Kaasu- vai nesteiskarit?

PehmeämpääAjoa

Hei!

Opelissa oli suht tasaiset kyydit epätasaisella tiellä, mutta sitten ostin Skodan, joka on muuten hyvä auto, kuten oli Opelikin, mutta Skodan kyyti epätasaisilla teillä on ollut rasittavaa, sellaista kyntöpeltomeininkiä. Asfalttiteillä kulkee mukavan tasaisesti.

Takaiskareiden vaihto olisi edessä ja haluaisin tasaisempaa/pehmeämpää kyytiä, joten kummat kannattaa hankkia, neste- vai kaasuiskarit?

Kiitos vastauksista!

22

1350

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä.kaikki.valmiina

      Osta Opel.

      • Anonyymi

        Hän osti Opelin .Voi ei. No iskarit on pienin murhe, kun vikavalo syttyy varaudu 1000.- 15 000e remonttiin että iskarit on pienin murhe, kun jakari palaa.


    • PehmeämpääAjoa

      :) Ehkäpä joskus vielä ostankin, mutta ajelen ensin tällä Skodalla jonkun vuoden, kun hyvä on tämäkin.

      Pitäisi vain osata ne oikeat iskarit tähän ostaa, joten kaasu- vai nesteiskarit?

      Mikähän olisi hyvämerkkinen iskari?

      • autonominaisuus

        Ei taida auttaa se iskarien vaihtaminen tuohon ongelmaan. Itselleni ihan sama havainto skodasta. Asfaltilla menee ihan ok, mutta jää polanteisella tiellä tosi rasittava ajettava. Skodaa pitää ohjastaa kahdella kädellä rystyset valkoisena puristaen kun samalla tiellä ooppelin ohjaa yhdellä peukalolla.


      • PehmempääAjoa

        Harmi, jos ei auta. Tosiaan jääpolanteisella aika rasittava.

        No mikä tuollaisen kyntöpeltoajon aiheuttaa?
        Miksihän Opelissa ei ollut tuota ongelmaa?


      • autonominaisuus
        PehmempääAjoa kirjoitti:

        Harmi, jos ei auta. Tosiaan jääpolanteisella aika rasittava.

        No mikä tuollaisen kyntöpeltoajon aiheuttaa?
        Miksihän Opelissa ei ollut tuota ongelmaa?

        Luultavasti autojen alusta on tehty eri tavalla. Tarkoittaa siis kuinka akselisto, pyörien ripustus ja iskunvaimennus on toteutettu. Renkaatkin voi vaikuttaa ajotuntumaan. En osaa sanoa tarkemmin kun en ole perehtynyt kummankaan auton tekniikkaan. Molemmista on vain ajokokemusta.


      • PehmeämpääAjoa

        Ok. Kiitos sinulle! :)


      • konitohtorinpoika

        kooni fsd coild iskarit, jos saa, niillä voi ajaa nimismiehenkiharallakin, kuin asfaltilla, melkein


      • PehmeämpääAjoa

    • taas.opit.uutta

      Hankit kummat hyvänsä, niin neste miissä on molemmissa.
      Toisissa on nesteen lisäksi kaasu (kaasuiskarissa) estämässä nesteen vaahtoutumista.

      • heavy.duty

        Osta kuitenkin kohtuulaatuiset, siis ei ihan halvimpia. Jos auto on yli 15-vuotias, niin samalla kannattaa vaihtaa myös jouset, niin tulee auto ryhdikkäämmäksi.


      • PehmeämpääAjoa

        Nestehän niissä on tai öljykö lie toisessa. Joillain sivustoilla kehuttiin kaasuiskareita paremmiksi, ilman perusteluja tosin. Sanottiin myös, että ovat kovemmat, kuin nesteiskarit, mutta onkohan niissä lopulta eroa ajettavuuden kannalta?

        Pitänee ostaa kohtuu- tai mielellään hyvälaatuiset, eli mitkähän?

        Luulin, että iskunvaimentimissa olisi jouset mukana - naisihminen kun olen. :) Pitänee googletella.... :)


      • Vieterismies

        >Luulin, että iskunvaimentimissa olisi jouset mukana

        Ei mitenkään huono päätelmä, koska koko nimike "iskunvaimennin" on harhaanjohtava. Jousethan ne varsinaisesti iskuja vaimentavat!

        "Iskareiden" tehtävänä on estää jousien edestakaisesta toiminnasta johtuvat auton korin ylimääräiset heilahtelut eli pomppiminen. Kuvaavampi, ammattikielessä käytössä oleva nimike onkin "heilahduksenvaimennin".


      • PehmeämpääAjoa

        Kiitos Vieterismies! Hyvin kirjoitit! :)


    • 42545423

      Käsittääkseni kaikissa ylellisemmissä autoissa on kaasuiskarit. Ainakin omissa on ollut vain vanhemissa nesteiskarit, kaikissa uusissa ollut kaasut. Eli jos tasaista kyytiä haluaa niin kaasu on oikea valinta. Ovat vähän kalliimipia kuin nesteiskarit mutta kyyti pehmeämpää.

      • PehmeämpääAjoa

        Okei. Kiitos kun kerroit. :)


      • taas.opit.uutta

        Olisiko parempi olla kommentoimatta, jos ei asiasta yhtään mitään ymmärrä.
        Kuten jo tuolla aiemmin totesin, molemmissa iskunvaimentimissa työn tekee öljy, joka männän liikettä vastustaen kulkee pienten kanavien läpi.
        Kaikki iskunvaimentimet toimivat tä'llä samalla tavalla.
        Niisä kaasuiskunvaimetimissa, on öljyn lisänä kaasu, jonka tehtävänä on estää öljyn vaahtoaminen. Kaasu ei millään tavalla vaikuta vaimennustapahtumaan.
        Kaasun olemassaolo ei cvaikuta iskunvaimentimen kovuuteen tai pehmeyteen millään tavalla.


    • pomppulautaa

      Ilmajousituksen tai ranskalainen takaakselin asennus sais skodakin kulkemaan mukavasti!

      • PehmeämpääAjoa

        Pitää kokeilla, josko iskareiden vaihdolla saisi paremmat ajot aikaiseksi. Kiitos kommentista - laitanpa tuonkin asian mieleen - vaikka seuraavaa autoa hankkiessa . :)


    • Anonyymi

      Laitoinpa kerran kauppanimellä kaasuiskarit relluun, kun tarvikemyyjä niitä kehui. Ne ponnistivat ääripituuteensa hyvin voimakkaasti. Käsin ei saanut puristettua kokoon lainkaan. Niinpä siinä sitten kävi, että autosta tuli kuin kivireki. Poistin nuo uudet iskarit viikon sisällä., kallis kokeilu. Yksitoimiset öljytäytteiset iskarit olivat antaneet pehmeämmän kyydin, mutta vanhetessaan joku niistä alkoi vuotaa. Yksitoimisia vaan ei taida enää nykyisin mistään saada. Ne antoivat periksi jousen painautuessa puristuksiin ja hidastivat vain jousen palautuessa. Ralliajoon ne ehkä eivät olleet parhaita mahdollisia, mutta normaaliajossa vailla vertaa pehmeytensä vuoksi.

    • Anonyymi

      Iskareilla tarkoittanet iskunvaimentimia. Iskuthan vaimentaa kone-elimet nimeltään jouset. Oletko keksinyt Opeleista kaasu-ja/tai nestejouset?
      Jos, niin kerro lisää niistä! Mielellään linkki asianomaiseen nettisivuun, kiTOOS!

    • Anonyymi

      MILLAINEN IHMINEN TUUNAA OOPPELIA?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      43
      3487
    2. 35
      2978
    3. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      144
      2836
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      70
      2317
    5. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1782
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      86
      1555
    7. Mitä tarkalleen tunnet

      Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai
      Ikävä
      67
      1084
    8. Nainen, koska nähtiin viimeksi

      Mikä päivä? Tarkemminkin voit kohtaamistamme kuvailla. 🤗
      Ikävä
      51
      1036
    9. Kaivattusi ominaistuoksu?

      Itse vastaan juustonaksu 😅
      Ikävä
      77
      1017
    10. Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.

      Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois
      Hybridi- ja sähköautot
      3
      847
    Aihe