Reilu vuosi erosta-vähän masentaa

tarleena12

Olen hieman yli 5-kymppinen yh-äiti, ero tuli vaikeuksien riivaamasta liitosta rytinällä reilu vuosi sitten. Eka vuosi meni addrenaliinin voimalla, välillä itkin, välillä vihasin. Vuoden kuluttua olotila kääntyi alakuloksi ja epäonnistumisen tunteeksi, kun ei onnistuttu elämään yhdessä hyvin. Tiedän että tämä masennuksen tunne kuuluu sekin eroon, mutta jotenkin se eka vuosi oli kuitenkin helpompi kestää! Onko kohtalotovereita (yh- äitejä tai - isiä) tällä aihealueella, viestitelläänkö jonkin aikaa tässä toisillemme?

10

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuskakipuviha

      Muutama vuosi on aikaa,minulle ero tuli puskista,ensimmäinen vuosi oli pitkätie kulkea,ajattelen että jonain päivänä ,olen se sama iloinen elämästä pitävä ihminen,kaikki tukeni sain lapsilta....

    • tarleena12

      Minä olen valmistaunut siihen, että tämä sopeutuminen vie kolme vuotta, mutta pelkään jumittuvani tähän alakuloon ties kuinka pitkäksi ajaksi. Ikäänkuin jatkan sen suremista, ettei onnistuttu, sama tunne, epätoivoinen toivo, josta kärsin lähes koko pitkän liiton ajan kun odotin ja toivoin parempia aikoja, joita ei koskaan tullut niin että olisin voinut kokonaan lakata pelkäämästä ja rentoutua elämään hyvää perhe-elämää. Hetkeksi helpotti eilen kun ostin ja luin Annasta onnellisuus-jutun, jossa väestöliiton Heli Vaaranen antoi hyviä neuvoja. Aion nyt lukea sitä uudestaan ja uudestaan, saisinko neuvot käytäntöön ja elämän käännettyä positiiviseksi? Minua riivaa myös toivo yhteenpaluusta, jonka tiedän (hullua, mutta kokemuksesta) olevan tuhoontuomittu. Olen pahasti läheisriippuvainen, tottunut olemaan exän kanssa vaikka en hyvin siinä voinutkaan. Lapsista saan iloa ja lohtua, toisaalta surettaa, kun isä ei ole heidän käytettävissään (asuu nyt kaukana). Olen myös suruissani siitä, että en ole tippaakaan kiinnostunut muista miehistä tai pikemminkin en uskalla, koska en usko kenenkään miehen pitävän minusta "sillä tavalla".

      • tarleen1

        Aika hienosti tunnistat itsessäsi kaikki nuo tunteet ja läheisriippuvuuden! Olet sen takia jo oikealla tiellä. Nuo synkät ajatukset tulevat vielä kauan mieleen, minkäs sille voit, toivo yhteenpaluusta myös.
        Mutta aika se vain parantaa. Elämässäsi on nyt lapset tärkeintä, älä uhraa yhtään ajatusta sille että "pitäisi" olla kiinnostunut muista miehistä, ei pidä. Semmoiset tunteet tulevat kun tulevat, jos tulevat. Ja se siitä.
        Kun synkkiä ajatuksia tulee niin mene ajatuksissasi siihen fyysiseen tunteeseen, ja "lepää" siinä pahassa olossa hetken. Saat nähdä että helpottaa, kun mietit että synkät ajatukset ovat kuitenkin sinun päässäsi, sinun mielesi tuotetta, älä anna niille ajatuksille paljonkaan arvoa. Samoin kun tunteet niin ajatukset vain tulevat, etkä voi niille mitään. Mutta ne eivät ole "totuus", kun vain sinun omaa mieltäsi ja kaikkihan tietävät miten ihmisen mieli on muokattavissa ja epäluotettava.


    • tarleena12

      Se on tosiaan helpottavaa, kun tiedän että tunne on ja menee sitten joksikin aikaa pois, koiran kanssa ulkoillessa joitain hyvän olon lyhyen lyhyitä hetkiä koen ja toivon, että joskus ne kestäisivät taas pidempään, vaikka koko lenkin ajan!
      Mielini kuitenkin märehtii nykyisellään lähes koko ajan sitä, että ei onnistuttu antamaan lapsille perhettä, jossa olisi sekä isä että äiti, luulenpa olevani jossittelun maailmanmestari (hyvä ainakin jossain...). Toivon lisäksi, että lasten isä toteuttaisi aikeensa muuttaa lasten lähelle ja samalla tiedän, että toivon näin saavani hänet myös lähelle itseäni, mikä on ihan hullua. Hän ei ole se, joka olisi antanut minulle rakkautta, joka olisi saanut minut tuntemaan itseni rakastetuksi, joka olisi auttanut ja palvellut minua vaan päinvastoin hän sai minut tuntemaan itseni näkymättömäksi ja ennenaikaisesti vanhenevaksi, hän ei halunnut tehdä minun kanssani mitään, ei yhtään mitään yhdessä, olimme mahdollisimman kaukana toisistamme ja lapsirukat siinä välissä...
      Mikä piru minua vaivaa, miksi muistan hänestä vain ne hyvät asiat ja miksi jatkan edelleen sen toivomista, että hän voisi olla minulle se hyvä, välittävä ja huolehtiva mies, vaikka kaikki nämä vuodet ovat todistaneet toista??? Onko kellään muulla ollut tälläistä, miten tästä selviää kunnialla, en halua jatkaa näin vuotta, kahta, saatika pidempään! Olin henkisesti todella yksin vuosikausia liitossani, tunsin olevani lasten äiti, yritin paikata isää, joka ei lastenkaan kanssa mitään touhunnut, olin talonmies ja pyykkäri...seksiä meillä ei tietenkään sitten lasten syntymän ollut (koska mies ei halunnut). Ja koko tämä tarina on totta, vaikka kuulostakin ihan sekopäiseltä. Ja heti perään tekee mieli todistaa, että hyvääkin oli paljon...kreisiä, eikö vain?

      • mans1

        Minulla on samantyyppinen kokemus läheisriippuvuudesta, ei ole vaan kyseessä mies vaan oma äiti (ja sen takia tilanne on ehkä toisella tavalla kinkkinen ja vähän outo kun olen kuitenkin pitkälle yli 40). Eli äiti, johon itse olen laittanut välit poikki, koska hän ei vaan pysty/pystynyt kohtelemaan minua niin kuin pitäisi. Samanlaista tunnetta että olen näkymätön, en kelpaa, ei tehty yhtään mitään yhdessä ja hädän tullen hän kieltäytyi aina auttamasta. Muut aikuiset olivat isä, joka teki aina täsmälleen niin kuin äiti sanoi, ja mummi joka hoiti minua sen minkä jaksoi kun lähellä asui, usein äidin painostamana.

        Mutta koen että tilanteeni on samantyyppinen kuin sinullakin, ei päästä jostain mahdottomasta ihmissuhteesta "yli". Minäkin toivon, että lapsillani olisi mummi ja hän muuttuisi ja voisin "ottaa hänet takaisin". Hän on kuitenkin ihan selväjärkinen ja terve jotenkin nuorekas nainen. Elämä vaan ei ole reilua.

        Onko sinulla ystäviä joiden kanssa jutella? Sähköpostiosoitteeni on [email protected] jos haluat kirjoitella. En ole mikään terapeutti mutta luotettava ehdottomasti.


    • tarleena12

      Mans1 sinun viestisi sai minut entistä selvemmin tajuamaan todellisen ongelmani, ok ex-mieheni ei ollut hyvä puoliso, mutta todellinen ongelma piilee minussa eli en ole kypsynyt tasapuoliseen rakkaussuhteeseen valmiiksi. Olen odottanut kaikki vuodet että ex olisi muuttunut minulle sopivaksi enkä ole kyennyt siitä lähtemään. Oman äitini kanssa olisin varmaan pannut välit poikki, mutta enhän olisi menettänyt häntä kuitenkaan kun sukua ollaan...Olen ikäänkuin ottanut exän sukulaisekseni enkä haluakaan luopua hänestä lopullisesti!!! Kiitos Sinulle, kun annoit sp-osoitteesi, mutta minä taidan tarvita terapiaa, muuten en tästä suosta nouse. Tai sitten se vie kymmenen vuotta, kuten aiemmatkin elämäni vaikeudet ja pelot, yksikseni olen ne aina kymmenessä vuodessa selättänyt ja siirtynyt seuraavan huolenaiheen pariin, joista tämä viimeisin olikin sitten pidempi koettelemus...Ääk olen kuin kärpänen siirapissa.

    • aatuuuut

      moikka tuttu tunne itsekin eroneenna ja nykyisin olen onnellinen että kyseisen eroratkaisun tein.elämä on paljon helponpaa ja antoisanpaa.elin elämää yli 30vuotta masennus ihmisen kanssa joka oli mitä oli

    • asdhkä

      Niin, olen minäkin hhuomannut tässä vuosien saatossa että on aika iso merkitys tuolla kumppanin elämänasenteella
      Ex-mieheni on aina nnegatiivinen, ajatteli kaiken aina kielteisesti... Nyt olen seurustellut kuusi vuotta ihmisen kanssa, joka aina löytää asioista hyvää. Antaa aika paljon hyvää energiaa ympäristöön, myös minulle.

    • Aakkoset

      Löytyy täältä reilu 40 kymppinen mies samanlaiset oireet on

    • Mitä_se_tar-

      leena12 täällä vanhalla aloituksellaa itkeskelee kun ei viitsi edes laittaa e-mail-osoitetaan aloitukseensa? Saa sitä sitten yksinäisyydessä kitua ja käpristellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2166
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2002
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      160
      1719
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      146
      1642
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe