. Niinhän on uutistenkin kanssa, niissä puhutaan usein niistä "negatiivisista" asioista.

      Hienoa, että sinulla on hyvä ja mieluinen miniä. Minulla oli hyvä ja ihana anoppi, molemmat olimme toisillemme tärkeät ja pidimme toisistamme, tiedän sen. Ja minulla on hyvä ja mieluinen "miniä". Kaikissa ihmissuhteissa voi olla huonojakin päiviä ja ikäviä tilanteita, kun olemme ihmisiä. Mutta kannattaa yleensä kiinnittää enemmän huomiota niihin positiivisiin juttuihin elämässä ja arjessa.

      Hyvää talven jatkoa,
      Pirkko-pappi

    • voikuntajuis

      Miten kenenkään ulkonäkö suhteeseen vaikuttaa? Pitääkö minun olettaa, että anoppi alusta asti vihasi ja halveiksi minua, koska en hänen mielestään ole "kaunis"?

      • Pää.pystyssä

        Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi sukulaisilla tuntuu olevan oikeus pahastuttaa toisten mieltä ihan vaan sukulaisuuden nimissä. Miksi olemme kohteliaita ja tahdikkaita tuttaville ja ventovieraille, mutta läheisiämme arvostelemme päin silmiä kaiken maailman asioista kuten tällä palstalla on aikojen kuluessa kerrottu.
        Kun olin uhmaikäinen 3-4 vuotias, sanoi äitini, että minusta OLISI voinut kasvaa sievä tyttö, mutta kun olen aina nyrpeä, niin naamani on muuttunut ikäväksi, ja nyt saan siitä kärsiä loppuelämäni. Se oli niin voimakas tieto, että minulta meni parikymmentä vuotta ennen kuin uskoin, että piirteissäni ei ole mitään vikaa. Nuo sanat värittivät koko lapsuuteni ja nuoruuteni, olin alemmuudentuntoinen ja arka.
        Äitini sanat olivat minulle niin raskaat kestää, että otin sen opikseni koko elämäni ajaksi. En koskaan arvostele kenenkään ulkonäköä tai vaatemakua. Jos joudun epäsopuun, voin kyllä hoitaa asiat ilman loukkauksia. Asiat sujuvatkin paremmin kun pysyy asialinjalla aina.
        Anoppina en ole koskaan joutunut riitatilanteeseen lasteni puolisoiden kanssa. Enkä joudu. Minun ei tarvitse olla aina oikeassa, mutta jos tarkkoja ollaan, niin en ole väärässäkään. Minä hoidan omat asiani ja muut omansa. En arastele kysyä neuvoa ja apua, jos sitä tarvitsen, mutta komentotalouteen en alistuisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe