Ensimmäinen työpaikka

neuvoja kaipaan...

Heippa!

Kaipaisin neuvoa ja opastusta, kun olen vastavalmistunut & aloitan nyt työt. Mitä kaikkea on hyvä tietää, kun ei ole kokemusta työasioista (ihan yleistä tietoa mm. ylityöt, lomat, työtunnit... )

Kaikki neuvo on tarpeen :)

6

3889

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työpaikalla

Kyllä ainakin yleensä työpaikalla annetaan jonkinlainen perehdytys työhön sisältäen lomat ym. asiat.

• ...

Entäs liittoasiat? Ois hyvä tietää ihan perusjuttuja, että mitä oikeuksia on jne. Oisko jotain linkkiä mistä vois lukee sellasia asioita? Liittoasiat ja palkat, lomat, ylityöt ja kaikkea kun on eka kertaa työelämässä.

• työpaikalla

Omalla kohdallani kävi niin, että olen joutunut itse onkimaan kaiken tiedon. Aloitin syksyllä ison Oyj:n pienessä sivukonttorissa. No, työhön liittyvistä asioista, kuten ylitöistä/lomista/poissaoloista ym. sellaisista joista tulisi tietää, ei päällikkö varmaan itsekään tiedä (ja harvoin on edes paikan päällä). Ongelmana tässä lisäksi on se, että olen rekryfirman palkkalistoilla, eli mua koskevat pikkusen eri säännöt kuin yrityksen omia työntekijöitä... Ongin itse sieltä täältä tietoa.

• no work?

Vastavalmistunut ja eka työpaikka? Mistä ihmeestä olet valmistunut, lukiosta? Miksi ihmeessä et ole aikaisemmin ollut töissä???

• Mitä tarkoitat?

Moi!

Niin olen vastavalmistunut ammattiin, eli ensimmäinen oikea työpaikka (ei siis mikään kesätyö tai muu vastaava mikä kestää vain pari kuukautta. Siksi olisi hyvä tietää lomista yms.

Mitä tarkoitit etten ole ollut aiemmin töissä??

• jälkiviisastelua

Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt vaatia jokaikiseltä työnantajalta jatkuvaa koulutuspanostusta - kursseja, valmennusta ym. Tai olisi kai krhm, pitänyt mennä sellaiseen työpaikkaan, jossa tuo koulutus kuuluu yrityskulttuuriin. Työhistoriani näyttää ulkopuolisen silmissä nyt hieman sekavalta kun olen silloin tällöin vaihtanut yritystä ja työtehtäviä. Jälkiviisaan neuvo: panosta koulutukseen. Se motivoi ja antaa suntaa työelämälle. - miespä 33v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe