Merivuokko

787878

Onko merivuokon nykytilasta ja tulevaisuudesta kenelläkään ajankohtaista tietoa? Rikuhan joitakin vuosia sitten sen nosti upoksista ja raahasi johonkin maasäilytykseen aikeina kunnostaa jälleen purjehdittavaan kuntoon...

160

12609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SirHV

      Miksi?

    • Nypyttäjätär

      Käsittääkseni Riku nosti sen Östersundomiin kentälle, jossain oli kuvia säilytysteltan rakentamisesta. Ihan mukava olisi kuulla nykytilasta jo senkin vuoksi että kyseessä on huomattavan historian omaava vene.

      • PitäisiMuseoida

        Jos kyseessä olisi puuvene, olisi siihen tehty jo 200 000 euron remontti ja pantu johonkin museoon näytille. Nyt museointi ei tunnu kiinnostavan, vaikka vene on ehdottomasti sen arvoinen.


      • seppomartti
        PitäisiMuseoida kirjoitti:

        Jos kyseessä olisi puuvene, olisi siihen tehty jo 200 000 euron remontti ja pantu johonkin museoon näytille. Nyt museointi ei tunnu kiinnostavan, vaikka vene on ehdottomasti sen arvoinen.

        Osallistuin Dafnen museointihankkeen rahoitukseen ja sain Schildtin kirjoja. Painokset olivat olleet loppuun myyyjä. Merivuokon museointi voisi onnistua samalla systeemillä. Museointi olisi parempi idea kuin purjehduskelpoiseksi remontointi. Tarvitaan organisaattori, jos vene on vielä olemassa.


      • ruostesuojaus

        Paljonko Daphneen tarvittiin rahaa? Työtunteja siihen kului 4500. Merivuokon saisi vähemmälläkin sen näköiseksi kuin se oli venenäyttelyssä suoraan reissusta palanneena.


      • meripoikkimeitvarjelgon

        Jollen väärin muista, niin Turun kaupunki ja Forum marinumin säätiö käyttivät 650 tuhatta euroa pelkästään sen lasivitriinin rakentamiseen, jolla siis ei ole muuta käyttöä, kuin että se Daphne on siihen hillottuna. Daphnen raadon "lahjoittanut" taho vaati ehdottomasti, että vene pitää olla näytillä mastot paikoillaan! Siksi siis tuo jumalaton rakennelma tehtiin. Menkää tutustumaan! Purjehdusominaisuudet Daphnessa ovat heikohkot, eli sopii hyvin sisustuselementiksi kahvioon.


      • hitsit

        Daphne taisi olla heikossa kunnossa, ja raato oli lisäksi jäänyt pudonneen kontin alle kuljetuksessa. Korjattiin jossain ammattikoulussa, eikö Merivuokkoakin voisi hitsata koulussa. Daphnen alaosa ei näy lainkaan nykyisessä vitriinissään.


      • poistettiinko

        Onko Daphnessa alaosaa, vai puuttuuko se kokonaan?


      • DuraPencker
        hitsit kirjoitti:

        Daphne taisi olla heikossa kunnossa, ja raato oli lisäksi jäänyt pudonneen kontin alle kuljetuksessa. Korjattiin jossain ammattikoulussa, eikö Merivuokkoakin voisi hitsata koulussa. Daphnen alaosa ei näy lainkaan nykyisessä vitriinissään.

        Eihän amiksessa enää opeteta mitään, koska oppilaitakaan ei ole.


      • Ravintolassa
        poistettiinko kirjoitti:

        Onko Daphnessa alaosaa, vai puuttuuko se kokonaan?

        Vesirajan alapuolinen osakin lienee kuitenki tallella siellä vedenpinnan virkaa toimittavan lasin alla? Sinne alle pitäisi perustaa Uppeluksissa-baari.


      • todennäköistä
        meripoikkimeitvarjelgon kirjoitti:

        Jollen väärin muista, niin Turun kaupunki ja Forum marinumin säätiö käyttivät 650 tuhatta euroa pelkästään sen lasivitriinin rakentamiseen, jolla siis ei ole muuta käyttöä, kuin että se Daphne on siihen hillottuna. Daphnen raadon "lahjoittanut" taho vaati ehdottomasti, että vene pitää olla näytillä mastot paikoillaan! Siksi siis tuo jumalaton rakennelma tehtiin. Menkää tutustumaan! Purjehdusominaisuudet Daphnessa ovat heikohkot, eli sopii hyvin sisustuselementiksi kahvioon.

        Sakke Järvenpää vaikka saisi tehtyä vitriinin ja ravintolasisustuksen sen ympärille halvemmalla.


    • Tiedäsitte

      Essolla joku tiesi kertoa, en romukauppias ei suostunut laittamaan lavalle?

    • elävämuseo

      Merivuokko voisi toimia kabinettina jossain merihenkisessä helsinkiläisessä anniskeluravintolassa.

      • Saimoonrannala

        Pikemminkin yleisenä käymälänä jossain savossa.


      • Rahastusta

        Merivuokko- niminen kapakka ei olisi lainkaan huono idea. Se vene voisi olla siellä salissa.


      • Museoravintola

        Merivuokonkin alaosa vois olla lasilattian alla kellarikerroksen katossa ja siellä olisi 70-lukulainen yökerho. Peran näköispatsas uisi vieressä samantapaisesti; yläkerrassa Peran pää olisi vedenpintaa kuvaavan lasipinnan yläpuolella ja vartalo olisi munasillaan alakerrassa yökerhon katossa.


      • kuriositeettina
        Museoravintola kirjoitti:

        Merivuokonkin alaosa vois olla lasilattian alla kellarikerroksen katossa ja siellä olisi 70-lukulainen yökerho. Peran näköispatsas uisi vieressä samantapaisesti; yläkerrassa Peran pää olisi vedenpintaa kuvaavan lasipinnan yläpuolella ja vartalo olisi munasillaan alakerrassa yökerhon katossa.

        Niistä kirjoista muistelen tässä että Pera purjehti välillä jostain syystä myös täysin alasti jo ennen niitä kaukomatkojaan.


      • kulkuset.kulkuset
        kuriositeettina kirjoitti:

        Niistä kirjoista muistelen tässä että Pera purjehti välillä jostain syystä myös täysin alasti jo ennen niitä kaukomatkojaan.

        Mitäs siitä sitten? Niin teen minäkin silloin tällöin.


      • Ravintolakonseptia
        Museoravintola kirjoitti:

        Merivuokonkin alaosa vois olla lasilattian alla kellarikerroksen katossa ja siellä olisi 70-lukulainen yökerho. Peran näköispatsas uisi vieressä samantapaisesti; yläkerrassa Peran pää olisi vedenpintaa kuvaavan lasipinnan yläpuolella ja vartalo olisi munasillaan alakerrassa yökerhon katossa.

        Yläkerta olisi sivistynyt ja alakerta ei olisi. Se on todella aito konsepti, toisin kuin joku Helsingin keskustan Zetor-ravintola traktoreineen.


      • monimuoto

        Yläkerrokseen sellainen Pera jonka kunnon veneilijät haluavat nähdä ja alakerrokseen Peran alkoholihelvetti. Pera työskenteli muistaakseni Mtv:n lavastamossakin joten tuossa konseptissa saataisiin sitäkin puolta mukaan.


      • Anonyymi
        Saimoonrannala kirjoitti:

        Pikemminkin yleisenä käymälänä jossain savossa.

        Kirjoituksesi edustaa puhtaimmillaan sitä vihapuhetta, josta presdentti Niinistökin puhui taannoin.


    • Norrby

      Onko Merivuokko kenties Karhusaaressa? Tuli luettua Dunckerin tuotanto ja alkoi kiinnostamaan veneen tilanne. Legendaarinen alus kuitenkin kyseessä. Ikävä juttu, että Pera lähti niin nuorena. Hieno mies kaikkine inhimillisine heikkouksineen.

      • Spykiatri

        Mitenkä niin hieno mies ?


      • JormaMurd

        Onhan Peran vanavesi vertaansa vailla, ei käy kiistäminen. Sen sijaan mies itse oli mitä oli, öykkäri ja ääliö. Ja Riku hieman samaa sorttia, ollakseen.... niin lapsenlapsi, eipä juuri muuta. Mutta kaipa se hänelle ja joillekin muille sitten riitää.... johonkin.


      • SepiTyö
        Spykiatri kirjoitti:

        Mitenkä niin hieno mies ?

        On yleisesti tunnettu tosiasia, että miehet jotka tekevät jotakin merkittävää, eivät ole niitä kaikkein sopuisimpia.


      • JormaMurd
        SepiTyö kirjoitti:

        On yleisesti tunnettu tosiasia, että miehet jotka tekevät jotakin merkittävää, eivät ole niitä kaikkein sopuisimpia.

        Totta tämäkin. Tosin sopuisuus ja pahansuopuus-ilkeys on eri asia. Mutta yhtä kaikki, PD:n saavutuksia ei voi kukaan kyseenalaistaa, karski sälli oli.


      • Jurristikko
        JormaMurd kirjoitti:

        Onhan Peran vanavesi vertaansa vailla, ei käy kiistäminen. Sen sijaan mies itse oli mitä oli, öykkäri ja ääliö. Ja Riku hieman samaa sorttia, ollakseen.... niin lapsenlapsi, eipä juuri muuta. Mutta kaipa se hänelle ja joillekin muille sitten riitää.... johonkin.

        Onhan näitä öykkäreitä, Junnu ja Marski ja Pera ja Juice ja Nykäsen Matti ja aika moni muukin joka on saanut vähän enemmän aikaan kuin sinä tai minä.
        Mutta pahansuopaa ja ilkeää on omaa egoa pönkittääkseen morkata vainajia, vaikka Pera onkin ilmesesti henkilökohtaisesti kiusannut Jormaa, niin eihän se minulle kuulu enkä ole siitä kiinnostunut.


      • Anonyymi
        Spykiatri kirjoitti:

        Mitenkä niin hieno mies ?

        Aikaansaava purjehtijana, jota sinä et todennäköisesti ole.


    • Oldsailor

      Aika merkillistä, kuinka Merivuokosta puhuttaessa teemat kietoutuvat aina Dunkerin persoonan ympärille. Itselläni on vahva epäilys, että moni kriitikoista ei ole edes koko herraa tavannut. Toivoisin, että Dunkerin Merivuokko -projekti saisi vihdoin ansaitsemansa arvostuksen. Kyseesähän oli melkoinen selviytymistarina, johon harvan rahkeet olisivat riittäneet. Erityisesti Dunkerin mainioille kirjoille soisi julkisuutta. Mutta varsinainen kysymys on vielä vastaamatta: mitä kuuluu Merivuokolle tällä hetkellä?

      • Museointi_on_hömpötystä

        >>> Kyseesähän oli melkoinen selviytymistarina, johon harvan rahkeet olisivat riittäneet.

        Varmasti näin, mutta ehkäpä osa "selviytymisistä" oli myös enemmän tai vähemmän itseaiheutettuja :-)

        Mitä tulee Merivuokon museointiajatukseen, niin aika hulluahan se olisi jos niin tehtäisiin. Vaikka onhan tämä Suomi yhdistysten luvattu maa, joten kaipa joku sellaisenkin hankkeen voisi perustaa? Niin hullulta se kuullostaa, että voisi ihan vaan piruuttaan lantin siihen antaakin...


      • Vikla

        En koskaaan tavannut Perttiä, mutta vene lehdestä hänen matkoistaan maailman merillä luin paljon. Arvostan häntä kovin paljon, ehkä jopa enemmän kuin Hjallista. Molemmat ukot kuitenkin ovat tehneet paljon enemmän kuin me tuhannet tavalliset purjehtijat. Olisi hienoa nähdä Merivuokko sellaisessa kunnossa, kuin se oli ennen Pertin mehethtymistä, ja sellaisena kuin se oli kierretessään maailman meriä. Arvostan Dunkeria suuresti hänen saavutustensa vuoksi, sellaista saamme me monet surfaajat , vain haaveilla.


    • Tyrnäväntorpedo

      Ketä se ruostekasa oikeasti kiinnostaa ja miksi ihmeessä se pitäisi vielä museoida??

      • hus.hus

        Ketä tyräväläisen "mielipide" oikeasti kiinnostaa??

        Täällä purjehduspuolella pyörii monta teemaa, jotka sivuavat Peran toimia ja tekoja, ja jotka ovat olleet innoittajana monille.
        Pera kävi Gdanskissa, katkoi kelissä maston, kävi Kap Hornin lisäksi Antarktiksella, ja kiersi palloa. Pera ei ostanut parasta venettä parhailla varusteilla, vaan rakensi veneen "omasta päästä" hitsarina parhaiten tuntemastaan materiaalista, teräksestä.
        Merivuokko on nyt varmasti huonossa hapessa, mutta jokaiselle kunnon veneilijälle se on pala suomalaista veneilyn historiaa.

        Painu tyrnäväläinen takaisin sinne pärinäpetejen palstalle torpedoimaan omaan jalkaasi, hus hus.


      • Len-Setä

        Jos ei ole asiallista sanottavaa, miksi sanot sen täällä?


    • Alumies

      >>> jokaiselle kunnon veneilijälle se on pala suomalaista veneilyn historiaa.

      Minua on aina pidettu kunnon veneijänä, siitä saanut pursiseuralta tunnsutuksenkin. Mutta en pidä Merivuokkoa veneilyn histiriana millään lailla. Pera itsessään on pala historiaa, mutta tuo 'loukku' ei ole.

      • PekuV

        Jos itse suunniteltu ja suomalaisesta teräksestä myös itse valmistettu purjevene joka on ensimmäinen ja tiettävästi ainoa suomalaispursi joka on käynyt Antarktiksella ei mielestäsi ole suomalaisen matkapurjehduksen historiaa, niin mikä sitten mahtaa olla?


      • hys.hys

        Ai oikeen pursiseurassa tunnetaan niin kunnon veneilijänä, että on saanut tussutuksenkin. Seuran mastovajapäälliköltäkö?
        Missä aluveneesi on valmistettu?


      • vai_niin

        Oletkin melko hölmö kunnon veneilijä. Ei Daphnekaan pelkästään veneenä tai matkojensa pituuden mittarilla olisi yhtään mitään, mutta kipparinsa Schildtin ansioiden vuoksihan se on vitriinissä.


      • RitariÄssä

        Mietippä kunnolla kunnon veneilijä, olisko Lepikon torppa muuta kuin torppa ilman Kekkosta, tai Aleksis Kiven kuolinmökkiäkän enää, tai Batmanin auto, Elviksen televisio jne.


    • Merivuokolle

      Pertti on vieläkin "kova" jätkä purjehtijaksi, suunnitteli, valmisti veneensä ja oli munaa lähteä purjehdus matkoille joita suurin osa meistä ei ikinä uskaltaisi tai tekosyistä ei voi toteuttaa.

      Häpeällistä morkata Peraa, pistäkää itse paremmaksi, kun on varaa arvostella puskista ja pilkata vainajaa ja venettä jolla melkoinen historia...

      • ilman.adjektiiveja

        Ei ole munan puute, joka estää useampia lähtemästä. Tolkun puute taas on se, mikä saa jotkut lähtemään. Siis se ikuinen juttu siitä, miten jotkut selviää tilanteista, joihin toiset ei ikinä joudu, näin ilman adjektiiveja esitettynä


      • Nyhverö
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Ei ole munan puute, joka estää useampia lähtemästä. Tolkun puute taas on se, mikä saa jotkut lähtemään. Siis se ikuinen juttu siitä, miten jotkut selviää tilanteista, joihin toiset ei ikinä joudu, näin ilman adjektiiveja esitettynä

        ^ Puit juuri munan puutteen sanoiksi, se on just tota!

        Elämän voi elää ja oman elämän voi arvostaa niin monella tavalla. Kaikille elämä itsessään ei ole niin arvokas, että jättää sen vuoksi elämän elämättä. Ja toiselle riittävä eläminen voi tuntua toisesta täysin seniililtä touhulta. Arvottomalta elämän tuhlaamiselta.

        Elämänkokemusta janoava ei ota riskejä tyhmyyttään. Riski on osa kokemuksen hintaa ja se voi realisoitua 'kovaksi hinnaksi'. Rantaan jääminen ei ollut Perallekaan vaihtoehto.

        Arvostan sellaista elämänjanoa! Ja nyhverötkin saa mun puolesta nyhjätä, mutta ei kannata vihjailla seikkailijasielujen tyhmyydestä. Ne on valintoja.


      • ilman.adjektiiveja
        Nyhverö kirjoitti:

        ^ Puit juuri munan puutteen sanoiksi, se on just tota!

        Elämän voi elää ja oman elämän voi arvostaa niin monella tavalla. Kaikille elämä itsessään ei ole niin arvokas, että jättää sen vuoksi elämän elämättä. Ja toiselle riittävä eläminen voi tuntua toisesta täysin seniililtä touhulta. Arvottomalta elämän tuhlaamiselta.

        Elämänkokemusta janoava ei ota riskejä tyhmyyttään. Riski on osa kokemuksen hintaa ja se voi realisoitua 'kovaksi hinnaksi'. Rantaan jääminen ei ollut Perallekaan vaihtoehto.

        Arvostan sellaista elämänjanoa! Ja nyhverötkin saa mun puolesta nyhjätä, mutta ei kannata vihjailla seikkailijasielujen tyhmyydestä. Ne on valintoja.

        Siinäpä se juuri olikin, että riskejä otettiin tyhmyyttään. Sellaisia riskejä, joiden toteutumiset toiset tiesivät ja joista selviäminen oli tuurin varassa. Sellaisia riskejä oli esim. uimaan lähtö veneestä, purjehdukset Itämerellä ilman käsitystä navigoinnista, meno jäiden sekaan juuttumaan... Eivät ne olleet elämänhalua vaan silkkaa tyhmyyttä.


      • Onesolo
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Siinäpä se juuri olikin, että riskejä otettiin tyhmyyttään. Sellaisia riskejä, joiden toteutumiset toiset tiesivät ja joista selviäminen oli tuurin varassa. Sellaisia riskejä oli esim. uimaan lähtö veneestä, purjehdukset Itämerellä ilman käsitystä navigoinnista, meno jäiden sekaan juuttumaan... Eivät ne olleet elämänhalua vaan silkkaa tyhmyyttä.

        Elämän kaikki valinnat tarkkaan harkinneen ja "oman järjen äänen" tunteesta nauttineen tuntuu olevan mahdoton ymmärtää, että jollekkin toiselle saman elämässään onnistumisen tunteen aiheuttaa juuri päinvastainen elämänfilosofia.

        Se että itse pitää 100% hallintaan perustuvaa Double-check elämää järkevänä, ei tarkoita kaikille samaa. Oikeasti viisailla on sellainen ongelma, että vasta todellinen heittäytyminen tarjoaa jotain. Kuka tahansa pystyy valmistautumaan huolella.

        Esim. kukkahattuilusi puutteellisin navigointitaidoin itämerellä purjehtimisesta on juuri sitä kuuluisaa munattomuutta. Itämeri on pieni merivesiallas, siinä on reunat, jne...


      • PekuV
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Siinäpä se juuri olikin, että riskejä otettiin tyhmyyttään. Sellaisia riskejä, joiden toteutumiset toiset tiesivät ja joista selviäminen oli tuurin varassa. Sellaisia riskejä oli esim. uimaan lähtö veneestä, purjehdukset Itämerellä ilman käsitystä navigoinnista, meno jäiden sekaan juuttumaan... Eivät ne olleet elämänhalua vaan silkkaa tyhmyyttä.

        Kun ilmiselvästi tunnet Merivuokon ja Dunckerin hyvin, niin kerrotko mikä tuo veneestä uimaan lähteminen on ja mitä riskejä se sisältää? Itse lähden veneestäni kesällä lähes joka aamu uimaan enkä ole oivaltanut sen olevan millään lailla vaarallista.
        Mihin perustuu väittämäsi ettei Duncker olisi osannut navigoida Itämerelle? Olet itse luultavasti navigoinnin mestari, mutta oletko ihan oikeasti navigoinut avomerellä aikana jolloin käytettävissä ei ollut GPSsää ei DECCA:aa vaan ainoa elektroninen navigointiväline oli kädessä pidettävä radiosuuntimalaite tai matkaradion
        ferriittiantenni?
        Joskus Hangosta lähdön jälkeen jopa Gotlannin löytäminen on ollut haasteellista.
        On todella ärsyttävää kun osaamattomat vellihousut yrittävät etusormi pystyssä limittäin arvioida todellisten purjehtijoiden saavutuksia sillä varmuudella minkä täydellinen tietämättömyys tosiasioista antaa.


      • ilman.adjektiiveja
        PekuV kirjoitti:

        Kun ilmiselvästi tunnet Merivuokon ja Dunckerin hyvin, niin kerrotko mikä tuo veneestä uimaan lähteminen on ja mitä riskejä se sisältää? Itse lähden veneestäni kesällä lähes joka aamu uimaan enkä ole oivaltanut sen olevan millään lailla vaarallista.
        Mihin perustuu väittämäsi ettei Duncker olisi osannut navigoida Itämerelle? Olet itse luultavasti navigoinnin mestari, mutta oletko ihan oikeasti navigoinut avomerellä aikana jolloin käytettävissä ei ollut GPSsää ei DECCA:aa vaan ainoa elektroninen navigointiväline oli kädessä pidettävä radiosuuntimalaite tai matkaradion
        ferriittiantenni?
        Joskus Hangosta lähdön jälkeen jopa Gotlannin löytäminen on ollut haasteellista.
        On todella ärsyttävää kun osaamattomat vellihousut yrittävät etusormi pystyssä limittäin arvioida todellisten purjehtijoiden saavutuksia sillä varmuudella minkä täydellinen tietämättömyys tosiasioista antaa.

        Sanoipa Pera ihan itse, kuva kuva julkaistiin Vene-lehdessä, ettei sitä ikinä olisi pitänyt ottaa. Aivan kevyt tuulenhenkäys vei Merivuokon kauas uimarista ja hengelähtö oli todella pienestä kiinni. Jos itse olet mennyt avomerellä yksinpurjehtiessa uimaan veneestä ilman edes veneen perässä olevaa köyttä jättäen purjeet ylös ja uinut riittävän etäälle ottaaksesi jännän kuvan, olet poikkeustapaus. Normaalit tapaukset eivät ole elossa tänne kirjoittelemaan.

        Pera oli ensimmäistä kertaa Itämeren ylitykselle lähtiessään sanamukaisesti sitä mieltä, että rukkaskurssi rannalta lähtiessä on tarkempi kuin kompass teräsveneessä. Toiselle reunalle tullessaan pitikin kysellä, mikä maa, mikä valuutta. Tämä muuten tapahtui sen jälkeen, kun itse olin tehnyt saman matkan kompassin, lokin ja radiosuuntimalaitteen kanssa. Itse kyllä osuin varsin tarkkaan haluamaani paikkaan. Aikamoinen vellihousu silloinkin täytyi olla, ettei Gotlantia löytäisi. Vähemmilläkin välineillä osaa todellinen purjehtija perille, jos niitä välineitä osaa käyttää.


      • riski.repa
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Siinäpä se juuri olikin, että riskejä otettiin tyhmyyttään. Sellaisia riskejä, joiden toteutumiset toiset tiesivät ja joista selviäminen oli tuurin varassa. Sellaisia riskejä oli esim. uimaan lähtö veneestä, purjehdukset Itämerellä ilman käsitystä navigoinnista, meno jäiden sekaan juuttumaan... Eivät ne olleet elämänhalua vaan silkkaa tyhmyyttä.

        Jos ei ota elämässä koskaa mitään riskejä ei kyllä koekaan elämässään mitään. Riskejä voi ottaa. Tärkeintä on että ne tunnistaa ja niitä vastaan tekee suunnitelman.


      • tietäätänkin
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Sanoipa Pera ihan itse, kuva kuva julkaistiin Vene-lehdessä, ettei sitä ikinä olisi pitänyt ottaa. Aivan kevyt tuulenhenkäys vei Merivuokon kauas uimarista ja hengelähtö oli todella pienestä kiinni. Jos itse olet mennyt avomerellä yksinpurjehtiessa uimaan veneestä ilman edes veneen perässä olevaa köyttä jättäen purjeet ylös ja uinut riittävän etäälle ottaaksesi jännän kuvan, olet poikkeustapaus. Normaalit tapaukset eivät ole elossa tänne kirjoittelemaan.

        Pera oli ensimmäistä kertaa Itämeren ylitykselle lähtiessään sanamukaisesti sitä mieltä, että rukkaskurssi rannalta lähtiessä on tarkempi kuin kompass teräsveneessä. Toiselle reunalle tullessaan pitikin kysellä, mikä maa, mikä valuutta. Tämä muuten tapahtui sen jälkeen, kun itse olin tehnyt saman matkan kompassin, lokin ja radiosuuntimalaitteen kanssa. Itse kyllä osuin varsin tarkkaan haluamaani paikkaan. Aikamoinen vellihousu silloinkin täytyi olla, ettei Gotlantia löytäisi. Vähemmilläkin välineillä osaa todellinen purjehtija perille, jos niitä välineitä osaa käyttää.

        Purjehdittiin joskus 80-luvulla Gotlantiin pienellä muovipurkkarilla pelkällä magneettikompassilla, edes loki ei toiminut, helposti löytyi, siitä vielä Svenska Högarneille ja takas Utöön, tavaiteltu viitta oli sitten suoraan keuilassa kun tuli näkyviin. Ennen miehet oli...miehiä:)


      • pellit.auki
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Siinäpä se juuri olikin, että riskejä otettiin tyhmyyttään. Sellaisia riskejä, joiden toteutumiset toiset tiesivät ja joista selviäminen oli tuurin varassa. Sellaisia riskejä oli esim. uimaan lähtö veneestä, purjehdukset Itämerellä ilman käsitystä navigoinnista, meno jäiden sekaan juuttumaan... Eivät ne olleet elämänhalua vaan silkkaa tyhmyyttä.

        " purjehdukset Itämerellä ilman käsitystä navigoinnista, "

        Onko nykyisellä kartta-plotterisukupolvella sitten joku käsitys navigoinnista. Väitän, että suuri osa nykyisistä karttaplotterinavigoijista on pulassa, kun laitte laitetaan pois päältä. Pelkän plotterin varassa navigointi on tyhmyyttä.


      • photographerpera
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Sanoipa Pera ihan itse, kuva kuva julkaistiin Vene-lehdessä, ettei sitä ikinä olisi pitänyt ottaa. Aivan kevyt tuulenhenkäys vei Merivuokon kauas uimarista ja hengelähtö oli todella pienestä kiinni. Jos itse olet mennyt avomerellä yksinpurjehtiessa uimaan veneestä ilman edes veneen perässä olevaa köyttä jättäen purjeet ylös ja uinut riittävän etäälle ottaaksesi jännän kuvan, olet poikkeustapaus. Normaalit tapaukset eivät ole elossa tänne kirjoittelemaan.

        Pera oli ensimmäistä kertaa Itämeren ylitykselle lähtiessään sanamukaisesti sitä mieltä, että rukkaskurssi rannalta lähtiessä on tarkempi kuin kompass teräsveneessä. Toiselle reunalle tullessaan pitikin kysellä, mikä maa, mikä valuutta. Tämä muuten tapahtui sen jälkeen, kun itse olin tehnyt saman matkan kompassin, lokin ja radiosuuntimalaitteen kanssa. Itse kyllä osuin varsin tarkkaan haluamaani paikkaan. Aikamoinen vellihousu silloinkin täytyi olla, ettei Gotlantia löytäisi. Vähemmilläkin välineillä osaa todellinen purjehtija perille, jos niitä välineitä osaa käyttää.

        "Aivan kevyt tuulenhenkäys vei Merivuokon kauas uimarista ja hengelähtö oli todella pienestä kiinni."

        Pera oli kyllä apuveneessä (kumivene) ei uimassa. On muuten hieno kuva!


      • eipäollu
        photographerpera kirjoitti:

        "Aivan kevyt tuulenhenkäys vei Merivuokon kauas uimarista ja hengelähtö oli todella pienestä kiinni."

        Pera oli kyllä apuveneessä (kumivene) ei uimassa. On muuten hieno kuva!

        Ruma vene kellumassa purjeet roikkuen ja teknisestikin hyvin vaatimaton, mitään hienoa siinä kuvassa ei ole. Myöhempinä vuosina Pera kyllä on tehnyt hyvää työtä kameran kanssa. Veneestä taas ei koskaan tullut kaunista.


      • PekuV
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Sanoipa Pera ihan itse, kuva kuva julkaistiin Vene-lehdessä, ettei sitä ikinä olisi pitänyt ottaa. Aivan kevyt tuulenhenkäys vei Merivuokon kauas uimarista ja hengelähtö oli todella pienestä kiinni. Jos itse olet mennyt avomerellä yksinpurjehtiessa uimaan veneestä ilman edes veneen perässä olevaa köyttä jättäen purjeet ylös ja uinut riittävän etäälle ottaaksesi jännän kuvan, olet poikkeustapaus. Normaalit tapaukset eivät ole elossa tänne kirjoittelemaan.

        Pera oli ensimmäistä kertaa Itämeren ylitykselle lähtiessään sanamukaisesti sitä mieltä, että rukkaskurssi rannalta lähtiessä on tarkempi kuin kompass teräsveneessä. Toiselle reunalle tullessaan pitikin kysellä, mikä maa, mikä valuutta. Tämä muuten tapahtui sen jälkeen, kun itse olin tehnyt saman matkan kompassin, lokin ja radiosuuntimalaitteen kanssa. Itse kyllä osuin varsin tarkkaan haluamaani paikkaan. Aikamoinen vellihousu silloinkin täytyi olla, ettei Gotlantia löytäisi. Vähemmilläkin välineillä osaa todellinen purjehtija perille, jos niitä välineitä osaa käyttää.

        Arvasin, että olet mestarinavigoija.
        Mutta huono muisti sinulla on Peran uimaressujen suhteen. Sillä sellaista uimareissua minkä kovin tarkasti kuvaat ei yksinkertaisesti ole koskaan tapahtunut.
        Enkä oikein usko, että olet koskaan purjehtinut muualla kuin Sipoonselällä. Et ainakaan ollut 80-luvulla Gdanskissa tai etelä-Itämerellä koska sinne asti ei purjehtineet kuin purjehtijat. Ja uskallan myös väittää tuntevani purjehtijoista valtaosan.
        Mutta sen uskon, että olet Kaivopuiston kompassintarkastuspaalun vakioasiakas ja eksymätaulukot on aina kuosissa. Tosin en muista sielläkään sinua nähneeni.
        Se kannattaa myös huomioida miten paljon Pertti näki vaivaa hyvien valokuvien ottamista varten. Tämä siis aikana ennen dronejen aikakautta.
        Tämä Merivuokon karkaaminen yksinään ilman Perttiä johtui juurikin siitä, että hän oli kuvaamassa Merivuokkoa blägässä.


      • ilman.adjektiiveja
        riski.repa kirjoitti:

        Jos ei ota elämässä koskaa mitään riskejä ei kyllä koekaan elämässään mitään. Riskejä voi ottaa. Tärkeintä on että ne tunnistaa ja niitä vastaan tekee suunnitelman.

        Noinhan ne Darwin Avardsin saaneetkin ovat ajatelleet.


      • ilman.adjektiiveja
        PekuV kirjoitti:

        Arvasin, että olet mestarinavigoija.
        Mutta huono muisti sinulla on Peran uimaressujen suhteen. Sillä sellaista uimareissua minkä kovin tarkasti kuvaat ei yksinkertaisesti ole koskaan tapahtunut.
        Enkä oikein usko, että olet koskaan purjehtinut muualla kuin Sipoonselällä. Et ainakaan ollut 80-luvulla Gdanskissa tai etelä-Itämerellä koska sinne asti ei purjehtineet kuin purjehtijat. Ja uskallan myös väittää tuntevani purjehtijoista valtaosan.
        Mutta sen uskon, että olet Kaivopuiston kompassintarkastuspaalun vakioasiakas ja eksymätaulukot on aina kuosissa. Tosin en muista sielläkään sinua nähneeni.
        Se kannattaa myös huomioida miten paljon Pertti näki vaivaa hyvien valokuvien ottamista varten. Tämä siis aikana ennen dronejen aikakautta.
        Tämä Merivuokon karkaaminen yksinään ilman Perttiä johtui juurikin siitä, että hän oli kuvaamassa Merivuokkoa blägässä.

        Eka kerta vielä junnuna Gotlannissa 60-luvulla. 70-luvulla Itämeren ylitykset ja Gotland Runtit navigaattoriksi nimettynä. Välimerikin ehti tulemaan tutuksi jo 70-luvulla. Gdansk sattui ohjelmaan vasta 90-luvulla. Kyllä kompassit oli silloin kompensoitu ja eksymätaulukot oli kunnossa, vaikkei siihen paaluja tietenkään tarvittu. Ne nyt oli perusjuttuja silloin, kun kompassi oli tärkein navigointiväline. Ja nehän sai kuntoon teräsveneessäkin jos osasi tai halusi. Noilla eväillä osasi hyvin arvioida Peran tekemisiä niiden tekemisten aikaan.


      • Darwin
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Noinhan ne Darwin Avardsin saaneetkin ovat ajatelleet.

        VÄÄRIN. Awardsin saaaneet eivät ymmärrä selvittää riskejä etukäteen eivätkä nihin ymmärrä varauta.


      • eri.miehiä
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Eka kerta vielä junnuna Gotlannissa 60-luvulla. 70-luvulla Itämeren ylitykset ja Gotland Runtit navigaattoriksi nimettynä. Välimerikin ehti tulemaan tutuksi jo 70-luvulla. Gdansk sattui ohjelmaan vasta 90-luvulla. Kyllä kompassit oli silloin kompensoitu ja eksymätaulukot oli kunnossa, vaikkei siihen paaluja tietenkään tarvittu. Ne nyt oli perusjuttuja silloin, kun kompassi oli tärkein navigointiväline. Ja nehän sai kuntoon teräsveneessäkin jos osasi tai halusi. Noilla eväillä osasi hyvin arvioida Peran tekemisiä niiden tekemisten aikaan.

        Junnuna Gotlannissa = pappa betalar -poikia
        "Fyi fan, näin kerran ruosteisen veneen."

        Pera = tee-se-itse-mies alusta loppuun
        "Jos väylää ei ole, teen sen."


      • ilman.adjektiiveja
        eri.miehiä kirjoitti:

        Junnuna Gotlannissa = pappa betalar -poikia
        "Fyi fan, näin kerran ruosteisen veneen."

        Pera = tee-se-itse-mies alusta loppuun
        "Jos väylää ei ole, teen sen."

        Olihan se junnuaika vielä myös pappa betalar-aikaa, luonnollisesti. Mutta silloinen vene ostettiin pahasti vuotavana ja sitä käytiin koulun jälkeen pumppaamassa. Seuraavana keväänä osallistuttiin korjauksiin siinä määrin kuin pystyttiin.

        Välimerelle taas mentiin veneellä, joka oli suurimmalta osalta omaa tekoa. Veneiden itse rakennushan ei siihen aikaan ollut edes harvinaista, Välimerelle lähtö kylläkin. Ei vaan millään vähättelyt osu, vaikka mitä keksisitte.


      • pysy.kotisohvalla
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Noinhan ne Darwin Avardsin saaneetkin ovat ajatelleet.

        VÄÄRIN! Darwin palkinnon saaneet eivät tee riskikartoistusta ja varaudu riskeihin jollain tasolla. Riskit realisoituu niille yllätyksenä. Kyllä riskejä voidaan ottaa, kunhan ne tiedostaa ja jollain tavalla niitä vähentää tai varautuu niihin. Ihan normaalia aktiivisen ihmisen elämää.


      • PekuV
        ilman.adjektiiveja kirjoitti:

        Olihan se junnuaika vielä myös pappa betalar-aikaa, luonnollisesti. Mutta silloinen vene ostettiin pahasti vuotavana ja sitä käytiin koulun jälkeen pumppaamassa. Seuraavana keväänä osallistuttiin korjauksiin siinä määrin kuin pystyttiin.

        Välimerelle taas mentiin veneellä, joka oli suurimmalta osalta omaa tekoa. Veneiden itse rakennushan ei siihen aikaan ollut edes harvinaista, Välimerelle lähtö kylläkin. Ei vaan millään vähättelyt osu, vaikka mitä keksisitte.

        Jos sinussa olisi miestä rahtuakaan miestä myöntäisit, että sepittelet erilaisia tarinoita. Hyvänä esimerkkinä käy sepittämäsi ja erittäin hyvin muistamasi Pertin uimareissu yksinpurjehduksella.
        Mutta, ei, ei sinusta siihen ole vaan jatkat palstalla fantasiahorinoitasi .

        Miten itse purjehtisit Antarktikselle tai Grönlantiin ja välttäisit jääkentät ja jäävuoret?
        Ai niin, et purjehtisi vaan täällä palstan lämmössä etusormi ojennettuna opetat ja arvostelet niitä jotka niin tekevät.
        So sad...


      • ilman.adjektiiveja
        PekuV kirjoitti:

        Jos sinussa olisi miestä rahtuakaan miestä myöntäisit, että sepittelet erilaisia tarinoita. Hyvänä esimerkkinä käy sepittämäsi ja erittäin hyvin muistamasi Pertin uimareissu yksinpurjehduksella.
        Mutta, ei, ei sinusta siihen ole vaan jatkat palstalla fantasiahorinoitasi .

        Miten itse purjehtisit Antarktikselle tai Grönlantiin ja välttäisit jääkentät ja jäävuoret?
        Ai niin, et purjehtisi vaan täällä palstan lämmössä etusormi ojennettuna opetat ja arvostelet niitä jotka niin tekevät.
        So sad...

        Voi hirvitys, aivan unohdin, että Pera oli jollasoudulla, eikä uimassa. Se ja sama, Merivuokko oli ainakin Peran oman kertomuksen mukaan todella lähellä karata häneltä ja oli itse sitä mieltä, ettei kuvaa olisi ikinä pitänyt ottaa. Voit tarkistaa Vene-lehden arkistosta tarinan.

        Aivan totta, en menisi Antarktiksen jäihin veneellä, jossa jäihin juuttuminen on odotettavissa oleva tapahtuma. Jäiden välissä teräs on pehmeää ja poispääsy vain ja ainoastaan hyvän onnen varassa. Pitäköön joku sankaritarinana, ehkä venäläisen ruletin pelaaminenkin olisi sitä, minä pidän sitä tyhmyytenä. Venäläisessä ruletissa tosin voittomahdollisuudet ovat aika hyvät.


    • Palle-Hermanni

      Eiköhän se ruostekasa jouda jo sulattamoon. Tarinat oli ja meni ja kaikki on jo unohtaneet ne. Nyt on uudet jutut.

    • Mmerivuokolle

      No, mitkä on nää uudet jutut, voitko kertoa, kun täällä ei niitä ole näkynyt, vai onko menneet ohi?

      Ainoa mitä tulee itselle mieleen on Ruffen jutut, mutta täällä niistä ei juurikaan ole ollut puhetta...

      Vai tarkoitatko tätä ruotsinlaiva sarjaa, se on uutta, mutta menee ihan ohi ymmärrykseni...

    • ariel371

      Jos Merivuokko on Rikulla pressujen alla, kuten viimeisten videoiden mukaan on, voi tilanne vielä muuttua. Kun elämäntilanne antaa myöten, voi projekti lähteä etenemään. Mieshän on kädentaitoinen ja Peran esimerkki antaa itseluottamusta.
      Perahan oli pursiseuran, Sindbad(?) jäsen. Se on erikoista kaverille joka vähät välitti muiden sanomisista. Pursiseurojen etiketteihin fakkiutuneet eivät yleensä irtiottoja tee.

      Väitän että suomalainen pursiseuratoiminta on pääsyy siihen ettei suomalaisveneitä juuri reissussa näe. 800 vuosimailin kommodorit ja muut "seuraosaajat" torppaavat kaukokaipuisen kipparin haaveita ja ihan vain siksi kun heidän omat reissunsa ovat rajoittuneet välille Kotka-Tallinna-Gotlanti-Tukholma-Turku.
      Eihän sitä venettä pysty edes katsastuttamaan seuran "asiantuntijoilla" reissussa! Härregud sentään.

      • Kun näitä juttuja kuuntelee, vaikuttaa siltä, että Hesassa koko juttu pyörii pursiseurojen ympärillä. Täällä Turussa on paljon veneitä, jotka eivät kuulu mihinkään seuraan ja on paljon piensatamia ja yksityisiä telakoita. Seurojen rooli on vähäinen, yleensä ne tarjoaa vain laituri- ja telakointipaikan. En itse edes tiedä, kuka oman seurani kommodori on enkä ole kesällä seuran kanssa missään tekemisissä.


      • Zzy
        Bossu kirjoitti:

        Kun näitä juttuja kuuntelee, vaikuttaa siltä, että Hesassa koko juttu pyörii pursiseurojen ympärillä. Täällä Turussa on paljon veneitä, jotka eivät kuulu mihinkään seuraan ja on paljon piensatamia ja yksityisiä telakoita. Seurojen rooli on vähäinen, yleensä ne tarjoaa vain laituri- ja telakointipaikan. En itse edes tiedä, kuka oman seurani kommodori on enkä ole kesällä seuran kanssa missään tekemisissä.

        Pk-seudulla kaavoituspolitiikka hankaloittaa yksityislaiturit. Samoin rantatonttien hintataso.
        Maamme vauraus on niin nuori, että vain harvojen ei tarvitse käydä töissä. Vielä harvempaa heistä kiinnostaa kaukopurjehdus.


      • ariel371
        Zzy kirjoitti:

        Pk-seudulla kaavoituspolitiikka hankaloittaa yksityislaiturit. Samoin rantatonttien hintataso.
        Maamme vauraus on niin nuori, että vain harvojen ei tarvitse käydä töissä. Vielä harvempaa heistä kiinnostaa kaukopurjehdus.

        Eestin vauraus on vielä nuorempaa ja silti eestiläisiä veneitä on reissussa enemmän kuin mitä kansan kokoon Suomeen verratessa voisi olettaa.
        Tunnen nelihenkisen perheen joka on monta vuotta seilannut 200-350 euron kuukausibudjetilla vanhalla Van De Stadt 36 -veneellä. Vene oli maksanut alta kymppitonnin. He ovat pirusti tyytyväisempiä elämäänsä kuin suomalaiset asumisen elämäntehtäväkseen ottaneet.
        Just niitä seuraperäisiä juttuja on mm. kymppitonnien varustelutarve. Pitää muka olla vesigenu, vedentekolaite, iso plotteri, satelliittipuhelin, lähettävä AIS jne. Ei tarvitse, ei ole tuolla perheelläkään.


      • kuulumattomille
        Bossu kirjoitti:

        Kun näitä juttuja kuuntelee, vaikuttaa siltä, että Hesassa koko juttu pyörii pursiseurojen ympärillä. Täällä Turussa on paljon veneitä, jotka eivät kuulu mihinkään seuraan ja on paljon piensatamia ja yksityisiä telakoita. Seurojen rooli on vähäinen, yleensä ne tarjoaa vain laituri- ja telakointipaikan. En itse edes tiedä, kuka oman seurani kommodori on enkä ole kesällä seuran kanssa missään tekemisissä.

        Pääkaupunkiseudun kaupungeista Helsingillä on 4000 venepaikkaa jotka vuokrataan suoraan veneilijöille jotka eivät kuulu veneseuroihin.


      • seurassaan

        Pera teki pursiseuran historiikin ja seuran rannassahan seisoo hänen tekemänsä mastonosturi.


    • tosikuinvesi

      >>> Eiköhän se ruostekasa jouda jo sulattamoon. Tarinat oli ja meni ja kaikki on jo unohtaneet ne. Nyt on uudet jutut.

      Samaa mieltä, koetetaan päästä jo tästä "legendasta" yli. Se on jo nähty,

      • naurettavimmat

        >>Samaa mieltä, koetetaan päästä jo tästä "legendasta" yli. Se on jo nähty, <<

        Pakko antaa tämän turhuuden turhalle kirjoittajalle onnittelut minimaalisimmasta asiapitoisuudesta, pelkäät ilmeisesti että paperi loppuu palstalta.


    • Museoitavaksivaan

      Tuli katsottua keskustelusta innostuneena juutubesta Peran reissuja, kirjoja olen joskus kyllä lukenut ja sama mielikuva palautui mieleen noista videoistakin. Suoraa ja totuudenmukaista ilmaisua alusta loppuun, ehkä videoklipeissä hieman leikattuna.
      Täytyy nostaa hattua, kaikilla osa-alueilla. Itsetehty vene, pitkät reissut, eikä turhia krumeluureja, sellaistahan pitkänmatkan purjehdus juuri on.
      Maailmaan mahtuu seurapiireissäkin kaikenlaisia ylä- ja alamäkiä, mutta ei niistä juurikaan yleisesti puhuta, tässä tarinassa puhutaan. Minusta juuri se tekee sen totuudenmukaiseksi ja uskottavaksi.
      Kyllä Merivuokko ansaitsisi Peran kanssa jonkunlaisen, lainausmerkeissä muistomerkin, vaikka ei koko alusta museoitasikkaan.
      Tai sitten alus kuntoon, ja raakaa ajoa, se olisi paras vaihtoehto.

    • eo-oo-totta

      >>> kipparinsa Schildtin ansioiden vuoksihan se on vitriinissä.

      Joku ääliöä vertaa Peraa Scildtiin henkilönä, HAH HAH HAH HAH HAH HAH HAAA.. voi tsissös.

      • Ei_verrattu

        Ei Peraa verrattu Schildtiin henkilönä, ääliö, eikä Aleksis Kiveäkään Batmaniin vaikka näistä Batman on tunnetumpi. Ovat niin monessa suhteessa erilaisia. Daphne on museoituna ravintola Göranissa. Kulttuuriantropologin purjehdukset ulottuivat vain Euroopan kanavia pitkin Välimerelle. Daphne tai Merivuokko eivät kumpikaan ole erityisiä veneinä, mutta Merivuokon museoiminen ravintolaan olisi sikäli helppoa että rupinen ulkomuoto olisi vain plussaa.


      • ei.oo.ei

        Kumpaanko sinä kommenttisi perusteella vertaudut?
        Toivottavasti kumpikaan yläkerran ulapoilla purjehtivista ei loukkaannu.


      • Ei_verrattu
        ei.oo.ei kirjoitti:

        Kumpaanko sinä kommenttisi perusteella vertaudut?
        Toivottavasti kumpikaan yläkerran ulapoilla purjehtivista ei loukkaannu.

        En kumpaankaan. Teillä on pakonomainen tarve vertautua.


      • ei.oo.ei
        Ei_verrattu kirjoitti:

        En kumpaankaan. Teillä on pakonomainen tarve vertautua.

        Kysymys oli tarkoitettu "ee-oo-totta" nikille, joka haluaa vertailla.
        Tuo puu ei aina ole selvin mahdollinen, kommentoin ee-oo-totta kijoittamaa.


    • Eiköhän_jo_ole

      "Kyllä Merivuokko ansaitsisi Peran kanssa jonkunlaisen, lainausmerkeissä muistomerkin, vaikka ei koko alusta museoitasikkaan."

      Eiköhän joka kallion askakuppilassa oteta Peralle, se on ihan riittävä muistomerkki ja ansaittu.

      Peralla ja Halmeen Tonilla oli varmaan yhteinen äänestäjäkunta :-)

    • ei-muistomerkille

      Vähän samaa mielt'ä että ei tuollaiseen muistomerkkejä tai muutakaan tarvita. Mies on seilannut kännissä öristen rumalla rautapaatyilla ympäri maailmaa ja tehnyt enemmän ja vielä typeryyksiä. Miksi siitä tarvitasiasi muistomerkkiä laiottaa?

      Tämä on taas tätä Dunkker uskovien yhteinen harha.

      Jos nyt vertaa Dunkeria yllä mainittuun Schldtiin, on ero suuri
      - arvostuksesta
      - merimiehisyydestä / merenkulkutaidoista
      - herrasmiesmäisyydessä
      - elämänhallinnassa
      - asema ja arvostus yhteiskunnassa myös muiden kuin purjehtijoiden kesken
      - kirjojen myyntilukumäärissä

      jne jne

      Asioita siis on jotka erottaa miehet jotka tarvitsevat muistomerkin ja miehet jotka tekevät asioita ymmärtämättömyyttään ja kännissä sohlaavat ja sasattavat vaaraan itysensä sekä muut.

      • PekuV

        Görän Schildt oli suomenruotsalaisen kulttuurisuvun vesa, koulutukseltaan filosofian tohtori. Hän seurusteli monien sen aikaisen suomalaisen ja ruotsalaisen yhteiskunnan merkittävien kulttuuri ja taide-elämän vaikuttajien kanssa. Görän Schildt purjehti kanavia pitkin Välimerelle aikana jolloin retkipurjehdusta ei tunnettu niin kuin me sen nyt tunnemme.

        Pertti oli taas yksinhuoltajaäidin poika Kalliosta joka kävi ammattikoulun, meni naimisiin 15 vuotiaana kävi ammattikoulun hitsarilinjan, rakensi talon, teki neljä tai viisi Merivuokkona tunnettua teräsvenettä, purjehti Karibialle ja kävi Grönlannissa, purjehti maailman ympäri ja kävi Antarktikselta ja purjehti Amazonille. Lisäksi hän purjehti mm. Ison-Britannian ympäri ja teki paljon purjehduksia eri vuodenaikoina Itämerellä.

        Pertin ansioita on varmasti se, että retkipurjehdus ja teräsveneet tunnetaan sellaisena kuin me se nyt tunnetaan. Pertti kirjoitti myös Venelehteen ja kirjoitti viisi kirjaa joita selaamalla voi vakuuttua myös siitä, hön oli erinomainen valokuvaaja ja näki loputtomasti vaivaa hyvien valokuvien ottamista varten. Pertti oli myös humanisti josta ei ei persua saisi kaivamallakaan.

        Molemmat miehet sekä Schildt että Duncker olivat mainiota miehiä ja kovia purjehtijoita. Kumpikin omana aikanaan ja omalla tavallaan.


      • SuutarinLesti

        Taidat olla aikamoinen hienohelma? Ei saavutuksia ja ihmistä mitata hienoilla oppiarvoilla, sivistyneellä puheella ja sillä juoko viinansa kaiverretusta snapsilasista vai punaisesta muovimukista. Sinulle taitaa olla tärkeää ihmisen oikea tausta, köyhä työläinen ei voi olla hyvä ihminen eikä saavutuksia voi arvostaa?


      • PekuV
        SuutarinLesti kirjoitti:

        Taidat olla aikamoinen hienohelma? Ei saavutuksia ja ihmistä mitata hienoilla oppiarvoilla, sivistyneellä puheella ja sillä juoko viinansa kaiverretusta snapsilasista vai punaisesta muovimukista. Sinulle taitaa olla tärkeää ihmisen oikea tausta, köyhä työläinen ei voi olla hyvä ihminen eikä saavutuksia voi arvostaa?

        Nyt kyllä ymmärsit täysin väärin. Tarkoitukseni oli korostaa, että huolimatta taustastaan Pertistä tuli ehkä Suomen kuuluisin matkapurjehtija jonka tekoja arvostan todella korkealle.


      • SuutarinLesti
        PekuV kirjoitti:

        Nyt kyllä ymmärsit täysin väärin. Tarkoitukseni oli korostaa, että huolimatta taustastaan Pertistä tuli ehkä Suomen kuuluisin matkapurjehtija jonka tekoja arvostan todella korkealle.

        Vastaukseni oli siis tuolle edelliselle kirjoittajalle, ei sinulle. Olen samaa mieltä mitä sinä kirjoitit, paitsi tuosta turhasta persu-kommentista. Kaikki persut eivät ole todellakaan ole mitään teuvohakkaraisia tai tonihalmeita.


      • Heräätodellisuuteen
        SuutarinLesti kirjoitti:

        Taidat olla aikamoinen hienohelma? Ei saavutuksia ja ihmistä mitata hienoilla oppiarvoilla, sivistyneellä puheella ja sillä juoko viinansa kaiverretusta snapsilasista vai punaisesta muovimukista. Sinulle taitaa olla tärkeää ihmisen oikea tausta, köyhä työläinen ei voi olla hyvä ihminen eikä saavutuksia voi arvostaa?

        Olet väärässä, valitettavasti. Hienohelmaa tai ei niin ihmisiä nyt vaan mitatataan "epäoikeudenmukaisesti". Et ole tainut nähdä esim. työelämän nurjan puolen? Paskinkin tyyppi voidaan ylentää ja palkita jos tietyt edellytykset tai perseennuolenta toimii.

        Oikeudenmukaisuus ei tule ihmiskunnassa toteutumaan ikinä.


      • Ex_hitsari
        PekuV kirjoitti:

        Görän Schildt oli suomenruotsalaisen kulttuurisuvun vesa, koulutukseltaan filosofian tohtori. Hän seurusteli monien sen aikaisen suomalaisen ja ruotsalaisen yhteiskunnan merkittävien kulttuuri ja taide-elämän vaikuttajien kanssa. Görän Schildt purjehti kanavia pitkin Välimerelle aikana jolloin retkipurjehdusta ei tunnettu niin kuin me sen nyt tunnemme.

        Pertti oli taas yksinhuoltajaäidin poika Kalliosta joka kävi ammattikoulun, meni naimisiin 15 vuotiaana kävi ammattikoulun hitsarilinjan, rakensi talon, teki neljä tai viisi Merivuokkona tunnettua teräsvenettä, purjehti Karibialle ja kävi Grönlannissa, purjehti maailman ympäri ja kävi Antarktikselta ja purjehti Amazonille. Lisäksi hän purjehti mm. Ison-Britannian ympäri ja teki paljon purjehduksia eri vuodenaikoina Itämerellä.

        Pertin ansioita on varmasti se, että retkipurjehdus ja teräsveneet tunnetaan sellaisena kuin me se nyt tunnetaan. Pertti kirjoitti myös Venelehteen ja kirjoitti viisi kirjaa joita selaamalla voi vakuuttua myös siitä, hön oli erinomainen valokuvaaja ja näki loputtomasti vaivaa hyvien valokuvien ottamista varten. Pertti oli myös humanisti josta ei ei persua saisi kaivamallakaan.

        Molemmat miehet sekä Schildt että Duncker olivat mainiota miehiä ja kovia purjehtijoita. Kumpikin omana aikanaan ja omalla tavallaan.

        Mikäs vika Persuissa? Kenties ennakkoluuloja kuten jollain Perasta?

        Itsekin purjehtivana Persuna olen ihan tavallinen perheellinen mies, insinööri sekä yrittäjä.


      • en.oo.persu
        Ex_hitsari kirjoitti:

        Mikäs vika Persuissa? Kenties ennakkoluuloja kuten jollain Perasta?

        Itsekin purjehtivana Persuna olen ihan tavallinen perheellinen mies, insinööri sekä yrittäjä.

        Persujen maailmankuva nyt on vinksahtanut, se vika niissä on. Yhden purjehtivan persun tunnen ja vaikka se muuten on lähes ok tyyppi, sen mielipiteet ovat aika iljettäviä.

        En kuitenkaan itse ensimmäisenä lainkaan ajatellut mitään puoluepoliittista suuntausta lukiessani arvelun siitä äänestäjäkunnasta. Minulle tuli mieleen herravihainen ihmistyyppi ja jätkämäisyyden ihannointi. Niin ajatellen olen kutakuinkin "Eiköhän_jo_ole" kanssa samoilla linjoilla, tulevathan nuo ilmiöt hyvin esiin tässäkin keskustelussa.


      • Sulkeminen_pois
        en.oo.persu kirjoitti:

        Persujen maailmankuva nyt on vinksahtanut, se vika niissä on. Yhden purjehtivan persun tunnen ja vaikka se muuten on lähes ok tyyppi, sen mielipiteet ovat aika iljettäviä.

        En kuitenkaan itse ensimmäisenä lainkaan ajatellut mitään puoluepoliittista suuntausta lukiessani arvelun siitä äänestäjäkunnasta. Minulle tuli mieleen herravihainen ihmistyyppi ja jätkämäisyyden ihannointi. Niin ajatellen olen kutakuinkin "Eiköhän_jo_ole" kanssa samoilla linjoilla, tulevathan nuo ilmiöt hyvin esiin tässäkin keskustelussa.

        Persujen ei kyllä pitäisi millään muotoa liittyä tähän keskusteluaiheeseen. Perasta lienee mahdotonta sinun mielestäsi kirjoittaa positiivisesti syyllistymättä jätkämäisyyden ihannointiin. Tuollaisessa suhtautumisessahan ei ole mitään järkeä.


      • en.oo.persu
        Sulkeminen_pois kirjoitti:

        Persujen ei kyllä pitäisi millään muotoa liittyä tähän keskusteluaiheeseen. Perasta lienee mahdotonta sinun mielestäsi kirjoittaa positiivisesti syyllistymättä jätkämäisyyden ihannointiin. Tuollaisessa suhtautumisessahan ei ole mitään järkeä.

        Ei se mahdotonta ole. Hänestä vain ei varsinkaan tällä palstalla kukaan kirjoita ilman sitä ihannointia. Kyse ei siis niinkään ole Perasta, vaan niistä, jotka hänestä kirjoittavat. Siksi tällaisessa suhtautumisessa ei ole mitään järjetöntä.


      • vaikeaa
        en.oo.persu kirjoitti:

        Ei se mahdotonta ole. Hänestä vain ei varsinkaan tällä palstalla kukaan kirjoita ilman sitä ihannointia. Kyse ei siis niinkään ole Perasta, vaan niistä, jotka hänestä kirjoittavat. Siksi tällaisessa suhtautumisessa ei ole mitään järjetöntä.

        Mielestäsi kyse ei ole Perasta kun kirjoitetaan Perasta ja kyse on mielestäsi kirjoittajista jotka kirjoittavat juurikin Perasta?
        Kerro kuinka Perua voi kehua siten että sinulle se ei ole hänen ihannointiaan?


      • Ex_hitsari
        en.oo.persu kirjoitti:

        Persujen maailmankuva nyt on vinksahtanut, se vika niissä on. Yhden purjehtivan persun tunnen ja vaikka se muuten on lähes ok tyyppi, sen mielipiteet ovat aika iljettäviä.

        En kuitenkaan itse ensimmäisenä lainkaan ajatellut mitään puoluepoliittista suuntausta lukiessani arvelun siitä äänestäjäkunnasta. Minulle tuli mieleen herravihainen ihmistyyppi ja jätkämäisyyden ihannointi. Niin ajatellen olen kutakuinkin "Eiköhän_jo_ole" kanssa samoilla linjoilla, tulevathan nuo ilmiöt hyvin esiin tässäkin keskustelussa.

        Eli taisin olla suhteesi oikeassa? Ennakkoluuloja. No saat anteeksi:) Kuten niin monet muutkin, olet ehkä tyytynyt muodostamaan mielipiteesi pääasiassa median perussuomalaisista maalaaman julkikuvan perusteella.

        Kannattaa tutustua itse puolueen sanomaan ja jäsenistöön.


      • en.oo.persu
        vaikeaa kirjoitti:

        Mielestäsi kyse ei ole Perasta kun kirjoitetaan Perasta ja kyse on mielestäsi kirjoittajista jotka kirjoittavat juurikin Perasta?
        Kerro kuinka Perua voi kehua siten että sinulle se ei ole hänen ihannointiaan?

        Pera kun ei enää ole itse ole kirjoittelemassa, kirjoittavat hänestä muut. Ja jos kirjoitetaan Perasta, on kyse Perasta, mutta tyylin ja lähestymistavan valitsee kirjoittaja. Ilmeisesti kuitenkin olet itse sitä mieltä, että Peran jätkämäisyys on juuri se ihannoitava ominaisuus. Muuten sinun ei tarvitsisi kysyä, miten häntä kehua. Yritä nyt ymmärtää, että on eri asia ihannoida Peraa kuin ihannoida jotain hänen tietystä ominaisuudesta saatua mielikuvaa.


      • tekopera
        en.oo.persu kirjoitti:

        Pera kun ei enää ole itse ole kirjoittelemassa, kirjoittavat hänestä muut. Ja jos kirjoitetaan Perasta, on kyse Perasta, mutta tyylin ja lähestymistavan valitsee kirjoittaja. Ilmeisesti kuitenkin olet itse sitä mieltä, että Peran jätkämäisyys on juuri se ihannoitava ominaisuus. Muuten sinun ei tarvitsisi kysyä, miten häntä kehua. Yritä nyt ymmärtää, että on eri asia ihannoida Peraa kuin ihannoida jotain hänen tietystä ominaisuudesta saatua mielikuvaa.

        Toivoisit muunneltua historiaa ja mieleisesi Peran, mutta sinulle valitettavasti hän dokumentoi niin huomattavan paljon niitä tekemisiään. Kahden kerroksen Merivuokko-teemaravintolassa kuten edellä ehdotettiin voisi kuitenkin olla sinulle yläkerrassa teemana sellainen Pera jonka kunnon veneilijä haluavaa nähdä.


      • en.oo.persu
        Ex_hitsari kirjoitti:

        Eli taisin olla suhteesi oikeassa? Ennakkoluuloja. No saat anteeksi:) Kuten niin monet muutkin, olet ehkä tyytynyt muodostamaan mielipiteesi pääasiassa median perussuomalaisista maalaaman julkikuvan perusteella.

        Kannattaa tutustua itse puolueen sanomaan ja jäsenistöön.

        Olen tutustunut molempiin ja juuri siksi en ole persu, enkä sellaiseksi tule.


    • sepoilmari

      Pertti Dunkkeri oli omassa gastissaan kova äijä. Hyvä tarinankertoja. Kirjailija ja esiintyjä. Ei kannata verrata muihin. Ei ole poissa muilta.

      • ei_mun_sankari

        Olihan se kova jätkä. Ja tarinankertoja, ei mikään kirjailija, ne ovat eri asioita. Esiintyjäkin Pera oli ja verraton seuraveikko tuopin ääressä. Siinä ne.


      • eiolepoissamuilta

        "Pertti Dunkkeri oli omassa gastissaan kova äijä. Hyvä tarinankertoja. Kirjailija ja esiintyjä. Ei kannata verrata muihin. Ei ole poissa muilta."

        Totta, ei ole poissa muilta. ONNEKSI!


    • Palle-Hermanni

      Toivottavasti tämän romukasan elvyttämiseen ei käytetä yhteiskunnan varoja

      • ProPerajaRiku

        Olen samaa mieltä. Peruatkoot vaikka Pro Pera ja Riku rautaveneyhdistyksen, mutta tuollaiseen ei pidä yhteiskunnan varoja tuhlata. Sitä ei olisi hyväksynyt Perakaan ( tai ehkä narsisitina olisi kuitenkin).


      • Romuarvo

        Rikulla olisi mahdollisuus ansaita Merivuokolla jonkun kokeneen ravintolayrittäjän kanssa.


      • arvo-on-tonni

        Miten? MV:n arvo on romuarvo ja se on noin 120 eur / tonni (polttoleikattavaa sekarautaa) ja jos rautarungiolle laskee oainoa noin 7000-8000 kiloa, se tekee alle tonnin.

        Se on se arvo!


      • Se_kerrottiin_jo

    • LRC

      Pertti oli aikaansa edellä, kun kuvasi, videoi., kirjoitti, ikään, kuin nykyää kaikki somettajat, silloin vain asioilla oli eri nimet.

      Harvat aikalaiset jakoivat elämäänsä, niin avoimesti ja rehellisen karusti, kuin Dunker matkaansa Merivuokolla. Se oli oman aikaansa edellä olevaa realityä, bloki, vlokia ja lärvikirjaa yms. Kaikkea paskaa sometusta.

      Muistan kuivankälkkeän purjehtija isäni paheksuvan Pertin juttuja, minusta ne olivat taas mielenkiintoisia elämää täynnä olevia seikkailuja, osa veneily innostuksestani kuuluu ilman muuta Pertille, vaihdoin vain moottorilla liikkuvaan, sillä sain mitan täyteen purjehtijoista jotka olivat "parempaa kastia" mielestään, ilman mitään perusteita.

      • pohojanmaan-kolli

        Kyllähän videoita tehtiin ja oteltiin jo tuolloin, ei se niin kummallista ollut. Mutta se oli kummallista että sen teki metallimies. Sinällään kovin ihmeellistä että sen ajan "rautakoura" näki kovasti vaivaa olla ajan hermolla ja vlokata.

        Yksi monenmonista hauskuuksista oli se, kun Pera taisi olla kadosissa ja Vene-lehden dedline alkoi painaa, niin Kiti W. toimituksesta koetti saada Peraa kiinni nettisivujen vieraskirjan kautta sinne kirjoittamalla, että "Nyt on jo aineistolla kiire...". No, kiiruunsa kaikilla :-)

        Kyllä se Peran kirjoitustapa oli suurin osa koko tuotannon mielenkiintoisuudesta, en tiedä olisiko sitä jaksanut kuutta vuotta ja rapiat lukea ilman Peralle ominaista lennokkuutta ja "raakaa ja rehellista" tekstiä, oli se sitten hänelle eduksi tai ei.

        Minulle hän on ainakin antanut "luvan" ajatella että mitä vaan voi seilaten tehdä, jos vaan on valmis maksamaan siitä mahdollisesti koituneen lystin. Peralle se oli ainakin avioliitto Vuokon kanssa, tavalla taikka toisella. Tosin, eihän sitä tiedä miten ja mihin latu olisi maissa johdattanut - mutta kuitenkin - nämäkin on tiedostettava kun tuollaista plääniä tekee. Peralle matkan keskeyttäminen samaan aikaan Vuokon kanssa ei ollut vaihtoehto, koska kun oli sanottu että se on 6 vuotta, niin sitten se on 6 vuotta!

        Sellaanen hää oli, kaappipohjalainen ... :-)


    • Havainto

      Tänään oli Merivuokko rekan kyydissä matkalla jonnekkin Sipoon kohdalla , aika raadolta näytti.

      • Zyrde

        Minä näin Merivuokon tänään Pansiossa. Rekka peruutteli sitä halliin siihen Håkansin viereen.


      • 668194

        Varmaan sulattamoa kohti on menossa


      • asclkasjdöoui
        668194 kirjoitti:

        Varmaan sulattamoa kohti on menossa

        Eipä ole siellä suunnalla sulattamoa eikä romukeräystä.


      • PeranHaamu

        Onko Merivuokolle oikeasti tapahtumassa jotain, vai onko kyseessä palstalla piileskelevien pienten ihmisten säälittävä kuolleen miehen kiusaaminen?


      • moneenpaikkaanehti
        Zyrde kirjoitti:

        Minä näin Merivuokon tänään Pansiossa. Rekka peruutteli sitä halliin siihen Håkansin viereen.

        Näin Merivuokon tänään vähän siellä ja täällä...


    • Pistäkää_paremmaksi
    • Anonyymi

      Ne on ne lönttäpöksyt jotka sohviltaan huutelee keppana-päissään!
      Kateus, tuo suomalaisten voimavara..

    • merivuokkooo

      En koskaan tavannut Merivuokon kipparia mutta rakastan hänen kirjojaan. Luin niitä kuin piru raamattua kun tiesin purjehtivamme samoille alueille. Minusta hänellä oli sana hallussaan ja oli hyvin verbaali. Teki myös käden työnä veneensä ja toteutti unelmansa josta useat vain jossittelevat.
      Alexi hurja Hytösen tapasin Australiassa ja kuulin hänen versionsa herrojen mittelöistä. Alexikin oli doer ja erittäin auttavainen kun purjehdimme hänen kotisatamaansa. Rauha näiden originaalien herrojen muistolle ja LOVE:

      • Anonyymi

        A. Hytönen purjehti maailmaa betoniveneellä.


      • Anonyymi

        Puhu pukille, hurja Hytöstä tuskin koskaan tapasit. Oletko käynyt edes Konginkankaalla.


    • Anonyymi

      Mitenkäs se nyt tänä päivänä on : Tietääkö joku Merivuokon olemassaolosta ja jos se yleensä on olemassa,missäköhän päin ?

      • Anonyymi

        Pulut kertoi: Sipoon Nevas. Osa 2 alkanut.


    • Anonyymi

      Tulipa katsottua Dunckerin 10-osainen videopäiväkirja YouTubesta. Hyvää pätkää. Täytyy kyllä nostaa hattua kaverille. Ne on eri miehet jotka oikeasti tekee asioita, sitten on niitä jotka vain suunnittelevat, murehtivat, jänistävät ja arvostelevat. Vahva vene kun on kaikki nuo matkat kestänyt. Tässäkin tarinassa näkee että tärkeintä on vain lähteä liikkeelle. Ongelmat hoidetaan sitten sitä mukaa kun niitä ilmenee, kaikkeen ei voi varautua.

    • Anonyymi

      Merivuokossa pärjäsivät sellaiset, jotka olisivat pärjänneet savottakämpässä Luiron latvoilla. Nykyisin on eri standardit ihmisten kohtelussa. Ja nykyveneet on varmasti vahvempia.

      • Anonyymi

        Savottakämpillä pärjäsivät sosiaaliset tyypit, Merivuokossa pärjäsi jokseenkin toisentyyppinen ihminen ja melko pitkien reissujen ajan pärjäsikin.
        Lujuudeltaan myös Merivuokon ammati- ihmisen tekemä terästyö oli jotain muuta kuin muovilillukoiden lujuus...Nääs pelkästään ne matkat olkoot todiste siitä...


    • Anonyymi

      Onkohan kenelläkään tietoa mikä on Merivuokon tilanne tällä hetkellä?

      • Anonyymi

        Ei ole minkäänlaista tietoa. Kiintoisaa kyllä olisi. Youtubesta katsoin videoita, ja onhan ne edelleen aika kovaa kamaa.

        Olisi mukavaa jos Merivuokko jostain vielä ilmestyisi.


    • Anonyymi

      Mahtaakohan koko kiulua enää olla missään? Taisi upoksissa käynti olla viimeinen voitelu?

      • Anonyymi

        Kuulin että ois menny romuraudaksi, ei oikeen ollu enää mitään tehtävissä. Se oli sitten siinä, tuo ikuinen rauta.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin että ois menny romuraudaksi, ei oikeen ollu enää mitään tehtävissä. Se oli sitten siinä, tuo ikuinen rauta.....

        Joo. Tuommoinen projekti vaatii aika laaja-alaista osaamista. Täytyy olla jonkun verran metallimies, sähköistäkin pitää jotain tajuta ja moottoreista , kytkimistä ja vähän muustakin on hyvä jotain ymmärtää. Rahaakin pitää olla. Aikaa ja mielenkiintoa täytyy olla sitten vieläkin enemmän.

        Käytännössä kotipihalla tuollainen projekti on oltava, että voi helposti aina tehdä kun on aikaa. Tällöin sähköäkin on hyvin saatavissa sekä saa olla rauhassa niin ettei vandaalit tuhoa.

        Ei mikään helppo juttu, joten ei ihme jos jää tekemättä.


    • Anonyymi

      Mutta yksikin noista asioista riittää jos se on raha. Toisaalta, kukapa alkaisi näprätäkään vanhaksi menneen vehkeen kanssa jos sitä yhtä on riittävästi...

    • Anonyymi

      Vene lehden arkistoista katsoin netillä, että vuodelta 2005 oli Pertti tehnyt jutun lehteen jossa totesi että purjehdukset purjehdittu ja että ei ala enää korjata Merivuokkoa. Siinä jutussa kertoi käyntiongelmista, ja paikallisti viaksi että punkan nurkkaan oli vuotanut ruostereiästä sadevettä joka oli menny punkan alla sijainneeseen niinikään ruostuneeseen tankkiin. Eli vettä tankissa kunnolla. Ilmeisesti ne 2005 vuoden purjehdukset todella jäi viimeisiksi? Muutamia vuosia aiemmin oli vielä kunnostettu vuoden 2001 Amazonin reissuun. Ja juniorin ensimmäinen homma oli videossa hitsata uusi tankki.

      Nyt on romuraudan hinta todella korkealla. Kuulin että yli 40 centtiä per kilo oli maksettu vanhoista kattopelleistä romiksella. Joku veneen teräsrunko on arvokkaampi. Jos 10 000 kiloa painaa, niin se on poijjaat joku 5000 euroa romurautana taskuun. Maksaisiko joku enemmän aihiosta joka hiekkapuhalluksen jälkeen pitäisi varmasti korjata, vaihtaa uusia levyjä kylkiin jne? Uskoisin että historiastaan huolimatta ei juuri enempää projektina maksettaisi. Moottorikin tuskin kovin hyvä, koko vene myös oli jonkun aikaa upoksissa.

      Joku joka jaksaa, niin voisi antaa juttuvinkin jollekin sekulaarimedialle, joka tekisi jutun Dunckerista vähä kerraten minä oli miehiään, ja siltä kulmalta että "mitä kuuluu Merivuokolle?"

      Mä en jaksa uskoa että romuraudaksi mennyt, luulisin että olisi ensin yritetty nettiveneessä myydä jollekin Duncker fanille aihioksi

      Oma veikkaus, Merivuokko on jossain kentällä, pressukapellit riekaleina ja siirron jälkeen venettä ei juurikaan ole korjailtu.

      • Anonyymi

        Kyllä tuollaiseen hankkeeseen täytyy olla jokin side tai yhteys. Ei siihen kukaan ihan sivullinen ehkä kovin äkkiä ala. Riku Dunckerilla sellainen on mahdollisesti voinut olla. Mutta kuten todettu niin muitakin edellytyksiä on aika paljon myös oltava.

        Youtubessahan on video jossa RD väsää katosta paatin päälle. Jossain oli juttua että paikka oli jossain Sipoossa. Ei vaikuttanut että hän olisi asunut siellä itse.
        Ensinhän tuo varmaan pitäisi hiekkapuhaltaa ja korjata runko ja jos on kiinteä pa-tankki niin se varmaan uusia. Ehkä rosterista. Ei tähänkään asti ihan pikku homma, eikä ihan ilmainenkaan.


      • Anonyymi

        Onpas todella paha vika, ihan vettä tankissa, ei tuota kyllä kohtuudella enää entistetä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Uskoisin vahvasti että tuon taustan omaava vene saisi tavanomaista Bavariaa ym. hellemmän kohtelun missä tahansa Seurassa, ainakin Runkokatsastuksen osalta.
      Jollekin omassa Seurassaan tosissaan keulille pyrkivälle Merivuokon osto saattaisi tarjota oikotien aina Kommodoriksi saakka.

    • Anonyymi

      Sain tutustua Rikuun ja Perttiin venemessuilla , olimme Hgin Liikuntaviraston stadillä Merivuokon naapurissa messarissa.
      Pertti, Äärettömän mielenkiintoinen ja mukava ihminen . Mielenkiintoisia matkoja merillä.
      Todella surullista että hän poistui tuonpuoleiseen noin nuorena.
      Täällä keskusteluissa ei voi taas kuin ihmetellä kuinka lyhyessä ajassa keskustelu muuttuu , oli aihe mikä tahansa, politiikkaan ja mollaislinjalle.
      Kuinka moni teistä on rakentanut itse veneen ?
      Kysynpähähän vain. Tylsät ostaa veneen .
      Kiitollisena sain Merivuokkokirjan messuilla omistuskirjoituksella, taidankin lukea sen uudelleen.
      R.I.P. Pertti

    • Anonyymi

      Kyllä se merenpolvien välillä jossain oli.

      • Anonyymi

        Mitä mahdat tarkoittaa?


    • Anonyymi

      Duncker oli kova ukko. Rakensi itse veneen ja kiersi maapallon. Nämä hänen arvostelijansa sen sijaan voisivat pukea hameen päälle. Tuskin ovat merta nähneetkään.

      • Anonyymi

        Nähty on ja päätetty jättää purjehtimatta.

        Dunkkukin opasti niillä konkreettisillla tapahtumilla meitä tietämättömiä, jotka pelkuruuttamme ovat nämä kokemukset väliin jättäneet .


    • Anonyymi

      Missäköhän paatti mahtaa nykyään olla?

    • Anonyymi

      Östersundomin kentältä vene löytyy, jollei ole myyty romuraudaksi. Pitääkin ajella tsekkaamaan, että löytyykö se sieltä.

    • Anonyymi

      Kävitkö katsomassa? Mikä oli tilanne?

    • Anonyymi

      Niin, mikä mahtaa olla paatin tilanne?

      • Anonyymi

        Mikäköhän nyt on tilanne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäköhän nyt on tilanne?

        Entä nyt?


    • Anonyymi

      Nosto

      • Anonyymi

        Onko nosteltu?


      • Anonyymi

        Oho! Oho, onko nyt ?


    • Anonyymi

      Tulipa nähtyä paatti ja Duncker omin silmin, olivat Kyrönsalmen rautatiesillan odotuslaiturissa, olisiko ollut 90-luvun loppupuolta. Harmi kun en omistanut tuolloin kameraa, tai sitten omistin mutta ei ollut mukana. Paikallisessa lehdessä oli juttua Dunckerista, sanoi oopperajuhlia kiekukarnevaaleiksi jos en väärin muista.

      • Anonyymi

        Kyllä Dunkku kuunteli studiossaan eli sitloorassa kiekujakin, punkkulasin seurassa keskellä valtameriä. Kaljaa se ei silloin ottanut, kaljan kanssa sopi Merenque tai muu vastaava.


    • Anonyymi

      Mitäs jos on jo vedessä ? Riku painaa pitkääpäivää ja laiturissa rakentuu sisustus sekä sähöt. Heinäkuulla köydet irtoaa ja painetaan englannin kanaaliin nonstoppina ja jouluksi Karibialle Canarian kautta.

      • Anonyymi

        Luulen että näin homma menee.


    • Anonyymi

      Tommonen 4 millinen pelti alkaa 40 vuoden jälkeen olla niin syöpynyttä ettei siinä oo mitään hitsattavaa. Niinku putinin tankkerit.
      Hiekkapuhaltaa ni pitsiä jää jäljelle. Jos on suolavedessä pidetty.
      Puhalluksessa aina lähtee osa peltiäki. Niin vaikka mitä epoksia pohjaan vetelee, niin ohueksi käy.

      • Anonyymi
        UUSI

        Epoksi pohjassa ulkopinnoissa voi vähän korroosiota estääkin mutta laivoissa ja miksei teräsveneissäkin ongelmapuoli on se sisäpuoli. Maalipintojen uusiminen selkeille avoimille ulkopinnoille ei ole ongelma mutta rungossa sisäpuolella on sata ja tuhat koloa joihin ei skrapa yllä ja ne kun alkavat ruostua vaikka suoraa kontaktia meriveteen ei olisikaan niin se sisäpuolinen ruoste on sitä mikä peltiä syö.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4766
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      201
      2581
    3. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1687
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1615
    5. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1409
    6. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      25
      1342
    7. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1227
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      147
      1101
    9. Toivoisin etten jännittäisi

      niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      962
    10. Junan kylkeen autolla

      Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä
      Pyhäjärvi
      74
      932
    Aihe