Lisälämmitin vaunuun miten? uusi primus.

lämmitinn

Mulla vaunussani vanha primus 2450.
En hirveesti ymmärrä lämiitimen päälle mut vaunu on metsän keskellä jossa apuja ei saatavilla ni onko vinkkejä kannattasko ostaa käytettynä vaunuu primus 2450 lämmitin varalle jos vaunun nykyinen lämmitin ei lähde päälle.

Tai onko muita lisälämmittimiä olemassa joita kannattaa harkita vaunuun?
Tietysti normaaleja sähköpattereita on myynnissä mut onko muita lämmittimiä olemassa?

17

2537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korjaus

      Lähinnä siksi kyselen ku lämmittimien korjaustaitoni on olemattomat.

    • Joksu_Neuvoo

      Rumatikki on talvella huoltovapaa . Sitä ei juuri talvella käytetä ,kuin Nilsiän rinteiden lumetukseen

    • Tyäeläkeläinen

      Mulla on työ yllämainutt Rumatikki, kesällä reissataan Toijala, Viiala suunnalla.

    • hätä-keinot

      JOs vaunussa on esim kaasu-uuni, niin sillä voi lämmittää.
      Mulla on vaunussa 400 W:n sähköpatteri, millä pärjää kesäyöt. Talvella pitäisi olla ainakin 2 x 1000 W, mielummin eri päissä vaunua.
      Hätätilassa voi lämmittää kaasuhellallakin, kun ei käytä sitä poltinta, mikä on suoraan yläkaapiston alla ja huolehtii riittävästä ilman kierrosta.
      Onhan niitä pulloon kytkettäviä pieni kaasulämmittimiä, mutta silloin joutuu ilman kierron varmistamiseksi ja kosteuden poistamiseksi pitämään jotakin kattoluukkua raollaan . Sama koskee valopetroolilämmitintä.
      Näillä voi tilapäisesti rimpuilla, niin ei tarvi lähteä yön selkään paluumatkalle.
      Sähköttömälläkin tontilla voi tietysti pärisyttää agrigaattia ulkona ja lämmittää turvallisella sähköpatterilla sisätilaa.

      • ilman-nuotiota

        Unohdin vielä tiedustella onko vaunussa esim. sähköpatruunaa.
        Tommonen 2 kW riittä oikein kyvin. (jos on sähköä)


    • Viikate.mies

      Jopas on taas neuvoja ):-
      Valopetroolilämmitintä, kaasu-uunia tai liettä ei saa käyttää vaunun lämmitykseen. Palamisesta syntyy hiilidioksidia, joka syrjäyttää hapen täydellisesti noin pienessä tilassa. Tarkoittaa sitä, että aamulla et herää, koska olet vaipunut ikuiseen uneen.

      Eipä vaunuun oikein mitään lisälämppäriä ole olemassa, jos sähkö ei tule kysymykseen. Tarkistuta kaasulaitteet ja huollata se Primus, niin kyllä sillä pärjäät. Ei sen koko laitteen vaihto metsäolosuhteissa ihan simppeli homma ole, joten unohtaisin..
      En muista enää, mitä ne Primuksen tyyppiviat olivatkaan. Jotain varaosia minulla oli kyllä aikoinaan mukana vaunussa, jossa oli Primus. Ko. laitteen valmistus taisi muuten loppus joskus 2000 paikkeilla, saanee niihin kuitenkin viellä varaosia. Kysy Primusneuvoja jostain Caravanhuollosta.

      • Viikate.mies

        Miten muuten lataat akun siellä metsäolosuhteissa, jos ei ole sähköä? Primus on aika ronkeli jännitteelle ja vajaalla akulla se ei syty. Eikä sitä lämppäriä ja kiertovesipumppua kovin kauaa pyöritä isollakaan akulla.. En koskaan kokeillut, mutta arvelen 100 Ah:n täydellä akulla pari vuorokautta olevan maksimi. Joku voisi tietää paremmin..?


      • pelle-peloton

        Teroitin nimenomaan riittävää ilmanvaihtoa, jolloin ongelmia ei synny.
        On totta, että kaikkia tilapäislaitteita pitää tietenkin valvoa, jotta onnettomuutta ei tapahdu ja pitää ymmärtää, mitä tekee.
        Vaunu on aivan eri asia kuin esim. umpinainen pakettiauto, missä on sattunut jopa kuolemantapauksia hapen polttavan lämmittimen kanssa.
        Pitää siis ymmärtää, mitä tekee. Vaunussa on JO VALMIINA 3 kpl 10 x10 cm:n reikää lattiassa tuomassa tuoretta ilmaa. Vähemmän hapekasta lämmintä ilmaa vie ulos leisituulettimen hormi, pari venttiiliä ja pari kattoluukkua, vaikki ne ovat mukamas "kiinni" asennossa. Ilmanvaihto vaan kiihtyy, jos laitat vaikka vessan luukun rakosilleen. Tämä järkestelmä on jo valmistajan toimesta siis suunniteltu "6 henkilön jatkuvaan oleskeluun" ja sallii myös mm. keittelemisen noiden henkilöiden ollessa paikalla.
        Tähän perustuen siis väitän, että vaunussa sisällä voi käyttää muuta tilapäistä lisälämmitintä paitsi avotulta nuotiossa.
        Aiemmasta luettelosta unohdin veneilijöiden suosimat spriikeittimet/lämmittimet vaikkapa Wallas tms.


      • Viikate.mies

        Ei riitä venttiilit, jos pari-kolme kaasuliekkiä on täysillä. Muistan tapauksen > 10 vuoden takaa.. Lämmittivät vaunua kaasuliedellä, menivät nukkumaan - eivätkä enää heränneet. Taisi mennä kerralla kolme...

        Meillä on 3000w Kero-valopetroolilämmitin mökillä sellaisena alku-pikalämmittimenä. Tosin on sitä käytetty syyskylmillä mukavuuslämmittimenäkin vaunun etuteltassa - mutta aina valvottuna!
        Sen ohjeessa sanotaan mm.
        - lämmitettävän tilan tulee olla tilavuudeltaan vähintään 46 m3. Keskikokoisen asuntovaunun tilavuus on ~puolet tuosta.
        - käytä vain hyvin ilmastoidussa tilassa
        - älä käytä lämmitintä asuntovaunussa, veneissä yms.
        - älä jätä lämmitintä ilman valvontaa, äläkä jätä lämmitintä päälle nukkumaan mennessäsi
        Kaasulämmittimiin pätevät ihan samat ohjeet, siksi petroli ja kaasulämppärit eivät sovellu asuntovaunun lämmittimeksi.

        Vaunun vakioilmanvaihto on suunniteltu normaaliolosuhteisiin ja silloin vaunussa ei pala mikään lisälämmitin. Tilanne muuttuu täysin polttavaa lisälämmitintä käytettäessä ja vähintään kattoluukku olisi pidettävä auki (näppituntuma), mutta eihän se ole talvella mitenkään mahdollista. En kokeilisi, sillä jos mu-tu menee pieleen, niin siinä leikissä kuolee samalla myös vaimo ja koira. Mahdollisesti kaksi muutakin (neljän hengen vaunu)

        Tottakai vaunun ilmastointi sallii keittämisen, mutta ei kukaan ruokaa laittaessan nuku. Liedelläkin voi lämmittää hätätilassa varauksella, eli vain silloin kun ollaan varmasti valveilla! Jos pannu ei toimisi, niin itsekin voisin kuvitella tekeväni vaunun alkulämmityksen liedellä. Kuitenkin jatkaisin sähköllä - tai lähtisin kotiin. Ei hiilidioksidi hetkessä tapa, se vaatii aikaa. Yö riittää tosin vallan hyvin.

        Wallaksia sun muita en tunne tarpeeksi. Kuitenkin, jos sellainen on vaikkapa veneen lämmittimenä, niin ihan varmasti sille täytyy järjestää oma tulo- ja poisto. Veneen lämmitin ei voi mitenkään toimia niin, että se ottaisi palamiseen tarvittavan ilman kajuutasta ja palamisjätteenä syntyvä hiilidioksidi jäisi sisätiloihin. Täysin mahdoton ajatuksenakin.

        Asiasta kolmanteen:
        Joskus näkee, että vaunun reunoille ja helmojen alle on oikein kasaamalla kasattu lunta. Kaasuvuodon sattuessa kaasu pääsee ilmaa raskaampana vaunun alle, mutta ei pääse sieltä pois. Sitten tukehdutaankin nukuttaessa kaasuun, tai pienestä kipinästä lähdetään lujaa ja korkealle.
        Onneksi kaasuvuodot ovat suhteellisen harvinaisia. Silti tarkistutan joka ainoa vuosi kaasulaitteet ammattilaisella..


      • Viikate.mies
        Viikate.mies kirjoitti:

        Ei riitä venttiilit, jos pari-kolme kaasuliekkiä on täysillä. Muistan tapauksen > 10 vuoden takaa.. Lämmittivät vaunua kaasuliedellä, menivät nukkumaan - eivätkä enää heränneet. Taisi mennä kerralla kolme...

        Meillä on 3000w Kero-valopetroolilämmitin mökillä sellaisena alku-pikalämmittimenä. Tosin on sitä käytetty syyskylmillä mukavuuslämmittimenäkin vaunun etuteltassa - mutta aina valvottuna!
        Sen ohjeessa sanotaan mm.
        - lämmitettävän tilan tulee olla tilavuudeltaan vähintään 46 m3. Keskikokoisen asuntovaunun tilavuus on ~puolet tuosta.
        - käytä vain hyvin ilmastoidussa tilassa
        - älä käytä lämmitintä asuntovaunussa, veneissä yms.
        - älä jätä lämmitintä ilman valvontaa, äläkä jätä lämmitintä päälle nukkumaan mennessäsi
        Kaasulämmittimiin pätevät ihan samat ohjeet, siksi petroli ja kaasulämppärit eivät sovellu asuntovaunun lämmittimeksi.

        Vaunun vakioilmanvaihto on suunniteltu normaaliolosuhteisiin ja silloin vaunussa ei pala mikään lisälämmitin. Tilanne muuttuu täysin polttavaa lisälämmitintä käytettäessä ja vähintään kattoluukku olisi pidettävä auki (näppituntuma), mutta eihän se ole talvella mitenkään mahdollista. En kokeilisi, sillä jos mu-tu menee pieleen, niin siinä leikissä kuolee samalla myös vaimo ja koira. Mahdollisesti kaksi muutakin (neljän hengen vaunu)

        Tottakai vaunun ilmastointi sallii keittämisen, mutta ei kukaan ruokaa laittaessan nuku. Liedelläkin voi lämmittää hätätilassa varauksella, eli vain silloin kun ollaan varmasti valveilla! Jos pannu ei toimisi, niin itsekin voisin kuvitella tekeväni vaunun alkulämmityksen liedellä. Kuitenkin jatkaisin sähköllä - tai lähtisin kotiin. Ei hiilidioksidi hetkessä tapa, se vaatii aikaa. Yö riittää tosin vallan hyvin.

        Wallaksia sun muita en tunne tarpeeksi. Kuitenkin, jos sellainen on vaikkapa veneen lämmittimenä, niin ihan varmasti sille täytyy järjestää oma tulo- ja poisto. Veneen lämmitin ei voi mitenkään toimia niin, että se ottaisi palamiseen tarvittavan ilman kajuutasta ja palamisjätteenä syntyvä hiilidioksidi jäisi sisätiloihin. Täysin mahdoton ajatuksenakin.

        Asiasta kolmanteen:
        Joskus näkee, että vaunun reunoille ja helmojen alle on oikein kasaamalla kasattu lunta. Kaasuvuodon sattuessa kaasu pääsee ilmaa raskaampana vaunun alle, mutta ei pääse sieltä pois. Sitten tukehdutaankin nukuttaessa kaasuun, tai pienestä kipinästä lähdetään lujaa ja korkealle.
        Onneksi kaasuvuodot ovat suhteellisen harvinaisia. Silti tarkistutan joka ainoa vuosi kaasulaitteet ammattilaisella..

        Tuossa on muuten vielä sekin, että kun vaunun päälle sataa lunta, niin se tukkii tehokkaasti vaunun ilmanvaihtoreiät. Katto pitäisikin puhdistaa säännöllisesti joka lumisateen jälkeen. Kuitenkin mitä vaunualueilla olen nähnyt, niin homma menee laidasta laitaan. Joku putsaa jatkuvasti, liian moni ei koskaan..


    • pakkastapukkaa

      ilmalämppäri webasto!

      • Wepastoeikäy

        Webasto vie melkoisesti virtaa ja tyhjentää keskivertoakun kylmässä jopa tunnissa. Onhan tuo nähty autoissakin.. Webasto on laitettu kaksi kertaa peräkkäin päälle (2 x 35 min) käynnistämättä ja käyttämättä moottoria, niin eipä jaksa enää startti pyörittää.


    • sähköööö

      Moi
      Sähköpatruunaa ei ole.
      Ainut vaihtoehto taitaa olla sähköpatterit ja aggrigaatti päälle.
      Ja huoltaa primus.
      Miten tuleeko kosteus ongelmia jos sähköpattereilla vaa lämmittää.
      Akkuja saan ladattua esim. aggrigaatilla.

      • talvi-matkailija

        Vaunussa on valmistajan taholta turvattu riittävä ilmanvaihto, joten kosteutta ei pitäisi tulla ellei ilmanvaihtoa estetä tai tukita.
        Kosteutta kyllä tiivistyy esim ikkunoihin , jos on niiden edessä rullaverhot/verhokasetit alhaalla. Mutta sen saa aamulla pois kun avaa verhot. keitteleminen tai hellan liekillä lämmitys aiheuttaa kosteutta.
        Sähköpatteri sinällään vaan lämmittäessä saa ilman kosteusprosentin laskemaan, sillä lämpimään ilmaan pystyy sitoitumaan huomattavasti enemmän kosteutta kuin kylmään.


      • Viikate.mies

        Aggregaatti voisi toimia jotenkin akkujen latauksessa ja ehkä hätävarana ja lämmitykselle. Pitäisi vaan olla tehokas latauspuoli, jotta akut täyttyisivät nopeasti. Jo 100 Ah akku tarvitsee 10 tuntia latausta 10 A virralla tyhjästä täyteen.
        Lämmitykseen vähintään 2 kW aggregaatti, mieluummin isompi, mutta jaksaako sellaisen pörinää kuunnella..? Polttoainetta menee jo pienellä aggregaatilla osakuormallakin vähintään ½ litraa tunnissa = 12 l vuorokaudessa. Täyskuormituksella kulutus kasvaa.. Halpislaitteiden käyttötunnit saattavat tulla täyteen jo 500 tunnin lukemilla = vain 20 vuorokautta kellon ympäri.

        Miten lie aurinkopaneelit akkujen latauksessa talvella, ehkä niistä jo nykyään olisi talvikäyttöönkin? Vaan siihen en sano enempää, kun en ensimmäistäkään paneelia ole koskaan omistanut.


    • Reinohöpöttäjä_Joksu

      Minulla on rumatikki , ja Porin -Matti toimii lämmittäjänä. Rumatikki puhaltaa savut ulos kopista

    • Kankimiäs

      Vessahom-
      mat on helppo jos metsässä asustelee, ei tarvitse pottaan, ulos pusikkoonvaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1843
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1460
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1434
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1117
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1114
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      103
      1046
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe