Anoppi sekosi lopullisesti

yöperhonen87545

olen ollut mieheni kanssa yli 8 vuotta ja olemme juuri muuttaneet yhteiseen asuntoon. mieheni on liikuntarajoitteinen ja anoppi hoitoalalla ja paljon auttelee miestäni ja on elämässä mukana. tuli takaajaksikin että saatiin laina tähän asuntoon.
anoppi on ollut tähän asti välillä ihan ok, jopa mukava ja ystävällinen minulle, ja jos on joskus sanonut pahasti niin on pyytänyt anteeksi ja tähän asti olen antanutkin anteeksi. en ole kovinkaan sanavalmis ja yleensä olen vaan hiljaa kun anoppi haukkuu ja syyllistää. hän tekee aina niin että puhuu minuun liittyviä asioita miehelleni, kun olen vaikka viereisessä huoneessa. hän siis tietää että minä varmasti kuulen, mutta suoraan minulle ei voi sanoa.

nyt muutama päivä sitten lähdin hakemaan erästä mieheni asiakirjaa - en kuitenkaan saanut sitä koska valtuutus ei ollut riittävä. toisinsanoen kukaan ei tilanteessa tehnyt väärin, vaan sääntöjä noudatettiin. no anoppi hermostui kuitenkin tästä niin että lähti samantien mieheni kanssa hakemaan tätä asiakirjaa, samalla syyttäen minua ja huutaen, että en saa mitään aikaiseksi, olen nössö joka ei pysty hoitamaan asioita. sitten sieltä tuli jopa huoraksi haukkumista. ensimmäistä kertaa yli 8 vuoteen huusin takaisin: nyt saa riittää, oon kyllästyny kuuntelemaan syyttelyä ja haukkumista, en jaksa enää! en kuitenkaan haukkunut anoppia. seuraavana päivänä anoppi lällätti minulle kuin pikkulapsi, että "ollaanpas sitä nyt niin loukkaantuneita" ja huusi täysiä ettei tarkottanu sanomaansa. saman hengenvetoon kuitenkin huusi mulle "haista paska" ja sitä hoki monta kertaa! ihan uskomatonta! nyt ei ole
muutamaan päivään puhunut mulle sanaakaan. miehelle puhuu kuitenkin selän takana tyyliin "eikös TUO vois jäädä tänään kotiin siivoamaan" Aaaargh en kestä!!

19

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätiliini

      Eikö miehesi puolusta sinua?Siihen pitää tulla muutos ethän sinäkään sietäisi jos vanhempasi haukkuisi miestäsi.Hyvä että puolustit itseäsi ei sitä haukkumista tarvi kuunnella ja haistattelua.pitäkää nyt vähän taukoa anopin tapaamisessa,käytös on ollu hältä törkeää.Mieti myös paljonko olet valmis sietämään,sullakin on elämä.

    • ettäniin

      Anoppisi takasi teille lainan, että saitte asunnon ostetuksi!

      Pidä sinä siis suus supussa. Oli ne syyttelyjä tai haukkumisia, miten vaan, mutta se, että sait asunnon itsellesi, oli anopistasi kiinni. Nykyään takausten saaminen on helvetin vaikeata, ei siihen kuka tahansa ryhdy.

      Sinun selviytymiskeinosi on siinä, että pidät etäisyyttä anoppiisi. Mutta haukkumaan et ala, oli miten oli, et ole siinä asemassa.

      • oppeliini1

        Juuri noin! sulje korvasi anopin ilkeyksiltä. vain älä anna pahojen sanojen rekisteröityä ajatuksiisi. toisesta korvasta sisään, toisesta ulos!

        Tai ainahan voit toimia nänkin:
        Katso anoppiasi suoraan silmiin ja RAUHALLISELLA äänellä ilmoitat:

        " arvostamme apuasi asunnon saamisessa ja poikasi auvustuksessa. Sinun käytöksesi ja kielenkäyttösi kuitenkin ovat valtavassa ristiriidassa. Ole hyvä, lopeta ilkeyksien puhuminen. Se ei todellakaan hyödytä ketään. Me kaikki kolme toimimme toisiamme auttaen, tähän yhtälöön EI sovi sinun viimeaikoina viljelemä sanavarasto."

        Ei muuta. Sitten vain , taas RAUHALLISESTI , kävelet pois ja jatkat omia hommiasi.
        Lisäselittelyt vievät kaiken pohjan viestiltäsi. Salli anopille tilaisuus sulattaa kuulemaansa aivan rauhassa. Salli hänelle tilaisuus uskoa että todella tarkoitat mitä sanot, ilman vihaa tai pahan lietsomista.


      • hdhdhhdjakakak

        Paha sanoa nyt, kun vahinko on jo teillä tapahtunut, mutta vaikean ihmisen kanssa kannattaa aina säilyttää ehdoton taloudellinen riippumattomuus... tietyn tyyppiset ihmiset alkavat heti väärinkäyttää valtaansa sellaisissa tilanteissa. Mulla on yksi lähisukulainen, joka on milloin tarjoutunut ostamaan asunnon, milloin auton... kaikesta olen kieltäytynyt, koska toisena hetkenä sama ihminen raivoaa ja syyttelee. Jos sellaiselta ihmiseltä ottaisi vastaan jotain suurta taloudellista hyötyä, on varmaa, että se huonona hetkenä siihen vetoaisi, sen nojalla haukkuisi ja syyllistäisi...


      • hdhhdhdhks

        Takaajana oleminen ei anna oikeutta käyttäytyä huonosti. Jokainen on siinä asemassa, että on oikeutettu puolustamaan itseään. Vallanhimoiset ihmiset nimenomaan yrittävät ostaa itselleen oikeuden käyttäytyä huonosti ja sitä heille ei koskaan tule sallia.


    • eioletervettä

      Kuulostaa joltain mielenterveysongelmaiselta. Anteeksipyyntö huutaen ja haistattelua sarjassa? Ei kai tuo ole pelkkää ilkeyttäkään enää. Otan osaa.

      Se on sitten myös tapauskohtaista saako ketäkin huoritella jos vaan maksaa tarpeeksi. En usko että niissä lainapapereissa sellaisia ehtoja on ihan allekirjoitettu. Tiedoksi vaan niille jotka suunnittelee vastaavaa peliliikettä. Ei tartte auttaa jos se on noin hankala asetelma, voi sanoa myös ei. Lainat on päällä nykyään kymmeniä vuosia enkä ainakaan itse alkaisi tuota kuuntelemaan sen ajan. Ja sen jälkeenkin, veikkaan? Tuollaisesta tykkäävät voitte ostella jotain muuta hilpeätä leikkikalua itsellenne kuin oikeuden kohdella toista ihmistä aivan miten sattuu. Tai käykää kyykyttämässä vaikka lähikaupan kassaa niin mieli piristyy.

    • Pimpelipoo

      Ai että anoppi olisi ihan ilkeyttään mennyt takaamaan poikansa ja miniänsä asuntolainen? Että saisi siitä sitten "luvan" haukkua ja rähjätä?

      Enpä nyt kuule usko. Kukaan ei ota sellaista riskiä itselleen ihan vain silkasta ilkeydestä. Kyllä se on anoppi ihan oikeasti halunnut auttaa, ja sitä asiaa on arvostettava.

      Olisihan se anoppi voinut sanoa ei, mutta paremminkin pitäisi ajatella, että jos noin vaikeaa on, niin ei olisi tämän nuorenparin pitänyt mennä anopilta edes takauksia kyselemään. Raha ja takaukset kelpaa, mutta muuten anoppi on ihan paskiainen vai? Vanhemmilla on monta kertaa vaikea tilanne, kun tullaan takauksia ruinaamaan. Ei mielellään laitettaisi itseä enää sellaiseen epävarmuuteen, mutta toisaalta on tunne, että onhan heitä autettava. Ja helposti siinä saa sitten vielä syyllisyydentunteet päälleen, jos on vain kovana eikä suostu takaaamaan mitään. Kyllähän nuoret osaa sitten syyllistääkin, että me ei nyt sitten päästy edes yrittämään omaa asuntoa, kun ei saatu ketään takaajaksi. Eikä ole sitten vain yksi eikä kaksi tapausta, joissa se takaus on sitten lopulta kuitenkin kaatunut takaajan niskoille. Ei ole ihme, jos hermostuttaa.

      Ap:n varsinaiseen asiaan mennäkseni, en usko sitä, että tuossa kirjoituksessa olisi ihan kaikki. Joku asia siellä on, mikä on hiertänyt suhteita. Ei mikään ala noin yhtäkkisesti. Kenties - tämä on siis vain yksi teoria - anoppi on koko ajan kokenut ap:n jotenkin saamattomaksi ja huonoksi hoitamaan asioita. Ehkä hän ihan oikeasti on liikaakin joutunut ottamaan vastuuta aikuisen poikansa ja tämän vaimon asioista. Miksi hänen on annettu siinä koko ajan mukana hääriä, ellei hänestä todella olisi hyötyä? Eikös tämän ap:n olisi vaimon roolin ottaessaan kuulunut ottaa myös muutkin asiat hoitaakseen, eikä anopin olisi tarvinnut enää nähdä minkäänlaista vaivaa heidän takiaan?

      Anopilla voi olla ronski puhetapa, ainakaan itse en kykenisi huorittelemaan ketään, en edes aiheestakaan. Mutta tiedän ihmisiä, joilta se käy ihan kuin luontojaan. Onhan se ärsyttävää, mutta minkäs heille mahdat, vanhemmalle ihmiselle varsinkaan enää. Mitäs jos ap ja miehensä vain kohteliaasti pyytäisivät anoppia tästä lähtien hoitamaan vain omia itselleen kuuluvia asioita, ja huolehtisivat itse puolestaan näistä heille kuuluvista jutuista. Ja ihan oikeasti vielä hoitaisivat ne eivätkä kyselisi apuja keneltäkään.

      • eioletervettä

        Voisitko sitten ihan suoraan sanoa mistä sellaiset venkoilijat pitäisi tunnistaa jotka takaavat sen lainan vaikkeivät halua? Aika harva vanhemmasta polvesta on tullut synnyttäneeksi ajatuksenlukijoita tähän maailmaan. Eikä siinäkään vielä kaikki, ei se ole edes omaa lihaa ja verta jonka olisi pitänyt tajuta vanhempansa mielenliikkeet kun se sanoo yhtä mutta tarkoittaakin muuta: Ei, pska kaatuukin yhtäkkiä miniän niskaan?

        En tiedä muista mutta mutta meillä ainakin suuremmat asiat hoidetaan omien vanhempien kanssa suht itsenäisesti tai ainakin aloitteentekijän asemassa. Ei siis todellakaan niin päin että miniät tai vävyt hyökkäisi appivanhemmilta esimerkiksi just lainaa tai takausta ruikuttamaan ihan omalla idealla ja aloitteella. Ajatus luultavasti lähtee kuulkaa ihan siitä omasta lapsosesta jonka arvostelukyvyn käsiin sukuun vasta tullut on uskonut tilanteen koska lapsi taas vastaavasti on vanhempansa tuntenut ihan kirjaimellisesti koko elämänsä. Jollain täysin hämärällä logiikalla vaaditte sitten kiitollisuutta nimenomaan miniältä asiasta, jota oma lapsesi on pyytänyt, eikä siis tosiaan riitä normaali arvostus ja kiitollisuus vaan vakavissanne ehdotatte että asuntokauppojen takia miniän on kuunneltava huorittelua kodissaan koska kiitos tämän järjestelyn miniä ilmeisen hyväuskoisena meni laittamaan itsensä nyt sellaiseen asemaan? Ikäänkuin kukaan muu ei olisi aikuinen ihminen jonka kuulu kantaa vastuuta omista teoistaan. Ikäänkuin miniän on maksettava siitä että et osaa aikuisena ihmisenä kieltäytyä jostain mitä et halua vaikka et painetta kestäkään. Ja miniän on maksettava siitä arviointivirheestä että puolisonsa ehdotti neuvotteluja asiassa omien vanhempiensa kanssa, jotka eivät ilmeisesti pidä sitä omaa lastansa itsenäisenä aikuisena toimijana kun ainoastaan miniä haukutaan ja siltä vaaditaan huorittelut kestävää kiitollisuutta.


      • tyhmätottaapattiin
        eioletervettä kirjoitti:

        Voisitko sitten ihan suoraan sanoa mistä sellaiset venkoilijat pitäisi tunnistaa jotka takaavat sen lainan vaikkeivät halua? Aika harva vanhemmasta polvesta on tullut synnyttäneeksi ajatuksenlukijoita tähän maailmaan. Eikä siinäkään vielä kaikki, ei se ole edes omaa lihaa ja verta jonka olisi pitänyt tajuta vanhempansa mielenliikkeet kun se sanoo yhtä mutta tarkoittaakin muuta: Ei, pska kaatuukin yhtäkkiä miniän niskaan?

        En tiedä muista mutta mutta meillä ainakin suuremmat asiat hoidetaan omien vanhempien kanssa suht itsenäisesti tai ainakin aloitteentekijän asemassa. Ei siis todellakaan niin päin että miniät tai vävyt hyökkäisi appivanhemmilta esimerkiksi just lainaa tai takausta ruikuttamaan ihan omalla idealla ja aloitteella. Ajatus luultavasti lähtee kuulkaa ihan siitä omasta lapsosesta jonka arvostelukyvyn käsiin sukuun vasta tullut on uskonut tilanteen koska lapsi taas vastaavasti on vanhempansa tuntenut ihan kirjaimellisesti koko elämänsä. Jollain täysin hämärällä logiikalla vaaditte sitten kiitollisuutta nimenomaan miniältä asiasta, jota oma lapsesi on pyytänyt, eikä siis tosiaan riitä normaali arvostus ja kiitollisuus vaan vakavissanne ehdotatte että asuntokauppojen takia miniän on kuunneltava huorittelua kodissaan koska kiitos tämän järjestelyn miniä ilmeisen hyväuskoisena meni laittamaan itsensä nyt sellaiseen asemaan? Ikäänkuin kukaan muu ei olisi aikuinen ihminen jonka kuulu kantaa vastuuta omista teoistaan. Ikäänkuin miniän on maksettava siitä että et osaa aikuisena ihmisenä kieltäytyä jostain mitä et halua vaikka et painetta kestäkään. Ja miniän on maksettava siitä arviointivirheestä että puolisonsa ehdotti neuvotteluja asiassa omien vanhempiensa kanssa, jotka eivät ilmeisesti pidä sitä omaa lastansa itsenäisenä aikuisena toimijana kun ainoastaan miniä haukutaan ja siltä vaaditaan huorittelut kestävää kiitollisuutta.

        ei niin ole tervettä. Mutta..
        tämä miniä on asunut yhdessä tuon miehen kanssa jo 8 vuotta ennen asunnon ostoa.

        Jos anoppi on koko ajan hoitanut liikuntarjoitteista poikaansa niin kai tämä miniä, ketjun aloittaja, on oppinut tuntemaan anoppinsa käytöksen ja mielenliikkeet tuon kahdeksa (8) vuoden aikana!!!!
        Vai onko miniä kulkenut aivot narikassa koko tuon ajan??????

        Itse olen sitä mieltä, että jos omat säästöt ja ostettava asunto eivät riitä asuntolainan vakuudeksi, minun kannattaa katsella halvempaa asuntoa!
        En ikimaailmassa ottaisi omia vanhempiani enkä yhtään sukulaistani minkäänlaisen lainan takaajaksi ja vielä vähemmän ketään miehen sukulaista!

        En voi kylliksi korostaa sitä että normaalisti asunnon arvo kattaa lainasumman vähintään 80-90%:sesti!!!! Tätä taustaa vasten näyttää siltä, että ap mies on ostaneet tuloihinsa nähden aivan liian kalliin asunnon eikä ap:llä ja miehellä ole ehkä minkäänlaista mahdollisuutta saada sitä maksettua.

        Ap sanoi, että anoppi on hoitoalan ammattilainen. Jos hän ei ole lääkäri tai muuten hyvin tienaava rikas mamma, voi olla ettei sillä anopillakaan sitä fyrkkaa taskussa ole määrättömästi. Jos takuu laukeaa anopilta lähtee omakin kämppä ehkä myyntiin, joten tätä taustaa vasten ymmärrän kyllä jos anoppi on viulunkielenä ja käskee aptä menemään töihin!

        Ei tämä huorittelua oikeuta, mutta jos riidat koskevat asunnon takausta ja miehen hoitoon liittyviä juttuja niin peli kannattaa viheltää poikki ASAP.
        Jos tämä haistattelu ja huorittelu on tullut kuvioihin vasta asuntolainatakauksen jälkeen, apn ja hänen miehensä kannattaa kävellä tai mennä taksilla pankinjohtajan juttusille ja katsoa joko se nyt se asunnon arvo vastaisi sitä jäljellä olevaa lainasummaa ja se anopin takaus saataisiin sieltä poistettua.

        ja miehelle kannattaa etsiä henkilökohtainen avustaja julkisen terveydenhuollon parista. Ei ole oikein kuormittaa äitiä ja vaimoa 24/7/365 vuosikausia.

        Jos anoppi on huoritellut ja haistatellut koko tuon 8 vuotta miniäänsä, homma olisi pitänyt viheltää poikki jo viimeistään 7 vuotta sitten EIKÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA ottaa anoppia lainan takaajaksi. Sitä saa mitä tilaa.


      • eioletervettä
        tyhmätottaapattiin kirjoitti:

        ei niin ole tervettä. Mutta..
        tämä miniä on asunut yhdessä tuon miehen kanssa jo 8 vuotta ennen asunnon ostoa.

        Jos anoppi on koko ajan hoitanut liikuntarjoitteista poikaansa niin kai tämä miniä, ketjun aloittaja, on oppinut tuntemaan anoppinsa käytöksen ja mielenliikkeet tuon kahdeksa (8) vuoden aikana!!!!
        Vai onko miniä kulkenut aivot narikassa koko tuon ajan??????

        Itse olen sitä mieltä, että jos omat säästöt ja ostettava asunto eivät riitä asuntolainan vakuudeksi, minun kannattaa katsella halvempaa asuntoa!
        En ikimaailmassa ottaisi omia vanhempiani enkä yhtään sukulaistani minkäänlaisen lainan takaajaksi ja vielä vähemmän ketään miehen sukulaista!

        En voi kylliksi korostaa sitä että normaalisti asunnon arvo kattaa lainasumman vähintään 80-90%:sesti!!!! Tätä taustaa vasten näyttää siltä, että ap mies on ostaneet tuloihinsa nähden aivan liian kalliin asunnon eikä ap:llä ja miehellä ole ehkä minkäänlaista mahdollisuutta saada sitä maksettua.

        Ap sanoi, että anoppi on hoitoalan ammattilainen. Jos hän ei ole lääkäri tai muuten hyvin tienaava rikas mamma, voi olla ettei sillä anopillakaan sitä fyrkkaa taskussa ole määrättömästi. Jos takuu laukeaa anopilta lähtee omakin kämppä ehkä myyntiin, joten tätä taustaa vasten ymmärrän kyllä jos anoppi on viulunkielenä ja käskee aptä menemään töihin!

        Ei tämä huorittelua oikeuta, mutta jos riidat koskevat asunnon takausta ja miehen hoitoon liittyviä juttuja niin peli kannattaa viheltää poikki ASAP.
        Jos tämä haistattelu ja huorittelu on tullut kuvioihin vasta asuntolainatakauksen jälkeen, apn ja hänen miehensä kannattaa kävellä tai mennä taksilla pankinjohtajan juttusille ja katsoa joko se nyt se asunnon arvo vastaisi sitä jäljellä olevaa lainasummaa ja se anopin takaus saataisiin sieltä poistettua.

        ja miehelle kannattaa etsiä henkilökohtainen avustaja julkisen terveydenhuollon parista. Ei ole oikein kuormittaa äitiä ja vaimoa 24/7/365 vuosikausia.

        Jos anoppi on huoritellut ja haistatellut koko tuon 8 vuotta miniäänsä, homma olisi pitänyt viheltää poikki jo viimeistään 7 vuotta sitten EIKÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA ottaa anoppia lainan takaajaksi. Sitä saa mitä tilaa.

        Itse kylläkin luin ihan ekasta lauseesta että ovat JUURI muuttaneet yhteiseen asuntoon. Siitä huolimatta että ovat olleet kyllä yhdessä 8 vuotta. Lisäksi en ymmärrä mistä tiedät miniän työtilanteen. Siitä ei ole ollut tähän mennessä mitään puhetta mutta pidät luonnollisena että anoppi riehuu siitä että miniän pitäisi mennä töihin?? Siis...?? En todellakaan jaksa uskoa että nykyään irtoaa minkäänlaista lainaa ellei edes joku ole töissä, tai sitten anopilla tosiaan on pätäkkää ja paljon. Toki mieskin voi tehdä töitä mutta mielummin kai peräti molemmat.

        Jossitteluhan on tässä vaiheessa turhaa mutta ei kai koskaan ole liian myöhäistä saada fiksumpaa väkeä sukuun. Toivotaan parasta! Sellaista, joka olisi muitta mutkitta alle 10 anopin kettuilukerran saanut aikaan välirikon eikä missään tapauksessa tietenkään olisi antanut anteeksi niitäkään kertoja joita anoppi pyysi. Hölmö miniä tosiaan yrittänyt hyvällä ja säilyttää välit ja toivonut ilmeisesti parempaa sen voimin että anoppi välillä pyytää anteeksikin.

        Myöskin asiallinen ihmissuhde puolisoiden välillä olisi edellyttänyt ihan toisenlaista tilanteen haltuunottoa. Se on aivan sama mitä se mies tahtoo, asiat menee miniän tavalla vaikka eron uhalla jos ei pelkkä helvetillinen riita riitä vakuuttamaan. Äitinsä silmissä ainakin poika on ilmeisesti jo nyt pelkkä kuoriämpäri, jota viedään miten halutaan. Miniällehän yksin takaus on annettu, kämppä on hommattu, ja jos nyt ei sattuneesta syystä joku ullakkokomero viime vuosituhannelta toimikaan juuri tälle parille niin miniän tarpeiden mukaan on varmaan uudempi ja kalliimpi hommattu. Miniän niskaan tämä kaadetaan joten toivottavasti mahdollinen seuraava miniä kahmii itsellensä myös kaiken vallan kun kerran saa vastuunkin kantaa. Ja kaipa nuorenparin rakkaus myös kukoistaa paremmin kun ilmoitetaan suoraan että miestä ei muuten sitten myöskään kuunnella missään asiassa.

        Ainahan voi myös toivoa että nykyinen miniä saa vähän sitä kuuluisaa järkeä päähänsä ja alkaa riehua kuten hienot ja fiksut ihmiset tekee mutta pelkään että kuulu tyhmyytensä voi olla sitä sorttia jolle ei oikein voi mitään. Jos tuollainen tonttu osuu omalle tielle niin kaikeksi onneksi sitä voi kuitenkin potkia näköjään vaikka vuosikymmenetkin ilman sen suurempia ongelmia, että on siitä siinä mielessä edes hupia.


    • Anoppi.järjestykseen

      Anoppi voi taata lainan. Niin voi joku muukin- Lainaa on saatu pankista.
      Ei kenelläkään kuitenkaan ole määräysvaltaa kodissanne, ei pankilla, ei sillä toisella takaajalla, ei anopilla.
      Jos jäkätys vielä jatkuu, sano se suoraan. Miehellesi voit kahden kesken sanoa, että hänen velvollisuutensa on pitää sinun puoliasi ja sanoa äitimuorille, että siivoaa puheensa. Sanmo hänelle, että kaikkien etu on, että anoppi unohtaa päsmäröinnin, muuten sinä sanot selvät sävelet, ja sen jälkeen kaikki saattaa muuttua uuteen uskoon.
      Ei kenenkään tarvitse kuunnella ala-arvoista kieltä omassa kodissaan, eikä kenelläkään ole oikeutta mennä toisen kotiin haistattamaan paskoja talon emännälle.
      Sano se anopille tyynesti ja selvästi artikuloiden ja kysy, eikö häntä enää huvitakaan tulla poikaansa, eli sinun miestäsi, avustamaan. Siitäkö johtuu haistattelut?
      Sano, että alat ottaa selvää millaista kotihoitoa yhteiskunta pystyy järjestämään, koska anopin voimat eivät ilmeisesti enää riitä. Sinä et aio ottaa omalletunnollesi anopin kunnon huononemista tai ylirasitusta. Vanhaa ihmistä pitää säästää.

    • noppijanappi

      "Anoppi voi taata lainan. Niin voi joku muukin- Lainaa on saatu pankista."

      Niin, kyllä joku muukin voi taata lainan. JOS sen jonkun muun saa takaajaksi. Heh heh, siinä se juttu sitten onkin. Minun empiiristen tutkimusteni tuloksena olen huomannut, että juuri koskaan ei ketään muuta takaajaksi saada kuin jomman kumman vanhemmat. Niin se vain on poijjaat.

      Eikä pankki oikein tahdo kelpuuttaakaan ketä vaan takaajaksi. Pankki nääs tarvitsee takeet siitä, että jos lainaa ei makseta, siihen löytyy rahkeet takaajalta. Vanhemmilla on yleensä jotain takauksen vastineeksi, jos ei muuta niin oma asunto, siis jotain kiinteätä omaisuutta joka tapauksessa, tai sitten pankissa selvää rahaa, joka se on sitten kiinnitettävä lainan takuuksi.

      Eikä ne vanhemmatkaan lähde mielellään takaajaksi, mutta kun siinä on niin paljon pelissä sitten niitä tunteita ; ollaan naamat norsunveellä jos ei nimiä saada.

      Miksi pitäisi anopilta kysyä, että eikö häntä HUVITA tulla poikaansa avustamaan? Ketä siis yleensäkään mikään tuollainen avustaminen nyt niin suuresti HUVITTAA? Mitä hupia se kenellekään on? Eikös pitäisi paremminkin kysyä, että onko anoppi väsynyt ja tahtoisi jo hellittää tästä avustamisesta?

      Vielä tuohon yhteen väittämäästi ; pankilla on kyllä määräysvaltaa ap:n kodissa, siinä mielessä, että koko koti on pankin. Niin kauan kuin laina on maksamatta.

      • Avain.taskuun

        Mitä määräysvaltaa pankki harjoittaa ihmisen kodissa lainaan vedoten? Onko pankilla avain? Pitääkö raportoida ostokset, verhojen värit, siivous ja pyykki säännöllisesti?
        Jos maksat lyhennykset sopimuksen mukaan, KENELLÄKÄÄN ei ole oikeutta tulla päsmäröimään.
        Kyllä muuten olen sitä mieltä, että omaisen auttaminen ei ole pelkkä velvollisuus, kyllä äiti mielellään lastaan auttaa. On ihan aiheellista kysyä, onko anoppi niin väsynyt, ettei pojan jelppiminen enää huvita. Idea on ihan sama, hellitä muori hetkeksi, kunnes ilo työhön palaa.


    • apuasaamuualtakin

      Normaalistihan asunto toimii lainan vakuutena.
      Ensiasunnon ostajilla ei tarvitse edes olla montaa tonnia käsirahaa. Olette olleet yhdessä jo 8 vuotta, ettekö saaneet säästettyä muutamaa tuhatta euroa sinä aikana?

      8 vuotta olet kuunnellut anopin huutamista ja siitä huolimatta otit hänet asuntolainasi takaajaksi. Miksi? Entäs jos tuleekin ero?

      Sanoit että anoppisi on hoitoalalla. Ihan vaan tiedoksesi, hoitoalalle koulutettu ihminen ei saa haukkua ketään huoraksi eikä haistatella kenellekään. Ei edes vapaa-ajallaan eikä edes miniäänsä, se on niin vastoin ammatillista koulutusta ettei niin vaan tehdä. Sen vuoksi epäilen anoppisi ammattitaitoa ja mielenterveyden tilaa, jaksamista.

      Jos sekä sinä että anoppisi avustatte miestä päivittäin arkisissa asioissa, eikö olisi parempi ottaa ulkopuolinen avustaja tai kotihoidon tukipalveluita viimeistään tässä vaiheessa käyttöön?

      Ulkopuolinen avustaja kehiin ja näin anoppisi voi keskittyä vihdoinkin omaan hyvinvointiinsa, harrastuksiinsa ja muihin aktiviteetteihin jolloin hänen henkinen hyvinvointikin korjaantuisi.

      Ota yhteyttä kaupunkisi/kunnan kotisairaanhoitoon tai varaa aika terveyskeskusta terveydenhoitajalta tai lääkäriltä ja pyydä heiltä kartoitusta miehesi avuntarpeesta.

    • lgubp

      Se, että anoppi takasi lainan, ei todellakaan merkitse sitä että se oikeuttaa haukkumaan ja halveksimaan ja nimittelemään huoraksi! Ei todellakaan! Sellainen on toisen ihmisen nöyryyttämistä ja henkisen väkivallan harjoittamista.
      Se, että ap sai kodin anopin avulla ei tarkoita sitä, että hänen arvonsa ihmisenä laski niin että häntä saa sitten rahan takia kohdella kuin roskaa.
      Nimim ettäniin, mitä siis tarkoitat sillä kun sanot että ''et ole siinä ASEMASSA''...? Muuttuiko ap alemman tason ihmiseksi ja anoppi ylemmän tason joka saa kohdella toista noin huonosti? Ei!
      Vaikka anoppi käy auttamassa, ei se edellytä avioparin elämään puuttumista. Anopin täytyisi tajuta, että noin raju pojan perheen elämään puuttuminen tuo paljon pahaa verta ja johtaa lopulta ties mihin. Ehkä anoppi tähtääkin juuri tuohon: Kunpa pääsisin miniästä eroon!
      Kaikkihan aina säälivät ''vanhaa ihmistä'' ja sanovat että häntä täytyy säästää. Mutta totuus useinkin on niin, että heillä on raudanluja tahto, taito manipuloida, kerätä sääliä kun esittävät heikkoa vanhusraukkaa. Mutta kuka säälii ja ymmärtää häntä joka yrittää selviytyä vallan väärinkäytön alaisena?

    • kessukka

      Ap:n kirjoitus oli ihan yksipuolinen. _Anoppi huusi puhelimeen monta kertaa "haista paska!" Ei kukaan huuda pelkästään tollasta, jos ei se toinen siinä välissä sano jotain eli mitä? Mihin miniän sanomisiin anoppi haistattelee, ei tullut selostusta. Ei ehkä ole ihme jos anoppi suuttuu jos tuntuu ettei mikään mene oikein eikä mitään saada tehdyksi ilman hänen panostaan. Kyllä nää monet nuoret onkin niin uusavuttomia, ettei mistään tunnu tulevan mitään jos pelkästään heidän huolekseen jättää. Niin, miksei ap huolehtinut siitä asiakirjasta, että sinä olisi ollut se riittävä valtuutus?

    • mutkatsuoriksi

      "Hellitä muori hetkeksi, kunnes ilo työhön palaa..."

      Voi jumankeu! Eli siis oletetaan, että anoppi jaksaa ja jaksaa aina vaan. Jos ei hetkellisesti jaksa, niin vähän hellittämistä, ja sitten taas pitää jaksaa ja jaksaa!

      Jos poika on aikuinen ja naimisissa, niin kyllä silloin näiden kahden aikuisen ihmisen täytyy kyetä asiansa hoitamaan ilman anoppeja. Ap:n tehtävä on hoitaa ne asiat, joita anoppi on tähän mennessä tehnyt. Ei muuta kuin tekemään vaan!

      Anopin ei enää tarvitse. Ei siis tarvitse enää "hellittää hetkeksi," että jaksaisi taas touhuta poikansa ja miniänsä edestä, vaan pitää hellittää ihan lopullisesti. Miniä ottakoon nyt asiat hoitoonsa ja anoppi pääsköön jo viimein elämään omaa elämäänsä.

      Jos anoppi raivoo ja huutaa, niin sitä suuremmalla syyllä on ruvettava huolehtimaan itse omista asioistaan. Mitä niitä raivoomisia ja haukkumisia kuuntelemaan, ovat kiinni ja anoppi ulkopuolelle.

    • Uusavuttomat

      Asuuko anoppi luonanne?
      On ihan aiheellista, että hän on sitä mieltä, että jonkun muun - eli sinun - pitää hoitaa siivous kodissa. Ei kai se nyt poikaa hoitavan anopin asia ole.
      On olemassa myös mahdollisuus palkata ulkopuolinen siivousfirma. Jos miehesi on jatkuvan avun tarpeessa, saatte ehkä siihen jopa apua yhteiskunnalta.
      Ei ihmisten ole pakko raataa itseään hermoheikoksi vain sen takia, etteivät muut alkaisi ihmetellä teitä laiskuudesta tai tuhlaavaisuudesta.
      Jos anoppisi tosiaankin menettää hermonsa, huutaa ja nimittelee, ei hän voi hyvin. Hän tarvitsee apua, pojan hoitaminen on hänelle liikaa.
      Hanki ulkopuolista apua, kai teillä on keskusteluyhteys lääkäreihin ja muihin miestäsi hoitaviin tahoihin!
      Ei pidä jäädä yksin vaikeuksien keskelle. Tarttukaa toimeen, anopin ratkeaminen on hälytysmerkki.

    • kirvesmiehenmuija

      Hetkinen. Nyt menee asiat sinulla sekaisin. Ensinnäkin puhut että hän on sinun miehesi. Kuitenkin ymmärsin kirjoituksesta että ette ole naimisissa. Eli hän ei ole sinun miehesi vaan asutte yhdessä. Toiseksi puhuit että olette olleet yhdessä siiskö seurustelleet ja nyt sitten muuttaneet yhteen.
      Korjaa jos olen väärässä.
      Mutta jos näin on niin, onko laina teidän kummankin nimissä vai avopuolisosi. Jos näin niin asuntohan ei ole sinun. Vaan asut miesystäväsi asunnossa.
      No joka tapauksessa. Jokin nyt mättää. Kannattaa miettiä mikä on saanut anoppisi sinua vastaan. Onko niin että hän on alkanut epäillä että sinä elät pojan siivillä. Tai jotain. Jokin nyt ei kuitenkaan täsmää tässä sinun jutussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2739
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      352
      2594
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      70
      1744
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      132
      1648
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1402
    Aihe