Paljon on ollut puhetta täälläkin ns "kursseista". Hyötyykö niistä mitenkään? olitteko millä kurssilla ja mitä kurssi sisälti? kertokaa työttömät/työttömänä olleett yms:)
kokemuksia työvoimatoimiston kursseista
65
3509
Vastaukset
- päivitystarpeessa
No, eihän niille kursseille edes pääse! Kyllä se niin vaan on, että yli viisikymppisiä ei kouluteta, saatikka huolita töihin. Maahanmuuttajia on kyllä koko koulutuskeskus täynnä ja heille etsitään työpaikkoja ihan valmiiksi.
- olen.nahjus
Olen 51 v työtön.
Käyn päivittäin äidillä syömässä ja pummaamassa. En mene ikinä töihin enää.
- Topias4
Oon hakenut rekkakurssille mut ei mua hyväksytty. Et sillai.
- Pori-Tampere-juna
Kurssi oli lisäkoulutusta, siitä on jo jonkin aikaa. Siellä oli eniten tiettyyn ammattiin tiukasti liittyviä juttuja, mutta myös kieliä, viestintää, ATK:ta ja vähän vanhanaikaisella nimellä oikeusoppia. Työssäoppimista pari kuukautta. Itse sai hankkia mieluisan paikan ja semmoisen löysin.
- Laaja_skaala
Olen itse aikoinani hyötynyt. Pohjalla oli kyllä jo DI-koulutus ja hain sitten noilta kursseilta it-puolen syventäviä tietoja. Pääsin aluksi ihan hyvään harjoittelupaikkaan ja sitten vähitellen sain ihan oikeita työsuhteita, aluksi määräaikaisia ja myöhemmin ihan normaalin toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen. Riippuu varmaan ihan älyttömästi mikä kurssi on kyseessä ja mikä on oma tausta koulutuksen ja aiemman työelämän suhteen jne. jne. Ei voi mielestäni yleistää suuntaan eikä toiseen. On olemassa todella tasokasta työvoimakoulutusta, varmasti myös löytyy ihan toista ääripäätä. Joistakin kursseista kerrotaan mikä on ollut esim. aiemmalla kurssilla kurssin jälkeinen työllistymisprosentti ja osalla kursseista on pakollinen työpaikkaharjoittelu eli kurssille ei edes pääse ennen kuin harjoittelupaikka löytyy.
- risutjaruusut
Olet varmasti oikeassa, että laidasta laitaan löytyy.
Se on kuitenkin ihmetyttänyt, että kun joku käy tekemässä muutaman päivän "kurssilla" CV:n ja harjoittelee hakemuksen kirjoittamista, alkaa kauhea huuto huonoista "kursseista". Eihän nuo edes ole mitään työvoimakursseja eikä niitä siksi edes nimitetä, vaan jonkinlaista viriketoimintaa, perseelle potkimista. Jos joku ei kestä olla muutamaa päivää tuollaisilla "kursseilla", niin ei siitä ole töihinkään.
Minä hain itse kurssille eikä se todella ollut mitään muutaman päivän viriketoimintaa vaan yli puolen vuoden mittainen, hyvin asiapitoinen koulutus. Toinen käsittämätön juttu minulle on se, että "pakotettiin kurssille". Sain tehdä töitä sen eteen, että minut yleensä huolittiin koulutukseen. Hakijoita oli huomattavasti enemmän kuin paikkoja. - vanhan_liiton_mies
Se on periaatteesta kiinni: Kursseille ei mennä jos työnantaja ei maksa niistä täyttä hintaa. TArkoittaa siis täydellä palkalla opiskelemista. Työttömänä ei tule täyttä palkkaa ojalan laskuopin mukaan joten ei silloin opiskellakkaan..
- hallitsemattomuuttansa
vanhan_liiton_mies kirjoitti:
Se on periaatteesta kiinni: Kursseille ei mennä jos työnantaja ei maksa niistä täyttä hintaa. TArkoittaa siis täydellä palkalla opiskelemista. Työttömänä ei tule täyttä palkkaa ojalan laskuopin mukaan joten ei silloin opiskellakkaan..
Siis todellako: jonkun työnantajan pitäisi siis maksaa sinulle työttömyyskorvauksen ja ylläpitokorvauksen lisäksi palkkaa siitä, kun sinä opiskelet kurssilla lähihoitajaksi. Ja millähän perusteella? Kun sinä hallitset Elon laskuopin.
- Kursilla
Olin kurssilla Tilastolliset menetelmät luonnontieteilijöille vuonna 2007-2008. Sain hyvän harjoittelupaikan ja olen sen jälkeen toiminut saman yrityksen alihankkijana oman alani tehtävissä.
- kahdella
Kannattaa huomioida, että tällä keskustelupalstalla tuskin saat työelämään sijoittuneiden vastauksia.
Tämä palsta kiinnostaa vain niitä "työssä käyviä", jotka hankkivat tulonsa työllisyyyskurssien järjestämisestä, joten toki työllistämiskursseja aina kehutaan tai haukutaan.
Työllisyyskurssien ongelma on se ettei kursseja pahemmin suunnitella. Toinen ongelma on ängetä samalle kurssille lukihäiriöinen henkilö ja DI- inssi.... ja ne kurssipäivät kuluu lähinnä odotellessa tuleeko kukaan pitämään tuntia.- vitunvanha
Itse hain pintaliitäjien kursille mutta kuulemma piäisi olla alle 80 vuotta ikä. Olen kyllä vanhempi. Kurssi olisi ollut kiinnostava ja antanut mahdollisuusia mm. kuviokelluntaan Kyllä haluaisin töihin, kyllä 90-kymppinenkin pystyy helmitaulua käyttämään. No jos pääsen niin myös syvänmerensukelluskurssi olisi ok.
- Hmoilaska
Mitä mä sanon mun mielenterveysongelmaiselle burnoutin sairastaneelle insinööri kaverille, joka itkee kun se ei pysty menemään töihin. Se itkee myös kun se ei pysty hakemaan töitä kun se ei voi soittaa työnantajalle kun sitä itkettää. Psykiatrin määräämiä lääkkeitä hän ei syö kun niistä tulee muka sivuoireita. Me käydään jatkuvasti keskustelua siitä, kuinka hän sanoo itsensä irti ja menee työkkärin kurssille. Onneksi on kotona varakas mies ja tyttökin on päivät eskarissa. Kaikille tällainen ei ole mahdollista.
- aloittelijaminä
Mua vaan kiinnosti tietää,kun olen kuullut näistä "nöyryytys" kurssista; lauletaan /kirjoitellaan runoja, esitellään itsensä ja harjoitellaan työhaastattelu tilanteita varten,joku sano jopa,et seteleitä heitettiin lattioilla ja ne piti kontaten kerätä?:D Mut totta on,et laidasta laitaan varmasti on kursseja, ihmettelen myös,että miksi esim työttömän atk-ihmisen pitäisi käydä tietotekniikan alkeet kurssin karenssi uhalla esim?
- 08809890809
TE-keskuksen tärkein periaate on laittaa työtön kärsimään, joten työtön ohjataan tasan tarkkaan sellaiselle kurssille, joka on työttömälle turhauttavin ja ei varmasti edistä työllistymistä.
Toinen seikka, miksi työtön atk-ihminen laitetaan tietotekniikan alkeiskurssille on se, että kun opettajaa ei ilmesty paikalle, niin yleensä kurssilaisista tietävin alkaa vetämään jonkinlaista opetusta lonkalta.
Aika näet käy pitkäksi kun vain odotellaan tunnista toiseen, joskos se opettaja ilmaantuisi tälle tunnille, joten lopulta kurssilaiset pyrkivät jotenkin hyödyntämään elinaikansa tuhlauksen. - Löytyykö_kuitenkin
Missäs sinä olet tietotekniikan peruskurssin nähnyt? Minulle on sanottu työvoimatoimitossa, että sellaisia ei järjestetä eikä ole kuulemma järjestetty moniin vuosiin. Että käy kansalaisopistossa tai jossain jos sellaisen tarvitset. Jos sinulla on tiedossa työkkärin kurssina, niin vinkkaatko, kävisin mielelläni. Mieluiten Uudellamaalla, mutta muukin paikkakunta saattaa onnistua. Kiitos jo etukäteen.
- järkikortilla
Tulityökurssi on hyvä. Joku tyyppi oli laitettu kolme kertaa tulityökursille ! Kyllä siinä ammattitaito kasvaa. Ei auttanut vaikka koetti vastustella.
- hih-hih-hih
järkikortilla kirjoitti:
Tulityökurssi on hyvä. Joku tyyppi oli laitettu kolme kertaa tulityökursille ! Kyllä siinä ammattitaito kasvaa. Ei auttanut vaikka koetti vastustella.
Olis kannattanu näyttää se tulityökortti : )
Onhan niitä legendoja. Vai oliko se niin surkea että pääs vasta kolmannella kerralla läpi... - uoiuuiyuh
Muistan kun joku kirjoitti, että työllisyyskurssilla pistettiin vessapaperirulla kiertämään ja jokainen työtön sai ottaa rullasta haluamansa pituisen pätkän. Sen jälkeen ilmoitettiin, että piti tehdä "jotain" yhtä monta kertaa kuin oli ottanut vessapaperiarkkeja. En muista mistä oli kyse, mutta muistaakseni ne työttömät luultavasti katuivat, jotka ottivat pitkän pätkän...
- Hyväkokemus
Hyvä kokemus, aikuiskoulutuksesta ilmeisesti sama asia kuin tuo kurssi. Vuosi ja 9kk, koulutuksella lähihoitajan ammattitutkinto, viisi näyttö ja tiivistahtinen opiskeluaika ei kesälomaa yms. mitä normaalisti oppilaitoksissa pidetään. Valmistuin lähihoitajaksi liiton ansiopäivärahalla ja lisäksi olen laillistettu lähihoitaja, Valviran rekisterissä. Bonukseksi sain vielä 390€ koulutusrahastolta kun todistus oli taskussa. Hyviäkin koulutuksia on mutta niihin on pääsykokeet ja pitää olla motivaatio kohdallaan. Minulle tämä oli ainutlaatuinen mahdollisuus opiskella uusi ammatti jonka jälkeen työllisyys näkymät ovat hyvät. Olen tyytyväinen työssä käyvä lähihoitaja.
- Hallintoeitoimi
te hallinnon työttömyyden hoito rahoista menee nykyään pakolais turistien kotoutus hyysäykseen niin iso osa. että suomalaisille työttömille kurssitukseen , jne, ei riitä rahaa juuri ollenkaan.
Katsokaa vaikka etelä-karjalan kurssi tarjontaa, - ei ole juuri mitään! - ......ja massa-työttömyys on päällä !!!
Työttömyys on jämähtänyt päälle ja rahat menee pakolais hýysäykseen - on meillä hallinto, joka tuhlaa verorahat turismiin!- sdpnaiviarvovalinta
Tämä on jatkunut jo vuosia, suomalaisille ei ole koulutusta ja kursseja, mutta mamu kotoutukseen riittää verorahaa !!!
- lisääkulttuuria
suomalaisen työttömän kannattaa ruveta mamuksi, silloin on etuja, ja rahaa tulee, karenssit ei vaivaa, voit rukoilla, ja vapaa ajalla ilmaiseksi uimahalliin tirkistelemään pervona, ja lapsia kähmimään,, kivaa vapaa aikaa....kesällä puskaraiskauksia ja muuta hienoa....
- vapaaehtoinen
"seteleitä heitettiin lattioilla ja ne piti kontaten kerätä"
Vieläkö tuota kurssia järjestetään? Olen työllistynyt jonkinlaisesta työnhakukoulutuksesta.
- jghjhgjhgjhg
Työkkärin kursseista on hyötyä, esim 2 vuotinen tutkintoon johtava koulutus, tyyliin talonrakentaja, muurari, pintakäsittelijä, laatoittaja, sähköasentaja. Ihan itsestä kiinni miten korttinsa pelaa. Valmistuin ja sain heti töitä.
- iooo
Samaa mieltä ed. kirjoittajan kanssa, omaa pohjaa siellä rakentaa.
Olen ollut kouluttajana n, 30 vuotta ja lukemattomia ammattilaisia kouluttanut, tekniset alat. Oppilaita on ollut n, 1500kpl on ollut huikeita menestystarinoita ja ääripäitä. Sanoisin, että oma asenne täytyy olla kunnossa ja aito halu oppia jotain uutta. Tietenkin olosuhteet koulutuksessa kaikkinensa on oltava kunnossa.
Koulutus kannattaa aina.- ooooiii
Miksi et hakeudu rehelliseen työhön? Aika moraaliton pitää ihmisen olla, että keskittyy loisimaan helppoa rahaa työttömyydestä.
- voi_pyhä_sylvi
ooooiii kirjoitti:
Miksi et hakeudu rehelliseen työhön? Aika moraaliton pitää ihmisen olla, että keskittyy loisimaan helppoa rahaa työttömyydestä.
Miten se että kouluttaa ammattiin ammattiin voi olla loisimista??
Ja moraalitonta?? - Voijavoi
ooooiii kirjoitti:
Suurin osa ammateista on sitten varmasti sinun mielestäsi loisimista koska monen tarkoitus on nyysiä rahaa eri perustein asiakkailta. Mikähän mahtaa olla OOOIIn mielestä sitten moraalista ja ei-loisimis työtä. Pappi? Lääkäri? No, sinä varmasti sitten ole jompi kumpi.
- 78697676767
Rehellinen ammattiin kouluttaminen on OK.
Työttömyyskurssit ovat pilipalikoulutusta ja näiden opiskelijat hyväksytään vain yhteiskunnan veronmaksajien kustannuksella palkattomiksi työntekijöiksi.
Miksi työllisyyskurssien opettajat eivät hakeudu rehellisiin töihin, kun heidän mukaansa töitä löytyy henkilölle, joka haluaa tehdä töitä? Miksi he loisivat helppoa rahaa työttömillä antamatta mitään vastinetta yhteiskunnan verovarojen kuluttamiselle. Heidän ansiostaan yhä useampi tekee palkatonta työtä ja veronmaksajat maksavat.
- kohta.työtyön
Koulutus ei kannata.
Luovuttaminen kannattaa.
Ei siitä mitään tule kumminkaan, kun ei ole lukupäätä.- Järkikortilla
" hih-hih-hih
9.2.2016 20:42
järkikortilla kirjoitti:
Näytä lisää
Onhan niitä legendoja. Vai oliko se niin surkea että pääs vasta kolmannella kerralla läpi..."
Kiitti kommentista. Ei vaan kyllä ole legendaa, yritti selittää mutta kuka tollaista korttia aina pitää mukana ? Voihan tietysti olla että ko. henkilö valehteli, näin hän kyllä väitti. Oletko muuten työvoimavirkailija ? Ja eihän siinä mitään, hyvä ammatti se on. - TulikoTyö
Järkikortilla kirjoitti:
" hih-hih-hih
9.2.2016 20:42
järkikortilla kirjoitti:
Näytä lisää
Onhan niitä legendoja. Vai oliko se niin surkea että pääs vasta kolmannella kerralla läpi..."
Kiitti kommentista. Ei vaan kyllä ole legendaa, yritti selittää mutta kuka tollaista korttia aina pitää mukana ? Voihan tietysti olla että ko. henkilö valehteli, näin hän kyllä väitti. Oletko muuten työvoimavirkailija ? Ja eihän siinä mitään, hyvä ammatti se on.Niinpä, kun kadulta suoraan pakotetaan autoon ja muilutetaan tulityökurssille, niin ei siinä jää mitään mahdollisuuksia tulityökorttia esittää. No kuule, ehkes puhui muunneltua totuutta.
- näinsemenee
Suoritin vuonna 2015 työvoimakoulutuksen nimeltään Logistiikan peruskurssi/kuorma-autonkuljettaja. Saihan sillä koulutuksella voisi sanoa ilmaiseksi kuorma-autokortin ym. kortteja. Joitain viranomaismaksuja parilla sadalla joutu ite maksaa mut nekin rahat sain takaisin koulutuksenpäätyttyä saatuani stipdendin koulutusrahastolta.
Töiden kannalta ei mitään hyötyä. Tuntuu et kohta en enää osaa ajaa kuorma-autoa kun en muista niitä asioita siitä syystä että en pääse ajelemaan.
Kortit mitä suortitettiin on 5 vuotta voimassa mutta jos en tuona aikana saa tän alan töitä niin en kortteja uusikkaan. Miksi uusisin ja maksaisin omasta pussista jos ei ole työtä minkä takia uusia. Sit uusin jos saa töitä.
Lokakuussa loppuu liiton rahat ja sit joudun kelan rahoille. Niin ei saa käydä elli pakko
olisi saada töitä jostain mutta kun ei saa vaikka kuinka yrittää.
Sekin ketuttaa että joillain liitoilla työvoimakoulutus vaikuttaa niin että liiton päivärahat se 500 päivääkö se vielä on niin alkaa alusta.
Rakennusliitolla ei työvoimakoulutus vaikuta päiviin eli ei ala alusta. Täysin liittokohtainen asia.
Mulla on rakennusalan koulutus sekä logistiikka alan eikä töitä saa. Kyllä on hermot kireellä.- 500_päivää
Työttömyyskassan kautta maksetaan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha. Ammattiliitolla ei ole suoranaista tekemistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan kanssa.Yhdelläkään liitolla tai kassalla ei ole 500 päivän laskurin osalta erivapauksia. Lain mukaan nuo 500 päivää aina menee. Työvoimakoulutus ei pysäytä 500 päivän kellon tikitystä tai nollaa 500 päivän laskuria alkamaan alusta uudestansa. Vain 26 viikon ( 6kk) työssäkäyntiehdon toteutuminen sen tekee. Ammattiliitto ja liiton työttömyyskassa ovat eri instansseja täysin.
- näinsemenee
500_päivää kirjoitti:
Työttömyyskassan kautta maksetaan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha. Ammattiliitolla ei ole suoranaista tekemistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan kanssa.Yhdelläkään liitolla tai kassalla ei ole 500 päivän laskurin osalta erivapauksia. Lain mukaan nuo 500 päivää aina menee. Työvoimakoulutus ei pysäytä 500 päivän kellon tikitystä tai nollaa 500 päivän laskuria alkamaan alusta uudestansa. Vain 26 viikon ( 6kk) työssäkäyntiehdon toteutuminen sen tekee. Ammattiliitto ja liiton työttömyyskassa ovat eri instansseja täysin.
No mulle sanottiin liitolta että se on liittokohtainen asia ja kurssikaveri joka metalliliitolla niin kuulemma nollantu päivät.
- Ex-kurssilainen
Itse suoritin hiljattain työvoimapoliittisena aikuiskoulutuksena ammatillisen perustutkinnon. Näin jälkikäteen voin sanoa suoraan, etten hyötynyt kyseisestä koulutuksesta muuten kuin, että sain korotettua päivärahaa, verottoman 9e/pv kulukorvauksen päivärahojen päälle ja tutkinnon suoritettuani verottoman 390 euron suuruisen ammattitutkintostipendin.
Koulutus oli organisoitu todella huonosti ja opinnoista noin 99 % oli palkatonta ”työharjoittelua” ja oppilaitos oli ulkoistanut opetuksen näihin työharjoittelupaikkoihin, joidenka työnantajia ei pätkääkään kiinnostanut harjoittelijan työssäoppiminen ja ammattitaidon kehittyminen, vaan harjoittelijaa käytettiin surutta hyväksi teetättämällä tällä kaikki ns. ”paskahommat”.
Koulutuksen jälkeen alan työtä hakiessani huomasin pian, ettei tutkintotodistuksella ja koulutuksen suorittamisella ollut mitään painoarvoa, sillä työnantajat vaativat pahimmillaan vuosien työkokemusta, jota minulla ei tietenkään ollut. Ainoa alan työkokemukseni oli koulutuksen aikana suoritetut palkattomat työharjoittelut, joita työnantajat eivät pääsääntöisesti pidä oikeana vakavasti otettavana työkokemuksena.
Koulutus myös nollasi työttömyyspäiväni, sillä en virallisissa tilastoissa ollut koulutuksen aikana työtön, vaan työvoimapoliittisessa toimenpiteessä. Täten menetin mahdollisuuteni varmaan vuoden mittaiseen palkkatukipaikkaan, koska en ollut TE-toimiston mielestä kitunut tarpeeksi kauan työttömänä työnantajan hakemaan korkeimpaan palkkatukeen oikeutetuksi. Käytännössä olin kuitenkin jo ennen koulutusta ollut työttömänä parisen vuotta.- huono_homma
Älkää viitsikö käyttää yhteiskunnan varoja hakemalla palkkatuki-paikkoja. Ainoa tapa suhtautua niihin on täydellinen toiminnan alasajo em. yrityksiltä.
- sepä_siitä
Noin pari vuotta sitten uutisissa kerrottiin että työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen työllistymisprosentti on muutaman prosentin luokkaa ja saman olin itsekin omakohtaisesti huomannut
- CureceEfas
Nyt kyllä narraat.
- 6078678687
Olen samaan mieltä. Ei ne työllisyyskurssit työllistä muita kuin opettajansa.
Tilastollinen harha työllisyyskurssin työllistävästä vaikutuksesta on saatu aikaan kun kurssin jälkeen myönnetään palkkatuki työnantajalle. Tai, tehdään työsopimus kuukaudeksi tai pariksi, jolloin voidaan kirjata työttömän työllistyneen kurssin ansiosta, joka taas auttaa järjestämään seuraavan kurssin, josta taas saa ilmaisia työntekijöitä. Hommahan on erittäin kannattaavaa, koska veronmaksajat maksavat. - Suomalainentyötön
ei enää tarvi huolehtia, kun ns. työvoimakoulutusta ei enää juuri ole !!
kaikki te koulutusraha menee pakolaisten kotoutus puuhiin.
suomalaiset Työttömät on jätetty heitteille. - Seonvissi
6078678687 kirjoitti:
Olen samaan mieltä. Ei ne työllisyyskurssit työllistä muita kuin opettajansa.
Tilastollinen harha työllisyyskurssin työllistävästä vaikutuksesta on saatu aikaan kun kurssin jälkeen myönnetään palkkatuki työnantajalle. Tai, tehdään työsopimus kuukaudeksi tai pariksi, jolloin voidaan kirjata työttömän työllistyneen kurssin ansiosta, joka taas auttaa järjestämään seuraavan kurssin, josta taas saa ilmaisia työntekijöitä. Hommahan on erittäin kannattaavaa, koska veronmaksajat maksavat.Kyllä ne työhaluiset ja -kykyiset sieltä kursseiltakin valikoituu ja työllistyy. Se on totta, että kurssit eivät työllistä, ei tietenkään vain työnantaja työllistävät. Monia kurssilaisia ei oteta edes ilmaisiksi työntekijöiksi mutta sitten on taas niitä, jotka näyttävät harjoitteluaikanaan osaamisensa ja työllistyvät.
Paras suositus on oma asenne ja kukaan ei palkkaa valittajaa ja asennevammaista vaikka saisi puoli-ilmaiseksi - aina_ei_jaksa_ymmärtää
Koko ajan valitetaan, että ei pääse näyttämään kykyään työnantajille. Eikö noilla kursseilla juuri pääse näyttämään kykynsä? Ainakin kun itse kävin työvoimakoulutuksen, hankin itse työssäoppimispaikan. Sain mieleiseni eikä mitään pahaa sanottavaa. Erinomainen työtodistus, josta on ollut hyötyä. Kun hakeudutte huonoille työnantajille, saatte syyttää myös itseänne.
- Sossupummi-
Kävin aikoinaan kaikenlaiset pili pali kurssit, tietokone kurssit ja työnhaku kurssit. Ei ole mitään hyötyä ollut niistä. lupasivat myös järkätä työharjoitteluita jos pääsee kursseita läpi mutta huijasivat
- palkkatyöpula
nykyään ei enää ole koulutuksia juuri ollenkaan. Mutta ennen oli ja jotkut oli onnistuneita, iso osa ei, vaan idea oli ajan kulutus. Kun työmarkkina ei ole toiminut vuosikymmeniin enää, niin ei koulutuksellakaan voi ratkaista ongelmia, - kun jos ei ole työpaikkoja, niin ei vaan ole.
- TeeTyötäKäskettyä
Opiskelin 3 vuotta sähkö alaa, ja n. puolessa välissä selvisi ettei tässä mihinkään 'valmistu', lähinnä voi hakea jatkokouluun joka kuitenkaan sekään ei valmista mihinkään, jne.... sitten ihmettelevät ettei enää tälläset tilasto pilat enää kiinnosta, ja luottamus viranomaisiin on mennyt.... en aio tän paskamaan te toimiston tms tahojen eteen vääntää tikkuakaan ristiin... haistakaa paskaaa
- näinsemenee
"Itse suoritin hiljattain työvoimapoliittisena aikuiskoulutuksena ammatillisen perustutkinnon. Näin jälkikäteen voin sanoa suoraan, etten hyötynyt kyseisestä koulutuksesta muuten kuin, että sain korotettua päivärahaa, verottoman 9e/pv kulukorvauksen päivärahojen päälle ja tutkinnon suoritettuani verottoman 390 euron suuruisen ammattitutkintostipendin.
Koulutus oli organisoitu todella huonosti ja opinnoista noin 99 % oli palkatonta ”työharjoittelua” ja oppilaitos oli ulkoistanut opetuksen näihin työharjoittelupaikkoihin, joidenka työnantajia ei pätkääkään kiinnostanut harjoittelijan työssäoppiminen ja ammattitaidon kehittyminen, vaan harjoittelijaa käytettiin surutta hyväksi teetättämällä tällä kaikki ns. ”paskahommat”.
Koulutuksen jälkeen alan työtä hakiessani huomasin pian, ettei tutkintotodistuksella ja koulutuksen suorittamisella ollut mitään painoarvoa, sillä työnantajat vaativat pahimmillaan vuosien työkokemusta, jota minulla ei tietenkään ollut. Ainoa alan työkokemukseni oli koulutuksen aikana suoritetut palkattomat työharjoittelut, joita työnantajat eivät pääsääntöisesti pidä oikeana vakavasti otettavana työkokemuksena.
Koulutus myös nollasi työttömyyspäiväni, sillä en virallisissa tilastoissa ollut koulutuksen aikana työtön, vaan työvoimapoliittisessa toimenpiteessä. Täten menetin mahdollisuuteni varmaan vuoden mittaiseen palkkatukipaikkaan, koska en ollut TE-toimiston mielestä kitunut tarpeeksi kauan työttömänä työnantajan hakemaan korkeimpaan palkkatukeen oikeutetuksi. Käytännössä olin kuitenkin jo ennen koulutusta ollut työttömänä parisen vuotta."
Nimenomaan sulla nollantui työttömyyspäivärahat kun mulla taas rakennusliitossa ei koulutus vaikuttanut mitään työttömyyspäivärahoihin.- Ex-kurssilainen
Työttömyyspäivärahani eivät suinkaan nollaantuneet vaan tarkoitin työttömyyspäiviä eli työttömänä vietettyjä päiviä. Olisin ennen koulutusta ollut oikeutettu palkkatukeen työttömyyteni keston perusteella, mutta koulutuksen aikana minua ei enää tilastoitu työttömäksi ja koulutuksen jälkeen työttömyyspäivien laskenta aloitettiin alusta.
- näinsemenee
Kuitenkin joissain liitoissa ne työttömyyspäivärahat alkaa alusta kuten kurssikaverilla. Meidän työvoimakoulutus kesi 9kk.
- Allu.Orte
Niin varmaan, mutta useimmat työvoimakoulutukset eivät hilseile, ainakaan noin pitkään.
- uiöyfvkj
Pitää muistaa että monet koulutuspaikat tulosvastuullisia yrityksiä tänä päivänä. Osa paikoista on ihan ok, mutta joukossa on paljon rahastuksen makua ja ala-arvoista koulutus sisältöä. Ainut kuka koulutuksesta hyötyy on ainoastaan palveluntarjoaja.
Valitettavasti koulutuksen maksajat ovat sokeita oppilaille tarjottavan koulutuksen suhteen. Sitten valmistuttua mennään kortistoon ihmettelemään, miksi ei ole työtä. - Ajan_haaskaa
Olin tälläisellä työkkärin kurssilla, jonne oli haalittu korkeasti koulutettuja irtisanottuja it-ammattilaisia. Oli nautinnollista katsoa, kun älykkäät ja turhautuneet ihmiset teilasivat "elämäntaitovalmentajan" esityksen esitetyillä kysymyksillä. Siinä kiteytyi koko kurssien sisältö: "Ajan haaskausta, antakaa meille töitä!".
- 1234567890-
Ei ole ollut muuta hyötyä kuin, että saa täydennettyä CV:tä. Töihin pääsee ilman koulutusta IT-alalla jos on hyviä työnäytteitä.
- åöpäåxz
Suurin osa kurseista on keinottelua. Monet direktiivi kurssit on ala-arvoisia varsinkin jos ne ovat teoria painotteisia/työharjoittelu.
Monet kurssikeskukset kouluttajineen ovat vain sitä varten että lypsävät Te-keskukselta rahaa. Opetus mutä sattuu.
Jos kursseihin sisältyy työharjoittelu ja jos et saa työharjoittelu paikkaa niin te-keskus rankaisee karensilla.
Monilla kurssikeskuksilla ei ole minkäänlaista vastuuta mihinkään kuin että lypsää rahaa te-keskuksilta koska eihän vakvontaa ole tai se on puutteellista.
Monet kouluttajat ovat työelämästä tulleita vajavaisineen kouluttaja taitoineen. Näin varsinkin liikennealan kuljettajakoulutuksessa on varsin hyvin nähtävissä.- Kokemusta_on
Totta! Eli hyvä ajatus pilattu huonolla totetuksella. Kukahan valvoo näitä koululaitoksia. Niistä olisi hyvä antaa palautetta/valitus. Kyllä ne työkkärissäkin tietävät tilanteen. Meidän opettaja oli niin pahasti alkoholisoitunut, ettei muuta kyennyt tekemään kuin pottuilemaan meille krapulaisena. Yritä nyt siinä sitten oppia ja nieleskellä toisen vittuilua. - Koko luokka kärsi.
- 879687697867
Aikoinaan eräät kurssilaiset arvostelivat julkisuudessa erästä hyvin tyypillistä työllisyyskurssia...
...muistaakseni poliisi haki erään työllisyyskurssia arvostelleen henkilön tietokoneen tämän kotoa...
... ja jatkotapahtumat kiinnostaisi...
Kuinka tässä sitten kävikään... ainakaan tuon tapauksen jälkeen ei ole kukaan työtön noussut julkisesti arvostelemaan työllisyyskursseja. - Siellä_
koira älähtää, missä kalikka kalahtaa.
- 4567432
Puhelimessa kannattaa olla myös varovainen. Joku voi seurata viestejä tai kuunnella puheluita. Varovasti kuiskuttelette...
- koettua_ja_nähtyä
Tämä systeemi tarvitsee kurssilaisia eli harjoittelijoita työpaikoille mutta kukaan ei tarvitse valmistuneita vaan heille on paikka kortistossa!
Sen todistaa muutaman prosentin työllistyminen kurssien jälkeen!- Mielenkiiiintoista
Pisteleppäs linkkiä noihin todistaviin tilastoihin.
- Anonyymi
Lähihoitajat saa töitä kun käy te-kurssin , määräaikaisia tai satunnaisia keikkatöitä . Vakituisista paikoista ei ilmoiteta, eikä palkata..ainakaan 50 vuotiaita. Jos jotain vaki paikkoja oikeesti löytyy ne ovat äärimmäisin raskaita töitä tai hyppyheikkinä eri kohteissa. Itselle tietää sairastumista , nivel kulumat ja omat paikat menee rikki. Nyt uuden hallituksen mukaan työttömän asema huononnetaan ja yli 58 vuotiaan työttömän ...sen ketä ei ikänsä puolesta saa töitä ja sen aktiivisen työttömän...sen kuka yrittää ja tekee lyhyt aikaista satunnaista työtä. Te-kurssit / koulutus tarjonta on äärimmäisen suppeaa, eikä sinne kaikki työttömät pääse vaikka haluaisi. Ne huono osaisemmat ja psyykkisesti sairaat työttömät , ketkä eivät kykene tekeen tai hakemaan töitä tai kun kelan lääkäri hylkää sairasloman, vaikka suomen valtion lääkäri on kirjoittanut sairasloman ettei ihminen kykene töihin . Tälläkö suomen valtio saa veromarkkoja , viedään ihmiseltä kuka on kaikkein heikoimmassa asemassa ??????
- Anonyymi
"työnhaku kurssi" on ok eikä aiheuttanut mitään haittaa!
Jouduin työttömäksi kun otin lopputilin yli 40v työsuhteen jälkeen.
Olin TE-toimiston mukaan pitkän työsuhteeni mukaan kokematon työn hakuun joten sinne siis opettelemaan asiaa.
"Kurssi" oli mukavaa aikaa eikä silloin pitänyt hakea työtä eli ehdoteltiin vaan.
1t/ 2 viikkoa oli mielestäni ok suhdeluku "kurssille". - Anonyymi
Työvoima toimiston sisäinen koulutus- työttömät.
Miten he puhdistavat puhelimensa nettinsä.
Maksu palvelujärjestelmälmänsä? - Anonyymi
Kannattaa vältellä viimeiseen asti työllistämistoimia oli ne sitten mitä tahansa. Siinähän voi äkkiä käydä vaikka niin että se lorvailu loppuu ja joutuu töihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024447Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83903Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64881
- 64846
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10837Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816