Kaasu- vai nesteiskarit?

PehmeämpääAjoa

Hei!

Opelissa oli suht tasaiset kyydit epätasaisella tiellä, mutta sitten ostin Skodan, joka on muuten hyvä auto, kuten oli Opelikin, mutta Skodan kyyti epätasaisilla teillä on ollut rasittavaa, sellaista kyntöpeltomeininkiä. Asfalttiteillä kulkee mukavan tasaisesti.

Takaiskareiden vaihto olisi edessä ja haluaisin tasaisempaa/pehmeämpää kyytiä, joten kummat kannattaa hankkia, neste- vai kaasuiskarit?

Kiitos vastauksista!

22

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä.kaikki.valmiina

      Osta Opel.

      • Anonyymi

        Hän osti Opelin .Voi ei. No iskarit on pienin murhe, kun vikavalo syttyy varaudu 1000.- 15 000e remonttiin että iskarit on pienin murhe, kun jakari palaa.


    • PehmeämpääAjoa

      :) Ehkäpä joskus vielä ostankin, mutta ajelen ensin tällä Skodalla jonkun vuoden, kun hyvä on tämäkin.

      Pitäisi vain osata ne oikeat iskarit tähän ostaa, joten kaasu- vai nesteiskarit?

      Mikähän olisi hyvämerkkinen iskari?

      • autonominaisuus

        Ei taida auttaa se iskarien vaihtaminen tuohon ongelmaan. Itselleni ihan sama havainto skodasta. Asfaltilla menee ihan ok, mutta jää polanteisella tiellä tosi rasittava ajettava. Skodaa pitää ohjastaa kahdella kädellä rystyset valkoisena puristaen kun samalla tiellä ooppelin ohjaa yhdellä peukalolla.


      • PehmempääAjoa

        Harmi, jos ei auta. Tosiaan jääpolanteisella aika rasittava.

        No mikä tuollaisen kyntöpeltoajon aiheuttaa?
        Miksihän Opelissa ei ollut tuota ongelmaa?


      • autonominaisuus
        PehmempääAjoa kirjoitti:

        Harmi, jos ei auta. Tosiaan jääpolanteisella aika rasittava.

        No mikä tuollaisen kyntöpeltoajon aiheuttaa?
        Miksihän Opelissa ei ollut tuota ongelmaa?

        Luultavasti autojen alusta on tehty eri tavalla. Tarkoittaa siis kuinka akselisto, pyörien ripustus ja iskunvaimennus on toteutettu. Renkaatkin voi vaikuttaa ajotuntumaan. En osaa sanoa tarkemmin kun en ole perehtynyt kummankaan auton tekniikkaan. Molemmista on vain ajokokemusta.


      • PehmeämpääAjoa

        Ok. Kiitos sinulle! :)


      • konitohtorinpoika

        kooni fsd coild iskarit, jos saa, niillä voi ajaa nimismiehenkiharallakin, kuin asfaltilla, melkein


      • PehmeämpääAjoa

    • taas.opit.uutta

      Hankit kummat hyvänsä, niin neste miissä on molemmissa.
      Toisissa on nesteen lisäksi kaasu (kaasuiskarissa) estämässä nesteen vaahtoutumista.

      • heavy.duty

        Osta kuitenkin kohtuulaatuiset, siis ei ihan halvimpia. Jos auto on yli 15-vuotias, niin samalla kannattaa vaihtaa myös jouset, niin tulee auto ryhdikkäämmäksi.


      • PehmeämpääAjoa

        Nestehän niissä on tai öljykö lie toisessa. Joillain sivustoilla kehuttiin kaasuiskareita paremmiksi, ilman perusteluja tosin. Sanottiin myös, että ovat kovemmat, kuin nesteiskarit, mutta onkohan niissä lopulta eroa ajettavuuden kannalta?

        Pitänee ostaa kohtuu- tai mielellään hyvälaatuiset, eli mitkähän?

        Luulin, että iskunvaimentimissa olisi jouset mukana - naisihminen kun olen. :) Pitänee googletella.... :)


      • Vieterismies

        >Luulin, että iskunvaimentimissa olisi jouset mukana

        Ei mitenkään huono päätelmä, koska koko nimike "iskunvaimennin" on harhaanjohtava. Jousethan ne varsinaisesti iskuja vaimentavat!

        "Iskareiden" tehtävänä on estää jousien edestakaisesta toiminnasta johtuvat auton korin ylimääräiset heilahtelut eli pomppiminen. Kuvaavampi, ammattikielessä käytössä oleva nimike onkin "heilahduksenvaimennin".


      • PehmeämpääAjoa

        Kiitos Vieterismies! Hyvin kirjoitit! :)


    • 42545423

      Käsittääkseni kaikissa ylellisemmissä autoissa on kaasuiskarit. Ainakin omissa on ollut vain vanhemissa nesteiskarit, kaikissa uusissa ollut kaasut. Eli jos tasaista kyytiä haluaa niin kaasu on oikea valinta. Ovat vähän kalliimipia kuin nesteiskarit mutta kyyti pehmeämpää.

      • PehmeämpääAjoa

        Okei. Kiitos kun kerroit. :)


      • taas.opit.uutta

        Olisiko parempi olla kommentoimatta, jos ei asiasta yhtään mitään ymmärrä.
        Kuten jo tuolla aiemmin totesin, molemmissa iskunvaimentimissa työn tekee öljy, joka männän liikettä vastustaen kulkee pienten kanavien läpi.
        Kaikki iskunvaimentimet toimivat tä'llä samalla tavalla.
        Niisä kaasuiskunvaimetimissa, on öljyn lisänä kaasu, jonka tehtävänä on estää öljyn vaahtoaminen. Kaasu ei millään tavalla vaikuta vaimennustapahtumaan.
        Kaasun olemassaolo ei cvaikuta iskunvaimentimen kovuuteen tai pehmeyteen millään tavalla.


    • pomppulautaa

      Ilmajousituksen tai ranskalainen takaakselin asennus sais skodakin kulkemaan mukavasti!

      • PehmeämpääAjoa

        Pitää kokeilla, josko iskareiden vaihdolla saisi paremmat ajot aikaiseksi. Kiitos kommentista - laitanpa tuonkin asian mieleen - vaikka seuraavaa autoa hankkiessa . :)


    • Anonyymi

      Laitoinpa kerran kauppanimellä kaasuiskarit relluun, kun tarvikemyyjä niitä kehui. Ne ponnistivat ääripituuteensa hyvin voimakkaasti. Käsin ei saanut puristettua kokoon lainkaan. Niinpä siinä sitten kävi, että autosta tuli kuin kivireki. Poistin nuo uudet iskarit viikon sisällä., kallis kokeilu. Yksitoimiset öljytäytteiset iskarit olivat antaneet pehmeämmän kyydin, mutta vanhetessaan joku niistä alkoi vuotaa. Yksitoimisia vaan ei taida enää nykyisin mistään saada. Ne antoivat periksi jousen painautuessa puristuksiin ja hidastivat vain jousen palautuessa. Ralliajoon ne ehkä eivät olleet parhaita mahdollisia, mutta normaaliajossa vailla vertaa pehmeytensä vuoksi.

    • Anonyymi

      Iskareilla tarkoittanet iskunvaimentimia. Iskuthan vaimentaa kone-elimet nimeltään jouset. Oletko keksinyt Opeleista kaasu-ja/tai nestejouset?
      Jos, niin kerro lisää niistä! Mielellään linkki asianomaiseen nettisivuun, kiTOOS!

    • Anonyymi

      MILLAINEN IHMINEN TUUNAA OOPPELIA?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe