Ylimääräinen vapaan pitäminen

Lomaa

Olen työskennellyt pitkään pätkätöissä samalla työnantajalla. Työsuhteeni on pätkitty aina niin että olen kaikki loma-ajat töissä, nyt ajattelin että pidän tänä vuonna normaali lomat palkattomana. Pidän talviloman maaliskuussa ja kesällä 4- viikkoa palkatonta lomaa. Jos työnantaja ei enää tästä syystä halua tehdä jatkossa työsopimusta saanko karenssin. En siis kieltäydy työstä mutta sanon ennen uuden työsopimuksen allekirjoitusta että pidä palkatonta vapaata talvi ja kesäloman verran.
Työni on raskasta 3-vuorotyötä ja tarvitsen pidempiä lomia jaksaakseni vielä työelämässä.

4

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KarenssiTulee

      Jos laitat omia ehtoja uudelle sopimukselle, ja työnantaja ei siitä syystä tee sopimusta, niin työkkäri katsoo sen kieltäytymiseksi, ja karenssi tulee.

      Ja jokin jutussa ei täsmää. Jos sinulle ei kerry lomia, niin silloinhan sinulla on vapaata rutkasti, joten miten se voisi olla niin raskasta?

      • Lomaa

        Haluaisin pitää lomaa kesällä muun perheen kanssa yhdessä, siksi sitä lomaa haluan. Lomakorvaus maksetaan joka tiliin. Työsopimus uusitaan aina seuraavan loppuessa voin olla työttömänä vaikka yhden tai kasi päivää. En siis ole ollut työkkärin kirjoilla ollenkaan, enkä hakenut liitosta korvausta näille päiväille. Ehkä on ensin viisainta kysyä työnantajalta ja perustella hyvin tämä loman tarve, ehkä hän ymmärtää että myös minä haluan pitää perheen kanssa yhteistä lomaa. En tosin enää halua tähän paikkaan vakituiseksi työntekijäksikään en korkealta putoa jos se karenssi tulee.


    • valejuristi

      Jos sulle kertyy työpätkästä vuosilomapäiviä ja pätkän päättyessä on tiedossa jos seuraava pätkä, niin yritä sopia, että et ota lomakorvausta ulos, vaan kertyneet vuosilomat siirretään seuraavaan pätkään ja siitä taas seuraavaan jne. Täten saat pitemmän loman kerralla, jos siis työnantaja suostuu sopimaan. Siirtäminen perustuu vuosilomalakiin.
      http://www.vuosilomaopas.fi/fi/sopimus-vuosilomaetuuksien-siirtamisesta.html

    • Eivoiollatosikunvesi

      Hei. Oiskohan niin, että lukisit vuosilomalain? Ihan ensin siis. Tiesitkö muuten että pätkätöinä selvän toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen- siis aina sen saman työntekijän palkaten, ketjuttaminen on laitonta.
      Määräaikaisia voi olla peräkkäin kolme kappaletta, jonka jälkeen työ katsotaan vakituiseksi, ainakin työsopimuslain mukaan. Oma ta palkkasi kolmen peräkkäisen jälkeen laillisesti- toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla. Itse mietin, että irtisanomistapa helpottuu pomolla.
      Sinulle pitäisi kertyä joko vuosilomaa tai sitä vastaavaa vapaata muuten 35 tunnin säännön tai normilomasäännön mukaan, ja alasi tes kantsii lukea, jtn voi löytyä sieltäkin tietoa.
      Eikös ole hassua? Olet tositärkee tyyppi. Sinun ei anneta olla edes lomilla! Mutta tämä elämä on ainoasi...

      Vie vuosilomalaki pomosi luettavaksi, kerro lukeneesi se. Olethan liitossa? Liitosta voit kysyä apua tilanteesi ratkaisemiseen, samoin aluehallintovirastolta.

      Itselläkin keikkahommia... Mutta tunteja kertyy ihan normaalin loman saadakseni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe